Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Veranderen van uiterlijk
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Re: Veranderen van uiterlijk
Het topic is nu heel erg richting de mechelaar gegaan maar zoals eerder gezegd, het heeft betrekking op meerdere rassen waar een milder karakter mijns inziens wenselijk is voor de Nederlandse samenleving.
Van mijn part maak je 95% van het ras milder en houdt je de 5% over voor de honden voor politie, jagers, schapenhoeders. Daar is dan veel weerstand over want ook iedereen die sport wil graag een mechelaar die bijt of een BC die voor de lol naar de schapen kan. Prima, maar dan zal er wel eea geregeld moeten worden wil je daar grip op krijgen. Uiteindelijk is het alleen maar in het belang van de hond. Kijk maar naar de herders en staffords in de dierenasiels...hoe ver zijn zij gekomen met hun pure karakter wat voldoet aan het beeld van 'vroeger'?
Van mijn part maak je 95% van het ras milder en houdt je de 5% over voor de honden voor politie, jagers, schapenhoeders. Daar is dan veel weerstand over want ook iedereen die sport wil graag een mechelaar die bijt of een BC die voor de lol naar de schapen kan. Prima, maar dan zal er wel eea geregeld moeten worden wil je daar grip op krijgen. Uiteindelijk is het alleen maar in het belang van de hond. Kijk maar naar de herders en staffords in de dierenasiels...hoe ver zijn zij gekomen met hun pure karakter wat voldoet aan het beeld van 'vroeger'?
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Het gaat er toch om dat je je als eigenaar bewust bent van de behoeftes van je hond en daaraan ook tegemoet kunt komen? Of het nou om een Mechelaar gaat of om andere rassen... ook een Aussie, een Duitse staande, een kelpie of een jack russell etc. etc. kunnen heel vervelend worden als er niets mee gedaan wordt, en dat geldt ook voor genoeg labradors, cocker spaniels, beagles, om maar wat te noemen. De ene individuele hond zal het prima doen als actieve huishond met lange wandelingen en spelletjes buiten, de andere heeft meer behoefte aan serieus werk en ook bij die rassen zitten luie exemplaren die niet veeleisend zijn.
Je kunt wel voor één type hond een heel boekwerk aan regels opstellen, maar dan lijkt het me zinvoller mensen goed te informeren over de verschillende eigenschappen van honden en dat ze iets moeten kiezen wat goed bij ze past, in plaats van alleen naar het uiterlijk te kijken. En ja, natuurlijk lost dat niet alles op en zullen er altijd mensen zijn die tóch denken dat ze zo nodig een Mechelaar moeten nemen terwijl ze er niets mee willen doen, maar door mensen beter te informeren en fokkers beter te laten selecteren, kun je een hoop ellende voor zijn. Ik denk namelijk dat een heleboel van die mensen überhaupt geen hond zouden moeten nemen en dat driekwart van de rassen bij zulke mensen veel tekort zouden komen, omdat die mensen alleen aan zichzelf denken en niet aan de behoeften van de hond. Een hond die wegkwijnt en zich er maar bij neerlegt in plaats van probleemgedrag te gaan vertonen, is toch net zo zielig? Er zijn maar heel weinig honden die geen enkele behoefte hebben aan stimulatie, uitdaging en beweging.
Anders hebben we straks allemaal niet jagende jachthonden, niet wakende waakhonden en niet drijvende herders, voor mensen die gewoon een makkelijk hondje willen met het uiterlijk van een jachthond/herder/BC. Zó werkt het niet met rassen en ik vind het nogal de omgekeerde wereld om je aan te passen aan niet-capabele eigenaren.
Je kunt wel voor één type hond een heel boekwerk aan regels opstellen, maar dan lijkt het me zinvoller mensen goed te informeren over de verschillende eigenschappen van honden en dat ze iets moeten kiezen wat goed bij ze past, in plaats van alleen naar het uiterlijk te kijken. En ja, natuurlijk lost dat niet alles op en zullen er altijd mensen zijn die tóch denken dat ze zo nodig een Mechelaar moeten nemen terwijl ze er niets mee willen doen, maar door mensen beter te informeren en fokkers beter te laten selecteren, kun je een hoop ellende voor zijn. Ik denk namelijk dat een heleboel van die mensen überhaupt geen hond zouden moeten nemen en dat driekwart van de rassen bij zulke mensen veel tekort zouden komen, omdat die mensen alleen aan zichzelf denken en niet aan de behoeften van de hond. Een hond die wegkwijnt en zich er maar bij neerlegt in plaats van probleemgedrag te gaan vertonen, is toch net zo zielig? Er zijn maar heel weinig honden die geen enkele behoefte hebben aan stimulatie, uitdaging en beweging.
