Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veranderen van uiterlijk

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Veranderen van uiterlijk

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Paisley schreef:Als mensen geen werkhond willen, koop dan een ander ras. Corgi, of een stabij, of whatever. Het probleem ligt erin dat er mensen zijn die zich vergissen in de aanschaf van een schapendrijver en de werkcapaciteiten ook niet willen gebruiken voor andere sporten of het in de dagelijkse omgang lastig vinden. Jammer voor hun, maar moet daarom de border als ras dan maar anders?
Daar snap ik echt niets van.

Tuurlijk heb ik geen schapen in mn achtertuin, maar in alles wat ik doe waardeer ik de eigenschappen die zo'n werkhond met zich meebrengen en daarom is het helemaal een hond voor mij. Ik houd het niet uit met een bankligger of een hond die zich na een halfuurtje rennen tevreden op zn kussen neerstort.
En dat laatste laat exact zien dat je volgens mij driekwart niet hebt (willen) lezen. :E:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Brindlecardi schreef: Maar als je met een suggestie komt op de lange termijn dan is het huidige fokbeleid ineens het beste wat er is en is er absoluut niks mis.
Welk fokbeleid? Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, meer niet. Er is geen beleid als je alle werkhonden op 1 hoop gooit.

Brindlecardi schreef: En dat laatste laat exact zien dat je volgens mij driekwart niet hebt (willen) lezen. :E:
Omdat je totaal niet te volgen bent. Je haalt vanalles door elkaar. Ik weet nog steeds niet wie "we" is, met t niet bestaande fokbeleid.
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Cleva schreef: Nou, vooral dat selecteren in een al van de inteelt vergeven genenput. Doe maar niet.
Ben het niet vaak met je eens, maar dit is een goeie...

In het geval van een bc als werkhond is het al moeilijk genoeg om te selecteren, je moet naar karakter, gezondheid en werkeigenschappen kijken.
Geen sinecure met o.a. de epilepsie die problematisch is in dit ras.
Als je dan ook nog zou moeten gaan selecteren op fifi's die geschikt zijn voor jan doedel als huishond is het ras compleet om zeep.
En een echt alternatief is er niet voor mensen die werken met hun honden.

Dat corgi's, schapendoezen & co geen sheepsense meer hebben boeit geloof ik niet werkelijk iemand, je zult echt geen schaapsherders zien die met een van die rassen nog serieus aan het werk wil.

Bij de bc daarintegen is dat een heel ander verhaal. Die worden nog veel ingezet voor het echte werk, en zijn de best geschikte honden in hun werk. Ja, ik kijk voor een ander ras voor "er bij".
Maar helemaal zonder bc zal ik nooit kunnen in mijn werk aan de kudde.

Ik heb het ooit al eens gezegd, en ik blijf bij mijn mening, splits de bc als ras maar dusdanig op dat het twee aparte rassen worden, benoem het voor mijn part ook anders.

En nogmaals, hier ligt een taak voor de fokker om geen pups naar mensen te verkopen die er niet mee werken. Heel deel van de fokkers van werkhonden die ik ken handhaaft dat al zo, en dat zouden er meer moeten doen!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Brindlecardi schreef:Een schapendoes is dus inmiddels niet eens meer geschikt, dan is het ras gewoon al milder gefokt. Als je dan vervolgens door betere selectie op karakter de angst eruit kan krijgen, dan is dat toch heel fijn?

En dat laatste is dus precies wat ik niet bedoel en ook continu herhaal. :wink:
Een schapendoes is nooit gefokt voor werk op de schapen. vroeger wel, maar die zijn verdwenen en de terugfok is begonnen lang daarna.
Ze zijn teruggefokt aan de hand van plaatjes, zuiver op uiterlijk. En ja, voor de hobby doen ze er wel eens schapenwerk mee, maar ze zijn teruggefokt sinds 1947, en er werd gefokt aan de hand van afbeeldingen, aan de hand van "hoe ze eruit moeten hebben gezien". Toen was Nederland al niet meer vergeven van de kuddes en die werden ook niet gehoed/gedreven door doezen. Dus de term oorspronkelijk werk is gewoon raar hier.

