Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
TV tip voor vanavond...
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: TV tip voor vanavond...
In feite zou een keurmeester ook het oa gebit en gangwerk moeten beoordelen en zou bij honden die geen goed gebit of slecht gangwerk hebben dit in het keurraport moeten vermelden. Het is toch niet gek dat een hond waar elementen ontbreken geen u krijgt?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik had ook wat anders verwacht eigenlijk maar geeft niet. Misschien wil je hier verder toelichten wat je nog meer anders doet of ziet?sirene schreef:leuk stuk hoor maar klopt je link wel ? ik verwachte een stuk over wat je anders ging doen, hele controversiele ideeen, maar ik lees alleen iets over het proberen in te zetten van zoveel mogelijk verschillende dieren ipv een paar superdieren.Rosita Compagner schreef:YvetteJ schreef:Wat bedoel je daar nu mee dan? Ga je dingen anders aanpakken nu? Voor jezelf bedoel ik omdat jij er anders over denkt als de RVB?Rosita Compagner schreef:ach jongens, zijn we na 13 jaar nog steeds niet verder dan 'bewijs het maar dat rashonden ongezond(er) zijn'? Kom op zeg. Maar goed, de Raad bewijst alle hondenfokkers gewoon een dienst door alles op de lange baan te schuiven, want als er écht iets gaat veranderen dan is het ook niet goed. Dus nu praten we gewoon alleen maar in cirkeltjes. Ook goed, ik ben er wel klaar mee.
Ik zie deze ontwikkelingen al zo lang. Dertien jaar geleden maakte ik me er druk om en stond vooraan op de barricaden. Slapeloze nachten had ik er van, en heel wat verhitte discussies gevoerd. We zijn nu nog net zover.... En ik zie precies dezelfde discussies. Voor mezelf heb ik het wel op een rijtje, heb er recent een stuk over geschreven en stap binnenkort in een volgende rasvereniging die denkt het 'beter' te weten. Maar heel hard lopen doe ik niet meer
ga je in een bestuur zitten ?
Groetjes Yvette
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
-
Marion.
Maar soms lukt dat gewoon ook wel hè? Kan ook. Misschien het "verzoek" iets anders inkleden?ranetje schreef:Ik vind het n.l. knap als het van alle honden bekend is.![]()
Hoe doet de fokker dat?
De fokker waar Ita vandaan komt wilde graag dat alle honden uit het nest waar Ita in zat gekeurd werden op de heupen.
Hij leverde daarvoor ook een leuke bijdrage in de kosten en de club geeft daarnaast ook nog een vergoeding.
Toch waren er maar 3 bazen die aan zijn verzoek gehoor hebben gegeven van de 7..........
Hij probeert de gegevens elke keer te krijgen uit elk nest.
Maar dat lukt niet.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Mwah, als iedereen hetzelfde ging doen dan waren we een heel eind hoor. Het wachten is dus tot dat al die anderen ook tot deze inzichten komen. Het is namelijk niet zo moeilijk en je hoeft er ook niet zoveel voor te doen. Maar ja, het voorstel om ook een dekreu 'maar' twee keer in te zetten (en ja, er ook kinderen van te houden), daar trek je al niet eens volle zalen mee. Men begint dan meteen weer te oreren dat bastaarden net zo of wel meer ongezond zijn. Nee hoor, laat mij maar mijn kleine steentje bijdragen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Marion. schreef:Maar soms lukt dat gewoon ook wel hè? Kan ook. Misschien het "verzoek" iets anders inkleden?ranetje schreef:Ik vind het n.l. knap als het van alle honden bekend is.![]()
Hoe doet de fokker dat?
De fokker waar Ita vandaan komt wilde graag dat alle honden uit het nest waar Ita in zat gekeurd werden op de heupen.
Hij leverde daarvoor ook een leuke bijdrage in de kosten en de club geeft daarnaast ook nog een vergoeding.
Toch waren er maar 3 bazen die aan zijn verzoek gehoor hebben gegeven van de 7..........
Maar dat lukt niet.
Waarom dacht je dat ik vroeg hoe de fokker dat gedaan had?
het verzoek van "mijn" fokker vond ik netjes en vriendelijk, maar kennelijk stimuleert het niet.
-
Marion.
