Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dode jonge vossen mogelijk vergiftigd

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Dode jonge vossen mogelijk vergiftigd

Ongelezen bericht door ranetje »

bouvierpoedel schreef:Waarom niet gewoon een aantal jaren niet ingrijpen/jagen/afschieten en kijken hoe het verloopt. En dat mensen ook hun zooi eens opruimen en niet alles van zich afflikkeren wat dieren aantrekt en zich voortplant waar het eigenlijk niet thuishoord.
En ook maar eens accepteren dat er af en toe een vos je kippenhok binnenloopt , reiger je vijver leeg vist ,kraaien je dakpannen vol schijten en een vogeltje pakken. Of een paar zwijnen je bostuin een keertje omwoelen .Hoord er allemaal bij.
Hier een deel van het antwoord op je vraag.
nyckle schreef:Bestrijding van kraaien is 5 jaar gesloten geweest. (net zoals de vos). Er vliegen nu ware zwarte wolken.
Ganzen is ook een tijd dicht geweest.
Resultaat is dat ze nu zelfs met grote groepen vergast moeten worden in de buurt van Schiphol.

Dat die vos je particuliere kippenhok binnendringt is jammer dan.
Alleen wel hinderlijk dat ze dan alles doodbijten en niet alleen wat ze op dat moment willen eten.

Over de grotere kippen aantallen die kwijt raken bij de kippenboeren zullen we het even niet hebben ...... of wel............?
Er is enorm geijverd voor een vrije uitloop van kippen.
Ze moesten kunnen scharrelen, lekker krabben in de grond en een wurmpje kunnen pikken enz.
Prima idee, die kippen smaken ook nog eens een stuk lekkerder (vind ik) :ok:
Ik heb vrij recent in een blad en foto gezien van zo'n farm waar de kippen veel uitloop hebben.
Die foto was van na het bezoek van een vos.
Alle dode kippen waren achter elkaar gelegd en vormde een aanzienlijke rij.
Dood gebeten, maar dus niet opgegeten.
Dat is de natuur zegt men dan.
Al vind ik het wel bijzonder dat zo'n vos blijft moorden terwijl hij zijn maaltje allang bij elkaar heeft? :U:
Die kippenfarm is ook het brood, het levensonderhoud, van zo'n kippenboer.
Eentje die zijn kippen wel de ruimte wil geven.
Misschien wel goed geluisterd heeft naar mensen die daar voor ijveren.

Dan gaat er toch iets niet helemaal zoals bedoeld.

Heb je gezien wat er voor drama's in de Oostvaardersplassen zijn waar niet wordt ingegrepen?
(of werd, want er wordt nu wel "iets" gedaan)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

ranetje schreef:[Over de grotere kippen aantallen die kwijt raken bij de kippenboeren zullen we het even niet hebben ...... of wel............?
Ze moesten kunnen scharrelen, lekker krabben in de grond en een wurmpje kunnen pikken enz.
Ik heb vrij recent in een blad en foto gezien van zo'n farm waar de kippen veel uitloop hebben.
Al vind ik het wel bijzonder dat zo'n vos blijft moorden terwijl hij zijn maaltje allang bij elkaar heeft? :U:

Surplus killing. Erfhond op het terrein en probleem is opgelost.
Kitsune

Ongelezen bericht door Kitsune »