Ik vind het erg leuke honden hoor, maar het zijn alleen op papier herders.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Nou dat gebeurt ook alvast niet. Fokkers die puur op werkcapaciteit fokken, fokken dat niet voor de gemiddelde hondenbaas. Maar voor een hondenbaas die een hond wil met veel werkcapaciteit. Zo simpel is het.

Dat daarvan ook honden bij mensen terecht komen die zich erin hebben vergist, gebeurt wel eens en is onoverkomelijk.
Ik geloof dat nou juist dat laatste het probleem is.
Misschien dat het bij de Kelpie anders is, dat geloof ik wel eigenlijk, maar er zijn zat fokkers bij andere pittige rassen die het geen barst kan schelen blijkbaar.
En dan gaat het fout en natuurlijk komt dat doordat het een verkeerde keuze is van een koper en had die fokker dat niet moeten doen, maar dat gebeurt dus wel.
En daarom zitten er al sinds jaar en dag herderachtige honden, of liever nog mechelachtige honden, bij bosjes in het asiel. Dat was 30 jaar geleden ook al zo trouwens en als ik die sites van nu nakijk is dat nog steeds zo.
En dat werpt dus de vraag op die ik al tig keer heb gesteld in dit topic: dat zijn verkeerde keuzes van de kopers, maar vooral van fokkers. Wat wil je daaraan doen?

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Brindlecardi schreef:
Paisley schreef:
Brindlecardi schreef: Mijns inziens is het niet nodig om honden puur op hun werk capaciteit te fokken voor de gemiddelde particulier.
Nou dat gebeurt ook alvast niet. Fokkers die puur op werkcapaciteit fokken, fokken dat niet voor de gemiddelde hondenbaas. Maar voor een hondenbaas die een hond wil met veel werkcapaciteit. Zo simpel is het.

Dat daarvan ook honden bij mensen terecht komen die zich erin hebben vergist, gebeurt wel eens en is onoverkomelijk. Ben alleen benieuwd of die werkcapaciteiten dan niet de schuld krijgen van gewoon een gebrek aan opvoedkunde van die eigenaar. Misschien hadden ze ook wel een zooitje gemaakt van een cockertje.
Een hond hoeft in Nederland niet bij de schapen
Je hebt geen benul hoeveel er nog met honden gewerkt wordt he?
Prima joh, dan houden we toch lekker die strakke scheiding tussen showlijnen die we met z'n allen uitlachen hier op het forum, en de extreme werklijnen. Dan blijven we toch vooral doen alsof we in de prehistorie leven en we erop uit gaan met onze rottweiler om onze aardappelen op de markt te verkopen en met een zak goud weer terug moeten en bewaakt moeten worden tegen de dieven. En we allemaal schapen in de tuin hebben die kosten wat het kost gehoed moeten worden. Dus moeten we vooral heel erg kijken naar OF de werkprestaties van een hond OF het uiterlijk.
Maar selecteren op een fijne kameraad in een overvolle maatschappij? Foei! Hoe durf je. :wink:
Precies en ik ben erg blij met die scheiding bij de mh iig.
Laten we die zeker maar houden.

En vwb de klapkakerij: vechthonden in die zin van t woord is verboden. Daar mag dus niet meer op gefokt worden imo.
Ps. Jij hebt idd geen idee waar je t over hebt qua karakter voor bepaalde sporten. Wat er nodig is.
Laatst gewijzigd door malinois op 03 jan 2017 07:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Maar toen ik meer dan 10 jaar geleden mijn eerste does kocht was deze discussie er ook al.
Fokkers die ze milder wilde fokken omdat mensen er niks mee konden en fokkers die dat niet wilde en vonden dat je dan maar een ander ras moest kiezen :wink:

Als je niks kunt met een hond met veel energie en behoeftes in deze maatschappij dan kies je toch een ander ras ? Deze maatschappij bestaat niet alleen maar uit werkende ouders die een druk sociaal leven hebben en dus problemen krijgen met een hond die veel energie heeft en ook nog eens slecht alleen thuis kan zijn .

Er zijn ook mensen die wel veel tijd willen besteden aan hun hond en het leuk vinden dat die hond veel energie heeft .
Dat is allemaal best maar het gaat mij erom dat jij blijft volhouden dat het "oorspronkelijk doel" is.
Dat is onzin aangezien ze gemaakt zijn. Ze zijn gefokt op uiterlijk.