Voor mijzelf heb ik er geen enkel belang om te weten hoe het met de heupen van de dames staat. Ik doe niet aan behendigheid, of circustruukjes. Zolang ze onze wandelingen leuk vinden, en aankunnen, vind ik het ook goed.ranetje schreef:Marion. schreef:Maar soms lukt dat gewoon ook wel hè? Kan ook. Misschien het "verzoek" iets anders inkleden?ranetje schreef:Ik vind het n.l. knap als het van alle honden bekend is.![]()
Hoe doet de fokker dat?
Maar dat lukt niet.![]()
Waarom dacht je dat ik vroeg hoe de fokker dat gedaan had?![]()
het verzoek van "mijn" fokker vond ik netjes en vriendelijk, maar kennelijk stimuleert het niet.
Als onze fokker heel expliciet de HD uitslagen zou willen, zou ik ze laten röntgenen hoor. Maar niet voor de leuk, en ook niet als de fokker de volledige kosten betaald.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben het wel met je eens hoor wat dit betreft, ik had gewoon wat anders verwacht.Rosita Compagner schreef:Mwah, als iedereen hetzelfde ging doen dan waren we een heel eind hoor. Het wachten is dus tot dat al die anderen ook tot deze inzichten komen. Het is namelijk niet zo moeilijk en je hoeft er ook niet zoveel voor te doen. Maar ja, het voorstel om ook een dekreu 'maar' twee keer in te zetten (en ja, er ook kinderen van te houden), daar trek je al niet eens volle zalen mee. Men begint dan meteen weer te oreren dat bastaarden net zo of wel meer ongezond zijn. Nee hoor, laat mij maar mijn kleine steentje bijdragen.
Wordt het bij die nieuwe rv een regel ?
Ik zou het toejuichen als het gemeengoed werd om een reu heel beperkt in te zetten maar bij een heel klein ras qua populatie ben je wel afhankelijk van het buitenland en hoe krijg je die fokkers mee ?
Als je zoiets er al doorkrijgt bij een rv (wij hebben max 4 dekkingen, wat al heel veel is) dan zit je nog met buitenlandse dekkingen en reuen. Dat is niet te controleren (zegt men RvB en rv).
Het zou mooi zijn als het gewoon een normaal iets werd zonder dat het een regel is. Dat bijna alle fokkers er achter staan.
- CKS
- Zeer actief
Je bedoelt dat je niet snapt hoe twee fenotypisch vrije honden een lijder voort kunnen brengen? Dat is zo'n 160 jaar geleden door een Tjechische monnik ontdekt: wikipedia artikeltje.malinois schreef:Dat zou zo zijn als HD alleen erfelijk was en niet ook door omgevingsfactoren... Waarom kunnen er dan nog steeds idd. honden met HD komen uit vrije lijnen?Jion schreef: Tja ik zal wel weer te simpel denken maar als alle golden fokkers zouden testen en nooit met dragers zouden fokken, zou er bij het ras geen HD voorkomen toch?
Kees
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is flauw Kees want zo werkt het niet in dit geval. Het gaat er niet om dat honden "gewoon" drager zijn, het gaat erom dat HD door meerdere genen veroorzaakt wordt + milieu.Casey schreef:Je bedoelt dat je niet snapt hoe twee fenotypisch vrije honden een lijder voort kunnen brengen? Dat is zo'n 160 jaar geleden door een Tjechische monnik ontdekt: wikipedia artikeltje.malinois schreef:Dat zou zo zijn als HD alleen erfelijk was en niet ook door omgevingsfactoren... Waarom kunnen er dan nog steeds idd. honden met HD komen uit vrije lijnen?Jion schreef: Tja ik zal wel weer te simpel denken maar als alle golden fokkers zouden testen en nooit met dragers zouden fokken, zou er bij het ras geen HD voorkomen toch?
