Denk dat dit een beetje teef-eigen is, Xena zal ook heel veel lawaai maken en hooguit een krasje maar verder niet... de heren daarentegen zullen dit allemaal niet accepteren en niet zo 'vriendelijk' reageren als Xena.chrico schreef:Hier net zo.malinois schreef:tja dat zou hij hier vooral bij Xantos dan moeten flikken dan had je me een knokpartij gehad van hier tot tokio...Inge schreef:ErWat hij wel deed was patsen, een hond op zijn rug gooien en even dominant erboven staan.
Die accepteerd dat echt geen ene seconde en om die knokpartij te voorkomen omdat ik daar geen zin in heb had ik hem er ook afgetrapt... zonder riem maar wel een schop... zeker weten.
Alleen Dyna zou zoiets hebben van okee wat jij wil en evt snauwen maar meer niet. De anderen accepteren dat gedrag niet van een andere hond dus is het aan mij om te voorkomen dat er geknokt gaat worden. Dan kan die hond beter met mij van doen hebben als met de honden die daardoor ook nog eens verknald gaan worden
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Je mag noooooit een hond schoppen
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
tuurlijk kan iedereen dat gebeuren... en nogmaals hier zou jij ze ook een normale schop mogen geven indien nodig... lijkt me logisch... als ik er 5 meter achter loop ben ik al te laat...chrico schreef:Is mij ook wel eens gebeurd hoor, kan iedereen gebeuren. Ik heb achteraf ook wel eens tegen iemand gezegd, als het nog eens gebeurd dat de honden elkaar treffen dan geef hem maar een schop voor zijn donder. Ik ga er dan vanuit dat het op een normale manier gebeurd en niet dat mijn hond doodgetrapt word of zwaar mishandeld zoals jou gebeurde. Mijn honden ogen al dominant en als iemand daar zonder rede op zou reageren door ze te slaan dan hebben ze ook met mij aan de stokInge schreef:Nogmaals....hij kreeg zelden of nooit de kans om dat gedrag te vertonen want ik vond het bloedirritant, maar ongelukken kunnen gebeuren. Ik ben geen heilige, ik ben een mensmalinois schreef:tja dat zou hij hier vooral bij Xantos dan moeten flikken dan had je me een knokpartij gehad van hier tot tokio...Inge schreef:ErWat hij wel deed was patsen, een hond op zijn rug gooien en even dominant erboven staan.
Die accepteerd dat echt geen ene seconde en om die knokpartij te voorkomen omdat ik daar geen zin in heb had ik hem er ook afgetrapt... zonder riem maar wel een schop... zeker weten.en dat betekent dat je heel soms een fractie te laat bent qua reactie.
![]()
Ik vind het werkelijk onvoorstelbaar dat het gedrag van die vent nog min of meer goedgepraat wordt ook hier.![]()
Mijn teven accepteren dat ook niet, maar ik heb echt nog nooit hoeven schoppen om een hond eraf te halen. Ik blok ze hoogstens af met mijn been of til mijn hond op, dan een flinke brul en klaar.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
half dood trappen is natuurlijk nergens voor nodig en dat wordt ook nergens gezegd.. maar als ik een hond wegtrap is dat niet half doodtrappen... En dat is ook niet normaal wat hij bij Danco heeft gedaan....Inge schreef:Even voor de duidelijkheid...geen enkele van mijn honden mag zomaar een hoek omzeilen, Danco mocht dat dus ook niet. Voor ieder zijpad in het bos werden en worden ze bij me geroepen en ze mogen pas weer vrij zodra ik overzicht heb. Dat geldt helemaal voor de minder sociale honden, zoals Danco was en zoals Nika en Biène zijn.chrico schreef:Hier net zo.malinois schreef:tja dat zou hij hier vooral bij Xantos dan moeten flikken dan had je me een knokpartij gehad van hier tot tokio...Inge schreef:ErWat hij wel deed was patsen, een hond op zijn rug gooien en even dominant erboven staan.
Die accepteerd dat echt geen ene seconde en om die knokpartij te voorkomen omdat ik daar geen zin in heb had ik hem er ook afgetrapt... zonder riem maar wel een schop... zeker weten.
Alleen Dyna zou zoiets hebben van okee wat jij wil en evt snauwen maar meer niet. De anderen accepteren dat gedrag niet van een andere hond dus is het aan mij om te voorkomen dat er geknokt gaat worden. Dan kan die hond beter met mij van doen hebben als met de honden die daardoor ook nog eens verknald gaan worden
Ik loop nooit in drukke losloopgebieden met deze honden, nu niet en toen ook niet. Ik loop alleen daar waar zelden of nooit andere honden zijn en blijkt dat ik niet de enige ben die dat bos blijkt te hebben uitgekozen gaan ze dus aan de lijn, want ik heb altijd mijn riemen bij me.
Het is ook het enige incident wat ik heb meegemaakt in al de jaren dat ik in die gebieden loop. Nooit heeft iemand verder enige last gehad van mijn honden.
