Inge O schreef:wat schattig, die rode neusjes

.
Melanie 74 schreef:
De oorzaak? Waarschijnlijk door een letsel, madam sprong twee dagen terug over een hoge boomstronk en kwam niet geheel volgens plan terecht. Als daardoor een pup dus afstierf zet die de geboorte in gang, en vandaag was pas dag 58. Eigenlijk wel erg vroeg.
maar dat verklaart natuurlijk niet waarom al die placenta's te vroeg hebben losgelaten, dat blijft toch een raar iets.
en dag 58 valt perfect binnen de normale normen hoor, de pups zijn daarom niet minder lang gedragen dan puppen die op dag 63 geboren worden, het wijst er alleen op dag de teef later in haar loopsheid is gedekt, als de eicelletjes al helemaal klaar waren voor bevruchting.
relaxjes' pups zijn (compleet voldragen) ook op dag 58 geboren en dat had ik ook exact voorspeld op basis van haar eerste progesteronwaarden (waar je de LH-piek kan uit afleiden en daaruit weer de geboortedatum).
Het is ook waarschijnlijk, zeker weten doen we het natuurlijk gewoon niet. We wachten het bericht af uit Gießen, of daar wat gevonden wordt.
Wel zijn de geboortegewichten laag voor de Tatra, en de pootjes en het schedeltje zijn nog niet helemaal behaard. En 7 stuks is geen grote worp, dus ook geen reden om eerder te komen dan met 11 stuks. Wel Klopt het dat ze "laat" gedekt is, waarde was 14,8 dus de eicellen waren helemaal klaar voor bevruchting.
Ik heb ook geen idee wat evt. oorzaken kunnen zijn voor te vroeg loslaten van de placenta's.
Mijn dierenarts vroeg of ze misschien van / op de trap was gevallen, maar die sprong over die boomstronk ( behoorlijk hoog) waarmee haar buik dus er tegen knalde kan natuurlijk niet geheel goed zijn. En een eventule oorzaak zijn. Het blijft denk ik ook gissen.
Maar ik ben oprecht blij dat de twee dames het goed doen, en dat Cissy zo'n goede moeder is en ze wat heeft om over te moederen. Zuur blijft het natuurlijk wel.