Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Ongelezen bericht door ranetje »

Moon schreef:Haha die Rana. Ja op die manier houdt Dante ook wel van wild :mrgreen: . Hoewel zijn passie om te jagen nogal is afgenomen lijkt het wel. Althans hier in de buurt. Misschien als ik in een vreemd bos zou lopen, hij zich anders zou gedragen :19: . Hij gedraagt zich voorbeeldig op dit moment. Hoop dat hij dat nog even volhoudt, dan is hij een mooi voorbeeld voor pup :ok:

Dante is ook geen heel enthousiaste apporteur. De ballen brengt hij wel vlot terug, maar als hij de keuze zou hebben hield hij ze vast voor zichzelf :mrgreen: . Ik denk dat hij ze terugbrengt omdat hij weet dat ik er dan weer iets leuks mee uithaal.. Ik merkte veel verschil met de hondjes die ik een tijdje in huis heb gehad. Die hadden veel meer drive om te apporteren.
Rana vindt te apporteren wild voornamelijk interessant om te ontleden :mrgreen:
Voor zichzelf jagen in de uiterwaarden is nog steeds leuk, maar die gelegenheid krijgt ze niet van mij.

Kijk maar hoe de pup is.
Misschien minder gevoelig en enthousiaster om te apporteren?
Ik heb er bij Ita totaal geen druk op gelegd.
Alles wat ze kwam brengen werd beloond.
En dat vond ze een feestje :cheer:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

ranetje schreef: Rana vindt te apporteren wild voornamelijk interessant om te ontleden :mrgreen:
Voor zichzelf jagen in de uiterwaarden is nog steeds leuk, maar die gelegenheid krijgt ze niet van mij.

Kijk maar hoe de pup is.
Zal de jager blij mee zijn als hij een zakje gefileerde botjes krijgt aangereikt van Rana :mrgreen:

De moeder van de pup is iig een goede werker. Niet alleen veldwerk maar ook apporteerwerk. Het is een heel vrolijk en enthousiast hondje. Dante is veel rustiger, maar dat kan ook komen door zijn lich. conditie.. Alhoewel, in huis was hij als pup ook al een tamelijk rustige hond. De vader heeft nooit gewerkt, maar als ik het goed onthouden heb is hij ook de vader van H&H.. En die bleken ook zonder training al aardig te apporteren!
Maar jammer dan als het geen apporteur wordt... In feite is het bijzaak natuurlijk (alleen maar leuk). Mijn grootste zorg is natuurlijk het in de hand krijgen van het jachtgedrag :N: . En bij H&H wist ik meteen weer hoe dat ook al weer was :roll: :N: :mrgreen: . Hyra, de teef, die aanvankelijk zo onzeker was, bleek uiteindelijk de ergste van de twee :mrgreen: . Hydro zag ik op een keer schrikken toen ik floot, toen hij zich realiseerde hoe groot de afstand tussen ons was :ok:

Alles wat gebracht wordt belonen, ga ik doen. De kriebels worden heviger :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Moon schreef:
ranetje schreef: Rana vindt te apporteren wild voornamelijk interessant om te ontleden :mrgreen:

Kijk maar hoe de pup is.
Zal de jager blij mee zijn als hij een zakje gefileerde botjes krijgt aangereikt van Rana :mrgreen:

De moeder van de pup is iig een goede werker. Niet alleen veldwerk maar ook apporteerwerk. Het is een heel vrolijk en enthousiast hondje. Dante is veel rustiger, maar dat kan ook komen door zijn lich. conditie.. Alhoewel, in huis was hij als pup ook al een tamelijk rustige hond. De vader heeft nooit gewerkt, maar als ik het goed onthouden heb is hij ook de vader van H&H.. En die bleken ook zonder training al aardig te apporteren!
Maar jammer dan als het geen apporteur wordt... In feite is het bijzaak natuurlijk (alleen maar leuk). Mijn grootste zorg is natuurlijk het in de hand krijgen van het jachtgedrag :N: . En bij H&H wist ik meteen weer hoe dat ook al weer was :roll: :N: :mrgreen: . Hyra, de teef, die aanvankelijk zo onzeker was, bleek uiteindelijk de ergste van de twee :mrgreen: . Hydro zag ik op een keer schrikken toen ik floot, toen hij zich realiseerde hoe groot de afstand tussen ons was :ok:

