Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden bij schapen, doodschieten?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Honden bij schapen, doodschieten?

Ongelezen bericht door ranetje »

nyckle schreef:Ik spreek enkel tegen die mensen, die denken, dat hun achterbalkon een verlengde van het weiland is. :boos:
Zeg/schrijf dat er dan meteen bij :wink: :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Neeltje schreef:
silvester schreef:Deze is nog duur zelfs, maar kon zo snel de mijne niet vinden

http://www.ebay.de/itm/TOP-GUNSTIG-50m- ... 0581841391
Maar dat is maar 50 meter..........

Zou ze zich niet beseffen dat wij het zonder boeren toch echt wel heel erg moeilijk zouden krijgen? Geen vlees, geen melk, geen kaas en boter en slagroom, geen brood, geen groenten geen aardappels, geen wol voor onze kleden, geen leer voor onze schoenen, geen fruit, geen bloemen, geen planten, geen bloembollen. Moeten we allemaal weer kneuterboeren worden.....
Ik heb het alleen over een hek om de dieren. Ik denk dat er best iets betaalbaars van te maken is. Maar dan wordt het niet het allerduurste materiaal natuurlijk. En nee ik koop niks van wol, en ben me bewust van wat ik eet en koop zoveel mogelijk scharrelvlees e.d. En ik kan ook prima zonder bloembollen en bloemen. Maar ik zie niet zo goed wat dat laatste met een hek om een weiland te maken heeft.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Tsja, ik ben natuurlijk absoluut tegen het doodschieten van honden, maar als je als schapenhouder ziet dat je schapen aangevallen worden, zijn er dan nog betere opties dan doodschieten?
De honden roepen "kom hier!" en dat doen ze dan natuurlijk ook meteen he....

Wat voor andere maatregelen kunnen ze nemen? Uiteraard stroomdraad rond de wei.

De boer heeft zijn schapen lopen op zijn grond.
Vinden dat hij beter moet afrasteren, is hetzelfde als mensen die hun kat in jouw tuin de boel laten terroriseren en dat je dan zelf maar moeite en geld moet investeren om dat probleem op te lossen.
Dat vind ik belachelijk.

Mensen moeten gewoon hun hond opvoeden en anders aanlijnen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Nanna schreef:
iones schreef: De honden roepen "kom hier!"
Dat heb ik een hond nog nooit horen roepen. Hoeft ie ook niet te wagen ook :hmmm:
Ja en honden die schieten op andere honden zou nog erger zijn natuurlijk. Duh! :denken:
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Tara schreef:
Het gaat allemaal om kosten-baten. Als die boeren allemaal peperdure heiningen moeten gaan plaatsen om andermans honden buiten te houden konden ze er onderhand wel mee ophouden denk ik.
Kiezen voor goedkoper en dan van iets mindere kwaliteit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Een boer kiest voor een heining die goed genoeg is om zijn schapen binnen en de meeste onverlaten buiten te houden.
Ach, zo duur is dat nou ook weer niet, en het is een éénmalige investering, tevens kan daar natuurlijk ook weer een subsidie potje voor gemaakt worden, de boeren hebben het namelijk al zo zwaar....
iones
Zeer actief

silvester schreef:
Tara schreef:
Het gaat allemaal om kosten-baten. Als die boeren allemaal peperdure heiningen moeten gaan plaatsen om andermans honden buiten te houden konden ze er onderhand wel mee ophouden denk ik.
Kiezen voor goedkoper en dan van iets mindere kwaliteit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Een boer kiest voor een heining die goed genoeg is om zijn schapen binnen en de meeste onverlaten buiten te houden.
Ach, zo duur is dat nou ook weer niet, en het is een éénmalige investering, tevens kan daar natuurlijk ook weer een subsidie potje voor gemaakt worden, de boeren hebben het namelijk al zo zwaar....
Die boeren hoeven niets te doen om andere dieren uit hun weide te houden. De enige taak bij hen is hun eigen dieren ín de wei te houden.

En dat geldt voor alle mensen met dieren. Je hebt je dieren niet op het terrein van anderen te laten.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

silvester schreef:
Tara schreef:
Dat subsidiepotje voor de boeren is zeer leeg, mensen hebben hun honden maar gewoon bij zich te houden, heel eenvoudig. Het wordt eens tijd dat heel veel hondeneigenaren zich eens fatsoenlijk gaan gedragen en niet denken dat de wereld van hun is, en de rest van de mensheid zich daar maar moet aanpassen. Want mijn hond 'mot' loslopen. :piew:
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

silvester schreef:
Tara schreef:
Een rol schapengaas van van 50 meter lengte kost ongeveer € 80,00
Een paal van 1.80 m kost ongeveer € 5,00
Als je een perceel van 7000m2 moet omheinen mag je uitrekenen wat je dan kwijt bent.
En dan moet er nog een grote poort in en een klein poortje.

