Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teven kopen voor de fok

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Arona
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Arona »

Als ik niet zou snappen wat daarmee bedoelt wordt ga ik er toch echt naar vragen. Hoeft niet zo zeer de keurmeester te zijn, maar andere fokkers/exposanten kunnen vaak ook uitleg geven
dat had ik idd moeten doen ja, maar noch ik noch mijn man hebben er verder echt stil bij gestaan of veel aandacht aan besteed. En aan andere fokkers/exp. vragen, tja die hebben er nog minder verstand van dan ik (die fokkers die mee in de ring staan bedoel ik).
Dogo Canario fokker - België

Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Arona schreef:
Als ik niet zou snappen wat daarmee bedoelt wordt ga ik er toch echt naar vragen. Hoeft niet zo zeer de keurmeester te zijn, maar andere fokkers/exposanten kunnen vaak ook uitleg geven
dat had ik idd moeten doen ja, maar noch ik noch mijn man hebben er verder echt stil bij gestaan of veel aandacht aan besteed. En aan andere fokkers/exp. vragen, tja die hebben er nog minder verstand van dan ik (die fokkers die mee in de ring staan bedoel ik).
Ik weet dat je dit niet wilt horen, maar het feit dat er mensen zijn die dus zeer beperkte kennis hebben en toch gaan fokken vind ik dus om te janken. Als je een ras goed op de rails wilt zetten (ik heb begrepen dat dat het doel is met de Dogo Canario) en serieuze fokplannen maakt, dan vind ik kennis van de kynologie en diepgaande kennis van je ras een eerste vereiste.
In Nederland is het zelfs door de RvB verplicht dat je een KK1 cursus volgt als je meer dan een bepaalt aantal nesten per jaar fokt.
Niet dat je daarmee alles te weten komt over jouw ras, maar bepaalde elementaire kennis doe je daar zeker mee op. Veel mensen volgen deze cursus dus ook puur uit interesse.
Afbeelding
Arona
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Arona »

mocht ik daar tijd voor hebben zou ik ook zo'n cursus volgen. Ik heb enkel hier cursus gedragstherapie liggen en nog eentje waar ik op mijn gemakje heb gelezen. In de periode dat we wilden fokken wist ik nog geeneens dat blijkbaar in belgie ook cursussen bestonden
Dogo Canario fokker - België

Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Arona schreef:mocht ik daar tijd voor hebben zou ik ook zo'n cursus volgen. Ik heb enkel hier cursus gedragstherapie liggen en nog eentje waar ik op mijn gemakje heb gelezen. In de periode dat we wilden fokken wist ik nog geeneens dat blijkbaar in belgie ook cursussen bestonden
Je hebt geen cursus nodig om je te verdiepen in het fenomeen hond. En ik was trouwens degene die je op de zwakke polsen wees met de foto weet je nog? Mol ging daar op in.
Afbeelding
Presa Pais bajos
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Presa Pais bajos »

Misschien heeft Boreas zwakke polsen, misschien niet. Ik ken Lieve en Nico goed genoeg om te weten dat als dat zo is ze wel degelijk daar iets aan/mee gaan doen.
Ik vind het niet eerlijk dan meteen maar aan te nemen dat ze als fokker niet deugen, want ik weet uit eigen ervaring dat ze zeer serieus met het ras bezig zijn en wees nou eerlijk, iedere fokker wordt door schade en schande wijs.

Waar ik me meer druk om maak zijn fokkers die BEWUST eigenschappen in hun ras fokken die kwaad kunnen voor de gezondheid van het ras. Ik zal ze hier niet noemen, die fokkers weten over wie ik het heb en welk ras...

De Dc is een nieuw ras en pas zo'n 30 jaar oud. Helaas is de genepoel erg klein en doen de meeste serieuse fokkers hun best om zo gezond mogelijk te fokken.
Zelf heb ik geen dekreu, helaas. Ik probeer wel om een reu uit te zoeken voor mijn teven die uit een goed gevestigd lijn komt.
De meeste honden van Lieve en Nico komen van zeer oude lijnen van de Canarische eilanden en Spaans vaste land net als mijn honden. Niet uit Tjechie of ander broodfokland waar je pups voor 250 euro met zelf gecopieerde stamboom kan lopen.

