Zou het kunnen dat de rassen waar nog niet zoveel me doorgefokt is en die nog redelijk dicht bij de natuur staan laten we zeggen, daarom eerder reageren op lomp of plaat voor de kop gedrag?Inge O schreef:daar ben ik ook van overtuigd. moet je zien wat er gebeurt als ze wat bord-voor-de-kop labjes droppen naast een paar (wilde) wolven :N:chrico schreef: Als het zo was dat het zo diep verankerd zat zou het inhouden dat de honden met een bord voor hun kopallemaal potentiele zelfmoordenaars zijn of terugbrengend naar de natuur, honden zijn die als de natuur het voor het zeggen had niet meer geleeft hadden maar door mensen in leven gehouden zijn willens en wetens
![]()
.
alleen denken die labjes dan niet 'kom, we gaan zelfmoord plegen' maar wel 'pfff, kan het ons wat schelen dat ze me niet leuk vinden'.
dat laatste denken ze natuurlijk niet lang, is er in de natuur zó uitgeslecteerd.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond-hond agressie
Moderator: moderatorteam
- nana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
- Aantal honden: 3
Re: Hond-hond agressie
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia
lydia
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Natuurlijk is 'plaat voor de kop' gedrag niet sociaal vaardigInge O schreef:daar ben ik ook van overtuigd. moet je zien wat er gebeurt als ze wat bord-voor-de-kop labjes droppen naast een paar (wilde) wolven :N:.
alleen denken die labjes dan niet 'kom, we gaan zelfmoord plegen' maar wel 'pfff, kan het ons wat schelen dat ze me niet leuk vinden'.
dat laatste denken ze natuurlijk niet lang, is er in de natuur zó uitgeslecteerd.

- nana
- Zeer actief
De relatie met hond hond agressie is dat plaat voor de kop en overmatige agressie vanzelf eruit gehaald worden in natuurlijkere omstandigheden als er geen eigenaren zouden zijn dus.Frenk schreef:Natuurlijk is 'plaat voor de kop' gedrag niet sociaal vaardigInge O schreef:daar ben ik ook van overtuigd. moet je zien wat er gebeurt als ze wat bord-voor-de-kop labjes droppen naast een paar (wilde) wolven :N:.
Maar dat heeft toch weinig met hond-hond agressie te maken? Die honden overleven net zo min in 'het wild'
In onze wereld gebeurt dit niet, de plaat voor zijn kop wordt getoleeerd en de honden die deze hond een lesje willen leren krijgen een korf om of een spuitje.
lydia
lydia
-
Bas Rouge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
Ik geef toe, het is een sterk verhaal maar mij wel zo verteld. Jaren terug passeer ik in de duinen een mw. met een volwassen zwarte labreu die ongelofelijk maar waar, niet op mijn honden afgescheurd kwam. Hij was schichtig en bleef op afstand. Ik informeerde bij z'n vrouwtje en die vertelde dat hij de week ervoor op een vos afgerend was -om te spelen-, die hem onomwonden een stuk oor afreet en dat hij sindsdien bang was voor andere honden.Moos schreef:Whahahah, ik heb opeens beeld van een paar Labjes die naar een groepje wolven toerennen "heeeee, jongens, gezellig dat wij er ook zijn he?Inge O schreef:daar ben ik ook van overtuigd. moet je zien wat er gebeurt als ze wat bord-voor-de-kop labjes droppen naast een paar (wilde) wolven :N:chrico schreef: Als het zo was dat het zo diep verankerd zat zou het inhouden dat de honden met een bord voor hun kopallemaal potentiele zelfmoordenaars zijn of terugbrengend naar de natuur, honden zijn die als de natuur het voor het zeggen had niet meer geleeft hadden maar door mensen in leven gehouden zijn willens en wetens
![]()
.
![]()
"
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
Nanna schreef:Je hoort ook weleens "mijn hond is zo'n kwaaie omdat ie als pup gegrepen is".