Het enige incident, maar wel een incident waarbij Danco dus vol bulten en bloeduitstortingen stond naderhand. Waarna Danco nog dagen lang pijn heeft gehad. Waarbij het dus niet ging om 1 gemikte trap maar om als een achterlijke intrappen op mijn hond met klompen en inslaan met een ijzeren ketting. Waar ik niet eens de kans kreeg om in te grijpen omdat ik zelf de ketting moest zien te ontwijken, die vent keek niet echt waar hij sloeg maar ging als een waanzinnige tekeer.![]()
Het gedrag van mijn hond was niet goed, maar het gedrag van die kerel was buitensporig. Mede omdat de hond die Danco dus omgooide geen enkele kras, geen enkele verwonding bleek te hebben.
Dergelijk gedrag is op geen enkele manier goed te praten.
Er was geen sprake van een knokpartij, want in die halve seconde die ik te laat was qua reactie lag de andere hond (een jachthondenteefje) op haar rug en gaf zich gewoon netjes over. Als ik de kans had gehad had ik Danco in 1 beweging van de hond afgehaald, aangelijnd en had die vent zijn weg kunnen vervolgen met zijn loslopende hond.
Maar nee....mijn hond werd half dood getrapt.
Op geen enkele manier goed te praten.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nou ik al die 13 jaar dat ik honden heb ben ik ze in het bos amper tegengekomen hoor... dus in het losloopgebied...Moos schreef:En dit vind ik dus doorslaan de andere kant op van "rekening houden met".chrico schreef: Andere reuen hoeven niet stoer te doen tegen mijn honden, dat hoef ik niet te accepteren. Ik accepteer dat ook van mijn honden niet en lopen ze gewoon aan de riem om dit soort onzin te voorkomen. Een losloopgebied is geen vrijbrief om je stoere reu lekker los te laten banjeren, als je weet dat je hond zo is dan hou je hem vast, klaar. Ook ik heb recht op wandelgenot en zolang honden normaal aankomen is er niets aan de hand maar domineren is niet toegestaan doo rmij.![]()
Tuurlijk moet je op je stoere reu letten, maar als je in losloopgebied gaat lopen zul je ze tegenkomen. Als dat dus een zodanig probleem is dat je echt weg moet gaan schoppen dan vind ik dat 'not done'.
Ik vind het echt niet kunnen om een puber reu van 1.5 die toevallig even banaatjes gekweekt heeft, en ook net op de leeftijd is dat hij uittest hoe ver hij kan gaan, weg te moeten schoppen omdat die niet in de buurt van jouw honden kan/mag komen. Op een plek waar honden dus los mogen.
Komt due puber reu met ontbloote tanden grommend aangerend klaar om te grijpen is het weer even wat anders; maar komt hij even beetje stoer doen vind ik echt niet dat je kan maken om dan schoppen te gaan verkopen.
Ik zie mezelf al alle Herders die met een sluiphouding aan komen lopen wegtrappen "want ik heb met mijn bange hondje ook recht op wandelplezier".
Tuurlijk heb ik dat 'recht', maar ik los dat dus wel even anders op dan honden weg te gaan trappen omdat mijn eigen hond wat dat betreft nogal een kort (angst)lontje heeft.

- Moos
- Zeer actief
Ik gok omdat de meeste reuen al wel eieren voor hun geld kiezen als ze jouw roedeltje zien, qua patserenmalinois schreef:
nou ik al die 13 jaar dat ik honden heb ben ik ze in het bos amper tegengekomen hoor... dus in het losloopgebied...
Bovendien, jij loopt op hele rustige plekken toch? Dus je komt ook niet bar veel honden tegen dan

-
chrico
- Zeer actief
Daarom zei ik ook dat wat jou overkwam Inge, gewoon niet kan, dat heeft weinig van doen om te zien of je een hond weg kan krijgen maar meer met het doordraaien en proberen de andere hond te verwonden.
Ik zou die vent denk ik aangevallen zijn of mij bewust hebben laten raken met de ketting hoe pijnlijk ook maar dan is er de wet die hem aanpakt zonder dat jij je handen vuil hoeft te maken.
Okee, over omdraaien gesproken.
Waarom zou je een hond wegschoppen? Niet omdat hij vriendelijk is en zich met de stem laat wegjagen. Die hond hoort gewoon vast en anders niet los te lopen in een losloopgebied. Als je dat niet wil omdat het een losloopgebied is en jouw reu normaal de stoerste is dan moet je ook niet piepen als die reu van mij een schop ontvangt. Zo braaf is jou reu namelijk niet als hij een gevecht aan wil gaan met mijn honden, die vertellen al van te voren heel duidelijk dat zij dit niet wensen
Ik zou die vent denk ik aangevallen zijn of mij bewust hebben laten raken met de ketting hoe pijnlijk ook maar dan is er de wet die hem aanpakt zonder dat jij je handen vuil hoeft te maken.
