Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ons hondje is geboren!!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Casey schreef:
Chione schreef:
( Sprak de leek :wink: )
Hoi mede-leek :mrgreen: Ik gelooof dat we het aardig eens zijn :wink:

Kees
Inderdaad, alleen heb jij o.a een stuk meer genetische kennis. ( intressant :wink: )
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

malinois schreef:
Rosita Compagner schreef:
MARC_S schreef:

Een kruising setter x labrador kan erg veel weg hebben van een flatcoat. Als ik je goed begrijp zou het dus wel een goed idee zijn zulke honden dan maar flatcaot te nomen ondanks dat ze weinig gemeen hebben met het ras zelf op de voorouders na?
Dat is toch precies zoals alle rassen ontstaan zijn. Selectie op uiterlijke eigenschappen. De Dandie Dinmont Terrier deelde het nest met de Bedlington en de Westie met de Cairn enz enz. En ooit, binnenkort?, komen we weer in die situatie om die individuele rassen van de inteeltondergang te redden.
maar ik wil geen selectie op uiterlijk bijvoorbeeld, het zal mij een worst zijn of een mechelaar bijna zwart is ipv rosgevlamd als hij maar wil werken en qua karakter dus heeft wat de lijn een beetje 'zegt' :wink:
Ik hoef geen mechelaar met een bepaald karakter uit een bepaalde lijn, welke lijnen dat zijn weet ik dus daar neem ik geen pup uit, terwijl voor een ander die lijn perfect is...
Of die mechelpup uit de lijn die ik wel wil hebben nou wat langer haar heeft, pikzwart is of een enorme witte borstvlek heeft met witte voetjes dat zal me dan echt een worst zijn hoor.
Dat is dan misschien ook juist een reden waarom jouw 'ras' het zo goed doet. Men kijkt verder dan het uiterlijk. Iets waar veel rassen een voorbeeld aan zouden kunnen nemen.

~
Afbeelding
~
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Chione schreef:
malinois schreef:
Rosita Compagner schreef:
MARC_S schreef:

Een kruising setter x labrador kan erg veel weg hebben van een flatcoat. Als ik je goed begrijp zou het dus wel een goed idee zijn zulke honden dan maar flatcaot te nomen ondanks dat ze weinig gemeen hebben met het ras zelf op de voorouders na?
Dat is toch precies zoals alle rassen ontstaan zijn. Selectie op uiterlijke eigenschappen. De Dandie Dinmont Terrier deelde het nest met de Bedlington en de Westie met de Cairn enz enz. En ooit, binnenkort?, komen we weer in die situatie om die individuele rassen van de inteeltondergang te redden.
maar ik wil geen selectie op uiterlijk bijvoorbeeld, het zal mij een worst zijn of een mechelaar bijna zwart is ipv rosgevlamd als hij maar wil werken en qua karakter dus heeft wat de lijn een beetje 'zegt' :wink:
Ik hoef geen mechelaar met een bepaald karakter uit een bepaalde lijn, welke lijnen dat zijn weet ik dus daar neem ik geen pup uit, terwijl voor een ander die lijn perfect is...
Of die mechelpup uit de lijn die ik wel wil hebben nou wat langer haar heeft, pikzwart is of een enorme witte borstvlek heeft met witte voetjes dat zal me dan echt een worst zijn hoor.
Dat is dan misschien ook juist een reden waarom jouw 'ras' het zo goed doet. Men kijkt verder dan het uiterlijk. Iets waar veel rassen een voorbeeld aan zouden kunnen nemen.
Nou zullen er wel allerlei verschillende factoren een ras spelen, maar het verschil tussen de 'gezondheidsrisico's' van de DH en de Mechelaar is wel opzienbarend. Fokken op kleur is misschien inderdaad een oorzaak, maar er zal toch meer aan de hand moeten zijn?

Als je zo die lijst bekijkt heeft populariteit van een ras in het algemeen een negatieve invloed op de gezondheid, da's te verwachten, want hoe meer vraag, hoe meer slechtere fokkers, denk ik. Maar verder? Waarom is de dobermann nou veel gevoeliger voor erfelijke kwalen dan de rottweiler?

