Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

meedenken.??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: meedenken.??

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Denise. schreef:Of een toller x poedel! Een toedel :cheer:
Gooi er ook nog een Old Eng bulldog doorheen en je hebt een toedeloe. :wink:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Nou..ben benieuwd wat het gaat worden. :F:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Pool schreef:Ik vind het wel oke. Je hebt al hulphonden gefokt en bent nu aan het denken/overwegen welke kruising een hulphond zou kunnen 'opleveren' welke zou voldoen aan bepaalde eisen. Vind dat hartstikke goed! Goed om te lezen dat sommige fokkers verder denken!!
Thanks. :J:
Je zult er maar een keer 1 nodig hebben ,vraag mij af of de meeste dan nog zo anti zijn. :denken:
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Supernova »

bouvierpoedel schreef:
Denise. schreef:Of een toller x poedel! Een toedel :cheer:
Gooi er ook nog een Old Eng bulldog doorheen en je hebt een toedeloe. :wink:
Nee dat zou ik niet doen. Toedeloes gaan er vandoor :LOL:
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:
Pool schreef:Ik vind het wel oke. Je hebt al hulphonden gefokt en bent nu aan het denken/overwegen welke kruising een hulphond zou kunnen 'opleveren' welke zou voldoen aan bepaalde eisen. Vind dat hartstikke goed! Goed om te lezen dat sommige fokkers verder denken!!
Je zult er maar een keer 1 nodig hebben ,vraag mij af of de meeste dan nog zo anti zijn. :denken:
Ja hoor. Al zijn ze zo blind als mollen, er zál een stamboomhulphond komen. Stel je voor.
Weet je dat de hulphonden scholen helemaal niet geinteresseert zijn in die stambomen ,die moeten gewoon een goed hond hebben uit 2 goede ouders . :19: .
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou die hele verrekte poedel kruisen met een pandabeer :ok:
Hoef je die pups alleen maar bamboe te vreten te geven.
Afbeelding
Maar hoe leer je ze dat chinees af en hollands te lullen. :oeps: .
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Er wordt meerdere keren aangehaald dat wat jij wilt, best met een poedel kan, als je de juiste ouders selecteert. Maar dat negeer je gewoon, je bent alleen de andere negateive punten (om het niet te doen) aan het weerleggen. In de posts op de vorige pagina ga je ook alleen in op het idee over geld terwijl dat maar door één iemand geroepen werd.

Concreet dan: Waarom voldoet het karakter van alleen de poedel niet aan de eisen die jij stelt? Lijkt me ook handiger meedenken als je de tekortkomingen van jouw ras wilt opvangen met de sterke punten van een ander ras, en dan heb ik het niet over kleurtjes, maar puur karakter.
Afbeelding
senna en odin
Zeer actief

Ongelezen bericht door senna en odin »

Denise. schreef:
senna en odin schreef:
Denise. schreef:
Valerie schreef:In Amerika worden Akita's en Pitbulls gebruikt als hulphond, therapiehond, speurhond etc. Ik ga Kiyoshi en Jigzy kruisen :cheer: wie bied? De pups zullen uiteraard vreselijk gezond zijn.
Ik wil wel een Kenzo x Jigzy puppy :I:
En dan het gezeur over mijn kruising :pffff:
Welk gezeur?
Was gewoon effe plagend bedoelt hoor :ok: en zeker niet persoonlijk.
Maar ik kreeg best commentaar op mijn Morriskruising. Daar ben ik best even onzeker over geweest. Vooral ook door de voorvallen met Odin naar andere honden toe. Nou vond ik dat nog niet eens het grootste probleem, ik mag ook niet iedereen dus hoeft mijn hond ook niet ubersociaal te zijn. Maar ik kon Odin niet houden en dát was mijn grootste angst. Morris wordt niet zo'n joekel :F: .
Een Akita met een Amstaf leek me dan ook niet de fijnste kruising vandaar dat ik zei en dan krijg ik dat "gezeur" snappie?.
Groetjes Belinda
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

sjaak-k schreef:Er wordt meerdere keren aangehaald dat wat jij wilt, best met een poedel kan, als je de juiste ouders selecteert. Maar dat negeer je gewoon, je bent alleen de andere negateive punten (om het niet te doen) aan het weerleggen. In de posts op de vorige pagina ga je ook alleen in op het idee over geld terwijl dat maar door één iemand geroepen werd.

