Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ras promotie, menining nodig pag. 9

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Ras promotie

Ongelezen bericht door renee-uk »

kijk zo kan het dus ook
dank je wel irta, duidelijk :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik heb denk ik de boodschap, meer duidelijkheid creëren tenminste dat is de laatste paar pagina's naar voren gekomen. Het welles nietus spelletje van ik vind dit en ik vind dat. We spreken allemaal vanuit eigen ervaring en ik vind dat ik te weinig weet over de verschillende variateiten om dat een goed en vooral kloppend antwoord op te geven. Juist ook omdat de meningen vanuit eigen ervaring uitgesproken worden en er niet echt 1 lijn in zit.

Er zit zeker overeenkomst in de Hollanders, ze hebben zo goed is allemaal strepen, ze waken, zijn zelfstandig, hebben afwisseling nodig, zijn graag bij de baas, vreemde reuen onderling kunnen toch best wel macho gedrag laten zien.

Ik vind het gewoon heel lastig om te zeggen allemaal.

De 2 langharen die ik hier heb verschillen zo gigantisch, 1 is echt een trutje en de ander is een lompe onafhankelijke boerin maar ze waken, hoeden wel dus dat is wel weer overeenkomst.

Al met al, ik ga eens kijken hoe het mysterie Hollander opgelost kan worden en blijf vooral door typen, ik ga het meenemen en jullie het eindresultaat ook laten zien natuurlijk
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Tamara. schreef:Zelf heb ik ook een ras die, een paar kleine maar :F: aandachtspuntjes heeft en dat zou ik echt nooit verzwijgen of niet meteen benoemen.
Als mensen uit zichzelf interesse hebben in de hovawart zou ik zelfs in eerste instantie de neiging hebben om eerst alle negatieve dingen te benoemen om dan te bekijken of ze nog wel interesse hebben :LOL:
Dat verzwijgen vd "negatieve punten komt denk ik voort uit de angst mensen daarmee af te schrikken. Maar dat is volgens mij nergens voor nodig. Alle rassen hebben wel nadelen, het gaat er bij de keuze van een ras m.i. om of jij met die zgn nadelen kunt leven. en wat voor de een een nadeel is hoeft dat voor een ander helemaal niet te zijn. Tadej heb ik ook bewust gekozen, nooit een seconde spijt van gehad, terwijl de meeste mensen al gillend gek worden bij het idee alleen al :schrik: :mrgreen: En waarom dat is snap ik ook wel weer, het is ook geen ideale gezinshond, van andere honden moet ze ook al niks hebben, en van de meeste mensen ook al niet. Sja, en toch past ze perfect bij mij. Wat minder bij waar ik tegenwoordig woon, maar dat is nou eenmaal zo, en verandert uiteindelijk ook wel weer. Zodra ik daar de middelen voor heb verhuis ik met alle liefde naar een veel rustigere omgeving, omdat dit wel DE hond (Edit: het type hond moet ik eigenlijk zeggen) voor mij is, met al haar zgn moeilijke kanten (die ik helemaal niet moeilijk vind :wink: )

Ik heb het dan wel over een xHH heh, voor de duidelijkheid, een stamboom HH is prima geschikt als gezinshond etc. Dus denk vooral niet dat dit beeld ook op de stamboom hollander van toepassing is :wink: Ik bedoel hiermee alleen aan te geven dat kanttekeningen,/moeilijke punten/nadelen, hoe je ze ook wilt noemen, helemaal niet erg zijn. Karaktertrekken die daartoe behoren worden m.i pas erg zodra de nieuwbakken eigenaar onvoorbereid voor dingen komt te staan waarvan hij totaal niet weet hoe er mee om te gaan. Door openheid bereid je mensen ook voor, en kunnen ze hun maatregelen nemen (als ze, ondanks (of miss wel dankzij) die karaktertrekken voor een HH hebben gekozen, dan)
Laatst gewijzigd door Irta op 12 mei 2013 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Irta
Zeer actief

Nanna schreef:
Irta schreef:JA, er zit wel degelijk verschil tussen de 3 varieteiten. Natuurlijk is het niet heel zwart-wit te stellen, maar over het algemeen zijn de ruwharen de lolbroeken, het meest stabiel, wel wat pit maar minder dan de gemiddelde kothaar. Kortharen zijn dus het pittigste en het meest serieus.