Tara schreef:
Kitsune schreef:
Tara schreef:
nyckle schreef:Bestrijding van kraaien is 5 jaar gesloten geweest. (net zoals de vos). Er vliegen nu ware zwarte wolken.
Zeg dat, en in de stad en in dorpen veroorzaken ze ook veel overlast.
Ze jagen de kleine vogels uit mijn tuin en veroorzaken veel rotzooi doordat ze vuilniszakken slopen en plunderen.
Van mij mocht het allemaal wel wat minder. :ugh:
En van wie zijn die vuilniszakken?! Juist de grootste vervuiler op deze aardkloot! Ik zie hier in de zomer enorm veel blikjes en andere troep liggen van mensen die het gewoon achteloos in de berm flikkeren. Maar nee, in plaats van dat mensen fatsoenlijk hun kinderen opvoeden of mensen anderen op hun gedrag aanspreken, gaan we maar diertjes afschieten die aan de haal gaan met ONZE troep.
Die vuilniszakken worden door de winkeliers en restaurants aan de weg gezet op de ochtend dat het wordt opgehaald.
Tussen de tijd dat ze neergelegd worden en dat het opgehaald wordt, worden ze door de kauwen en kraaien kapotgetrokken en geplunderd. Ook uitpuilende kliko's van winkels worden geplunderd. Wat moeten ze dan? Alle rottende visafval maar in de keuken opslaan? Het heeft niks met vervuilen of achteloos neerflikkeren te maken, maar met een probleem dat zich niet zo eenvoudig laat oplossen. Het zou de wereld goed doen om eens op te houden met denken in termen van zielige diertjes en wie is er nou erger. Daarmee wordt het probleem namelijk niet opgelost of beheerst. Ook niet op lange termijn. Er is niks zieligs aan het doodschieten van dieren, het is al helemaal niet zieliger dan het stukje vlees dat 's avonds hypocriet op het bord wordt geschoven. Ik beweer niet dat ik het allemaal weet, maar een beetje nuchtere blik zou de wereld goed doen.
Met mijn nuchtere blik, lijkt de oplossing vrij simpel: een kliko die groot genoeg is met een fatsoenlijk deksel. Ik ben niet zo van symptoom bestrijding en pak problemen liever bij de bron aan...heeft vrij weinig met "zielig" te maken.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:
bouvierpoedel schreef:Waarom niet gewoon een aantal jaren niet ingrijpen/jagen/afschieten en kijken hoe het verloopt. En dat mensen ook hun zooi eens opruimen en niet alles van zich afflikkeren wat dieren aantrekt en zich voortplant waar het eigenlijk niet thuishoord.
En ook maar eens accepteren dat er af en toe een vos je kippenhok binnenloopt , reiger je vijver leeg vist ,kraaien je dakpannen vol schijten en een vogeltje pakken. Of een paar zwijnen je bostuin een keertje omwoelen .Hoord er allemaal bij.
Ik vind dat onzin hoor. Het bereiken van een nieuw evenwicht heeft wel wat langer nodig dan 5 jaar :wink:

En dat is het hele probleem in een notedop.
Natuur bestaat hier niet meer. Elke zandkorrel in dit land is gecultiveert. Dat is een keuze geweest, en het gevolg is dat je er daarna zorgplicht voor hebt. Het zou misschien mooi zijn als er vanaf morgen niks meer aan beheer zou worden gedaan, maar dan moeten we met elkaar wel even 50 of 100 jaar de tijd nemen om de boel te laten stabiliseren. En dat gebeurt niet.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Kitsune

korthaar schreef:
ranetje schreef:[Over de grotere kippen aantallen die kwijt raken bij de kippenboeren zullen we het even niet hebben ...... of wel............?

Surplus killing. Erfhond op het terrein en probleem is opgelost.
Inderdaad. Ranetje, jij vind het bijzonder dat een vos blijft moorden?! Dan weet je wel heel weinig van vossen (en andere dieren). Voedsel ligt over het algemeen niet voor het oprapen en zo'n hok vol makkelijke prooien is een buitenkansje. Daarnaast zal het gefladder de jachtinstincten ook nog eens flink versterken.

Vossen staan er juist om bekend dat ze zogenaamde "caches" aanleggen ofwel ze begraven hun surplus killing voor latere tijden. Een vos zal dus in principe terug komen om de dode kippen op te halen en te begraven (deze plekken kunnen ze later feilloos terug vinden). Echter vaak wordt een vos tijdens het ophalen/webrengen van de kippen verstoord doordat mensen wakker worden van het lawaai, het licht aan doen etc of omdat een hond begint te blaffen. Vandaar dat men dan een hoop dode kippen aantreft en vandaar het misverstand dat sommige mensen denken dat de vos dat voor de lol doet of niks met de andere kippen doet. De vos kiest gewoon eieren voor z'n geld als ie gestoord wordt...

