Van wat ik allemaal lees vallen me echt de schoenen uit soms. Wat er met de hond moest gebeuren was hem op het rechte spoor zetten als dat mogelijk was met die hond. Er hoeft niet gezocht te worden naar iemand die de hond voor het leven koud en kil ging behandelen of iemand die hem in een hok stopt en er 2 - 3 keer per week mee zou gaan sporten.
Het enige dat er aan schorte was een baas die wist wat wel en niet te doen met de hond en een baas die wist hoe hij de hond rustig en lager in rang moest krijgen. Of meer zelfverzekerd en stabieler. Net wat er schort op dat moment.
En de africhting zit natuurlijk helemaal niet te wachten op deze hond. Die nemen gewoon een pup uit de juiste lijnen en de afvallers en zijproducten uit de africhting belanden stuk voor stuk in het asiel en er zijn bar weinig mensen die daar ook maar iets van verantwoordelijkheid over nemen. Doet niemand dat dan is inslapen gewoon het beste. Alleen een kenner had de hond op het rechte pas gezet en die kenner neemt hem domweg niet.

Dan houdt het op voor de hond toch?
Mensen moeten zich niet vergissen in de metamorfose die een stabiele baas met de juiste aanpak in een hond kan veroorzaken. Geen enkele hond wil de hele dag op scherp staan en hijgend met grote pupillen totaal gefucked naast een baas moeten leven die hij niet vertrouwd.
Geef zo'n hond een sterke goed baas die eerlijk is en de hond transformeerd naar een stabiel en mooi wezen. Niks levenslange aanpak en problemen, gewoon de goed aanpak.
En dat africhtingshonden geen correcties pikken en de baas dan bijten vind ik helemaal van de zotte

Dat betekend gewoon dat de baas geen controle heeft over zijn hond. Een baas die de hond iets wil verbieden omdat dat gevaarlijk is bv hoort nooit in zijn kladden gebeten te worden door de eigen hond. Dat is larie en zeker geen ingefokte eigenschap van zulke honden die je als normaal kan zien. Dat is onkunde van de baas.
Waarom ik dat durf te stellen? Domweg omdat die honden ondelring wel prima geregeld en ordelijk een rangorde kunnen handhaven zonder dat de teef de reu naar de keel vliegt als hij haar een correctie geeft. Dan kan dat dus bij mensen ook gewoon als je maar eerlijk, duidelijk en altijd consequent bent met zo'n dier.
Slikken dat het ingefokt is dat je hond je naar de strot bijt bij een correctie vind ik persoonlijk niet normaal eigenlijk