Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teletac

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Golden Stanley schreef:
maart schreef:mijn vooruit doe ik door iemand in de struiken te zetten, die zit te zwaaien met een kussen reken maar dat ze vooruit gaan :mrgreen:
:smile: :smile: :smile: Gut.........die kende ik nog niet!
werkt uitstekend :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Golden Stanley schreef:Kijk, dat bedoel ik nou. Bedankt voor je eerlijkheid, Maart.
Het KAN dus wel, ik kan het met mijn positieve manier.......waarom een africhter niet?
ik ben africhtster, en ik ken alleen maar het aanleren op een positieve manier... :19: heb nog nooit iemand een pup leren volgen met een TT om hoor...
want daar had Maart het dus over... aanleren van... :wink:
Overigens heb ik daar m'n ballenjasje voor, daar valt t balletje uit tijdens het volgen... dat doe je een paar keer en dan snapt ie heel goed waar dat balletje vandaan komt :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

malinois schreef:
Golden Stanley schreef:Kijk, dat bedoel ik nou. Bedankt voor je eerlijkheid, Maart.
Het KAN dus wel, ik kan het met mijn positieve manier.......waarom een africhter niet?
ik ben africhtster, en ik ken alleen maar het aanleren op een positieve manier... :19: heb nog nooit iemand een pup leren volgen met een TT om hoor...
Overigens heb ik daar m'n ballenjasje voor, daar valt t balletje uit tijdens het volgen... dat doe je een paar keer en dan snapt ie heel goed waar dat balletje vandaan komt :wink:
leuk hé, die jas, gebruik ik ook :ok:
Leuk ook, dat je het potje zowel vooraan als achteraan kunt plaatsen en je dus je hond het te ver vooruit kan afleren door het potje achteraan te hangen. (en omgekeer ook om het te ver achteraan te lopen af te leren)

potje kan ook in het midden, om het 'hier' komen te leren.

Niks geen TT voor nodig :pffff: :mrgreen:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

malinois schreef:
Gelukkig dan maar dat er in de africhting nog wel mensen zijn die weten er mee om te gaan. :wink: De voorbeelden die ik aangaf zijn van mensen die uit de IPO komen, maar ook in de jacht zijn er voorbeelden genoeg van hoe het niet moet. Daar hadden we afgelopen weekend een fijne discussie over. Sorrie, ik word er af en toe super beroerd van en ik ben echt geen zacht ei als het om 'aanpakken' van honden gaat.
maart
Zeer actief

Gelukkig dan maar dat er in de africhting nog wel mensen zijn die weten er mee om te gaan. De voorbeelden die ik aangaf zijn van mensen die uit de IPO komen, maar ook in de jacht zijn er voorbeelden genoeg van hoe het niet moet. Daar hadden we afgelopen weekend een fijne discussie over. Sorrie, ik word er af en toe super beroerd van en ik ben echt geen zacht ei als het om 'aanpakken' van honden gaat.
heb net hetzelfde, ken iemand die zelf een TT aangeschaft heeft, vóór hij een pup heeft :eek: :eek: Gaat mij dus veel te ver, begrijp ik niets van en ik heb dus ook niets meer tegen die persoon te zeggen.

al moet ik toegeven, dat ik ook wel ergere dingen gezien heb dan de TT, dan vind ik de TT soms wel 'humaner'
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:
Wat een leuke manier :ok:
Die voeg ik toe aan mijn lijstje :wink:
Maar Malinois.... als een hond erg hoog (te hoog) in zijn driften zit, moet je dan niet het fokprogramma herzien?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Golden Stanley schreef:
malinois schreef:
Gelukkig dan maar dat er in de africhting nog wel mensen zijn die weten er mee om te gaan. :wink: De voorbeelden die ik aangaf zijn van mensen die uit de IPO komen, maar ook in de jacht zijn er voorbeelden genoeg van hoe het niet moet. Daar hadden we afgelopen weekend een fijne discussie over. Sorrie, ik word er af en toe super beroerd van en ik ben echt geen zacht ei als het om 'aanpakken' van honden gaat.
Ach joh dan zijn we het daarover toch zo'n beetje allemaal eens? TT als standaard methode lijkt me te dom voor woorden, maar in heel specifieke gevallen zou het nuttig kunnen zijn als correctiemethode. En dat er een hoop domme mensen in de africhting zitten, weten we ook allemaal (maar ja waar zitten die niet? :wink: ), maar er zijn er heus ook wel die hun verstand gebruiken hoor. Ik word er persoonljk ook onpasselijk van als ik sommige mensen "bezig" zie.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