Alles wat gebracht wordt belonen, ga ik doen. De kriebels worden heviger :mrgreen:
Leuk die kriebels voor je pup!
Inderdaad wel meegenomen wanneer je hond graag apporteert.
Het geeft toch een aardig houvast om op een leuke manier met je hond tijden de wandeling aan de gang te gaan. En met dit als enig doel, maakt het zelfs ook niet veel uit of het nu wel of niet volgens de regels gaat.
Het jachtinstinct blijft altijd moeilijk natuurlijk. Ben er zelf toe overgegaan om het voorstaan altijd te belonen. Je geeft de hond hiermee vertrouwen en is dan ook makkelijk tijdens het voorstaan / aantrekken te benaderen. Met wat geluk kun je zelfs tijdens het voorstaan nog aanlijnen, dan wel samen het wild op laten vliegen. Het geeft mij i.i.g. meer het idee om ook hier samen bezig te zijn.
Dus als helemaal voorkomen niet lukt, dan maar proberen die kop hoog in de lucht te houden.Dit geeft toch wat meer controle, dan het gaan op voet verwaaiing ( stofzuigen)
Veel plezier!
Niek
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Alles wat gebracht wordt belonen, ga ik doen. De kriebels worden heviger :mrgreen:
:lol1:
De geschiktheid van mams kan een heleboel goeds teweeg brengen bij haar puppy's :ok:
Het zal een feestje worden, vast en zeker :D
Nog een ruim twee weken voor ze geboren worden hé?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

De, voor ons, tweede oefendag veldwerk bracht aanvankelijk lekker bewolkt weer, fijne temperatuur en een mooi zacht windje.
Toen Ita aan de beurt was scheen de zon alweer volop en was het behoorlijk warm geworden. :N:
Vanwege haar loopsheid had ik nog niet veel kunnen doen met de lessen van onze eerste oefendag.
Ze was nog niet erg geïnspireerd, mogelijk ook door de loopsheid die nu op zijn einde loopt. Ze werd af en toe ook afgeleid door reuen die aan haar kont wilden snuffelen. En dat wilde ze absoluut niet meer hebben, dus die honden werden, boos gillend, weggestuurd.

Een paar honden kwamen voor fazant en je zag ze groeien. Dat is een prachtig gezicht. :D
Je ziet dan echt de waarvoor de Griffon is gefokt. Ze zijn dan helemaal in hun element.
De spanning die ontstaat als ze opeens de verwaaiing krijgen van een fazant en de trots als ze hem zien vliegen (letterlijk zien vliegen :mrgreen: ).
Een paar honden renden nog een stuk door de bieten achter de laagvliegende fazant aan.
Dat mag nu nog.
Als de honden straks gretig genoeg zijn moeten ze wel even op de baas wachten voor ze de vogel opstoten en daarna mogen ze er niet achteraan rennen.

De nog niet "wakkere" jonge honden, zoals Ita, mochten een strook maïs uitdrijven om de smaak te pakken te krijgen.
Volgens de toeschouwers vlogen er 20 fazanten, maar of Ita het verband heeft gelegd met de bieten weet ik niet. We zijn niet meer aan een middagloop toegekomen.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik vind jullie verhalen zo mooi klinken :ok: Ik moest meteen denken aan ons laatste weekend op Schier. Ik liep met mijn eigen sukkelige Frenk door de duinen en hij staat opeens oog en oog met wel drie fazanten. En het enige wat 'ie deed was nieuwsgierig kwispelen. :smile: :engel:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Frenk schreef:Ik vind jullie verhalen zo mooi klinken :ok: Ik moest meteen denken aan ons laatste weekend op Schier. Ik liep met mijn eigen sukkelige Frenk door de duinen en hij staat opeens oog en oog met wel drie fazanten. En het enige wat 'ie deed was nieuwsgierig kwispelen. :smile: :engel:
:smile: :smile: :smile:
Dat is wel bijzonder hoor :wink:
Maar Frenk zal beslist de enige niet zijn.

