Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oproepen sneller laten komen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef: nogmaals hoe wil je een hond op een andere manier 'balgek' maken dan?
bal vastbinden in de bek? dit is ruim voldoende om een hond de bal leuk te laten vinden is mijn ervaring.
Ik reageerde op crutz :wink:
en je had het over mij dus kun je dan ook een antw. op mn vraag geven?
Jouw vraag is helemaal niet relevant :wink:
Wat doet het ertoe hoe je een pup balgek maakt of niet? Daar had ik het helemaal niet over.
Crutz beweerde dat niemand had gezegd dat 'ie z'n honden balgek maakt, behalve Marc en Martijn en ik haalde jouw quotes aan om het tegendeel te laten zien.
nee het zit van nature in de hond, een hond die niet gek op een bal is zal het nooit worden... je kunt het wel uitbouwen en dus gebruiken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:Het balletje is zn lust en zn leven en die zou hij niet mogen krijgen omdat jij dat hysterisch gedrag vind :denken:
Nee, je snapt er echt niets van, van wat ik aangeef :19:
Het gaat mij erom dat mensen ervoor zorgen (door fokselectie en trainen) dat een bal z'n lust en z'n leven is geworden voor zo'n hond.
Mag ik jou een vraag stellen:
Waarom kun je jezelf niet leuk genoeg maken, zodat zo'n hond naar jou opkijkt en niet naar je oksel (dus zonder dat je ook maar ergens een bal of voertje of wat dan ook moet verstoppen bedoel ik!)
omdat mij niet interesseert waarom een hond naar mij toekomt bijv. als ik hem roep ALS hij maar komt... of hij dat nu voor mij of voor een bal of voor een voertje doet zal me een worst zijn...
Ik vind dat een hond buitdrift heeft veel belangrijker.
Mijn hond kijkt nu toch op een examen op naar mij zonder bal? Overigens heeft Xena het zonder bal geleerd en kijkt ook prima... alleen liep zij wel wat verder voor.... :wink: En dat wil ik niet meer met een hond, dat moet netjes naast zijn.

Kijk altijd zonder balletje geleerd:

Afbeelding

maar toch hindert ze licht.

zie hier met bal geleerd:

Afbeelding

netjes zonder hinderen.
Laatst gewijzigd door malinois op 04 jun 2009 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Frenk schreef: Ik zal het nog eens zeggen: ik ben niet tegen belonen of motiveren :mrgreen:
Hoe beloon of motiveer jij je hond? en wat doe je zoal met je hond
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef: Dan zou ik dat juist willen afzwakken in plaats van aanmoedigen. :19:
maar jij bent mij niet, en ik zou dat alleen maar aanwakkeren... dus ga jij mij nooit begrijpen want jij wordt er zenuwachtig van en ik vind het prachtig.
Afbeelding
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Frenk schreef: Dan zou ik dat juist willen afzwakken in plaats van aanmoedigen. :19:
Ik snap niet helemaal waarom je iets wat de hond graag doet en plezier in heeft afzwakken ipv gebruiken of aanmoedigen.

Of je nou met je hond 24/7 op een bank ligt of met je hond sport het maakt geen flikker uit hoe je het doet zolang de hond er maar plezier in heeft. Of dit nu met een bal/speeltje/voertje of van mij part een rat in je armen. Het gaat om een team te vormen met je hond en de grote van je trukendoos om zo tot een resultaat te komen die jij wil bereiken. Als je met je hond op een bank wil liggen dat doet een hond ook niet zonder beloning...