Het kan dus best zijn dat een bovengemiideld pittige ruwhaar pittiger is dat een benedengemiddelde korthaar.
Daarom heb je het ook over gemiddelden. :mrgreen: Door de bank genomen , zeg maar.
Dat is bij teckels ook zo. langharen zijn de liefsten, zegt men. En inderdaad, de meeste langharen zijn ook erg lief. Maar je hebt er ook felle donders bij. Dat houd je toch en kun je niet voor zijn.
Als je het binnen één ras over de verschillen in karakters van vachtvarieteiten hebt is dat natuurlijk altijd globaal. Maar daarom niet minder waar. Je kunt niet zeggen "ach, neem maar wat want het maakt toch niet uit". Toch?
absoluut! Maar ik zet dat er nog maar even expliciet bij omdat de ervaring leert dat er anders een "ja maar mijn......." discussie uit voort kan komen, en dat leek me in het kader van duidelijkheid niet handig :mann: :wink:
renee-uk
Zeer actief

nou ik heb zo ongeveer wel gezegd wat ik zeggen wilde en ik weet eigenlijk niet of ik er nog veel aan toe kan voegen.
het enige dat ik jullie aan zou willen raden is om wat meer op een lijn te komen, want zoals het nu gaat schiet het niet echt op lijkt me.
wat moet een eventueel geinteresseerde nou met de antwoorden die hier staan, of met de antwoorden die je gewoon niet krijgt van iemand die toch echt al eerder in de discussie was?

ik wil het best wat persoonlijk maken ook.
ik ben over een paar jaar toe aan een nieuwe hond en ik heb nog geen idee wat dat worden gaat.
aangezien ik mijn hart verpand heb aan de herders zou het maar zo kunnen dat ik ook eens wil kijken of een hh iets voor mij zou kunnen zijn.
daarvoor ga ik me echt niet aanmelden op een hh forum, niet in de allereerste orientatiefase in elk geval, maar een forum als dit zou een prima gelegenheid kunnen zijn om globaal eens te kijken of het wat voor me was.
maar als ik het dan moet doen met de antwoorden die ik hier krijg dan wordt dat helemaal niks, want behalve de antwoorden van irta en wellus is de rest een enorme vage bedoening waar ik helemaal niks mee kan.
en dan wordt wat wellus zegt ook nog door iemand anders van dezelfde club ontkent of in elk geval in twijfel getrokken en krijg je als buitenstaander toch een heel vreemd idee van hoe een hh dan in het echt wel zal zijn :U:

voor mij, als eventueel in de hh geinteresseerde, zou het in elk geval een reden zijn om hard weg te lopen en over een volgende herder info te gaan inwinnen, herders genoeg denk ik dan.
en dat lijkt me dan precies het tegengestelde van wat jullie willen :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Irta schreef:
Tamara. schreef:Zelf heb ik ook een ras die, een paar kleine maar :F: aandachtspuntjes heeft en dat zou ik echt nooit verzwijgen of niet meteen benoemen.
Als mensen uit zichzelf interesse hebben in de hovawart zou ik zelfs in eerste instantie de neiging hebben om eerst alle negatieve dingen te benoemen om dan te bekijken of ze nog wel interesse hebben :LOL:
Dat verzwijgen vd "negatieve punten komt denk ik voort uit de angst mensen daarmee af te schrikken. Maar dat is volgens mij nergens voor nodig. Alle rassen hebben wel nadelen, het gaat er bij de keuze van een ras m.i. om of jij met die zgn nadelen kunt leven. en wat voor de een een nadeel is hoeft dat voor een ander helemaal niet te zijn. Tadej heb ik ook bewust gekozen, nooit een seconde spijt van gehad, terwijl de meeste mensen al gillend gek worden bij het idee alleen al :schrik: :mrgreen: En waarom dat is snap ik ook wel weer, het is ook geen ideale gezinshond, van andere honden moet ze ook al niks hebben, en van de meeste mensen ook al niet. Sja, en toch past ze perfect bij mij. Wat minder bij waar ik tegenwoordig woon, maar dat is nou eenmaal zo, en verandert uiteindelijk ook wel weer. Zodra ik daar de middelen voor heb verhuis ik met alle liefde naar een veel rustigere omgeving, omdat dit wel DE hond (Edit: het type hond moet ik eigenlijk zeggen) voor mij is, met al haar zgn moeilijke kanten (die ik helemaal niet moeilijk vind :wink: )

