Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Am. Bulldog in maandblad Onze Hond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Willynwood-Sindlar
Actief

Ongelezen bericht door Willynwood-Sindlar »

starfleet schreef:
Willynwood-Sindlar schreef:
80% van wat hier rondloopt is imo burgelijke huppeltutjes.

Je bent wel een grapjurk.

Anne
jij valt er niet onder,,jij bent nog maar en kind,maar zover komje ook nog wel
Amstaff's si teh PWN
Willynwood-Sindlar
Actief

yamie schreef:
yamie schreef:
Willynwood-Sindlar schreef:Moet jij al niet lang in bed liggen van je papa en je mama snotneus.
Alvoren jeje in grote mensen zaken moeit :slaap:
Tis kinderbedtijd hoor,,allang geweest
dat je nou nog steeds niet door hebt, dat je zelf bepaalde vooroordelen bevestigd :denken:

oh nee, natuurlijk, de rest is dom, zijn snotneuzen, arrogant enz enz, het ligt niet aan jou :wink:
ja,,snap je het eindelijk.

www.ikvindmijzelfzogeweldig.nl niks voor jou? :zwaai
neuh,,want dat is niet zo in tegestelling tot andere..

Kijk jij maar eens bij www.wieisdebestehuppelkutopditforum.org
Amstaff's si teh PWN
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

erg amusant dit topic
:mrgreen:

enneh:
Willynwood-Sindlar schreef:Kijk jij maar eens bij www.wieisdebestehuppelkutopditforum.org

idd deze post geeft de doorslag: jij bent beslist de meest volwassenste op dit forum :ok:

:roll:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Podenji schreef:

idd deze post geeft de doorslag: jij bent beslist de meest volwassenste op dit forum
Die kan hij op zijn neus tatoueren :pffff:

Anne
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

starfleet schreef:
Podenji schreef:

idd deze post geeft de doorslag: jij bent beslist de meest volwassenste op dit forum

Anne
of aan zijn oor plakken :pffff:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
yamie schreef: dat je nou nog steeds niet door hebt, dat je zelf bepaalde vooroordelen bevestigd :denken:

oh nee, natuurlijk, de rest is dom, zijn snotneuzen, arrogant enz enz, het ligt niet aan jou :wink:

weet je wat nou het stomme is, dat er genoeg mensen gewoon normaal hebben gereageerd op jou, en ja dat je een wat korter lontje hebt als het gaat over een ras wat je lief hebt? prima.....snap ik volkomen, maar het grote deel van je posts op dit forum is negatief, beledigend, in de trant van een ander snapt het allemaal niet.

dus wat denk of wil je nou? vind je hier het grootste deel kut? waarom ben je hier dan nog?
ik denk dat als je hier even iets meer de moeite zou nemen om te lezen en gewoon wat mensen iets beter ( qua forum) zou leren kennen, je misschien erg leuk en informatief kunt mee praten.

dus kom van een kast af, zet het 'ik weet alles'van je af en doe normaal
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

yamie schreef:
yamie schreef: dat je nou nog steeds niet door hebt, dat je zelf bepaalde vooroordelen bevestigd :denken:

Beide links doen het niet :mrgreen: ...rechts trouwens ook niet?
Ray
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ray »

Maar goed.... alle gekheid op een stokje...

Iemand 'verweet' mij gisteren dat ik niet inhoudelijk reageerde....

Kan iemand dan wellicht inhoudelijk reageren op de gisteren door mij geplaatste inhoudelijke reactie (zie onderstaande post)?
Dit begint een leuke discussie te worden....

Er wordt hier mijns inziens enorm veel gegeneraliseerd. Er wordt gesproken over de GEMIDDELDE AB-eigenaar, de gemiddelde labradoreigenaar etc.

Dus als Martijn en anderen zeggen te weten hoe de gemidddelde AB-eigenaar (en andere rassen) eruit ziet vind ik dat eigenlijk heel erg knap. Want waar baseren jullie dat gemiddelde op? Ik neem aan dat je dat baseert op de gemiddelde hondeneigenaar in de eigen buurt. Of zijn jullie elke provincie, stad etc afgegaan om te kijken of de hypothese klopt? Kan ik me niet voorstellen en lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Je kan dus hooguit een uitspraak doen over hoe de gemiddelde eigenaar van een specifiek ras eruit ziet in de eigen buurt. Je kan geen uitspraken doen over steden ed. die je niet kent. Het kan dus heel goed zo zijn dat de gemiddelde ab-eigenaar in Noord Groningen er heel anders uitziet dan de gemiddelde ab-eigenaar in de Randstad. Wil je dus iets representatiefs zeggen over de gemiddelden moet je wel van de juiste feiten uitgaan. Anders is het WEL een vooroordeel en GEEN feit.

Who's next? Dit vooral om de niet buitenlands sprekenden onder ons te tergen....
Groetjes,
Afbeelding
Willynwood-Sindlar
Actief

Podenji schreef:erg amusant dit topic
:mrgreen:

enneh:
Willynwood-Sindlar schreef:Kijk jij maar eens bij www.wieisdebestehuppelkutopditforum.org

idd deze post geeft de doorslag: jij bent beslist de meest volwassenste op dit forum :ok:

:roll:
stop jij je commentaar maar ergens waar de zon niet schijnt :wink:
Amstaff's si teh PWN
Willynwood-Sindlar
Actief

starfleet schreef:
Podenji schreef:

Anne
Als je wat minder op dit forum rondspookte en meer naar school ging kon je het woordje mischien goed spellen
Amstaff's si teh PWN
Willynwood-Sindlar
Actief

yamie schreef:
yamie schreef:
Willynwood-Sindlar schreef:ja,,snap je het eindelijk.

weet je wat nou het stomme is, dat er genoeg mensen gewoon normaal hebben gereageerd op jou, en ja dat je een wat korter lontje hebt als het gaat over een ras wat je lief hebt? prima.....snap ik volkomen, maar het grote deel van je posts op dit forum is negatief, beledigend, in de trant van een ander snapt het allemaal niet.

dus wat denk of wil je nou? vind je hier het grootste deel kut? waarom ben je hier dan nog?
ik denk dat als je hier even iets meer de moeite zou nemen om te lezen en gewoon wat mensen iets beter ( qua forum) zou leren kennen, je misschien erg leuk en informatief kunt mee praten.

dus kom van een kast af, zet het 'ik weet alles'van je af en doe normaal
Jullie reactie's zijn zelf negatief en bevooroordeelden een kort lontje is wel het laatste wat ikheb :19: .

En nee,ik krijg zo het idee dat het merendeel er helemaal nix van snapt.
Erg leuk en informatief meepraten lukt niet met mensen die boven hun stand leven dus laten we dat maar niet doen.
Erg veel mensen hebben een beetje van dattum hier :pffff:
Niet mijn stijl iig.
Ook meen ik niet alles te weten zoals sommige onder jullie dit uiteraard wel weten.
Amstaff's si teh PWN
Willynwood-Sindlar
Actief

Rob* schreef:
yamie schreef:
Willynwood-Sindlar schreef:ja,,snap je het eindelijk.

Beide links doen het niet :mrgreen: ...rechts trouwens ook niet?
Mischien omdat ik rechtdoor zee ben :19:
Amstaff's si teh PWN
Willynwood-Sindlar
Actief

Ray schreef:Maar goed.... alle gekheid op een stokje...

Iemand 'verweet' mij gisteren dat ik niet inhoudelijk reageerde....

Kan iemand dan wellicht inhoudelijk reageren op de gisteren door mij geplaatste inhoudelijke reactie (zie onderstaande post)?
Dit begint een leuke discussie te worden....

Er wordt hier mijns inziens enorm veel gegeneraliseerd. Er wordt gesproken over de GEMIDDELDE AB-eigenaar, de gemiddelde labradoreigenaar etc.