Dus iedereen met zijn dominante hond mag zijn hond lekker laten gaan omdat het een losloopgebied is en je er geen rekening mee hoeft te houden dat er nog wel eens honden zijn die dominanter zijnMoos schreef:En dit vind ik dus doorslaan de andere kant op van "rekening houden met".chrico schreef: Andere reuen hoeven niet stoer te doen tegen mijn honden, dat hoef ik niet te accepteren. Ik accepteer dat ook van mijn honden niet en lopen ze gewoon aan de riem om dit soort onzin te voorkomen. Een losloopgebied is geen vrijbrief om je stoere reu lekker los te laten banjeren, als je weet dat je hond zo is dan hou je hem vast, klaar. Ook ik heb recht op wandelgenot en zolang honden normaal aankomen is er niets aan de hand maar domineren is niet toegestaan doo rmij.![]()
Tuurlijk moet je op je stoere reu letten, maar als je in losloopgebied gaat lopen zul je ze tegenkomen. Als dat dus een zodanig probleem is dat je echt weg moet gaan schoppen dan vind ik dat 'not done'.
Ik vind het echt niet kunnen om een puber reu van 1.5 die toevallig even banaatjes gekweekt heeft, en ook net op de leeftijd is dat hij uittest hoe ver hij kan gaan, weg te moeten schoppen omdat die niet in de buurt van jouw honden kan/mag komen. Op een plek waar honden dus los mogen.
Komt due puber reu met ontbloote tanden grommend aangerend klaar om te grijpen is het weer even wat anders; maar komt hij even beetje stoer doen vind ik echt niet dat je kan maken om dan schoppen te gaan verkopen.
Ik zie mezelf al alle Herders die met een sluiphouding aan komen lopen wegtrappen "want ik heb met mijn bange hondje ook recht op wandelplezier".
Tuurlijk heb ik dat 'recht', maar ik los dat dus wel even anders op dan honden weg te gaan trappen omdat mijn eigen hond wat dat betreft nogal een kort (angst)lontje heeft.
Waarom zou je een hond wegschoppen? Niet omdat hij vriendelijk is en zich met de stem laat wegjagen. Die hond hoort gewoon vast en anders niet los te lopen in een losloopgebied. Als je dat niet wil omdat het een losloopgebied is en jouw reu normaal de stoerste is dan moet je ook niet piepen als die reu van mij een schop ontvangt. Zo braaf is jou reu namelijk niet als hij een gevecht aan wil gaan met mijn honden, die vertellen al van te voren heel duidelijk dat zij dit niet wensen
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja precies... maar zijn er dan honden die TOCH ondanks de waarschuwingen geen eieren voor hun geld kiezen dan zou ik het dus oplossen en niet mijn hond het laten doen.Moos schreef:Ik gok omdat de meeste reuen al wel eieren voor hun geld kiezen als ze jouw roedeltje zien, qua patserenmalinois schreef:
nou ik al die 13 jaar dat ik honden heb ben ik ze in het bos amper tegengekomen hoor... dus in het losloopgebied...![]()
Bovendien, jij loopt op hele rustige plekken toch? Dus je komt ook niet bar veel honden tegen dan
Ik loop idd. altijd op rustige plekken... maar het zijn wel losloopgebieden... en ik probeer altijd honden te ontwijken, overigens doet iedereen dat hier.. je hebt een gedeelte gezellig keukelen en hondjes laten spelen en je hebt een gedeelte lekker alleen lopen en andere honden ontwijken...

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
yep mee eens....chrico schreef:Waarom zou je een hond wegschoppen? Niet omdat hij vriendelijk is en zich met de stem laat wegjagen. Die hond hoort gewoon vast en anders niet los te lopen in een losloopgebied. Als je dat niet wil omdat het een losloopgebied is en jouw reu normaal de stoerste is dan moet je ook niet piepen als die reu van mij een schop ontvangt. Zo braaf is jou reu namelijk niet als hij een gevecht aan wil gaan met mijn honden, die vertellen al van te voren heel duidelijk dat zij dit niet wensen

- Moos
- Zeer actief
Dat zeg ik niet, sterker nog, ik zeg dat je natuurlijk op je stoere reu moet lettenchrico schreef: Dus iedereen met zijn dominante hond mag zijn hond lekker laten gaan omdat het een losloopgebied is en je er geen rekening mee hoeft te houden dat er nog wel eens honden zijn die dominanter zijn![]()
Ik vind alleen ook dat mensen hun sluipherders bij zich moeten houden, doen ze ook niet. In principe vechten ze niet, ze komen alleen heel naar aangelopen en mijn honden vinden dat eng. Maar dan mag ik daarom niet die sluipherders wegtrappen?
Moos heeft zo vaak een grote reu over zich heen hangend gehad, die gaf ik ook geen trap. Alleen het idee al zeg.
