Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1001 manieren en inzichten over opvoeden volgens het forum.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Hoe krijg ik haar stil??

Ongelezen bericht door renee-uk »

ArCee schreef:stug en star op je strepen staan zal waarschijnlijk op den duur wel succes hebben, maar of je hond daar zo gelukkig mee is is een tweede, terwijl als je wat minder star bent en eens een andere manier gebruikt je hoogstwaarschijnlijk veel vlugger een veel beter resultaat hebt.
dat is wat ik probeer te zeggen.

Je kunt het, misschien zoals ik de zaken beschreven heb, als star en stug zien, terwijl ik eigenlijk gewoon consequent probeer te zijn. Een nee is nee en blijft nee. Daar lijkt mij niets mis mee, sterker, zoals ik het mij altijd verteld, en zo heb ik het altijd gedaan.
Dat daarbij het ene veel langer duurt, en waarbij ik meer geduld moet hebben, om aan, of af te leren als het andere, dat is duidelijk.
je leest niet goed
ik zeg nergens dat consequent zijn verkeerd is, ik ben juist een enorme voorstander van duidelijk, rechtvaardig en consequent zijn.
ik zeg alleen dat je met een andere methode vaak vlugger en beter succes hebt dan met star en stug door blijven gaan op een verkeerd ingeslagen weg en dat dat hondafhankelijk is.
mijn jan neemt hier echt de regie niet over hoor, luistert als een trein en weet heel goed wat nee betekent, ook al dirigeer ik hem niet in zijn mand als ik weet dat hij dat erg vervelend vindt.
maar goed, ik hou er mee op, denk dat ik meer succes heb als ik in de tuin tegen de appelboom ga praten.
als jij het prettiger vindt om een eenmaal ingenomen standpunt ten koste van alles te handhaven, moet je dat vooral niet laten.
ik heb meelij met je hondje, dat wel en ik vraag me af waarom jij in godsnaam zo bang bent dat je hond je de baas gaat worden als je ook maar enigszins rekening met de aard van je hond zou houden.
Beetje gebrek aan vertrouwen in jezelf lijkt het mij en dat moet je hond dan ontgelden!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ArCee schreef:Dat ik misschien TEVEEL in een TEKORTE tijd wilde had ik zelf ook al toegegeven, en mezelf op betrapt, misschien omdat ze het andere wat we haar inmiddels hebben aangeleerd een vals, of een te hoopvol beeld gaf?
Ik neem er nu inderdaad mijn tijd voor, en ga nu tussendoor ook geen andere zaken aanleren of aanpakken om geen dingen door elkaar te laten lopen. Dan word het echt serieus teveel.

Wat het op de plaats blijven aangaat, dus in haar mand, ik ga gewoon beginnen, met clicker om haar uberhaupt het commando BLIJF aan te leren. Gewoon blijf, te beginnen voor mijn part 2 of 5 seconden, en op/uitbouwen. Kan ze eenmaal, dan maakt het niet uit waar ze af ligt.

Haar in de mand veel aantdacht en liefde geven deden we met de achterliggende gedachten dat de mand als iest prettigs ervaren werd, en niet als strafplek of zo. Dus het idee erachter was misschien zo slecht niet, maar ja, als een hond het als zodaning niet oppakt of ziet? :U:

Ik vind het trouwens wel frapant dat ze eventueel verlatingsangst zou kunnen hebben, maar alleen als I K de deur uit stap. Bij mijn vrouw geen kik dus!! :80:
Misschien is ze iets 1kennig?

In ieder geval gaan we nu 1 stap per keer.

Wat ik dan trouwens wel weer apart vind, ik heb nu de afgelopen dagen 2 een ronde bos gelopen met een andere hondeneigenaar waarbij dit ook ter sparake kwam, en beide personen reageerde met dingen als:
Groot gelijk, ik moet haar/hem ook niet steeds om mijn voeten te hebben.
Of, gelijk heb je, jij bepaald toch wie er de baas is en niet je hond, want je hebt nogal een hond.
En, nou bij ons ook hoor. Ik moet er niet aan denken dat Sascha met haar modderpoten nu op mijn bank of stoelen kruipt.