jacq1970 schreef:
Pakwerker kiest ervoor om in zo een pak te gaan zitten en als de hond dan komt dan krijgt tie stroom?????
Nee maar ik heb helemaal niets met dit soort sport...leuke dingen als Flyball en behendigheid hardstikke leuk, ook jachttraining etc hardstikke leuk maar met pakwerk ed heb ik echt helemaal niets, juist door de manier van trainen ( heb regelmatig training ervan gezien) heb ik er helemaal niets mee...snap het ook niet en zal het nooit snappen ook.
Ik heb nu 2 honden waar ik helemaal niets aan sport mee doet of training maar met de nadere honden deed ik dat wel maar ik kies wel de sport en training die bij mij past dus niets ( in mijn ogen) grof corrigeren ...ik vind dat niet leuk wordt daar zeer ongelukkig van en verdrietig dus snap ook niet dat andere mensen dat wel kunnen.

Jacqueline
Waarom denken de meeste dat ze allemaal met tt's lopen en met prikkenbanden? Ik ben gister in Brabant geweest om eens te kijken bij het trainen van Tuana. Zo goed als alle honden trainen daar met clicker, ook het pakwerk. Ik zag zelfs een gozer die ik ken (een echt africhter) met zijn clicker in zijn hand staan :mrgreen: Dat had ik van hem nooit verwacht, maar ook hij is dus blijkbaar overstag gegaan om voornamelijk positief te trainen :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:
Maar Malinois.... als een hond erg hoog (te hoog) in zijn driften zit, moet je dan niet het fokprogramma herzien?
nee want dat kan zelfs elke hond zelfs gebeuren en niet alleen bij het pakwerk ook bij een balletje lossen, onze dober had hier vroeger een handje van en dat mocht niet gecorrigeerd worden bij de kc met alle gevolgen van dien... dat liet hij daarna dus ook in het pakwerk zien.
Mijn teefje heeft ook nog weleens periodes vooral als ze loops is... maar een correctie van de pakwerker is voor haar voldoende.
Een hond heeft een bepaalde buitdrift nodig om geschikt te zijn voor het pakwerk, heb je die niet heb je een vaatdoek die bijt... en niet voor z'n buit wil gaan. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
jacq1970 schreef:
Pakwerker kiest ervoor om in zo een pak te gaan zitten en als de hond dan komt dan krijgt tie stroom?????
Nee maar ik heb helemaal niets met dit soort sport...leuke dingen als Flyball en behendigheid hardstikke leuk, ook jachttraining etc hardstikke leuk maar met pakwerk ed heb ik echt helemaal niets, juist door de manier van trainen ( heb regelmatig training ervan gezien) heb ik er helemaal niets mee...snap het ook niet en zal het nooit snappen ook.
Ik heb nu 2 honden waar ik helemaal niets aan sport mee doet of training maar met de nadere honden deed ik dat wel maar ik kies wel de sport en training die bij mij past dus niets ( in mijn ogen) grof corrigeren ...ik vind dat niet leuk wordt daar zeer ongelukkig van en verdrietig dus snap ook niet dat andere mensen dat wel kunnen.