Concreet dan: Waarom voldoet het karakter van alleen de poedel niet aan de eisen die jij stelt? Lijkt me ook handiger meedenken als je de tekortkomingen van jouw ras wilt opvangen met de sterke punten van een ander ras, en dan heb ik het niet over kleurtjes, maar puur karakter.
Als je goed gelezen hebt was dat ook de vraag . :wink:
Wat een ideale hulphond of werkhond op zou kunnen leveren welk ras met een poedel te xsen. :ok:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Nanna schreef:
renee-uk schreef: en dat kan allemaal niet met de bestaande rassen?
Wat zeur je toch. In de africhting worden ook vaak mechelse herders met hollandse herders gekruist om tot een nóg beter resultaat te komen.
Dat mag dan vanwege één of ander curieus purisme zeker ook niet?
ik zeg nergens dat iets niet mág, ik zeg dat ik er het nut niet van inzie en verder vraag ik om verduidelijking van dingen die ik niet snap.
als jou dat tegen het zere been is lees je het maar niet, uiteindelijk switcht niet iedereen van het ene uiterste naar het andere.

want alle rashonden zijn immers verkloot, zoals je ons al maanden lang te pas en te onpas aan het 'vertellen' bent, maar voor je kruisinkje moeten er wel rashonden uit goede lijnen genomen worden die sociaal en gezond zijn.
hoe kan dat nou als het daaraan volgens jouw berichten totaal aan ontbrak bij al die waardeloze rashonden?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

senna en odin schreef:
Denise. schreef:
senna en odin schreef:
Denise. schreef: Ik wil wel een Kenzo x Jigzy puppy :I:
En dan het gezeur over mijn kruising :pffff:
Welk gezeur?
Was gewoon effe plagend bedoelt hoor :ok: en zeker niet persoonlijk.
Maar ik kreeg best commentaar op mijn Morriskruising. Daar ben ik best even onzeker over geweest. Vooral ook door de voorvallen met Odin naar andere honden toe. Nou vond ik dat nog niet eens het grootste probleem, ik mag ook niet iedereen dus hoeft mijn hond ook niet ubersociaal te zijn. Maar ik kon Odin niet houden en dát was mijn grootste angst. Morris wordt niet zo'n joekel :F: .
Een Akita met een Amstaf leek me dan ook niet de fijnste kruising vandaar dat ik zei en dan krijg ik dat "gezeur" snappie?.
Oh ja ik heb daarover wat opmerkingen gemaakt inderdaad. Maar dat is niet om de kruising op zich, maar om de keuze voor een reu bij de reu die je al had :wink:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:
Ja hoor. Al zijn ze zo blind als mollen, er zál een stamboomhulphond komen. Stel je voor.
Wat een onzinnige uitspraak weer. Maar ja, dat jij inmiddels anti stamboom bent geworden is nu wel duidelijk.

Wat mensen hier afvragen is wat de toegevoegde waarde van deze kruising is? En waarom je dit niet uit bv 2 stamboomhonden van hetzelfde ras kunt halen? Kortom, wat kan de kruising toevoegen wat je niet uit twee poedels kunt halen? Daar heeft Kees nog geen antwoord op gegeven. En ja, dan twijfel ik ook aan het nut van de kruising. Niet dat een kruising nut moet hebben, maar dat argument is voor Kees de reden om een kruising te overwegen. En daar reageer onder andere ik op.

Als Kees nu had gezegd "ik wil voor de leuk wat kruisen, want dat heb ik al veel vaker gedaan met mijn boefjes x poedelkruisingen, en nu wil ik wat anders." dan had ik er wel in kunnen komen. Had ik er ook niet lopen miepen hier in dit topic. Want het boeit mij niet of een hond een stamboom heeft of niet, als die maar liefdevol en medisch getest waar mogelijk op de wereld gezet worden.

Maar goed, omdat het Kees is mag er blijkbaar niet kritisch gekeken worden naar het nut van deze kruising en of je hetzelfde resultaat niet met poedels kunt bereiken. Terwijl een newbie met dezelfde vraag wel het halve forum over zich heen had gekregen. Inclusief een aantal van de mensen die hier nu zo hartstochtelijk deze kruisingsplannen lopen te verdedigen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

bouvierpoedel schreef:
:mann: Fok je dan een staffdoodle voor mij?

Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
sjaak-k schreef:Er wordt meerdere keren aangehaald dat wat jij wilt, best met een poedel kan, als je de juiste ouders selecteert. Maar dat negeer je gewoon, je bent alleen de andere negateive punten (om het niet te doen) aan het weerleggen. In de posts op de vorige pagina ga je ook alleen in op het idee over geld terwijl dat maar door één iemand geroepen werd.

Wat een ideale hulphond of werkhond op zou kunnen leveren welk ras met een poedel te xsen. :ok:
Maar je antwoord dus nog niet op de vraag. Wélke punten van de poedel voldoen niet aan de eisen, oftewel, waarom wil je kruisen, welke punten wil je verbeteren?
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik vind nog steeds de kruisingen poedel en lab/Golden het leukst. maar das alweer niet meer zo 'hip' ben ik bang... :mrgreen: Ik zou een leuke werklijn van 1 van beide rassen nemen. Leuk, hoor.
Het Golden-ras is trouwens, met zijn net-100 jaar, nog harstikke jong; voor die tijd werd er ook lustig gekruist; in mijn ogen ideaal om een brede genenpool te blijven houden. Waarom is dit anno 2012 ineens een doodzonde geworden? Het enige waar ik zelf echt anti- ben is het nemen van een stamboomloze rashond; omdat dit ofwel inherent staat aan ongeteste ouderdieren, ofwel aan ouderdieren welke niet conform de RvB fokken. Ik vind deze insteek eigenlijk prima. Mits ongecastreerd. :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Ik wil misschien volgend jaar wat xsingen gaan doen met de poedel.
Moet wel leuke inschikkelijke en vriendelijke honden opleveren met wat werkdrift zoals bijvoorbeeld voor hulphond of flybal en dergelijk.
Maar niet met de tong uit de bek je savonds nog staan aan te kijken gaan we nog wat doen.
Daarnaast wel een ras wat niet teveel gezondheids problemen geeft.
Leuke kleuren en patroontjes is ook wel leuk en aantrekkelijk.
De Aussie liep ik aan te denken maar diegeen die ik ken zijn niet echt vriendelijk maar beetje snappers en sjagerijnen ,daarnaast wel veel werkvermogen.
Schotse herder leek mij ook wel wat maar niet het timide van de engelse ,maar meer amerikaan.

Helpen jullie eens even mee denken.
Muk .
Lees mijn topic bericht nu eens goed hierboven.
Ik vraag jullie wat de mogelijkheden zijn en niet dat ik die xsingen al had gepland.
Hier zitten veel kenners van rassen waar ik niet de totale ins en outs van heb vandaar dus mijn vraag in of dat mogelijk zou zijn .
Maar nu word hij terug gelegt bij mij en allerlei aannames worden gedaan terwijl er nog helemaal niets besloten is omdat ik nog steeds geen antwoord heb gekregen omdat jullie alleen lopen te zeiken.

.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Anne&Taar schreef:Ik vind nog steeds de kruisingen poedel en lab/Golden het leukst. maar das alweer niet meer zo 'hip' ben ik bang... :mrgreen: Ik zou een leuke werklijn van 1 van beide rassen nemen. Leuk, hoor.
Het Golden-ras is trouwens, met zijn net-100 jaar, nog harstikke jong; voor die tijd werd er ook lustig gekruist; in mijn ogen ideaal om een brede genenpool te blijven houden. Waarom is dit anno 2012 ineens een doodzonde geworden? Het enige waar ik zelf echt anti- ben is het nemen van een stamboomloze rashond; omdat dit ofwel inherent staat aan ongeteste ouderdieren, ofwel aan ouderdieren welke niet conform de RvB fokken. Ik vind deze insteek eigenlijk prima. Mits ongecastreerd. :mrgreen:
Had de werklijn golden ook al voorgesteld. In combinatie met een poedel, krijg je volgens mij hele energieke werkhonden met een goede will to please. Maar niet van die honden die bij elke beweging denken dat ze iets moeten doen. Kunnen goed zelfstandig werken. Verder vrolijke sociale honden en dat in combinatie met een makkelijke vacht, prima geschikt als hulphond.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

sjaak-k schreef:
bouvierpoedel schreef:

Maar je antwoord dus nog niet op de vraag. Wélke punten van de poedel voldoen niet aan de eisen, oftewel, waarom wil je kruisen, welke punten wil je verbeteren?
Bijvoorbeeld wat meer doorzettings vermogen of wat doortastender in sommige zaken of wat minder drama.??
Of iets meer massa en bone.??
Misschien een iets makkelijker vacht.?
:19:
bouvierpoedel
Zeer actief

Sita schreef:
Anne&Taar schreef:Ik vind nog steeds de kruisingen poedel en lab/Golden het leukst. maar das alweer niet meer zo 'hip' ben ik bang... :mrgreen: Ik zou een leuke werklijn van 1 van beide rassen nemen. Leuk, hoor.
Had de werklijn golden ook al voorgesteld. In combinatie met een poedel, krijg je volgens mij hele energieke werkhonden met een goede will to please. Maar niet van die honden die bij elke beweging denken dat ze iets moeten doen. Kunnen goed zelfstandig werken. Verder vrolijke sociale honden en dat in combinatie met een makkelijke vacht, prima geschikt als hulphond.
Een reu van mij heeft een werklijn golden gedekt en zijn 6 heerlijke honden uit gekomen die heel stabiel en de focus hadden op hjet werk en mens.
2 zijn er naar st hulphond gegaan en 1 is er bij st Paqo gebleven.
Muk

bouvierpoedel schreef: Muk .
Ik vraag jullie wat de mogelijkheden zijn en niet dat ik die xsingen al had gepland.
Hier zitten veel kenners van rassen waar ik niet de totale ins en outs van heb vandaar dus mijn vraag in of dat mogelijk zou zijn .
Maar nu word hij terug gelegt bij mij en allerlei aannames worden gedaan terwijl er nog helemaal niets besloten is omdat ik nog steeds geen antwoord heb gekregen omdat jullie alleen lopen te zeiken..
Jij vraagt mogelijkheden, maar het is wel handig om te weten wat je zoekt lijkt mij? Dan kun je daar ook specifiek een of meerdere rassen met die eigenschappen voor aanwijzen. Zolang jij niet vertelt wat je mist in een poedel, kunnen wij wel allemaal rassen gaan noemen, maar dat schiet minder op. Er zijn overigens zelfs newfoundlanders die ingezet worden als hulphond. Niet dat ik die kruising aanraad (vachtverzorging :schrik: ), maar als iedereen toch rassen roept kan deze er ook wel bij.

En ik (en anderen) vraag mij af of je datgene wat jij zoekt ook niet met poedel x poedel kan
bereiken. Maar blijkbaar wordt dat als zeiken gezien en geef je daar geen antwoord op. Of kun je er geen antwoord op geven, dat kan ook nog.
sjaak-k
Zeer actief

Inge O schreef: ja, bij dit uitgangspunt kan ik me wel aansluiten, je kan toch niet in een bepaalde richting 'verbeteren' als je niet weet wat er moet verbeterd worden?
Je quote is niet goed :wink:
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
sjaak-k schreef:
bouvierpoedel schreef:

Bijvoorbeeld wat meer doorzettings vermogen of wat doortastender in sommige zaken of wat minder drama.??
Je hoeft niet zo lullig te antwoorden, het is een gewone, serieuze vraag. Ik ken jouw ras niet, net als meerderen dat niet zullen kennen, maar zij kennen hun eigen ras wel. Als jij aangeeft wat je verbeterd wilt zien kunnen mensen toch met suggesties komen?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Muk schreef:
bouvierpoedel schreef: Muk .
Maar nu word hij terug gelegt bij mij en allerlei aannames worden gedaan terwijl er nog helemaal niets besloten is omdat ik nog steeds geen antwoord heb gekregen omdat jullie alleen lopen te zeiken..
Jij vraagt mogelijkheden, maar het is wel handig om te weten wat je zoekt lijkt mij? Dan kun je daar ook specifiek een of meerdere rassen met die eigenschappen voor aanwijzen. Zolang jij niet vertelt wat je mist in een poedel, kunnen wij wel allemaal rassen gaan noemen, maar dat schiet minder op. Er zijn overigens zelfs newfoundlanders die ingezet worden als hulphond. Niet dat ik die kruising aanraad (vachtverzorging :schrik: ), maar als iedereen toch rassen roept kan deze er ook wel bij.

