Hebben ze daar dan zó veel kuddes dat elke Does mag hoeden?Angel-eyes schreef: Denk dat aidoo ook op texel woont hoor
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Staart couperen
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
Rob*
- Zeer actief
@idoo schreef:marian* schreef: Van de site van de Schapendoesclub geplukt:
" De Nederlandse Schapendoes is een herdershond, die gebruikt werd voor het hoeden van schaapskudden en die vandaag aan de dag nog steeds voor hetzelfde gebruikt wordt. "
Zo vreselijk veel schaapskuddes zijn er volgens mij niet meer in Nederland,dus dan kun je de meeste Doezen ook op de schroothoop gooien
Naar Tineke's cellencomplex kan niet,want da's alleen voor buitenlanders geloof ik.
Ha maar dat is een mythe die ze graag in standhouden als excuus om niks met ze te doen, want ze voor dat werk gebruiken is tegenwoordig slechts voor weinigen weggelegd.
Maar het is dus flauwe kul, een truukje van Toepoel om ze als ras te kunnen verkopen aan de RvB.
Hij wist zelf ook wel beter, maar ook dat de waarheid over de Schapendoes in de ogen van de RvB nooit genade zou kunnen vinden!
De Schapendoes is bij uitstek geschikt voor agility, G&G en tal van andere moderne hondensporten, en vooral agility doet een beter beroep op de oorspronkelijke functie dan het hoeden van schapen
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Mooitineke schreef:Natuurlijk een waker is altijd welkom hier,als je eens wist wat voor soort mensen hier in de buurt wonenmarian* schreef:Heb je dan nog wel een plekje voor Max?tineke schreef: Waken mag als het een inheems ras is
Ik vermoed namelijk dat zijn voorouders een bont internationaal gezelschap vormen![]()
Dan kom ik hem wel brengen als Pasen en Pinksteren op één dag vallen

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
tineke
Wat in idoo zijn belevingswereld vast volgende week ismarian* schreef:Mooitineke schreef:Natuurlijk een waker is altijd welkom hier,als je eens wist wat voor soort mensen hier in de buurt wonenmarian* schreef:Heb je dan nog wel een plekje voor Max?tineke schreef: Waken mag als het een inheems ras is
Ik vermoed namelijk dat zijn voorouders een bont internationaal gezelschap vormen![]()
![]()
Dan kom ik hem wel brengen als Pasen en Pinksteren op één dag vallen
-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
@idoo schreef:Dobermannlover schreef:Zo,net nieuw hier op het forum en lees nu dat Dobermann een ras is die niet meer in de maatschappij tegenwoordig hoort??![]()
Tja,joh,ieder zijn ding,maar mijn Amstaff en Dober laten jouw schapenhondjes echt wel met rust ,hoor.Je hoeft er niet bang voor te zijn.....
Nee daar gaat het hier niet om, maar om de vraag of de functie er nog wel of niet meer in moet blijven.
Ik vind dus van wel, maar met die restrictie dat de functie dan ook uitgeoefend moet worden.
M.a.w. het houden van jachthonden puur als huishond zou in mijn ogen ook verboden moeten worden.
Weg met al die Labradors, Golden Retrievers, teckels en hoe al die rassen nog meer heten.
Al die soorten horen niet in de stad thuis en dus ook niet in Nederland, zijnde één groot verstedelijkt gebied.
Mag ik vragen waarom jouw honden wel het recht hebben om hier te mogen wonen en mijn honden (labradors) niet? Wie zegt dat ze hun functie helemaal kwijt raken door de mensen. Als mensen gewoon dat doen waar de honden voor gemaakt zijn dan is het best mogelijk dat er honden in Nederland kunnen vertoeven hoor. Je gooit trouwens wel alle jachthonden op 1 hoop, maar zelfs in deze jachtrassen zit verschil in met hoe of wat. Als je daar nou eens in verdiept en dan gaat kijken of een hond wel of niet in de maatschappij past.
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
De vereniging van de schapendoes en de meeste fokkers stellen de schapendoes voor als hond waar veel mee gedaan moet worden. Dat is ook de reden dat ik geen enkele fokker ken die zijn pup plaatst bij iemand die 10 uur per dag van huis is@idoo schreef:kitty schreef:
Misschien kunnen we voortaan spreken van 'aidoodoezen' en 'schapendoezen'. Schapendoezen zijn normaal gesproken namelijk best leuke honden
Dat is nu precies wat ik tegen de huidige leden-fokkers van de rasvereniging heb, ze negeren de functie en stellen de Schapendoes voor als een ideale gezinshond, leuke lieve troetels, terwijl ze zo echt niet horen te zijn!