Dus als Martijn en anderen zeggen te weten hoe de gemidddelde AB-eigenaar (en andere rassen) eruit ziet vind ik dat eigenlijk heel erg knap. Want waar baseren jullie dat gemiddelde op? Ik neem aan dat je dat baseert op de gemiddelde hondeneigenaar in de eigen buurt. Of zijn jullie elke provincie, stad etc afgegaan om te kijken of de hypothese klopt? Kan ik me niet voorstellen en lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Je kan dus hooguit een uitspraak doen over hoe de gemiddelde eigenaar van een specifiek ras eruit ziet in de eigen buurt. Je kan geen uitspraken doen over steden ed. die je niet kent. Het kan dus heel goed zo zijn dat de gemiddelde ab-eigenaar in Noord Groningen er heel anders uitziet dan de gemiddelde ab-eigenaar in de Randstad. Wil je dus iets representatiefs zeggen over de gemiddelden moet je wel van de juiste feiten uitgaan. Anders is het WEL een vooroordeel en GEEN feit.

Who's next? Dit vooral om de niet buitenlands sprekenden onder ons te tergen....
Groetjes,
Zal wel niet :wink:

:zwaai
Amstaff's si teh PWN
Ray
Vaste gebruiker

Ik verwacht het eerlijk gezegd ook niet....

Als ik een inhoudelijke reactie plaats en daarin een schertsende opmerking maak, wordt alleen deze opmerking eruit gepikt en wordt vaak niet gereageerd op de inhoudelijke argumenten.

Ook worden zaken vaak te letterlijk opgevat en scherts niet begrepen...

Mensen worden in hokjes geplaatst... Naar mijn mening leidt het plaatsen van mensen in hokjes tot stigmatisering. Stigma's zijn naar mijn mening een van de grotere problemen van onze maatschappij op dit moment en leidt niet zelden tot polarisatie. Je ziet er hier een goed voorbeeld van.

Ook werd in het voorgaande gesteld dat het plaatsen van mensen in hokjes niet negatief is. Hokjes zijn niet per definitie negatief, maar zijn dat vaak wel...

Zo heb ik in het verleden in het kader van mijn post doc opleiding onderzoek verricht naar de invloed van stigmatisering op het functioneren van epilepsiepatienten. Zoals bleek was er sprake van een behoorlijke negatieve correlatie.

Zoals ik meldde is een eerste stap naar het oplossen van vooroordelen het je bewust worden van het feit dat je ze hebt.... Hoe harder mensen roepen dat ze geen vooroordelen hebben, hoe meer ze daarmee aantonen ze wel degelijk te bezitten. Ook ik heb vooroordelen.... Iedereen heeft ze.... Je moet jezelf echter wel bewust worden dat je ze hebt... Dus niet alleen roepen: 'Ik heb geen vooroordelen...'

Daarom vond ik het plaatsen van het artikel (om weer op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen) heel goed. Het doorbreekt naar mijn mening een beetje het stigma wat toch blijkt te rusten op de gemiddelde AB-bezitter.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Willynwood-Sindlar schreef:stop jij je commentaar maar ergens waar de zon niet schijnt :wink:
wat leuk dat je tegen jezelf praat op het forum :ok:
oh en je bevestigt met elke reactie die je geeft alleen maar keer op keer voor iedereen dat je de meest volwassenste bent op het forum :ok: good go boy !
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Willynwood-Sindlar
Actief

Podenji schreef:
Willynwood-Sindlar schreef:stop jij je commentaar maar ergens waar de zon niet schijnt :wink:
oh en je bevestigt met elke reactie die je geeft alleen maar keer op keer voor iedereen dat je de meest volwassenste bent op het forum :ok: good go boy !
Kan je alleen maar in herhaling vallen :denken:
Amstaff's si teh PWN
Willynwood-Sindlar
Actief

Ray schreef:Ik verwacht het eerlijk gezegd ook niet....

Als ik een inhoudelijke reactie plaats en daarin een schertsende opmerking maak, wordt alleen deze opmerking eruit gepikt en wordt vaak niet gereageerd op de inhoudelijke argumenten.

Mensen worden in hokjes geplaatst... Naar mijn mening leidt het plaatsen van mensen in hokjes tot stigmatisering. Stigma's zijn naar mijn mening een van de grotere problemen van onze maatschappij op dit moment en leidt niet zelden tot polarisatie. Je ziet er hier een goed voorbeeld van.