Mocht je echt geïnteresseerd in vossengedrag:

http://www.amazon.com/Red-fox-Catlike-C ... 1560986352
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tara schreef:
Kitsune schreef:
Tara schreef:
Zeg dat, en in de stad en in dorpen veroorzaken ze ook veel overlast.
Ze jagen de kleine vogels uit mijn tuin en veroorzaken veel rotzooi doordat ze vuilniszakken slopen en plunderen.
Van mij mocht het allemaal wel wat minder. :ugh:
En van wie zijn die vuilniszakken?! Juist de grootste vervuiler op deze aardkloot! Ik zie hier in de zomer enorm veel blikjes en andere troep liggen van mensen die het gewoon achteloos in de berm flikkeren. Maar nee, in plaats van dat mensen fatsoenlijk hun kinderen opvoeden of mensen anderen op hun gedrag aanspreken, gaan we maar diertjes afschieten die aan de haal gaan met ONZE troep.
Die vuilniszakken worden door de winkeliers en restaurants aan de weg gezet op de ochtend dat het wordt opgehaald.
Tussen de tijd dat ze neergelegd worden en dat het opgehaald wordt, worden ze door de kauwen en kraaien kapotgetrokken en geplunderd. Ook uitpuilende kliko's van winkels worden geplunderd. Wat moeten ze dan? Alle rottende visafval maar in de keuken opslaan? Het heeft niks met vervuilen of achteloos neerflikkeren te maken, maar met een probleem dat zich niet zo eenvoudig laat oplossen. Het zou de wereld goed doen om eens op te houden met denken in termen van zielige diertjes en wie is er nou erger. Daarmee wordt het probleem namelijk niet opgelost of beheerst. Ook niet op lange termijn. Er is niks zieligs aan het doodschieten van dieren, het is al helemaal niet zieliger dan het stukje vlees dat 's avonds hypocriet op het bord wordt geschoven. Ik beweer niet dat ik het allemaal weet, maar een beetje nuchtere blik zou de wereld goed doen.
Je kunt je overtollig vuil ook wegbrengen naar de stort. :19: Zo moeilijk is dat niet hoor.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ranetje
Zeer actief

Kitsune schreef:

Inderdaad. Ranetje, jij vind het bijzonder dat een vos blijft moorden?! Dan weet je wel heel weinig van vossen (en andere dieren). Voedsel ligt over het algemeen niet voor het oprapen en zo'n hok vol makkelijke prooien is een buitenkansje. Daarnaast zal het gefladder de jachtinstincten ook nog eens flink versterken.

Vossen staan er juist om bekend dat ze zogenaamde "caches" aanleggen ofwel ze begraven hun surplus killing voor latere tijden. Een vos zal dus in principe terug komen om de dode kippen op te halen en te begraven (deze plekken kunnen ze later feilloos terug vinden). Echter vaak wordt een vos tijdens het ophalen/webrengen van de kippen verstoord doordat mensen wakker worden van het lawaai, het licht aan doen etc of omdat een hond begint te blaffen. Vandaar dat men dan een hoop dode kippen aantreft en vandaar het misverstand dat sommige mensen denken dat de vos dat voor de lol doet of niks met de andere kippen doet. De vos kiest gewoon eieren voor z'n geld als ie gestoord wordt...

Hok?
Je hebt geloof ik iets gemist.

Die boer heeft amper een hok.
Hij heeft vrije uitloop kippen.
Die zitten niet in een hok.
Een omheining is ondoenlijk (en daar gaat een vos overheen) en een flink deel zijn "bestand" gaat er aan
Omdat mensen het zo goed vinden dat kippen vrij buiten kunnen lopen.

Ik ben bekend met de uitleg surplus killing.
Maar volgens mij gaat dat niet over zo veel.
En begraven gebeurt ook al niet.