En als je dit niet wil neem dan een opgezette hond ,, die heeft nergens plezier in en is nooit overdreven werklustig :mrgreen: :pffff: :smile:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Gos schreef:Maar wat is je punt nou? Dat je het allemaal niet kan waarderen weten we nu zo onderhand wel. Dat je zelf niet zo met je hond omgaat, was ook al wel opgevallen. En dat nogal wat mensen in dit topic het niet eens zijn met jouw conclusies, dat moge ook duidelijk zijn. Waar wil je nou naartoe met je opmerkingen over fokken e.d.? Want op de tegenspraak die je daar gekregen hebt, ga je voor het gemak maar niet in.
Ik "wil" niets, behalve reageren op een onderwerp wat ik interessant vind. Zo werkt een forum toch?
En volgens mij ben ik overal op in gegaan, maar als ik een bericht gemist heb, dan moet je het zeggen en dan reageer ik alsnog :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef: Ik reageerde op crutz :wink:
en je had het over mij dus kun je dan ook een antw. op mn vraag geven?
Jouw vraag is helemaal niet relevant :wink:
Wat doet het ertoe hoe je een pup balgek maakt of niet? Daar had ik het helemaal niet over.
Crutz beweerde dat niemand had gezegd dat 'ie z'n honden balgek maakt, behalve Marc en Martijn en ik haalde jouw quotes aan om het tegendeel te laten zien.
nee het zit van nature in de hond, een hond die niet gek op een bal is zal het nooit worden... je kunt het wel uitbouwen en dus gebruiken.
Maar daar ging dit dus helemaal niet om. Dit ging over de bewering van Crutz dat niemand die IPO oid doet in dit topic gezegd zou hebben dat honden balgek gemaakt worden. That's all.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef:Het balletje is zn lust en zn leven en die zou hij niet mogen krijgen omdat jij dat hysterisch gedrag vind :denken:
Nee, je snapt er echt niets van, van wat ik aangeef :19:
Het gaat mij erom dat mensen ervoor zorgen (door fokselectie en trainen) dat een bal z'n lust en z'n leven is geworden voor zo'n hond.
Mag ik jou een vraag stellen:
Waarom kun je jezelf niet leuk genoeg maken, zodat zo'n hond naar jou opkijkt en niet naar je oksel (dus zonder dat je ook maar ergens een bal of voertje of wat dan ook moet verstoppen bedoel ik!)
omdat mij niet interesseert waarom een hond naar mij toekomt bijv. als ik hem roep ALS hij maar komt... of hij dat nu voor mij of voor een bal of voor een voertje doet zal me een worst zijn...
Ik vind dat een hond buitdrift heeft veel belangrijker.
Mijn vraag was niet waarom je het zou willen of niet, maar ik was benieuwd of het zou kunnen?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Kyra- schreef:
Frenk schreef: Ik zal het nog eens zeggen: ik ben niet tegen belonen of motiveren :mrgreen:
Hoe beloon of motiveer jij je hond? en wat doe je zoal met je hond
Daar heb ik ruimschoots genoeg over geschreven op dit forum. :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
maar jij bent mij niet, en ik zou dat alleen maar aanwakkeren... dus ga jij mij nooit begrijpen want jij wordt er zenuwachtig van en ik vind het prachtig.
Daar heb je gelijk in :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Kyra- schreef:
Ik snap niet helemaal waarom je iets wat de hond graag doet en plezier in heeft afzwakken ipv gebruiken of aanmoedigen.

Of je nou met je hond 24/7 op een bank ligt of met je hond sport het maakt geen flikker uit hoe je het doet zolang de hond er maar plezier in heeft. Of dit nu met een bal/speeltje/voertje of van mij part een rat in je armen. Het gaat om een team te vormen met je hond en de grote van je trukendoos om zo tot een resultaat te komen die jij wil bereiken. Als je met je hond op een bank wil liggen dat doet een hond ook niet zonder beloning...
Nee, een van mijn punten was dat je door selectie een hond maakt die de aanleg voor een fixatie (voor bijv. ballen) in hoge mate bezit (en dat is dus geen toeval, maar het gewenste resultaat van keuzes!) en dat je dat vervolgens gaat aanmoedigen om het te kunnen gebruiken.
Dat is een keuze, maar ik vind daar iets van :19: Mag toch?

Het is allemaal het gevolg van mensenkeuzes, immers, wij bepalen welke honden zich voort mogen planten en waarom. En daarnaast leren wij onze honden dingen of versterken wij eigenschappen die in de hond aanwezig zijn, bijvoorbeeld vinden dat een bal de heilige graal is. Maar waarom doen we dat? Wat vinden we daarvan? Wat houdt dat eigenlijk precies in voor de hond en voor het ras(type)?