Jacqueline
Waarom denken de meeste dat ze allemaal met tt's lopen en met prikkenbanden? Ik ben gister in Brabant geweest om eens te kijken bij het trainen van Tuana. Zo goed als alle honden trainen daar met clicker, ook het pakwerk. Ik zag zelfs een gozer die ik ken (een echt africhter) met zijn clicker in zijn hand staan :mrgreen: Dat had ik van hem nooit verwacht, maar ook hij is dus blijkbaar overstag gegaan om voornamelijk positief te trainen :ok:
de 3-voudige wereldkampioen IPO traint zowel met clicker als TT is mij verteld. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef:
nee want dat kan zelfs elke hond zelfs gebeuren en niet alleen bij het pakwerk ook bij een balletje lossen, onze dober had hier vroeger een handje van en dat mocht niet gecorrigeerd worden bij de kc met alle gevolgen van dien... dat liet hij daarna dus ook in het pakwerk zien.
Mijn teefje heeft ook nog weleens periodes vooral als ze loops is... maar een correctie van de pakwerker is voor haar voldoende.
Een hond heeft een bepaalde buitdrift nodig om geschikt te zijn voor het pakwerk, heb je die niet heb je een vaatdoek die bijt... en niet voor z'n buit wil gaan. :wink:
De noodzaak van buitdrift snap ik :ok:
Te véél buitdrift? kan toch ook nog? Als een hond zo veel buitdrift heeft dat hij bijna niet te lossen is? :denken:
(ik probeer het te begrijpen :wink: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
maart
Zeer actief

malinois schreef:
jidde schreef:
jacq1970 schreef:

Jacqueline
de 3-voudige wereldkampioen IPO traint zowel met clicker als TT is mij verteld. :wink:
en dat klopt :wink:
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

ranetje schreef: De noodzaak van buitdrift snap ik :ok:
Te véél buitdrift? kan toch ook nog? Als een hond zo veel buitdrift heeft dat hij bijna niet te lossen is? :denken:
(ik probeer het te begrijpen :wink: )
ja, stel je een hond voor die een moord voor zijn balletje doet, als hij zijn balletje in zijn bek heeft daar totaal op gefocust is en niets of niemand meer opmerkt buiten zijn balletje.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

MARC_S schreef:
Er zijn een hoop verenigingen die nooit met de TT zullen trainen :wink: De Duitse herder-africhting zal nooit een TT, prikband of ander hard middel gebruiken omdat dat bij de rasvereniging en sportverenigingen van de VDH verboden is :ok:
Golden Stanley schreef: Een simpel voorbeeld; het strak volgen (hond kijkt even weg, pats stroomstoot op elk moment dat hij wegkijkt), als hij opkijkt wordt hij wel beloond maar die correctie op die TT is hier echt niet nodig in mijn ogen. Het vooruit sturen en down op 30 meter afstand. Hond gaat down, maar ligt in een 'zithouding'. Pats, dat corrigeren we wel even met de TT.
Zo kan ik nog wel even doorgaan waarbij de TT puur als trainingsmiddel wordt gebruikt ipv het corrigeren van probleemgedrag.
Er is weinig kunst aan om dan je hond goed onder appel te zetten. Ik ben toch blij dat mijn methode net zo effectief, zo niet effectiever werkt om de band met mijn honden goed te houden. :denken:
2 voorbeelden van uitspraken die gedaan worden die beide een ander beeld geven van de werkelijkheid zoals ik die ken.
Marc schildert de VDH ten onrechte te positief af :wink: , Golden Stanley schildert de africhting te negatief af in mijn ervaring. :wink:
Dat is dus ook het gevaar van internet en het gevaar van uitspraken die gedaan worden door personen die zelf niet in de africhting trainen en die door anderen voor waarheid worden aangenomen.
De manier van gebruik van een tt die Golden Stanley hier beschrijft is niet de manier die als "de goede manier" bedoeld wordt. Het geeft in mijn ogen ook het gevaar weer van het werken met een tt.....op een knopje duwen kan voor sommige mensen wel heel verleidelijk worden en een tt is geen afstandbediening. :roll:
Ik heb dit ook wel gezien en ik walg daarvan. Dit is onkundig gebruik en mensen die een tt zo gebruiken mogen wat mij betreft geschorst worden.

Bij de NBG-vereniging waar ik tot enkele weken geleden met Marouck trainde was er 1 lid die de tt gebruikte bij zijn hond. Overigens drukt hij zelf niet op de knop bij zijn hond, maar degene die hem begeleidt doet dat.
Bij 1 ander lid is de tt een hele korte periode gebruikt voor 1 oefening, en de knop werd bediend door de instructeur.
Alle andere leden trainden zonder tt.

