Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Bijten

Ongelezen bericht door DeDiana »

Suske schreef:Geduld, geduld, geduld.
En duidelijk zijn, of dat nou oetsikoetsie-duidelijk is of wat meer corrigerend duidelijk.
Niet elke twee dagen iets nieuws gaan proberen, stick to the plan
:ok: :ok: :ok:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

2 weken ja. :LOL: Nu is het broekspijp hangen nog maar een paar keer per dag, als ze te moe is. Alleen richt ze zich nu op de meubels, voerbakken, waterbakken, eigenlijk alles behalve het speeltje. Dus nu ben ik weer bezig haar te leren dat ook dat niet mag, maar dat spelen met haar speeltjes echt de bom is, arme pup.... :D
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

TessaThomas schreef:2 weken ja. :LOL: Nu is het broekspijp hangen nog maar een paar keer per dag, als ze te moe is. Alleen richt ze zich nu op de meubels, voerbakken, waterbakken, eigenlijk alles behalve het speeltje. Dus nu ben ik weer bezig haar te leren dat ook dat niet mag, maar dat spelen met haar speeltjes echt de bom is, arme pup.... :D
Bruut :zweep:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

freddie schreef:
malinois schreef:Weet je, je doet net of je iets speciaals hebt... iets wat niemand anders kent zo erg dat gedrag. Maar dit gedrag kent iedereen die ee beetje werkhond heeft. Daarbij is t vrij normaal gedrag alleen doordat t daar al vroeg duidelijk wordt gemaakt dat zwart zwart is en wit wit en grijs niet bestaat loopt t niet zo ver uit de hand als bij jou. Ik denk dat jij gillend gek was geworden van mijn honden als pup terwijl ik er mee kan lezen en schrijven maar ik mag dan ook graag wat eigen initiatief zien binnen mijn grenzen. Wat niet wil zeggen dat ik ze soms niet achter t behang had willen plakken of de zweetdruppeltjes op mn voorhoofd parelden ....

Dat bedoel ik niet zo voor sommige mensen maar als je beseft (en dat doe jij dus ook wel) hoe hard en "vals voor een puppie" onverwachts soms hij bijt, gromt en trekt en terugkomt, dan kun je volgens mij niet meer zeggen: gewoon negeren, net doen of hij lucht is enz. Ferm zeggen NEE en ander speeltje aanbieden is wat ik diverse malen gedaan heb maar als hij in zijn bui is dan pakt hij het speeltje echt niet.

Idd is het wellicht zo dat ik geen ervaring heb met puppies dus zal het wel aan mijn oplossingen liggen of ongeduld. Het is echter ook niet fijn als er mensen / kinderen op bezoek zijn die vervolgens een pup aan de teen hebben hangen...Dat kun je wel gewend zijn natuurlijk maar als je dat niet bent is dat even wennen.

Ik denk ook wel dat het een keertje overgaat maar dacht er even aan toen ik de pup duidelijk probeerde te maken met lippen knijpen (niet te hard) en andere fysieke zaken (ook niet boos of hard) dat het dan wel duidelijk zou zijn maar het werd alleen erger dus dat lijkt me ook niet goed als dat zo blijft...

Ik kijk het wel aan..Tis toch een lieverd hoor dus komt wel goed.
Je komt ook nergens met negeren van zulk gedrag. Soms werkt negeren, maar als het niet werkt dan zal je gewoon heel duidelijk moeten zijn. En dan bedoel ik duidelijk!!!

Een hond proberen iets duidelijk te maken door (niet te hard) in de lip te knijpen of andere fysieke zaken te gebruiken (ook niet boos of hard) werkt gewoonweg NIET.
Je bent simpelweg niet duidelijk genoeg, je MEENT je handelingen niet, je probeert maar wat. En DAT heeft puppemans heel goed door.

Kijk nog eens naar het filmpje van Nanna. Die pup gaat maar door met het likken van de bek van die teef en negeert de waarschuwingen van haar. Op het moment dat die teef goed doorpakt is het wél duidelijk voor pup.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik ben via veel omzwervingen tegenwoordig toch weer bij het ouderwetse krantje uitgekomen. Negeren werkt niet voor dit gedrag, zwijgen is toestemmen. Een time-out vind ik symptoombestrijding, je lost het bijten er niet mee op. Je zorgt alleen dat hij er niet bij kan en zijn aandacht verlegt.

Ikzelf ben duidelijk genoeg, nee is gewoon nee. Ik wens niet gebeten te worden door mijn pup, ook niet uit spel. Nu heb ik ook het voordeel dat de puppen hier in de roedel worden opgevoed, maar ik ben ook gewoon duidelijk. Verscheidene van mijn nieuwe pupeigenaren lukt het gewoon niet. Zo'n wollig 8 weken oud frutseltje is dan te schattig. Die zijn niet duidelijk genoeg, die blijven maar hangen op de helft. Je moet het echt menen, niet jezelf gaan verontschuldigen als je hem op zijn kop geeft. En dan wordt het alleen maar erger. Ik ken ook een labradoodle van 7 maanden die tekeer ging als een piranha als hij zijn zin niet kreeg. Of als hij aan de lijn mee moest lopen, dan beet hij volop in de kuiten van het vrouwtje als die de verkeerde kant op ging.

Eerst stoppen en dan kun je een alternatief aanbieden en een vriendelijk woord. Hoe je dat stoppen doet is dan vers twee. Eerst stoppen met bewegen, bevriezen als het ware. Als je bij een puppy van 8 weken duidelijk genoeg bent is je stem voldoende. Of een keer stevig wegduwen. Niet langzaam duwen, maar snel, net als een uitval van moeders. Met je stemgebruik erbij. Als je dat niet voor elkaar krijgt kun je een krantje, of foldertje gebruiken. Je geeft een tik vlak boven de plek waar hij bijt. Dat geeft een soort klapgeluid waar ze van schrikken. Met een bulderende stem erbij. Stopt hij verrast dan meteen het speeltje aanbieden, en "zo is hij braaf". Ook als hij in je been hangt als je binnenkomt, voer aan het klaarmaken bent of hem wil aanlijnen. Bied het speeltje aan om zijn opwinding op af te kunnen reageren, daar heeft hij later ook profijt van. En niet weer heel vrolijk aanmoedigen want dan hangt hij weer in je.

Meestal is na een paar keer het zien van het foldertje al genoeg om hem te laten indimmen. En ja, je corrigeert je schattige puppy. Nee, je doet hem geen pijn, je laat hem schrikken. En hij doet jou wel pijn, dat hoef je niet te accepteren. Een ongelukje kan altijd gebeuren, maar systematisch bijten is echt heel vervelend!
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”