En verder ben ik het met je eens, maar gebruik niet die term oorspronkelijk, want er is bij dit ras niks oorspronkelijks aan.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Maar gaat het dan echt mis om die werkeigenschappen ? Als een herder die niet zou hebben maar wel de energie zou hebben zoals die die nu heeft zou het dan óók niet gewoon helemaal fout gaan ? Je kan zelf wel bedenken wat er gebeurd met een hond met heel veel energie die een hele dag in een bench gestopt word omdat mensen moeten werken en pup zo happerig is tegen de kinderen .
In dit geval niet direct denk ik, maar bij een herderras dat op IPO-eigenschappen wordt gefokt wel, die zijn te scherp voor de gemiddelde hondenbaas.
Meestal zal het inderdaad gaan om teveel energie denk ik, het zal afhangen van waarvoor ze gefokt worden/werden.
Je hebt gericht erin gefokte dingen er nou eenmaal niet snel uit.
Jagers jagen, wakers waken, verdedigers verdedigen, vechters vechten. :19:

Heavy schreef:Volgens mij had ik het niet zozeer over het oorspronkelijke doel maar meer over de eigenschappen die er nu nog inzitten .
Jij begon over die schapen ;)

Afbeelding

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Op welke eigenschappen moet er eigenlijk naar 'milder' gegaan worden? Is dat op werklust, leergierigheid, snelheid, volharding, doorzettingsvermogen, uithoudingsvermogen, hardheid voor zichzelf, drijf-instinct, jacht-instinct, manscherpte, 'gameness', souplesse, een combinatie (en welke combinatie dan)?

Ik vind die disneyficatie ook niets, maar ik denk dat dat vooral smaak is. Ik hou niet van overdreven vachten, overdreven hoekingen (of juist overdreven gebrek aan hoekingen), overdreven korte, lange, vrede of smalle snuiten, etc. En ik vind het heerlijk dat bij het Markiesje dat gebrek aan overdrijvingen juist de norm is.

Wel vind ik het jammer als een ras opgesplitst wordt in werklijn en showlijn omdat je dan in feite twee rassen met elk een beperktere genenpoel creëert. Officieel mag je ze wel mengen, maar de praktijk is meestal anders. En dat moet je niet willen.

Het grootste probleem is naar mijn idee dan ook niet de manier van fokken, maar de manier waarop honden aangeschaft worden. Er wordt te veel naar uiterlijk gekeken en te weinig naar wat de hond nodig heeft en of je hem dat kunt bieden. En daarbij speelt dan ook een onderschatting van wat de hond nodig heeft en een overschatting van wat de baas kan/zal bieden mee. En dat is wat je zou moeten aanpakken, niet een nog verder opdelen van de verschillende rassen.
Ik zou zelfs eerder willen pleiten om werkrassen puur als werkras te houden, zonder showlijn. En dus geen gematigde Mechelaars, niet-drijvende border collies, pointers zonder sterke jachtdrift etc. Zodat duidelijk is dat als je een bepaald uiterlijk/ras wilt, je hard aan de bak moet om de hond te geven wat die nodig heeft. Dan nog zullen mensen zich erin verslikken, dat voorkom je helaas niet
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Ik zou zelfs eerder willen pleiten om werkrassen puur als werkras te houden, zonder showlijn.
Definieer werkrassen.

Afbeelding

Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Brindlecardi schreef:
LongFields schreef:
Brindlecardi schreef: Een schapendoes is dus inmiddels niet eens meer geschikt, dan is het ras gewoon al milder gefokt. Als je dan vervolgens door betere selectie op karakter de angst eruit kan krijgen, dan is dat toch heel fijn?

En dat laatste is dus precies wat ik niet bedoel en ook continu herhaal. :wink:
Ik snap alleen niet zo goed waarom als een ras niet (meer) geschikt is voor het oorspronkelijke gebruiksdoel, dit dan door jou "milder" genoemd wordt. Bij een hond die als waak- of verdedigingshond gefokt is geweest kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar een hond die schapen gedreven, danwel gehoed heeft hoeft toch niet scherp te zijn (als tegenhanger van jouw benaming "milder")?
Dus het blijven hangen van je plaat begrijp ik ook niet zo goed dan.