Bij de KNPV-vereniging waar ik met Biène train gebruikt slechts 1 lid de tt, de rest niet.
Met een aantal leden van deze club gaan we binnenkort naar een vereniging in België, waar getraind wordt met een clicker. :wink: We krijgen daar een instructiedag zeg maar. Dit om even aan te geven dat men ook binnen de KNPV niet stilstaat. :wink:

Zo....en nu ga ik weer aan het werk :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Even ter informatie; bij de VDH wordt de tt, prikker en allerlei andere zeer vervelende middelen nog volop gebruikt!! Het is inderdaad verboden maar in het geniep worden deze middelen volop ingezet. Zowel bij appel, manwerk en je wilt niet weten wat er voor het correct speuren af en toe uit de kofferbak wordt gehaald.

Ik ben geen tegenstander van tt maar dan bij probleemgedrag en niet om een hond mooier te laten volgen of iets van die strekking.
Afbeelding
Golden Stanley

Inge schreef:
MARC_S schreef:
Er zijn een hoop verenigingen die nooit met de TT zullen trainen :wink: De Duitse herder-africhting zal nooit een TT, prikband of ander hard middel gebruiken omdat dat bij de rasvereniging en sportverenigingen van de VDH verboden is :ok:
Golden Stanley schreef: Een simpel voorbeeld; het strak volgen (hond kijkt even weg, pats stroomstoot op elk moment dat hij wegkijkt), als hij opkijkt wordt hij wel beloond maar die correctie op die TT is hier echt niet nodig in mijn ogen. Het vooruit sturen en down op 30 meter afstand. Hond gaat down, maar ligt in een 'zithouding'. Pats, dat corrigeren we wel even met de TT.
Zo kan ik nog wel even doorgaan waarbij de TT puur als trainingsmiddel wordt gebruikt ipv het corrigeren van probleemgedrag.
Er is weinig kunst aan om dan je hond goed onder appel te zetten. Ik ben toch blij dat mijn methode net zo effectief, zo niet effectiever werkt om de band met mijn honden goed te houden. :denken:
2 voorbeelden van uitspraken die gedaan worden die beide een ander beeld geven van de werkelijkheid zoals ik die ken.
Marc schildert de VDH ten onrechte te positief af :wink: , Golden Stanley schildert de africhting te negatief af in mijn ervaring. :wink:

Dat is dus ook het gevaar van internet en het gevaar van uitspraken die gedaan worden door personen die zelf niet in de africhting trainen en die door anderen voor waarheid worden aangenomen.

Ik schilder het af zoals het mij verteld word. Deze mensen zijn blij onder die druk uit te kunnen en normaal met een hond om te kunnen gaan.
Ik neem aan dat ze dit niet uit hun mouw schudden. :denken:

De manier van gebruik van een tt die Golden Stanley hier beschrijft is niet de manier die als "de goede manier" bedoeld wordt. Het geeft in mijn ogen ook het gevaar weer van het werken met een tt.....op een knopje duwen kan voor sommige mensen wel heel verleidelijk worden en een tt is geen afstandbediening. :roll:
Ik heb dit ook wel gezien en ik walg daarvan.

Hier geef je zelf aan dat je dat ook tegenkomt.....

Dit is onkundig gebruik en mensen die een tt zo gebruiken mogen wat mij betreft geschorst worden.

Bij de NBG-vereniging waar ik tot enkele weken geleden met Marouck trainde was er 1 lid die de tt gebruikte bij zijn hond. Overigens drukt hij zelf niet op de knop bij zijn hond, maar degene die hem begeleidt doet dat.
Bij 1 ander lid is de tt een hele korte periode gebruikt voor 1 oefening, en de knop werd bediend door de instructeur.
Alle andere leden trainden zonder tt.