Over dit soort zaken kun je nadenken en discussieren. :19:

Ik zie echt niet waarom daar zo negatief over moet worden gedaan?
En als je dit niet wil neem dan een opgezette hond ,, die heeft nergens plezier in en is nooit overdreven werklustig :mrgreen: :pffff: :smile:
Gelukkig zit je niet verlegen om dooddoeners :ok:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Frenk schreef: En daarnaast leren wij onze honden dingen of versterken wij eigenschappen die in de hond aanwezig zijn, bijvoorbeeld vinden dat een bal de heilige graal is. Maar waarom doen we dat? Wat vinden we daarvan? Wat houdt dat eigenlijk precies in voor de hond en voor het ras(type)?

Over dit soort zaken kun je nadenken en discussieren. :19:

Ik zie echt niet waarom daar zo negatief over moet worden gedaan?
Waarom we dat doen? Omdat we willen sporten of werken met de hond. En omdat je je hond er blij en enthousiast mee hebt.

Bal de heilige graal? Echt niet. kan precies zo met een ander voorwerp. het gaat om de interactie. Niet dat de hond slaaf van de bal is. Daarom bewaar je dat voorwerp ook als beloning en niet als gewoon speelding (want die hebben ze ook).

Wat vinden we ervan? Jij vindt het een ramp, en wij vinden het fijn. Daarom doen wij iets in de africhting (of andere hondensport), en jij niet.

Wat het inhoudt van de hond? Nou ik zie ze er niet over klagen, ze zijn er niet hysterisch door en ik kan er ook nog prima mee bankhangen of door hte bos wandelen. Op het rastype heeft het geen invloed, het zit er al in. Kijk naar Eva, niks niet werkgefokt en net zo gefocust te krijgen als Marc en Martijn dat maar zouden willen.
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:Wat vinden we ervan? Jij vindt het een ramp, en wij vinden het fijn. Daarom doen wij iets in de africhting (of andere hondensport), en jij niet.
Ik vind het niet altijd een ramp. Ik vind dat er een grens is tussen waarop ik een fixatie of gerichtheid of hoe je het dan ook het beste kunt benoemen (op wat het dan ook is) prettig vind en wanneer niet meer. En dat is niet meer dan mijn mening, dat besef ik me heel goed :wink: Overigens doe ik vanaf het begin al twee cursussen per week mijn hond. Iets op gehoorzaamheidsgebied en eentje op sportgebied. Dus ik doe wel "iets" :ok:
Wat het inhoudt van de hond? Nou ik zie ze er niet over klagen, ze zijn er niet hysterisch door en ik kan er ook nog prima mee bankhangen of door hte bos wandelen. Op het rastype heeft het geen invloed, het zit er al in. Kijk naar Eva, niks niet werkgefokt en net zo gefocust te krijgen als Marc en Martijn dat maar zouden willen.
Individuele honden aanwijzen vind ik niet fijn, als het om honden van medeforummers gaat, maar ik de hond in kwestie niet persoonlijk ken. Daarom vroeg ik ook hoe de gemiddelde herder zou zijn als je het ballengek zijn (of op wat dan ook maar) niet zou stimuleren van jongs af aan. Hoe zou de hond zich dan ontwikkelen? Of zou die drift zich hoe dan ook ergens op gaan uiten?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Frenk schreef:Daarom vroeg ik ook hoe de gemiddelde herder zou zijn als je het ballengek zijn (of op wat dan ook maar) niet zou stimuleren van jongs af aan. Hoe zou de hond zich dan ontwikkelen? Of zou die drift zich hoe dan ook ergens op gaan uiten?
Je stimuleert het door te belonen. Dat is niet te voorkomen als je traint met de hond. Train je niet met een hond die werkgericht gefokt is, dan is de kans groot dat hij of zij zelf activiteiten gaat zoeken. En dat zijn dan over het algemeen geen prettige dingen :wink:

Ik snap voor een deel wel wat je bedoelt hoor. Ik wil geen hond die full time om me heen loopt met een blik van 'bal bal bal' (of welk speeltje dan ook) en leer Izzie dus ook 'klaar'. Maar dat jij een hond op het trainingsveld zo gefocust ziet op een ding, wil niet zeggen dat ze dat 24-uur per dag doen. Dat is voor een deel ook wat je aanleert. Alhoewel er ook wel supernerveuze Borders zijn die je 'klaar' volgens mij nauwelijks kunt aanleren. Voor zo'n lijn zou ik dus niet kiezen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Frenk schreef: Stel ik zou een hond treffen die helemaal stapeldol is op voer. Zo gefixeerd dat 'ie alleen nog maar naar je hand kan staren omdat daar wel eens een voertje in zou kunnen zitten. Hartstikke handig voor het trainen, vast en zeker. Maar er is voor mij een grens (die ik niet goed uit kan leggen of kan aangeven) waarop zo'n fixatie mij een onprettig gevoel gaat geven. Snap je wat ik bedoel? Dan zou ik dat juist willen afzwakken in plaats van aanmoedigen. :19:
Wat zou jij in zo een geval doen dan? Ik lees regelmatig dat je niet zo een hond wilt, maar wat als Frenk opeens wel voergericht zou zijn, iets waar jij een hekel aan hebt. Wat doe je dan?

Jammer dat een hond niet balgek mag zijn, wat is er verkeerd aan? Onnatuurlijk? Dat is een wegloper bv ook... Obsessief? Elke hond heeft wel in verschillende mate een obsessie (denk aan hormonen, jacht, balletjes, fietsen etc)
Frenk
Zeer actief

duitse herder schreef:Wat zou jij in zo een geval doen dan? Ik lees regelmatig dat je niet zo een hond wilt, maar wat als Frenk opeens wel voergericht zou zijn, iets waar jij een hekel aan hebt. Wat doe je dan?

Jammer dat een hond niet balgek mag zijn, wat is er verkeerd aan? Onnatuurlijk? Dat is een wegloper bv ook... Obsessief? Elke hond heeft wel in verschillende mate een obsessie (denk aan hormonen, jacht, balletjes, fietsen etc)
Zou je even willen lezen wat ik schrijf :wink: Ik ben niet tegen voergerichtheid of wat dan ook :wink: Als je dat denkt, dan zit je op een geheel ander spoor en dat praat zo lastig :ok:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Frenk schreef:
duitse herder schreef:Wat zou jij in zo een geval doen dan? Ik lees regelmatig dat je niet zo een hond wilt, maar wat als Frenk opeens wel voergericht zou zijn, iets waar jij een hekel aan hebt. Wat doe je dan?

Zou je even willen lezen wat ik schrijf :wink: Ik ben niet tegen voergerichtheid of wat dan ook :wink: Als je dat denkt, dan zit je op een geheel ander spoor en dat praat zo lastig :ok:
Wat is het verschil tussen bal of voer gek? Idee is precies hetzelfde toch? bv een labrador die alleen bij je loopt om eten... Volgens jou ook obsessief
Frenk
Zeer actief

duitse herder schreef:
Frenk schreef:

Wat is het verschil tussen bal of voer gek? Idee is precies hetzelfde toch? bv een labrador die alleen bij je loopt om eten... Volgens jou ook obsessief
Ik ben dus niet tegen voergericht, balgericht of wat-dan-ookgericht. Ik heb er moeite mee als de obsessie doorslaat, maar dat moment is heel moeilijk zo onder woorden te brengen. :wink:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

maar hoe vaak kom je dat tegen? In de sport zie je veel balfanaten, maar volgens mij is 99% in dagelijkse omgang nou niet echt bezig met ik MOET de bal.