Ik geloof dat een niet angstige hond die aanleg heeft voor schapen hoeden/drijven cq dit gewoon kan toch wel een prettigere hond is dan een wél angstige hond zoals je nu binnen het ras ziet...
Ik geloof dat jou plaat eerder blijft hangen :goeie:

Dat er angst in het ras zit zal voor een groot deel te maken hebben met teveel focus op het uiterlijk, dat is waar het topic oorspronkelijk ook over gaat, honden die steeds meer gaan lijken op Disney figuren. Die ontstaan niet zo maar omdat je karakter vooropstelt. Resultaat ervan is wel dat veel van die Disney honden hun oorspronkelijke doel niet meer kunnen uitoefenen omdat daar nou eenmaal niet op geselecteerd is. Daar wordt vervolgens schande van gesproken, want een hond hoort nog te kunnen doen waar hij voor gefokt is, en anders is het een luie huishond (ik overdrijf dit even om een punt te maken). Mijns inziens is het niet nodig om honden puur op hun werk capaciteit te fokken voor de gemiddelde particulier. Een hond hoeft in Nederland niet bij de schapen, hoeft een inbreker niet te bijten en hoeft al helemaal geen hond te slopen. Wat is er dan zo erg aan om daar niet primair op te selecteren? Maar ook niet op zo nodig op dat uiterlijk met een rasstandaard over hoe een oor moet staan en wat voor kleuren verboden zijn.
Het milder maken van honden gebeurd al lang bij de showhonden. Maar zoals eerder gezegd, daar wordt het uiterlijk dan weer best belangrijk gevonden. (uitzondering daargelaten)
Ik hoor trouwens echt niemand over de stafford in dit verhaal... Is dat dan een ras waar het wel begrepen wordt dat het instinct om honden te molesteren niet zo nodig meer is? :mrgreen:
Wat leuk joh dat je zo thuis bent in hondensport.
Maarre hoezo een hond hoeft in Nederland niet bij de schapen. Ik woon in een stad op een appartement, dus geen tuin.. en toch staat mijn hond met regelmaat meerdere keren per week bij de schapen. De schaapskooi opengooien en de schapen vragen de hei op te gaan en of ze voor het donker terug willen zijn gaat hem niet worden namelijk.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Marjoleine schreef:
Paisley schreef:Nou dat gebeurt ook alvast niet. Fokkers die puur op werkcapaciteit fokken, fokken dat niet voor de gemiddelde hondenbaas. Maar voor een hondenbaas die een hond wil met veel werkcapaciteit. Zo simpel is het.

Dat daarvan ook honden bij mensen terecht komen die zich erin hebben vergist, gebeurt wel eens en is onoverkomelijk.
Misschien dat het bij de Kelpie anders is, dat geloof ik wel eigenlijk, maar er zijn zat fokkers bij andere pittige rassen die het geen barst kan schelen blijkbaar.
En dan gaat het fout en natuurlijk komt dat doordat het een verkeerde keuze is van een koper en had die fokker dat niet moeten doen, maar dat gebeurt dus wel.
En daarom zitten er al sinds jaar en dag herderachtige honden, of liever nog mechelachtige honden, bij bosjes in het asiel. Dat was 30 jaar geleden ook al zo trouwens en als ik die sites van nu nakijk is dat nog steeds zo.
En dat werpt dus de vraag op die ik al tig keer heb gesteld in dit topic: dat zijn verkeerde keuzes van de kopers, maar vooral van fokkers. Wat wil je daaraan doen?
En dat lijkt me ook meteen het lastigste punt idd. Hoe zorg je ervoor dat de fokkers (en pupkopers) die het niks kan schelen aangepakt worden? Ik geloof niet dat die fokkers ook degene zijn die het karakter aan gaan pakken (of stoppen met alleen naar uiterlijk kijken als je de andere kant bekijkt), dus zelfs al zou er van alles gedaan worden om dat te veranderen, waarom zouden de fokkers die het niet kunnen schelen daaraan meewerken? Of de pupkopers die gewoon snel een hond willen die niet bij zich passen, waarom zouden die naar een fokker gaan die zulke dingen aanpast ipv naar een fokker waar ze gewoon een pup meekrijgen? Ook al past die niet bij hun situatie?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Heavy schreef:Ik denk dat je niet maar 1 bepaalde eigenschap eruit kan fokken ? Het lijkt mij dat als je milder gaat fokken alles milder wordt . Jip is nu 9 en ik merk dat hij ouder wordt . Als hij slaapt dan slaapt hij veel dieper . Nieuwjaarsdag hadden we bezoek en dan zelfs slaapt hij zo diep dat hij droomt.Dat was eerder ondenkbaar want hij was altijd heel alert .