We doen er echt alles aan om een zo gezond/stabiel en mooi mogelijke hond/ras te fokken.
We hebben immers continu te maken met mensen die dit ras met argusogen bekijken.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hoe graag iemand iets wil en hoe men daar zijn best voor doet wil niet altijd zeggen dat het goed is wat ze doen. Maw, iemand kan prima vinden dat ze het beste voor hebben, maar als je niet weet wat dat is dan wordt het lastig. Als je bv niet weet wat zwakke polsen zijn, terwijl je daar al eens op gewezen bent en je professioneel met honden bezig bent, tja.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik kan een hoop zeggen nu, maar dat doe ik maar niet....
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

massam schreef:ik kan een hoop zeggen nu, maar dat doe ik maar niet....
Je zegt nu toch wel iets :mrgreen: of beter nog je typt iets :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

oke oke
maar als je dan een vraag stel wat een pepaalde reu voor haar lijn verbetering kan brengen word er geen andwoord op gegeven ,maar dat vind ik toch wat raars ,ik bedoel je fokt toch met een doel je ras te verbeteren en daar maak je toch ook je combinaties naar

meschien ben ik nu arogant ,maar ik durf je te wedden dat als ik nu aan de DC zou beginnenen er mee zou fokken ik binnen 3 jaar aan de top met die honden staat.

mol 8)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Rataplan schreef:
dan toch maar....

er wordt gezegd dat deze mensen erg hun best doen en dat mensen die bewust fouten fokken veel erger zijn.

da's dus niet waar!

gaan fokken zonder verstand van zaken, da's pas dom.

als je bewust fouten fokt wéét je tenminste wat je verkeerd doet. als je geen idee hebt kan álles misgaan.

zo achterlijk om mensen op zo'n manier in bescherming te nemen. ik wil graag ooit gaan fokken. maar ik wil dan wel perfecte honden hebben én verstand van zaken hebben. mis ik één van die twee voorwaarden? jammer dan! dan wordt er NIET gefokt!

hou op met zielig doen! fokken met fouten, bewust of niet, is verschrikkelijk!

koop een hondje en ga lekker wandelen, maar blijf met je poten van het fokken af...

is het nu duidelijk waarom ik eerst niks wou zeggen? :mrgreen:
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

massam schreef:
little-wolf schreef:
massam schreef:
little-wolf schreef: dus gaan we hier er weer over verder. :roll:
mijn excuses dat ik het niet via pb heb gedaan... :pffff:
daar gaat t niet om. het gaat erom dat dit een jaar geleden was. en uit jouw woorden maak ik op dat jullie er al uitgebreid over gehad hebben op een ander forum.
en dan now weer hier verder zeiken. over iets wat een jaar geleden gebeurd is.
nogal kinderachtig.
ik zeg niks!

ik was aan het lezen en dacht ineens dat het weleens daarover kon gaan, daarom vroeg ik het. als je het nodig vindt mensen erbij te betrekken die er niks mee van doen hebben moet je vooral doen, maar laat mij met rust!
kwee nie, maar probeer er helemaal geen mensen bij te betrekken. geen idee waar je t vandaan haalt. :U
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

Rataplan schreef:
little-wolf schreef:
Rataplan schreef:Nou sorry hoor maar dat van die zwakke polsen hoor je als "expert fokker" toch echt wel te weten 8O
En dan heb ik het nog niet eens over de vraag van Mol :?
misschien wel. maar als ze in het buitenland bij fokkers op bezoek gaan en niemand wijst daarop, hoe moet je het dan kunnen weten?
Als je een topfokker wilt zijn dan moet je over elk botje wat in jouw ras voorkomt en elk teentje weten wat de problemen kunnen zijn. Dat er niet over gepraat wordt door andere fokkers wil niet zeggen dat je er dan niets over behoort te weten.
Over PRA wordt met geen woord gerept bij een ander ras maar een liefhebber (zoals wij allen kennen) weet het dan wel. En dat is nog niet eens een fokker.
Ik vind het nogal voor de hand liggend hoor als je honden fokt van zo'n enorm gewicht dat je dan gaat kijken waar dat allemaal op moet rusten :roll: en wat dat over 5 jaar allemaal te verduren krijgt.
had die liefhebber er ook over nagedacht als zn hond niet blind was geworden?
verder ben ik het opzich wel met je eens.
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

v.d Lupinehof schreef:oke oke
maar als je dan een vraag stel wat een pepaalde reu voor haar lijn verbetering kan brengen word er geen andwoord op gegeven ,maar dat vind ik toch wat raars ,ik bedoel je fokt toch met een doel je ras te verbeteren en daar maak je toch ook je combinaties naar

meschien ben ik nu arogant ,maar ik durf je te wedden dat als ik nu aan de DC zou beginnenen er mee zou fokken ik binnen 3 jaar aan de top met die honden staat.

mol 8)
Als je liefhebber van een ras bent, fok je volgens mij idd om een ras te verbeteren...maar naar mijn idee verdiep je dan vooraf sowieso in alle gezondheidsproblemen. En ga je niet alleen fokken op uiterlijk (en laat je bijvoorbeeld de polsen of de heupen maar even links liggen.