Da's dan toch wel weer raar, of zal het een mening zijn van de Noord-Hollandse "oudere generatie" honden bezitters/opvoeders misschien?? :mrgreen:

Wat het ook is, en wat er word geadviseerd, bepaalde dingen/principes stap ik gewoon absoluut niet af, zoals niet boven komen, en blijf is blijf tot ik zeg dat je weer van je plek mag, alhoewel we dat laatste cm voor cm gaan opbouwen.
Veroordeel mij er maar om, maar zo heb ik altijd honden opgevoed, alle honden kende en deden het, en uiteindelijk zal Gila het ook begrijpen, maar ze krijgt er de tijd voor. De tijd die ze nodig heeft.
welkom in de wereld die mechelaar heet en met deze instelling kom je er niet... dat is het enige wat ik er nog over zeg... je wil het toch niet begrijpen.
hier komt geen enkele hond op de bank overigens en ik bepaal ook alles maar niet zo eng dictatoriaal als jij.
En mn ex was voor Xito lucht als ik er was... dus was ook ik alleen erg belangrijk voor hem. Omgekeerd was dit ook zo bij zijn dober, daar was ik lucht voor.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Hier is het met 160/170 kilo hond in huis ook niet lang leve de gloria voor ze hoor. Dat wil zeggen dat er ook regels zijn wat ze wel en niet mogen en wat er wel en niet verwacht wordt van ze. Je kan dit soort dingen ook in harmonie, natuurlijk overwicht, met geduld en consequent zijn prima duidelijk maken. Als wij zouden drillen en drammen, bereiken we ook niks.

Ik heb er nog steeds een kutgevoel over, dat je Gila aan de riem in haar mand legt. Ik kan er niet over uit dat mensen dat anno 2011 nog steeds een goede opvoedmethode vinden.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Miranda schreef:
freskin schreef:Maar een roedelleider gaat toch nooit zelf naar de ranglagere toe?
Hahaha.

Ik ga als ik dat wil gewoon naar mijn hond toe om te knuffelen.
Ik ga zelfs wel eens lager liggen dan zij. Vindt ze leuk, legt ze haar kop op mijn hoofd.
En ze loopt regelmatig voor me.
Of ze geeft mij een 'kriebel mijn buik-commando', waar ik dan braaf naar luister.

Toch ben ik gewoon de hoogste in rang hoor.
En dat is niet omdat mevrouw nou zo'n onderdanig tiepje is :tongue:
Hier ook zo.
En die van mij zijn niet dominant maar ook niet onderdanig.

Honden en katten drinken ook uit elkaars waterbak en liggen in elkaars mand.
En ze mogen op de slaapkamer. :schrik:
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Man o man!

Dat je bepaalde dingen niet wilt hebben snap ik heus.
Het is hier ook heus niet zo dat madam alles bepaalt, maar ik laat het haar wel graag denken :wink:
Al door meerdere mensen gezegd: er zit overduidelijk Mechelaar in Gila.
En ja, dat zijn net wat andere honden, gevoeliger dan jij waarschijnlijk tot nu toe hebt meegemaakt, heel baasgericht. En soms wat vocaal :wink:
Of noem het desnoods gewoon herder.
Maar een van de belangrijkste eigenschappen van een herder is dat ze bij je willen zijn, iets voor je willen doen.
En met je houding: ik ben de baas, ik bepaal waar je ligt, wanneer, hoe lang, noem maar op ontken je in feite de basis van je hond :(:

Ontspan een beetje en je zult zien dat als er eenmaal meer rust in jullie en Gila zit, je ook meer van haar kunt vragen. Maar ontken niet het herdergedeelte in haar en laat s.v.p. de riem aan de kachel achterwege, want op die manier ga je echt niet het vertrouwen krijgen wat jullie in elkaar nodig hebben om het leuk te hebben.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

ik heb meelij met je hondje, dat wel en ik vraag me af waarom jij in godsnaam zo bang bent dat je hond je de baas gaat worden als je ook maar enigszins rekening met de aard van je hond zou houden.

Volgens mij lullen, of lezen we hier allemaal langs elkaar heen of zo, ik begrijp het echt niet meer. Dus ook weer niet waar deze conclusie vandaan komt, maar dat zal mijn tekortkoming zijn.
Vanaf vanmiddag hebben we Gila wel weer terug in de benach, en ondanks dat ze zelf de mand koos, kroop ze er meteen, zonder enige motivatie in. Dus, de riem is weg!!
Ik ben absoluut niet bang dat dit een dominantie probleem is. Daar lijkt het in de verste verte niet op. Dan zou ik nog eerder denken aan puber gedrag.

ook al dirigeer ik hem niet in zijn mand als ik weet dat hij dat erg vervelend vindt.