Wat ik mij afvraag... Als je een ballengek hebt en je haalt alle ballen weg, zullen ze dan juist niet nog extremer worden als ze dan uiteindelijk een bal vinden? Dat bedenk ik mij nu opeens, zou het dan juist niet gedrag versterken erin?
Frenk
Zeer actief

duitse herder schreef:Wat ik mij afvraag... Als je een ballengek hebt en je haalt alle ballen weg, zullen ze dan juist niet nog extremer worden als ze dan uiteindelijk een bal vinden? Dat bedenk ik mij nu opeens, zou het dan juist niet gedrag versterken erin?
Dat vroeg ik mij ook af. En verder vroeg ik me af of de aanleg het gevolg is van fokselecties en wat dat betekent... (en dus niet alleen bij herders, maar in zijn algemeen bij honden die zeer gevoelig zijn voor obsessief gedrag.)
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Frenk schreef:
duitse herder schreef:Wat ik mij afvraag... Als je een ballengek hebt en je haalt alle ballen weg, zullen ze dan juist niet nog extremer worden als ze dan uiteindelijk een bal vinden? Dat bedenk ik mij nu opeens, zou het dan juist niet gedrag versterken erin?
Dat vroeg ik mij ook af. En verder vroeg ik me af of de aanleg het gevolg is van fokselecties en wat dat betekent... (en dus niet alleen bij herders, maar in zijn algemeen bij honden die zeer gevoelig zijn voor obsessief gedrag.)
ALS het fokselectie is, vermoed ik meer dat het onbewust erin gefokt is, dan dat ze er specifiek op fokken. Een hond die totaal geen interesse heeft in balletjes/voer is nou eenmaal moeilijk(er) te trainen. Maar er bewust op selecteren, nou dat geloof ik niet :mrgreen:
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

duitse herder schreef:
Frenk schreef:
ALS het fokselectie is, vermoed ik meer dat het onbewust erin gefokt is, dan dat ze er specifiek op fokken. Een hond die totaal geen interesse heeft in balletjes/voer is nou eenmaal moeilijk(er) te trainen. Maar er bewust op selecteren, nou dat geloof ik niet :mrgreen:
Bij ons word er gewoon gekeken per hond, waar heeft de hond intresse in. Bij de 1 is dat een tennisbal, de ander de bijtrol, en sommige op ijzeren pijpjes. Maar ze hebben allemaal wel een bepaald iets wat ze als beloning zien.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Frenk
Zeer actief

duitse herder schreef:ALS het fokselectie is, vermoed ik meer dat het onbewust erin gefokt is, dan dat ze er specifiek op fokken. Een hond die totaal geen interesse heeft in balletjes/voer is nou eenmaal moeilijk(er) te trainen. Maar er bewust op selecteren, nou dat geloof ik niet :mrgreen:
En ik denk van wel.
Als ik zo lees hier op het forum, dan is bijvoorbeeld buitdrift echt een gewenste eigenschap.
Bovendien wordt normaal gesproken gefokt met honden die (naar alle waarschijnlijkheid) het beste resultaat zullen kunnen geven voor de prestatie die geleverd moet gaan worden. Die honden zullen ook over die driften/aanleg beschikken, want dat is waarom ze trainbaar zijn. Het lijkt mij dus vanzelfsprekend dat er op geselecteerd wordt :denken:
Afbeelding
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Frenk schreef:
Denk dat dat het punt is in de hele discussie: wat jij obsessief gedrag noemt noemen wij driften :wink:
Frenk
Zeer actief

Chiki schreef:Denk dat dat het punt is in de hele discussie: wat jij obsessief gedrag noemt noemen wij driften :wink:
Nee :wink: mijn punt is dat zo'n drift obsessief kan worden :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Chiki schreef:
Frenk schreef:
Denk dat dat het punt is in de hele discussie: wat jij obsessief gedrag noemt noemen wij driften :wink:
Daar ben ik het mee eens :mrgreen: Jij presenteert het als een probleem, en wij zien niet waar dat probleem nou zit zolang jij zelf niet zo'n hond neemt. Jij hebt het over obsessief gedrag, maar kent de honden waar het over gaat niet persoonlijk. Waar hebben we het dan over?