En het is zeker een eenmalige investering, maar je moet in de loop van de jaren wel steeds onderhoud plegen en zorgen dat alles goed blijft.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

ben ik even blij met die twee honden van mij. Die worden gewoon door de schapen uit gelachen :mrgreen:
Als we er langs lopen staan ze gewoon te bulderen van lach.

die van mij luisteren overigens zeer slecht dus die lopen aan de lijn in gebieden waar ze overlast zouden kunnen veroorzaken.
hoe moeilijk kan het zijn.
Afbeelding
gevni havanezers
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Doodschieten is toch wel erg overdreven, men hond heeft ook tussen schapen gezeten vroeger maar als iemand hem had gedood, neen
zou die persoon in blinde woede iets aandoen denk ik.

Schapenvlees word gegeten, dus schapen worden gedood door de mens, als een hond dit doet moet hij gedood worden, raar eigenlijk.

Niet dat ik het goed praat maar er is maar 1 reden dat een hond mag gedood worden, als hij nen mens aanvalt en wil doden!
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

TessaThomas schreef:Ja, zo denk ik er dus ook over. Als ze gaan moorden dan kan ik het snappen(niet dat ik het ermee eens ben), maar op het andere forum zeggen ze simpelweg dat je de hond dan maar onder controle moet houden of aan moet lijnen.

Wij hebben het 1 keer gehad, Tessa was aangelijnd, maar de lijn brak toen ze er achteraan ging. Ze kon er met geen mogelijkheid bij, maar we kregen wel allemaal dreigementen naar onze kop dat hij haar dood zou schieten.
In de basis is dit natuurlijk gewoon waarheid. Zowel "bij de schapen" als in het bos achter reeen en konijnen aan, of andere honden zelfs.

Kijk, ongelukjes kunnen voorkomen; mijn honden doen dit oprecht nooit ;-) maar ik ga het ook niet opzoeken. Als schapen achter een hek zitten laat ik Tristan ook gewoon los verder lopen. Zouden de schapen niet achter een hek zitten hou ik 'm voor alle zekerheid op dat stukje even bij me. Gewoon... omdat me dat een beter idee lijkt.
Zodra ik zie dat mijn honden wel ineens belangstelling krijgen voor "iets wat wegrent" dan gaan ze vanaf dan aan de lijn.

Ik snap volkomen de woede van schapenboeren en beheerders van natuurgebieden. En ook hier weer; moeten de goede onder de kwaden leiden. Het zou zo simpel zijn als iedereen een eigen verantwoordelijkheid neemt en zich aanpast aan de situatie. Het even aangeljind / bij je houden van je eigen hond als de situatie daarom vraagt bijvoorbeeld.

Suzanne
Marloes*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marloes* »

Mij lijkt schieten van de zotte.
In principe hebben we het hier over boeren waarvoor de schapen hun handelswaar zijn. Als een schaap gepakt wordt, wat natuurlijk nooit goed te praten is, lijkt een dikke boete mij echt wel op z'n plaats zodat de boer ruimschoots gecompenseerd wordt. Schieten niet. Want wie betaalt de schade als de boer dan per ongeluk z'n eigen schaapje naar de hemel helpt? De hond is de aanstichter, maar heeft niet gedood. Lijkt me een heel complex gedoe.

Ook zie ik het argument dat een schaap ook gevoel heeft. Zal best, maar de meeste mensen hebben met een hond een andere band dan met hun schaap. Degene die schapen puur voor de hobby houden en er echt een band mee opbouwen hebben bij mij in de buurt in ieder geval wel zo'n degelijk hekwerk staan dat de gemiddelde hond daar niet binnenkomt.

Ik snap Ri@'s punt overigens wel een beetje. Het is niet wettelijk te verplichten dat je een sterk hekwerk neerzet. In een ideaal plaatje is dat ook niet nodig. Echter, als je bijvoorbeeld schapen naast een hondenlosloopgebied houdt (waar driekwart van de honden echt niet onder appèl staat terwijl dit wel hoort maar dit is een andere discussie) en die kunnen makkelijk bij de schapen komen, is het uiteindelijk voordeliger denk ik om de omheining dan iets sterker te maken. Hoeft uiteraard geen 500 euro per 7 meter te gaan kosten maar een extra draadje stroom lijkt me dan handiger. Waarom dat voordeliger is? Omdat het ook wel voorkomt dat een hond schade aanricht en de baas helaas niet zo eerlijk is om dit bij de boer te melden.

Ter verduidelijking: ik probeer op geen enkele manier honden die achter schapen aangaan goed te praten. Maar het gebeurt en hoewel de verantwoordelijkheid hiervoor compleet bij de baas van de hond ligt zou de boer dit op sommige punten toch voor eigen bestwil kunnen bemoeilijken.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”