Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
teef laten steriliseren/castreren na laatste nest?
Moderator: moderatorteam
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
precies, dat had ik ook. Ik fokte dan niet zelf maar ism de fokker van m'n teef (teef had ik gewoon gekocht dus niet onder fokkersvoorwaarden).jip007 schreef:nee , als er geen plek meer was voor een pup , dan wilde ik ook geen nest.
Bleek uiteindelijk een hele leuke teef te zijn en hij wilde er graag een nestje mee doen. Ik dus pas nadat ze alle examens gehaald had en een paar kleine wedstrijdjes gedraaid had.
Ik heb uit dit nest dus een reu aangehouden aangezien ik geen teef bij de moeder kan plaatsen.
Ik heb enorm veel vragen gehad voor een nestherhaling maar deze gaat er niet waarschijnlijk niet komen o.a. omdat ik zelf geen pup uit dat nest zou kunnen aanhouden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Omdat een hond die er voor de fok is en bij voorbaat al weg zal gaan nooit een maatje, lieverd etc zal wordenStang schreef:Ik snap gewoon niet hoe je je lieverd, je maatje weg kan doen als hij/zij geen nut meer heeft voor het fokken. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
En als iemand werkelijk een hoger doel heeft met fokken en er lopen toch meerdere honden rond, waarom dan niet een lijn teven nemen en dan dus om de 3 jaar een nest, heb je maximaal 4 teven in huis, hoeft er nooit een weg (neem aan dat er ruimte is natuurlijk anders moet je zowiezo geen groot aantal honden nemen) en je kan per teef 2-3 nesten fokken en daaruit leren welk nest het beste is om daar de volgende teef uit te kiezen.
Laatst gewijzigd door laeken op 13 jan 2007 19:13, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Anna*
Maar stel nou dat je niets aan de pups zou verdienen, niets verliezen maar ook niets verdienen, nog geen klein beetje... zou je dan nog steeds per se een tot twee nestjes per jaar willen fokken?Nanna schreef:Nee, dan fok je voor het geld....hoeveel ik er van hou en herplaats ik een hond? dan ben ik van steen en hou ik niet van die hond
Niet om je vast te klemmen of wat dan ook, maar zuiver omdat ik me afvraag in hoeverre commercie ook bij de betere fokker een rol speelt
-
nizinny
En vervolgens krijg je geen pupNanna schreef:Daar kun je als a.s. pupeigenaar wel of niet mee akkoord gaan.nizinny schreef:Okee maar wat als er dus wel voor de pup moet betaald worden en via een contract wordt vastgelegd wat de fokker er mee wiltNanna schreef:Om in de fokkerij toch een vinger in de pap te hebben zónder de honden zelf thuis te hebben.nizinny schreef: Hoop ik niet nee.
Vraag me alleen wel eens af waarom een fokker dit doet
Er zitten zeker voordelen aan: de houder krijgt de hond gratis en de fokker kan voort zonder zijn huis door honden overspoeld te zien.
Persoonlijk vind ik het niks, maar dat is punt twee. Ik respecteer mensen die het wèl zo doen.
Als het je niets lijkt moet je het niet doen.
Ik vind dat men met dit soort regels soms te ver gaat en dat het niet meer met de liefde voor het ras te maken heeft.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Het staat inderdaad nergens expliciet,maar ik maak uit je verhaaltje op dat je je oude honden eigenlijk maar een stel lastpakken vindtRosita Compagner schreef:Waar heb je dit precies gelezen? Helemaal nergensmarian* schreef:Ik weet niet wat ik lees hierRosita Compagner schreef: Daarnaast zijn eerlijk gezegd die echt oude honden niet zo aan mij besteed..... tjaMijn grote poedel heb ik af zien takelen, ik vond dat niet fijn. Nu heb ik hier 2 westie's lopen van 15.5 en 16 jaar. In alle eerlijkheid, wat kun je er nog meer mee dan er heel goed op passen? Ze horen me amper, ze zien me slecht, ze zeiken m'n huis onder, kunnen de buitendeur niet vinden als ik ze roep..... Ik vind dat een behoorlijke last eerlijk gezegd en als ik die 'taak' nu bijtijds door kan schuiven naar iemand die zich van mijn gevoelens helemaal geen voorstelling kan maken en niks zo geweldig vind als een (oud) diertje helemaal vertroetelen. Dan is de beslissing toch gauw gemaakt? Alle partijen gelukkig.