Ik geloof daar niet zo in. Ik denk dan altijd dat het een leuke smoes is zodat je niets aan Fido's kutgedrag hoeft te doen
Charles is als puppy tot bloedens toe in zijn kont gebeten door een duitse herder van een uitlaatservice. En later ook door een duitse staande langhaar. Dan zou hij nu DUS hondagressief moeten zijn![]()
Zelf geloof ik dat een het een groot deel aanleg is, maar zeker ook opvoeding. Er loopt hier een man met een hollandse herderreu, een reus trouwens (die hond) Tweedehands hond, hij heeft hem nog niet zo lang. Een krijsende uitvallerd eerste klas dus ik dacht "daar gáán we weer"
![]()
Maar het is helemaal afgelopen. Hond loopt netjes mee, valt niet meer uit.
Ziet er niet gedrukt uit, integendeel. Loopt te kwispelen.
Leg me dát maar eens uit.
ik weet niet helemaal hoe het gekomen is bij storm ik denk zowiezo aanleg..
in het begin dat we hem hadden ging het redelijk met reuen.. snuffelen.. en grommen straart omhoog maart verder niet
toen is ie een keer gepakt door een veel grootere herder.. en toen waren ineens alle reuen (vooral de grote reuen) de lul..
teefjes gek genoeg niet alleen reuen. nu hebben we hem eindelijk zo ver (na 3 kwart jaar) dat ie weer neus aan neus voorbij kan.. MITS de andere reu niet begint met grommen..
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

- nana
- Zeer actief
wat een raar hondje en zoooo agressief zal de lab wel gedacht hebben 
lydia
lydia
-
chrico
- Zeer actief
Het is geen sterk verhaal, vind het juist een heel goed voorbeeld in het kader van het laatste stuk van de discussieBas Rouge schreef:Ik geef toe, het is een sterk verhaal maar mij wel zo verteld. Jaren terug passeer ik in de duinen een mw. met een volwassen zwarte labreu die ongelofelijk maar waar, niet op mijn honden afgescheurd kwam. Hij was schichtig en bleef op afstand. Ik informeerde bij z'n vrouwtje en die vertelde dat hij de week ervoor op een vos afgerend was -om te spelen-, die hem onomwonden een stuk oor afreet en dat hij sindsdien bang was voor andere honden.Moos schreef:
Whahahah, ik heb opeens beeld van een paar Labjes die naar een groepje wolven toerennen "heeeee, jongens, gezellig dat wij er ook zijn he?![]()
"
Het is een niet op zichzelf staand verhaal, het gebeurd hier bijv regelmatig dat honden in aanraking komen met vossen
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
Prachtig filmpjeInge O schreef:nee, wolven zijn ook echt mietjes, gooi jij je labje hier maar bijNanna schreef: Ach, het zal er niet anders uitzien als dat een sworra Barzois achter een troep wolven aanrentOok nog nooit gehoord dat die wolven zich dan omdraaien om het tegen de Barzois op te nemen. Die wolven willen maar één ding: wegggg.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit zijn wat andere dieren maar ook zo mooi, 2 totaal verschillende dieren die elkaar toch begrijpen
" onclick="window.open(this.href);return false;
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
chrico
- Zeer actief
Is ook zo alleen zijn deze dieren niet verklooit door allerlei regeltjes wat men onder opvoeding verstaat
Deze situatie (aanvaring) gebeurd ook in een losloopgebied alleen snapt de 1 totaal niet wat de ander verteld qua lichaamstaal. Hier taaide er 1 af terwijl in een losloopgebied de honden de confrontatie blijven zoeken.
En nog steeds vind ik het geen agressie allemaal al wil men dat graag doen geloven. Het zijn ook vaak de irritaties van de baasjes die dit soort discussies op doen laaien. Groot versus klein, honden met een km ruime cirkel versus honden met een meter cirkel.
Het niet begrijpen van honden en hun lichaamstaal maakt dat het fout gaat.
Deze situatie (aanvaring) gebeurd ook in een losloopgebied alleen snapt de 1 totaal niet wat de ander verteld qua lichaamstaal. Hier taaide er 1 af terwijl in een losloopgebied de honden de confrontatie blijven zoeken.
En nog steeds vind ik het geen agressie allemaal al wil men dat graag doen geloven. Het zijn ook vaak de irritaties van de baasjes die dit soort discussies op doen laaien. Groot versus klein, honden met een km ruime cirkel versus honden met een meter cirkel.