En (met excuses aan TS omdat we het topic wel heel erg verzieken), wordt het überhaupt wel eens gedaan, een 'gezonder' ras infokken in een ander ras?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Chione
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Chione schreef:
malinois schreef:
Rosita Compagner schreef: Dat is toch precies zoals alle rassen ontstaan zijn. Selectie op uiterlijke eigenschappen. De Dandie Dinmont Terrier deelde het nest met de Bedlington en de Westie met de Cairn enz enz. En ooit, binnenkort?, komen we weer in die situatie om die individuele rassen van de inteeltondergang te redden.
Nou zullen er wel allerlei verschillende factoren een ras spelen, maar het verschil tussen de 'gezondheidsrisico's' van de DH en de Mechelaar is wel opzienbarend. Fokken op kleur is misschien inderdaad een oorzaak, maar er zal toch meer aan de hand moeten zijn?

Als je zo die lijst bekijkt heeft populariteit van een ras in het algemeen een negatieve invloed op de gezondheid, da's te verwachten, want hoe meer vraag, hoe meer slechtere fokkers, denk ik. Maar verder? Waarom is de dobermann nou veel gevoeliger voor erfelijke kwalen dan de rottweiler?

En (met excuses aan TS omdat we het topic wel heel erg verzieken), wordt het überhaupt wel eens gedaan, een 'gezonder' ras infokken in een ander ras?
Niet alleen kleur, ook op andere uiterlijke kenmerken natuurlijk. Mensen doen dingen in een zeer kort tijdsbestek, waar natuurlijke evolutie honderduizenden/ miljoenen jaren over zou doen ( als het al die kant op zou gaan ). Dat kan niet zonder bepaalde gevolgen.

Er is in het verleden volgens mij heel wat uitgekruist her en der, geen idee hoe dat nu ( officieel ) zit.

Bij bepaalde kattenrassen word het zeker nog gedaan, ook officieel, zoals bv bij de Sphynx een ras dat goed verziekt is en dat men nu weer ok probeerd te krijgen door het uitkruizen met HTK katten. En dat men hier kiest voor HTk katten en geen raskat is geen toevalligheid :wink:

~
Afbeelding
~
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Chione schreef:Bij bepaalde kattenrassen word het zeker nog gedaan, ook officieel, zoals bv bij de Sphynx een ras dat goed verziekt is en dat men nu weer ok probeerd te krijgen door het uitkruizen met HTK katten. En dat men hier kiest voor HTk katten en geen raskat is geen toevalligheid :wink:
HTk katten, bedoel je daar de Europese korthaar mee? (huis tuin keukenkatten?)
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Nanna schreef:Ik weet dat bij de HH langhaar Tervueren is ingefokt. Niet zozeer omdat die gezonder was maar omdat de fokbasis van de HH langhaar eenvoudigweg te smal werd.
jah begrijpelijk maar naar mijn mening hebben ze helaas daardoor nerveuziteit en ielige honden erbij gekregen, hopelijk kunnen ze daarvan wegfokken.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Chione
Zeer actief

pepim schreef:
Chione schreef:Bij bepaalde kattenrassen word het zeker nog gedaan, ook officieel, zoals bv bij de Sphynx een ras dat goed verziekt is en dat men nu weer ok probeerd te krijgen door het uitkruizen met HTK katten. En dat men hier kiest voor HTk katten en geen raskat is geen toevalligheid :wink:
HTk katten, bedoel je daar de Europese korthaar mee? (huis tuin keukenkatten?)
Zo noemt men ze ook wel hier, al klopt dat niet echt.
De europese korthaar is een ( Scandinavisch ) ras, wat bijna alleen maar in Scandinavie word gefokt/ geshowd. ( Ze zien er nogal 'gewoontjes' uit nl. :wink:

~
Afbeelding
~
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Chione schreef: Zo noemt men ze ook wel hier, al klopt dat niet echt.
De europese korthaar is een ( Scandinavisch ) ras, wat bijna alleen maar in Scandinavie word gefokt/ geshowd. ( Ze zien er nogal 'gewoontjes' uit nl. :wink:
Ik heb al een tijdje katten en dat staat hier dus altijd in zo'n inentingsboekje, vandaar mijn vraag.