En ik (en anderen) vraag mij af of je datgene wat jij zoekt ook niet met poedel x poedel kan
bereiken. Maar blijkbaar wordt dat als zeiken gezien en geef je daar geen antwoord op. Of kun je er geen antwoord op geven, dat kan ook nog.
Ach kom nu loop je Sjaak na te lullen ,want 9 pagina's lang loop je over andere dingen te zeiken. :engel:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

lieke schreef:
Boutje schreef:Bijvoorbeeld:
bij collies en shelties heb je mdr-gen defect, bij poedels niet
dus kruisingen daaruit kunnen al geen lijder zijn
collies zijn heel lief, baasgericht zacht en trouw maar mogen wat mij betreft wat actiever en opener, poedels zijn voor zover ik er ken actiever en speelser
een "doe maar wat" kruisinkje of een asielhondje heeft over het algemeen geen testen/onderzoeken etc gehad en is niet specifiek voor een bepaald doel gefokt
een zuivere poedel heeft voor zover ik ze zie lopen een andere spingtechniek, meer hoog dan ver, dat mag wat verder en dat kan met vb een collie er door wel denk ik
collies verharen, poedels niet, een fluffy, aaibare hond die minder verhaart lijkt me ook leuk (trimmer doe ik nu ook al nu en dan)
bij iemand die ik ken met poedels (die ook vroeer wel fokte) is een erfelijke vorm van nagelproblemen, ma heeft het, pups en kleinpups op latere leeftijd ook, bij e collie ken ik dit niet

in het ideale geval kan je de beste eigenschappen van beide rassen combineren
je kan zeker ziekten en aandoeningen die bij een van de rassen veel voorkomen vermijden
en in het slechtste geval houd je de minst goede eigenschappen van de 2 over, dit zou dan kunnen een bladerige zenuwachtige hyperactieve springveer kunnen zijn maar ook daar kan ik mee leven :-)

Mee eens, Gudrun. Als minder goede eigenschap van de collie kan ik er aan toevoegen dat ze minder stabiel kunnen zijn (schrikachtig) en bovendien als hulphond niet zo erg geschikt omdat ze daarvoor te onafhankelijk zijn en geneigd zijn om hun taak zelfstandig te interpreteren. Daarom zie je maar weinig collies als blindegeleidehond (ik ken zelf maar één korthaar die dat is).
Mijn trainster heeft 3 grote poedels en die hebben fantastische karakters want ze zijn heel slim, heel lief en heel sportief. Een combinatie van die twee rassen qua karakter zou mij persoonlijk ook heel erg trekken. Ik heb maar één ding tegen op de poedel: hun vacht. Het zou voor mij niks zijn zo'n scheervacht.
En voor heel veel mensen schrikt juist de langhaarvacht van een collie af. Als je dus een combinatie hebt van die twee vachten: dus je hoeft niet meer te scheren en het is ook niet zo bewerkelijk als een langhaarvacht dan heb je wat mij betreft een ideale combinatie v.w.b. karakter én vacht.

En wat is er in vredesnaam op tegen om bewust een gezonde kruising te fokken die ook nog een keer het ideaalbeeld van een hond voor heel veel mensen benaderd?
Alle huidige rassen zijn tenslotte ook ontstaan uit de behoefte van mensen voor het uitvoeren van een bepaalde taak en/of schoonheid.
Toevallig is er geen behoefte in onze maatschappij aan een nieuwe herdershond of jachthond maar wel aan nieuwe hulphonden.

In antwoord op de vraag wat het toevoegt aan een poedel, citeer ik Boutje en mezelf nog maar een keer. Als Kees een goede poedel met de juiste werklustige eigenschappen weet te combineren met het zachte, baasgerichte en gevoelige karakter van een collie krijg je volgens mij een geweldige hulphond.
Dat er ook nog eens een leuk uiterlijk bij komt, is dan mooi meegenomen.