Het niet begrijpen van honden en hun lichaamstaal maakt dat het fout gaat.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Frenk
- Zeer actief
Nu bagatelliseer je toch wat te zeer.. Wat ik als hond-hond agressie omschreef is niet 'een opdringerige hond een lesje willen leren', maar dat is 'elke hond die ademhaalt moet dooddooddood'.nana schreef:De relatie met hond hond agressie is dat plaat voor de kop en overmatige agressie vanzelf eruit gehaald worden in natuurlijkere omstandigheden als er geen eigenaren zouden zijn dus.
In onze wereld gebeurt dit niet, de plaat voor zijn kop wordt getoleeerd en de honden die deze hond een lesje willen leren krijgen een korf om of een spuitje.

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Dat, en het feit dat er teveel honden per vierkante kilometer wonen, ontwijken, zoals in de natuur gebeurt is haast onmogelijk geworden.chrico schreef:Het niet begrijpen van honden en hun lichaamstaal maakt dat het fout gaat.
- Frenk
- Zeer actief
Niet alle honden blijven de confrontatie zoeken?chrico schreef:Hier taaide er 1 af terwijl in een losloopgebied de honden de confrontatie blijven zoeken.

-
chrico
- Zeer actief
Soms helaas wel jaMarie-Josée schreef:Dat, en het feit dat er teveel honden per vierkante kilometer wonen, ontwijken, zoals in de natuur gebeurt is haast onmogelijk geworden.chrico schreef:Het niet begrijpen van honden en hun lichaamstaal maakt dat het fout gaat.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- nana
- Zeer actief
Veel honden krijgen een korf om of worden weg gehouden om geen gaatjes te maken of ander ongewenst gedrag te vertonen denk niet dat veel van deze honden alles maar dood willen hebben. Er zijn veel mensen die hun hond al erg kort houden of muilkorfen na 1 of 2 keer gaten in een andere hond.Frenk schreef:Nu bagatelliseer je toch wat te zeer.. Wat ik als hond-hond agressie omschreef is niet 'een opdringerige hond een lesje willen leren', maar dat is 'elke hond die ademhaalt moet dooddooddood'.nana schreef:De relatie met hond hond agressie is dat plaat voor de kop en overmatige agressie vanzelf eruit gehaald worden in natuurlijkere omstandigheden als er geen eigenaren zouden zijn dus.
lydia
lydia
-
chrico
- Zeer actief
Klopt, dan zou het er een stuk makkelijker uitzien allemaal en geen projectiel hebben die maar op elke hond af moet onder het mom maar het zijn sociale honden hoor
Dan is het ook afgelopen met die groepjes mensen die zo nodig moeten babbelen en vergeten dat er nog meer zijn en ga zo door
(dit was een reactie op Nanna
)
Dan is het ook afgelopen met die groepjes mensen die zo nodig moeten babbelen en vergeten dat er nog meer zijn en ga zo door
(dit was een reactie op Nanna
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Frenk
- Zeer actief
Maar we hadden het over hond-hond agressie en overmatige agressie. In jouw eerste quote link je die aan honden die 'een lesje willen leren'. En dat is dus niet zomaar hetzelfdenana schreef:Veel honden krijgen een korf om of worden weg gehouden om geen gaatjes te maken of ander ongewenst gedrag te vertonen denk niet dat veel van deze honden alles maar dood willen hebben. Er zijn veel mensen die hun hond al erg kort houden of muilkorfen na 1 of 2 keer gaten in een andere hond.Frenk schreef:Nu bagatelliseer je toch wat te zeer.. Wat ik als hond-hond agressie omschreef is niet 'een opdringerige hond een lesje willen leren', maar dat is 'elke hond die ademhaalt moet dooddooddood'.nana schreef:De relatie met hond hond agressie is dat plaat voor de kop en overmatige agressie vanzelf eruit gehaald worden in natuurlijkere omstandigheden als er geen eigenaren zouden zijn dus.

- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Moos schreef:En een choco reu uiteraard-Gaby- schreef: Proberen we het toch eerst even met één Labje? Een beetje een jonge?Ahhh, arm labje!