Ik snap jouw kant ook wel, en jouw 'probleem'Waarom zou je een hond wegschoppen? Niet omdat hij vriendelijk is en zich met de stem laat wegjagen. Die hond hoort gewoon vast en anders niet los te lopen in een losloopgebied. Als je dat niet wil omdat het een losloopgebied is en jouw reu normaal de stoerste is dan moet je ook niet piepen als die reu van mij een schop ontvangt. Zo braaf is jou reu namelijk niet als hij een gevecht aan wil gaan met mijn honden, die vertellen al van te voren heel duidelijk dat zij dit niet wensen
Net zoals ik ervoor kies met honden waarvan er 1 echt panisch is voor sluipherders in losloopgebied te gaan lopen. Ook prima, maar dat geeft mij dan niet 'het recht' die sluipherders weg te gaan schoppen. Dat heb ik dan maar op een andere manier op te lossen.

- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Contacteer:
Mee eens, dat is rekening met elkaar houdenMoos schreef: Ik snap jouw kant ook wel, en jouw 'probleem'Alleen jouw honden zijn net zo goed onderdeel van daarvan. Jij kiest ervoor om in losloopgebied te lopen met een flinke roedel waar geen patser-reu in de buurt kan/mag komen dus. Prima, dat mag
Maar dan vind ik persoonlijk dat je als zo'n patser reu dan dus wel komt (en dan heb ik het dus niet over reuen die gewoon grijpen, want dat is een ander verhaal) dat op een andere manier hebt op te lossen dan met trappen.
Net zoals ik ervoor kies met honden waarvan er 1 echt panisch is voor sluipherders in losloopgebied te gaan lopen. Ook prima, maar dat geeft mij dan niet 'het recht' die sluipherders weg te gaan schoppen. Dat heb ik dan maar op een andere manier op te lossen.
-
chrico
- Zeer actief
Hier in de omgeving denkt iedereen dat het een losloopgebied is omdat het gedoogd word. Dan zou ik nergens kunnen lopen met mijn honden. Er is 1 aanlijngebied waar de honden ook echt aangelijnd zijn en dat is een half uur met de auto op pad. Daarbij ga ik niet in mijn uppie aangelijnd wandelen met mijn honden, dat is twee om twee of 1 op 1. Heb namelijk maar 2 handen en soms heeft Dyna mazzel en mag zij als derde wiel mee en loopt twee keer. Als er zo een patserreu aankomt die besluit om toch door te zetten krijgt hij van mij die schop, losloopgebied of niet. Hij heeft niets te zoeken bij mij of bij mijn honden.Moos schreef:Dat zeg ik niet, sterker nog, ik zeg dat je natuurlijk op je stoere reu moet lettenchrico schreef: Dus iedereen met zijn dominante hond mag zijn hond lekker laten gaan omdat het een losloopgebied is en je er geen rekening mee hoeft te houden dat er nog wel eens honden zijn die dominanter zijn![]()
Okee, over omdraaien gesproken.![]()
Ik vind alleen ook dat mensen hun sluipherders bij zich moeten houden, doen ze ook niet. In principe vechten ze niet, ze komen alleen heel naar aangelopen en mijn honden vinden dat eng. Maar dan mag ik daarom niet die sluipherders wegtrappen?![]()
Moos heeft zo vaak een grote reu over zich heen hangend gehad, die gaf ik ook geen trap. Alleen het idee al zeg.
ondanks dit gedrag kan je denk ik wel inschatten of het patsen is of dat Moos echt gevaar loopt. Ik neem aan dat als dat gepats anders loopt dan weglopen dat jij niet gaat staan kijken hoe Moos door 1 hap doodgebeten kan worden. Ook niet als Moos in de bek hangt omdat er een snauw uit angst gegeven is. Of sta j edan nog, foei herder, ik wil je geen kwaad doen maar laat alsjeblieft Moos los. Ik neem aan dta je er dan alles aan zou doen om erger te voorkomen en Moos red al is het door die herder een schop te verkopen.
Ik snap jouw kant ook wel, en jouw 'probleem'Waarom zou je een hond wegschoppen? Niet omdat hij vriendelijk is en zich met de stem laat wegjagen. Die hond hoort gewoon vast en anders niet los te lopen in een losloopgebied. Als je dat niet wil omdat het een losloopgebied is en jouw reu normaal de stoerste is dan moet je ook niet piepen als die reu van mij een schop ontvangt. Zo braaf is jou reu namelijk niet als hij een gevecht aan wil gaan met mijn honden, die vertellen al van te voren heel duidelijk dat zij dit niet wensenAlleen jouw honden zijn net zo goed onderdeel van daarvan. Jij kiest ervoor om in losloopgebied te lopen met een flinke roedel waar geen patser-reu in de buurt kan/mag komen dus. Prima, dat mag
Maar dan vind ik persoonlijk dat je als zo'n patser reu dan dus wel komt (en dan heb ik het dus niet over reuen die gewoon grijpen, want dat is een ander verhaal) dat op een andere manier hebt op te lossen dan met trappen.