Ja okay, maar wat nu als je iemand op bezoek hebt, die niet van honden houd, er allergies voor is en er angst voor heeft. Dan wil je mij nu gaan vertellen dat de hond niet op een (of dit nu een mand, bench of andere, vaste plek is) hoeft, als de hond dat niet wil, ten kostte van je bezoeker?? :80: :80: :80:
Dan mag hij lekker zelf een plekkie uitzoeken, zolang het maar uit de buurt van je gast is?? :vaag:

Als Gila, b.v, eens net even te lang om de salon tafel staat te draaien, waarbij ze van alles omver kan gooien met die zweep van haar, dan zeg ik ook vaak genoeg: Ga eens terug Gila. Dan hoeft ze niet in de mand, daar stuur ik haar niet heen, maar gewoon een beetje meer afstand graag en dan gaat, en mag ze van mijn part midden in de kamer leggen, naast me, whatever.

Het enige wat ik probeer te bereiken is dat plaats, plaats is. Niet meer, niet minder, en dat dit geen reden tot protest, paniek, onvrede, rusteloosheid of wat dan ook behoeft te zijn.
Dat hoeft ze helemaal niet morgen, volgende week of volgende maand al te kunnen, van mijn part ben ik er een jaar mee bezig waarbij we steeds een stappie verder gaan.
Maar.................dat een hond gaat bepalen, als ik haar even op haar plaats stuur omdat dat daar een reden voor is, maar de hond het niet wil, dus dan hoeft het niet, nou sorry hoor, dat gaat er bij mij niet in.
Dat kun je dan wel met alles gaan doen.
Ga zit, als je zin hebt?
Geef poot, als je kop toevallig goed staat?
Laat los, mocht je in een goede bui zijn?
Da's is toch geen manier om een hond te houden?
Ik zie al een hondengeleider staan. Pak hem, mocht je toevallig in de gelegenheid zijn Fikkie?? :LOL:

Dan ben je meteen een dictator als je eist dat bij het commando ZIT, de hond gaat zitten. Bij het commando LOS, ze de bal los laten, en bij het commando PLAATS, ze hun mand/bench ingaan, en wachten tot ze horen dat het weer VRIJ is? Dat ze dat commando meteen uitvoeren nadat je hem gegeven hebt?
Dat je niet accepteerd dat, als je een commando geeft, en opeens staan ze te gapen, of ze moeten even uitrekken, of ze moeten opeens nog even piesen, dat je dat als oversprong gedrag niet herkent en allemaal goed is?
Als je ziet dat ze iets doet wat niet mag, je meteen ingrijpt met een streng FOEI. Als je ziet dat iets wil gaan doen wat niet mag dat je het voor probeert te zijn met een hard NEE, in de hoop dat ze het inderdaad niet doen, zoals in een dooie vis gaan liggen rollen!! :kotz:
Ik denk, dat als je met deze ideeen aan komt op de Gaus hondenschool waar ik getraint heb, dat ze je voor gek verklaren!! :piew:

Als dat allemaal niet goed is, als dat allemaal niet kan en mag bij een Mechel, dan ga ik haar morgen maar in een asiel dumpen denk ik, want dan word het nooit wat, maar ik geloof dar werkelijk geen barst van.

Dat er mensen zo met een hond omgaan, dat ze er blij mee zijn, en trots op hun manier van opvoeden zijn, en dat die hond ook nog alles doet wat je wil. Dat kan er bij mij werkelijk, van geen enkele kant, niet in.
Okay, misschien sta ik dan lijnrecht tegenover bepaalde ideeen van opvoeden die bij het overgrote deel van de forum leden horen, dat is dan maar iets waar ik mee moet leven, en dan zal ik jullie niet meer lastig vallen met opvoedkundige vragen, en het gewoon algemeen en luchtig houden.
Dan word dit hele verhaal een gebed zonder einde. De zoveelste volgens mij op dit forum maar okay, die kan er nog wel bij toch :mrgreen:

Ik ben haar niet aan het dwingen, niet aan het drillen, of wat dan ook. Ik ga gewoon, door middel van belonen en elke keer herhalen net zo lang door tot ze datgene doet wat ik wil, of laat wat ik niet wil.
Ja, wat ik WIL, zonder dat ze ruimte krijgt om haar, haar eigen ding van te maken. Ze doet het omdat IK het WIL, niet omdat ZIJ het wil.
Zonder druk, zonder haast. Wedden dat het goed komt??

