Cleva schreef:
Nou, vooral dat selecteren in een al van de inteelt vergeven genenput. Doe maar niet.
Ben het niet vaak met je eens, maar dit is een goeie...
In het geval van een bc als werkhond is het al moeilijk genoeg om te selecteren, je moet naar karakter, gezondheid en werkeigenschappen kijken.
Geen sinecure met o.a. de epilepsie die problematisch is in dit ras.
Als je dan ook nog zou moeten gaan selecteren op fifi's die geschikt zijn voor jan doedel als huishond is het ras compleet om zeep.
En een echt alternatief is er niet voor mensen die werken met hun honden.
Dat corgi's, schapendoezen & co geen sheepsense meer hebben boeit geloof ik niet werkelijk iemand, je zult echt geen schaapsherders zien die met een van die rassen nog serieus aan het werk wil.
Bij de bc daarintegen is dat een heel ander verhaal. Die worden nog veel ingezet voor het echte werk, en zijn de best geschikte honden in hun werk. Ja, ik kijk voor een ander ras voor "er bij".
Maar helemaal zonder bc zal ik nooit kunnen in mijn werk aan de kudde.
Ik heb het ooit al eens gezegd, en ik blijf bij mijn mening, splits de bc als ras maar dusdanig op dat het twee aparte rassen worden, benoem het voor mijn part ook anders.
En nogmaals, hier ligt een taak voor de fokker om geen pups naar mensen te verkopen die er niet mee werken. Heel deel van de fokkers van werkhonden die ik ken handhaaft dat al zo, en dat zouden er meer moeten doen!