ik heb meelij met je hondje, dat wel en ik vraag me af waarom jij in godsnaam zo bang bent dat je hond je de baas gaat worden als je ook maar enigszins rekening met de aard van je hond zou houden.
Volgens mij lullen, of lezen we hier allemaal langs elkaar heen of zo, ik begrijp het echt niet meer. Dus ook weer niet waar deze conclusie vandaan komt, maar dat zal mijn tekortkoming zijn.
Vanaf vanmiddag hebben we Gila wel weer terug in de benach, en ondanks dat ze zelf de mand koos, kroop ze er meteen, zonder enige motivatie in.
Dus, de riem is weg!!
Ik ben absoluut niet bang dat dit een dominantie probleem is. Daar lijkt het in de verste verte niet op. Dan zou ik nog eerder denken aan
puber gedrag.
ook al dirigeer ik hem niet in zijn mand als ik weet dat hij dat erg vervelend vindt.
Ja okay, maar wat nu als je iemand op bezoek hebt, die niet van honden houd, er allergies voor is en er angst voor heeft. Dan wil je mij nu gaan vertellen dat de hond niet op een (of dit nu een mand, bench of andere, vaste plek is) hoeft, als de hond dat niet wil, ten kostte van je bezoeker??

Dan mag hij lekker zelf een plekkie uitzoeken, zolang het maar uit de buurt van je gast is??
Als Gila, b.v, eens net even te lang om de salon tafel staat te draaien, waarbij ze van alles omver kan gooien met die zweep van haar, dan zeg ik ook vaak genoeg: Ga eens terug Gila. Dan hoeft ze niet in de mand, daar stuur ik haar niet heen, maar gewoon een beetje meer afstand graag en dan gaat, en mag ze van mijn part midden in de kamer leggen, naast me, whatever.
Het enige wat ik probeer te bereiken is
dat plaats, plaats is. Niet meer, niet minder, en dat dit geen reden tot protest, paniek, onvrede, rusteloosheid of wat dan ook behoeft te zijn.
Dat hoeft ze helemaal niet morgen, volgende week of volgende maand al te kunnen, van mijn part ben ik er een jaar mee bezig waarbij we steeds een stappie verder gaan.
Maar.................dat een hond gaat bepalen, als ik haar even op haar plaats stuur omdat dat daar een reden voor is, maar de hond het niet wil, dus dan hoeft het niet, nou sorry hoor, dat gaat er bij mij niet in.
Dat kun je dan wel met alles gaan doen.
Ga zit, als je zin hebt?
Geef poot, als je kop toevallig goed staat?
Laat los, mocht je in een goede bui zijn?
Da's is toch geen manier om een hond te houden?
Ik zie al een hondengeleider staan. Pak hem, mocht je toevallig in de gelegenheid zijn Fikkie??
Dan ben je meteen een dictator als je eist dat bij het commando ZIT, de hond gaat zitten. Bij het commando LOS, ze de bal los laten, en bij het commando PLAATS, ze hun mand/bench ingaan, en wachten tot ze horen dat het weer VRIJ is? Dat ze dat commando meteen uitvoeren nadat je hem gegeven hebt?
Dat je niet accepteerd dat, als je een commando geeft, en opeens staan ze te gapen, of ze moeten even uitrekken, of ze moeten opeens nog even piesen, dat je dat als oversprong gedrag niet herkent en allemaal goed is?
Als je ziet dat ze iets doet wat niet mag, je meteen ingrijpt met een streng FOEI. Als je ziet dat iets wil gaan doen wat niet mag dat je het voor probeert te zijn met een hard NEE, in de hoop dat ze het inderdaad niet doen, zoals in een dooie vis gaan liggen rollen!!

Ik denk, dat als je met deze ideeen aan komt op de Gaus hondenschool waar ik getraint heb, dat ze je voor gek verklaren!!
Als dat allemaal niet goed is, als dat allemaal niet kan en mag bij een Mechel, dan ga ik haar morgen maar in een asiel dumpen denk ik, want dan word het nooit wat, maar ik geloof dar werkelijk geen barst van.
Dat er mensen zo met een hond omgaan, dat ze er blij mee zijn, en trots op hun manier van opvoeden zijn, en dat die hond ook nog alles doet wat je wil. Dat kan er bij mij werkelijk, van geen enkele kant, niet in.
Okay, misschien sta ik dan lijnrecht tegenover bepaalde ideeen van opvoeden die bij het overgrote deel van de forum leden horen, dat is dan maar iets waar ik mee moet leven, en dan zal ik jullie niet meer lastig vallen met opvoedkundige vragen, en het gewoon algemeen en luchtig houden.
Dan word dit hele verhaal een gebed zonder einde. De zoveelste volgens mij op dit forum maar okay, die kan er nog wel bij toch
Ik ben haar niet aan het dwingen, niet aan het drillen, of wat dan ook. Ik ga gewoon, door middel van belonen en elke keer herhalen net zo lang door tot ze datgene doet wat ik wil, of laat wat ik niet wil.
Ja, wat ik WIL, zonder dat ze ruimte krijgt om haar, haar eigen ding van te maken. Ze doet het omdat IK het WIL, niet omdat ZIJ het wil.
Zonder druk, zonder haast. Wedden dat het goed komt??
Voor de rest hou ik er ook over op, ik denk dat onze ideeen gewoon tever uit elkaar leggen om elkaar uberhaupt maar te begrijpen. Van beide kanten niet.
Toch bedankt aan diegene die serieus mee hebben gedacht, er zijn gelukkig wel wat zaken duidelijk geworden voor mij, zeker als het aankomt aan gedragingen van de Mechel specifiek.
Daar kan ik wat mee, en daar hou ik rekening mee.
Wat mij betreft, einde discussie, even goeie vrienden.