Voor de rest hou ik er ook over op, ik denk dat onze ideeen gewoon tever uit elkaar leggen om elkaar uberhaupt maar te begrijpen. Van beide kanten niet.
Toch bedankt aan diegene die serieus mee hebben gedacht, er zijn gelukkig wel wat zaken duidelijk geworden voor mij, zeker als het aankomt aan gedragingen van de Mechel specifiek.
Daar kan ik wat mee, en daar hou ik rekening mee.
Wat mij betreft, einde discussie, even goeie vrienden. :ok:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Gajes

Ongelezen bericht door Gajes »

Als ik vind dat ze ergens anders moeten gaan liggen moet dat ook.
Plaats is dan idd plaats :)

Maar zit wanneer mij dat is eens uit komt ja en ook een poot geven wanneer mij dat uitkomt dus dat is de ene keer wel en de andere x niet haha
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Volgens mij ben toch al een beetje bijgebogen :mrgreen: Misschien dat je schijfstijl ombewust te star en stellig overkomt, maar dat de praktijk best meevalt :wink:

Super dat je de bench weer terug hebt geplaatst,ik zou er ook een dekentje opleggen zodat het een veilig holletje is. Als je haar nu steeds een botje of gevulde kong geeft als ze op de plaats moet blijven, kom gaat het vast beter met het jengelen.

Conceqent zijn is goed, en de weg ernaar toe moet zonder te veel druk. Laat ze ook regelmatig los in de kamer zodat ze lekker bij je kan zijn.

Volgens ben kom je dan een heel eind. :E:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

jan gaat wel in die mand als ik dat wil, maar ik wil dat helemaal niet altijd
als ik hem zeg te verdwijnen omdat ik op dat moment bijvoorbeeld geen zin heb in een hond die op mijn voeten ligt mag hij zelf zijn plek uitzoeken zolang hij maar verdwijnt.
altijd maar in die mand sturen waar hij een hekel aan heeft, vind ik star en stug.
waarom zou ik hem dat aandoen als ik op een andere manier, die voor hem een stuk prettiger is, ook mijn zin krijg?

ik heb een hond voor mijn en zijn plezier, niet omdat ik zo nodig de sergeant majoor moet uithangen en ondanks dat ik ze niet voortdurend met bevelen om de oren sla luisteren ze prima als ik ze een keer wel iets beveel.
kwestie van vertrouwen en wederzijds respect.
ik hoef geen hond die voor me kruipt, heb er liever eentje met plezier in zn leven.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ArCee schreef:
Ja okay, maar wat nu als je iemand op bezoek hebt, die niet van honden houd, er allergies voor is en er angst voor heeft. Dan wil je mij nu gaan vertellen dat de hond niet op een (of dit nu een mand, bench of andere, vaste plek is) hoeft, als de hond dat niet wil, ten kostte van je bezoeker?? :80: :80: :80:
Dan mag hij lekker zelf een plekkie uitzoeken, zolang het maar uit de buurt van je gast is?? :vaag:
dan gaat ie hier naar buiten... lekker buiten spelen. In de bench zou ook kunnen, maar ik kies dan liever voor buiten.
Als Gila, b.v, eens net even te lang om de salon tafel staat te draaien, waarbij ze van alles omver kan gooien met die zweep van haar, dan zeg ik ook vaak genoeg: Ga eens terug Gila. Dan hoeft ze niet in de mand, daar stuur ik haar niet heen, maar gewoon een beetje meer afstand graag en dan gaat, en mag ze van mijn part midden in de kamer leggen, naast me, whatever.
prima toch, groot gelijk.
Het enige wat ik probeer te bereiken is dat plaats, plaats is. Niet meer, niet minder, en dat dit geen reden tot protest, paniek, onvrede, rusteloosheid of wat dan ook behoeft te zijn.
Dat hoeft ze helemaal niet morgen, volgende week of volgende maand al te kunnen, van mijn part ben ik er een jaar mee bezig waarbij we steeds een stappie verder gaan.
Maar.................dat een hond gaat bepalen, als ik haar even op haar plaats stuur omdat dat daar een reden voor is, maar de hond het niet wil, dus dan hoeft het niet, nou sorry hoor, dat gaat er bij mij niet in.
als ik klaar zeg is het klaar, maar dan mag hij nog wel overal liggen waar hij wil als ie maar ophoudt met rondkachelen....
Dan ben je meteen een dictator als je eist dat bij het commando ZIT, de hond gaat zitten. Bij het commando LOS, ze de bal los laten, en bij het commando PLAATS, ze hun mand/bench ingaan, en wachten tot ze horen dat het weer VRIJ is? Dat ze dat commando meteen uitvoeren nadat je hem gegeven hebt?
Dat je niet accepteerd dat, als je een commando geeft, en opeens staan ze te gapen, of ze moeten even uitrekken, of ze moeten opeens nog even piesen, dat je dat als oversprong gedrag niet herkent en allemaal goed is?
Als je ziet dat ze iets doet wat niet mag, je meteen ingrijpt met een streng FOEI. Als je ziet dat iets wil gaan doen wat niet mag dat je het voor probeert te zijn met een hard NEE, in de hoop dat ze het inderdaad niet doen, zoals in een dooie vis gaan liggen rollen!! :kotz:
Ik denk, dat als je met deze ideeen aan komt op de Gaus hondenschool waar ik getraint heb, dat ze je voor gek verklaren!! :piew:
aha daar komt het dus vandaan... wordt me meteen een heleboel duidelijk :ugh:
Maar waarom hebben wij al dat geploeter niet nodig dan en jij wel? Je bent niet duidelijk genoeg blijkbaar... ik hoef hier ook geen dictator te spelen in huis om mn hond te laten luisteren... maar ik verplicht dan ook niet op een vierkante meter te moeten blijven. Jij wel.
duidelijkheid krijg je niet door je als een dictator op te stellen.
Als dat allemaal niet goed is, als dat allemaal niet kan en mag bij een Mechel, dan ga ik haar morgen maar in een asiel dumpen denk ik, want dan word het nooit wat, maar ik geloof dar werkelijk geen barst van.
waarom kies je dan voor een kruising van een ras wat je totaal niet begrijpt?
Dat er mensen zo met een hond omgaan, dat ze er blij mee zijn, en trots op hun manier van opvoeden zijn, en dat die hond ook nog alles doet wat je wil. Dat kan er bij mij werkelijk, van geen enkele kant, niet in.
Okay, misschien sta ik dan lijnrecht tegenover bepaalde ideeen van opvoeden die bij het overgrote deel van de forum leden horen, dat is dan maar iets waar ik mee moet leven, en dan zal ik jullie niet meer lastig vallen met opvoedkundige vragen, en het gewoon algemeen en luchtig houden.
Dan word dit hele verhaal een gebed zonder einde. De zoveelste volgens mij op dit forum maar okay, die kan er nog wel bij toch :mrgreen:
dan ken jij mij niet blijkbaar... zou ik toch wat meer gaan lezen... :wink: maar goed als ik dit lees dan val ik toch nog reuze mee :schrik:
Ik ben haar niet aan het dwingen, niet aan het drillen, of wat dan ook. Ik ga gewoon, door middel van belonen en elke keer herhalen net zo lang door tot ze datgene doet wat ik wil, of laat wat ik niet wil.
Ja, wat ik WIL, zonder dat ze ruimte krijgt om haar, haar eigen ding van te maken. Ze doet het omdat IK het WIL, niet omdat ZIJ het wil.
en dat noem je geen drillen of dwingen??? :smile2: maar je doet maar hoor, ik vind het doodzielig voor een MH X.
Voor de rest hou ik er ook over op, ik denk dat onze ideeen gewoon tever uit elkaar leggen om elkaar uberhaupt maar te begrijpen. Van beide kanten niet.
Toch bedankt aan diegene die serieus mee hebben gedacht, er zijn gelukkig wel wat zaken duidelijk geworden voor mij, zeker als het aankomt aan gedragingen van de Mechel specifiek.
Daar kan ik wat mee, en daar hou ik rekening mee.
Wat mij betreft, einde discussie, even goeie vrienden. :ok:
jammer je had er veel mee kunnen doen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond

Ongelezen bericht door Gon »

ArCee schreef:Vanaf vanmiddag hebben we Gila wel weer terug in de benach, en ondanks dat ze zelf de mand koos, kroop ze er meteen, zonder enige motivatie in. Dus, de riem is weg!!:
Wat fijn om te lezen..... :ok: :mrgreen:
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

ArCee schreef: Dat kun je dan wel met alles gaan doen.
Ga zit, als je zin hebt?
Geef poot, als je kop toevallig goed staat?
Laat los, mocht je in een goede bui zijn?
Da's is toch geen manier om een hond te houden?
Ik zie al een hondengeleider staan. Pak hem, mocht je toevallig in de gelegenheid zijn Fikkie?? :LOL:

(...)

(...)

Doe niet zo overdreven.
Alsof het allemaal zo zwart wit is.

Hier moeten ook dingen en de commando's die ik geef moeten opgevolgd worden.
Alleen zijn mijn regels anders dan die van jou.
Ze moet wanner ik dat wil verplicht 'in de stoel', 'op de bank', 'bij me liggen' en 'naar bed' :mann:

Verschil is dat ik niet de minste behoefte heb constant aan micromanagement te doen; dat is waar jij in mijn ogen mee bezig bent.

Daarbij, er zijn meerdere wegen om naar rome te komen.
Ik heb veel liever dat mijn hond iets doet omdat ze het leuk vind met mij samen te werken, dan dat ze het doet omdat er een straf tegenover staat :19:
Denk dat samenwerken met herders sowieso de basis is.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Je komt over als een enorme man, met een grote bulderstem waar je haar van gaat wapperen, maar mischien ben je wel een heel klein mannetje en is het gewoon je schrijfstijl. :wink:

Ik denk dat je het best goed doet, alleen eis je van alles en er is ook nog de hond, die je nog niet zolang hebt, een beetje aanvoelen wat wel en niet werkt voor Gila kan heel nuttig zijn, totale gehoorzaamheid is leuk op papier maar in de praktijk werkt dat niet, en gelukkig maar het zijn geen robotjes.

Ik heb een Kaukaas die is niet voergericht, niet baasgericht, niet te porren voor een balletje en dan moet je wat, geduld, consequent zijn, maar wel allemaal in zijn tempo, ga ik eisen stellen, dan doet hij echt niets meer, mijn tip, blijf kijken naar je hond, wat werkt wel en wat niet, soms moet je via een omweg, om iets anders te bereiken en voor mij staat genieten van je hond voorop. :ok:
Afbeelding
Gon
Zeer actief

Nog even een reactie, het gapen, uitrekken of piesen, is een manier om zichzelf te kalmeren, omdat er iets is waardoor ze gestresst raakt......
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Arcee, je bent wel aan het drillen.
En echt waar, dat is niet nodig.
Wellicht heb ik al mijn posts voor JD lopen typen maar met harmonie, samenwerken, geven en delen, geef het beestje een naam
kom je echt een stuk verder.

Eerst vertrouwen opbouwen, dan dingen vragen.
Laat haar de hond zijn die ze is, probeer haar niet te breken tot de hond die jij wil die ze is..........
Laatst gewijzigd door Suske op 29 okt 2011 18:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Gon schreef:Nog even een reactie, het gapen, uitrekken of piesen, is een manier om zichzelf te kalmeren, omdat er iets is waardoor ze gestresst raakt......
En om de baas te kalmeren.
renee-uk
Zeer actief

je hebt er echt helemaal niks van begrepen Arcee :jank:
natuurlijk moet mijn hond bevelen opvolgen en ook meteen.
alleen doseer ik die bevelen en het zal je vreemd in de oren klinken maar hij begrijpt uitstekend wanneer ik absolute gehoorzaamheid verwacht en wanneer niet.
hondjes hebben ook wel eens vrij!

En als je dan toch Martin Gaus noemt: zelfs die heeft zijn aanpak veranderd in de loop der tijd!
Afbeelding

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Gon schreef:Nog even een reactie, het gapen, uitrekken of piesen, is een manier om zichzelf te kalmeren, omdat er iets is waardoor ze gestresst raakt......
daar zijn de meningen ook over verdeelt maar dat is een andere discussie.
ik verwacht ook van mijn honden dat als ik zeg zit dat ze gaan zitten maar let wel....... alleen als ze het commando snappen. zijn ze nog niet zover dan gaat het met een vbrokje of speeltje. iig op een leuke manier.
ellen
Afbeelding
Gon
Zeer actief

Renee1966 schreef:
En om de baas te kalmeren.
Ja, dat ook.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

ArCee schreef:Wat ik dan trouwens wel weer apart vind, ik heb nu de afgelopen dagen 2 een ronde bos gelopen met een andere hondeneigenaar waarbij dit ook ter sparake kwam, en beide personen reageerde met dingen als:
Groot gelijk, ik moet haar/hem ook niet steeds om mijn voeten te hebben.
Of, gelijk heb je, jij bepaald toch wie er de baas is en niet je hond, want je hebt nogal een hond.
En, nou bij ons ook hoor. Ik moet er niet aan denken dat Sascha met haar modderpoten nu op mijn bank of stoelen kruipt.

Da's dan toch wel weer raar, of zal het een mening zijn van de Noord-Hollandse "oudere generatie" honden bezitters/opvoeders misschien?? :mrgreen:

Wat het ook is, en wat er word geadviseerd, bepaalde dingen/principes stap ik gewoon absoluut niet af, zoals niet boven komen, en blijf is blijf tot ik zeg dat je weer van je plek mag, alhoewel we dat laatste cm voor cm gaan opbouwen.
Veroordeel mij er maar om, maar zo heb ik altijd honden opgevoed, alle honden kende en deden het, en uiteindelijk zal Gila het ook begrijpen, maar ze krijgt er de tijd voor. De tijd die ze nodig heeft.
Het gaat misschien meer om de manier waarop je het wilt aanleren, niet om wát je haar wilt aanleren. Vast binden maakt niet dat hond het een fijne plek gaat vinden. Is het geen idee om een nieuwe mand te kopen en dan vanaf het begin met geduld haar 'op haar plaats' aanleren. Met koekjes, geduld en zónder dwang hebben wij Luna ook geleerd haar mand als eigen plekje te beschouwen. Ze mag overal liggen, maar ligt zij in haar mand, mag er geen kat bij. Dat is haar rustplekje. Als je haar gaat dwingen in de mand te gaan, gaat ze het nooit als een fijne plek beschouwen en zal ze er dus nooit op haar gemak gaan liggen. Ik denk dat daar het gepiep vandaan komt. Ik denk dat als je je wat minder als drillsergant opstelt, je sowieso sneller resultaat behaald.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Arcee heb je bijv. CM ooit een hond zien vastknopen en bulderen om iets voor elkaar te krijgen?
Die hoor je bijna nooit die gebruikt alleen zn lichaamshouding. En heel heel heel veel geduld. Pootje, zit en af komt ook niet in zijn reportoire voor. Puur houding en dan gaan ze ook zitten en af.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik lees dit topic en zou zo graag op veel dingen willen reageren maar hoe arcee over de omgang met honden denkt, het houden van honden, de opvoeding, etc. etc. staat zooooooo ver van mijn idee af en hoe ik over het houden van honden denk dat ik gewoon niet weet waar en hoe ik moet beginnen met reageren.. Het heeft eigenlijk ook gewoon geen zin, daarvoor ligt het te ver uit elkaar. Wat ik wel vind, en daarmee dek ik eigenlijk de lading van mijn gevoel, en dat is dat ik het echt heel erg vind om te lezen dat een hond zo onbegrepen wordt en een baas heeft die niet openstaat voor de behoeftes en communicatie van déze hond en zich aanpast aan wat deze hond met zijn eigen eigenschappen nodig heeft. dit vind ik zelfs (vele malen) erger dan een hond eens een corrigerende tik verkopen :schrik:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Tamara. schreef:Ik lees dit topic en zou zo graag op veel dingen willen reageren maar hoe arcee over de omgang met honden denkt, het houden van honden, de opvoeding, etc. etc. staat zooooooo ver van mijn idee af en hoe ik over het houden van honden denk dat ik gewoon niet weet waar en hoe ik moet beginnen met reageren.. Het heeft eigenlijk ook gewoon geen zin, daarvoor ligt het te ver uit elkaar. Wat ik wel vind, en daarmee dek ik eigenlijk de lading van mijn gevoel, en dat is dat ik het echt heel erg vind om te lezen dat een hond zo onbegrepen wordt en een baas heeft die niet openstaat voor de behoeftes en communicatie van déze hond en zich aanpast aan wat deze hond met zijn eigen eigenschappen nodig heeft. dit vind ik zelfs (vele malen) erger dan een hond eens een corrigerende tik verkopen :schrik:
ik denk wel dat hij openstaat voor tips maar dat hij gila te veel vergelijkt met zijn oude honden. iedereen heeft zijn eigen opvattingen wat betrefd opvoeding en houden van honden en dat hoeft niet per definitie verkeerd te zijn. geef hem de tijd om te leren met gila om te gaan, te leren comminuceren met haar want ook elke hond communiceert op een andere manier.
ik vind het dus positief dat hij gila in de bench zet ipv vastbind, is voor mij een teken dat hij wel open staat voor opbouwende kritiek.
ellen
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