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ja hoor,daarvoor is ie ooit gemaakt wilde je zeggen..........in een tijd dat Nederlanders geen woord over de grens spraken wisten ze al wat agility was?@idoo schreef: De Schapendoes is bij uitstek geschikt voor agility, G&G en tal van andere moderne hondensporten, en vooral agility doet een beter beroep op de oorspronkelijke functie dan het hoeden van schapen[/color]
Of flyball?

-
Rob*
- Zeer actief
marian* schreef:Hebben ze daar dan zó veel kuddes dat elke Does mag hoeden?Angel-eyes schreef: Denk dat aidoo ook op texel woont hoor
Ze hebben wel veel schapen dacht ik
-
tineke
Vandaar dat hij ze zelf fokt nou snap ik hetkitty schreef:De vereniging van de schapendoes en de meeste fokkers stellen de schapendoes voor als hond waar veel mee gedaan moet worden. Dat is ook de reden dat ik geen enkele fokker ken die zijn pup plaatst bij iemand die 10 uur per dag van huis is@idoo schreef:kitty schreef:
Misschien kunnen we voortaan spreken van 'aidoodoezen' en 'schapendoezen'. Schapendoezen zijn normaal gesproken namelijk best leuke honden
Dat is nu precies wat ik tegen de huidige leden-fokkers van de rasvereniging heb, ze negeren de functie en stellen de Schapendoes voor als een ideale gezinshond, leuke lieve troetels, terwijl ze zo echt niet horen te zijn!
-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
-
tineke
Nou of mijn honden schapendoezengedrag waarderen kan ik zo niet beoordelen maar een hond die mijn kind omgooide en zijn wantje uittrok ,ongeacht het ras,werd zeer zeker niet gewaardeerd door mijn honden.@idoo schreef:tineke schreef:Maar weet je wat het probleem is idoo zolang er mensen zoals jij zijn die zijn gillende ongeleide projectielen niet bij zich wil houden en die op mijn honden en (klein)kinderen af laat stieren kan ik mijn honden niet lekker los in het bos laten hollen omdat die daar niet van gediend zijn.
Misschien ook eens een punt van overweging voor jou zodat die honden lekker door de bossen kunnen hollen en niet hoeven te lijden onder jou gemakzucht en opvattingen.
Mijn honden hollen genoeg hoor daar hoef je je geen zorgen over te maken maar dus wel op de daarvoor bestemde tijd en plaats.
Je praat niet uit ervaring maar uit wat je blijkbaar veronderstelt op basis van mijn uitleg.
Het zal dus wel aan mijn uitleg liggen, maar mijn ervaring is dus dat jouw soort honden daar best tegen kunnen, tenzij je je zelf angst laat aanjagen door mijn blaffers en je dat op je honden overbrengt.
Meer vertrouwen in je eigen honden dus, en in het vermogen van honden om hun problemen zelf op te lossen en je zult nog verbaasd staan over hoe je honden in werkelijkheid echt Schapendoezengedrag waarderen!
Toen mijn kinderen nog klein waren was dat echt het enigste wat heilig was voor de doggies en waar echt afgebleven moest worden en ja indien nodig zou dat gedaan worden met hun probleemoplossende vermogen waarbij het duidelijk mogen zijn dat jou honden het probleem waren in hun ogen.
Ik denk dat jij weinig weet hebt van mijn soort honden hoeveel ken je er trouwens in het echt,maar ik ken mijn eigen doggies inmiddels wel goed genoeg om te weten wat wel en niet gewaardeerd word schapendoes of niet mijn honden discrimineren namelijk niet en maken geen onderscheid tussen jou hond of die van de buurman .
Ik heb meer het idee dat jij jou honden overschat en nee ik ben niet bang voor gillende schapendoezen die op me af komen wel voor eigenaars met jou ideeen die er honderden meters achter aan komen.
-
@idoo
- Zeer actief
-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit is met elk actief ras. Er zijn zat eigenaren die zorgen voor juiste activiteiten voor zijn ras, dat wil zeggen ook de functionele eigenschappen. Dat we niet meer in een lapje rondlopen en hummelen wil nog niet zeggen, dat een hond bepaalde dingen gelijk wordt ontnomen. Dit hangt van de mens zelf af en hoe andere een ras voordragen aan anderen. Derhalve ben ik het dan ook niet @idoo eens dat een ras niet meer hier mag voorkomen.Dobermannlover schreef:Je begrijp me helemaal!
