Dat is waar, en het is maar net waar je je prioriteiten aan stelt....Ik heb ook een gezonde levensstijl, ik wandel met mijn hond en fiets naar mijn werk......NicoBorder schreef: Fiets is minder duur dan een auto per maand enzo..
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gestoord tijdens wandelen in het bos [slot graag]
Moderator: moderatorteam
- Gon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond
- Aantal honden: 1
Re: Gestoord tijdens wandelen in het bos [slot graag]
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...

-
NicoBorder
Naja, is dat het? Kijk als je een goed getraind hart hebt. Kan je hart veel effectiever kloppen, simpel gezegd betekend dat: dat je het langer vol houdt indien je geen rare ziektes of ongelukken krijgt. Je moet voor de grap een keer je hartslag per minuut kijken net nadat je wakker wordt. Dat is wel een goede graadmeter. Die hoort sowieso onder de 65 te zijn voor een getraind hart.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Nou ben ik zaterdag tijdens mijn wandeling een aantal fietsers tegen gekomen.
Niet een had er een bel aan het stuur
En ja,ik liep in losloopgebied.
Niet een had er een bel aan het stuur
En ja,ik liep in losloopgebied.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Gon
- Zeer actief
Dat zal ik eens doen.....NicoBorder schreef: Je moet voor de grap een keer je hartslag per minuut kijken net nadat je wakker wordt. Dat is wel een goede graadmeter. Die hoort sowieso onder de 65 te zijn voor een getraind hart.