billy schreef:Ik heb een Kaukaas die is niet voergericht, niet baasgericht, niet te porren voor een balletje en dan moet je wat, geduld, consequent zijn, maar wel allemaal in zijn tempo, ga ik eisen stellen, dan doet hij echt niets meer, mijn tip, blijf kijken naar je hond, wat werkt wel en wat niet, soms moet je via een omweg, om iets anders te bereiken en voor mij staat genieten van je hond voorop. :ok:
Klinkt als mijn hond. Hoe harder ik brul, hoe minder die doet ook. Wat dat betreft is een Newfoundlander ook niet geschikt voor je.
Onze herplaatsers hadden zeker in het begin de behoefte om bij ons te zijn. Bij ons komt geen hond boven, maar onze huidige hond dacht daar anders over. Die stond ineens bij mijn man onder de douche. :Q: En die hebben wij in het begin (een aantal weken lang) dagelijks naar boven en beneden getilt omdat hij anders onrustig bleef. Nu slaapt hij al ruim 1 maand (wij hebben hem pas vanaf begin juli) beneden gelukkig. En daar blijft hij ook, want wij hebben een traphek geplaatst zodat hij niet naar boven kan. En dat doet hij ook niet, ook niet overdag als ik de trap niet heb geblokkeerd. Hij had gewoon tijd nodig om te wennen. En dan ga ik daarin wel mee (tot een bepaalde hoogte) om zo sneller tot het gewenste resultaat te komen. Koppig volhouden heeft dan namelijk geen zin. En zo zie ik het ook bij Gila. En daar is niks mis mee om je wat flexibeler op te stellen. Je gezag wordt er niet door ondermijnd.

Zelf denk ik overigens niet in termen van roedelleider en IK ben de baas. Natuurlijk bepaal ik wat hij wel en niet mag, maar ik ga daar niet zo krampachtig mee om. Daar heb ik overigens ook totaal het ras niet voor.
Gon
Zeer actief

Muk schreef: Hoe harder ik brul, hoe minder die doet ook. .
Geldt dat niet voor iedere hond?? :W:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik denk dat ik met Yentle niet ver was gekomen als ik die op dezelfde manier had opgevoed als Tirsa.

Wat je je af kunt vragen is of hoe je het nu probeert te doen werkt, zo niet, dan is een andere insteek misschien te overwegen? En zou je het niet prettiger vinden dat een hond dingen voor je doet, omdat hij dit graag voor je wilt doen? Niet omdat je het hem afdwingt? Ik denk echt dat je met rust en kalmte veel meer kunt bereiken.
Gon
Zeer actief

Neeltje schreef: Ik denk echt dat je met rust en kalmte veel meer kunt bereiken.
Dat is iets wat ik wel geleerd heb, met mijn ongeduld...... :mrgreen: Af en toe even diep ademhalen, tot tien tellen en rustig blijven.... :wink:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Gon schreef:
Muk schreef: Hoe harder ik brul, hoe minder die doet ook. .
Geldt dat niet voor iedere hond?? :W:
Hahaha, vast wel. Al luisterde mijn vorige hond beter naar een duidelijk commando en onze huidige hond helemaal niet. Daar moet ik alles met een zoetgevooisd stemmetje roepen. Gelukkig kan ik dat heel goed, dat scheelt. :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Dit he?

Ik geloof heilig dat je de beste band met je hond krijgt, als wat jij wil, ook hetgeen is dat je hond wil.

Ik kijk dan even naar Lilo, dat is een superbraaf hondje geworden, en toch doet ze nooit iets wat zij niet wil. Als ik fluit of roep, komt ze per direct vrolijk aanrennen, ze WIL braaf zijn. Als zij braaf is, ben ik blij en is het hoera en koekies en knuffels en zij wil hoera en koekies en knuffels en een blije baas.

Jij gaat uit van tegenstrijdige belangen, en die zijn er helemaal niet. Die hond wil een blije baas, jij wil een blije hond. Steek daar eens serieus op in, in plaats van focussen op haar 'falen'. Zij faalt niet, jij faalt. Gila wil een brave blije hond zijn met een goeie blije baas. Zij doet haar best. Nou jij nog.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Cleva schreef:
Cleva schreef:Ik vroeg het al een paar keer maar dat zal wel in de hectiek onopgemerkt zijn gebleven dus nog een keer:

Waar ben je bang voor? Wat denk je dat er gebeurt als je er niet zo boven op zit?
Het zal wel te diep zitten.[/quote]

Het is toch geen moeilijke vraag. :19:

Ik denk dat het niet zozeer angst is voor een hond die het hele gezin grauwend met blikkerende tanden onder de duim probeert te krijgen, maar meer een diep ingewortelde angst voor een hond die niet slaafs gehoorzaam is en de complicaties die zoiets kan geven.

Ik gok effe dat Arcee geen kinders heeft, want als iets je doet relativeren, meer nog dan dieren hebben, is het kinders hebben. Of misschien personeel hebben, dat lijkt me nog veel erger. :D

Ongehoorzaamheid/eigenwijzigheid/koppigheid is 9 van de 10 keer te wijten aan bovenmatige intelligentie. Da's misschien een leuke overpeinzing voor het slapen gaan. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”