Agility is heel goed voor een Dober,hij kan zijn energie goed kwijt dan en je hebt geen gestressde hond.Want daar neigen ze snel naartoe als je er weinig mee doet.Om dan maar niet te hebben over hun gedrag als ze hun energie niet kwijt mogen.Jammer dat mensen zich zo vergissen en niet naar de behoeften kijken van dit prachtras.....Om achteraf maar terug te komen op hun beslissing,terwijl de fout echt bij de mensen zelf ligt dan.....
-
@idoo
- Zeer actief
-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb je daar bewijzen van? Ik vind dit namelijk humoristisch.@idoo schreef:kitty schreef:De vereniging van de schapendoes en de meeste fokkers stellen de schapendoes voor als hond waar veel mee gedaan moet worden. Dat is ook de reden dat ik geen enkele fokker ken die zijn pup plaatst bij iemand die 10 uur per dag van huis is@idoo schreef:kitty schreef:
Ja, dat stellen ze!
Maar praatjes vullen nu eenmaal geen gaatjes!
Ik doe veel meer met mijn honden dan al die mensen die 24 uur per dag thuis zijn.
Mijn honden zijn gewoon blij als ik wegga, hebben ze eindelijk tijd om bij te komen!
- Dobermannlover
- Vaste gebruiker
Gelijk heb je.Debora schreef:Dit is met elk actief ras. Er zijn zat eigenaren die zorgen voor juiste activiteiten voor zijn ras, dat wil zeggen ook de functionele eigenschappen. Dat we niet meer in een lapje rondlopen en hummelen wil nog niet zeggen, dat een hond bepaalde dingen gelijk wordt ontnomen. Dit hangt van de mens zelf af en hoe andere een ras voordragen aan anderen. Derhalve ben ik het dan ook niet @idoo eens dat een ras niet meer hier mag voorkomen.Dobermannlover schreef:Je begrijp me helemaal!
Agility is heel goed voor een Dober,hij kan zijn energie goed kwijt dan en je hebt geen gestressde hond.Want daar neigen ze snel naartoe als je er weinig mee doet.Om dan maar niet te hebben over hun gedrag als ze hun energie niet kwijt mogen.Jammer dat mensen zich zo vergissen en niet naar de behoeften kijken van dit prachtras.....Om achteraf maar terug te komen op hun beslissing,terwijl de fout echt bij de mensen zelf ligt dan.....
Het ligt dan toch ook niet aan het ras zelf,maar aan de wat de mens ermee doet.Veel rassen kunnen perfect in de maatschappij tegenwoordig functioneren,hoor.
We moeten niet de rassen gaan verbannen,maar sommige eigenaasr moeten gewoon niet aan honden beginnen.Ken zat voorbeelden van mensen die maar wat aanlummelen en altijd is de hond de lul en wordt het ras vern^&&*t.
-
@idoo
- Zeer actief
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Maar in jouw ogen mogen honden die hun oorspronkelijke taak niet meer uitvoeren er niet zijn.@idoo schreef:marian* schreef: Ja hoor,daarvoor is ie ooit gemaakt wilde je zeggen..........inOf flyball?
Nee, andersom!
Agility is speciaal gemaakt voor dit type hond.
Flyball niet, vind ik aankweken van dwangneurotisch gedrag, en dus hondenmishandeling!
Wat doe je dan in vredesnaam met een Does die aan agility doet ????
Er waren al Doezen vóórdat er agility was hoor.
Over neurotisch gesproken:heb je weleens een hond gezien die helemaal neurotisch wordt zodra er een agilitytoestel in zicht is?Ik wel afgelopen zomer...........en ja,dat waren toevallig Doezen
Laatst gewijzigd door marian* op 27 dec 2005 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

-
tineke
Inderdaad en dat doe ik de mijne dus ook misschien ook een ideetje voor jou.@idoo schreef:tineke schreef:Ik denk dat jij weinig weet hebt van mijn soort honden hoeveel ken je er trouwens in het echt,maar ik ken mijn eigen doggies inmiddels wel goed genoeg om te weten wat wel en niet gewaardeerd word schapendoes of niet mijn honden discrimineren namelijk niet en maken geen onderscheid tussen jou hond of die van de buurman .