Bij de KNPV-vereniging waar ik met Biène train gebruikt slechts 1 lid de tt, de rest niet.
Met een aantal leden van deze club gaan we binnenkort naar een vereniging in België, waar getraind wordt met een clicker. :wink: We krijgen daar een instructiedag zeg maar. Dit om even aan te geven dat men ook binnen de KNPV niet stilstaat. :wink:

Zo....en nu ga ik weer aan het werk :mrgreen:
Mijn mening over een KNPV-vereniging is toch al niet bijzonder positief, ook omdat ik weet hoe politiehonden in functie op een niet al te vriendelijke manier hun werklust terug moeten krijgen.
Dat verkeerde beeld wordt geschetst door mensen in mijn directe omgeving die zo'n aanpak vrij normaal schijnen te vinden.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

maart schreef:
linlin schreef:
maart schreef:ik gebruik hem, vind het persoonlijk een goed hulpmiddel. maar de hond moet ten eerste weten wat van hem gevraagd wordt (moet dus de oefening kennen) en ten tweede moeten al andere methoden geprobeerd zijn.
en heb je de optie 'laat maar, de hond kan of wil het gewoon niet, geen man overboord' ook bekeken? het is tenslotte maar een oefening.
ja, maar dat hangt af van bepaalde oefeningen. vb. mijn hond kan over haar rug rollen, maar daarvoor ga ik haar echt niet straffen als ze het niet wil doen :19:
maar als ik vb. over straat loop en ze moet dicht bij me wandelen, maar madam beslist van naar elke autospiegel uit te vliegen (om de een of andere reden wil ze die steeds pakken :19: ) dan ben ik niet on de stemming om te zeggen 'laat maar, het is maar een autospiegel, ik koop wel een nieuwe :19: '. dus daarvoor heb ik de TT een tijdje geleden eens gebruikt, nu is het niet meer nodig.

op training heeft ze hem ook aan en ja, ik gebruik hem ook, omdat ik besloten heb het IPO-programma te volgen, zijn er opgelegde oefeningen. ik weet dat mijn hond het aankan, zeker het appèlgedeelte, dus daarin gebruik ik hem wel eens, maar daarom niet elke training of bij elke oefening.

er zijn er die corrigeren met een riem en slip- of prikketting, ik corrigeer met de TT. (ze heeft nooit een riem aan, wel een slipkketting, maar zonder riem aan heeft die ook niet veel nut).
de correctie blijft hetzelfde, ben zelf van mening dat de correctie minder erg is dan ene met de prikketting.
Mijn hond viel ook uit tijdens wandelingen, naar passerende mensen, beet gerust in hun armen enzo, viel fietsers aan , alles, noem maar op.

Nu loopt hij netjes naast me. Zonder prikband, slipketting of TT. Gewoon trainen, belonen, geduld hebben. Op die manier kan het ook. Al die correctiemiddelen zijn niet de enige oplossing, het duurt alleen iets langer zonder. Het is maar net waar je voor kiest.
Scarlett
Actief

Ongelezen bericht door Scarlett »

Ook wij gebruiken de, zoals jullie noemen, de TT. Wij noemen het een trainingsband. Jody en Charley jaagden.

Het zijn buitenlandertjes (Griekjes) en samen opgegroeid. Charley als een brak speuren en luidgeven en Jody met haar lange snelle lijf vangen. Ze hebben zelfs ooit een kudde schapen de sloot ingejaagd.
Ze zijn dus van dezelfde leeftijd. Ook wij hebben veel geprobeert, maar kregen het jagen er niet uit. Ze bleven vaak langer als 1-2 uur weg. Hoe vaak wij niet hebben gewacht, mensen hebben opgetrommeld om ze te helpen zoeken, zijn niet meer te tellen.
Ook kregen we waarschuwingen van boswachters en groenbeheerders. Ze zagen ze jagen, maar niet echt vangen..gelukkig, want dat deden ze dus wel. Ja, ook hazen...vreselijk.

Wij hebben toen besloten om met de banden aan de gang te gaan. Nu gaan onze honden af en toe in pension en die mevrouw is ook gedragstherapeute en heeft zelf ook 1 jagende Podenco. Dus ook voor haar eigen hond in moeten zetten. En bijkomend voordeel...ze kende Jody en Charley.

Ze is een paar keer mee geweest om ons te "leren" hoe te gebruiken, en nu doen we het zelf. Ook is ze na ca. 3-4 weken weer geweest om te kijken of we het nog wel goed deden.