Ook met de wandelingen is hij milder . Hij trekt nog steeds een sprintje en rent en vliegt en duikt maar het is allemaal minder . Heel normaal hoor voor een hond op 9 jaar . Hij "hoeft " ook niet zoveel meer en kan best een dag met een wat kortere wandeling .

Heel eerlijk gezegd vind ik de rust in huis makkelijker nu maar ik snap wel dat daar ook tegenover staat dat er meer rust is buiten en dat vind ik wel jammer :wink: nu heb ik mijn handen nog vol aan Heavy maar had ik Jip nu alleen gehad dan was het voor mij saai :o

Dus ik moet er niet aan denken dat de Schapendoezen milder gefokt zouden gaan worden ook al zou dat makkelijker zijn in huis . Ik heb genoten van Jip zijn energie en nog steeds hoor maar zoals hij nu is hoort hij op 9 jaar te zijn en niet als pup .
Zoals gezegd, jouw schapendoes is al milder gefokt. Net als mijn corgi. Ze kunnen namelijk allebei niet meer echt doen waar ze voor gemaakt zijn, en dat is dus ook nergens voor nodig. Er zijn zoveel rassen door gebrek aan selectie op werk eigenschappen al lang milder gefokt. Het jammere is alleen dat er vervolgens veel focus is gelegd op uiterlijk waardoor er met angstige honden is doorgefokt bv bij de schapendoes. Dat vind ik zonde en kan je oplossen door meer op karakter te fokken, minder op uiterlijk, maar daarbij niet een schapendoes willen creëeren die per se bij de schapen moet kunnen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Brindlecardi schreef: Ik geloof dat jou plaat eerder blijft hangen :goeie:
:LOL:
Laatst gewijzigd door LongFields op 03 jan 2017 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

LongFields schreef:
DeDiana schreef:Het gaat er toch om dat je je als eigenaar bewust bent van de behoeftes van je hond en daaraan ook tegemoet kunt komen? Of het nou om een Mechelaar gaat of om andere rassen... ook een Aussie, een Duitse staande, een kelpie of een jack russell etc. etc. kunnen heel vervelend worden als er niets mee gedaan wordt, en dat geldt ook voor genoeg labradors, cocker spaniels, beagles, om maar wat te noemen. De ene individuele hond zal het prima doen als actieve huishond met lange wandelingen en spelletjes buiten, de andere heeft meer behoefte aan serieus werk en ook bij die rassen zitten luie exemplaren die niet veeleisend zijn.
Je kunt wel voor één type hond een heel boekwerk aan regels opstellen, maar dan lijkt het me zinvoller mensen goed te informeren over de verschillende eigenschappen van honden en dat ze iets moeten kiezen wat goed bij ze past, in plaats van alleen naar het uiterlijk te kijken. En ja, natuurlijk lost dat niet alles op en zullen er altijd mensen zijn die tóch denken dat ze zo nodig een Mechelaar moeten nemen terwijl ze er niets mee willen doen, maar door mensen beter te informeren en fokkers beter te laten selecteren, kun je een hoop ellende voor zijn. Ik denk namelijk dat een heleboel van die mensen überhaupt geen hond zouden moeten nemen en dat driekwart van de rassen bij zulke mensen veel tekort zouden komen, omdat die mensen alleen aan zichzelf denken en niet aan de behoeften van de hond. Een hond die wegkwijnt en zich er maar bij neerlegt in plaats van probleemgedrag te gaan vertonen, is toch net zo zielig? Er zijn maar heel weinig honden die geen enkele behoefte hebben aan stimulatie, uitdaging en beweging.
Anders hebben we straks allemaal niet jagende jachthonden, niet wakende waakhonden en niet drijvende herders, voor mensen die gewoon een makkelijk hondje willen met het uiterlijk van een jachthond/herder/BC. Zó werkt het niet met rassen en ik vind het nogal de omgekeerde wereld om je aan te passen aan niet-capabele eigenaren.
Applaus. :ok: :ok: :ok:

Nou, inderdaad, dát dus.