Ook werd in het voorgaande gesteld dat het plaatsen van mensen in hokjes niet negatief is. Hokjes zijn niet per definitie negatief, maar zijn dat vaak wel...

Zo heb ik in het verleden in het kader van mijn post doc opleiding onderzoek verricht naar de invloed van stigmatisering op het functioneren van epilepsiepatienten. Zoals bleek was er sprake van een behoorlijke negatieve correlatie.

Zoals ik meldde is een eerste stap naar het oplossen van vooroordelen het je bewust worden van het feit dat je ze hebt.... Hoe harder mensen roepen dat ze geen vooroordelen hebben, hoe meer ze daarmee aantonen ze wel degelijk te bezitten. Ook ik heb vooroordelen.... Iedereen heeft ze.... Je moet jezelf echter wel bewust worden dat je ze hebt... Dus niet alleen roepen: 'Ik heb geen vooroordelen...'

Daarom vond ik het plaatsen van het artikel (om weer op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen) heel goed. Het doorbreekt naar mijn mening een beetje het stigma wat toch blijkt te rusten op de gemiddelde AB-bezitter.
Ray

Doe je de moeite nie meer jongen.
Dat doe ik ook niet meer :ok:
Amstaff's si teh PWN
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
Kan je alleen maar in herhaling vallen :denken:
ja inderdaad, althans wel tegen personen zoals jij opdat het dan misschien tot je doordringt :ok:
er word hier een normale discussie gestart waarop jij voornamelijk alleen kinderachtig en ordinair commentaar kan leveren, echt volwassen hoor :roll:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ray

Doe je de moeite nie meer jongen.
Dat doe ik ook niet meer :ok:
Hou dan alsjeblieft op met schrijven.
Moeite heb je trouwens in dit topic niet gedaan hoor. Meer dan 6 woorden in een reactie kwam je niet.
Ray
Vaste gebruiker

Prima inhoudelijke reactie jongens!!!! Chapeau!!!

Keep up the good work!!!
Afbeelding
shu
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door shu »

Daarom vond ik het plaatsen van het artikel (om weer op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen) heel goed. Het doorbreekt naar mijn mening een beetje het stigma wat toch blijkt te rusten op de gemiddelde AB-bezitter
en als dan ook nog de vooroordelen over de AB zelf een beetje weggaan
is het helemaal goed
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Je voorbeeld is niet helemaal in orde, want je kunt dat niet vergelijken. In het door jou aangegeven voorbeeld kunnen de mensen er zelf niets aan doen dat ze worden blootgesteld aan die vooroordelen. Ziekte is geen keuze.