Dyna loopt bijv overal los maar als ik een hond zie dan roep ik haar naast mij, zij krijgt geen vrijbrief om maar te doen en laten waar zij zin in heeft en stel zij komt wel op jou af en jouw hond word panisch van har dan mag je haar wegjagen
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Contacteer:
Wegjagen oke, maar geen rotschop neem ik aanchrico schreef: Dyna loopt bijv overal los maar als ik een hond zie dan roep ik haar naast mij, zij krijgt geen vrijbrief om maar te doen en laten waar zij zin in heeft en stel zij komt wel op jou af en jouw hond word panisch van har dan mag je haar wegjagen
-
chrico
- Zeer actief
Vind je? Ik vind dta dus niet. Ik hou rekening met het feit dat ik niet wil dat er een knokpartij komt dus jaag ik de hond weg en als die daar niet op reageerd en wil knokken dan geef ik hem een schop zodat hij weg gaat zonder dat mijn honden dat hoeven op te lossen. Als ik het hun zou laten oplossen dan is juist dat geen rekening met elkaar houden.EstherK schreef:Mee eens, dat is rekening met elkaar houdenMoos schreef: Ik snap jouw kant ook wel, en jouw 'probleem'Alleen jouw honden zijn net zo goed onderdeel van daarvan. Jij kiest ervoor om in losloopgebied te lopen met een flinke roedel waar geen patser-reu in de buurt kan/mag komen dus. Prima, dat mag
Zo een reu moet je gewoon niet los laten lopen, dat is pas rekening met elkaar houden
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
Wat is een rotschop?EstherK schreef:Wegjagen oke, maar geen rotschop neem ik aanchrico schreef: Dyna loopt bijv overal los maar als ik een hond zie dan roep ik haar naast mij, zij krijgt geen vrijbrief om maar te doen en laten waar zij zin in heeft en stel zij komt wel op jou af en jouw hond word panisch van har dan mag je haar wegjagen
Als je Dyna weg jaagd door je voet te gebruiken dan schop je. Als je schopt om vitale delen te raken dan doe je dat al niet meer om weg te jagen. Ik praat bijv over dat ik een schop uitdeel, als je mij kent ga je bij voorbaat al lachen bij deze uitspraak
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Moos
- Zeer actief
Dat is dan toch geen patsen meer? Dan wordt het grijpen, en zoals ik steeds al zeg, dat is een ander verhaalchrico schreef:ondanks dit gedrag kan je denk ik wel inschatten of het patsen is of dat Moos echt gevaar loopt. Ik neem aan dat als dat gepats anders loopt dan weglopen dat jij niet gaat staan kijken hoe Moos door 1 hap doodgebeten kan worden. Ook niet als Moos in de bek hangt omdat er een snauw uit angst gegeven is. Of sta j edan nog, foei herder, ik wil je geen kwaad doen maar laat alsjeblieft Moos los. Ik neem aan dta je er dan alles aan zou doen om erger te voorkomen en Moos red al is het door die herder een schop te verkopen.

- Moos
- Zeer actief
En ook dat is dus geen patsen meerchrico schreef:
Vind je? Ik vind dta dus niet. Ik hou rekening met het feit dat ik niet wil dat er een knokpartij komt dus jaag ik de hond weg en als die daar niet op reageerd en wil knokken dan geef ik hem een schop zodat hij weg gaat zonder dat mijn honden dat hoeven op te lossen. Als ik het hun zou laten oplossen dan is juist dat geen rekening met elkaar houden.
Zo een reu moet je gewoon niet los laten lopen, dat is pas rekening met elkaar houden

-
estelle
Precies er lopen hier 2 verschillende zaken door elkaar; wat domineren en i.m.o. opdringerig zijn of de andere hond daadwerkelijk aanvallen en verwonden.Moos schreef:Dat is dan toch geen patsen meer? Dan wordt het grijpen, en zoals ik steeds al zeg, dat is een ander verhaalchrico schreef:ondanks dit gedrag kan je denk ik wel inschatten of het patsen is of dat Moos echt gevaar loopt. Ik neem aan dat als dat gepats anders loopt dan weglopen dat jij niet gaat staan kijken hoe Moos door 1 hap doodgebeten kan worden. Ook niet als Moos in de bek hangt omdat er een snauw uit angst gegeven is. Of sta j edan nog, foei herder, ik wil je geen kwaad doen maar laat alsjeblieft Moos los. Ik neem aan dta je er dan alles aan zou doen om erger te voorkomen en Moos red al is het door die herder een schop te verkopen.
Daar zit nogal een verschil hoor.
- Moos
- Zeer actief
Dat idee heb ik dus ook.estelle schreef:Precies er lopen hier 2 verschillende zaken door elkaar; wat domineren en i.m.o. opdringerig zijn of de andere hond daadwerkelijk aanvallen en verwonden.Moos schreef:Dat is dan toch geen patsen meer? Dan wordt het grijpen, en zoals ik steeds al zeg, dat is een ander verhaalchrico schreef:ondanks dit gedrag kan je denk ik wel inschatten of het patsen is of dat Moos echt gevaar loopt. Ik neem aan dat als dat gepats anders loopt dan weglopen dat jij niet gaat staan kijken hoe Moos door 1 hap doodgebeten kan worden. Ook niet als Moos in de bek hangt omdat er een snauw uit angst gegeven is. Of sta j edan nog, foei herder, ik wil je geen kwaad doen maar laat alsjeblieft Moos los. Ik neem aan dta je er dan alles aan zou doen om erger te voorkomen en Moos red al is het door die herder een schop te verkopen.
