Ook wij zijn onderweg - eindelijk!
In dit topic
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=279114 schreef ik dat ik deze methode ook wilde gebruiken voor Mila's vuurwerkangst, maar bij elke knal raakt zij zo in paniek dat zij echt geen voertjes aan wilde nemen - ook geen knakworst, frikadel, kaasjes; dingen waar ze normaal een moord voor doet. Voertjes op de grond gooien is hier ook geen optie met katten en een logeerhond.
Ik kreeg de tip van Reneeuk om iets op Mila's neus te smeren, zoals slagroom of smeerkaas, zodat ze het er vanzelf af zou likken. Dit heb ik eerst een paar keer gedaan zonder dat er een knal te horen was, zodat ze wist dat uit die tube/spuitbus iets heel lekkers komt.
Sinds eergisteren bij elke knal is het hier dus: 'Joepie, kaasje!' en kreeg Mila een lik smeerkaas over haar neus. Eigenlijk al bij de derde knal ongeveer likte ze de smeerkaas meteen op. Sinds gisteren sabbelt ze de smeerkaas zelf uit de tube. Ik merk ook al een kleine vooruitgang wat betreft haar angstige gedrag. Voergericht als ze is, heeft ze nu in eerste instantie meer oog voor de smeerkaas. Ze blijft nog wel even rusteloos en hijgt wat, maar ze trilt al niet meer als een rietje en is ook sneller weer rustig. Het is een klein stapje, maar het eerste stapje in de goede richting is duidelijk gezet.
Dus we gaan door met de smeerkaas! Nog een paar weken, hopelijk hebben we daar genoeg aan om in ieder geval de scherpste randjes van de angst af te halen en alles wat we meer bereiken, is mooi meegenomen.