Wat is er anno 2012 nou zo verschrikkelijk heilig aan een zuiver ras dat er ab-so-luut niet gekruist mag worden? Alsof de moderne rassen zomaar ineens uit de grond zijn geschoten. :roll:

Ik zou graag wat meer stabiliteit in het engelse collietype willen. Als daar voor mijn part een molosser in voor in moet worden gekruist, zal me dat toch gevoeglijk worst wezen (nou ja, qua uiterlijk lijkt me dat niet zo'n goede combi, maar goed).
Als een goede fokker zorgvuldig de ouderdieren uitkiest, ze geen rastypische afwijkingen of ziekten hebben, wat is er nou op tegen?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Concreet dan: Waarom voldoet het karakter van alleen de poedel niet aan de eisen die jij stelt? Lijkt me ook handiger meedenken als je de tekortkomingen van jouw ras wilt opvangen met de sterke punten van een ander ras, en dan heb ik het niet over kleurtjes, maar puur karakter.[/quote]
Wat een ideale hulphond of werkhond op zou kunnen leveren welk ras met een poedel te xsen. :ok:[/quote]

Maar je antwoord dus nog niet op de vraag. Wélke punten van de poedel voldoen niet aan de eisen, oftewel, waarom wil je kruisen, welke punten wil je verbeteren?[/quote]
:19:[/quote]

Je hoeft niet zo lullig te antwoorden, het is een gewone, serieuze vraag. Ik ken jouw ras niet, net als meerderen dat niet zullen kennen, maar zij kennen hun eigen ras wel. Als jij aangeeft wat je verbeterd wilt zien kunnen mensen toch met suggesties komen?[/quote]
====================================================================

Oh god nu antwoord ik weer lullig,
Wat is er lullig aan dan.??
bouvierpoedel
Zeer actief

lieke schreef:
lieke schreef:
Boutje schreef:Bijvoorbeeld:
bij collies en shelties heb je mdr-gen defect, bij poedels niet
dus kruisingen daaruit kunnen al geen lijder zijn
collies zijn heel lief, baasgericht zacht en trouw maar mogen wat mij betreft wat actiever en opener, poedels zijn voor zover ik er ken actiever en speelser
een "doe maar wat" kruisinkje of een asielhondje heeft over het algemeen geen testen/onderzoeken etc gehad en is niet specifiek voor een bepaald doel gefokt
een zuivere poedel heeft voor zover ik ze zie lopen een andere spingtechniek, meer hoog dan ver, dat mag wat verder en dat kan met vb een collie er door wel denk ik
collies verharen, poedels niet, een fluffy, aaibare hond die minder verhaart lijkt me ook leuk (trimmer doe ik nu ook al nu en dan)
bij iemand die ik ken met poedels (die ook vroeer wel fokte) is een erfelijke vorm van nagelproblemen, ma heeft het, pups en kleinpups op latere leeftijd ook, bij e collie ken ik dit niet

in het ideale geval kan je de beste eigenschappen van beide rassen combineren
je kan zeker ziekten en aandoeningen die bij een van de rassen veel voorkomen vermijden
en in het slechtste geval houd je de minst goede eigenschappen van de 2 over, dit zou dan kunnen een bladerige zenuwachtige hyperactieve springveer kunnen zijn maar ook daar kan ik mee leven :-)

Mee eens, Gudrun. Als minder goede eigenschap van de collie kan ik er aan toevoegen dat ze minder stabiel kunnen zijn (schrikachtig) en bovendien als hulphond niet zo erg geschikt omdat ze daarvoor te onafhankelijk zijn en geneigd zijn om hun taak zelfstandig te interpreteren. Daarom zie je maar weinig collies als blindegeleidehond (ik ken zelf maar één korthaar die dat is).
Mijn trainster heeft 3 grote poedels en die hebben fantastische karakters want ze zijn heel slim, heel lief en heel sportief. Een combinatie van die twee rassen qua karakter zou mij persoonlijk ook heel erg trekken. Ik heb maar één ding tegen op de poedel: hun vacht. Het zou voor mij niks zijn zo'n scheervacht.
En voor heel veel mensen schrikt juist de langhaarvacht van een collie af. Als je dus een combinatie hebt van die twee vachten: dus je hoeft niet meer te scheren en het is ook niet zo bewerkelijk als een langhaarvacht dan heb je wat mij betreft een ideale combinatie v.w.b. karakter én vacht.