Dat is dus prima begrijp ik.
Moet die boer zijn kippen maar opsluiten ........................ ?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tara schreef:
bouvierpoedel schreef:
Tara schreef: Die vuilniszakken worden door de winkeliers en restaurants aan de weg gezet op de ochtend dat het wordt opgehaald.
Tussen de tijd dat ze neergelegd worden en dat het opgehaald wordt, worden ze door de kauwen en kraaien kapotgetrokken en geplunderd. Ook uitpuilende kliko's van winkels worden geplunderd. Wat moeten ze dan? Alle rottende visafval maar in de keuken opslaan? Het heeft niks met vervuilen of achteloos neerflikkeren te maken, maar met een probleem dat zich niet zo eenvoudig laat oplossen.
Je kunt je overtollig vuil ook wegbrengen naar de stort. :19: Zo moeilijk is dat niet hoor.
Zo eenvoudig ligt dat dus niet, want voor bedrijfsafval gelden gewoon bepaalde regels en voorwaarden.
Zoals ik al zei: het is een probleem dat niet zomaar even snel op te lossen is.
Oh jawel hoor bedrijfscontainer erbij of een grotere. Je bedrijfsvuil in je eigen container en je eigen vuil wegbrengen naar de stort.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
korthaar
Zeer actief

ranetje schreef: Die boer heeft amper een hok.
Een omheining is ondoenlijk (en daar gaat een vos overheen) en een flink deel zijn "bestand" gaat er aan

Wat is nou je punt: moet de laatste vos afgeschoten worden en de marters ook maar gelijk?
Kitsune

ranetje schreef:
Kitsune schreef:

Hok?
Je hebt geloof ik iets gemist.

Die boer heeft amper een hok.

Hok...omheind gebied...ik bedoel een plek waar kippen niet makkelijk weg kunnen komen (lees makkelijke prooi).
En hoezo gebeurt begraven niet? Waar baseer je dat op? Omdat er nog dooie kippen lagen? Lees dan mijn stukje nog maar eens.

Vos bestendige omheining bestaat, maar is idd nogal prijzig voor zo'n gebied. De discussie over of afschot helpt hebben we inmiddels al gevoerd geloof ik. Naar mijn idee heeft dat geen enkele zin (plek wordt ingevuld door andere vos).
Waakhond is een ander alternatief.....vossen vermijden plekken met honden.
korthaar
Zeer actief

Ja, het is wel of geen vos. Een beetje zwanger kan ook niet.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Jion schreef:Ik vind de enige geldige redenen om een gezond dier dood te schieten, is dat je hem op wil eten. Voor schadebestrijding zijn andere dingen handiger, zoals stevig gaas en kliko's.
Ik heb 350 ha grond. Schade van kraaien, kauwtjes, ganzen, houtduiven en damwild. Betaal jij even het gaas?
Ik moet wel even met mijn tractor en mijn wagens onder dat gaas door kunnen rijden. Zou je dan ook zo vriendelijk willen zijn, om hazen weidevogels enz. in en uit te laten? :goeie:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:
Ik vind dat onzin hoor. Het bereiken van een nieuw evenwicht heeft wel wat langer nodig dan 5 jaar :wink:

En dat is het hele probleem in een notedop.
Natuur bestaat hier niet meer. Elke zandkorrel in dit land is gecultiveert. Dat is een keuze geweest, en het gevolg is dat je er daarna zorgplicht voor hebt. Het zou misschien mooi zijn als er vanaf morgen niks meer aan beheer zou worden gedaan, maar dan moeten we met elkaar wel even 50 of 100 jaar de tijd nemen om de boel te laten stabiliseren. En dat gebeurt niet.
Ik zei ook voor een deel ..