De hokjesgeest waar we het hier op het forum over hebben wordt echter wel vaak door mensen bewust voor gekozen. Mensen willen graag ergens bij horen, het geeft ze een identiteit en dus vaak ook een status.
Ik heb wel eens een onderzoek hierover gelezen en daarin gaf de onderzoeker juist aan dat er vaak een groot deel van een groep mensen met een bepaald soort hond voor zorgt dat die vooroordelen gestaafd worden. Bijvoorbeeld: gladharige, bespierde honden worden vaak genomen door mensen die zelf van sport houden en daar aan doen. Het voldoet aan wat zij belangrijk vinden in hun leven. Een hond die lekker mee kan doen in die sportiviteit: samen hardlopen/fietsen en allebei er ook sportief uitzien. (ik bedoel: een langharig hondje kan ook prima lange afstanden lopen, maar dat zie je er toch minder aan af)
Maar naast die sportieve mensen komen er ook mensen op die honden af die zich graag zouden willen meten met dat sportieve uiterlijk, maar dat niet doen. Die slaan door, zij zien die sportiviteit als stoer en uitdagend.
Voorbeeld van een soortgelijke situatie: korte/kale koppies zijn in de sportwereld heel normaal: makkelijk in het onderhoud en kort/glad versterkt het effect van het sportieve uiterlijk. Totdat er steeds meer mensen met bepaalde politieke idee"en hun haar ook zo gingen dragen: kort tot geen haar. De mensen die puur vanwege de sportiviteit dat uiterlijk hadden kregen uiteindelijk dezelfde naam als de mensen met het politieke idee. Daarmee werden dus mensen in een hokje gestopt.
Niet door de kritische buitenwereld, maar door mensen die dat hokje gebruikten om hun status mee te vergroten. De rest van de mensen uit dat hokje heeft daar onder te lijden.
Dus hokjes bestaan en ze worden vaak ook door mensen uitgebuit om hun voordeel mee te doen of om een statement mee te maken. De mensen die in dat zelfde hokje vallen krijgen daarmee dan de vooroordelen over zich heen, die "gebruikers" van dat hokje hebben opgeroepen. En dat komt niet alleen door mensen die dat vooroordeel over hen uitgieten. Daar is aanleiding toe geweest, ookal was het niet door (in dit geval) de sportievelingen.
Zo gaat het ook met de molossers.
Niet de mensen van buitenaf zetten de molossers en hun baasjes in een slecht daglicht, maar de mensen die de molosser gebruiken om zich een imago/status aan te meten terwijl ze eigenlijk een zeer bedenkelijke groep mensen zijn. En daar heeft de rest van de molosser eigenaren dan last van.
(en nu hoop ik maar dat wat ik in mijn hoofd wilde zeggen ook net zo over komt op je beeldscherm :mrgreen: )
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Ray
Vaste gebruiker

Roelfien schreef:

Je voorbeeld is niet helemaal in orde, want je kunt dat niet vergelijken. In het door jou aangegeven voorbeeld kunnen de mensen er zelf niets aan doen dat ze worden blootgesteld aan die vooroordelen. Ziekte is geen keuze.

De hokjesgeest waar we het hier op het forum over hebben wordt echter wel vaak door mensen bewust voor gekozen. Mensen willen graag ergens bij horen, het geeft ze een identiteit en dus vaak ook een status.
Ik heb wel eens een onderzoek hierover gelezen en daarin gaf de onderzoeker juist aan dat er vaak een groot deel van een groep mensen met een bepaald soort hond voor zorgt dat die vooroordelen gestaafd worden. Bijvoorbeeld: gladharige, bespierde honden worden vaak genomen door mensen die zelf van sport houden en daar aan doen. Het voldoet aan wat zij belangrijk vinden in hun leven. Een hond die lekker mee kan doen in die sportiviteit: samen hardlopen/fietsen en allebei er ook sportief uitzien. (ik bedoel: een langharig hondje kan ook prima lange afstanden lopen, maar dat zie je er toch minder aan af)
Maar naast die sportieve mensen komen er ook mensen op die honden af die zich graag zouden willen meten met dat sportieve uiterlijk, maar dat niet doen. Die slaan door, zij zien die sportiviteit als stoer en uitdagend.
Voorbeeld van een soortgelijke situatie: korte/kale koppies zijn in de sportwereld heel normaal: makkelijk in het onderhoud en kort/glad versterkt het effect van het sportieve uiterlijk. Totdat er steeds meer mensen met bepaalde politieke idee"en hun haar ook zo gingen dragen: kort tot geen haar. De mensen die puur vanwege de sportiviteit dat uiterlijk hadden kregen uiteindelijk dezelfde naam als de mensen met het politieke idee. Daarmee werden dus mensen in een hokje gestopt.
Niet door de kritische buitenwereld, maar door mensen die dat hokje gebruikten om hun status mee te vergroten. De rest van de mensen uit dat hokje heeft daar onder te lijden.
Dus hokjes bestaan en ze worden vaak ook door mensen uitgebuit om hun voordeel mee te doen of om een statement mee te maken. De mensen die in dat zelfde hokje vallen krijgen daarmee dan de vooroordelen over zich heen, die "gebruikers" van dat hokje hebben opgeroepen. En dat komt niet alleen door mensen die dat vooroordeel over hen uitgieten. Daar is aanleiding toe geweest, ookal was het niet door (in dit geval) de sportievelingen.
Niet de mensen van buitenaf zetten de molossers en hun baasjes in een slecht daglicht, maar de mensen die de molosser gebruiken om zich een imago/status aan te meten terwijl ze eigenlijk een zeer bedenkelijke groep mensen zijn. En daar heeft de rest van de molosser eigenaren dan last van.
(en nu hoop ik maar dat wat ik in mijn hoofd wilde zeggen ook net zo over komt op je beeldscherm :mrgreen: )
Hoi,

Het kwam prima over hoor....