Ik heb het dan wel over een xHH heh, voor de duidelijkheid, een stamboom HH is prima geschikt als gezinshond etc. Dus denk vooral niet dat dit beeld ook op de stamboom hollander van toepassing is :wink: Ik bedoel hiermee alleen aan te geven dat kanttekeningen,/moeilijke punten/nadelen, hoe je ze ook wilt noemen, helemaal niet erg zijn. Karaktertrekken die daartoe behoren worden m.i pas erg zodra de nieuwbakken eigenaar onvoorbereid voor dingen komt te staan waarvan hij totaal niet weet hoe er mee om te gaan. Door openheid bereid je mensen ook voor, en kunnen ze hun maatregelen nemen (als ze, ondanks (of miss wel dankzij) die karaktertrekken voor een HH hebben gekozen, dan)
dank je, dat is precies wat ik al die tijd al probeer te zeggen :ok:
Afbeelding

Wellus
Actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder langhaar
Hollandse Herder korthaar
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Wellus »

***puppy*** schreef:Ik heb denk ik de boodschap, meer duidelijkheid creëren tenminste dat is de laatste paar pagina's naar voren gekomen. Het welles nietus spelletje van ik vind dit en ik vind dat. We spreken allemaal vanuit eigen ervaring en ik vind dat ik te weinig weet over de verschillende variateiten om dat een goed en vooral kloppend antwoord op te geven. Juist ook omdat de meningen vanuit eigen ervaring uitgesproken worden en er niet echt 1 lijn in zit.

Er zit zeker overeenkomst in de Hollanders, ze hebben zo goed is allemaal strepen, ze waken, zijn zelfstandig, hebben afwisseling nodig, zijn graag bij de baas, vreemde reuen onderling kunnen toch best wel macho gedrag laten zien.

De 2 langharen die ik hier heb verschillen zo gigantisch, 1 is echt een trutje en de ander is een lompe onafhankelijke boerin maar ze waken, hoeden wel dus dat is wel weer overeenkomst.

Al met al, ik ga eens kijken hoe het mysterie Hollander opgelost kan worden en blijf vooral door typen, ik ga het meenemen en jullie het eindresultaat ook laten zien natuurlijk
De meesten zulln ook uit eigen ervaring spreken en dan nog het meest tot betrekking tot hun eigen hond.
Korthaar mensen zijn minder of niet begaan met bv de ruwhaar en andersom ook.
Als je aan een RHeigenaar vraagt wat het verschil is tussen de RH en KH krijg je vaak de standaard antwoorden dat de ruwhaar de lolbroek is en de KH een pittig dier. En de KH eigenaar zal antwoorden als je vraagt naar het verschil met de langhaar dat er in de LH geen leven zit.
Dus wordt het een zwart-wit verhaal terwijl er zoveel tussen zit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

renee-uk schreef:kijk zo kan het dus ook
dank je wel irta, duidelijk :ok:
:ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als ik dan nog een keer mag?

Kijk eens op mijn website of op de site van de nvsw hoe de karakters daar beschreven zijn.
De voor- en nadelen worden duidelijk benoemd, de dingen die het ras heet te hebben worden besproken en uitgelegd en daarmee wordt een hoop duidelijk.
Want een willekeurige eigenschap gaat soms met de dingen op de loop.
Dus er wordt bv uitgelegd dat een Wetterhoun niet koppig is, wel volhardend. Er wordt uitgelegd waar dat vandaan komt, hoe het zich uit en hoe je ermee om kunt gaan.
En daar heeft iemand dan dus meer aan dan alleen maar aan horen dat het ras koppig is.