Als je foto's van werkende honden wilt zien: http://www.griffonkorthals.nl/cpg1416/d ... m=15&pos=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanaf foto nr. 107 is de training waar ik ook bij was.
Foto nr. 150 is Ita :8):
Afbeelding
Moon
Zeer actief

korthaar schreef: Leuk die kriebels voor je pup!
Het geeft toch een aardig houvast om op een leuke manier met je hond tijden de wandeling aan de gang te gaan. En met dit als enig doel, maakt het zelfs ook niet veel uit of het nu wel of niet volgens de regels gaat.
Het jachtinstinct blijft altijd moeilijk natuurlijk. Ben er zelf toe overgegaan om het voorstaan altijd te belonen. Je geeft de hond hiermee vertrouwen en is dan ook makkelijk tijdens het voorstaan / aantrekken te benaderen. Met wat geluk kun je zelfs tijdens het voorstaan nog aanlijnen, dan wel samen het wild op laten vliegen. Het geeft mij i.i.g. meer het idee om ook hier samen bezig te zijn.
Dus als helemaal voorkomen niet lukt, dan maar proberen die kop hoog in de lucht te houden.Dit geeft toch wat meer controle, dan het gaan op voet verwaaiing ( stofzuigen)
Veel plezier!
Niek
Ik neem aan dat je onderscheid maakt tussen waarop voorgestaan wordt? Of beloon je echt alle voorstaan, ook op ieder duifje, eend, enz?
En de hond neemt toch vaak veel ruimte, dus vaak ben je toch niet in de buurt (als hij losloopt), of ben jij voorstander van het aan de (lange) lijn houden van een jonge hond?
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef: De geschiktheid van mams kan een heleboel goeds teweeg brengen bij haar puppy's :ok:
Het zal een feestje worden, vast en zeker :D
Nog een ruim twee weken voor ze geboren worden hé?
O ja, een feestje wordt het zeker! Maar ik krijg een beetje last van 'koudwatervrees' :oeps: :roll: :wink: .
En ja nog twee weken ong. ; begin oktober..
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:De, voor ons, tweede oefendag veldwerk bracht aanvankelijk lekker bewolkt weer, fijne temperatuur en een mooi zacht windje.
Toen Ita aan de beurt was scheen de zon alweer volop en was het behoorlijk warm geworden. :N:
Vanwege haar loopsheid had ik nog niet veel kunnen doen met de lessen van onze eerste oefendag.
Ze was nog niet erg geïnspireerd, mogelijk ook door de loopsheid die nu op zijn einde loopt. Ze werd af en toe ook afgeleid door reuen die aan haar kont wilden snuffelen. En dat wilde ze absoluut niet meer hebben, dus die honden werden, boos gillend, weggestuurd.

Een paar honden kwamen voor fazant en je zag ze groeien. Dat is een prachtig gezicht. :D
Je ziet dan echt de waarvoor de Griffon is gefokt. Ze zijn dan helemaal in hun element.
De spanning die ontstaat als ze opeens de verwaaiing krijgen van een fazant en de trots als ze hem zien vliegen (letterlijk zien vliegen :mrgreen: ).
Een paar honden renden nog een stuk door de bieten achter de laagvliegende fazant aan.
Dat mag nu nog.
Als de honden straks gretig genoeg zijn moeten ze wel even op de baas wachten voor ze de vogel opstoten en daarna mogen ze er niet achteraan rennen.