Als wij nu de banden pakken, staan de honden al te dansen, ze weten dat ze dan lekker los kunnen.
De banden worden alléén gebruikt voor het jagen. Al het andere is gewoon met belonen aangeleerd.
Nu hoeven we bijna nooit meer te toeteren/waarschuwen als er een konijn of haas langskomt. En vaak kunnen we het alleen met onze stemmen af. Daarbij de échte stroomstoot, dus de hoogste hebben ze ieder max. 2-3 keer gehad. De andere waarschuwingen waren kleinere stootjes. Die max. werd/word alleen ingezet als ze gaan....als we zien dat ze willen gaan, is een toeter vaak voldoende, soms gevolgd door een klein stootje.

Een paar weken geleden moesten de banden terug naar de fabrikant omdat 1 niet goed meer reageerde. De honden hebben dus 2,5 week zonder banden gelopen. Dat ging ca. 1 week goed, en toen hadden ze het toch echt door. Moet er wel bij zeggen dat ze niet meer zolang wegbleven...duurde "maar" 15 min. ofzo.

Ook al zouden ze die banden altijd om moeten hebben, het feit dat ze nu weer los kunnen elke dag vinden wij veel belangrijker.

Heel soms zijn we nog wel eens te laat...dan heeft Charley een spoor en voordat wij kunnen reageren (ze moeten wel in zicht zijn) gaan ze al. Maar het zijn nu hele korte jachtpartijen geworden.

Dus ook voor ons is dit dé oplossing gebleken. Niet zo'n fraaie, we hadden het graag anders gezien, maar het jachtinstinct was niet te hanteren of temperen.
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Inge O schreef:
chaos schreef:en je wilt niet weten wat er voor het correct speuren af en toe uit de kofferbak wordt gehaald.
ook al bij speuren :eek: :eek: ??! wat kunnen ze daar nu om de liefde gods met (zware) correcties bereiken :19: ?
honden in de IWR moeten nu eenmaal 100 punten scoren vind men. Dit maakt het speuren tot appel oefening
Jan
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Scarlett
Je mag het een trainingsband noemen of gewoon TT. Zoals jullie hem gebruiken, met een goede instructie is voor een "noodgeval".
Hard, maar in dit geval volgens mij volkomen begrijpelijk en verantwoord :ok:
Afbeelding
Fietje
Actief

Ongelezen bericht door Fietje »

chaos schreef: en je wilt niet weten wat er voor het correct speuren af en toe uit de kofferbak wordt gehaald.
Ik wil het wel weten ? wat dan?
Golden Stanley

Scarlett schreef:Ook wij gebruiken de, zoals jullie noemen, de TT. Wij noemen het een trainingsband. Jody en Charley jaagden.

Het zijn buitenlandertjes (Griekjes) en samen opgegroeid. Charley als een brak speuren en luidgeven en Jody met haar lange snelle lijf vangen. Ze hebben zelfs ooit een kudde schapen de sloot ingejaagd.
Ze zijn dus van dezelfde leeftijd. Ook wij hebben veel geprobeert, maar kregen het jagen er niet uit. Ze bleven vaak langer als 1-2 uur weg. Hoe vaak wij niet hebben gewacht, mensen hebben opgetrommeld om ze te helpen zoeken, zijn niet meer te tellen.
Ook kregen we waarschuwingen van boswachters en groenbeheerders. Ze zagen ze jagen, maar niet echt vangen..gelukkig, want dat deden ze dus wel. Ja, ook hazen...vreselijk.

Wij hebben toen besloten om met de banden aan de gang te gaan. Nu gaan onze honden af en toe in pension en die mevrouw is ook gedragstherapeute en heeft zelf ook 1 jagende Podenco. Dus ook voor haar eigen hond in moeten zetten. En bijkomend voordeel...ze kende Jody en Charley.

Ze is een paar keer mee geweest om ons te "leren" hoe te gebruiken, en nu doen we het zelf. Ook is ze na ca. 3-4 weken weer geweest om te kijken of we het nog wel goed deden.