Daar zit nogal een verschil hoor.
Wat ik steeds zeg gaat alleen over patseren, beetje stoer doen, niet over grijpen (zoals ik volgens mij ook al tig keer geschreven heb

-
chrico
- Zeer actief
Klopt en ook ik vertel een ander verhaal dan dat mijn honden zomaar elke hond zouden grijpen die in de buurt komt.Moos schreef:Dat is dan toch geen patsen meer? Dan wordt het grijpen, en zoals ik steeds al zeg, dat is een ander verhaalchrico schreef:ondanks dit gedrag kan je denk ik wel inschatten of het patsen is of dat Moos echt gevaar loopt. Ik neem aan dat als dat gepats anders loopt dan weglopen dat jij niet gaat staan kijken hoe Moos door 1 hap doodgebeten kan worden. Ook niet als Moos in de bek hangt omdat er een snauw uit angst gegeven is. Of sta j edan nog, foei herder, ik wil je geen kwaad doen maar laat alsjeblieft Moos los. Ik neem aan dta je er dan alles aan zou doen om erger te voorkomen en Moos red al is het door die herder een schop te verkopen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
estelle
Maar nogmaals dan kun je toch ook je hond ophijsen? Of zodanig in bedwang houden dat hij niks meer kan? En dan dus de andere eigenaar zijn hond op komen laten halen?malinois schreef:Moos schreef:Nee, maar Inge liet Danco dus ook niet in zijn eentje de bocht om komen zeilen.chrico schreef:Maar dat wil niet zeggen dat een loslopende hond die hoek niet om komt zeilen die hem zou willen patsenMoos schreef: Maar jouw Xanthos zal nooit zonder baas opeens de hoek om komen zeilenen dan heb je de poppen aan het dansen als die hond niet weggejaagd word (op welke manier ook)
![]()
Bovendien, sorry hoor, maar als je een reu hebt die dus echt gewoon fiks voor de knok gaat als een andere reu wat stoer aan komt lopen, dan heb je, als je dan in losloopgebied gaat lopen, dat maar op een andere manier op te lossen dan die hond weg te schoppen.
Zal even lekker worden, dan had ik bij Moos wel dagelijks reuen weg kunnen gaan trappen
in een straal van een meter heeft geen enkele hond wat bij mijn honden te zoeken... hij waarschuwt ruim voldoende maar een patser die hem vervolgens ook nog ff gaat domineren... opzouten... er wordt niets gedomineerd bij mijn honden.... Dat is nu net een van de redenen waarom mijn honden niet met andere honden mogen 'spelen' omdat dit zogenaamde 'spelen' bijna altijd uitmond in domineren... en daar heb ik helemaal geen behoefte aan...
Ik heb ook best weleens dat ik met Hera loop en er een hond aan komt rennen die te dichtbij Hera in de buurt komt. Dan ga ik echt niet gelijk maar schoppen hoor, Hera in bedwang houden en de eigenaar verzoeken de hond NU op te halen. Maar meestal zijn die eigenaren ook wel gelijk onderweg naar hun hond.
En dat lukte mij ook met Chello hoor die tegen de 45 kg woog en woest werd als er honden bij hem inde buurt kwamen. Ook die kon ik prima zo in bedwang houden dat hij niet kon bijten. Ja lullig voor hem dat er dan een hond aan zn reet staat te snuffen maar daar ga ik echt geen schoppen voor uitdelen.
-
chrico
- Zeer actief
Patsen gebeurd niet voor niets, de hond wil de ander onderwerpen en als dat niet goedsschiks gaat dan desnoods kwaadschiks. Daar is het patsen voor namelijkMoos schreef:En ook dat is dus geen patsen meerchrico schreef:
Vind je? Ik vind dta dus niet. Ik hou rekening met het feit dat ik niet wil dat er een knokpartij komt dus jaag ik de hond weg en als die daar niet op reageerd en wil knokken dan geef ik hem een schop zodat hij weg gaat zonder dat mijn honden dat hoeven op te lossen. Als ik het hun zou laten oplossen dan is juist dat geen rekening met elkaar houden.
Zo een reu moet je gewoon niet los laten lopen, dat is pas rekening met elkaar houdenJe hebt het nu over een reu die erop wil klappen, dat is toch iets heel anders dan een beetje patsen?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
estelle
Ik had het toevallig vandaag nog in het grote park.
Loop daar met Woopy, Hera en Kimba.
Komt een mechelteefje ons tegemoed. Vriendelijke jonge hond nog en liep los. TSja, die komt dus in een spurt mijn kant op gerend. Ik had allang wel gezien dat die mechel zou komen buurten dus Hera zat al naast mij en had ik al goed vast. Mechel teefje staat pal voor ons uit te dagen tot spelen....Hera woest grommend.
Dan ga ik die mechel toch geen rotschop verkopen omdat ze te dichtbij Hera in de buurt komt?
Loop daar met Woopy, Hera en Kimba.
Komt een mechelteefje ons tegemoed. Vriendelijke jonge hond nog en liep los. TSja, die komt dus in een spurt mijn kant op gerend. Ik had allang wel gezien dat die mechel zou komen buurten dus Hera zat al naast mij en had ik al goed vast. Mechel teefje staat pal voor ons uit te dagen tot spelen....Hera woest grommend.
Dan ga ik die mechel toch geen rotschop verkopen omdat ze te dichtbij Hera in de buurt komt?
- Moos
- Zeer actief
Nee dat niet. Maar jij begint over dat je niet hoeft te pikken dat andere honden stoer doen tegen die van jou.chrico schreef:Klopt en ook ik vertel een ander verhaal dan dat mijn honden zomaar elke hond zouden grijpen die in de buurt komt.Moos schreef:Dat is dan toch geen patsen meer? Dan wordt het grijpen, en zoals ik steeds al zeg, dat is een ander verhaalchrico schreef:ondanks dit gedrag kan je denk ik wel inschatten of het patsen is of dat Moos echt gevaar loopt. Ik neem aan dat als dat gepats anders loopt dan weglopen dat jij niet gaat staan kijken hoe Moos door 1 hap doodgebeten kan worden. Ook niet als Moos in de bek hangt omdat er een snauw uit angst gegeven is. Of sta j edan nog, foei herder, ik wil je geen kwaad doen maar laat alsjeblieft Moos los. Ik neem aan dta je er dan alles aan zou doen om erger te voorkomen en Moos red al is het door die herder een schop te verkopen.
Ik vind dat je, zeker als je in losloopgebied gaat lopen, dat niet zomaar kan zeggen en dan dus weg gaan trappen.
Daar reageer ik de hele tijd op. Jij begint dan opeens over andere reuen die grijpen.

- Moos
- Zeer actief
En 9 van de 10 keer is het alleen patsen en verder niks. Patsen en grijpen zijn echt twee verschillende dingen. Die sluipherder sluipt ook niet voor niks, die wil eigenlijk opjagen en dan Saar als een konijntje grijpen. Maar zolang dat dus niet gebeurt ga ik toch niet elke sluipherder wegtrappen?chrico schreef:Patsen gebeurd niet voor niets, de hond wil de ander onderwerpen en als dat niet goedsschiks gaat dan desnoods kwaadschiks. Daar is het patsen voor namelijkMoos schreef:En ook dat is dus geen patsen meerchrico schreef:
Zo een reu moet je gewoon niet los laten lopen, dat is pas rekening met elkaar houdenJe hebt het nu over een reu die erop wil klappen, dat is toch iets heel anders dan een beetje patsen?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee die reu patst dus en Where weet dat haar reuen daarop zullen reageren en je een matpartij hebt... hetzelfde zou ik hebben dus ik volg haar volkomen... zou exact hetzelfde reageren. Moven, geen gepats bij mijn reuen.Moos schreef:En ook dat is dus geen patsen meerchrico schreef:

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik wel dus. ik brul helpt dat niet... dan schop ik... ophijsen doe ik alleen aangelijnd aangezien hij dan nog feller wordt zeker als ik hem vast ga grijpen...estelle schreef:Maar nogmaals dan kun je toch ook je hond ophijsen? Of zodanig in bedwang houden dat hij niks meer kan? En dan dus de andere eigenaar zijn hond op komen laten halen?malinois schreef:Moos schreef:Nee, maar Inge liet Danco dus ook niet in zijn eentje de bocht om komen zeilen.chrico schreef: Maar dat wil niet zeggen dat een loslopende hond die hoek niet om komt zeilen die hem zou willen patsenen dan heb je de poppen aan het dansen als die hond niet weggejaagd word (op welke manier ook)
![]()
Bovendien, sorry hoor, maar als je een reu hebt die dus echt gewoon fiks voor de knok gaat als een andere reu wat stoer aan komt lopen, dan heb je, als je dan in losloopgebied gaat lopen, dat maar op een andere manier op te lossen dan die hond weg te schoppen.
Zal even lekker worden, dan had ik bij Moos wel dagelijks reuen weg kunnen gaan trappen
in een straal van een meter heeft geen enkele hond wat bij mijn honden te zoeken... hij waarschuwt ruim voldoende maar een patser die hem vervolgens ook nog ff gaat domineren... opzouten... er wordt niets gedomineerd bij mijn honden.... Dat is nu net een van de redenen waarom mijn honden niet met andere honden mogen 'spelen' omdat dit zogenaamde 'spelen' bijna altijd uitmond in domineren... en daar heb ik helemaal geen behoefte aan...