Ik ben echter van mening dat mijn voorbeeld wel degelijk hout snijdt. Het gaat er mijns inziens niet zo zeer om of mensen al dan niet tot een groep behoren. Kenmerkend van vooroordelen en stigma's is nu juist dat er (impliciete persoonlijkheidstheorieen noemen ze dat geloof ik) kenmerken aan personen worden toegedicht op grond van aanwezige elementen. Voorbeeld van een vooroordeel is bijvoorbeeld dat mensen uit Japan een hoog IQ hebben. Gemiddeld klopt dit ook wel (Japanners hebben gemiddeld een hoger IQ dan westerlingen). Individueel klopt het echter niet. Er zijn zat Japanners die een lager IQ hebben dan de gemiddelde westerling. Dit is dus een vooroordeel... jij bent Japanner dus je bent slim. Oftewel... ji hebt een ambull dus je moet dan automatisch ook die en die karaktereigenschappen en uiterlijkheden hebben. Dat is de kern volgens mij....

Wel is het zo dat mensen uit een groep de overeenkomsten tussen de groepsleden onderschatten en de verschillen tussen de verschillende groepen juist overschatten. Dit doen mensen om op die manier de eigen sociale identiteit de benadrukken en een positief zelfbeeld te behouden.

Ik weet het... het is een beetje psycho-prietpraat...

Het kiezen voor een hokje en jezelf op die manier een sociale identiteit aanmeten is niet hetzelfde als een vooroordeel. Iedereen wil tot een groep behoren om zodoende je te kunnen onderscheiden. Klinkt misschien een beetje tegenstrijdig...

Als ik kijk naar het voorbeeld wat je noemt met betrekking tot de kale koppies en de sporters geef je eigenlijk precies aan wat ik bedoel. De sporters krijgen eigenschappen toegekend die ze niet bezitten. Alleen jij stelt dan dat dit dan wordt veroorzaakt door de mensen die dat hokje gebruiken om hun status te vergroten. Dit ben ik niet met je eens. Het wordt veroorzaakt doordat mensen in schema's denken en blijkbaar niet kunnen differentieren. Het meest in het oog springende kenmerk (zoals hier bepaalde politieke ideeen) gaat dan het schema, het hokje beheersen.

Ik ben het helemaal met je eens dat er mensen met molossers zijn die zich een dergelijke hond aanmeten voor status. Het probleem is echter dan wel dat door de hokjesgeest van mensen (ik net zo goed hoor...) mensen die om oprechte redenen een dergelijke hond hebben aangeschaft (zoals ik... ik heb voornamelijk voor de hond gekozen vanwege zijn enorme fantastische karaker, het feit dat ze geweldige kindervrienden zijn en dat ik lekker met de hond wil kunnen sporten) hieronder lijden. Zo krijg ik bij het uitlaten vaak te horen: 'Ga weg met de gevaarlijke pitbulls....'. Dit terwijl mensen die mijn honden kennen weten dat beiden echt het toppunt van goedaardigheid zijn, zowel naar andere mensen als naar andere honden toe.... Dit is een stigma waar ik niet om gevraagd heb. Ik wilde honden die een goed betrouwbaar karakter hebben en sportief zijn....

Groetjes,
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Onderzoek heeft uitgewezen dat de genetische verschillen tussen zwarte mensen onderling (bv Ethiopier <> Bosjesman ) groter zijn dan tussen de 'gemiddelde' blanke en de 'gemiddelde ' Afrikaan.

De huidskleur is maar 1 van de genetische verschillen, maar wel een van de minst significante.