Dus denk niet eens dat jou stelling zo arrogant is, maar dat je binnen 3 jaar best wel veel kunt verbeteren.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

massam schreef:
Rataplan schreef:
dan toch maar....

er wordt gezegd dat deze mensen erg hun best doen en dat mensen die bewust fouten fokken veel erger zijn.

da's dus niet waar!

gaan fokken zonder verstand van zaken, da's pas dom.

als je bewust fouten fokt wéét je tenminste wat je verkeerd doet. als je geen idee hebt kan álles misgaan.

zo achterlijk om mensen op zo'n manier in bescherming te nemen. ik wil graag ooit gaan fokken. maar ik wil dan wel perfecte honden hebben én verstand van zaken hebben. mis ik één van die twee voorwaarden? jammer dan! dan wordt er NIET gefokt!

hou op met zielig doen! fokken met fouten, bewust of niet, is verschrikkelijk!

koop een hondje en ga lekker wandelen, maar blijf met je poten van het fokken af...

is het nu duidelijk waarom ik eerst niks wou zeggen? :mrgreen:
Mag best gezegd worden hoor. Ik heb ook "fokkers" vervloekt door de jaren heen om de reden dat ze honden fokken die hun hele leven pijn hebben. Die honden hebben ik allemaal voorbij zien komen ook fokkers die totaal verkeerd plaatsen en die als ik de moeite neem ze te achterhalen omdat er een hond van hun aan ons hek gebonden staat gelijk de hoorn erop donderen als ze het halve verhaal horen.
Het is gaat allemaal over verantwoordelijkheid nemen. Verantwoordelijk zijn voor wat je op de wereld dondert.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Lieve, ik verbaas me over het feit dat je erg weinig weet over je ras 8O En dat noemt zich fokker? Hoe kan je ooit een pupkoper informeren als je zelf al niet genoeg ervan afweet?
Gedrag, tja, dat is bij de meeste rassen wel het zelfde. Ik bedoel, als je maar vaak genoeg een ras ziet, weet je al vrij snel hoe het karakter van een ras is. Erfelijke afwijkingen daarintegen moet je echt leren en in verdiepen.
Je gaat mij ook niet vertellen dat geen enkele fokker je te woord wil staan 8O De fokkers van mijn ras die ik spreek, staan mij dus zooooooooo goed te woord!! Allemaal harstikke blij dat er een nieuwe generatie zich interresseerd in fokken.

Je weet niet eens waarom je een bepaalde reu neemt 8O Ik neem aan om de tekortkomingen van je eigen teven te overtreffen, of fok jij alleen maar om geweldige honden te fokken? Geen enkele hond is perfect, je zoekt daarom een reu erbij uit die de tekortkomingen van je teef proberen te verhelpen bij de nakomlingen.

Hmmm ik vind het allemaal erg raar, en dat noemt zich fokker?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

MARC_S schreef:In de bewuste advertentie stond dat bepaalde reuen van 7 maanden goed bij andere reuen en kinderen te plaatsen zijn :? Iedereen weet dat een DC reu niet bij een andere reu geplaatst moet worden, hoe sociaal hij ook is als pup van 7 maanden, de problemen komen later, dat blijkt maar weer als er staat dat de honden hondagressief zijn en dat dat eruit moet want de teven zijn niet te harden in het voorbeeld.
Juist Marc. Hoe kun je zo je honden aanprijzen!! 8O Ik vrees dat ze alle pups ook verkoopt als zeer sociaal, want pups zijn ook nog niet agressief op andere honden. :roll:
Ach, ik zie Arona nog verschijnen op het forum..of ze een blafband kon omdoen bij haar 9 weken oude Fila-pup..ook zo ongeveer een jaar geleden schat ik?
In alle eerlijkheid sta je bij mij dan al op het lijstje zwaar :piew en in de loop der tijd weet ze het toch steeds weer voor elkaar te krijgen me weer te verbazen.
Ik vraag me nu ineens ook af wat er met het fila-pupje is gebeurd?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
EvitaP
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Eline* schreef:
MARC_S schreef:In de bewuste advertentie stond dat bepaalde reuen van 7 maanden goed bij andere reuen en kinderen te plaatsen zijn :? Iedereen weet dat een DC reu niet bij een andere reu geplaatst moet worden, hoe sociaal hij ook is als pup van 7 maanden, de problemen komen later, dat blijkt maar weer als er staat dat de honden hondagressief zijn en dat dat eruit moet want de teven zijn niet te harden in het voorbeeld.
Juist Marc. Hoe kun je zo je honden aanprijzen!! 8O Ik vrees dat ze alle pups ook verkoopt als zeer sociaal, want pups zijn ook nog niet agressief op andere honden. :roll:
Ach, ik zie Arona nog verschijnen op het forum..of ze een blafband kon omdoen bij haar 9 weken oude Fila-pup..ook zo ongeveer een jaar geleden schat ik?
In alle eerlijkheid sta je bij mij dan al op het lijstje zwaar :piew en in de loop der tijd weet ze het toch steeds weer voor elkaar te krijgen me weer te verbazen.
Was zij dat???
Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Monique_Nino
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff

Ongelezen bericht door Monique_Nino »

EvitaP schreef:
Eline* schreef:
Was zij dat???
Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.
ach en ook hier zal het antwoord ons verschuldigd blijven :?
Afbeelding

Nino *28-04-1995*...*15-06-2010*untill we meet again..
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”