Eigenlijk wel onaardig natuurlijk, maar het is gewoon waar. Ik ken maar twee chocolabs van regelmatig tegenkomen, en er zit echt geen greintje kwaad in, hartikke lief en vrolijk en enthousiast, maar ze hebben hersens van chocopasta ofzo, reageren alleen maar vanuit zichzelf en doen niet aan boodschappen begrijpen en daarop reageren.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
chrico
- Zeer actief
Omdat die mensen nergens rekening mee houden en hun honden idem. Gezellig johNanna schreef:????chrico schreef: Dan is het ook afgelopen met die groepjes mensen die zo nodig moeten babbelen en vergeten dat er nog meer zijn en ga zo door
Waarom zouden mensen niet in een groepje met elkaar mogen praten? Daar bezondig ik me ook weleens aan hoor
Als je daar niet tegen kunt of een hond hebt die daar niet mee om kan gaan dan loop je maar de andere kant op.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- nana
- Zeer actief
Niets mis mee als mensen lopen te kletsen tijdens het wandelen als ze een hond hebben die geen lomp gedrag vertoont of ruzie zoekt met andere honden. Helaas zijn er ook genoeg die lekker lopen te bellen of hardlopen met Ipod en niet hun eigen hond omkijken.Nanna schreef:????chrico schreef: Dan is het ook afgelopen met die groepjes mensen die zo nodig moeten babbelen en vergeten dat er nog meer zijn en ga zo door
Waarom zouden mensen niet in een groepje met elkaar mogen praten? Daar bezondig ik me ook weleens aan hoor
Als je daar niet tegen kunt of een hond hebt die daar niet mee om kan gaan dan loop je maar de andere kant op.
lydia
lydia
- nana
- Zeer actief
[/quote]frenk
Maar we hadden het over hond-hond agressie en overmatige agressie. In jouw eerste quote link je die aan honden die 'een lesje willen leren'. En dat is dus niet zomaar hetzelfde
Als we dat niet helder houden, zitten we zo over twee verschillende dingen te praten.[/quote]
precies we hadden het over hond hond agressie en hoe dat kan ontstaan en hoe dat kan escaleren van een grens aangeven tot overmatige agressie.
Maar we hadden het over hond-hond agressie en overmatige agressie. In jouw eerste quote link je die aan honden die 'een lesje willen leren'. En dat is dus niet zomaar hetzelfde
precies we hadden het over hond hond agressie en hoe dat kan ontstaan en hoe dat kan escaleren van een grens aangeven tot overmatige agressie.
Laatst gewijzigd door nana op 16 nov 2009 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
lydia
lydia
- Frenk
- Zeer actief
Als ik in een losloopgebied wandel met een vriend(in) en we lopen te kletsen, terwijl onze hondjes lekker om ons heen scharrelen, dan verwacht ik niet 'zomaar' een hondagressieve hond tegen te komen. En als dat wel zou gebeuren, dan verwacht ik dat die baas dat ver vanuit de verte al aankondigt, zodat wij onze maatregelen kunnen nemen. Ik ga toch niet een hele wandeling spiedend in het rond lopen loeren of er niet misschien ergens een agressieve klapkaak de hoek om kan komen... Daarom loop ik waar ik loopchrico schreef:Omdat die mensen nergens rekening mee houden en hun honden idem. Gezellig johDat rekening houden kwam toch van 2 kanten?????? of vergis ik me nu zo

- Frenk
- Zeer actief
Exact en dus moeten we niet erover praten alsof de situatieschets van snauwen naar een opdringerige hond en hond-hond agressie hetzelfde zijn. Da's alles wat ik zeg. Ter voorkoming van misverstandennana schreef:precies we hadden het over hond hond agressie en hoe dat kan ontstaan en hoe dat kan escaleren van een grens aangeven tot overmatige agressie.frenk schreef:Maar we hadden het over hond-hond agressie en overmatige agressie. In jouw eerste quote link je die aan honden die 'een lesje willen leren'. En dat is dus niet zomaar hetzelfdeAls we dat niet helder houden, zitten we zo over twee verschillende dingen te praten.

- nana
- Zeer actief
Frenk schreef:Als ik in een losloopgebied wandel met een vriend(in) en we lopen te kletsen, terwijl onze hondjes lekker om ons heen scharrelen, dan verwacht ik niet 'zomaar' een hondagressieve hond tegen te komen. En als dat wel zou gebeuren, dan verwacht ik dat die baas dat ver vanuit de verte al aankondigt, zodat wij onze maatregelen kunnen nemen. Ik ga toch niet een hele wandeling spiedend in het rond lopen loeren of er niet misschien ergens een agressieve klapkaak de hoek om kan komen... Daarom loop ik waar ik loopchrico schreef:Omdat die mensen nergens rekening mee houden en hun honden idem. Gezellig johDat rekening houden kwam toch van 2 kanten?????? of vergis ik me nu zo
![]()
Niemand zegt toch ook dat als jij niet oplet en je hond wordt flink gegrepen dat dat terecht is. Kom jij geen mensen tegen die gewoon doorlopen en jou laten staan in een lastig parket met je hond omdat ze niet opletten. Je zegt het zelf al de hondjes scharrelen om je heen en je houdt ze dus wel in de gaten ookal ben je aan het kletsen.