Op die manier de dingen benaderen is veel toegankelijker voor potentiële kopers, die begrijpen dan gewoon waar ze aan toe zijn en wat je ermee moet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Ja heb ik zeker goed doorgelezen. Het is nu een kwestie om de juiste mensen te benaderen die daar goed aan mee kunnen en willen werken.
Ik vind het lastig die te vinden omdat iedereen iets anders roept hahahaha
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

we komen er wel ;) straks snapt iedereen elkaar..

nog ff mijn 2 centen dan:
allereerst, over mijn verkeerd begrepen vragenlijstje. Het is alweer even geleden dat ik me in aan het lezen was op de hollandse herder. Ik heb toen inderdaad wel kunnen vinden dat ze eigenlijk voor alle hondensporten wel min of meer geschikt zijn. Verder weet ik het eigenlijk niet meer precies moet ik bekennen.
Ook was er nog de vraag waar en hoe ik hollanders heb meegemaakt en wat ik van ze gezien had. Mijn opa en oma hadden ze vroeger, kortharen. Een kennis had er ook een. Op show ben ik een aantal keer gaan kijken. Had ik me er serieus in gaan verdiepen, was ik wel naar een nestendag of clubmatch oid gegaan. Maar wat Nanna zegt is ook zo, je krijgt vaak echt botte antwoorden van de kenners op zo'n show. Ik spreek al niet eens meer mensen aan. Toevallig dit jaar op de winner zag ik een alpenlandische dasbracke. Die vrouw kwam niet echt vooruit want moest overal stoppen om uit te leggen wat het voro hond was, maar dat deed ze met een lach op het gezicht. En dat moet ook denk ik, als je zo'n klein ras hebt. Ik hoef nergens uit te leggen wat ik aan de lijn heb, dat ziet iedereen wel :D

Weet je, ik zoek gewoon (nu ff niet) een leuke, actieve kameraad. Ik hoef geen sporthond voor in de top, prestatiedrang heb ik totaaal niet. Ik wil graag iets aan training doen, en wat maakt me niet uit. Als potentiele baas zou ik dus willen weten: wat kan ik verwachten van een HH (welke varieteit ook) en wat verwacht de HH van mij.. Sluit wel enigszins aan bij wat de anderen zeggen geloof ik
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

***puppy*** schreef:Ja heb ik zeker goed doorgelezen. Het is nu een kwestie om de juiste mensen te benaderen die daar goed aan mee kunnen en willen werken.
Ik vind het lastig die te vinden omdat iedereen iets anders roept hahahaha
Ik wil daar best aan meehelpen.
Ik heb de tekst voor onze rassen ook gedaan.
Als ik steekwoorden krijg kan ik zonder problemen een stuk tekst hiervoor leveren, geen probleem.

Afbeelding

Wellus
Actief

Als potentiele baas zou ik dus willen weten: wat kan ik verwachten van een HH (welke varieteit ook) en wat verwacht de HH van mij.. Sluit wel enigszins aan bij wat de anderen zeggen geloof ik

En vanuit deze vraag zullen we dus een goede beschrijving van een Hollander moeten doen.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Ik ga het in de groep gooien en kijken of we het eens kunnen gaan worden over de steekwoorden :hmmm:

Iig van mij persoonlijk uit, thnx! :E:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Irta schreef:

Weet je, ik heb destijds samen met de fokker van Xavi de aanmeldingen gedaan van geïnteresseerde pupkopers van het nest waar Xito de vader van was. In zoverre dat ik de mails die ik binnen kreeg nav de vermelding op mijn website filterde en waarvan ik dacht dat het wat zou kunnen zijn doorstuurde naar haar. Zij wilde graag dat ik haar hiermee zou helpen. Ik heb later de mensen die daadwerkelijk hier een pup van gekregen hebben weleens gevraagd wat ze er van gevonden hadden. Want volgens mij had ik het vreselijkste scenario bedacht voor ze... niks was minder waar ze hebben het allemaal erg gewaardeerd die openheid... zeker diegene die juist niet in clubverband wilde sporten en een teefje graag als huishond wilde hebben maar er wel heel veel mee wilde gaan doen zelf die heeft die eerlijkheid heel fijn gevonden. Hij had bij meerdere fokkers geïnformeerd (met en zonder stamboom) maar overal was het geweldig en alles kon, van huishond tot wereldkampioen africhting alleen hier dus niet :schrik: Maar hij heeft zich absoluut niet laten afschrikken en kwam bij mij direct over als iemand die wist waar hij het over had met een flinke dosis ervaring in de zin van een o.a. een BC gehad te hebben uit werklijnen.
Dat heeft me toch wel een beetje aan het denken gezet hierover destijds.

