Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Yeah! Cissy B-Bies update: F-Side pag 14

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Melanie 74

Re: Yeah! Cissy update: drachtig dag 57

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Marjoleine schreef:O, verdorie.
Zaten de pups er nog helemaal in, of dat niet?

Ik heb ooit ook een teef gehad die hiervoor aanleg had, of hoe je dat noemt in dit geval.
Is vreselijk akelig, ik ben toen ook tweemaal pups verloren.
Maar zoveel, dat is wel heel erg! Zwaar voor de teef ook. Hoe doet Cissy het?
Bedoel je in hun vliezen? Ze waren goed ontwikkeld, in hun vliezen met hun nageboorte eraan vast.
Alle 7, op het zicht geen afwijkingen, geen misvormingen o.i.d.
Wel was er heel veel groene "prut" wat erop duidt dat de placenta's te vroeg hebben losgelaten.

Ik ben blij dat Cissy ze zo snel en makkelijk, met twee a 3 persweeen waren ze eruit.
hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts
Aantal honden: 2

Re: Yeah! Cissy update: geboren 28/11

Ongelezen bericht door hovawart »

Veel geluk met het 2tal en hopen dat het van af aan een leuke tijd gaat worden voor jullie allen.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Verdorie zeg, ik had jullie zo gegund dat alles volgens het boekje zou gaan :ugh:
Ben wel heel blij om te lezen dat de twee en Cissy het goed doen :cheer:
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Gefeliciteerd met de twee dametjes, hopelijk groeien ze voorspoedig op.
Wel een domper dat de rest van de pups doodgeboren is, sterkte daarmee.
Groetjes, Marjan
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Gefeliciteerd met de twee teefjes. :cheer: :cheer:
Gelukkig doet Cissy het goed, zowel geestelijk als lichamelijk. Dat is toch weer een enorme zorg minder.
Hopelijk weten jullie deze rotervaring snel een plekje te geven en kunnen jullie genieten van dit duo.

Hoe is het trouwens nu tussen Wanda en Cis?
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Van harte gefeliciteerd met je kleintjes.
Het zal wel een domper wezen dat er zoveel pupjes doodgeboren zijn maar gelukkig dat er nog 2 meiskes zijn die het goed doen en waar ze lekker over kan moederen.
Fijn dat ze het voor de rest allemaal goed doen :cheer:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Melanie 74

De kleintjes doen het goed, ze zijn gegroeid in gewicht en Cissy likt, maakt schoon en poetst ze prima.
Haar melkklieren zitten helemaal vol, dat ze soms duidelijk last heeft van de druk, ik masseer er wat uit dan en dan gaat het beter.

De kleinste, een pittig ding met een heel best stemvolume, brnegt soms moeders tot wanhoop en ons dan dus ook. Maar dan moet ze wat, buikje gemasseerd b.v.

Tussen Wanda en cis gaat het goed, Wanda is de bezorgde oppermuts hier, maar Cissy en de pups hebben een eigen kamer. Wanda heeft al even mogen kijken stiekum, en die vindt het heerlijk. We laten Wanda niet bij de pups van Cis, ze is heel beschermend. Ook tegenover mijn moeder en Johann, ze heeft liever niet dat hun haar pups aanraken. Ze kijkt dan echt; die zijn van mij hoor!
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

goed om lezen dat de meisjes het goed stellen én mams ook uiteraard...
blijft toch een horrorverhaal die placentaloslating...
pinguin20
Zeer actief
Mijn ras(sen): leonberger
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door pinguin20 »

Gefeliciteerd met de 2 pups. Gelukkig doen ze het goed.
En jammer van de rest van de pups :roos:
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
M@rijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door M@rijke »

Van harte gefeliciteerd met de 2 pups
Erg verdrietig van de andere 5 :roos: je zal het wel druk krijgen als je ze allebei houdt :D
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Gefeliciteerd en balen vd dood geboren pups. :knuffel:
Melanie 74

Inge O schreef:wat schattig, die rode neusjes :I: :I: .
Melanie 74 schreef: De oorzaak? Waarschijnlijk door een letsel, madam sprong twee dagen terug over een hoge boomstronk en kwam niet geheel volgens plan terecht. Als daardoor een pup dus afstierf zet die de geboorte in gang, en vandaag was pas dag 58. Eigenlijk wel erg vroeg.
maar dat verklaart natuurlijk niet waarom al die placenta's te vroeg hebben losgelaten, dat blijft toch een raar iets.

en dag 58 valt perfect binnen de normale normen hoor, de pups zijn daarom niet minder lang gedragen dan puppen die op dag 63 geboren worden, het wijst er alleen op dag de teef later in haar loopsheid is gedekt, als de eicelletjes al helemaal klaar waren voor bevruchting.

relaxjes' pups zijn (compleet voldragen) ook op dag 58 geboren en dat had ik ook exact voorspeld op basis van haar eerste progesteronwaarden (waar je de LH-piek kan uit afleiden en daaruit weer de geboortedatum).
Het is ook waarschijnlijk, zeker weten doen we het natuurlijk gewoon niet. We wachten het bericht af uit Gießen, of daar wat gevonden wordt.

