En dan komen we weer op het punt dat die mannetjes op het voetbalveld het zelf beslissen te willen.malinois schreef:daarom doe ik IPO en jij niet waarschijnlijk (tenminste niet met zoveel mogelijk punten en zo hoog mogelijke resultaten wat te bereiken valt met de hond als uitgangspunt)... als ik mn werk niet doe omdat ik dat onzin vind dan kan dat, kan ik ook direct oprotten waarschijnlijk... die regels zijn er nu eenmaal en dat heet IPO, daar hebben wij voor gekozen om IPO te gaan beoefenen dus moet je ook de onderdelen nemen zoals opgesteld in de regels. Waarom hobbelen er op een voetbalveld 22 mannekes achter een balletje aan, omdat dit het spel is. Daar wordt ook niemand vrolijk van als ze ineens gaan proberen wie het verst de bal uit een stadion kan schoppen... dat is nu eenmaal niet de bedoeling van het spelletje.Inge O schreef:maar je snapt mijn uitgangspunt nietGos schreef:Dat zeg ik ook nietInge O schreef: maar laat ik er nu niks van geloven dat een hond dan bij echte praktijksprongen ook maar niks meer zal willen raken - het is voor hun een oefeningetje : 'in deze setting moet ik dit schuttinkje springen zonder aanraken'.
verder verander je daarmee natuurlijk niks aan de morfologie en bewegingsfysiologie van een hond.![]()
Nou denk ik dat je een gezonde, gangbare KNPV hond een haagje vrij kunt laten springen zonder vreselijke dingen te gebruiken, en dat het dan prima te doen is zonder ellende voor de hond (het zijn geen teckels die over die hoogte heen moeten). Maar wat dat betreft is het niet anders dan andere oefeningen: je moet je hond kennen, goed blijven kijken en evalueren, goed opbouwen, en geduld hebben. Het is nu net alsof het een drama is om de gemiddelde hond in bijv. de KNPV dat te laten doen en dat valt heus wel mee (hardnekkige uitzonderingen daargelaten). Veruit de meeste honden springen graag, en dat scheelt natuurlijk al de helft. Met een overspannen lijf springt het niet lekker, al zit het nog zo goed in elkaar..
het is niet dat ik zou vinden dat het zo vreselijk of ongezond zou zijn voor een hond, zo'n hoge vrije sprong - zolang er niet mee overdreven wordt natuurlijk - het is dat ik gewoon niet begrijp waarom die regel er is en áls hij er is waarom iedereen hem zo braaf en klakkeloos opvolgt.
jullie zijn blijkbaar allemaal heel braaf en/of ik heel erg tegendraads want ik heb dus ontzettende moeite met dit soort stomme regeltjes. ik heb er geen zin in om mijn hond te corrigeren voor iets wat hij perfect doet volgens zijn eigen natuur - alleen omdat wij mensjes het weer beter moeten weten.
ik heb sowieso al ingecalculeerd dat áls ik ooit een ipo-examen zou doen (ik zeg met véél nadruk 'als') ik al meteen voor de start een deel punten ga weggooien voor dit soort zaken (want ja, ik heb nog meer ipo-ergernissen
).
zelfs Xavi heeft nooit gesteund op de haag (meter), dat is hem nooit aangeleerd, 1 plankje begonnen hup eroverheen en dat steeds hoger. Hij heeft het dus nog nooit geprobeerd.
De hond niet

Die moet doen wat jij wilt omdat jij dat leuk vindt.