Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

steriliseren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Chipper schreef:
bulletjebe schreef:http://www.dierenkliniekputten.nl/pages ... 6_0_13_0_C

Kijk bij : De voordelen:

1) de reductie op mamatumoren
Dus niet 1 op 4 honden maar 40% van 26% van een kwart van de populatie die een tumor ontwikkelt.
Volgens mij staat er: Na de eerste loopsheid is de kans dat een teef melkklierkanker krijgt 8%, na de tweede loopsheid is de kans al 26%.
Leuke site trouwens! :mrgreen:
Van die 26% kans die je hebt is er dus "maar" 40% kans op een kwaadaardige tumor.
Dus de daadwerkelijke kans op kwaadaardige tumoren bij je hond ouder dan 8 jaar is maar 10,4%.

Of als je net zo fatalistisch bent als ik: de kans op alles in het leven is 50%: het gebeurd wel of het gebeurd niet. :mrgreen: [/b]
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Sietske schreef: Of als je net zo fatalistisch bent als ik: de kans op alles in het leven is 50%: het gebeurd wel of het gebeurd niet. :mrgreen: [/b]
Dan heb je toch niet helemaal goed opgelet tijdens de statistiekles :mrgreen:
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
akita
Actief

Ongelezen bericht door akita »

ik heb al mijn teefjes gesteriliseerd. de eerste kwam uit het asiel en hun hadden liever dat ik haar steriliseerde liep daar ook cursus en ze zeiden is een moeilijke hond en als je dat niet doet nog moeilijker. nou niet omdat ze moeilijk was want dat was ze dus echt niet. maar heb haar wel geholpen. ik zei dat wil ik eigenlijk niet. ze zeiden op zich blijft de hond van ons wij hebben liever dat de honds geholpen word en anders willen we haar terug. ik weet niet of ze dat kunnen maken maar ben daar weggelopen met de hond en nooit meer terug gekomen maar wel laten helpen. mijn middelste hond is ook geholpen die had iets aande melkklieren enzo dus ook geholpen. en het verhaal van mijn jongste hond staat hier al. :N:
IK HEB 3 ECHTE KANJERS CJ SHEILA EN KYRA
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

akita schreef:de eerste kwam uit het asiel en hun hadden liever dat ik haar steriliseerde liep daar ook cursus en ze zeiden is een moeilijke hond en als je dat niet doet nog moeilijker.
Dan hebben ze dus echt geen idee gehad waarover ze praatten als ze je adviseerden om je teef te laten castreren omdat ze een moeilijk karakter heeft. De kans is erg groot dat het karakter van een teef nog moeilijker wordt na castratie omdat ze daardoor geen vrouwelijke hormonen meer aanmaakt.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
akita
Actief

ja dat weet ik wel en moeilijk is ze niet hun vonden haar moeilijk. maar met dreigen van anders willen we de hond weer terug ging mij te ver. ze is mijn hond dus daar blijven ze maar vanaf :neenee:
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Sietske* schreef:
Dan hebben ze dus echt geen idee gehad waarover ze praatten als ze je adviseerden om je teef te laten castreren omdat ze een moeilijk karakter heeft. De kans is erg groot dat het karakter van een teef nog moeilijker wordt na castratie omdat ze daardoor geen vrouwelijke hormonen meer aanmaakt.
Precies. Dat is wat mijn DA ook heeft verteld. Leek me ook vrij logisch.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
akita
Actief

zoals ik al zei dat weet ik ook wel. maar dreigen om mijn hond weer af te pakken houd ik niet zo van :boos:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Sietske* schreef:
akita schreef:de eerste kwam uit het asiel en hun hadden liever dat ik haar steriliseerde liep daar ook cursus en ze zeiden is een moeilijke hond en als je dat niet doet nog moeilijker.