Gewoon een beetje eerlijkheid, wat kun je verwachten hoeft niet te gebeuren maar het kan wel. En als je dat op een normale manier uitlegt met het hoe en waarom erbij (bij de kortharen HH kun je dus het inkruisen van de MH erbij vermelden bijv.) dan geloof ik zeker dat de echte geïnteresseerden dat veel meer zullen respecteren dan dat je een algemeen verhaaltje houd dat alle variëteiten hetzelfde zijn want dat kan gewoonweg niet...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wellus schreef:
Als potentiele baas zou ik dus willen weten: wat kan ik verwachten van een HH (welke varieteit ook) en wat verwacht de HH van mij.. Sluit wel enigszins aan bij wat de anderen zeggen geloof ik

En vanuit deze vraag zullen we dus een goede beschrijving van een Hollander moeten doen.
Ik vind dat ook een logische vraag die ook best te beantwoorden moet zijn.
Afbeelding
Irta
Zeer actief

Ik zie dat er intussen alweer veel gepost is, maar plaats het toch... Lees zo weer ff bij
Wellus schreef:
***puppy*** schreef:Ik heb denk ik de boodschap, meer duidelijkheid creëren tenminste dat is de laatste paar pagina's naar voren gekomen. Het welles nietus spelletje van ik vind dit en ik vind dat. We spreken allemaal vanuit eigen ervaring en ik vind dat ik te weinig weet over de verschillende variateiten om dat een goed en vooral kloppend antwoord op te geven. Juist ook omdat de meningen vanuit eigen ervaring uitgesproken worden en er niet echt 1 lijn in zit.

De meesten zulln ook uit eigen ervaring spreken en dan nog het meest tot betrekking tot hun eigen hond.
Korthaar mensen zijn minder of niet begaan met bv de ruwhaar en andersom ook.
Als je aan een RHeigenaar vraagt wat het verschil is tussen de RH en KH krijg je vaak de standaard antwoorden dat de ruwhaar de lolbroek is en de KH een pittig dier. En de KH eigenaar zal antwoorden als je vraagt naar het verschil met de langhaar dat er in de LH geen leven zit.
Dus wordt het een zwart-wit verhaal terwijl er zoveel tussen zit.
Ja natuurlijk, maar dat is toch altijd zo als je een algemene beschrijving geeft? Dat is toch ook niet erg als je duidelijkheid probeerd te schetsen in een groot grijs gebied. Zolang je het nuanceert (aangeeft dus dat het niet altijd zo zwart-wit is) lijkt het mij een prima omschrijving voor mensen die het ras niet kennen en benieuwd zijn naar het onderscheid tussen lang- kort- en ruwhaar. Ik zou trouwens wel een meer neutrale toon prefereren (ipv bv dat er geen leven in zit :ugh: ), maar ik snap wat je bedoelt :wink:

Ook hierom is het juist belangrijk denk ik voor de individuele fokkers om goed duidelijk aan te geven wat ze voor HH voor ogen hebben. Dan is het in het geheel niet moeilijk voor pupkopers om een beeld te krijgen van de verschillende ruwhaar- korthaar- en langhaarfokkers (hmm, schrijf je dat aan elkaar of los? :denken: ). En dan nog zullen niet alle pups aan dat ideaal voldoen, maar daarin kun je als fokker natuurlijk heel goed sturen welke pup voor wie, en wie voor welke pup geschikt is.