Mijn 'Europese kortharen' zien er niet gewoontjes uit, maar ik wil niet verder offtopic gaan. :wink:

*gaat morgen eens 'copernicken' op europese kortharen* :wink:
Chione
Zeer actief

pepim schreef:
Chione schreef: Zo noemt men ze ook wel hier, al klopt dat niet echt.
Ik heb al een tijdje katten en dat staat hier dus altijd in zo'n inentingsboekje, vandaar mijn vraag.

Mijn 'Europese kortharen' zien er niet gewoontjes uit, maar ik wil niet verder offtopic gaan. :wink:

*gaat morgen eens 'copernicken' op europese kortharen* :wink:
Men noemt ze idd vaak zo, veel DA's ook :wink: Nederlandse huiskat zou misschien een betere benaming zijn, maar ok :wink:

Copernickse!

~
Afbeelding
~
toller
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door toller »

hoi jasper

ook ik ben geen voorstander om voor de "lol" een nestje toller x stabij te kruisen. Bij de toller komen veel oogziektes voor en hd is ook een test die verplicht is.
Zeker de oogziektes waarbij inderdaad zoals eerder vernoemd de eerste levensjaren niets van te merken is maar waar ze op latere leeftijd (licht aal de mate van) zelfs blind kunnen worden. Gelukkig bestaan er nu testen voor waaronder PRA. Waarbij de oudercombinatie goed bekeken ka worden.
Ookal lijken de eigenschappen van een toller en een stabij bijna gelijk , het zijn 2 apparte hondenrassen. Het is jammer dat er zo wordt omgesprongen met de zuiverheid van 2 hondenrassen.
Ook ik hoop dat er niet veel mensen een pup willen van deze oudercombinatie en dat de zin van de "fokker" overgaat als het gaat om deze kruiasing als ze de pups moeilijk kwijt kan raken.

kijk welk ras je het leukste vindt jasper, er zijn tegenwoordig vrij veel fokkers van tollers en friese stabijs die je tips kunnen geven.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:Ik weet dat bij de HH langhaar Tervueren is ingefokt. Niet zozeer omdat die gezonder was maar omdat de fokbasis van de HH langhaar eenvoudigweg te smal werd.
en bij de korthaar mechelaar om er meer werkkwaliteiten in te krijgen :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

malinois schreef:
Ja, maar dat is niet "officieel" gebeurd maar door te rommelen met stambomen. Net zoals bij de stamboom-Mechelaar er x-Mechelaar is ingekruisd. :wink: Het is ook niet voor niets dat de Mechelaar in een relatief korte periode een stuk meer werklust heeft gekregen en de populariteit van de Duitse Herder als politiehond heeft doen afnemen. :roll:
In het langhaarbestand zijn er met toestemming van de rasvereniging tervueren ingekruisd en kortharen. :wink:

Op zich hoeft dat trouwens ook helemaal niet verkeerd te zijn. De Belg en de Hollander komen uit dezelfde voorouders en toen de standaard veranderde en "gele" Hollanders niet meer toegestaan werden werd iedere gele Hollander een Belg, zoals iedere gestroomde Belg een Hollander werd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
malinois schreef:
Ja, maar dat is niet "officieel" gebeurd maar door te rommelen met stambomen. Net zoals bij de stamboom-Mechelaar er x-Mechelaar is ingekruisd. :wink: Het is ook niet voor niets dat de Mechelaar in een relatief korte periode een stuk meer werklust heeft gekregen en de populariteit van de Duitse Herder als politiehond heeft doen afnemen. :roll:
In het langhaarbestand zijn er met toestemming van de rasvereniging tervueren ingekruisd en kortharen. :wink:

Op zich hoeft dat trouwens ook helemaal niet verkeerd te zijn. De Belg en de Hollander komen uit dezelfde voorouders en toen de standaard veranderde en "gele" Hollanders niet meer toegestaan werden werd iedere gele Hollander een Belg, zoals iedere gestroomde Belg een Hollander werd.
Nee het is niet officieel maar het is een publiek geheim, net als de doggen voor de maat bij de mechelaars :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Dus koop je een kruising met stamboom?? Pfff.. en maar zeuren over dat kruisingen zo verkeerd zijn!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Inge
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Casey schreef:
:wink: Ik weet uit betrouwbare bron dat het koppie nog prima tussen die oren in gaat groeien. Zie het maar als een bewijs van raszuiverheid, stamboomhollandertjes hebben ook altijd enorme zeilen op deze leeftijd, komt allemaal nog goed :mrgreen: hoop ik :denken:

Kees
Het is toch een mix met Mechelaar erin?