Kees
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
sirene schreef:Dat is flauw Kees want zo werkt het niet in dit geval. Het gaat er niet om dat honden "gewoon" drager zijn, het gaat erom dat HD door meerdere genen veroorzaakt wordt + milieu.Casey schreef:Je bedoelt dat je niet snapt hoe twee fenotypisch vrije honden een lijder voort kunnen brengen? Dat is zo'n 160 jaar geleden door een Tjechische monnik ontdekt: wikipedia artikeltje.malinois schreef:Dat zou zo zijn als HD alleen erfelijk was en niet ook door omgevingsfactoren... Waarom kunnen er dan nog steeds idd. honden met HD komen uit vrije lijnen?Jion schreef: Tja ik zal wel weer te simpel denken maar als alle golden fokkers zouden testen en nooit met dragers zouden fokken, zou er bij het ras geen HD voorkomen toch?
Kees

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Voor zover bij mij bekend is wel.ranetje schreef:Dat is wel interessant.moosje schreef: Jade komt uit 4 generaties A heupen. Haar broers en zussen ook hebben ook A heupen. En Jade niet.
Alle broers en zussen?
En geldt dat voor alle 4 generaties?
Ik vind het n.l. knap als het van alle honden bekend is.![]()
Hoe doet de fokker dat?
Maar dat lukt niet.
Alle pups die in Nederland geboren worden worden verplicht rond een jaar geröntgend. Dat is het voordeel van een kleine populatie, je hebt er nog grip op. Zonder de uitslagen krijg je geen stamboom.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Kijk, dat is een hele goeiemoosje schreef:Voor zover bij mij bekend is wel.ranetje schreef:Dat is wel interessant.moosje schreef: Jade komt uit 4 generaties A heupen. Haar broers en zussen ook hebben ook A heupen. En Jade niet.
Alle broers en zussen?
Hoe doet de fokker dat?
Maar dat lukt niet.
Alle pups die in Nederland geboren worden worden verplicht rond een jaar geröntgend. Dat is het voordeel van een kleine populatie, je hebt er nog grip op. Zonder de uitslagen krijg je geen stamboom.
Met stamboom en eigendomsverklaring van de RvB die je al heel snel krijgt als pupkoper is dat geen stimulans meer
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Ja, dat is wel jammer. Bijkomend voordeel in deze is dat de Shiloh nog niet FCI erkend is. Denk dat dat ook wel scheelt. En Zwanet is de enige fokker (tot nu toe) in Nederland.ranetje schreef:Kijk, dat is een hele goeiemoosje schreef:Voor zover bij mij bekend is wel.ranetje schreef:Dat is wel interessant.moosje schreef: Jade komt uit 4 generaties A heupen. Haar broers en zussen ook hebben ook A heupen. En Jade niet.
Alle broers en zussen?
Hoe doet de fokker dat?
Maar dat lukt niet.
Alle pups die in Nederland geboren worden worden verplicht rond een jaar geröntgend. Dat is het voordeel van een kleine populatie, je hebt er nog grip op. Zonder de uitslagen krijg je geen stamboom.![]()
Met stamboom en eigendomsverklaring van de RvB die je al heel snel krijgt als pupkoper is dat geen stimulans meer

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Inderdaad een goeie - voor alle rassen waarbij HD voorkomt.ranetje schreef:Kijk, dat is een hele goeiemoosje schreef:Voor zover bij mij bekend is wel.
Alle pups die in Nederland geboren worden worden verplicht rond een jaar geröntgend. Dat is het voordeel van een kleine populatie, je hebt er nog grip op. Zonder de uitslagen krijg je geen stamboom.![]()
Dat zou veel meer inzichtelijk kunnen maken over de prevalentie van HD bij verschillende rassen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Heb hier nog wel een stamboom liggen van een westie die allang dood is. Van die mensen hoorde ik niet veel en ik dacht dan komen ze daar nog wel eens om vragen. Mooi nooit gebeurd.
Op zich heb ik best goede ervaringen met de voorlichting die ik al meteen geef en het uitje wat ik organiseer als de pups 15 maanden zijn. Met zijn allen naar de heupen- en/of knieendokter is best wel leuke en spannend. Doe er een wandeling en een kopje koffie bij en je hebt je puppen ook weer gezien.