Mensen kiezen in eerste instantie niet voor een individuele hond maar voor een ras, en binnen 1 ras heb je altijd verschillen. Wat die grijze gebieden en uitzonderingen precies inhouden komt later wel aan bod, als die intresse eenmaal gewekt is.
Een pupkoper wil eerst weten wat je er globaal van kunt verwachten (vh ras op zich en de verschillende varieteiten). Spreekt dit aan, dan pas gaan ze kijken welke fokker/lijn geschikt zou kunnen zijn (en dan pas worden de onderlingen verschillen dus belangrijker), vervolgens is de keuze van reu en teef misschien ook nog belangrijk, en tot slot welke pup uit de gekozen combinatie past. Ik denk dat de promotie vooral op de "eerste fase" om het zo maar te noemen, gericht moet zijn.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

we zijn een mini stapje verder, morgen gaat er op FB een poll geopend worden waarin mensen kunnen gaan stemmen op steekwoorden zodat we gebruik kunnen maken van het super toffe aanbod van Marjoleine
Afbeelding
Irta
Zeer actief

Marjoleine schreef:Als ik dan nog een keer mag?

Kijk eens op mijn website of op de site van de nvsw hoe de karakters daar beschreven zijn.
De voor- en nadelen worden duidelijk benoemd, de dingen die het ras heet te hebben worden besproken en uitgelegd en daarmee wordt een hoop duidelijk.
Want een willekeurige eigenschap gaat soms met de dingen op de loop.
Dus er wordt bv uitgelegd dat een Wetterhoun niet koppig is, wel volhardend. Er wordt uitgelegd waar dat vandaan komt, hoe het zich uit en hoe je ermee om kunt gaan.
En daar heeft iemand dan dus meer aan dan alleen maar aan horen dat het ras koppig is.

Op die manier de dingen benaderen is veel toegankelijker voor potentiële kopers, die begrijpen dan gewoon waar ze aan toe zijn en wat je ermee moet.
Ik wilde idd jouw website ook nog als voorbeeld noemen, maar door al het lezen en typen hier nog helemaal weer vergeten :roll: Maar idd, dat heeft mij ook een heel duidelijk beeld gegeven van de wetter en stabij, en zeker ook vd onderlinge verschillen :ok: Lijkt me dus een uitstekend uitgangspunt, en trouwens sowieso heel erg fijn dat je je hulp aanbied! :ok:
Wellus
Actief

Ik zou trouwens wel een meer neutrale toon prefereren (ipv bv dat er geen leven in zit ), maar ik snap wat je bedoelt
Haha, zoiets zet je idd niet in een tekst natuurlijk maar dit was even recht toe ,recht an. :F:
Ik neem aan dat diegene die de tekst schrijft iets genunanceerder te werk gaat.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

***puppy*** schreef:we zijn een mini stapje verder, morgen gaat er op FB een poll geopend worden waarin mensen kunnen gaan stemmen op steekwoorden zodat we gebruik kunnen maken van het super toffe aanbod van Marjoleine
Afbeelding
Irta
Zeer actief

***puppy*** schreef:we zijn een mini stapje verder, morgen gaat er op FB een poll geopend worden waarin mensen kunnen gaan stemmen op steekwoorden zodat we gebruik kunnen maken van het super toffe aanbod van Marjoleine
Haha, heel benieuwd wat dat oplevert :mrgreen: Waar moet ik zijn? :engel:
Irta
Zeer actief

Wellus schreef:
Ik zou trouwens wel een meer neutrale toon prefereren (ipv bv dat er geen leven in zit ), maar ik snap wat je bedoelt
Haha, zoiets zet je idd niet in een tekst natuurlijk maar dit was even recht toe ,recht an. :F:
:mrgreen: :wink:
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Irta schreef:
Haha, heel benieuwd wat dat oplevert :mrgreen: Waar moet ik zijn? :engel:
Hollandse herders nederland
Afbeelding
Irta
Zeer actief