Gisteravond heb ik weer eens een flink end gereden om op een "vreemde" club te trainen, en hebben we een behoorlijke sessie vlakte revieren gedaan en daarna een begin van puinzoeken. Een voorbeeld bij uitstek van hoe je een hond m.b.v. een balletje razendenthousiast en snel slachtoffers kunt laten opsporen en verwijzen. M'n mecheltje bleef lekker doorblaffen en verzwakte daarin totaal niet, ongeacht het aantal keren dat ze weer gestuurd werd. Zonder die drift houden ze het voor gezien als het moeilijker wordt of langer gaat duren. Als de oefening afgelopen is, gaat het balletje weg. En daarmee de focus erop. Ze loopt echt niet te zoeken naar een manier om dan dat balletje weer tevoorschijn te toveren. Je kunt er dan gewoon mee naar een terrasje gaan, inclusief balletje in je zak, en dan gaat ze gewoon liggen snurken. En ik zie om me heen niet anders eigenlijk met honden met dat soort sterke driften.

Ik denk dus dat dat hypothetische geval waar je het over hebt, voornamelijk in jouw hoofd bestaat en niet gebaseerd is op de meerderheid van de sporthonden.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Helemaal met je eens Ellen :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:Ik denk dus dat dat hypothetische geval waar je het over hebt, voornamelijk in jouw hoofd bestaat en niet gebaseerd is op de meerderheid van de sporthonden.
Het is mijn mening en daar mag je vervolgens van vinden wat je wilt.
Maar, ik heb volgens mij duidelijk genoeg uitgelegd wat ik bedoel en ik heb ook een aantal vragen gesteld. Het is heel jammer dat daar niet serieus op in gegaan wordt :ok:
Afbeelding
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Ik heb dus ook zo een hond die in jouw ogen obsessief is en ik vind het heerlijk :mrgreen: . Heerlijk om mee te werken en door een bepaalde sturing en opvoeding ook een heerlijke huishond. En ja, om op jouw vraag in te gaan: deze hond is uitgezocht op een bepaalde bloedlijn die bekend staat om de vererving van bepaalde eigenschappen. Eigenschappen die jij dus obesessief noemt maar die voor ons een 1e vereiste zijn, doodgewoon omdat wij een hond willen die bepaalde driften heeft :19: . Ik snap niet wat daar foktechnisch gezien mis mee zou zijn, zo als jij het voor laat komen.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Toch, als ik naar mijn Hera kijk is ze zij toch wel obsessief naar de bal toe.
Ik kan erg moeilijk met haar gaan wandelen als er een bal in mijn zak zit omdat ze dan contineu om mij heen loopt te blaffen, mij blokkeert in het lopen, tegen mij op gaat springen etc etc omdat ze die bal wil. Op zulke momenten is ze dan slecht bereikbaar en totaal niet gevoelig voor correcties o.i.d.
Nu kan ik daar niet zo heel erg mee zitten. Ze krijgt gewoon bij weggaan die bal in dr bek en klaar.
En vanwege haar hond-hond agressie ben ik er dus ook errug blij mee want ik hoef maar met het balletje in mijn hand te staan en er kan een bom naast haar ontploffen zonder dat ze reageert.

Maar dat obsessieve ervaar ik ook weleens als erg lastig. En dan meer richting het apporteer gedeelte.
Je kunt niks van de grond rapen of mevr. staat binnen 2 sec. voor jet springen en te hyperen want ohhhh misschien gaan ze er wel mee gooien.
Loop je in het bos met de kinderen kunnen ze amper een stok van de grond rapen zonder omver gesprongen te worden of zonder een blaffende hond om ze heen te hebben.
En ookal heeft ze op die momenten gewoon haar eigen apport al dan nog is dat niet voldoende.
Op zulke momenten kan ze echt wat doordraaien in die apporteerdriften (of bezitsdrif???) en watik al zei; slecht bereikbaar en ongevoelig voor correcties.

voor mij hadden die driften dus wel wat minder hoog mogen zijn en ik denk dat het voor Hera zelf ook prettiger zou zijn.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”