Als wij nu de banden pakken, staan de honden al te dansen, ze weten dat ze dan lekker los kunnen.
De banden worden alléén gebruikt voor het jagen. Al het andere is gewoon met belonen aangeleerd.
Nu hoeven we bijna nooit meer te toeteren/waarschuwen als er een konijn of haas langskomt. En vaak kunnen we het alleen met onze stemmen af. Daarbij de échte stroomstoot, dus de hoogste hebben ze ieder max. 2-3 keer gehad. De andere waarschuwingen waren kleinere stootjes. Die max. werd/word alleen ingezet als ze gaan....als we zien dat ze willen gaan, is een toeter vaak voldoende, soms gevolgd door een klein stootje.

Een paar weken geleden moesten de banden terug naar de fabrikant omdat 1 niet goed meer reageerde. De honden hebben dus 2,5 week zonder banden gelopen. Dat ging ca. 1 week goed, en toen hadden ze het toch echt door. Moet er wel bij zeggen dat ze niet meer zolang wegbleven...duurde "maar" 15 min. ofzo.

Ook al zouden ze die banden altijd om moeten hebben, het feit dat ze nu weer los kunnen elke dag vinden wij veel belangrijker.

Heel soms zijn we nog wel eens te laat...dan heeft Charley een spoor en voordat wij kunnen reageren (ze moeten wel in zicht zijn) gaan ze al. Maar het zijn nu hele korte jachtpartijen geworden.

Dus ook voor ons is dit dé oplossing gebleken. Niet zo'n fraaie, we hadden het graag anders gezien, maar het jachtinstinct was niet te hanteren of temperen.
Scarlett, als je het alleen in deze situaties moet gebruiken zet je het goed in. Zeker jagende honden in pactvorm zijn een gevaar en als je dat er niet uitgetraind krijgt, zou dit een optie kunnen zijn. Aan de andere kant, je zou ze ook tegemoet kunnen komen in hun driften door een vorm van jachttraining te gaan doen wat aansluit bij het ras. Dan leer je ook om de situatie zelf te controleren. Al zal dat erg moeilijk zijn bij een roedel wat al zoveel successen heeft gehad.
qyan1
Actief
Mijn ras(sen): Dobermann
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door qyan1 »

Inge O schreef:
qyan1 schreef: Ook de club waar ik met qyan trainde had een TT. Deze werd echter alleen gebruikt door de hoofdtrainer. Die bediende de knoppen en niemand anders. Dit stond ook vast in de reglementen.
hier moet ik echt helemáál niet aan denken : iemand anders die mijn hond gaat teletaccen :19: .
Nee, ook niet mijn idee, maar goed. Sommige reglementen zijn wel zo opgesteld en sommige dombo's laten het ook toe.
Enige die op het knopje drukt ben ik.
Eigenaar kent de hond immers het best
Qyan van het Zwettebos
21-08-2002 - 18-11-2011

Afbeelding
Golden Stanley

Nu wordt het een dressuurband genoemd. Ga mij niet vertellen dat africhters alleen die TT gebruiken voor het lossen.................. :roll:
En dan weet ik dat er ook normale africhters zijn, maar het wordt wel degelijk voor normale appeloefeningen toegepast.

1) Bij de "af oefening" de ontvanger in de nek plaatsen, de hond word door de
correctie naar beneden gedrukt.
2) Bij de "zit oefening" de ontvanger bij de adamsappel plaatsen, de hond word door
de correctie omhoog gedrukt.
3) Bij de "volg oefening de ontvanger plaatsen aan de linkerkant van de hals, op deze
wijze corrigeer je de hond naar je toe.
4) Bij het "apporteren" de ontvanger plaatsen in de nek, de hond word gecorrigeerd
naar het blok toe.
5) Bij de "Sta oefening" de ontvanger plaatsen op de adamsappel (zo licht mogelijk).
6) Bij het "lossen" de ontvanger plaatsen in de nek, zonder pakwerker maar alleen
met mouw in zijn bek en niemand in de buurt (alleen geleider) .

http://home-l1.tiscali.nl/~ac43170/teletac.htm
ranetje
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Nu wordt het een dressuurband genoemd. Ga mij niet vertellen dat africhters alleen die TT gebruiken voor het lossen.................. :roll:
En dan weet ik dat er ook normale africhters zijn, maar het wordt wel degelijk voor normale appeloefeningen toegepast.