malinois schreef: Weet je, ik heb destijds samen met de fokker van Xavi de aanmeldingen gedaan van geïnteresseerde pupkopers van het nest waar Xito de vader van was. In zoverre dat ik de mails die ik binnen kreeg nav de vermelding op mijn website filterde en waarvan ik dacht dat het wat zou kunnen zijn doorstuurde naar haar. Zij wilde graag dat ik haar hiermee zou helpen. Ik heb later de mensen die daadwerkelijk hier een pup van gekregen hebben weleens gevraagd wat ze er van gevonden hadden. Want volgens mij had ik het vreselijkste scenario bedacht voor ze... niks was minder waar ze hebben het allemaal erg gewaardeerd die openheid... zeker diegene die juist niet in clubverband wilde sporten en een teefje graag als huishond wilde hebben maar er wel heel veel mee wilde gaan doen zelf die heeft die eerlijkheid heel fijn gevonden. Hij had bij meerdere fokkers geïnformeerd (met en zonder stamboom) maar overal was het geweldig en alles kon, van huishond tot wereldkampioen africhting alleen hier dus niet :schrik: Maar hij heeft zich absoluut niet laten afschrikken en kwam bij mij direct over als iemand die wist waar hij het over had met een flinke dosis ervaring in de zin van een o.a. een BC gehad te hebben uit werklijnen.
Dat heeft me toch wel een beetje aan het denken gezet hierover destijds.

Gewoon een beetje eerlijkheid, wat kun je verwachten hoeft niet te gebeuren maar het kan wel. En als je dat op een normale manier uitlegt met het hoe en waarom erbij (bij de kortharen HH kun je dus het inkruisen van de MH erbij vermelden bijv.) dan geloof ik zeker dat de echte geïnteresseerden dat veel meer zullen respecteren dan dat je een algemeen verhaaltje houd dat alle variëteiten hetzelfde zijn want dat kan gewoonweg niet...
Idd, zoals ik vandaag ook van iemand anders hoorde; 3 varieteiten die niet door elkaar gefokt worden kunnen al moeilijk hetzelfde zijn qua karakter. En dat klopt natuurlijk ook, zeker wat betreft de korthaar, met het verse bloed wat daarin zit zeg maar. En wat betreft de pupkopers van jouw reu, dat kan ik me heel erg goed voorstellen. Ik heb Tadej in principe ook gekocht als actieve huishond. Is allemaal anders gelopen dan ik voor ogen had wat betreft training, maar ik wist wel wat ik kon verwachten. En ook vragen heb ik altijd kunnen stellen, gesteld (vast ook dingen die nogal "dom" waren in hun ogen :engel: ) en ook eerlijk en duidelijk antwoord op gekregen (en ook nooit veroordelend oid). Dat heeft er zeker toe bijgedragen dat ik nu dus zeg dat ik Tadej in het geheel niet moeilijk vind... Ik weet namelijk heel goed wat ik in huis heb en dit is van het begin af aan ook duidelijk geweest. Een goede fokker waar je op terug kunt vallen is voor mij in het vervolg daarom ook heel belangrijk (dat heb ik heel duidelijk nu, want het verschil met de fokker van Caleb bv is enorm!). Ik kan eigenlijk wel zeggen net zo belangrijk als de hond zelf. Tenminste, voorlopig (kan me voorstellen dat dat wel wat minder is als je al veel ervaring met een bepaald type hond hebt :F: :wink: Maar een molosser (die ik altijd gewend was van huis uit, en mijn eigen eerste hond dus ook) is natuurlijk heel iets anders dan een xHH of een mechel uit werklijnen (maar trouwens ook als stb HH of mechelaars uit niet-werklijnen))
Edit: en juist door die openheid en duidelijkheid (en toegankelijkheid) vond ik bij D&S waar ik naar op zoek was, qua type hond en qua type fokker, zeg maar :mrgreen: Zou er ook zo weer een hond kopen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wellus schreef:
Eerlijk gezegd zou ik een dergelijke omschrijving gewoon als uitgangspunt gebruiken:
"In een langhaar zit geen leven, klopt dat?"
En dan een omschrijving van hoe het temperament is en waarom zoiets gezegd wordt.

Gewoon omdat er niets mis is met de dingen te benoemen die "men" zegt over een ras en ze vervolgens te nuanceren en uit te leggen.
Dáár pak je mensen mee ;)
Met een droge opsomming haken ze af.

In een rasbeschrijving moet je niet alleen zeggen hoe ze wel zijn, maar ook hoe ze niet zijn, wat er gezegd wordt en in hoeverre dat klopt.

Afbeelding

Irta
Zeer actief

Daar ben ik ook helemaal voor, vooral ook vertellen wat het niet is. Daarmee pak je de schrikbeelden die mensen kunnen hebben ook meteen aan :ok: Op die manier zie ik er ook wel wat in om dat "er zit geen leven in" te gebruiken.
En dan weet ik er meteen nog wel een (of 2, hangt er vanaf of het verstandig is het op te splitsen). Hoe je dat het beste kunt verwoorden weet ik zo snel niet, maar het beeld dat de HH een hond is die gefokt wordt voor de africhting. Een hond die niet geschikt is als huishond/gezinshond. Dat klopt dus niet.

Oh, en nav dit topic: moet je met een HH 8 uur/dag wandelen/spelen/sporten/bezig zijn :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Je kunt het best opsplitsen, dan help je meteen die rare ideeën daarover uit de wereld.
Voorlichting met vragen werkt heel goed is mijn ervaring.
Dus: Is het waar dat een langhaar.......?
Een ruwhaar is..... Klopt dat?

Op die manier.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Oh ik vind de ruwharen wel heel mooi /aantrekkelijk en lekker ongekunstelt.
Maar begrijp dat er maar een klein publiek voor is omdat de meeste mensen het niet mooi vinden , niet spectaculair genoeg en te gewoontjes.
Onbekend maakt ook onbemind.

En je kunt wel spreken over 3 varieteiten ,maar dat is het eigenlijk niet want ze worden niet onderling met elkaar gefokt .En dan krijg je toch vooor alle 3 fokkers die toch hun eigen oordeel daar een beetje oplos gooien en daarnaar fokken onbewust/bewust.
Plus bij een klein ras in aantal heb je natuurlijk ook maar weinig keus in fokdieren en moet je het soms doen met wat er voor handen is en niet alleen in wat je heel graag ziet.
Bij de 4 belgen verschillen ze ook , kun je ook niet omheen.
Zelfs binnen een ander ras verschillen de honden qua type maar ook in karakter .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Irta
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Oh ik vind de ruwharen wel heel mooi /aantrekkelijk en lekker ongekunstelt.
Maar begrijp dat er maar een klein publiek voor is omdat de meeste mensen het niet mooi vinden , niet spectaculair genoeg en te gewoontjes.
Onbekend maakt ook onbemind.

En je kunt wel spreken over 3 varieteiten ,maar dat is het eigenlijk niet want ze worden niet onderling met elkaar gefokt .En dan krijg je toch vooor alle 3 fokkers die toch hun eigen oordeel daar een beetje oplos gooien en daarnaar fokken onbewust/bewust.
Plus bij een klein ras in aantal heb je natuurlijk ook maar weinig keus in fokdieren en moet je het soms doen met wat er voor handen is en niet alleen in wat je heel graag ziet.
Bij de 4 belgen verschillen ze ook , kun je ook niet omheen.
Zelfs binnen een ander ras verschillen de honden qua type maar ook in karakter .
Helemaal mee eens! Op het HHforum is er vorig jaar een topic geweest over het kruisen vd varieteiten. Van de FCI mag het, maar het schijnt dat de rv het daar mee eens moet zijn (als je tenminste met stamboom wilt fokken dus), en die hebben dat gebokkeerd (iets met 1 persoon en grote vinger in de pap :wink: ). Op het HHforum waren heel veel mensen er ook voor, maar wat daar verder mee gedaan is/wordt weet ik ook niet. Sommige fokkers zijn ook nogal angstig haast omwille vd in hun ogen veel te pittige kortharen, en de "onzuiverheid" daarvan (lees: het mechelse- en kruising bloed wat een deel daarvan door de aderen heeft stromen)...

Wat ik uit die discussie begreep mag er bij de belgen in NL ook niet onderling gekruist worden. Wat wel weer kan, is een tervueren (?) uit het buitenland halen (waar wel onderling gekruist mag worden), met mechelbloed in de stamboom. En dan ben je er dus ook.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”