Ik denk dat je conclusie voor wat natuur betreft voor Nederland wel waar is.
En ik vermoed dat als men vanaf morgen niets meer zou doen een heleboel mensen toch in protest gaan.
Dat zullen bij lange na niet alleen de jagers zijn.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Tara schreef:
Kitsune schreef: Waakhond is een ander alternatief.....vossen vermijden plekken met honden.
Nou, ik zat ooit eens bij kennissen aan een wijntje, toen vlak om de hoek hun complete (en afgesloten!) kippenren door een vos werd doodgebeten. De hond van die kennissen, die samen met de andere hond los op het erf loopt, was er niet op tijd bij om de vos op te wachten, en réken maar dat als hij er wel op tijd bij was geweest hij de vos zonder aarzeling zou hebben afgewurgd. Dus jouw opmerking gaat toch echt niet helemaal op.
Theorie en praktijk bijten elkaar vaak.
Kitsune is een voorbeeld van een theorie persoon.
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
nyckle schreef:
Jion schreef:Ik vind de enige geldige redenen om een gezond dier dood te schieten, is dat je hem op wil eten. Voor schadebestrijding zijn andere dingen handiger, zoals stevig gaas en kliko's.
Ik heb 350 ha grond. Schade van kraaien, kauwtjes, ganzen, houtduiven en damwild. Betaal jij even het gaas?
Ik moet wel even met mijn tractor en mijn wagens onder dat gaas door kunnen rijden. Zou je dan ook zo vriendelijk willen zijn, om hazen weidevogels enz. in en uit te laten? :goeie:
Het is wellicht voor jouw gemoed beter als je gewoon in een flatje gaat wonen en dan af en toe naar National Geographic kijkt.
:mrgreen:
Doe maar niet Nyckle.
Ik vind het wel handig als er mensen bestaan die nog weten waar de melk vandaan komt en hoe vlees "groeit".
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Iedereen gaat maar uit van en evenwicht. Mijn vraag is: "bestaat er wel een evenwicht in de natuur".
De dat uur moet z'n gang gaan. Het item van de partij van de dode dieren. Nooit hebben deze lieden blijkbaar een tuintje gehad. Natuurlijk hebben deze mensen ook niet gewiedt. Er stonden brandnetels, knopkruid, en zo hier en daar een wortel. Ja, dat hadden ze ook gezaaid.

De sterkste wint in de natuur toch? Wat moet je doen om de zwakkere ook een kans te geven? Juist wieden.

Vegans zullen enige moeite met spitten hebben. Zo nu en dan wordt een worm door midden gestoken. Maar ja, Honden hebben ook vlooien, soms. Wordt daar ook iets aan gedaan? Of mag deze lieveling gewoon krabben samen met de baas. Al samen knabbelend op een worteltje?
Jaap*
Zeer actief

Het heet niet voor niets een natuurlijk evenwicht. Ja, dat bestaat in de natuur.
Jammer dat je de halve wereld af moet reizen voor een stukje natuur.
nyckle
Zeer actief

Jion schreef:
nyckle schreef:
Het is wellicht voor jouw gemoed beter als je gewoon in een flatje gaat wonen en dan af en toe naar National Geographic kijkt.
Jij kwam toch met die geniale oplossing? Dan moet je de consequenties ook dragen. Anders vertel je lulder de kulder verhalen.

Ik schiet dus zo nu en dan dieren die echt niet te eten zijn. Jion, je weet het ik wil echt mijn kookkunsten wel vertonen. Ik zou echt mijn best voor je willen doen om een kraai, of een vos eetbaar te maken. Dit gaat jammer genoeg niet lukken.
Maar, als je het aandurft, dan nodig ik je van harte uit om een kraaischotel te verorberen. Ik ga dan heel erg mijn best doen.
(Al zeg ik het zelf, ik kan heel aardig koken en braden).
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

ranetje schreef: En ik vermoed dat als men vanaf morgen niets meer zou doen een heleboel mensen toch in protest gaan.
:LOL: Ik moet lachen omdat je zin me doet denken aan jaren geleden. Er woei een nieuwe wind door park- en bosbeheer: afgewaaid hout en vanzelf omgevallen bomen en takken die niet op de wandelpaden lagen werden niet meer opgeruimd. Ongetwijfeld onder de noemer 'dichter bij de natuur'. Mijn hond vond het prachtig, het Amsterdamse bos werd er op slag een stuk interessanter van.

Maar na pakweg drie weken stonden er al ingezonden brieven in het Parool, dat het Amsterdamse bos tegenwoordig zo'n zooitje was. Of de plantsoenendienst soms staakte :LOL: :LOL: :LOL:

Ik denk dat veel mensen gewoon geen idee hebben van groen en wild en natuur en wat er gebeurt als je het laat gaan. Eigenlijk zou het schooltuintje verplicht op het curriculum van iedere leerplichtige moeten staan. Niet eens zozeer om te zien hoe wortels groeien, of sla. Maar meer om te zien dat er tussen al die gezaaide rijtjes als vanzelf een heel woud aan groen gaat groeien. En dat daar allerlei beesten op af komen, om van al dat groen te profiteren. En dat het best een heleboel werk is om ervoor te zorgen dat je zelf ook nog wat te eten hebt :wink:
korthaar
Zeer actief

nyckle schreef:Iedereen gaat maar uit van en evenwicht. Mijn vraag is: "bestaat er wel een evenwicht in de natuur".
Wat er nog van over is, proberen de jagers ook nog uit z'n verband te trekken.
nyckle
Zeer actief

korthaar schreef:
nyckle schreef:Iedereen gaat maar uit van en evenwicht. Mijn vraag is: "bestaat er wel een evenwicht in de natuur".
Wat er nog van over is, proberen de jagers ook nog uit z'n verband te trekken.
Is dat zo? Ik heb meer het gevoel, dat ik jullie puintuin moet opruimen.
Kitsune

nyckle schreef:
Tara schreef:
Kitsune schreef: Waakhond is een ander alternatief.....vossen vermijden plekken met honden.
Nou, ik zat ooit eens bij kennissen aan een wijntje, toen vlak om de hoek hun complete (en afgesloten!) kippenren door een vos werd doodgebeten. De hond van die kennissen, die samen met de andere hond los op het erf loopt, was er niet op tijd bij om de vos op te wachten, en réken maar dat als hij er wel op tijd bij was geweest hij de vos zonder aarzeling zou hebben afgewurgd. Dus jouw opmerking gaat toch echt niet helemaal op.
Denk jij te weten wat ik ben op basis van een aantal posts?! Dat vind ik erg knap!! Je zit er behoorlijk naast als je goed had gelezen (opgegroeid op een boerderij met de jacht, bioloog en in mijn vrije tijd regelmatig in het veld te vinden om met name carnivoren te monitoren). Of voel je je bedreigt door mij theoretische kennis, want veel onderbouwde antwoorden heb ik nog niet van je gelezen.

Om het op bovenstaand voorbeeld te houden: het is gewoon een feit dat vossen niet van honden houden en ze vermijden, maar ja een vos is behoorlijk slim en er is altijd wel een voorbeeld te vinden waarbij een vos zich niet laat tegenhouden door de aanwezigheid van een hond. Betekent dat dus dat het niet klopt omdat er 1 tegen voorbeeld bekend is? Die vos was gewoon enorm slim.
Zo hoorde ik laatst van mijn vader (jager) die bij een boer zat te wachten op een vos dat net toen ie z'n geweer aan de kant zetten om te kunnen zeiken, de vos voorbij liep. Wie is hier dan dom en slim?! ;)

Ik blijf erbij dat jacht geen invloed heeft op het aantal vossen in Nederland en dus ook geen nut heeft als zogenaamd schade bestrijding. Maar goed, veel mensen hebben liever het gevoel dat er "iets gedaan wordt" en willen blijkbaar niet de uitkomst van vele onderzoeken accepteren....
ranetje
Zeer actief

Jokkebrok schreef:
ranetje schreef: En ik vermoed dat als men vanaf morgen niets meer zou doen een heleboel mensen toch in protest gaan.
:LOL: Ik moet lachen omdat je zin me doet denken aan jaren geleden. Er woei een nieuwe wind door park- en bosbeheer: afgewaaid hout en vanzelf omgevallen bomen en takken die niet op de wandelpaden lagen werden niet meer opgeruimd. Ongetwijfeld onder de noemer 'dichter bij de natuur'. Mijn hond vond het prachtig, het Amsterdamse bos werd er op slag een stuk interessanter van.

Maar na pakweg drie weken stonden er al ingezonden brieven in het Parool, dat het Amsterdamse bos tegenwoordig zo'n zooitje was. Of de plantsoenendienst soms staakte :LOL: :LOL: :LOL:

Ik denk dat veel mensen gewoon geen idee hebben van groen en wild en natuur en wat er gebeurt als je het laat gaan. Eigenlijk zou het schooltuintje verplicht op het curriculum van iedere leerplichtige moeten staan. Niet eens zozeer om te zien hoe wortels groeien, of sla. Maar meer om te zien dat er tussen al die gezaaide rijtjes als vanzelf een heel woud aan groen gaat groeien. En dat daar allerlei beesten op af komen, om van al dat groen te profiteren. En dat het best een heleboel werk is om ervoor te zorgen dat je zelf ook nog wat te eten hebt :wink:
Tsja, het is maar net waar je aan denkt dan hé? :mrgreen:
Afbeelding
nyckle
Zeer actief

Kitsune schreef:
nyckle schreef:
Tara schreef:
Denk jij te weten wat ik ben op basis van een aantal posts?! Dat vind ik erg knap!! Je zit er behoorlijk naast als je goed had gelezen (opgegroeid op een boerderij met de jacht, bioloog en in mijn vrije tijd regelmatig in het veld te vinden om met name carnivoren te monitoren). Of voel je je bedreigt door mij theoretische kennis, want veel onderbouwde antwoorden heb ik nog niet van je gelezen.

Om het op bovenstaand voorbeeld te houden: het is gewoon een feit dat vossen niet van honden houden en ze vermijden, maar ja een vos is behoorlijk slim en er is altijd wel een voorbeeld te vinden waarbij een vos zich niet laat tegenhouden door de aanwezigheid van een hond. Betekent dat dus dat het niet klopt omdat er 1 tegen voorbeeld bekend is? Die vos was gewoon enorm slim.
Zo hoorde ik laatst van mijn vader (jager) die bij een boer zat te wachten op een vos dat net toen ie z'n geweer aan de kant zetten om te kunnen zeiken, de vos voorbij liep. Wie is hier dan dom en slim?! ;)

Ik blijf erbij dat jacht geen invloed heeft op het aantal vossen in Nederland en dus ook geen nut heeft als zogenaamd schade bestrijding. Maar goed, veel mensen hebben liever het gevoel dat er "iets gedaan wordt" en willen blijkbaar niet de uitkomst van vele onderzoeken accepteren....
Ik me bedreigt voelen door jou kennis? Wil jij me ook nog vertellen hoe slim een vos is?
Uilen naar Athene brengen doe je wel vaker zeker. Je kan met al je kennis niet vertellen waarom er een explosie aan vossen is geweest rond 1976 om dat je toen 1 jaar was.

Dat de vos weer op de vrijstellingslijst is gekomen, is zomaar gebeurd.
Het lijkt erop, dat je dat je meer theoretische kennis hebt opgedaan dan praktische ervaring. Je leest heel veel onderzoeken. Best. prachtig. Maar ben je dan iemand met praktijkervaring? Neen, je past jou veronderstelling aan aan de onderzoeken.Vriend Korthaar kan dat ook zo prachtig doen.
Je kan bijna ruiken van welke site hij het heeft weggeplukt.

Neen meiske. Ik ben nog verre van onder indruk van jou veldwerkzaamheden.
Net als onze wolven-vossenexpert Mulder. Voorop in de rij bij het onderzoek naar de wolf die gevonden was. Het beest de jas uitgetrokken. Veel poeha, maar niet een kogelgat kunnen vinden. Ik de maag zat bever. Heel Nederland beefde mee. De eerste wolf in Nederland.
Geniaal deze man. En daar moeten wij veldmensen naar luisteren?

En moeten wij naar jou luisteren? Ik heb je briefjes niet eens gezien en ik ben al niet onder indruk. Nou ja, veel wind.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Het antwoord op waarom er 'een explosie van vossen was in 1976' ligt nogal voor de hand.
Ben benieuwd naar de verklaring van 'veldmensen'.
Wiel
korthaar
Zeer actief

Biet schreef:Het antwoord op waarom er 'een explosie van vossen was in 1976' ligt nogal voor de hand.
Ben benieuwd naar de verklaring van 'veldmensen'.
Door al dat gejaag zal er wel Rabbies uitgebroken zijn, met een explosieve groei in de herstel periode tot gevolg.
Kitsune

nyckle schreef:
Ik me bedreigt voelen door jou kennis? Wil jij me ook nog vertellen hoe slim een vos is?
Uilen naar Athene brengen doe je wel vaker zeker. Je kan met al je kennis niet vertellen waarom er een explosie aan vossen is geweest rond 1976 om dat je toen 1 jaar was.