Op zich heb ik best goede ervaringen met de voorlichting die ik al meteen geef en het uitje wat ik organiseer als de pups 15 maanden zijn. Met zijn allen naar de heupen- en/of knieendokter is best wel leuke en spannend. Doe er een wandeling en een kopje koffie bij en je hebt je puppen ook weer gezien.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Goh In 2009 is dit al door ' utrecht' bedacht: daarom duurt de database zo lang...
http://www.welzijngezelschapsdieren.nl/ ... 20hond.pdf
http://www.welzijngezelschapsdieren.nl/ ... 20hond.pdf
Laatst gewijzigd door Es op 06 jan 2013 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee ze wachten it hij af is. De universiteit wil sinds 2009 al een DNA databank en de Rvb zal mee betalen en zorgen voor DNA. Niks mis mee maar kan toch gewoon vertelt? Of zie ik het out?
Nav dit bericht:http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... onden.aspx
Dus met DNA afnemen verdient de Rvb straks zoveel dat er een DNA databank betaald kan worden.
Dus met DNA afnemen verdient de Rvb straks zoveel dat er een DNA databank betaald kan worden.
Laatst gewijzigd door Es op 06 jan 2013 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Lijkt me niet dat ze gratis gezondheidsonderzoek gaan doen als je een afstammingsprofiel laat maken. Mag wel van mij hoor, graag zelfs. Maar ik geloof het niet.Es schreef:Nee ze wachten it hij af is. De universiteit wil sinds 2009 al een DNA databank en de Rvb zal mee betalen en zorgen voor DNA. Niks mis mee maar kan toch gewoon vertelt? Of zie ik het out?
Maar ik dacht dat DNA afname voor identificatie was niet voor gezondheidsonderzoek.
Je link uit het andere bericht doet het trouwens niet. Moet geheel tussen
- CKS
- Zeer actief
Meerdere genen maakt qua mechanisme niets uit, het rekent alleen wat lastiger. De lekenuitleg dat 'milieu' er iets mee te maken heeft (en dan wordt al snel 70% geroepen) slaat nergens op. Als dat waar zou zijn zou je een nest Bordeaux-doggen bij een Saluki-fokker neer moeten leggen, heb je opeens 70% hd-vrije bordeaux-doggen. En dát geloof je zelf toch nietsirene schreef:Dat is flauw Kees want zo werkt het niet in dit geval. Het gaat er niet om dat honden "gewoon" drager zijn, het gaat erom dat HD door meerdere genen veroorzaakt wordt + milieu.Casey schreef:Je bedoelt dat je niet snapt hoe twee fenotypisch vrije honden een lijder voort kunnen brengen? Dat is zo'n 160 jaar geleden door een Tjechische monnik ontdekt: wikipedia artikeltje.malinois schreef:Dat zou zo zijn als HD alleen erfelijk was en niet ook door omgevingsfactoren... Waarom kunnen er dan nog steeds idd. honden met HD komen uit vrije lijnen?Jion schreef: Tja ik zal wel weer te simpel denken maar als alle golden fokkers zouden testen en nooit met dragers zouden fokken, zou er bij het ras geen HD voorkomen toch?
Kees
De grootste 'milieu'factor wat betreft het fokken met HD is de onnauwkeurigheid van de diagnose. Als alle honden op een leeftijd van 2 jaar getest zouden worden, onder volledige narcose en met toepassing van distractie technieken, en alle honden waarbij een losse gewrichtskapsel (te zien aan de distractieindex) vastgesteld werd (van klinische of radiografische hd hoeft bij deze honden absoluut geen sprake te zijn!) van de fok worden uitgesloten, dan ben je binnen een zeer beperkt aantal generaties van het grootste deel van de hd-gevallen af. Dat verzin ik niet, daar zijn uitstekende reslultaten mee geboekt. Dat er altijd een paar gevallen zullen blijven heeft te maken met de onzichtbaarheid van recessieve geven- Mendel's erwtjes dus. Zie gequote wikipedia-artikeltje.
Leken en fokkers die niet verder willen studeren blijven maar roepen dat hd maar voor 30% erfelijk is- en bewijzen daarmee dat ze niet snappen hoe populatiegenetica in elkaar steekt.
Kees
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Doen ze dat in Polen zelf ? Echt verwantschap bepalen of DLA ?Melanie 74 schreef:Even een berichtje dat het ook anders kan, bij de Tatrahond (wat wordt georganiseerd in Polen) worden er DNA profielen gemaakt om te onderzoeken hoe de verwandheid is bij dit ras.