Ik heb ook best weleens dat ik met Hera loop en er een hond aan komt rennen die te dichtbij Hera in de buurt komt. Dan ga ik echt niet gelijk maar schoppen hoor, Hera in bedwang houden en de eigenaar verzoeken de hond NU op te halen. Maar meestal zijn die eigenaren ook wel gelijk onderweg naar hun hond.
En dat lukte mij ook met Chello hoor die tegen de 45 kg woog en woest werd als er honden bij hem inde buurt kwamen. Ook die kon ik prima zo in bedwang houden dat hij niet kon bijten. Ja lullig voor hem dat er dan een hond aan zn reet staat te snuffen maar daar ga ik echt geen schoppen voor uitdelen.

- Moos
- Zeer actief
Ja, en dat is dan dus ook gewoon jouw probleem. Jouw eigen hond is net zo goed onderdeel van het hele gebeuren. Als je dan dus in losloopgebied gaat lopen, prima, maar dan kan je niet andere honden gaan schoppen omdat jouw eigen honden geen stoerdoenerij pikken.malinois schreef:nee die reu patst dus en Where weet dat haar reuen daarop zullen reageren en je een matpartij hebt... hetzelfde zou ik hebben dus ik volg haar volkomen... zou exact hetzelfde reageren. Moven, geen gepats bij mijn reuen.Moos schreef:En ook dat is dus geen patsen meerchrico schreef:
Nogmaals, net zoals ik dus niet alle Herders kan gaan lopen schoppen omdat dat een nare wisselwerking geeft met Saar.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
juist... maar schijnbaar merk je dat pas als je honden daarop reageren...chrico schreef:Patsen gebeurd niet voor niets, de hond wil de ander onderwerpen en als dat niet goedsschiks gaat dan desnoods kwaadschiks. Daar is het patsen voor namelijkMoos schreef:En ook dat is dus geen patsen meerchrico schreef:

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
dat is idd ook mijn gedachte.. ook al is die reu van mij niet aggressief in de zin dat ie een ander opknapt.. ik weet wel dat hij bijna nooit als hij door een andere reu benaderd wordt hij het bij een snuffel, lichaamstaal houdt en doorloopt.. vaak gaat het nekkie erover en wordt er te heftig fysiek gereageerd door hem.. ga ik daarom een andere hond wegtrappen die alleen maar komt buurten.. nee.. ik kies er dan ook voor om hem even aan het riempje te doen en gewoon door te lopen met het speeltje in me hand.. iedereen blij.. ga ik trappen of een hond wegschreeuwen dan fok ik hem alleen maar op.. heb het eigenlijk maar een paar keer meegemaakt dat een andere hond aggressief op hem af komt.. dan greep ik wel in door de hond een grote smoel te geven wat werkte.. klapt de hond er wel op dan is het bij mij simpel dan laat ik de lijn los en zie wie erbovenop ligt en trek die bij de staart naar achter eraf..estelle schreef:Maar nogmaals dan kun je toch ook je hond ophijsen? Of zodanig in bedwang houden dat hij niks meer kan? En dan dus de andere eigenaar zijn hond op komen laten halen?malinois schreef:Moos schreef:Nee, maar Inge liet Danco dus ook niet in zijn eentje de bocht om komen zeilen.chrico schreef: Maar dat wil niet zeggen dat een loslopende hond die hoek niet om komt zeilen die hem zou willen patsenen dan heb je de poppen aan het dansen als die hond niet weggejaagd word (op welke manier ook)
![]()
Zo gaat iedereen weer anders om met bepaalde situaties blijkt maar weer..
overigens, iemand maakte de opmerking dat bazen van honden die ergens bovenop klappen 9 van de 10 keer niets doen en de baas van de aangevallen hond zijn hond moet beschermen of actie moet ondernemen.. is dat echt zo extreem? Als ik een keer te laat ben met reageren.. dan haal ik toch echt mijn eigen hond van een ander af hoor.. en ik geloof dat hier op het forum zo ik lees de meeste mensen wel eigen verantwoordelijkheid nemen.. of zie ik dat verkeerd..
Laatst gewijzigd door blondie op 27 dec 2008 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
jij doet dat niet wil niet zeggen dat ik het dus ook niet doe... ik doe dat dus wel aangezien het probleem (andere honden die mensen niet onder controle hebben) mij een probleem bezorgt en ik geen zin heb in een knokkende hond.Moos schreef:Ja, en dat is dan dus ook gewoon jouw probleem. Jouw eigen hond is net zo goed onderdeel van het hele gebeuren. Als je dan dus in losloopgebied gaat lopen, prima, maar dan kan je niet andere honden gaan schoppen omdat jouw eigen honden geen stoerdoenerij pikken.malinois schreef:nee die reu patst dus en Where weet dat haar reuen daarop zullen reageren en je een matpartij hebt... hetzelfde zou ik hebben dus ik volg haar volkomen... zou exact hetzelfde reageren. Moven, geen gepats bij mijn reuen.Moos schreef:En ook dat is dus geen patsen meerchrico schreef:
Nogmaals, net zoals ik dus niet alle Herders kan gaan lopen schoppen omdat dat een nare wisselwerking geeft met Saar.