Dat de vos weer op de vrijstellingslijst is gekomen, is zomaar gebeurd.
Het lijkt erop, dat je dat je meer theoretische kennis hebt opgedaan dan praktische ervaring. Je leest heel veel onderzoeken. Best. prachtig. Maar ben je dan iemand met praktijkervaring? Neen, je past jou veronderstelling aan aan de onderzoeken.Vriend Korthaar kan dat ook zo prachtig doen.
Je kan bijna ruiken van welke site hij het heeft weggeplukt.

Neen meiske. Ik ben nog verre van onder indruk van jou veldwerkzaamheden.
Net als onze wolven-vossenexpert Mulder. Voorop in de rij bij het onderzoek naar de wolf die gevonden was. Het beest de jas uitgetrokken. Veel poeha, maar niet een kogelgat kunnen vinden. Ik de maag zat bever. Heel Nederland beefde mee. De eerste wolf in Nederland.
Geniaal deze man. En daar moeten wij veldmensen naar luisteren?

En moeten wij naar jou luisteren? Ik heb je briefjes niet eens gezien en ik ben al niet onder indruk. Nou ja, veel wind.
Vermakelijk ben je wel :). Maar wel de standaard jager/boeren reactie op onderzoekers....geen onderbouwd antwoord hebben en dan maar zeggen dat onderzoekers er niks van weten omdat ze alleen maar in de boeken zitten. Als ik voor elke keer dat ik dat ik dat argument heb gehoord een dubbeltje had gekregen was ik nu rijk geweest!

Heb ik ergens gezegd dat ik de waarheid in pacht heb of dat ik alle antwoorden weet? Ik geloof het niet.......ik probeer alleen maar onderbouwd (lees met getallen en verschillende wetenschappelijke onderzoeken) mijn mening te geven. Tja, als die discussie dan wordt dood geslagen met dingen als "je hebt geen praktijk ervaring" of de veelgebruikte "argumenten" over weidevogels en doodgebeten kippen erbij te halen. Of alleen maar kritiek geven op anderen (zoals je Mulder voorbeeld), maar zelf geen getallen aandragen.

En blijkbaar lees je m'n post wel, want je wist dat ik geen antwoord gaf op je vraag over 1976. Kom jij eerst maar eens met cijfers over al die vossen (hoeveel zijn er dan??), het effect op weidevogels en het nut van jacht (afname populatie). Als praktijkman kun je vast wel tellen toch?

Ten slotte heb ik ook ergens een geslachtsverandering ondergaan.....meiske?! :denken:
korthaar
Zeer actief

Kitsune schreef:Vermakelijk ben je wel :).
Heb ooit een onderschriftje gehad van m'n DSK met een Vlaamse Reus in de vang en meneer de Jager dacht dat het een Haas was.
Jaap*
Zeer actief

Tara schreef:
korthaar schreef:
Kitsune schreef:Vermakelijk ben je wel :).
Heb ooit een onderschriftje gehad van m'n DSK met een Vlaamse Reus in de vang en meneer de Jager dacht dat het een Haas was.
Ach, vergissen is menselijk. Jij wist schijnbaar ook niet het verschil tussen rabiës en rabbies.
En jij weet ook niet dat een DSK pas DSK kan heten als hij een stamboom heeft die dat aantoont.
Bij gebrek aan stamboom is het gewoon een leuke lookalike, maar dat past dan ook wel weer bij een wannabe-jager.
Het is het allemaal net niet. Maar als je er maar schik mee hebt nietwaar?
Het moet mij van het hart dat ik jou, bijna met de dag, irritanter vind worden.
Kitsune

Hierbij een illustratief recent rapport waarbij tellingen van jagers worden vergeleken met die van onderzoekers:

http://www.bij12.nl/assets/98.-Ebbinge- ... oorten.pdf

Tellingen van jagers vallen soms 10-100 keer hoger uit!! (niet erg verwonderlijk gezien de belangen van jagers)

Uiteraard werden vervolgens de onderzoekers door de KNJV beschuldigd van anti-jacht sentiment en niet betrouwbaar.
Hier wordt de kritiek van de KNJV netjes weerlegt:

http://www.bionieuws.nl/artikel.php?id=3405&print=1
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”