![]()
Als dank voor het aangenaam verpozen mag je dus op je oude dag opkrassen wat jou aangaat![]()
Max wordt nu langzamerhand echt een beetje een oude hond(en hij is niet mijn eerste oudje)en ik ben blij dat ik ook deze mooie levensfase met hem mag doormaken.Wat is er nou in vredesnaam mooier en fijner dan je hond-die er zó lang voor jou is geweest-in zijn laatste jaren gewoon lekker af en toe een beetje te verwennen,extra privileges te geven,aan te kijken en bedenken wat je allemaal samen hebt doorgemaakt???????
Ik kan er werkelijk niet bij dat jouw honden wat jou aangaat maar het liefst z.s.m. naar de hondenhemel moeten vertrekken om plaats te maken voor een jonkie.Gewoon goed lezen.
Rosita Compagner schreef: 't Lijkt er niet op dat ik me aan mijn verplichtingen ontrek met die oude honden hier maar geloof me, die band waarover gesproken is, die wordt doodgewoon 'afgebouwd' als ze zo oud worden. Het wereldje van die honden wordt steeds kleiner door hun beperkingen, dat is nu eenmaal zo.
Die band wordt hier alleen maar intenser.
Je praat met erg veel waardering over je honden
Nee,ze kunnen toch niet terug praten,maar je houding naar hen toe zal ze boekdelen vertellenDaar hebben ze geen last van hoor
Érgens zal er namelijk toch een "professioneel",afstandelijk tintje aan zijn ook al zul je het zelf niet zo zien.
Laatst gewijzigd door marian* op 13 jan 2007 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ik heb het idee dat de meeste hf-ers die zienswijze al lang in de vuilniszak gestopt hebben waar het goede fokkers betreftNanna schreef:Ik denk trouwens sowieso dat mensen een te mooie voorstelling hebben van wat een fokker "verdient". Ze zien alleen het pupgeld dat overhandigt wordt, maar niet de investeringen en tegenslagen die elke fokker ook voor de kiezen krijgt.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Als er op dat moment geen enkele fokgeschikte hond in de nesten die ik tot dan toe heb gekregen zit, zou het het einde van mijn lijn zijn ja. Dan zou ik met een andere lijn verder kunnen gaan.jip007 schreef:en als daar nu niets bij zit wat geschikt is voor de fok , of je krijgt een reuen nest , dan is het einde fokkerij?LongFields schreef: Daarna wil ik nog 1x een nestje fokken met haar, waaruit ik een teefje zal aanhouden.
Maar het teefje dat ik zelf aanhoudt is niet mijn enige optie natuurlijk. Een reu uit mijn eerste nest bijvoorbeeld zal als alles gaat lukken dit jaar zijn eerste nageslacht gaan krijgen, en als Nozem dit jaar pups krijgt (weet ik nog niet zeker natuurlijk, maar niets in het leven is 100% zeker, behalve dat je uiteindelijk dood gaat...) ligt het in de bedoeling dat in ieder geval 2 mensen die nu op mijn lijst staan ooit een nestje gaan fokken (uiteraard indien de honden fokwaardig blijken te zijn, maar ook dat is iets wat je als je een teefje aanhoudt niet op voorhand kunt weten). Via een van die opties kan ik natuurlijk ook weer een pup nemen om mee verder te gaan.
En mocht dit allemaal niet lukken, dan stopt mijn lijn, hoe spijtig ook. Maar ook dit kan een fokker gebeuren die uit ieder gefokt nest een pup aanhoudt lijkt mij...
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Wat bedoel je hiermee Yamie, ik snap het even niet?yamie schreef:jep, maar goed, dat kan ze dus voorspellenjip007 schreef:en als daar nu niets bij zit wat geschikt is voor de fok , of je krijgt een reuen nest , dan is het einde fokkerij?LongFields schreef: Daarna wil ik nog 1x een nestje fokken met haar, waaruit ik een teefje zal aanhouden.