Anders hebben we straks allemaal niet jagende jachthonden, niet wakende waakhonden en niet drijvende herders, voor mensen die gewoon een makkelijk hondje willen met het uiterlijk van een jachthond/herder/BC. Zó werkt het niet met rassen en ik vind het nogal de omgekeerde wereld om je aan te passen aan niet-capabele eigenaren.
-
- Zeer actief
Het gaat niet om streven naar een simpele huishond.
Het gaat erom dat er nog veel waarde wordt gehecht aan een hond die zijn oorspronkelijke functie moet kunnen uitvoeren, terwijl we honden helemaal niet meer hebben met dat doel. (met de eerder genoemde uitzonderingen)
Binnen de showlijnen ontstaat er het genoemde Disney effect, en zie je daarnaast honden die niet meer gefokt worden op hun werk eigenschappen. Die zijn over het algemeen beter handelbaar en geschikter voor de maatschappij dan de echte werklijnen die nog op het oorspronkelijke doel gefokt wordt. Ik pleit niet voor het disney effect omdat daar teveel gekeken wordt naar het uiterlijk, maar ik ben daarnaast ook geen voorstander van vrij verkrijgbare werkhonden die alleen gefokt worden op hun oorspronkelijke doel. Ik ben er dus wel voorstander van als er meer gefokt wordt op karakter en minder op uiterlijk, maar dat daarbij ook niet alleen gekeken wordt naar het oorspronkelijke gebruiksdoel of de specifieke werkeigenschappen, in veel gevallen is dat gebruiksdoel niet meer noodzakelijk of wenselijk in deze samenleving. Dat is waar deze discussie mee begon en wat mij een fijn uitgangspunt lijkt.
Het gaat erom dat er nog veel waarde wordt gehecht aan een hond die zijn oorspronkelijke functie moet kunnen uitvoeren, terwijl we honden helemaal niet meer hebben met dat doel. (met de eerder genoemde uitzonderingen)
Binnen de showlijnen ontstaat er het genoemde Disney effect, en zie je daarnaast honden die niet meer gefokt worden op hun werk eigenschappen. Die zijn over het algemeen beter handelbaar en geschikter voor de maatschappij dan de echte werklijnen die nog op het oorspronkelijke doel gefokt wordt. Ik pleit niet voor het disney effect omdat daar teveel gekeken wordt naar het uiterlijk, maar ik ben daarnaast ook geen voorstander van vrij verkrijgbare werkhonden die alleen gefokt worden op hun oorspronkelijke doel. Ik ben er dus wel voorstander van als er meer gefokt wordt op karakter en minder op uiterlijk, maar dat daarbij ook niet alleen gekeken wordt naar het oorspronkelijke gebruiksdoel of de specifieke werkeigenschappen, in veel gevallen is dat gebruiksdoel niet meer noodzakelijk of wenselijk in deze samenleving. Dat is waar deze discussie mee begon en wat mij een fijn uitgangspunt lijkt.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Applaus.DeDiana schreef:Het gaat er toch om dat je je als eigenaar bewust bent van de behoeftes van je hond en daaraan ook tegemoet kunt komen? Of het nou om een Mechelaar gaat of om andere rassen... ook een Aussie, een Duitse staande, een kelpie of een jack russell etc. etc. kunnen heel vervelend worden als er niets mee gedaan wordt, en dat geldt ook voor genoeg labradors, cocker spaniels, beagles, om maar wat te noemen. De ene individuele hond zal het prima doen als actieve huishond met lange wandelingen en spelletjes buiten, de andere heeft meer behoefte aan serieus werk en ook bij die rassen zitten luie exemplaren die niet veeleisend zijn.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat moet je ze alleen wel leren... ik durf te zeggen dat t gros niet burger zal bijten. Dat wordt zelfs niet in de knpv aangeleerd maar pas er na als de hond daadwerkelijk aan t werk gaat. Lijkt me dus duidelijk dat een IPO hond dat al helemaal niet leert want t wordt niet gebruikt.Brindlecardi schreef:@malinois, het is toch niet voor niks zo dat juist mechelaars gekozen worden voor het werken in de praktijk?dat is niet omdat ze in de kern te bang zijn om te bijten.
