Stang schreef:Even olie op het vuur
Wat ik me afvraag is waar het hele 'principe hond' hierin blijft?
Waarom denken wij als mensen de hondentaal beter te begrijpen dan de honden zelf? Waarom grijpen wij in bij van die kleine akkefietjes?
Oke, als je een echte vechter hebt, begrijp ik het want het moet wel binnen de perken blijven natuurlijk.
Maar gewone dingetjes zoals bv poot op de rug leggen en dan ingrijpen, of het rijden als je ziet dat de honden het zelf wel kunnen oplossen, een hond die een stok/bal van een andere hond af wil pakken, enz. enz.
Waarom denken wij als mensen die taal te kunnen vervangen en ons er wel even tegenaan te bemoeien bij zulke (in mijn ogen) kleinigheidjes?
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, en hoe truttig sommige mensen het ook vinden, bij mij speelt voornamelijk het formaat van mijn hondjes mee.
Moos mag weinig, omdat hij gewoon altijd het onderspit zal delven. Hij mag weinig omdat ik niet wil dat hij denk dat hij 'alles wel even op zal lossen', maar dit komt dus voort uit het feit dat hij gewoon klein is.
Ik heb een aantal keren meegemaakt dat Moos gromde naar een opdringerige zeer grote hond (prima hondentaal, niks mis mee), en dat die hond het niet accepteerde en hem terug 'pakte' (ook prima hondentaal, alleen niet handig bij een gewichtsverschil van 30-40 kilo). Nu was de baas van die andere hond er deze keer altijd bij, en die andere hond werd meteen van Moos afgetrokken.
Tref ik ik een keer zo'n hond zonder baas in de buurt, of met baas die het allemaal niks interesseert dan ben ik (of is Moos eigenlijk) gewoon de lul.
En ja hoor, die kans is klein, maar ik riskeer het toch liever niet.
Ik hou Moos dus heel strak qua grommen, snauwen en imponeren voor het grootste deel vanwege zijn formaat.
Saar mag meer, veel meer. Saar mag sneller contact maken met andere honden, langer bij honden blijven plakken en ook aan de riem met vrijwel elke hond snuffelen. Maar Saar zal zich altijd als onderdanigste opstellen, tenzij die andere hond zelf vreselijk onderdanig is (en dan is er dus ook niks aan de hand). Als de andere hond ook maar enig 'haantjesgedrag' zou kunnen vertonen, ligt Saar al op haar zij met d'r staart tussen d'r poten.
Het enige waar ik bij haar dan weer voor op moet passen is dat sommige honden haar even 'lekker pesten' omdat ze zich zo onderdanig opstelt. Maar meestal kan ik dat nu wel zien aankomen, en op tijd ingrijpen.
Om nog evenop Kaya terug te komen

. Als Moos en Saar 45 kilo hadden gewogen hadden ze best mogen proberen haar stok af te pakken. Komen ze vanzelf wel achter dat dat niet wordt gewaardeerd. Ook onzekere Saar heeft heel goed door wanneer iets een correctie is en wanneer het echt agressie is.
Nu mogen ze het niet omdat ze gewoon geen partij zijn voor Kaya. En met name ielige Saar zo stuk is.