Maar ze valt wel het meest op natuurlijk.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Ray
Vaste gebruiker

johan1969 schreef:Onderzoek heeft uitgewezen dat de genetische verschillen tussen zwarte mensen onderling (bv Ethiopier <> Bosjesman ) groter zijn dan tussen de 'gemiddelde' blanke en de 'gemiddelde ' Afrikaan.

De huidskleur is maar 1 van de genetische verschillen, maar wel een van de minst significante.

Maar ze valt wel het meest op natuurlijk.
Klopt als een bus... De gemiddelden zijn echter wel verschillend. Ik stelde ook duidelijk in mijn post dat de variantie binnen de groep groot is. Sterker nog, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de intergroep variantie kleiner is dan de intergroep variantie....

Maar het was idd meer bedoeld als voorbeeld....
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ray schreef:
Roelfien schreef:

Hoi,

Het kwam prima over hoor....

Ik ben echter van mening dat mijn voorbeeld wel degelijk hout snijdt. Het gaat er mijns inziens niet zo zeer om of mensen al dan niet tot een groep behoren. Kenmerkend van vooroordelen en stigma's is nu juist dat er (impliciete persoonlijkheidstheorieen noemen ze dat geloof ik) kenmerken aan personen worden toegedicht op grond van aanwezige elementen. Voorbeeld van een vooroordeel is bijvoorbeeld dat mensen uit Japan een hoog IQ hebben. Gemiddeld klopt dit ook wel (Japanners hebben gemiddeld een hoger IQ dan westerlingen). Individueel klopt het echter niet. Er zijn zat Japanners die een lager IQ hebben dan de gemiddelde westerling. Dit is dus een vooroordeel... jij bent Japanner dus je bent slim. Oftewel... ji hebt een ambull dus je moet dan automatisch ook die en die karaktereigenschappen en uiterlijkheden hebben. Dat is de kern volgens mij....

Wel is het zo dat mensen uit een groep de overeenkomsten tussen de groepsleden onderschatten en de verschillen tussen de verschillende groepen juist overschatten. Dit doen mensen om op die manier de eigen sociale identiteit de benadrukken en een positief zelfbeeld te behouden.

Ik weet het... het is een beetje psycho-prietpraat...

Het kiezen voor een hokje en jezelf op die manier een sociale identiteit aanmeten is niet hetzelfde als een vooroordeel. Iedereen wil tot een groep behoren om zodoende je te kunnen onderscheiden. Klinkt misschien een beetje tegenstrijdig...

Als ik kijk naar het voorbeeld wat je noemt met betrekking tot de kale koppies en de sporters geef je eigenlijk precies aan wat ik bedoel. De sporters krijgen eigenschappen toegekend die ze niet bezitten. Alleen jij stelt dan dat dit dan wordt veroorzaakt door de mensen die dat hokje gebruiken om hun status te vergroten. Dit ben ik niet met je eens. Het wordt veroorzaakt doordat mensen in schema's denken en blijkbaar niet kunnen differentieren. Het meest in het oog springende kenmerk (zoals hier bepaalde politieke ideeen) gaat dan het schema, het hokje beheersen.

Ik ben het helemaal met je eens dat er mensen met molossers zijn die zich een dergelijke hond aanmeten voor status. Het probleem is echter dan wel dat door de hokjesgeest van mensen (ik net zo goed hoor...) mensen die om oprechte redenen een dergelijke hond hebben aangeschaft (zoals ik... ik heb voornamelijk voor de hond gekozen vanwege zijn enorme fantastische karaker, het feit dat ze geweldige kindervrienden zijn en dat ik lekker met de hond wil kunnen sporten) hieronder lijden. Zo krijg ik bij het uitlaten vaak te horen: 'Ga weg met de gevaarlijke pitbulls....'. Dit terwijl mensen die mijn honden kennen weten dat beiden echt het toppunt van goedaardigheid zijn, zowel naar andere mensen als naar andere honden toe.... Dit is een stigma waar ik niet om gevraagd heb. Ik wilde honden die een goed betrouwbaar karakter hebben en sportief zijn....