Als ik dingen hoor als stokslagen krijg ik trouwens meteen jeuk, hoe leuk is zo'n spelletje dan nog eigenlijk. Maar goed, ik ben een mietje op dat vlak.
Je bent welkom om de stokslagen te zien en te voelen. Het is een softstok maar de dreiging is erg belastend. Veel zwaarder dan de stokslag an sich.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar daar is nul controle op... ik heb hier echt heel veel duitse jachtteriers gezien die gewoon als huishond gehouden werden niks geen jagers of gebruikshonden.Brindlecardi schreef:Ik snap je punt, ik denk ook dat het idee in de praktijk niet geheel op die manier is vorm te geven. Niet nu in ieder geval.Budkes schreef:Nou naar mijn mening dat dit gewoon niet werkbaar is.Brindlecardi schreef: Maar wat zou precies het bezwaar zijn van een vergunning voor de honden die uit de meer extreme lijnen komen?
Of je schaart een heel ras en kruisingen daarvan onder een vergunningsplicht of niet.
Ik heb bijvoorbeeld al 1 stamboom Mechelaar en een X Mechelaar. De stamboom Mechel is veel extremer dan de X Mechelaar.
De X is een ervaren praktijkhond, uit generaties KNPV honden, die ook al regelmatig is ingezet in de praktijk en heeft gebeten. Ik ken echter geen grotere jandoedel van een hond die volkomen tevreden zou zijn met de hele dag op zijn rug op de bank in de woonkamer liggen. Die schuif ik zo bij iedereen achter de deur.
De stamboom mechelaar is groen als gras maar zou ik maar aan een enkeling toevertrouwen.
Maw hoe wil je een ras gaan scheiden
Ik denk dat je uit zou komen op een vergelijkbaar systeem als met een jachtakte. Je moet als baas aantonen dat je de hond gebruikt voor de praktijk dan wel intensief voor de sport. Dat laatste is een grijs gebied waar dan ook nadere invulling aan moet worden gegeven.
Uiteindelijk zou je een meer duidelijke splitsing kunnen creëeren binnen het ras als er na verloop van jaren gefokt wordt op een milder karakter. De werklijnen kan je vervolgens intact houden en het concept van een akte laten bestaan. Ik denk wel dat je bij bepaalde rassen dan misschien wel richting outcross projecten moet gaan denken. Maar daar ben ik zeker niet in thuis.
Hoe dan ook, waar het mij zoals eerder gezegd vooral om gaat is dat het naar mijn idee in veel gevallen helemaal niet zo erg is als bepaalde karaktereigenschappen wat milder worden bij honden die niet voor de praktijk gebruikt worden. Dat betekend niet dat je eigenschappen er volledig uit moet fokken en er nieuwe eigenschappen in moet fokken.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- Aantal honden: 2
Ik vind ook niet dat je de honden aan de mensen moet gaan aanpassen. Dan krijgen we straks ook nog Mechelse Herders die net zo krom en ongezond zijn als de Duitse Herders.
Er moet gewoon veel beter gekeken worden wie wat voor hond aanschaft. En inderdaad fokkers moeten niet zomaar hun hond aan iedereen verkopen. Dan krijg je al een stuk minder ellende. Maar Mechelaars trekken hetzelfde volk aan als Pitbulls. Dat is jammer maar ik denk niet dat je dat gaat voorkomen door ze "liever" te fokken. Dan is wel weer een ander stoer ras de klos. We kunnen moeilijk alle honden om gaan toveren tot een soort Fifi lijkt me?
Er moet gewoon veel beter gekeken worden wie wat voor hond aanschaft. En inderdaad fokkers moeten niet zomaar hun hond aan iedereen verkopen. Dan krijg je al een stuk minder ellende. Maar Mechelaars trekken hetzelfde volk aan als Pitbulls. Dat is jammer maar ik denk niet dat je dat gaat voorkomen door ze "liever" te fokken. Dan is wel weer een ander stoer ras de klos. We kunnen moeilijk alle honden om gaan toveren tot een soort Fifi lijkt me?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zijn in t geval van de mh over t algemeen geen probleemhonden maar honden die geen grenzen gekregen hebben. Bij bijv Budkes zouden ze nul problemen hebben. Daarnaast wat is een probleem? Een hond mag mij s nachts op straat willen beschermen hoor maar ik beslis uiteindelijk of ik t nodig vind of niet. Niet de hond. Maar als janlul dat niet wil regelen regelt de hond t en terecht... dan moet je maar zeggen of t ja of nee is.Brindlecardi schreef:Het topic is nu heel erg richting de mechelaar gegaan maar zoals eerder gezegd, het heeft betrekking op meerdere rassen waar een milder karakter mijns inziens wenselijk is voor de Nederlandse samenleving.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Is dat niet bij vrijwel alle honden zo die in het asiel zitten?malinois schreef:Dat zijn in t geval van de mh over t algemeen geen probleemhonden maar honden die geen grenzen gekregen hebben. Bij bijv Budkes zouden ze nul problemen hebben.Brindlecardi schreef: Kijk maar naar de herders en staffords in de dierenasiels...hoe ver zijn zij gekomen met hun pure karakter wat voldoet aan het beeld van 'vroeger'?
Een staff met een verantwoorde baas komt er niet namelijk.
Een mechel met een verantwoorde baas ook niet.
Dus inderdaad, wat is een probleem?
De honden worden verkeerd geplaatst. Nou, wat wil je daaraan doen? Dát is het probleem.
-
- Zeer actief
Ik denk toch dat de weerstand die er nu heerst niet helemaal juist is. Bij heel veel rassen is er namelijk al lang sprake van mildere karakters. Welke Schotse collie doet nog waar de hond voor gemaakt is? Welke corgi staat nog tussen de koeien? Welke schapendoes hoedt nog schapen?
Vroeger konden ze het waarschijnlijk heel goed.
Vroeger konden ze het waarschijnlijk heel goed.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
DeDiana schreef:Het gaat er toch om dat je je als eigenaar bewust bent van de behoeftes van je hond en daaraan ook tegemoet kunt komen? Of het nou om een Mechelaar gaat of om andere rassen... ook een Aussie, een Duitse staande, een kelpie of een jack russell etc. etc. kunnen heel vervelend worden als er niets mee gedaan wordt, en dat geldt ook voor genoeg labradors, cocker spaniels, beagles, om maar wat te noemen. De ene individuele hond zal het prima doen als actieve huishond met lange wandelingen en spelletjes buiten, de andere heeft meer behoefte aan serieus werk en ook bij die rassen zitten luie exemplaren die niet veeleisend zijn.

Overigens komt het grootse deel van aangekochte (en gedumpte) honden nog steeds van broodfokkers, lijkt me sterk dat die zich gaan bezighouden met selectie van karaktertrekken of pupkopers.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Klopt hoor, het gaat heel erg richting de Mechelaar, en dat is ook niet de bedoeling, maar ik wil voor de Mechelaar dan nog 1 ding zeggen. Laat het wat dit ras betreft dan andersom zijn...90% overhouden voor het werk , politie/beveiliging/speuren/ reddingshond, en doe dan maar 10% milder maken, want ze worden echt heel erg veel gebruikt. Ik denk echt dat er vele malen meer lopen in het werk en de sport dan als couch potato.Brindlecardi schreef:Het topic is nu heel erg richting de mechelaar gegaan maar zoals eerder gezegd, het heeft betrekking op meerdere rassen waar een milder karakter mijns inziens wenselijk is voor de Nederlandse samenleving.
Gr. Aniek

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Betere plaatsing door fokkers en opvolging. Dus terug kunnen vallen op de fokker. Ook dat kan nl 9 vd 10 keer niet bij t gros. Als ik wil heb ik morgen een gratis x-mechelaar pup of volwassen maakt niet uit. En dat probleem geldt voor alle rassen.Marjoleine schreef:Is dat niet bij vrijwel alle honden zo die in het asiel zitten?malinois schreef:Dat zijn in t geval van de mh over t algemeen geen probleemhonden maar honden die geen grenzen gekregen hebben. Bij bijv Budkes zouden ze nul problemen hebben.Brindlecardi schreef: Kijk maar naar de herders en staffords in de dierenasiels...hoe ver zijn zij gekomen met hun pure karakter wat voldoet aan het beeld van 'vroeger'?
Een staff met een verantwoorde baas komt er niet namelijk.
Een mechel met een verantwoorde baas ook niet.
Dus inderdaad, wat is een probleem?
De honden worden verkeerd geplaatst. Nou, wat wil je daaraan doen? Dát is het probleem.