lydia
lydia
- nana
- Zeer actief
Snauwen naar een hond is een voorbode en waarschuwing en er zou agressie kunnen volgen als de waarschuwing van snauwen wordt genegeert. De situatie is niet hetzelfde maar het ene kan uit het andere volgen.Frenk schreef:Exact en dus moeten we niet erover praten alsof de situatieschets van snauwen naar een opdringerige hond en hond-hond agressie hetzelfde zijn. Da's alles wat ik zeg. Ter voorkoming van misverstandennana schreef:precies we hadden het over hond hond agressie en hoe dat kan ontstaan en hoe dat kan escaleren van een grens aangeven tot overmatige agressie.frenk schreef:Maar we hadden het over hond-hond agressie en overmatige agressie. In jouw eerste quote link je die aan honden die 'een lesje willen leren'. En dat is dus niet zomaar hetzelfdeAls we dat niet helder houden, zitten we zo over twee verschillende dingen te praten.
lydia
lydia
- Frenk
- Zeer actief
Ik reageer alleen op een uiterste wat wordt geschetstnana schreef:Niemand zegt toch ook dat als jij niet oplet en je hond wordt flink gegrepen dat dat terecht is. Kom jij geen mensen tegen die gewoon doorlopen en jou laten staan in een lastig parket met je hond omdat ze niet opletten. Je zegt het zelf al de hondjes scharrelen om je heen en je houdt ze dus wel in de gaten ookal ben je aan het kletsen.

- Frenk
- Zeer actief
Wat ik als hond-hond agressie definieerde is juist dat er geen snauwen of andere communicatie aan vooraf gaat.nana schreef:Snauwen naar een hond is een voorbode en waarschuwing en er zou agressie kunnen volgen als de waarschuwing van snauwen wordt genegeert. De situatie is niet hetzelfde maar het ene kan uit het andere volgen.
En daarom hamer ik ook zo op het uitspreken van welke beelden je in je hoofd hebt bij begrippen. Want als jij hondagressie schrijft, dan denk ik A, terwijl jij B in je hoofd hebt. En dat werkt dan dus niet
Hond-hond agressie is een specifieke vorm van agressie die wat mij betreft niet te vergelijken is met op een gegeven moment agressief reageren als je waarschuwingen in de wind worden geslagen...

- Frenk
- Zeer actief
We zaten tegelijk te tikkenNanna schreef:Maar dan nóg is dat geen waarlijke hond/hondagressie.nana schreef: Snauwen naar een hond is een voorbode en waarschuwing en er zou agressie kunnen volgen als de waarschuwing van snauwen wordt genegeert. De situatie is niet hetzelfde maar het ene kan uit het andere volgen.
Dan is het gedrag dat escaleert, om wat voor reden dan ook.
Echte hond/hondagressie is voor de kill gaan bij alles wat maar op een hond lijkt. Of de andere hond nou angstig is, negeert, agressief reageert, maakt niet uit, dood moet ie. Puur omdat ie er ís.

- nana
- Zeer actief
Wat is een gaatje bijten dan? Ben het met je eens hoor maar voor veel mensen is agressie iets anders vandaar de vele irritatie's tussen hondeneigenaren onderling. Moet zeggen dat ik het al erg vervelend vind als een loslopende hond over mijn aangelijnde hond heen staat te grommen. Hij bijt dan nog niet maar voel me toch erg oncomfortabel. Waar trek je de grens welk gedrag is voor jou hond acceptabel en wat verwacht je van een ander?Nanna schreef:Maar dan nóg is dat geen waarlijke hond/hondagressie.nana schreef: Snauwen naar een hond is een voorbode en waarschuwing en er zou agressie kunnen volgen als de waarschuwing van snauwen wordt genegeert. De situatie is niet hetzelfde maar het ene kan uit het andere volgen.