Ik heb meer het idee dat jij jou honden overschat en nee ik ben niet bang voor gillende schapendoezen die op me af komen wel voor eigenaars met jou ideeen die er honderden meters achter aan komen.
Welke romantische visie we ook hanteren, honden zijn en blijven honden en dus makkelijk zat in te schatten.
-
tineke
-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
- Dobermannlover
- Vaste gebruiker
Daar geef ik je wel gelijk in,heb teveel fouten gezien op dat gebied......@idoo schreef:Debora schreef:Dit is met elk actief ras. Er zijn zat eigenaren die zorgen voor juiste activiteiten voor zijn ras, dat wil zeggen ook de functionele eigenschappen. Dat we niet meer in een lapje rondlopen en hummelen wil nog niet zeggen, dat een hond bepaalde dingen gelijk wordt ontnomen. Dit hangt van de mens zelf af en hoe andere een ras voordragen aan anderen. Derhalve ben ik het dan ook niet @idoo eens dat een ras niet meer hier mag voorkomen.
Mij stelling is dat je een voor de functie gefokt ras alleen hebben mag als je de funcie gebruikt, waarbij dan o.a. agility als alternatief in aanmerking komt. Maar dus niet voor de mooiigheid alleen ofzo!
Zoals ik al eerder zei ligt in mijn ogen de fout bij de eigenaar en niet bij het ras.
Denk dat je dat ook bedoelde dan?
-
tineke
Vreemd dat als jou honden mijn kinderen dan omgooien mijn honden plots niet mogen doen waar ze voor zijn ,verdedigen ,omdat de jouwe schapendoesgedrag vertonen en dat zeer gewaardeerd hoort te worden door andere honden.@idoo schreef:Debora schreef:Dit is met elk actief ras. Er zijn zat eigenaren die zorgen voor juiste activiteiten voor zijn ras, dat wil zeggen ook de functionele eigenschappen. Dat we niet meer in een lapje rondlopen en hummelen wil nog niet zeggen, dat een hond bepaalde dingen gelijk wordt ontnomen. Dit hangt van de mens zelf af en hoe andere een ras voordragen aan anderen. Derhalve ben ik het dan ook niet @idoo eens dat een ras niet meer hier mag voorkomen.
Mij stelling is dat je een voor de functie gefokt ras alleen hebben mag als je de funcie gebruikt, waarbij dan o.a. agility als alternatief in aanmerking komt. Maar dus niet voor de mooiigheid alleen ofzo!
-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:Debora schreef:@idoo schreef:Dobermannlover schreef:Zo,net nieuw hier op het forum en lees nu dat Dobermann een ras is die niet meer in de maatschappij tegenwoordig hoort??![]()
Tja,joh,ieder zijn ding,maar mijn Amstaff en Dober laten jouw schapenhondjes echt wel met rust ,hoor.Je hoeft er niet bang voor te zijn.....
Nee daar gaat het hier niet om, maar om de vraag of de functie er nog wel of niet meer in moet blijven.
Ik vind dus van wel, maar met die restrictie dat de functie dan ook uitgeoefend moet worden.
M.a.w. het houden van jachthonden puur als huishond zou in mijn ogen ook verboden moeten worden.
Weg met al die Labradors, Golden Retrievers, teckels en hoe al die rassen nog meer heten.
Al die soorten horen niet in de stad thuis en dus ook niet in Nederland, zijnde één groot verstedelijkt gebied.
Mag ik vragen waarom jouw honden wel het recht hebben om hier te mogen wonen en mijn honden (labradors) niet?
ja hoor, dat zal je vast wel mogen vragen.
als je er maar geen (zinnig) antwoord op verwacht.
Nee, zover was ik ook al gekomen
-
Rob*
- Zeer actief
-
Debora
- Zeer actief
- Contacteer:
@idoo schreef:Debora schreef:Dit is met elk actief ras. Er zijn zat eigenaren die zorgen voor juiste activiteiten voor zijn ras, dat wil zeggen ook de functionele eigenschappen. Dat we niet meer in een lapje rondlopen en hummelen wil nog niet zeggen, dat een hond bepaalde dingen gelijk wordt ontnomen. Dit hangt van de mens zelf af en hoe andere een ras voordragen aan anderen. Derhalve ben ik het dan ook niet @idoo eens dat een ras niet meer hier mag voorkomen.
mmmm