Wel zijn de geboortegewichten laag voor de Tatra, en de pootjes en het schedeltje zijn nog niet helemaal behaard. En 7 stuks is geen grote worp, dus ook geen reden om eerder te komen dan met 11 stuks. Wel Klopt het dat ze "laat" gedekt is, waarde was 14,8 dus de eicellen waren helemaal klaar voor bevruchting.

Ik heb ook geen idee wat evt. oorzaken kunnen zijn voor te vroeg loslaten van de placenta's.
Mijn dierenarts vroeg of ze misschien van / op de trap was gevallen, maar die sprong over die boomstronk ( behoorlijk hoog) waarmee haar buik dus er tegen knalde kan natuurlijk niet geheel goed zijn. En een eventule oorzaak zijn. Het blijft denk ik ook gissen.

Maar ik ben oprecht blij dat de twee dames het goed doen, en dat Cissy zo'n goede moeder is en ze wat heeft om over te moederen. Zuur blijft het natuurlijk wel.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Melanie 74 schreef: Maar ik ben oprecht blij dat de twee dames het goed doen, en dat Cissy zo'n goede moeder is en ze wat heeft om over te moederen. Zuur blijft het natuurlijk wel.
en zou ik ook ontieglijk zwaar vinden om te moeten meemaken, heb ik ooit één keer gehad met een cairnteefje en die bleef 2 weken zwaar depressief als in 'niet (maar dan echt niét) haar mand uitkomen en haarplukken over haar hele lijf.

gelukkig weet cissy niet beter dan dat ze een klein nestje heeft :ok: .

Idd Medusa werd hier na t overlijden vd pups ook "depressief" en ik kon zelf op dat moment ook niet veel door privé. Katrien nog eeuwig dankbaar dat ze het voor me uit handen heeft genomen en dat Medusa daar mocht herstellen.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Fijn dat ze goed moedert over deze 2.
En inderdaad zuur van de andere 5. Enig idee wanneer je daar de uitslag van kan verwachten?
Afbeelding
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Ben blij om te lezen dat de 2 kleine dametjes het goed doen.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Fijn dat de 2 dametjes het goed doen :cheer:
Lieve foto's :I:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Gefeliciteerd met de twee jongedames :flower: Wat een lekkere wolletjes zijn het! Inderdaad erg verdrietig van de andere pupjes. Hopelijk worden jullie iets wijzer van de de sectie.
Vlindchi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Vlindchi »

Mooie foto's :I:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Maar twee foto's? :neenee: Ik verwacht er minimaal 10 per dag hier te zien. :mrgreen:
Ben blij dat ze het goed doen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Fijn dat deze 2 het goed doen.

Je schreef trouwens eerder over flessen, was melkgift echt totaal nog niet op gang of had het een andere reden dat je fleste zo snel al
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

fijn dat het met de twee dametjes goed gaat!
Afbeelding
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Yyeeaahh, de kleintjes hebben hun groeigewicht gehaald, ze drinken dus goed bij mamma :cheer:
crutz schreef:Fijn dat deze 2 het goed doen.

Je schreef trouwens eerder over flessen, was melkgift echt totaal nog niet op gang of had het een andere reden dat je fleste zo snel al
Tja, als ze te vroeg worden geboren kan het zijn dat ze wel een zuigreflex hebben maar hun kaken stijf op elkaar houden, (logies, want ze zijn nog geprogrammeerd dat als ze hun bek open doen, dat ze dan verzuipen) zo ook die kleine, dan prak je er dus even een flesje in (onder zachte dwang) zodat ze de klik maken dat ze hun bekkie open kunnen doen :wink:
Daarna leg je ze aan de tepel.

En ik vermoed dat we ze alle twee maar houden :mrgreen:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

silvester schreef:Yyeeaahh, de kleintjes hebben hun groeigewicht gehaald, ze drinken dus goed bij mamma :cheer:

Tja, als ze te vroeg worden geboren kan het zijn dat ze wel een zuigreflex hebben maar hun kaken stijf op elkaar houden, (logies, want ze zijn nog geprogrammeerd dat als ze hun bek open doen, dat ze dan verzuipen) zo ook die kleine, dan prak je er dus even een flesje in (onder zachte dwang) zodat ze de klik maken dat ze hun bekkie open kunnen doen :wink:

Dan zal ik wel eek domme fokker zijn, maar 58 dagen valt hier niet onder te vroeg, meerdere nesten hier zijn met 58-59 dagen geboren en zonder problemen.

De teef wast ze zelf schoon genoeg dat er reflex ook vanzelf komt lijkt mij.
silvester

crutz schreef:
silvester schreef:Yyeeaahh, de kleintjes hebben hun groeigewicht gehaald, ze drinken dus goed bij mamma :cheer:

Dan zal ik wel eek domme fokker zijn, maar 58 dagen valt hier niet onder te vroeg, meerdere nesten hier zijn met 58-59 dagen geboren en zonder problemen.