Ik zie in de mechelaargroepen steeds meer kruisingen tussen pitbulls/staffords en herders. Heel veel nesten en heel veel herplaatsers. Verbied dat eerst maar dat is een levensgevaarlijke combi imo. Hoe? DNA controle gewoon bij de da. En je zorgt maar dat je t dna profiel kan tonen als er om gevraagd wordt.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet t wel zeker... ik kom ze werkelijk nooit in t wild tegen.Budkes schreef:Klopt hoor, het gaat heel erg richting de Mechelaar, en dat is ook niet de bedoeling, maar ik wil voor de Mechelaar dan nog 1 ding zeggen. Laat het wat dit ras betreft dan andersom zijn...90% overhouden voor het werk , politie/beveiliging/speuren/ reddingshond, en doe dan maar 10% milder maken, want ze worden echt heel erg veel gebruikt. Ik denk echt dat er vele malen meer lopen in het werk en de sport dan als couch potato.Brindlecardi schreef:Het topic is nu heel erg richting de mechelaar gegaan maar zoals eerder gezegd, het heeft betrekking op meerdere rassen waar een milder karakter mijns inziens wenselijk is voor de Nederlandse samenleving.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Eens, ik denk dat werkeigenschappen in veel gevallen ook ingezet kunnen worden voor andere taken. Kijk naar Belgische herders en border collies in agility en obedience bijvoorbeeld. Dat was niet hun oorspronkelijke gebruiksdoel, maar er zijn er genoeg die daarin uitblinken en prima hun ei kwijt kunnen. En ja, veel collies (Schotten dus) kunnen nog steeds schapen hoeden, hebben dat instinct nog wel in enige mate, ook al wordt dat niet heel veel gedaan met collies en worden ze al helemaal niet specifiek op die eigenschappen meer gefokt (wat ook betekent dat werklust geen prioriteit is bij bijna alle fokkers).Heavy schreef:Heel veel Schapendoezen staan nog tussen de schapen hoorBrindlecardi schreef:Ik denk toch dat de weerstand die er nu heerst niet helemaal juist is. Bij heel veel rassen is er namelijk al lang sprake van mildere karakters. Welke Schotse collie doet nog waar de hond voor gemaakt is? Welke corgi staat nog tussen de koeien? Welke schapendoes hoedt nog schapen?
Vroeger konden ze het waarschijnlijk heel goed.![]()
Maar voor jou betekent mildere karakters ook minder werkeigenschappen en daar ben ik het niet mee eens . Of jij moet met mildere karakters minder energie bedoelen? Maar werkeigenschappen zijn niet alleen energie gehalte ook juist samenwerking met de baas dus luisteren naar de baas , commando's uitvoeren .
Ik vind het leuke van al die verschillende rassen juist hun specifieke eigenschappen en dat op elk potje wel een dekseltje past. Dus als je een lieve allemansvriend zoekt die al het bezoek kwispelend begroet, moet je gewoon bepaalde rassen van je lijstje schrappen, die wel weer in aanmerking komen als je een wat meer waakse hond zoekt omdat je buitenaf woont bijvoorbeeld.
Ik ben het er overigens niet mee eens dat werkeigenschappen altijd meer samenwerking met de baas betekenen. Kijk bijvoorbeeld naar de lopende jachthonden, podenco's en windhonden; die zijn ook functioneel voor het oorspronkelijke werk en worden daar (weliswaar vaak niet in Nederland) ook nog in heel groten getale voor gefokt en gebruikt, maar die moeten hun werk juist uitermate zelfstandig uit kunnen voeren.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Het ras was al járen verdwenen en is vanaf 1947 teruggefokt met straatfikken.Heavy schreef:Heel veel Schapendoezen staan nog tussen de schapen hoor![]()
Dat vind ik overigens helemaal top, maar ze zijn zuiver op uiterlijk teruggefokt. Dus ik zou het woord "nog" weglaten, dat is niet heel erg van toepassing.
Sterker, er zijn honden geweest die waren afgewezen bij de stabijs en werden goedgekeurd voor de schapendoes

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, in die zin dat het een oorspronkelijk gebruiksdoel was van het hondje dat ze hebben nagemaakt. Niet van het kopietje dus want dat is nieuw.Heavy schreef:Nouja of ze er nog staan of weer staan of nog steeds staan maakt niet uit ze staan erMarjoleine schreef:Het ras was al járen verdwenen en is vanaf 1947 teruggefokt met straatfikken.Heavy schreef:Heel veel Schapendoezen staan nog tussen de schapen hoor![]()
Dat vind ik overigens helemaal top, maar ze zijn zuiver op uiterlijk teruggefokt. Dus ik zou het woord "nog" weglaten, dat is niet heel erg van toepassing.
Sterker, er zijn honden geweest die waren afgewezen bij de stabijs en werden goedgekeurd voor de schapendoes
-
- Zeer actief
Maar is dat niet meer uitzondering dan regel?Heavy schreef:Marjoleine schreef:Het ras was al járen verdwenen en is vanaf 1947 teruggefokt met straatfikken.Heavy schreef:Heel veel Schapendoezen staan nog tussen de schapen hoor![]()
Nouja of ze er nog staan of weer staan of nog steeds staan maakt niet uit ze staan er
En zit er niet veel angst in het ras? Zou het dan geen verbetering zijn om meer op een stabiel karakter te fokken ipv uiterlijk?
In andere landen zal er ook vast nog wel een corgi ergens aan het werk zijn, en je kan heel leuk sporten met corgi's. Het zijn geen gezapige gezelschapshonden en ze hebben ook echt nog wel drijvers trekjes. Maar, ze worden hier niet geselecteerd op hun kunde bij de koeien. Het is gevaarlijk werk. De gemiddelde corgi hier zal dus niet meer zijn werk kunnen doen. Maakt dat uit? Nee dat denk ik dus niet.
-
- Zeer actief
Een schapendoes is dus inmiddels niet eens meer geschikt, dan is het ras gewoon al milder gefokt. Als je dan vervolgens door betere selectie op karakter de angst eruit kan krijgen, dan is dat toch heel fijn?Heavy schreef:Ik heb het niet over echt werken met schapen in een kudde hoor maar ik bedoel dat er best veel Schapendoezen zijn die als sport of hobby tussen de schapen staan . Er zit angst/ gevoeligheid in het ras ja maar dat is geen angst voor schapen .Jip heeft bijvoorbeeld angst voor onverwachte harde geluiden maar dat wil niet zeggen dat hij wegrent als er een schaap gaat blaten .Brindlecardi schreef:Maar is dat niet meer uitzondering dan regel?Heavy schreef:Marjoleine schreef:Het ras was al járen verdwenen en is vanaf 1947 teruggefokt met straatfikken.
Nouja of ze er nog staan of weer staan of nog steeds staan maakt niet uit ze staan er
En zit er niet veel angst in het ras? Zou het dan geen verbetering zijn om meer op een stabiel karakter te fokken ipv uiterlijk?
In andere landen zal er ook vast nog wel een corgi ergens aan het werk zijn, en je kan heel leuk sporten met corgi's. Het zijn geen gezapige gezelschapshonden en ze hebben ook echt nog wel drijvers trekjes. Maar, ze worden hier niet geselecteerd op hun kunde bij de koeien. Het is gevaarlijk werk. De gemiddelde corgi hier zal dus niet meer zijn werk kunnen doen. Maakt dat uit? Nee dat denk ik dus niet.
Fokken op een stabiel karakter is altijd goed natuurlijk maar dat betekent niet automatisch dat je de werkeigenschappen eruit moet fokken en er vloerkleedjes van moet maken .
En dat laatste is dus precies wat ik niet bedoel en ook continu herhaal.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik snap alleen niet zo goed waarom als een ras niet (meer) geschikt is voor het oorspronkelijke gebruiksdoel, dit dan door jou "milder" genoemd wordt. Bij een hond die als waak- of verdedigingshond gefokt is geweest kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar een hond die schapen gedreven, danwel gehoed heeft hoeft toch niet scherp te zijn (als tegenhanger van jouw benaming "milder")?Brindlecardi schreef: Een schapendoes is dus inmiddels niet eens meer geschikt, dan is het ras gewoon al milder gefokt. Als je dan vervolgens door betere selectie op karakter de angst eruit kan krijgen, dan is dat toch heel fijn?
Dus het blijven hangen van je plaat begrijp ik ook niet zo goed dan.
Ik geloof dat een niet angstige hond die aanleg heeft voor schapen hoeden/drijven cq dit gewoon kan toch wel een prettigere hond is dan een wél angstige hond zoals je nu binnen het ras ziet...
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
*dubbel
Laatst gewijzigd door LongFields op 03 jan 2017 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Die werkeigenschappen van de schapendoes, romantiseer je dat niet een beetje?Heavy schreef: Heel veel Schapendoezen staan nog tussen de schapen hoor![]()
Geen 1 herder die zn schapen wil houden gaat ze hoeden met een Schapendoes. Ik ken er niet 1. Daarnaast heb je wel eens filmpjes gepost van een schapendoes die bij de schapen wat aan het rondrennen was maar dat noem ik geen schapendrijvers instinct. Op die manier kan mn stabij t ook.
Laatst gewijzigd door Paisley op 03 jan 2017 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.

- Paisley
- Zeer actief
Inderdaad, geen werkhonden zo lief en tolerant als working kelpies. Dat ze ergens goed in zijn, heeft niemand last van.LongFields schreef:Bij een hond die als waak- of verdedigingshond gefokt is geweest kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar een hond die schapen gedreven, danwel gehoed heeft hoeft toch niet scherp te zijn (als tegenhanger van jouw benaming "milder")?

-
- Zeer actief
Ik geloof dat jou plaat eerder blijft hangenLongFields schreef:Ik snap alleen niet zo goed waarom als een ras niet (meer) geschikt is voor het oorspronkelijke gebruiksdoel, dit dan door jou "milder" genoemd wordt. Bij een hond die als waak- of verdedigingshond gefokt is geweest kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar een hond die schapen gedreven, danwel gehoed heeft hoeft toch niet scherp te zijn (als tegenhanger van jouw benaming "milder")?Brindlecardi schreef: Een schapendoes is dus inmiddels niet eens meer geschikt, dan is het ras gewoon al milder gefokt. Als je dan vervolgens door betere selectie op karakter de angst eruit kan krijgen, dan is dat toch heel fijn?
Ik geloof dat een niet angstige hond die aanleg heeft voor schapen hoeden/drijven cq dit gewoon kan toch wel een prettigere hond is dan een wél angstige hond zoals je nu binnen het ras ziet...

Dat er angst in het ras zit zal voor een groot deel te maken hebben met teveel focus op het uiterlijk, dat is waar het topic oorspronkelijk ook over gaat, honden die steeds meer gaan lijken op Disney figuren. Die ontstaan niet zo maar omdat je karakter vooropstelt. Resultaat ervan is wel dat veel van die Disney honden hun oorspronkelijke doel niet meer kunnen uitoefenen omdat daar nou eenmaal niet op geselecteerd is. Daar wordt vervolgens schande van gesproken, want een hond hoort nog te kunnen doen waar hij voor gefokt is, en anders is het een luie huishond (ik overdrijf dit even om een punt te maken). Mijns inziens is het niet nodig om honden puur op hun werk capaciteit te fokken voor de gemiddelde particulier. Een hond hoeft in Nederland niet bij de schapen, hoeft een inbreker niet te bijten en hoeft al helemaal geen hond te slopen. Wat is er dan zo erg aan om daar niet primair op te selecteren? Maar ook niet op zo nodig op dat uiterlijk met een rasstandaard over hoe een oor moet staan en wat voor kleuren verboden zijn.
Het milder maken van honden gebeurd al lang bij de showhonden. Maar zoals eerder gezegd, daar wordt het uiterlijk dan weer best belangrijk gevonden. (uitzondering daargelaten)
Ik hoor trouwens echt niemand over de stafford in dit verhaal... Is dat dan een ras waar het wel begrepen wordt dat het instinct om honden te molesteren niet zo nodig meer is?

- Paisley
- Zeer actief
Nou dat gebeurt ook alvast niet. Fokkers die puur op werkcapaciteit fokken, fokken dat niet voor de gemiddelde hondenbaas. Maar voor een hondenbaas die een hond wil met veel werkcapaciteit. Zo simpel is het.Brindlecardi schreef: Mijns inziens is het niet nodig om honden puur op hun werk capaciteit te fokken voor de gemiddelde particulier.
Dat daarvan ook honden bij mensen terecht komen die zich erin hebben vergist, gebeurt wel eens en is onoverkomelijk. Ben alleen benieuwd of die werkcapaciteiten dan niet de schuld krijgen van gewoon een gebrek aan opvoedkunde van die eigenaar. Misschien hadden ze ook wel een zooitje gemaakt van een cockertje.
Je hebt geen benul hoeveel er nog met honden gewerkt wordt he?Een hond hoeft in Nederland niet bij de schapen

-
- Zeer actief
Prima joh, dan houden we toch lekker die strakke scheiding tussen showlijnen die we met z'n allen uitlachen hier op het forum, en de extreme werklijnen. Dan blijven we toch vooral doen alsof we in de prehistorie leven en we erop uit gaan met onze rottweiler om onze aardappelen op de markt te verkopen en met een zak goud weer terug moeten en bewaakt moeten worden tegen de dieven. En we allemaal schapen in de tuin hebben die kosten wat het kost gehoed moeten worden. Dus moeten we vooral heel erg kijken naar OF de werkprestaties van een hond OF het uiterlijk.Paisley schreef:Nou dat gebeurt ook alvast niet. Fokkers die puur op werkcapaciteit fokken, fokken dat niet voor de gemiddelde hondenbaas. Maar voor een hondenbaas die een hond wil met veel werkcapaciteit. Zo simpel is het.Brindlecardi schreef: Mijns inziens is het niet nodig om honden puur op hun werk capaciteit te fokken voor de gemiddelde particulier.
Dat daarvan ook honden bij mensen terecht komen die zich erin hebben vergist, gebeurt wel eens en is onoverkomelijk. Ben alleen benieuwd of die werkcapaciteiten dan niet de schuld krijgen van gewoon een gebrek aan opvoedkunde van die eigenaar. Misschien hadden ze ook wel een zooitje gemaakt van een cockertje.
Je hebt geen benul hoeveel er nog met honden gewerkt wordt he?Een hond hoeft in Nederland niet bij de schapen
Maar selecteren op een fijne kameraad in een overvolle maatschappij? Foei! Hoe durf je.

- Paisley
- Zeer actief
Ga vooral je gang. Mag je allemaal zelf uitmaken. Maar ga niet andere fokkers opleggen dat ze geen werkhonden meer mogen fokken omdat ze volgens jou "niet in de maatschappij passen" en tegelijkertijd heb je geen benul waarom dan precies niet. Die fokkers wachten niet op jou toestemming.Brindlecardi schreef: Maar selecteren op een fijne kameraad in een overvolle maatschappij? Foei! Hoe durf je.
Je hebt het steeds over "we" maar wie is dat? Men kiest zelfs of hij fokt of niet, en wat voor honden dan precies.

- Paisley
- Zeer actief
Als mensen geen werkhond willen, koop dan een ander ras. Corgi, of een stabij, of whatever. Het probleem ligt erin dat er mensen zijn die zich vergissen in de aanschaf van een schapendrijver en de werkcapaciteiten ook niet willen gebruiken voor andere sporten of het in de dagelijkse omgang lastig vinden. Jammer voor hun, maar moet daarom de border als ras dan maar anders?
Daar snap ik echt niets van.
Tuurlijk heb ik geen schapen in mn achtertuin, maar in alles wat ik doe waardeer ik de eigenschappen die zo'n werkhond met zich meebrengen en daarom is het helemaal een hond voor mij. Ik houd het niet uit met een bankligger of een hond die zich na een halfuurtje rennen tevreden op zn kussen neerstort.
Daar snap ik echt niets van.
Tuurlijk heb ik geen schapen in mn achtertuin, maar in alles wat ik doe waardeer ik de eigenschappen die zo'n werkhond met zich meebrengen en daarom is het helemaal een hond voor mij. Ik houd het niet uit met een bankligger of een hond die zich na een halfuurtje rennen tevreden op zn kussen neerstort.

-
- Zeer actief
Fokkers opleggen? Mijn toestemming? Paisley kom op zeg.Paisley schreef:Ga vooral je gang. Mag je allemaal zelf uitmaken. Maar ga niet andere fokkers opleggen dat ze geen werkhonden meer mogen fokken omdat ze volgens jou "niet in de maatschappij passen" en tegelijkertijd heb je geen benul waarom dan precies niet. Die fokkers wachten niet op jou toestemming.Brindlecardi schreef: Maar selecteren op een fijne kameraad in een overvolle maatschappij? Foei! Hoe durf je.
Je hebt het steeds over "we" maar wie is dat? Men kiest zelfs of hij fokt of niet, en wat voor honden dan precies.
Er is oh zo veel niet goed en geklaag op de fokkerij, honden lijken op Disney figuren, fokken met zieke honden, gehandicapte honden, angstagressie, asociale honden etc etc.
Maar als je met een suggestie komt op de lange termijn dan is het huidige fokbeleid ineens het beste wat er is en is er absoluut niks mis. Moeten we vooral niet kijken hoe het anders kan.
En nog steeds niks over de stafford.
- Paisley
- Zeer actief
Ik chargeer, omdat ik nog steeds niet weet wie "we" is.Brindlecardi schreef: Fokkers opleggen? Mijn toestemming? Paisley kom op zeg.