En wat is er in vredesnaam op tegen om bewust een gezonde kruising te fokken die ook nog een keer het ideaalbeeld van een hond voor heel veel mensen benaderd?
Alle huidige rassen zijn tenslotte ook ontstaan uit de behoefte van mensen voor het uitvoeren van een bepaalde taak en/of schoonheid.
Toevallig is er geen behoefte in onze maatschappij aan een nieuwe herdershond of jachthond maar wel aan nieuwe hulphonden.

In antwoord op de vraag wat het toevoegt aan een poedel, citeer ik Boutje en mezelf nog maar een keer. Als Kees een goede poedel met de juiste werklustige eigenschappen weet te combineren met het zachte, baasgerichte en gevoelige karakter van een collie krijg je volgens mij een geweldige hulphond.
Dat er ook nog eens een leuk uiterlijk bij komt, is dan mooi meegenomen.

Wat is er anno 2012 nou zo verschrikkelijk heilig aan een zuiver ras dat er ab-so-luut niet gekruist mag worden? Alsof de moderne rassen zomaar ineens uit de grond zijn geschoten. :roll:

Ik zou graag wat meer stabiliteit in het engelse collietype willen. Als daar voor mijn part een molosser in voor in moet worden gekruist, zal me dat toch gevoeglijk worst wezen (nou ja, qua uiterlijk lijkt me dat niet zo'n goede combi, maar goed).
Als een goede fokker zorgvuldig de ouderdieren uitkiest, ze geen rastypische afwijkingen of ziekten hebben, wat is er nou op tegen?
Daarom zou de Engelse voor mij ook afvallen want de poedel kan soms ook nogal drama trut zijn.
Zou daarom eerder voor een Amerikaans type gaan ,maar weet daar ook niet genoeg over.
Muk

bouvierpoedel schreef: Ach kom nu loop je Sjaak na te lullen ,want 9 pagina's lang loop je over andere dingen te zeiken. :engel:
:LOL:

Die 9 pagina's zijn prima samen te vatten op het waarom van deze kruising. Dus mijn vragen komen op hetzelfde neer. :pffff:
sjaak-k
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Oh god nu antwoord ik weer lullig,
Wat is er lullig aan dan.??
Nou, afsluiten met een punt en dubbel vraagteken bijvoorbeeld.??

En een :19:

Het komt op mij in elk geval niet echt serieus over. Prima hoor, maar ik dacht dat je hier een topic wilde met meedenkers. Ik zie hier voornamelijk een topic met mensen die elke post aangrijpen om er iets grappigs van te maken, en de kritische vragen worden niet echt beantwoord.

:U:
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Bijvoorbeeld wat meer doorzettings vermogen of wat doortastender in sommige zaken of wat minder drama.??
Trouwens, wat jij wilt maken bestaat al, dat heet namelijk Labrador. Daar hoef je niet voor te kruisen, die kun je zo kopen, mét en zonder stamboom, in overvloed :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

bouvierpoedel schreef:
renee-uk schreef: en dat kan allemaal niet met de bestaande rassen?
Oh daar zou je ook een heel eind mee komen maar net als rassen onderlinhg heel divers zijn zijn mensen dat ook en daar heb je ook rekening mee te houden.
Jij zal ook niet ieder ras aan kunnen of willen.
Dus het staat of valt niet bij 1 ding daar spelen heel wat factoren aan mee .
Net zogoed dat een goede hulphond bij de ene gebruiker heel erg goed functioneert deze misschien wel helemaal 3 x niets is in de handen van een andere gebruiker.
Noem maar een voorbeeldje hoor. :wink:
maar dat wordt toch niet anders als je kruisingen fokt?
dan zul je toch net zo goed houden dat de ene hond prima bij de ene gebruiker en totaal niet bij de andere gebruiker past?
het is nou net alsof alles rozengeur en maneschijn is alleen omdat je wil gaan kruisen en daar geloof ik gewoon niet in.

ik snap dat het overkomt alsof ik zit te zieken, maar dat is echt niet zo, ik probeer dingen te begrijpen en dat kan alleen als ik vragen stel over wat me niet duidelijk is.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”