De teef wast ze zelf schoon genoeg dat er reflex ook vanzelf komt lijkt mij.
Tatra's dragen bij een normale worp (en 7 stuks is een normale worp) echt 61 a 62 dagen, het kan wel hoor, ook dat ze met een goed gewicht er uit komen met 58 dagen, maar bij deze was duidelijk te zien dat ie te vroeg was, een telaag gewicht (maar 310 gram i.p.v. De 450 a 500 gram) nog geen haar op de pootjes en op het koppie, en dan moet je er voor zorgen dat ze gelijk voedsel op nemen anders wordt het kritisch, dan heb je nou eenmaal niet de luxe dat je een paar uur kan wachten voordat ze het snappen. Ook omdat ze meer dood dan levend er uit kwam.

Op het moment gaat het gelukkig zeer goed, en daar ben ik heel blij mee.
Melanie 74

De kleine had vruchtwater in haar longetjes, dus ze heeft het echt wel even zwaar gehad.
Als ze zo klein zijn, is het beter dat ze groeien en ze hapte niet. Zuigreflex was er wel, dus hebben we haar een klein beetje melk gegeven, zodat ze vooruit gaat.
Ik wilde haar gewoon niet verliezen, en ik grijp dan in. Verders is ze goed, zeer levendig en kan goed krijsen. Cissy liet haar ook niet links liggen dus ga ik er ook voor.
Pas in de middag liet Cis haar melk schieten en de kleine was om 11:00 uur geboren.
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

310 gram is wel echt klein nog inderdaad. Zoveel weegt een stabij-pup met de geboorte (de lichtste was bij Senna's 10-tal 300 gram toen).

Wel tof als beide dames mogen gaan blijven. Hoop dat het helemaal goed gaat met de dames nu!
De foto's zijn echt te schattig. :I: Maar als er tijd is willen we er natuurlijk meer! :engel:
silvester

Inge O schreef:
silvester schreef: Tja, als ze te vroeg worden geboren kan het zijn dat ze wel een zuigreflex hebben maar hun kaken stijf op elkaar houden, (logies, want ze zijn nog geprogrammeerd dat als ze hun bek open doen, dat ze dan verzuipen) zo ook die kleine, dan prak je er dus even een flesje in (onder zachte dwang) zodat ze de klik maken dat ze hun bekkie open kunnen doen :wink:
dat is een prachtige zelfverzonnen theorie :oeps: .

je denkt toch niet echt dat fetusjes (van welke zoogdiersoort ook) hun bek niet opendoen hè in de baarmoeder :80: ? meer nog, ze slikken zelfs al vruchtwater in, dat geeft dan het bekende meconium in de darm na de geboorte.

kijk, zo stijf houden ze in de baarmoeder de lippen op elkaar :F:
Je kan het verzonnen noemen, ik heb die ervaring, en ik heb geen zin om een pup te moeten te verliezen door een stel betweterige forumers.

*klik* einde discussie.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Melanie 74 schreef: Bedoel je in hun vliezen? Ze waren goed ontwikkeld, in hun vliezen met hun nageboorte eraan vast.
Wel was er heel veel groene "prut" wat erop duidt dat de placenta's te vroeg hebben losgelaten.
Ja, dat bedoel ik.

Ik heb een teef gehad met die aanleg. De eerste keer snapte ik niet hoe dat kwam. De eerste pup die zo werd geboren leefde nog (min of meer) en heb ik er met veel moeite door gekregen, de andere twee hebben het niet gered, die kwamen van verder en waren te lang onderweg. Ze had er totaal elf toen.

Bij een volgend nest had ze het ook, weer drie stuks (van de negen). Die hebben het geen van alle gered.

De longen gaan open als de nageboorte loslaat, dat is het probleem. En dit te vroeg loslaten is een specifieke aanleg blijkbaar. Ik wist dat ook niet maar dat hoorde ik via Utrecht.
Tja, en als de longen opengaan, gaat de pup adem happen en als ze nog in het vruchtwater zitten omdat ze nog niet geboren zijn, gaat dat dus fout.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
silvester

Marjoleine schreef:
Melanie 74 schreef: Bedoel je in hun vliezen? Ze waren goed ontwikkeld, in hun vliezen met hun nageboorte eraan vast.
Ja, dat bedoel ik.

Ik heb een teef gehad met die aanleg. De eerste keer snapte ik niet hoe dat kwam. De eerste pup die zo werd geboren leefde nog (min of meer) en heb ik er met veel moeite door gekregen, de andere twee hebben het niet gered, die kwamen van verder en waren te lang onderweg. Ze had er totaal elf toen.

Bij een volgend nest had ze het ook, weer drie stuks (van de negen). Die hebben het geen van alle gered.

De longen gaan open als de nageboorte loslaat, dat is het probleem. En dit te vroeg loslaten is een specifieke aanleg blijkbaar. Ik wist dat ook niet maar dat hoorde ik via Utrecht.
Tja, en als de longen opengaan, gaat de pup adem happen en als ze nog in het vruchtwater zitten omdat ze nog niet geboren zijn, gaat dat dus fout.
Aha, dit wist ik niet, kan je dat zien aan de dode puppen? Of is er een andere mogelijkheid om uit te vinden dat je teef dat heeft?
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

gefeliciteerd met het 2-tal :cheer:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve