Hier een deel van het antwoord op je vraag.bouvierpoedel schreef:Waarom niet gewoon een aantal jaren niet ingrijpen/jagen/afschieten en kijken hoe het verloopt. En dat mensen ook hun zooi eens opruimen en niet alles van zich afflikkeren wat dieren aantrekt en zich voortplant waar het eigenlijk niet thuishoord.
En ook maar eens accepteren dat er af en toe een vos je kippenhok binnenloopt , reiger je vijver leeg vist ,kraaien je dakpannen vol schijten en een vogeltje pakken. Of een paar zwijnen je bostuin een keertje omwoelen .Hoord er allemaal bij.
Ganzen is ook een tijd dicht geweest.nyckle schreef:Bestrijding van kraaien is 5 jaar gesloten geweest. (net zoals de vos). Er vliegen nu ware zwarte wolken.
Resultaat is dat ze nu zelfs met grote groepen vergast moeten worden in de buurt van Schiphol.
Dat die vos je particuliere kippenhok binnendringt is jammer dan.
Alleen wel hinderlijk dat ze dan alles doodbijten en niet alleen wat ze op dat moment willen eten.
Over de grotere kippen aantallen die kwijt raken bij de kippenboeren zullen we het even niet hebben ...... of wel............?
Er is enorm geijverd voor een vrije uitloop van kippen.
Ze moesten kunnen scharrelen, lekker krabben in de grond en een wurmpje kunnen pikken enz.
Prima idee, die kippen smaken ook nog eens een stuk lekkerder (vind ik)

Ik heb vrij recent in een blad en foto gezien van zo'n farm waar de kippen veel uitloop hebben.
Die foto was van na het bezoek van een vos.
Alle dode kippen waren achter elkaar gelegd en vormde een aanzienlijke rij.
Dood gebeten, maar dus niet opgegeten.
Dat is de natuur zegt men dan.
Al vind ik het wel bijzonder dat zo'n vos blijft moorden terwijl hij zijn maaltje allang bij elkaar heeft?

Die kippenfarm is ook het brood, het levensonderhoud, van zo'n kippenboer.
Eentje die zijn kippen wel de ruimte wil geven.
Misschien wel goed geluisterd heeft naar mensen die daar voor ijveren.
Dan gaat er toch iets niet helemaal zoals bedoeld.
Heb je gezien wat er voor drama's in de Oostvaardersplassen zijn waar niet wordt ingegrepen?
(of werd, want er wordt nu wel "iets" gedaan)