In plaats van te praten gebeurd er echt wat
Laatst gewijzigd door sirene op 06 jan 2013 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Overigens wordt hier dus als oplossing voor gezondheidsproblemen DNA onderzoek gegeven en niet inteeltbeperking.
Door de medische faculteit nog wel.
En weten waarom de Cairn zo ziek is, dat komt daar vandaan, het levershunt verhaal.
Door de medische faculteit nog wel.
En weten waarom de Cairn zo ziek is, dat komt daar vandaan, het levershunt verhaal.
Op elke wandeling is
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Doe mij eens wat linkjes naar bewijs dan.Casey schreef:Meerdere genen maakt qua mechanisme niets uit, het rekent alleen wat lastiger. De lekenuitleg dat 'milieu' er iets mee te maken heeft (en dan wordt al snel 70% geroepen) slaat nergens op. Als dat waar zou zijn zou je een nest Bordeaux-doggen bij een Saluki-fokker neer moeten leggen, heb je opeens 70% hd-vrije bordeaux-doggen. En dát geloof je zelf toch nietsirene schreef:Dat is flauw Kees want zo werkt het niet in dit geval. Het gaat er niet om dat honden "gewoon" drager zijn, het gaat erom dat HD door meerdere genen veroorzaakt wordt + milieu.Casey schreef:Je bedoelt dat je niet snapt hoe twee fenotypisch vrije honden een lijder voort kunnen brengen? Dat is zo'n 160 jaar geleden door een Tjechische monnik ontdekt: wikipedia artikeltje.malinois schreef: Dat zou zo zijn als HD alleen erfelijk was en niet ook door omgevingsfactoren... Waarom kunnen er dan nog steeds idd. honden met HD komen uit vrije lijnen?
Kees. Als HD er niet in zit (genetisch gezien) dan komt het er ook niet uit. Tot zover de invloed van het milieu
De grootste 'milieu'factor wat betreft het fokken met HD is de onnauwkeurigheid van de diagnose. Als alle honden op een leeftijd van 2 jaar getest zouden worden, onder volledige narcose en met toepassing van distractie technieken, en alle honden waarbij een losse gewrichtskapsel (te zien aan de distractieindex) vastgesteld werd (van klinische of radiografische hd hoeft bij deze honden absoluut geen sprake te zijn!) van de fok worden uitgesloten, dan ben je binnen een zeer beperkt aantal generaties van het grootste deel van de hd-gevallen af. Dat verzin ik niet, daar zijn uitstekende reslultaten mee geboekt. Dat er altijd een paar gevallen zullen blijven heeft te maken met de onzichtbaarheid van recessieve geven- Mendel's erwtjes dus. Zie gequote wikipedia-artikeltje.
Leken en fokkers die niet verder willen studeren blijven maar roepen dat hd maar voor 30% erfelijk is- en bewijzen daarmee dat ze niet snappen hoe populatiegenetica in elkaar steekt.
Kees
Als die lekenuitleg nergens op slaat, waarom is er dan nog steeds geen zicht op een DNA test voor HD ? Het vererft dan toch hartstikke simpel ? Kruisingen krijgen ook HD dus het gaat ook nog eens om dezelfde genen bij (alle ?) rassen.
Als bij een los gewrichtskapsel dit niet zichtbaar hoeft te zijn op een rofo, wil dat dan zeggen dat je nog strenger kijkt ? Dus dat je bv een goede B nog uitsluit ? Met het röntgenen onder narcose erbij (wat niet iedereen ziet zitten, ik ook niet meer) denk ik dat je dan naast bijna geen HD lijders, ook geen honden meer overhoudt om mee te fokken. Ook een oplossing natuurlijk.
-
Dirk
- Vaste gebruiker
Een afwijking die enkelvoudig recessief vererfd (dus door één gen veroorzaakt wordt) is al een kostbare en tijdrovende zaak, één klein stukje van het DNA uitlezen van één hond kost ruim honderd eurie, voor het uitzoeken moet je ten eerste weten/uitzoeken waar je moet zoeken, en dan moet je voldoende samples hebben van dragers/lijders en vrije dieren, als je 100 samples nodig hebt (wat vrij optimistisch is) dan ben je al € 10.000,-- kwijt alleen aan het uitlezen van het DNA ... bij complexe verervingen moet je vele duizenden stukjes DNA doorworstelen wat vele tonnen kost, iets wat geen rasvereniging kan opbrengen ... met ook nog eens een grote kans dat het niet te vinden is ...sirene schreef: ... Als die lekenuitleg nergens op slaat, waarom is er dan nog steeds geen zicht op een DNA test voor HD ? Het vererft dan toch hartstikke simpel ? Kruisingen krijgen ook HD dus het gaat ook nog eens om dezelfde genen bij (alle ?) rassen. ...
Noëlle 16-10-2004
Bennie 05-05-2008- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar als het gevonden is wereldwijd bruikbaar? Kan je geld verdienen met vinden als universiteit bijv,?
Op elke wandeling is
- CKS
- Zeer actief
Nee. HD is een aandoening die door zoveel verschillende genen veroorzaakt wordt dat zoeken naar 'het' verantwooreelijke gen totaal zinloos is. Het is bovendien nergens voor nodig.Es schreef:Maar als het gevonden is wereldwijd bruikbaar? Kan je geld verdienen met vinden als universiteit bijv,?
Kees
-
Dirk
- Vaste gebruiker
"gelukkig" zit er tussen het DNA van alle hondenrassen niet zo heel veel verschil ... dus als je "iets" vind dan is de kans groot dat dit wereldwijd het zelfde functioneert bij "een" ras en ook bij "andere" rassen op (ongeveer) de zelfde manier vererfd ... helaas zijn dit soort onderzoeken moeilijk te patenteren als je "het" gevonden hebt ... dus het kost klauwen met geld dat zal moeten worden opgebracht door de rashondenliefhebbers ...Es schreef:Maar als het gevonden is wereldwijd bruikbaar? Kan je geld verdienen met vinden als universiteit bijv,?
Noëlle 16-10-2004
Bennie 05-05-2008- Canto
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 9
-
Melanie 74
Ik heb even de link opgevraagd naar hun website, het is alleen in het pools en dat is nou niet mijn sterkste kantsirene schreef:Doen ze dat in Polen zelf ? Echt verwantschap bepalen of DLA ?Melanie 74 schreef:Even een berichtje dat het ook anders kan, bij de Tatrahond (wat wordt georganiseerd in Polen) worden er DNA profielen gemaakt om te onderzoeken hoe de verwandheid is bij dit ras.
In plaats van te praten gebeurd er echt wat
Door de vertaler gegooid en dit kwam eruit;
I
De rest heb ik maar even weggehaald. Gaat meer over hoe je een swap maakt om op te sturen.n honden stamboom VERIFICATIE
In de verificatie en identificatie van honden stambomen gebruikte commerciële onderneming die Finzymes Diagnostic bevat de volgende markers: AHTk211, CXX279, REN169O18, INU055, REN54P11, INRA21, AHT137, REN169D01, AHTh260, AHTk253, INU005, INU030, FH2848, AHT121, FH2054, REN162C04, AHTh171, REN247M23 en amelogenine. Deze markers worden aanbevolen door de International Society of Animal Genetics (ISAG) uit te voeren controles op de oorsprong van de honden op basis van DNA-onderzoek.
Op basis van de analyse van genotypen op 18 microsatelliet loci en amelogenine marker Expertise certificaten afgegeven met vermelding van de oorsprong en de DNA-identificatie.
-
Dirk
- Vaste gebruiker
Daar hoef je niet helemaal voor naar Polen, in België krijg je echt geen stamboom meer als de ouderdieren geen DNA profiel hebben laten vastleggen ... en kan in Nederland ook (nu nog steeds op vrijwillige basis), je kan zo bij de RvB een DNA profilel aanvragen en dat wordt dan netjes bij je stamboomgegevens bewaard.
Noëlle 16-10-2004
Bennie 05-05-2008-
Marion.
En die hele stamboom is hier 12 en 10 jaar geleden in een mapje beland, en ligt daar nu nog. Ik hecht daar 0 waarde aanDirk schreef:Daar hoef je niet helemaal voor naar Polen, in België krijg je echt geen stamboom meer als de ouderdieren geen DNA profiel hebben laten vastleggen ... en kan in Nederland ook (nu nog steeds op vrijwillige basis), je kan zo bij de RvB een DNA profilel aanvragen en dat wordt dan netjes bij je stamboomgegevens bewaard.