Anne
Da's de mijne ook, maar omdat zij een stamboom heeft is ze wel een rashond??? Want haar voorouders volgens de stamboom zijn gewoon allemaal Hollanders. :wink: En toch hebben Biène en Marouck zeer waarschijnlijk dezelfde overgrootvader. :19:

Een stamboom zegt alleen iets over "raszuiverheid" als werkelijk iedere fokker ter wereld eerlijk zou zijn. Dat is een utopie.

Overigens vind ik een stamboom niet nutteloos hoor, maar je kunt bij bepaalde rassen echt niet beweren dat je zonder enige twijfel de stamboom van 10 generaties kunt uitzoeken. Je mag soms al blij zijn als de eerste 3 generaties kloppen.
Laatst gewijzigd door Inge op 03 mei 2007 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Chione
Zeer actief

malinois schreef:
Nee het is niet officieel maar het is een publiek geheim, net als de doggen voor de maat bij de mechelaars :wink:
Er zijn doggen ingekruist bij de mechelaar?
Apart, nooit geweten :mrgreen:

~
Afbeelding
~
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Chione schreef:
malinois schreef:
In ieder geval bij de X-MH (de zogenaamde KNPV-bloedlijnen) en die zijn weer gebruikt bij de stamboom-Mechelaar. :wink: Dus inderdaad zou je kunnen zeggen dat de doggen zijn ingekruisd bij de Mechelaar :wink: Alleen via een omwegje en generaties terug.
Groetjes Inge
Afbeelding

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Inge schreef: Overigens vind ik een stamboom niet nutteloos hoor, maar je kunt bij bepaalde rassen echt niet beweren dat je zonder enige twijfel de stamboom van 10 generaties kunt uitzoeken. Je mag soms al blij zijn als de eerste 3 generaties kloppen.
Als aanvulling hierop: je kunt je afvragen wat informatie over tien generaties terug waard is. Drie generaties, ok, maar tien? Nergens voor nodig.

Kees
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Chione schreef:
malinois schreef:
Ik heb zo'n hond gehad voor Wuilus. De F1 Deense dog x KNPV mechel. Het resultaat was een zeer moeilijke en oersterke mechelachtige hond van bijna 85 cm hoog en 60 kilo. Graatmager, hypernerveus en erg heftig omdat hij knpv getraind was maar nooit afgemaakt dus stuurloos in dit geval. :roll: Een volledig kale nek vol littekens en zijn geest heeft helaas ook de nodige schade opgelopen door zijn geschiedenis.
Zelfs Martin Gaus kon er weinig mee waardoor we de hond weer weg hebben moeten doen naar een sloperij als waakhond :jank:
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Inge schreef:
Chione schreef:
malinois schreef:
In ieder geval bij de X-MH (de zogenaamde KNPV-bloedlijnen) en die zijn weer gebruikt bij de stamboom-Mechelaar. :wink: Dus inderdaad zou je kunnen zeggen dat de doggen zijn ingekruisd bij de Mechelaar :wink: Alleen via een omwegje en generaties terug.
Ah ok, thnx. :wink:

Weet jij of heb jij toevallig foto's van zo'n kruizing, ben wel benieuwd eigenlijk.

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

MARC_S schreef:
Chione schreef:
malinois schreef:
Ik heb zo'n hond gehad voor Wuilus. De F1 Deense dog x KNPV mechel. Het resultaat was een zeer moeilijke en oersterke mechelachtige hond van bijna 85 cm hoog en 60 kilo. Graatmager, hypernerveus en erg heftig omdat hij knpv getraind was maar nooit afgemaakt dus stuurloos in dit geval. :roll: Een volledig kale nek vol littekens en zijn geest heeft helaas ook de nodige schade opgelopen door zijn geschiedenis.
Zelfs Martin Gaus kon er weinig mee waardoor we de hond weer weg hebben moeten doen naar een sloperij als waakhond :jank:
Triest zeg, gaat je enorm aan het hart dan, maar voor sommige is het inderdaad telaat soms :(

Bedankt voor de beschrijving, zie het 'resultaat' wel wat voor me.

~
Afbeelding
~
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Chione schreef:
Inge schreef:
Chione schreef:
malinois schreef:
Ah ok, thnx. :wink:

Weet jij of heb jij toevallig foto's van zo'n kruizing, ben wel benieuwd eigenlijk.
Er zit/zat er 1 hier op het forum
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
malinois
Zeer actief
Contacteer:

nathalietjuh schreef:Dus koop je een kruising met stamboom?? Pfff.. en maar zeuren over dat kruisingen zo verkeerd zijn!
nee hoor, ik weet exact tot waar de stambomen van mijn honden kloppen dus ik koop gewoon een rasechte mechelaar als ik een pup koop :19:
En dat is het verschil met pretnestjes daar weet je helemaal niks van.. zeker niet van de gezondheid etc. Ik heb niks tegen kruisingen als bijv. de x-MH en x-HH die in de KNPV gebruikt worden, hier is net zoveel van bekend als van de stamboomhonden. Maar dit is nou net niet het geval van de kruisingen die uit pretnestjes komen.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge schreef:
Chione schreef:
malinois schreef:
Ik vraag me af hoeveel beter de al-dan-niet stamboom mechelaar ervan geworden is. Bij sommige honden die ik gezien heb viel me wel de dogachtige kop op, niet dat ze sprekend op een dog lijken, maar het typisch herderachtige is er dan wel af. Persoonlijk vind ik de maat die ermee gepaard gaat, ook niet echt een verbetering. Maar ja, ik ben maar een leek :wink:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

malinois schreef:
nathalietjuh schreef:Dus koop je een kruising met stamboom?? Pfff.. en maar zeuren over dat kruisingen zo verkeerd zijn!
nee hoor, ik weet exact tot waar de stambomen van mijn honden kloppen dus ik koop gewoon een rasechte mechelaar als ik een pup koop :19:
En dat is het verschil met pretnestjes daar weet je helemaal niks van.. zeker niet van de gezondheid etc. Ik heb niks tegen kruisingen als bijv. de x-MH en x-HH die in de KNPV gebruikt worden, hier is net zoveel van bekend als van de stamboomhonden. Maar dit is nou net niet het geval van de kruisingen die uit pretnestjes komen.
Maar dat weet je dus noot zeker bij de MM en HH??
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

nathalietjuh schreef:
malinois schreef:
En bij geen enkel ander ras. Kijk de HH en de MH hebben de toeval dat er een groot bestand aan honden is die géén stamboek hebben, wel in bepaalde mate rastypisch zijn, en bovendien over kwaliteiten (werk...) beschikken die ook voor de stamboekhonden erg interessant zijn. Dus de verleiding is dan erg groot. Maar ook bij andere rassen wordt genoeg gerommeld hoor....

Kees
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

malinois schreef:
Dit lijkt me toch wel een duidelijk antwoord voor je.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

nathalietjuh schreef:
malinois schreef:
wat weet je nooit zeker?

enne... MM :idea:
Afbeelding
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

starfleet schreef:
yamie schreef:
:wink: makkelijk verdiend toch en ach.. gewoon aan men vertellen dat de vorige keer zoooo geslaagd was ( zijn die hondjes allemaal gecheckt en te achterhalen?)
Ik zou best zo'n pup hebben aangedurfd maar 450 euro vind ik afzetterij, voor maar een fractie meer heb je een rasstabij en deze hondjes zien er niet als (dure) Tollers uit, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Anne
via de rasvereniging kost een gemiddelde stabij pup nog geen 300 euro met stamboom! dus daar hoef je het niet voor te laten!

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

laura23 schreef:
via de rasvereniging kost een gemiddelde stabij pup nog geen 300 euro met stamboom! dus daar hoef je het niet voor te laten!

gr laura
550 euro. Misschien staat er nog als richtprijs 300 euro, maar ze kosten 550. Bij Kooikertje wordt ook 450 gehandhaafd, maar er wordt 600 gevraagd.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”