Rosita Compagner schreef:
Ik zie trouwens liever een dodelijke afwijking dan eentje waar je gammel en pijnlijk van wordt maar waar je nog wel, min of meer..., mee kunt leven. Zoals HD in ergere vormen
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Ik ken een boxer die met 2 jaar een knie probleem kreeg, toe hij drie was heeft hij een zware operatie aan dat been gehad. Daar was hij na maanden revalideren eindelijk van opgeknapt toen is hij misschien 2-3 maanden klachten vrij
geweest en nu heeft hij spondylose waarbij er een zenuw vergroeid zit in de botwoekering. Hij zit al maanden zwaar aan de pijnstillers. Met deze hond kunnen ze dus nooit meer relaxed gaan wandelen want er is een constante angst van ojee als hij zich maar niet verdraait of verstapt. Ik weet niet of ik met zo'n hond zou kunnen en willen leven al weet ik heel goed dat er maar één alternatief is.........
Zelf heb ik een kleine dertig jaar boxers in mijn leven en helaas was de oudste tot nu toe ruim 7 geworden. Verder zijn ze slechhts 9 maanden, 4 jaar en 2x 5 jaar geworden. Gelukkig is Emma al ruim 11 nu! Ook Emma heeft een dramatisch slechte rug vanwege spondylose maar godzijdank geen beknelde zenuw en gaat het nog goed met haar. Ze maakt nog wandelingetjes naar het park, speelt nog iedere dag met haar piepers en is in mijn ogen nog een blije bejaarde hond.
Toch is Emma mijn laatste want met de boxers is het ook heel treurig, honden die jong overlijden of die al jong van alles en nog wat mankeren.
Ik denk dat als je 100 boxers op een rij zet dat er nog geen 10 10 jaar worden zonder noemenswaardige gezondheids problemen. Dus wil ik het risico niet meer lopen en stap ik over op een totaal ander ras.
Natuurlijk zijn er nog integere goede boxer fokkers, maar ook dat garandeerd niks helaas. De fokker van Emma liet al zijn fokdieren al ver voor het verplicht was onderzoeken op spondylose, dat is dan op jonge leeftijd en zegt niks over later helaas maar goed hij heeft tenminste nooit een hond gebruikt die op jonge leeftijd al geen schone rug meer had.
Al met al word ik altijd weer treurig van als ik denk aan al die rassen met grote problemen