Het hele systeem van rashonden valt en staat met verantwoordelijke fokkers die open en eerlijk zijn over de negatieve kanten van hun ras in plaats van alleen maar oetsjiekoetsjie verhalen op te hangen over hun pollewopjes. Als je bij een gemiddelde rashondenfokker én rasvereniging de rasbeschrijving van het desbetreffende ras leest, zijn alle beschrijvingen zo ongeveer onderling uitwisselbaar. Ze zijn allemaal geweldig lief, sociaal, goed met kinderen, gehoorzaam en over all gewéldig.
Waarom nou eens niet de makke van elk ras juist benadrukken? Bij de zgn. werkhondenrassen hoeveel uitdaging en beweging ze hebben. Hoe hoog hun energieniveau is, hoeveel tijd dit per week kost aan cursussen, wandelen, spelletjes, trainingen, etc. Bij de vecht- of waakhondenrassen hoeveel moeite het kost om ze weg te moeten houden van speelse pups, jolige pubers, chagrijnige buurhonden en dito buren en dat je om ongelukken te voorkomen midden in de nacht of om 5 uur 's ochtends moet lopen, je tuin extra goed moet omheinen, dure WA-verzekeringen moet afsluiten, etc.
Bij de langhaarrassen hoeveel tijd en moeite de vachtverzorging echt kost (en nee, een half uurtje in de week is niet voldoende), de hoge dierenartsrekeningen voor de rassen die van ellende aan elkaar hangen....

Misschien zijn er dan veel minder honden de dupe van schromelijk te kort schietende eigenaren en zullen mensen ook minder gauw zo'n goedkoper exemplaar van een broodfokker van marktplaats aftrekken omdat er veel meer bekend is van de minder leuke aspecten van een border, aussie, mechelaar, stafford, collie, etc.
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Als ik dit zo lees is Noortje geen echte schapendoes. Dat is me toch een luie draak. :D En vermaakt zichzelf prima op het terrein. Heeft niet veel meer nodig dan dat. Dat is dus wel een bankhangende schapendoes.
Laatst gewijzigd door sjm op 03 jan 2017 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Brindlecardi schreef:Een hond hoeft in Nederland, een inbreker niet te bijten. Wat is er dan zo erg aan om daar niet primair op te selectere
Mijn plaat gaat ook blijven hangen hoor, maar nogmaals, het gros van de Mechelaars wordt daar dus nog steeds wel voor gebruikt. Juist in Nederland. Sterker nog de Mechelse herders UIT Nederland worden over de hele wereld geëxporteerd omdat we er hier zo goed in zijn ze daar op te fokken. :U:
Laatst gewijzigd door Budkes op 03 jan 2017 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Marjoleine schreef:

Tsja weet jij het? Ik ben het volledig met je eens hoor. Helaas heb ik het idee dat binnen de werklijnen best veel niet serieuze fokkers zitten. Dus hoe je die moet gaan bereiken, echt geen idee.
Gr. Aniek

Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Heavy schreef:
sjm schreef:Als ik dit zo lees is Noortje geen echte schapendoes. Dat is me toch een luie draak. :D En vermaakt zichzelf prima op het terrein. Heeft niet veel meer nodig dan dat. Dat is dus wel een bankhangende schapendoes.
Misschien was ze zonder dat vermaken op eigen terrein wel een heel andere hond :wink: ik merk aan Jip ook dat hij gewoon regelmatig zijn ei kwijt moet en dan bedoel ik vrij kunnen rennen .
Dat kan Noortje ook hoor. :wink: Noortje is een enthousiaste, vrolijke hond. Maar geen werklustige hond die van alles wil altijd.
Budkes
Zeer actief

Heavy schreef:
Budkes schreef:
Marjoleine schreef:

Tsja weet jij het? Ik ben het volledig met je eens hoor. Helaas heb ik het idee dat binnen de werklijnen best veel niet serieuze fokkers zitten. Dus hoe je die moet gaan bereiken, echt geen idee.
Wij hebben Heavy als sporthond gekocht met sportgarantie . Mocht ze niet voldoen konden we haar terug brengen .
Maar kun je hem ook terugbrengen als hij niet voldoet als huishond? That's the question :mrgreen:
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Budkes schreef:
Brindlecardi schreef:Een hond hoeft in Nederland, een inbreker niet te bijten. Wat is er dan zo erg aan om daar niet primair op te selectere
Mijn plaat gaat ook blijven hangen hoor, maar nogmaals, het gros van de Mechelaars wordt daar dus nog steeds wel voor gebruikt. Juist in Nederland. Sterker nog de Mechelse herders UIT Nederland worden over de hele wereld geëxporteerd omdat we er hier zo goed in zijn ze daar op te fokken. :U:
Dat wil er niet in hoor :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Budkes schreef:
Marjoleine schreef:

En voor de wel serieuze, hoe kun je je pups blijven volgen met zo'n groot verloop? Die honden gaan van koper naar handelaar naar professionele trainers, naar het buitenland enz enz. Lijkt me onbegonnen werk ze in het vizier te houden en dat ook de goede fokkers bijzonder weinig invloed hebben op waar al hun honden terecht komen.
Sassy
moderator

Heavy schreef: Maar gaat het dan echt mis om die werkeigenschappen ? Als een herder die niet zou hebben maar wel de energie zou hebben zoals die die nu heeft zou het dan óók niet gewoon helemaal fout gaan ? Je kan zelf wel bedenken wat er gebeurd met een hond met heel veel energie die een hele dag in een bench gestopt word omdat mensen moeten werken en pup zo happerig is tegen de kinderen .

Een Schapendoes heeft die werkeigenschappen dus niet maar heeft wel véél energie . Als die een hele dag zichzelf moet vermaken en 's avonds het moet doen met een rondje aan de lijn omdat het donker is dan zie ik het ook mis gaan .Dan heb je een hond die gaat slopen en gaat janken en ook die worden herplaats.Die vervelen zich kapot dus moet je een hond dan ook nog dommer gaan fokken (want we hebben geen tijd voor geestelijke uitdaging ) en slomer (want we hebben geen tijd voor lange wandelingen )
Dat denk ik dus ook.
Ik heb hier ook bc uit werklijn die al vroeg op pensioen zijn vanwege blessures, maar die blijven gewoon hier en functioneren ook gewoon als huishond zonder werk.
Ook geen neurootjes.
Maar die moet je evengoed geen 10 uur of meer per dag in een bench willen steken, dat werkt bij geen een hond die wat energie heeft.

Ik vermoed btw dat sowieso het gros van de mensen een verkeerd beeld bij een werklijn bc hebben :wink:
Boutje schreef:Als iedereen die een hond nam nu eens gewoon de moeite nam om zich op de hoogte te stellen van het gewenste ras en zijn eigenschappen en behoeftes en dan besloot dit ras wel of niet te nemen en eventueel aan ander, geschikter, ras te nemen was er geen probleem.
:ok:
Precies mijn mening!
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Heavy schreef:Ja ik kan haar ook terug brengen als ze niet voldoet als huishond :wink:
Maar wat is nu eigenlijk een huishond ? Wat de een een huishond vind vind de ander geen huishond .
Ik weet dat ik Heavy altijd terug kan brengen of ze nu niet meer bij ons past of dat wij niet meer voor haar kunnen zorgen er zal altijd een nieuwe goede plek worden gezocht .
Ik zeg ook niet dat er geen serieuze fokkers zijn hoor, zeker niet. Kijk maar bv naar Carmen hier op t forum en zo zijn er nog vele. Maar helaas ook best veel niet.
Gr. Aniek

Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Marjoleine schreef:Ik geloof dat nou juist dat laatste het probleem is.
Bij de kelpie ook wel hoor, ze worden bij bosjes herplaatst en Kiwi had ook al een aantal eigenaren gehad. Ze redden het alleen niet snel tot het asiel en de gedragsproblemen die ze ontwikkelen houden ze voornamelijk binnenskamers :engel:

We kwamen een keer een zusje van Kiwi tegen bij een gezin met jonge kinderen. Mensen wisten totaal niet dat de pup die ze van marktplaats hadden getrokken een working kelpie was.
T arme dier had t hele huis verbouwd en werd totaal verkeerd begrepen. Maar goed, uit eindelijk komt het dan toch een soort van goed.
Sassy schreef: Ik heb hier ook bc uit werklijn die al vroeg op pensioen zijn vanwege blessures, maar die blijven gewoon hier en functioneren ook gewoon als huishond zonder werk.
Ook geen neurootjes.
Ik denk dat het het grootste probleem is wanneer mensen een border collie of andere veedrijver niet snappen. Het gaat niet zozeer om het werk, maar het respecteren van het karakter van een dergelijke hond.
De hond die ik hierboven noem, was echt gefrustreerd. En de baas ook. Alleen door het onbegrip, en dan raak je in een negatief spiraal want een hond die van god los is, ga je ook niet los van de lijn uitlaten en leuke dingen mee doen.
Laatst gewijzigd door Paisley op 03 jan 2017 19:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sassy
moderator

O er zijn zeker serieuze fokkers, maar je zult als pupkoper ook je huiswerk moeten doen.

Tot nog toe heb ik persoonlijk alleen nog maar honden gekocht van fokkers die honden bij gebleken ongeschiktheid voor het werk (of om welke reden dan ook) zelf terugnemen, of op zijn minst behulpzaam zouden zijn bij het zoeken naar een passende plek.
Niet dat ik dat ooit zelf aan de hand gehad heb...maar toch, het idee dat het kan is prettig.
(Of volwassen honden werkend gezien en lang genoeg met een proeftijd mogen hebben)

En ik vraag daar van te voren ook gericht naar.
Heb al een paar honden die als werkhond aangeschaft zijn en in de lappenmand liggen, hoe lief ze ook zijn, ik kan er geen blijven verzamelen, dus ja, dan zul je heel selectief moeten zijn.
Afbeelding
Sassy
moderator

Cleva schreef:
Sassy schreef: Tot nog toe heb ik persoonlijk alleen nog maar honden gekocht van fokkers die honden bij gebleken ongeschiktheid voor het werk (of om welke reden dan ook) zelf terugnemen, of op zijn minst behulpzaam zouden zijn bij het zoeken naar een passende plek.
Heb je ze dat ook zien doen of zeggen ze het alleen?
Dat heb ik een deel al zien doen EN (nu kan ik alleen voor mezelf spreken) dat is middels een contract vastgelegd.
Bij mijn voorlaatste aangekochte hond staat dat zelfs heel expliciet vermeld dat ie voor een bepaalde werkplek geschikt moest zijn, en bij gebleken ongeschiktheid terug genomen zou worden.
Aanbetaald, en de andere helft van de koopsom pas hoeven te betalen nadat duidelijk was dat ie het door mij gewenste werk aankon.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Nanna schreef:Maar stel. Iemand verdiept zich er in. Die is op zoek naar een leuke huishond met een laag energieniveau. Eisen: middelgroot tot groot en kortharig. Welk ras adviseer je dan?
Labrador teefje, whippet, Beagle, Boxer teefje? Veel verder kom ik niet bij korthaar eigenlijk
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Nanna schreef:
Budkes schreef:
Nanna schreef:Maar stel. Iemand verdiept zich er in. Die is op zoek naar een leuke huishond met een laag energieniveau. Eisen: middelgroot tot groot en kortharig. Welk ras adviseer je dan?
Labrador teefje, whippet, Beagle, Boxer teefje? Veel verder kom ik niet bij korthaar eigenlijk
Die hebben geen van allen een laag energieniveau. En de Whippet komt daar misschien nog het dichtst bij maar mensen willen geen Whippet.....
Ik vind van wel :F:

Edit en ik voorzie iig weinig problemen als je nagenoeg niets met ze doet. Dan verwacht ik nog de meeste problemen bij de boxer eigenlijk.
Gr. Aniek

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef:
Budkes schreef:
Die hebben geen van allen een laag energieniveau. En de Whippet komt daar misschien nog het dichtst bij maar mensen willen geen Whippet.....
Vergeleken met een mechelaar of border collie hebben ze wel een laag energie niveau.
Ik zou mensen die een hond zoeken met een laag energie niveau adviseren te kijken naar een oudere hond. Geen enkele jonge hond heeft een laag energie niveau.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”