- nana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
- Aantal honden: 3
NicoBorder schreef:Naja, is dat het? Kijk als je een goed getraind hart hebt. Kan je hart veel effectiever kloppen, simpel gezegd betekend dat: dat je het langer vol houdt indien je geen rare ziektes of ongelukken krijgt. Je moet voor de grap een keer je hartslag per minuut kijken net nadat je wakker wordt. Dat is wel een goede graadmeter. Die hoort sowieso onder de 65 te zijn voor een getraind hart.
Dat is een fabeltje. Een getraind hart is een hart wat een normale belasting kan verdragen dat hoeft niet perse 20 km fietsen te zijn ( wat overigens een piekbelasting is voor langere duur).
Een normaal mens ( die dus niet dagelijks 20 km moet fietsen) heeft deze overcapaciteit niet nodig.
De hartcapaciteit die een gemiddeld mens nodig heeft is wat men in het dagelijkse leven gebruikt.
5 tot 10 km fietsen of lopen in de tuin werken, trap lopen, stofzuigen,zware tassen, je hond uitlaten,tillen enzov.
Dan heb ik het niet over de bankaardappel maar iemand die gewoon de dagelijkse dingen doet en niet 8 uur stilzit. Ons hart is gemaakt om ons zelf in stand te houden.
Dat je van een overcapaciteit gezonder word of het langer volhoud is niet waar.
Het is vergelijkbaar met een hele zware motor kopen die je niet nodig hebt maar je gaat klusjes creeren om hem te gebruiken.
Een zwaardere motor heeft meer energie en onderhoud nodig. Voor de normale klusjes zet je dan dus een zware motor in die je eigelijk niet nodig hebt. Je hart extra gebruiken wil zeggen ook extra onnodig verslijten.
Voor alle duidelijkheid bewegen is goed maar de tegenwoordige trend dat mensen arathons lopen na een chemo is van de zotte. Je kunt door te bewegen jezelf fit houden n problemen proberen te voorkomen. Je kunt jezelf niet gezondsporten (genezen van een ziekte). Enige wat je doet in het chemo vb onnodige energie verspillen wat je lichaam nodig heeft voor onderhoud en herstel.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia
lydia
- aman.en.don
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
border collie, skyler - Aantal honden: 2
neeeeeeeeee laat ie dat nou niet doen. beesie zou het niet overleven bij hemNeeltje schreef:Heb je veel meer aan en kun je ook mee in de bossen gaan. En is veel leuker dan een fiets.Kingeling schreef:Pfff voor hetzelfde geld heb je een leuk paard...
-
NicoBorder
Ben het niet met bovenstaande eens. Een goed getraind hart heeft als gevolg dat je basis hartslag veel lager is. Ik sta bijvoorbeeld op met een hartslag van 46/48 per minuut. Ook is mijn hartslag gedurende de dag veel lager als gemiddeld. Dit houdt dus in dat mijn hart minder hard moet werken om mijn basisfunctie's draaiende te houden.
Ik zeg niet dat je jezelf gezond kan sporten, maar dat je je hart wel kan trainen zodat het effectiever kan werken. Wat uiteindelijk wel goed voor je is. Dit betekend juist niet: dat je als beginner intervallen met 190 hartslag gaat doen. Maar dat je als beginner lekker 3/4 uur gaat mountainbiken / fietsen / wandelen / wathever. Met een hartslag van tussen de 130 en 150. Indien je merkt dat je hartslag van deze activiteiten niet meer hoger wordt dan kun je harder gaan fietsen/trainen. Er zijn natuurlijk wel enkele externe factoren die je hartslag beïnvloeden: is het heel warm dan gaat hij omhoog, heel koud is het andersom. Maar gister was mijn hartslag 10 tot 15 slagen hoger dan normaal aangezien ik verkouden ben. Laat je daardoor niet ontmoedigen.
20 kilometer per dag is geen duur training trouwens, gister deed ik er 72 bijvoorbeeld met een hartslag van 170 gemiddeld. Dat is niet aan te raden
maar dat kwam door bovenstaande. Houdt wel in dat ik nu 2 dagen niet sport om mijn lichaam rustig daar van te laten herstellen.
Ik zeg niet dat je jezelf gezond kan sporten, maar dat je je hart wel kan trainen zodat het effectiever kan werken. Wat uiteindelijk wel goed voor je is. Dit betekend juist niet: dat je als beginner intervallen met 190 hartslag gaat doen. Maar dat je als beginner lekker 3/4 uur gaat mountainbiken / fietsen / wandelen / wathever. Met een hartslag van tussen de 130 en 150. Indien je merkt dat je hartslag van deze activiteiten niet meer hoger wordt dan kun je harder gaan fietsen/trainen. Er zijn natuurlijk wel enkele externe factoren die je hartslag beïnvloeden: is het heel warm dan gaat hij omhoog, heel koud is het andersom. Maar gister was mijn hartslag 10 tot 15 slagen hoger dan normaal aangezien ik verkouden ben. Laat je daardoor niet ontmoedigen.
20 kilometer per dag is geen duur training trouwens, gister deed ik er 72 bijvoorbeeld met een hartslag van 170 gemiddeld. Dat is niet aan te raden
- nana
- Zeer actief
NicoBorder schreef:Ben het niet met bovenstaande eens. Een goed getraind hart heeft als gevolg dat je basis hartslag veel lager is. Ik sta bijvoorbeeld op met een hartslag van 46/48 per minuut. Ook is mijn hartslag gedurende de dag veel lager als gemiddeld. Dit houdt dus in dat mijn hart minder hard moet werken om mijn basisfunctie's draaiende te houden.
20 kilometer per dag is geen duur training trouwens, gister deed ik er 72 bijvoorbeeld met een hartslag van 170 gemiddeld. Dat is niet aan te radenmaar dat kwam door bovenstaande. Houdt wel in dat ik nu 2 dagen niet sport om mijn lichaam rustig daar van te laten herstellen.
Je hart hoeft niet minder hard te werken om de basisfunctie draaiende te houden. Het werkt net zo hard als een gewoon hart alleen heb je meer capaciteit en hoeft je motor minder vaak te draaien zeg maar dus is je hartslag lager. Als je de motor minder laat draaien waarom dan energie verpillen aan de overcapaciteit.
Het enige wat je bereikt is minder toeren.
lydia
lydia
-
NicoBorder
Minder toeren is goed voor de auto.
- nana
- Zeer actief
NicoBorder schreef:Minder toeren is goed voor de auto.
Maar je bent geen auto tuuut tuuut
De auto- motor is een statische machine en past zich niet aan en kan niet uit zich zelf extra motorcellen aangroeien of niet vervangen, het hart doet dit wel om overcapaciteit te voorkomen alleen hou jij dit kunstmatig in stand.
lydia
lydia
-
NicoBorder
Ik zeg ook niet dat overcapaciteit goed is( houd wel in het achterhoofd het verhaal van Bart Wellens die acute hart problemen volgens de doktoren enkel overleefde omdat hij topsporter was) , maar ik denk dat een groot deel van Nederland wel ondercapaciteit heeft, en dat is nog veel slechter.
- nana
- Zeer actief
NicoBorder schreef:Ik zeg ook niet dat overcapaciteit goed is( houd wel in het achterhoofd het verhaal van Bart Wellens die acute hart problemen volgens de doktoren enkel overleefde omdat hij topsporter was) , maar ik denk dat een groot deel van Nederland wel ondercapaciteit heeft, en dat is nog veel slechter.
Mijn voorbeelden gelden voor een normaal gezond hart ik ga ervanuit dat dit voor jou zo is.. In het geval van Bart Wellens zou ik moeten weten om welke hartproblematiek het ging. In het geval van een cardiomyopathie bijvoorbeeld zal een getraind hart juist eerder bezwijken.
Of er een ondercapaciteit is bij de meeste mensen is niet zomaar te constateren.
Ondercapac. Zou je kunnen zeggen in het geval van een persoon die gezond is maar zo weinig activiteit vertoond dat 15 km wandelen niet meer lukt, niet 4 verdiepingen naar boven kunnen lopen enzov. De meeste mensen lukt dit wel alleen zijn ze afhankelijk van de snelheid misschien eerder buiten adem, maar het lukt wel dus s er genoeg capaciteit.
lydia
lydia
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
En ook genoeg voorbeelden van topsporters die na hun carriëre alsnog een hartaanval kregen.NicoBorder schreef:Ik zeg ook niet dat overcapaciteit goed is( houd wel in het achterhoofd het verhaal van Bart Wellens die acute hart problemen volgens de doktoren enkel overleefde omdat hij topsporter was) , maar ik denk dat een groot deel van Nederland wel ondercapaciteit heeft, en dat is nog veel slechter.
Bewegen is gezond, maar ik word een beetje moe van jouw gedram dat dat je redt. Mijn vader heeft gehandbald op het hoogste niveau in Nederland. Heeft tot hij in de 50 was wedstrijden gespeeld. En was nog steeds erg actief toen hij niet meer werkte. Regelmatig fietsen, wandelen, etc.. Geen hartklachten, maar kreeg wel een zwaar hartinfarct. En dat terwijl hij 1,5 jaar ervoor nog te horen kreeg in het ziekenhuis dat als iedereen een hart zoals dat van hem had, ze daar weinig te doen zouden hebben.
-
NicoBorder
D'r zijn genoeg mensen met een zittend beroep die s'avonds en in het weekend niets aan sport doen. Dat is echt ondercapaciteit hoor. Heb het allemaal gezien: schrikbarende bloeddrukken, rustpols van 90+, cholestorol levels waar karin bloemen nog niet bij in de buurt komt enz... Dan kan je beter overcapaciteit hebben denk ik zo.
- nana
- Zeer actief
NicoBorder schreef:D'r zijn genoeg mensen met een zittend beroep die s'avonds en in het weekend niets aan sport doen. Dat is echt ondercapaciteit hoor. Heb het allemaal gezien: schrikbarende bloeddrukken, rustpols van 90+, cholestorol levels waar karin bloemen nog niet bij in de buurt komt enz... Dan kan je beter overcapaciteit hebben denk ik zo.
Het wil niet zeggen dat mensen met een zittend beroep moeten sporten omdat ze anders ondercapaciteit hebben.Gewone algemene dagelijkse bezigheden zoals in de tuin werken, stofzuigen, wandelen met hun kinderen of honden , fietsen naar je werk of super kan genoeg zijn.
Maar goed laten we het maar bij de bel houden.
lydia
lydia
-
NicoBorder
Nee we houden het niet bij een bel. Ik vind dit een beetje goed praten. Wat je daar benoemd is echt geen vorm van beweging hoor. Hoogstens een activiteit die beter is als helemaal niets doen, maar je verbrand niets, bouwt niets op en onderhoudt ook niets.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat maak jij niet uit, knul, waar we het wel of niet bij houden.NicoBorder schreef:Nee we houden het niet bij een bel. Ik vind dit een beetje goed praten. Wat je daar benoemd is echt geen vorm van beweging hoor. Hoogstens een activiteit die beter is als helemaal niets doen, maar je verbrand niets, bouwt niets op en onderhoudt ook niets.
En ik weet zomaar zeker dat Nana hier meer verstand van heeft dan jij.
En dan nog iets: minder toeren is niet per definitie beter voor een auto. Die zienswijze geeft wel aan dat je niet veel van het verbrandingsprincipe snapt.
Is niet erg, maar schoenmaker, houd je bij je leest.
- Gon
- Zeer actief
dat wat nana noemt zijn wel degelijk bezigheden in de vorm van beweging en waar je het nodige wel van verbrand!!NicoBorder schreef: Wat je daar benoemd is echt geen vorm van beweging hoor. Hoogstens een activiteit die beter is als helemaal niets doen, maar je verbrand niets, bouwt niets op en onderhoudt ook niets.

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Daar weet Nico echter niks van want dat werk doet mama thuis altijd.Gon schreef:dat wat nana noemt zijn wel degelijk bezigheden in de vorm van beweging en waar je het nodige wel van verbrand!!NicoBorder schreef: Wat je daar benoemd is echt geen vorm van beweging hoor. Hoogstens een activiteit die beter is als helemaal niets doen, maar je verbrand niets, bouwt niets op en onderhoudt ook niets.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Gon
- Zeer actief
Dan kan Nico nog wat van mama leren.......marian* schreef:Daar weet Nico echter niks van want dat werk doet mama thuis altijd.Gon schreef:dat wat nana noemt zijn wel degelijk bezigheden in de vorm van beweging en waar je het nodige wel van verbrand!!NicoBorder schreef: Wat je daar benoemd is echt geen vorm van beweging hoor. Hoogstens een activiteit die beter is als helemaal niets doen, maar je verbrand niets, bouwt niets op en onderhoudt ook niets.

-
NicoBorder
Marjoleine, maar nana bepaald wel waar het over gaat? hou toch op. Je bent niet serieus te nemen tot een zeker level is minder toeren veel beter voor een auto. Maar aangezien jij zo iemand bent die constant ad hominem reageert verkies ik er voor om geen discussie met jou aan te gaan waar feiten bij om de hoek komen. Jou aanwezigheid qua reageren zou in de tweede kamer voor o.a. de sp en groenlinks niet misstaan. Gratis advies doe er je voordeel mee.
En ook zo maar even aannemen dat iemand daar meer van af weet.... Lachwekkend, zoals gezegd pas je prima thuis in de (denken ze) quasi intelligente grachtengordel. Ik noem het liever: moralistisch strooiend randvolk.
Gon, nee dat is het niet. Je verbrand dan nauwelijks meer als dat je niets doet. Maar in de huidige samenleving wordt dat inderdaad wel als beweging gezien. Wij mensen zijn dieren, en elk dier op aarde verbrand meer dan een gemiddeld mens op een dag. Wilde dieren zijn dan ook nooit te zwaar, nooit verhoogde kans op hart problemen enzovoorts.
En ook zo maar even aannemen dat iemand daar meer van af weet.... Lachwekkend, zoals gezegd pas je prima thuis in de (denken ze) quasi intelligente grachtengordel. Ik noem het liever: moralistisch strooiend randvolk.
Gon, nee dat is het niet. Je verbrand dan nauwelijks meer als dat je niets doet. Maar in de huidige samenleving wordt dat inderdaad wel als beweging gezien. Wij mensen zijn dieren, en elk dier op aarde verbrand meer dan een gemiddeld mens op een dag. Wilde dieren zijn dan ook nooit te zwaar, nooit verhoogde kans op hart problemen enzovoorts.
- Gon
- Zeer actief
Ik ben het helemaal niet met je eens, en het is wel degelijk beweging, alleen andere beweging, en er wordt mischien minder verbrand dan bij jouw sport.....NicoBorder schreef: Gon, nee dat is het niet. Je verbrand dan nauwelijks meer als dat je niets doet. Maar in de huidige samenleving wordt dat inderdaad wel als beweging gezien. Wij mensen zijn dieren, en elk dier op aarde verbrand meer dan een gemiddeld mens op een dag. Wilde dieren zijn dan ook nooit ziek, nooit verhoogde kans op hart problemen enzovoorts.

-
Rexyboy
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
zo Nicoborder, je hebt al meer dan 300 berichten, is dat allemaal van dit topic of ben je nog in andere onderwerpen aanwezig?
Wees niet te lang boos op mij en sluit mij niet op voor straf,
jij hebt je werk en je vrienden... en ik? Ik heb alleen jou...

Uploaded with ImageShack.us

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zeg ik niet, knul.NicoBorder schreef:Marjoleine, maar nana bepaald wel waar het over gaat?
Ik zeg dat jij dat niet in je eentje beslist.
En dat zei jij niet. Jij zei domweg dat minder toeren beter is voor een auto. En dat is niet waar.hou toch op. Je bent niet serieus te nemen tot een zeker level is minder toeren veel beter voor een auto.
Misschien is het niet bij je opgekomen hoor, maar er zijn mensen die nog meer te doen hebben dan alleen op een forum rondhangen.Jou aanwezigheid qua reageren zou in de tweede kamer voor o.a. de sp en groenlinks niet misstaan. Gratis advies doe er je voordeel mee.
Daar staat tegenover dat ik dan weer geen taalfouten maak, iets dat van jou niet gezegd kan worden.
Ik weet dat ze er meer van weet. Want jij studeert bepaald geen medicijnen, wel?En ook zo maar even aannemen dat iemand daar meer van af weet.... Lachwekkend, zoals gezegd pas je prima thuis in de (denken ze) quasi intelligente grachtengordel. Ik noem het liever: moralistisch strooiend randvolk.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 16 jan 2012 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rexyboy
- Actief
Om een goede gezondheid te behouden of op te bouwen is het nodig om op vijf, maar bij voorkeur op alle dagen van de week minstens een half uur ‘matig intensief’ te bewegen. Matig intensief bewegen hoeft niet te betekenen: sporten. U kunt ook denken aan wandelen (niet slenteren!) en fietsen. Voor wandelen geldt dat u minstens 10.000 stappen per dag moet lopen, u kunt dit bijhouden met een stappenteller (te koop in de meeste sportwinkels). U mag dus best een beetje moe worden en gaan zweten, maar u hoeft niet buiten adem te raken.
verder info kunt u vinden op medicinfo.nl
... en half uur per dag wandelen... wel dan denk ik dat we alleen al met onze honden uit te laten wel zwaar over de matig intensieve training zitten...!
verder info kunt u vinden op medicinfo.nl
... en half uur per dag wandelen... wel dan denk ik dat we alleen al met onze honden uit te laten wel zwaar over de matig intensieve training zitten...!
Laatst gewijzigd door Rexyboy op 16 jan 2012 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

- kipo
- Zeer actief
Hier wil ik toch even op reageren, waar haal jij vandaan dat wij gemaakt zijn om zoveel mogelijk te bewegen op een dag. Wilde dieren verbruiken geen calorie meer dan strikt noodzakelijk is! Er bestaat geen enkel dier in het wild, dat voor zijn lol (of aan zijn conditie te werken...) rondjes gaat rennen of springen, ze bewegen allemaal net genoeg om voldoende eten binnen te krijgen en uit de klauwen van roofdieren te blijven en geen stap meer. Hooguit het jonge spul wil dmv spelen hun vaardigheden nog wel eens trainen.NicoBorder schreef: Gon, nee dat is het niet. Je verbrand dan nauwelijks meer als dat je niets doet. Maar in de huidige samenleving wordt dat inderdaad wel als beweging gezien. Wij mensen zijn dieren, en elk dier op aarde verbrand meer dan een gemiddeld mens op een dag. Wilde dieren zijn dan ook nooit te zwaar, nooit verhoogde kans op hart problemen enzovoorts.
Sport is gezond, topsport is een aanslag op je lichaam.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat denk ik ookRexyboy schreef:Om een goede gezondheid te behouden of op te bouwen is het nodig om op vijf, maar bij voorkeur op alle dagen van de week minstens een half uur ‘matig intensief’ te bewegen. Matig intensief bewegen hoeft niet te betekenen: sporten. U kunt ook denken aan wandelen (niet slenteren!) en fietsen. Voor wandelen geldt dat u minstens 10.000 stappen per dag moet lopen, u kunt dit bijhouden met een stappenteller (te koop in de meeste sportwinkels). U mag dus best een beetje moe worden en gaan zweten, maar u hoeft niet buiten adem te raken.
Wel even een bron geven, anders gaat nicoborder weer zeuren. Die gelooft niet zo snel iets namelijk.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Eens.kipo schreef:Sport is gezond, topsport is een aanslag op je lichaam.
Een complete slijtageslag ook.
Daar kom je pas later achter trouwens, als het te laat is.
*been there, done that.
-
falkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als we nou eens gewoon lekker allemaal op onze vingers gingen zitten. Nico heeft weer een nieuw onderwerp aangeboord waar hij weer dom over kan blaten, en iemand die er verstand van heeft laat zich dan verleiden om dat te weerleggen, c.q. aan Nico daar iets over uit te leggen. Verspilde moeite jongens. Hij weet het toch beter en kan nu weer een paar pagina's mensen ergeren, waar het uiteindelijk gewoon om te doen is.

-
Rexyboy
- Actief
Marjoleine schreef:Dat denk ik ookRexyboy schreef:Om een goede gezondheid te behouden of op te bouwen is het nodig om op vijf, maar bij voorkeur op alle dagen van de week minstens een half uur ‘matig intensief’ te bewegen. Matig intensief bewegen hoeft niet te betekenen: sporten. U kunt ook denken aan wandelen (niet slenteren!) en fietsen. Voor wandelen geldt dat u minstens 10.000 stappen per dag moet lopen, u kunt dit bijhouden met een stappenteller (te koop in de meeste sportwinkels). U mag dus best een beetje moe worden en gaan zweten, maar u hoeft niet buiten adem te raken.
Wel even een bron geven, anders gaat nicoborder weer zeuren. Die gelooft niet zo snel iets namelijk.