Als een teef uit een nestje met veel reuen komt heeft ze in de baarmoeder onder testosteron invloed gestaan. Als je een dergelijke teef (met agressieproblemen) laat castreren heb je een grote kans dat de teef ,door het verdwijnen van de invloed van de vrouwelijke hormonen en dus vergroting van de testosteron invloed, nog agressiever wordt (Schilder spreekt altijd van "pittig").
weg gehaald zit een virus in
akita
Actief

zoals ik zoals ik al zei ze is niet agressief en niet moeilijk ik heb er als pup uit het asiel gehaald :boos:
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Sietske* schreef:
Sietske schreef: Of als je net zo fatalistisch bent als ik: de kans op alles in het leven is 50%: het gebeurd wel of het gebeurd niet. :mrgreen: [/b]
Dan heb je toch niet helemaal goed opgelet tijdens de statistiekles :mrgreen:
Ik vond het V-R-E-S-E-L-I-J-K....... :devil: :mrgreen:
Sjiel
Zeer actief

akita schreef:zoals ik zoals ik al zei ze is niet agressief en niet moeilijk ik heb er als pup uit het asiel gehaald :boos:
Het ging over invloed van castratie op teven in het algemeen en niet over de jouwe......
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Teefje van mij bewust voor de eerste loopsheid gecastreerd, vorige twee honden moesten we laten castreren tgv een pyometra, gedrag was tijdens de baarmoederontsteking verschrikkelijk en dit is nooit meer goed gekomen. Vond mijn teefje veel te onzeker en hoopte dat dit wat zou veranderen na castratie. Goed gelukt overigens.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

annepanne schreef:Teefje van mij bewust voor de eerste loopsheid gecastreerd.........Vond mijn teefje veel te onzeker en hoopte dat dit wat zou veranderen na castratie. Goed gelukt overigens.
waarom heb je niet gewacht tot na de loopsheid? ik ken een aantal teefjes die na hun eerste (of tweede) loopsheid een stuk zekerder werden.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Sjiel schreef: Als een teef uit een nestje met veel reuen komt heeft ze in de baarmoeder onder testosteron invloed gestaan. Als je een dergelijke teef (met agressieproblemen) laat castreren heb je een grote kans dat de teef ,door het verdwijnen van de invloed van de vrouwelijke hormonen en dus vergroting van de testosteron invloed, nog agressiever wordt (Schilder spreekt altijd van "pittig").
En dat is dus één van de redenen waarom ik Marouck niet wil steriliseren.
Marouck was de enige teef tussen 6 reuen, was als pup al de baas in het nest over haar broertjes. Ze heeft gelukkig géén agressie-probleem, integendeel zelfs, maar pittig is ze wel. :wink: De kans dat haar pittige karaktertje omslaat in agressie als ik haar wel zou steriliseren is behoorlijk aanwezig en daar pas ik dus voor. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
annepanne

Geloof zelf niet dat 1 loopsheid gedrag ernstig veranderd. Als je toch wil steriliseren, maakt t vlgs mij niet uit of t voor of na de 1e loopsheid is. Maar de meningen verwschillen erover, wil alleen maar aangeven dat t ook goed kan gaan! :wink:
Vlgs mij worden hondjes voor t KNGF al op n half jaar gecastreerd, als t gedrag huns insziens zo dramatisch veranderde, denk ik niet dat ze t nog zouden doen. Maar ieder heeft natuurlijk recht op zn eigen mening :ok:
D'arts ziet trouwens liever een ongesteriliseerde- als een gesteriliseerde teef, daar valt echt meer geld aan te verdienen! :mrgreen:
linlin