-
Anna*
Oké, dank voor je uitgebreide uitleg. Dit is duidelijk.Nanna schreef:Als ik geld zou willen overhouden kan ik beter al mijn honden in één keer in het asiel zetten.Anna Penta schreef:Maar stel nou dat je niets aan de pups zou verdienen, niets verliezen maar ook niets verdienen, nog geen klein beetje... zou je dan nog steeds per se een tot twee nestjes per jaar willen fokken?Nanna schreef:Nee, dan fok je voor het geld....hoeveel ik er van hou en herplaats ik een hond? dan ben ik van steen en hou ik niet van die hond
Niet om je vast te klemmen of wat dan ook, maar zuiver omdat ik me afvraag in hoeverre commercie ook bij de betere fokker een rol speelt
Een dwergteckel krijgt gemiddeld 2 tot 4 pups per nest. Als je daar alle kosten afhaalt "verdien" je maar weinig hoor. Ik heb al een paar keer een eenling gehad, met als toppunt een eenling met een knikstaart die op zondag met een keizersnede geboren isIk kan je vertellen dat daar zwáár geld bij moet. Vorig jaar had ik een (voor mijn ras extreem groot) nestje met 6 pups, dat "levert" op dat moment wel wat op maar dat geld vloeit net zo hard terug in de fokkerij. Shows, dekgeld, gezondheidsonderzoeken, noem maar op.
Als je voor geld wilt fokken zijn er wel lucratievere rassen, maar dat zijn juist net rassen waar ik nix aan vind en die ik niet wil hebben, laat staan mee fokken...
Ik denk trouwens sowieso dat mensen een te mooie voorstelling hebben van wat een fokker "verdient". Ze zien alleen het pupgeld dat overhandigt wordt, maar niet de investeringen en tegenslagen die elke fokker ook voor de kiezen krijgt.
Als je echt geld wilt verdienen kun je beter op je zolder wietplantjes gaan fokken. En weg blijven uit de fokkerij.
Ik ben in het verleden bij zgn. erkende fokkers geweest die wel degelijk verslaafd waren aan het extra inkomen, maar die zullen we eea aan onderzoekgelden e.d. weglaten vermoed ik zo. En nu ik er zo over denk, hadden die toch ook wel vaak twee, soms drie nestjes tegelijk...
-
Marion.
Ik wil hier toch ook even op in gaan. Caroline, weet je het "gevalletje" Mégan nog? Wij, als gewone hondeneigenaren, sluiten een pup van het begin af aan in onze harten. Dàt is onze hond, en die moet bij ons 15 jaar worden. Een fokker houdt een pup aan, maar wel met de gedachte van "kijken hoe de hond uitgroeit".Stang schreef:Ik snap gewoon niet hoe je je lieverd, je maatje weg kan doen als hij/zij geen nut meer heeft voor het fokken. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
En zo is het bij Mégan mis gegaan. Gegokt, en ze bleek niet een hondje die geschikt was voor de fok. En ik huilde hier achter mijn pc met Noor mee hoor, want de liefde voor Mégan was hier voelbaar.
Een fokker begint nu eenmaal met een heel andere insteek aan een pup. Volgens mij kun je het beter vergelijken met een pleeggezin voor een hulphond. Die weten zeker dat de hond na een jaar weg is
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nou nee hoor, dan ben je en je naam en je klanten snel kwijt. Gewoon herplaatsen en niks over zeggen is beter voor de pupprijs en de klantenbindingNanna schreef:Als ik geld zou willen overhouden kan ik beter al mijn honden in één keer in het asiel zetten.
Wat is jouw doel eigenlijk met het fokken? Wat wil je bereiken en wat is de reden om zoveel nesten te fokken om daar steeds honden uit aan te moeten houden waardoor er ook zo nu en dan een hondje weg moet?
Ik hoor nl altijd zoveel over het doel in de fok en de "verbeteringen" die iedereen toch wil aanbrengen in zijn of haar ras. Ben altijd zo benieuwd wat de enorme toegevoegde waarde aan de nesten dan is.
Is de moeder een prachtig exemplaar? Een uitzonderlijk mooie verbetering? Of heeft ze een bloedlijn die anders uitsterft? Of misschien de merle? Dat de merle in de ruwhaar vastgezet moest worden?
Meer van hetzelfde kan iedereen, de goede fokker heeft dus waarschijnlijk een doel, dat wordt hier ook steeds genoemd.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik fok niet alleen om er zelf een goede hond aan over te houden om daar weer mee verder te fokken, ik fok ook omdat mijn ras behoorlijk weinig voorkomt, en omdat ik dolgraag een bijdrage wil leveren aan het voortbestaan van het ras. Voor mij is het dus niet noodzakelijk om uit ieder gefokt nest een pup aan te houden. Ik ben ook heel tevreden als mijn pups naar mensen toegaan die het ras net als ik een warm hart toedragen, mensen die wellicht net als ik pas in een later stadium besluiten om met hun hond te gaan fokken, als het een fokgeschikt exemplaar blijkt te zijn. Maar bovenal mensen die plezier aan hun Laekense beleven, net zoals ik doe aan de mijne, of ze nu geschikt zullen zijn als fokteef of niet.jip007 schreef:wij hebben dat altijd wel gedaan , als ik op dat ogenblik niets zelf aan kon houden , kwam er gewoon geen nest. Je fokt toch een nest om er zelf een goede hond aan over te houden om daar weer verder mee te fokken.LongFields schreef: Maar het is toch niet persé noodzakelijk om uit ieder nest een pup aan te houden?
Als de combinatie anders uitpakt dan je verwacht had , is het natuurlijk wat anders.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Dat bedoel ik dus! En jij moest toch ook niet na 2/3 nestjes weer stoppen met fokken, omdat je geen honden meer kwijt kon?jip007 schreef:nee , als er geen plek meer was voor een pup , dan wilde ik ook geen nest. Oudjes zijn hier nog nooit herplaatst , wel een keer een pup van 5 mnd en Idem-Dito (geen eigenfok) die niet klikte in het roedel.Scooby schreef:En dan moeten oudere honden 'dus' maar het veld ruimen, omdat je zo nodig zelf een pup uit ieder nest wil aanhouden? Zo fok jij toch ook niet, Jip?jip007 schreef:wij hebben dat altijd wel gedaan , als ik op dat ogenblik niets zelf aan kon houden , kwam er gewoon geen nest. Je fokt toch een nest om er zelf een goede hond aan over te houden om daar weer verder mee te fokken.LongFields schreef: Maar het is toch niet persé noodzakelijk om uit ieder nest een pup aan te houden?
Als de combinatie anders uitpakt dan je verwacht had , is het natuurlijk wat anders.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
twinkeltje schreef:he nana als ik nu die leuke deerhound van je neem hebt je weer heleboel plek voor pups
en mijn honden een leuk slaap plekje
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Wil je niet nog een keer fokken om aan die vragen te voldoen, zonder een pup uit het nest aan te houden?malinois schreef:Ik heb enorm veel vragen gehad voor een nestherhaling maar deze gaat er niet waarschijnlijk niet komen o.a. omdat ik zelf geen pup uit dat nest zou kunnen aanhouden.
Groetjes, Karen
-
Anna*
Toch lees ik hier op dit forum regelmatig over de hoop een groot nest te krijgen. Of wordt er enthousiast gereageerd als de echo tien of meer pups laat zien. Natuurlijk speelt in dat opzicht geld wel degelijk een rol, komen er m.i. toch wel commerciële belangen bij kijken. Misschien is het ook een beetje als gokken. Pech als je een paar pups hebt, geluk heb je als het er veel zijn.
Ik vraag me dit alles af sinds ik bedacht dat het eigenlijk absurd is om geld voor dieren te vragen. Mensen worden ook al heel lang niet meer verkocht, althans niet in de letterlijke zin, en dat wordt algemeen als enorme verbetering beschouwd...
Nou ja, zomaar wat persoonlijke bespiegelingen.
Ik vraag me dit alles af sinds ik bedacht dat het eigenlijk absurd is om geld voor dieren te vragen. Mensen worden ook al heel lang niet meer verkocht, althans niet in de letterlijke zin, en dat wordt algemeen als enorme verbetering beschouwd...
Nou ja, zomaar wat persoonlijke bespiegelingen.
-
Marion.
Ik geloof dat een goeie fokker niet op nesten van 10+ zitten wachten hoorAnna Penta schreef:Toch lees ik hier op dit forum regelmatig over de hoop een groot nest te krijgen. Of wordt er enthousiast gereageerd als de echo tien of meer pups laat zien. Natuurlijk speelt in dat opzicht geld wel degelijk een rol, komen er m.i. toch wel commerciële belangen bij kijken. Misschien is het ook een beetje als gokken. Pech als je een paar pups hebt, geluk heb je als het er veel zijn.
Bij de Golden wordt als "ideaal" volgens mij een nestje van hooguit 7 gezien. En een nestje van maar 1 of 2.... tja, da's qua inprenting nu eenmaal niet zo ideaal
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat heeft dat met deze discussie te maken?nizinny schreef:En vervolgens krijg je geen pup![]()
Ik vind dat men met dit soort regels soms te ver gaat en dat het niet meer met de liefde voor het ras te maken heeft.
Groetjes, Karen
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Marion. schreef: Een fokker houdt een pup aan, maar wel met de gedachte van "kijken hoe de hond uitgroeit".
Ben Caroline niet,maar geef toch even antwoord.Een fokker begint nu eenmaal met een heel andere insteek aan een pup.
Ik begrijp die insteek wel en snap ook dat als je niet overspoeld wilt worden je maatregelen wilt nemen maar die hoeven niet persé te bestaan uit het herplaatsen van fokteven als ze uitgefokt zijn?Niet dat ik er helemaal op tegen ben,maar toch...als het niet echt nodig is zou ik het niet doen.
En ja,ik kan me het "geval" Mégan ook nog herinneren;dat soort dingen kunnen je treffen als je fokt toch?Dat zijn risico's die je als goede fokker zijnde m.i. moet incalculeren.
Fokken is geen moeten maar willen.Als je het geluk hebt gehad meerdere goede nesten te hebben gefokt zou je als de nood aan de man is een van je pupkopers kunnen polsen of die aan eventueel gemaakte afspraken kunnen houden zodat je zelf geen te grote hoeveelheid honden thuis hebt en toch verder kunnen met jouw lijn.
Fokken is ook kiezen

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Op het moment dat een fokker 1500 Euro voor een pup vraagt en een nest van 8-10 pups krijgt, geloof ik er niets van dat die fokker dan geen geld aan dat nest overhoudt?Nanna schreef:Ik denk trouwens sowieso dat mensen een te mooie voorstelling hebben van wat een fokker "verdient". Ze zien alleen het pupgeld dat overhandigt wordt, maar niet de investeringen en tegenslagen die elke fokker ook voor de kiezen krijgt.
Als je echt geld wilt verdienen kun je beter op je zolder wietplantjes gaan fokken. En weg blijven uit de fokkerij.
Groetjes, Karen
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
-
Marion.
Precies. En dat calculeer je in, en daarom begin je met een andere insteek aan een pup. Namelijk met de insteek dat de kans bestaat dat je de hond moet herplaatsen als hij niet geschikt blijkt. En met die insteek bouw je een relatie op met de hond. En dat is anders dan bij Caroline die na een drama eindelijk weer een pup in de armen kan sluiten.marian* schreef:En ja,ik kan me het "geval" Mégan ook nog herinneren;dat soort dingen kunnen je treffen als je fokt toch?Dat zijn risico's die je als goede fokker zijnde m.i. moet incalculeren.
Maar dat betekent niet dat je dan minder van die hondjes houdt. Juist niet, zou ik zeggen. Die honden worden juist uit liefde voor de hond herplaatst. In het belang van de hond.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Je houdt op een andere manier van die hondjes.Ben ik volkomen met je eens,maar ik blijf het vreemd vinden dat je zo ongeveer standaard een uitgefokte teef herplaatst alhoewel ik er niemand echt om zal be-of veroordelen.Marion. schreef:Maar dat betekent niet dat je dan minder van die hondjes houdt. Juist niet, zou ik zeggen. Die honden worden juist uit liefde voor de hond herplaatst. In het belang van de hond.
Beetje tweeslachtige houding,ik weet het

-
Marion.
Waar lees jij dat "standaard een uitgefokte teef herplaatsen" ???marian* schreef:Je houdt op een andere manier van die hondjes.Ben ik volkomen met je eens,maar ik blijf het vreemd vinden dat je zo ongeveer standaard een uitgefokte teef herplaatst alhoewel ik er niemand echt om zal be-of veroordelen.Marion. schreef:Maar dat betekent niet dat je dan minder van die hondjes houdt. Juist niet, zou ik zeggen. Die honden worden juist uit liefde voor de hond herplaatst. In het belang van de hond.
Nu we toch zo leuk met Noor bezig zijn
Hoe lang is zij al op zoek naar nieuwe eigenaren voor Ollie, omdat die niet geschikt blijkt als dekreu? En wat doet die gekke Stabij-kruising nu steeds nog in haar huis? Hoezo standaard?
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
tuurlijk verdien je dan aan zo'n nest , maar het kan daarna ook 3 keer helemaal verkeerd gaanScooby schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Op het moment dat een fokker 1500 Euro voor een pup vraagt en een nest van 8-10 pups krijgt, geloof ik er niets van dat die fokker dan geen geld aan dat nest overhoudt?

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ik heb het over niemand persoonlijk.Marion. schreef:Waar lees jij dat "standaard een uitgefokte teef herplaatsen" ???marian* schreef:Je houdt op een andere manier van die hondjes.Ben ik volkomen met je eens,maar ik blijf het vreemd vinden dat je zo ongeveer standaard een uitgefokte teef herplaatst alhoewel ik er niemand echt om zal be-of veroordelen.Marion. schreef:Maar dat betekent niet dat je dan minder van die hondjes houdt. Juist niet, zou ik zeggen. Die honden worden juist uit liefde voor de hond herplaatst. In het belang van de hond.
Nu we toch zo leuk met Noor bezig zijn![]()
Hoe lang is zij al op zoek naar nieuwe eigenaren voor Ollie, omdat die niet geschikt blijkt als dekreu? En wat doet die gekke Stabij-kruising nu steeds nog in haar huis? Hoezo standaard?

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Natuurlijk begin je met een andere insteek aan een pup en ik snap ook best het verdriet als zo'n pup niet fokwaardig is.Marion. schreef:Precies. En dat calculeer je in, en daarom begin je met een andere insteek aan een pup. Namelijk met de insteek dat de kans bestaat dat je de hond moet herplaatsen als hij niet geschikt blijkt. En met die insteek bouw je een relatie op met de hond. En dat is anders dan bij Caroline die na een drama eindelijk weer een pup in de armen kan sluiten.marian* schreef:En ja,ik kan me het "geval" Mégan ook nog herinneren;dat soort dingen kunnen je treffen als je fokt toch?Dat zijn risico's die je als goede fokker zijnde m.i. moet incalculeren.
Maar dat betekent niet dat je dan minder van die hondjes houdt. Juist niet, zou ik zeggen. Die honden worden juist uit liefde voor de hond herplaatst. In het belang van de hond.
Alleen wat ik dus al zei, is het 'houden van', wel degelijk anders. Het is niet je absolute maatje, je allessie. Het is niet dat je wereld letterlijk stilstaat als je hond komt te overlijden.
En doet hóeft ook helemaal niet, want ik realiseer me wel degelijk dat ook ík weleens door kan slaan naar het andere uiterste, maar als ik zeg dat de insteek anders is, dat het houden van anders is, dan wordt dat ontkent. En dáár geloof ik dus niet in, want biedt iemand me een miljoen dan krijgen ze nog mijn hond niet
Dus ja, m.i. is de insteek compleet anders.
Dat de hond, eenmaal uitgefokt, uit liefde voor de hond en uit belang voor de hond herplaatst wordt, dat zie ik dus totaal niet. Als dit al zo zou zijn, dan zou het betekenen dat de hond het bij de fokker niet goed heeft. Alle andere redenen zijn voor het belang van de fokker en níet voor de hond.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Mijn commentaar is ook niet zozeer richting Noor hoorMarion. schreef:Waar lees jij dat "standaard een uitgefokte teef herplaatsen" ???marian* schreef:Je houdt op een andere manier van die hondjes.Ben ik volkomen met je eens,maar ik blijf het vreemd vinden dat je zo ongeveer standaard een uitgefokte teef herplaatst alhoewel ik er niemand echt om zal be-of veroordelen.Marion. schreef:Maar dat betekent niet dat je dan minder van die hondjes houdt. Juist niet, zou ik zeggen. Die honden worden juist uit liefde voor de hond herplaatst. In het belang van de hond.
Nu we toch zo leuk met Noor bezig zijn![]()
Oke, het is niet mijn manier allemaal, maar ik geloof absoluut oprecht dat zij gek is op haar honden en het allerbeste met hun voor heeft en haar uiterste best doet.
Maar goed, zij is een fokker en zij gaat de discussie aan, dus dan lijkt het misschien persoonlijke kritiek op haar, maar zo is het over het algemeen van mijn kant niet bedoeld. Al ben ik het dan niet met alles eens, maar dat hoeft gelukkig ook niet
-
Marion.
"Het ergens anders beter kan krijgen", zo zie ik het meer. Het hebben van 6 honden, of het hebben van 2 honden is een heel verschil. Daarnaast zijn er ook hopen oudere honden die al die drukte van pups helemaal niet meer aan hun kop willen. Ik zie wel zeker de belangen voor de hond.Stang schreef:Dat de hond, eenmaal uitgefokt, uit liefde voor de hond en uit belang voor de hond herplaatst wordt, dat zie ik dus totaal niet. Als dit al zo zou zijn, dan zou het betekenen dat de hond het bij de fokker niet goed heeft. Alle andere redenen zijn voor het belang van de fokker en níet voor de hond.