Dan is het gedrag dat escaleert, om wat voor reden dan ook.
Echte hond/hondagressie is voor de kill gaan bij alles wat maar op een hond lijkt. Of de andere hond nou angstig is, negeert, agressief reageert, maakt niet uit, dood moet ie. Puur omdat ie er ís.
lydia
lydia
- nana
- Zeer actief
Frenk schreef:Wat ik als hond-hond agressie definieerde is juist dat er geen snauwen of andere communicatie aan vooraf gaat.nana schreef:Snauwen naar een hond is een voorbode en waarschuwing en er zou agressie kunnen volgen als de waarschuwing van snauwen wordt genegeert. De situatie is niet hetzelfde maar het ene kan uit het andere volgen.Als er wel degelijk communicatie is die straal genegeerd wordt (door bijv. een opdringerige labreu
) dan vind ik dat iets wezenlijk anders dan een hond die blind d'r bovenop gaat ongeacht wie/wat/waar/hoe etcetera.
En daarom hamer ik ook zo op het uitspreken van welke beelden je in je hoofd hebt bij begrippen. Want als jij hondagressie schrijft, dan denk ik A, terwijl jij B in je hoofd hebt. En dat werkt dan dus niet
Hond-hond agressie is een specifieke vorm van agressie die wat mij betreft niet te vergelijken is met op een gegeven moment agressief reageren als je waarschuwingen in de wind worden geslagen...
Ja ik snap
Denk dat er inderdaad honden zijn die alle voorstadia van waarschuwingen overslaan of zo snel doen dat wij het in ieder geval niet zien. Ik heb zelf nog nooit zoiets gezien.
lydia
lydia
- Frenk
- Zeer actief
Ik ben Nanna niet, maar wil wel graag reagerennana schreef:Wat is een gaatje bijten dan? Ben het met je eens hoor maar voor veel mensen is agressie iets anders vandaar de vele irritatie's tussen hondeneigenaren onderling. Moet zeggen dat ik het al erg vervelend vind als een loslopende hond over mijn aangelijnde hond heen staat te grommen. Hij bijt dan nog niet maar voel me toch erg oncomfortabel. Waar trek je de grens welk gedrag is voor jou hond acceptabel en wat verwacht je van een ander?
Ik vind over mijn hond heen staan grommen meer dan een beetje vervelend en ik wil het dus ook niet hebben. Maar ik neem het Frenk ook echt niet kwalijk als hij laat merken dat hij dat niet moet.
Bijvoorbeeld laatst: we liepen in het bos en komen twee andere honden tegen. Een spanielachtige hond en een soort Frenk-achtige pluis. Die Frenk-achtige pluis was onderdanig-opdringerig. Met een lage houding onderdanig lopen doen, maar ondertussen wel Frenk blokken... Wij liepen ondertussen door (dat doe ik meestal) en op een gegeven moment roep ik Frenk. Die wil naar me toe komen, maar wordt dus steeds geblokt door die vals-onderdanige pluis. Tegen de tijd dat ze bij ons zijn is Frenk daar behoorlijk pissig over, omdat zijn signalen compleet genegeerd worden. Hij gaat dus grauwelen en brommen en als ik hem zou laten begaan, dan gaat het wel verder dan dat. Dat wil ik dan weer niet hebben, dus ik roep Frenk bij me en ik stuur die pluis weg. Is Frenk dan hondagressief? Nee toch? Kan hij op een gegeven moment agressief worden? Ja, als je hem genoeg tergt. Maar dat vind ik dan weer niet raar. Ik vind het alleen wel erg prettig dat zijn emmertje niet zo snel vol is, om die beeldspraak maar te herhalen
Wat ik zelf heel erg vind uitmaken is de mate van interactie tussen honden. Ik vind een hond die signalen negeert door lomp-enthousiast of vals-onderdanig te doen heel irritant en die verdient op een gegeven moment gewoon een
Ik vind een hond die ergens snuffelt of loopt of anderszins met zichzelf of z'n baasje bezig is en die onderuit geschoffeld wordt door een grommende hond die er boven op duikt heel merkwaardig en ik vind de beukende hond op z'n zachtst gezegd behoorlijk apart. En als het verder gaat dan schoffelen en grommen en zo'n hond gaat uit het niets voor de kill, dan vind ik het helemaal