2) Bij de "zit oefening" de ontvanger bij de adamsappel plaatsen, de hond word door
3) Bij de "volg oefening de ontvanger plaatsen aan de linkerkant van de hals, op deze
4) Bij het "apporteren" de ontvanger plaatsen in de nek, de hond word gecorrigeerd
naar het blok toe.
5) Bij de "Sta oefening" de ontvanger plaatsen op de adamsappel (zo licht mogelijk).
6) Bij het "lossen" de ontvanger plaatsen in de nek, zonder pakwerker maar alleen

:O:
Afbeelding
Golden Stanley

Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Golden Stanley schreef:Nu wordt het een dressuurband genoemd. Ga mij niet vertellen dat africhters alleen die TT gebruiken voor het lossen.................. :roll:

naar het blok toe.

Dit is inderdaad diep triest.
Ik zou me diep schamen als mijn man de TT op deze manier zou gebruiken! Maar dat doet hij gelukkig niet (hij staat ook bekend als een ei, maar daar heeft hij mooi schijt aan). Je hersens heb je toch om ze te gebruiken?

Hij zou ook onmiddelijk met de sport stoppen als de hond het niet leuk zou vinden (wat niet hetzelfde is als nooit corrigeren of geen druk erop zetten, maar toch zeker niet bij het aanleren van iets). We hebben toevallig gisteren samen voorwerp gereviert met haar en dat vindt ze heerlijk. Beloning? Over haar wang aaien, daar doet ze alles voor die sloerie :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
qyan1 schreef: Ook de club waar ik met qyan trainde had een TT. Deze werd echter alleen gebruikt door de hoofdtrainer. Die bediende de knoppen en niemand anders. Dit stond ook vast in de reglementen.
hier moet ik echt helemáál niet aan denken : iemand anders die mijn hond gaat teletaccen :19: .
ja aangezien hij meer van de zijkant kan zien dan jijzelf en dus op het juiste moment kan corrigeren... je bent ook met de pakwerker bezig niet alleen met de hond :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Scarlett schreef:Ook wij gebruiken de, zoals jullie noemen, de TT. Wij noemen het een trainingsband. Jody en Charley jaagden.

Ik heb een andere ervaring. Silka is ook een jager, ze is ook een herplaatser (uit Turkijke) en ik heb een tijdlang gedacht dat ze nooit los zou kunnen lopen.
Toch ben ik met haar gaan trainen, gewoon aan de lange lijn, met mijn stem en een zeer smakelijk voertje.
Niet een paar dagen, niet een week maar maanden. En sinds een maand of twee gaat het zo goed dat ik haar bijna overal los kan laten lopen.
Ze is gewoon veel minder bezig met jagen en als we in de schemering lopen of in een gebied met bijvoorbeeld veel fazanten en ik zie dat ze een spoor 'opvangt' (ruikt, hoort of ziet) roep ik haar bij me en beloon ik haar.
Een enkele keer gaat ze nog wel eens ergens achter aan (fazanten zijn favoriet, die 'vindt' ze al struinend door het gras) maar ze zet niet meer door. Na een paar meter stopt ze en komt ze terug.

Oké, in de buurt van wegen moet ze vast en ik moet best veel op haar letten, maar ik vind het goed zo. Ik wilde voor dit gedrag gewoon geen tt gebruiken. Ze ís nu eemaal een goede jager, waarom zou ik haar dat op zo'n pijnlijke manier helemaal af willen leren?
Daarbij ken ik een slecht voorbeeld. Iemand die bij haar husky wel een tt gebruikte om het jagen te beletten.
Toen ze vertelde dat de hond al gillend van de pijn toch gewoon achter een konijn aanging, wist ik zeker dat ik Silka dat niet aan zou kunnen doen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
chaos schreef:en je wilt niet weten wat er voor het correct speuren af en toe uit de kofferbak wordt gehaald.
ook al bij speuren :eek: :eek: ??! wat kunnen ze daar nu om de liefde gods met (zware) correcties bereiken :19: ?
wat dacht je van een hond die jaren geapporteerd heeft maar moet verwijzen dat op een andere manier te leren dus enorm veel buitdrift :19: Ik heb hier ook ervaring mee en dat is op een normale manier gedaan en was maar 1 of 2 x nodig....
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”