annepanne schreef:Geloof zelf niet dat 1 loopsheid gedrag ernstig veranderd. Als je toch wil steriliseren, maakt t vlgs mij niet uit of t voor of na de 1e loopsheid is. Maar de meningen verwschillen erover, wil alleen maar aangeven dat t ook goed kan gaan! :wink:
jaha, en of de meningen verschillen. daarom vroeg ik het ook. :mrgreen:
Vlgs mij worden hondjes voor t KNGF al op n half jaar gecastreerd, als t gedrag huns insziens zo dramatisch veranderde, denk ik niet dat ze t nog zouden doen.
of het zou kunnen zijn dat de honden die als blindegeleidehond dienen te werken, zo braaf en zo gedienstig mogelijk moeten zijn. en dan wil je dus geen krengerig en zelfverzekerd teefje. wat ze dus, naar mijn mening en in mijn ervaring, over het algemeen meer worden na de eerste of tweede loopsheid. kan ook.
D'arts ziet trouwens liever een ongesteriliseerde- als een gesteriliseerde teef, daar valt echt meer geld aan te verdienen! :mrgreen:
want? leg 'ns nader uit, als je wilt?
annepanne

Operatie van een jong teefje is n fluitje van een cent, vergeleken (let wel voor iedereen: ter vergelijking, niet om te zeggen dat t een eenvoudige ingreep is, voor er mensen vuur gaan spuwen!) met een sterilisatie van een teefje met een pyometra op 10-jarige leeftijd (komt meestal op oudere leeftijd voor, na vele progesteron-oestrogeen overgangen) Oha geld: hoe jonger t steriliseren (en dan niet overdrijven, he!) hoe eenvoudiger de ingreep. Gewicht lager, banden losser, baarmoederweefsel nauwelijks doorbloed en alles soepeler. Tevens verhoogd risico op mamma-tumoren bij niet steriliseren, met al t bijkomende hak-en snijwerk. Maar narcose-risico heb je altijd, en trouwens waarschuwen ze bij castreren van mn honden met gecoupeerde staarten, dat er een verhoogd risico op incontinentie is. Grappig, kijk ook veel op amerikaanse forums, daar is men er heilig van overtuigd dat een echte dierenvriend zijn/haar hondje jong castreerd, juist ivm gedrag! Geloof ik ook weer niet, waarheid zal wel ergens in t midden liggen. Wat hebben jullie trouwens met jullie hondjes gedaan?
kelly 1981
Zeer actief

Ongelezen bericht door kelly 1981 »

niets zolang het niet nodig is word er niet in mijn hond gesneden
linlin

annepanne schreef:Operatie van een jong teefje is n fluitje van een cent, vergeleken (let wel voor iedereen: ter vergelijking, niet om te zeggen dat t een eenvoudige ingreep is, voor er mensen vuur gaan spuwen!) met een sterilisatie van een teefje met een pyometra op 10-jarige leeftijd (komt meestal op oudere leeftijd voor, na vele progesteron-oestrogeen overgangen) Oha geld: hoe jonger t steriliseren (en dan niet overdrijven, he!) hoe eenvoudiger de ingreep. Gewicht lager, banden losser, baarmoederweefsel nauwelijks doorbloed en alles soepeler. Tevens verhoogd risico op mamma-tumoren bij niet steriliseren, met al t bijkomende hak-en snijwerk. Maar narcose-risico heb je altijd, en trouwens waarschuwen ze bij castreren van mn honden met gecoupeerde staarten, dat er een verhoogd risico op incontinentie is.
je noemt nu al de incontinentie, het risico op complicaties bij de narcose (zeker bij bepaalde rassen en soorten honden). zijn er voor jou nu echt zoveel meer voordelen aan het vroeg castreren van een teef dan dat er nadelen aan het juist niet-castreren zijn?

over het castreren van een reu kan ik kort zijn - ik vind het onzin, medisch hoogst urgente redenen en andere uiterst dringende redenen daargelaten. haal je de ballen weg, dan haal je de reu uit de reu. je krijgt er een eununch voor terug.
Grappig, kijk ook veel op amerikaanse forums, daar is men er heilig van overtuigd dat een echte dierenvriend zijn/haar hondje jong castreerd, juist ivm gedrag! Geloof ik ook weer niet, waarheid zal wel ergens in t midden liggen. Wat hebben jullie trouwens met jullie hondjes gedaan?
ik heb een teefje, op de leeftijd van bijna vijf jaar gekregen, dat ik een jaar later heb laten castreren.