Groetjes,
Ik ben het grotendeels met je eens dat het zo werkt, maar ik denk dat het vooroordeel vaak gestaafd wordt aan de (uiterlijk) gedragingen van een groep mensen die dat hokje eigenlijk misbruikt. Zij komen in de media, zij laten zich ook veel vaker horen en daarmee ontstaat het ongenuanceerde beeld naar de buitenstaanders die dus dat vooroordeel dan op iedereen plakken. De man die ik met zijn ambull in het bos tegenkom, terwijl hij lekker een uur aan het lopen en aan het joggen is met zijn hond, die hoor je verder niet. Maar de jongetjes in het winkelcentrum die daar lopen met ook een ambull, die hoor en zie je des te meer. Die doen niks anders dan rondhangen met hun hond in dat winkelcentrum en staan daar te dealen en te schreeuwen.
Als ik naga hoeveel mensen ik ken met een ambull (of andere molosser) en die heel serieus met hun hond bezig zijn, dan zijn dat er vele malen meer dan die schreeuwerdjes. Maar ja, de schreeuwerdjes hebben het grootste publiek en dus wordt daar de publieke opinie op gemaakt.
De serieuzen schrijven op hondenfora, maar ja, daar komen alleen maar mensen met honden (van welk ras ook) die ook serieus met hun honden bezig zijn. En dat is natuurlijk ook maar een kleine groep van de totale populatie hondenbezitters.
(Jan met zijn kruising keeshondje komt hier niet, laat zijn hond 3 keer per dag 5 minuten uit en het liefst langs de gevels van de huizen, zodat ik te horen krijg dat die vuile honden de boel besmeuren.... Jan valt nu eenmaal meer op dan ik, die met haar honden braaf over grasvelden en door het bos loopt. Maar door Jan krijgen we wel allemaal een slechte naam.)
Het zal ook wel een wisselwerking zijn: mensen zien hun vooroordelen graag bevestigd, dus dan is er altijd wel iemand te vinden die de bevestiging levert.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Ray
Vaste gebruiker

Hoi,

Ik kan eigenlijk dan ook niet anders dan concluderen dat we het voor het overgrote deel gewoon eens zijn...

Groetjes,

Ray
Afbeelding
starfleet
Erelid

Niemand gekeken naar SBS6 item over een Ambull die een Jack Russel doodgebeten heeft ? De JR was in zijn tuin aan het spelen met het zoontje van zeven en vervolgens schiet een Ambull over het hek en moest de JR het afleggen.

Omdat er zo veel gezegd wordt dat Amstaffs, Ambullen etc. zo vaak in een kwaad daglicht worden gesteld bij een bijtincident, dat was hier dan weer absoluut niet, maar nou zijn de Ambulleigenaren stil :boos:

Anne
yamie
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Niemand gekeken naar SBS6 item over een Ambull die een Jack Russel doodgebeten heeft ? De JR was in zijn tuin aan het spelen met het zoontje van zeven en vervolgens schiet een Ambull over het hek en moest de JR het afleggen.

Omdat er zo veel gezegd wordt dat Amstaffs, Ambullen etc. zo vaak in een kwaad daglicht worden gesteld bij een bijtincident, dat was hier dan weer absoluut niet, maar nou zijn de Ambulleigenaren stil :boos:

Anne
ik heb het niet gezien.

maar wat wil je dat de am bull eigenaren dan zeggen nu? dat de am bull een gevaarlijke killer is? :19:
starfleet
Erelid

yamie schreef:
ik heb het niet gezien.

maar wat wil je dat de am bull eigenaren dan zeggen nu? dat de am bull een gevaarlijke killer is? :19:
Er was een meneer aan het woord die de hond in kwestie even in de opvang had gehad na het gebeuren en die was heel duidelijk erover dat de hond weer terug was naar de eigenaar, wel een aanlijngebod had in de wijk maar dat er verder niks mis was met die hond.

Er wordt vaak geroepen het altijd maar weer Amstaffs en Ambulls zijn die slecht in het nieuws komen :blah: maar dit was helemaal niet negatief.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”