reden: ze had reeds een zeer groot aantal nesten bij een broodfokker gehad en ze was of loops, of schijnzwanger, of in de aanloop naar de loopsheid.

mij leek het destijds een goede oplossing. en het was ook een goede oplossing. ze is veel evenwichtiger van humeur geworden, alhoewel je achteraf natuurlijk nooit kan uitsluiten dat dat alleen maar aan die castratie lag.

in de verenigde staten is het ook de gewoonte om een reu te castreren. ik vind zo'n houding zeer twijfelachtig. als je een reu in huis haalt, dan heb je ook een reu, als je een teef in huis haalt, dan heb je een teef, met alle voor- en nadelen van beiden. als je de hormonale huishouding weghaalt, dan haal je een groot deel van het wezen, van het karakter van de hond weg. dat wil ik niet.
annepanne

Voor mijn gevoel wegen de voordelen van t vroegcastreren op tegen de nadelen. Kwestie van persoonlijke smaak. Risico van narcose blijft trouwens op alle leeftijden gelijk, tenminste va een maand of 6. Risico van incontinentie is men nog niet helemaal over uit, idee is nu dat t misschien groter is als men vroeg steriliseerd, maar dan vooral bij bepaalde typen honden (die dus wrs door een afwijkende bouw vd urineblaas toch al een verhoogd risico hadden) Ken zat dierenartsen die adviseren later te steriliseren, ik hoop dat er een keer een goed dubbel blind onderzoek gedaan wordt, zodat er een keer een eenduidig advies gegeven kan worden! Heb t trouwens alleen over castreren van teefjes, heb t niet over reutjes! Daar zitten vooral gedragsveranderingen aan vast. Zou altijd eerst een chemische castratie voor de reu voorstellen voor ik mensen zou adviseren tot een definitieve castratie, al werkt t niet volledig hetzelfde. :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Risico van narcose blijft trouwens op alle leeftijden gelijk, tenminste va een maand of 6.
Is dat wel zo?

Is het risiko even groot bij een hond van zeg maar elf jaar als bij een hond van 11 maanden?
annepanne

Neej, bedoel dan geen bejaarde hond...had dat er bij moeten zetten. Risico is bij oudjes natuurlijk weer wat groter :wink:
Chipper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Chipper »

Na 4 intacte teven en inmiddels 4 baarmoederontstekingen en 6 operatie's aan mammatumoren verder, gaat teef nummer 5 aanstaande donderdag onder het mes, op de dag dat ze 6 maanden wordt. :mrgreen:
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Nou veel sterkte dan maar voor jullie!

Zara gaat volgende week :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Risico van narcose blijft trouwens op alle leeftijden gelijk, tenminste va een maand of 6.
Is dat wel zo?

Is het risiko even groot bij een hond van zeg maar elf jaar als bij een hond van 11 maanden?
Mijn teef is meerdere keren op hoge leeftijd geopereerd, als je moet dan moet je, en ze is er altijd goed doorgekomen. Wel altijd de luxe gehad dat ze op het UKG is geopereerd.
Ik denk dat het meer van de gezondheid dan van de leeftijd afhangt.
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

onze reu hebben we laten castreren omdat er problemen waren met de protaat opgezet, en bloeden, als een reu geen problemen heeft dan zou ik het niet doen.als onze teef loops was dan ging hij wel een weekje naar mijn ouders voordat hij gecastreert was, want het was gewoon zielig, nadat hij van de dokter terug kwam van de castratie, was het eerste wat hij deed snuffelen aan de achterkant van onze teef en eten.
1 van onze teven is gecastreert en de ander niet, moest ik het nog eens over doen dan zou ik een teef voor de eerste loopsheid castreren.omdat hier toch wel genoeg bewijs voor is dat dit veel ellende op latere leeftijd kan voorkomen.ok het is en blijft een risicovolle ingreep,
ik weet dat hier veel andere meningen over zijn, maar dit is nu eenmaal wat ik zou doen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”