De nog niet "wakkere" jonge honden, zoals Ita, mochten een strook maïs uitdrijven om de smaak te pakken te krijgen.
Volgens de toeschouwers vlogen er 20 fazanten, maar of Ita het verband heeft gelegd met de bieten weet ik niet. We zijn niet meer aan een middagloop toegekomen.
Ooo, ik wil dat ook zo graag eens meemaken, veldwerk van dichtbij! (Als ik eenmaal mijn rijbewijs heb...).
Hoe reageerde de 'nog niet wakkere' Ita op die fazanten? Wilde ze daar niet achteraan dan?
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Nog even een heel ander onderwerp. Ik had vanmiddag een interessante ontmoeting. Een mevr. die vertelde een Welsh Springer Spaniel te hebben. Zij zag Dante 'schaduwjagen' en vertelde dat zij ook een Welsh had gehad die dat heel erg deed. Die hond had ook epilepsie! Ik had weleens gelezen dat er een link zou kunnen bestaan tussen epi en schaduwjagen, maar dat werd door andere deskundigen weer ontkend. Het schaduwjagen zou enkel een 'gedragsding' zijn..
Nu is een zo'n voorbeeld wel heel weinig om conclusies aan te verbinden, maar toch frappant..
Gr. Marijke
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:
Frenk schreef:Ik vind jullie verhalen zo mooi klinken :ok: Ik moest meteen denken aan ons laatste weekend op Schier. Ik liep met mijn eigen sukkelige Frenk door de duinen en hij staat opeens oog en oog met wel drie fazanten. En het enige wat 'ie deed was nieuwsgierig kwispelen. :smile: :engel:

Als je foto's van werkende honden wilt zien: http://www.griffonkorthals.nl/cpg1416/d ... m=15&pos=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Echt een gaaf gezicht zeg. :ok: Prachtig hoor, die hondjes in het veld aan het werk :ok:
Voor de C moeten we nu gaan werken met apportblokken en voor de minder apporteergerichte honden had de trainster een flesje met 'Aroma van Konijn' bij zich :8): . Dat druppelde ze op het blok. En Frenk werd daar wel erg enthousiast van. Maar volgens mij zit enig jachtinstinct echt heel erg diep weggestopt, als het nog aanwezig is :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Frenk schreef:
ranetje schreef:

Echt een gaaf gezicht zeg. :ok: Prachtig hoor, die hondjes in het veld aan het werk :ok:
Voor de C moeten we nu gaan werken met apportblokken en voor de minder apporteergerichte honden had de trainster een flesje met 'Aroma van Konijn' bij zich :8): . Dat druppelde ze op het blok. En Frenk werd daar wel erg enthousiast van. Maar volgens mij zit enig jachtinstinct echt heel erg diep weggestopt, als het nog aanwezig is :mrgreen:
Als die instincten zo diep verstopt zitten kan ze beter "aroma van salami" nemen :mrgreen:
Maar zo diep zetten ze dus toch eigenlijk niet :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef:De, voor ons, tweede oefendag veldwerk bracht aanvankelijk lekker bewolkt weer, fijne temperatuur en een mooi zacht windje.

Dat mag nu nog.

Ooo, ik wil dat ook zo graag eens meemaken, veldwerk van dichtbij! (Als ik eenmaal mijn rijbewijs heb...).
Hoe reageerde de 'nog niet wakkere' Ita op die fazanten? Wilde ze daar niet achteraan dan?
Dat heeft ze wel even gedaan, maar daarna ging ze mij zoeken.
Ik liep nog in de maís toen zij er al uit was.

Ze heeft daar wel wat vacht achter gelaten :N:
Ik hoorde dat als de honden veel in de bieten en de maïs werken, er bijna geen haar meer op zit.

Je woont in de goede buurt om straks veldwerkwedstrijden te kunnen bezoeken :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:
Frenk schreef:Voor de C moeten we nu gaan werken met apportblokken en voor de minder apporteergerichte honden had de trainster een flesje met 'Aroma van Konijn' bij zich :8): . Dat druppelde ze op het blok. En Frenk werd daar wel erg enthousiast van. Maar volgens mij zit enig jachtinstinct echt heel erg diep weggestopt, als het nog aanwezig is :mrgreen:
Als die instincten zo diep verstopt zitten kan ze beter "aroma van salami" nemen :mrgreen:
Maar zo diep zetten ze dus toch eigenlijk niet :wink:
Tsja, misschien herkent hij het wel, zonder dat hij vervolgens snapt dat je er dan achteraan moet :scratch: :F:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Het was even doorworstelen eer ik bij foto 107 was :mrgreen: Maar er zaten prachtige veldwerkfoto's tussen!
En die foto van "Ita Springkonijn" haha, :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Moon schreef:
korthaar schreef: Leuk die kriebels voor je pup!
Veel plezier!
Niek
Ik neem aan dat je onderscheid maakt tussen waarop voorgestaan wordt? Of beloon je echt alle voorstaan, ook op ieder duifje, eend, enz?
En de hond neemt toch vaak veel ruimte, dus vaak ben je toch niet in de buurt (als hij losloopt), of ben jij voorstander van het aan de (lange) lijn houden van een jonge hond?
Ja, ik ben alle voorstaan gaan belonen. Een duif kun je ook wel gewoon tijdens een wandeling aan de lijn gebruiken. Voorstaan beloond, vervolgens naar de duif toelopen en zodra de duif opvliegt het commando “zit” geven. Dit laatste gaat los niet altijd goed hoor! Ligt er een beetje aan hoe de vogel opvliegt. Maar van lieverlee ging Luna door ervaring eigenlijk voornamelijk alleen nog maar voorstaan op vogels die zich drukken. ( zoals fazant, houtsnip)
Een DSK neemt van nature vrij veel ruimte (150-200mtr), maar ik heb echt heel veel moeite gedaan om dit wat in te dammen. Dit is voor ons met een huishond natuurlijk verre van praktisch. :oohja:
Gebruik hoofdzakelijk de attentiefluit en ga dan verder op handgebaren.
Bij het aanleren van de attentiefluit liep ik of direct van Luna weg of ik stuurde haar als beloning door naar een apport. Hierdoor is de attentiefluit vrij betrouwbaar geworden en kan haar nu op afstand zo een andere richting op sturen.
Heb dit zelf zo maar wat verzonnen. Ik zit nu wel met een hond die ik alleen op enige afstand met de attentiefluit naar een apport kan sturen. Vanaf de voet lukt het mij niet, om haar goed en fel weg te laten gaan.
Bij sleepsporen laat ik haar soms wel wat verder gaan.
Luna staat van nature lang voor, dus het naderen is meestal geen probleem.
Een eventueel volgende pup ( toch weer een DSK dan) zou ik toch weer gelijk loslaten.
Ik geloof zelf niet zo in de vertaalslag van de lange lijn naar los.
Maar let wel: ik heb een hond die voor mij voldoende gehoorzaamd en waar ik veel plezier aan beleef, maar hiermee niet geschikt is om proeven mee te lopen.
Moon
Zeer actief

korthaar schreef: Ja, ik ben alle voorstaan gaan belonen. Een duif kun je ook wel gewoon tijdens een wandeling aan de lijn gebruiken. Voorstaan beloond, vervolgens naar de duif toelopen en zodra de duif opvliegt het commando “zit” geven. Dit laatste gaat los niet altijd goed hoor! Ligt er een beetje aan hoe de vogel opvliegt. Maar van lieverlee ging Luna door ervaring eigenlijk voornamelijk alleen nog maar voorstaan op vogels die zich drukken. ( zoals fazant, houtsnip)
Een DSK neemt van nature vrij veel ruimte (150-200mtr), maar ik heb echt heel veel moeite gedaan om dit wat in te dammen. Dit is voor ons met een huishond natuurlijk verre van praktisch. :oohja:
Gebruik hoofdzakelijk de attentiefluit en ga dan verder op handgebaren.
Bij het aanleren van de attentiefluit liep ik of direct van Luna weg of ik stuurde haar als beloning door naar een apport. Hierdoor is de attentiefluit vrij betrouwbaar geworden en kan haar nu op afstand zo een andere richting op sturen.
Heb dit zelf zo maar wat verzonnen. Ik zit nu wel met een hond die ik alleen op enige afstand met de attentiefluit naar een apport kan sturen. Vanaf de voet lukt het mij niet, om haar goed en fel weg te laten gaan.
Bij sleepsporen laat ik haar soms wel wat verder gaan.
Luna staat van nature lang voor, dus het naderen is meestal geen probleem.
Een eventueel volgende pup ( toch weer een DSK dan) zou ik toch weer gelijk loslaten.
Ik geloof zelf niet zo in de vertaalslag van de lange lijn naar los.
Maar let wel: ik heb een hond die voor mij voldoende gehoorzaamd en waar ik veel plezier aan beleef, maar hiermee niet geschikt is om proeven mee te lopen.
Dat is voor mij het allerbelangrijkste, met daarbij het 'los kunnen lopen op de wandelingen'. Dat staat echt met stip op nummer een! Als het leuk zou gaan met training (en ik een geschikte cursus gevonden zou hebben...) zou ik me voor kunnen stellen dat ik ooit nog wel eens aan een proef mee zou doen of MAP's :19: .
Maar eerst moet ik maar eens zien dat ik zonder puppyjachtcursus enige structuur kan brengen in de training..
Dat is waar ik wel een beetje tegenop zie. Af en toe duizelen me de dingen die ik hier allemaal lees in dit topic :wink: Ik zou alle tips willen onthouden om te gebruiken, maar het wordt dan wel een beetje een warboel in mijn hoofd :ugh: :wink:
Maar goed, ik mocht me van Nettie niet teveel zorgen maken :mrgreen: Bovendien moet ik eerst nog maar afwachten hoe het zal gaan met het nest en de pups en zo :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Dat loslopen heeft bij mij ook altijd prioriteit gehad.
Het is natuurlijk ook afwachten hoe de pup in elkaar steekt. Bij Nettie bijvoorbeeld is het verschil denk ik tussen Rana en Ita nogal groot.
Hoop dat je een training vindt, die bij jouw wensen aansluit. Heb je voor wat dit betreft al iets in gedachten? En natuurlijk, Nettie is een goeie om eens bij te rade te gaan.
Luna was als pup heel onstuimig. Ik moet zeggen de training die ik even gevolgd heb, bracht wel meer rust in Luna, maar het apporteren lukte helemaal niet meer.
Bovendien had ik zelf toch wat andere ideeën en ben toen meer vanuit die energiedrang met Luna aan de gang gegaan.
Het lijkt mij wijs- zoals je schrijft- om eerst zelf een beetje de basis te leggen en het begin van het apporteren aan te leren zoals b.v. Nettie het doet. Ik wist toen ook niet beter. Ergens vind ik het wel jammer: met een betere basis v.w.b. het apporteren had Luna het misschien wel verder gebracht.
Vind dit topic overigens heel leerzaam en zie veel dingen waar ik wat aan heb en die aansluiten bij de manier zoals ik met Luna om wil gaan.
Heel veel plezier en succes!
Ik hoop de verder ontwikkelingen hier te mogen lezen.
Groetjes,
Niek
ranetje
Zeer actief

korthaar schreef:Dat loslopen heeft bij mij ook altijd prioriteit gehad.
Het is natuurlijk ook afwachten hoe de pup in elkaar steekt. Bij Nettie bijvoorbeeld is het verschil denk ik tussen Rana en Ita nogal groot.
Hoop dat je een training vindt, die bij jouw wensen aansluit. Heb je voor wat dit betreft al iets in gedachten? En natuurlijk, Nettie is een goeie om eens bij te rade te gaan.
Luna was als pup heel onstuimig. Ik moet zeggen de training die ik even gevolgd heb, bracht wel meer rust in Luna, maar het apporteren lukte helemaal niet meer.
Bovendien had ik zelf toch wat andere ideeën en ben toen meer vanuit die energiedrang met Luna aan de gang gegaan.
Het lijkt mij wijs- zoals je schrijft- om eerst zelf een beetje de basis te leggen en het begin van het apporteren aan te leren zoals b.v. Nettie het doet. Ik wist toen ook niet beter. Ergens vind ik het wel jammer: met een betere basis v.w.b. het apporteren had Luna het misschien wel verder gebracht.
Vind dit topic overigens heel leerzaam en zie veel dingen waar ik wat aan heb en die aansluiten bij de manier zoals ik met Luna om wil gaan.
Heel veel plezier en succes!
Ik hoop de verder ontwikkelingen hier te mogen lezen.
Groetjes,
Niek
Dat is inderdaad een groot verschil Niek, dat heb je goed gezien :ok:
Rana had wel wat van Luna :mrgreen: en Ita is nog niet half zo onstuimig.
Ita is een hondje dat met beleid aan het werk gaat terwijl Rana zich overal in stortte, ook zonder goed te luisteren.
Die had meer van: Jajajaja ik wéééét het allllllllll :cheer: en whammmmmmmm daar stortte ze zich weer in het water met zo'n sprong dat ze al bijna halverwege was :N:
Het heeft me flink tijd en moeite gekost om dat in goede banen te leiden net zoals dat bij jou met Luna was.
Afbeelding
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

Vanmiddag ben ik nog even met Kyra in de stoppels gelopen, hopende op een fazant of in iedergeval geurtjes.
Ik verbaasde me erover dat ik haar gewoon bij kon houden of beter gezegd dat ze dus niet in 1 sprint aan het eind van het veld was. Aan haar staart te zien rook ze van alles en stond ze nog even voor, maar had snel door dat het alleen een geur was van iets dat er al niet meer zat en liep alweer verder voor ik bij haar was.
En toen kwam het in ene vloog vlak achter haar een heel klein vogeltje op, die had ze niet gezien. :oohja:
Wel met de neus aan de grond en toen rook ze dus precies op dat plekje waar dat vogeltje gezeten had,en bleef ze een poosje op die plek, ik ben verder gaan lopen en heb haar meegeroepen. Nog een laatste paar slagen door het veld en toen riep ik haar bij me , koekje erin en weer aangelijnd en naar huis.
Ik weet helemaal niet of ik het wel goed doe zo met Kyra in het veld, maar dit is wat ze echt geweldig vind, honderd maal leuker dan apporteren en ze word er ook echt moe van daar kan geen kilometers fietsen tegenop.
Afgelopen vrijdag ben ik met een vriendin en haar langhaar en drent 3 uur in het bos geweest, wandelen, apporteren, sleepje en als we aan het koffie drinken waren dan lagen haar 2 honden lekker bij ons maar Kyra niet die is dan alleen maar bezig vogeltjes op te zoeken , voor te staan en op te stoten, zoals je op deze foto's kunt zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en foto's van de sleep

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij mij gaat het ook niet allemaal volgens het boekje maar het gaat me erom dat ik bezig ben met mijn hond en dat zij plezier heeft, dan heb ik dat ook.

Marijke, ik begrijp dus dat er binnen kort een nestje geboren wordt waar wel een pupje voor je bij gaat zitten, harstikke leuk zeg.
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

We hebben de twee veldwedstrijden gehad die wij drie Bracco dames georganiseerd hebben.
De eerste wedstrijd vond plaats in Eexterveen alwaar daar de herfst was ingevallen. Regen en een
flinke wind. Op zich niet z'n probleem ware het niet dat fazanten niet in de bieten blijven met die
nattigheid. Vita was als laatste geloot en liep goed maar kwam niet onder wild :roll: maar kreeg wel een tweede
loop. De tweede loop zat vrij snel na haar eerste loop zodat het batterijtje al snel op was :mrgreen: dus samen met
de keurmeester besloten er maar mee op te houden. Wel werd er een punt gemaakt eerder op de dag door een veldwerk-
vriendin met haar zwangere Bracco 1e plaats ZG en nog een EV voor iemand met haar heidewachtel. Het was ondanks
de natte omstandigheden heel gezellig.

Het volgende weekend een wedstrijd gelopen bij de Weimaraner ver. te Zoutkamp. Prima weer niet te heet en een lekker
briesje. De wind vanaf de rechterhoek van het veld. Vita maakte mooie slagen en opeens ging er een ree op uit het veld
die Vita mooi respecteerde op een paar sprongetjes na. Heb haar meteen stop stop gefloten en vervolgens in gefloten en
door jagen wat ze keurig deed :ok: :mrgreen: Ik heb dit op een filmpje staan ik zal kijken of ik het geplaatst krijg.
Vervolgens maakte ze een paar keer een slag langs de slootkant en je kon echt zien dat ze wat in de neus had.

Op een gegeven moment staat ze dus ik er zo snel mogelijk naar toe voor zover dat snel gaat in de bieten. Samen er paar passen aangetrokken en vervolgens sprongen er 4 fazanten. Ze bleef keurig steady op de zitfluit en schot. Dat was
dus goed voor een 1e plaats ZG. Het punt moet in de najaarswedstrijden wel binnengehaald worden met aan het
einde van de wedstrijd het apporteren van een fazant. Dit deed ze maar had niet de schoonheidsprijs :mrgreen:

Afgelopen zaterdag was de tweede wedstrijd die door ons was georganiseerd en wel in het schone zeeuw vlaanderen.
Prachtige velden met veel fazanten en patrijs. Dit was een jeugdwedstrijd dus Vita mocht niet meedoen.
Het weer was heerlijk maar voor de honden moeilijk. Iets te warm, te droog en heel weinig wind. Door de meer dan prima
wildstand kwamen veel honden wel onder wild heel fijn voor jonge honden die daar toch door gemotiveerd worden om
te blijven gaan. Eindstand 1e plaats G voor de bracco van vrienden die ons zo geweldig hebben geholpen deze veld te vinden.
2e plaats een Bracco en halfbroertje van Vita en nog twee E.V. waaronder 1 Bracco.
Al met al geen slechte start voor de werkende Bracco.

Het filmpje met de ree die opgaat helaas staat het maken van het punt niet op film :eek:
Op het filmpje lijkt het of ik vlak bij de weg loop maar ik liep zeker nog 200 meter van de weg af het vertekend enorm.

Film is in Quicktime formaat.
http://www.anderehans.nl/foto/vita/MVI_0298-iPhone.mov

Fotoverslag veldwedstrijd georganiseerd door de vereniging "De Weimarse Staande Hond" op 12 september te Zoutkamp is te bekijken via onderstaande link:
http://www.anderehans.nl/20090912_Zoutkamp/index.html
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Mooie foto's Brigitte :ok:
En als ik de velden zie en de resultaten lees prima georganiseerd.
Dat was niet alleen voor Bracco's kennelijk? :wink:
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Knap werk, gefeliciteerd Brigitte!

Waarom een ZG en geen U: omdat het wild al tijdens het aantrekken opgaat?
Heb wel veldwedstrijden bezocht maar de Bracco nog niet aan het werk gezien.

Zo te zien op het filmpje een heel aparte loop.

Niek
Moon
Zeer actief

Nog gefeliciteerd Brigitte; geweldig gedaan van Vita en jou :cheer: :balon:
Prachtige foto's en filmpje :ok: Ik zag aardig wat bekende gezichten en honden :wink:
Vooral de laatste foto is erg mooi, haha :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

De wedstrijden zijn volgens officieel orweja reglement. Wij zijn nu
veldwerkorganiserende vereniging :pffff: :mrgreen:

Alle continentaal II staande honden kunnen zich inschrijven. Helaas geen Griffon Korthals :mrgreen:

En de foto's zijn van manlief dat is zijn hobby :mrgreen: dat is weer mooi meegenomen.
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

korthaar schreef:Knap werk, gefeliciteerd Brigitte!

Waarom een ZG en geen U: omdat het wild al tijdens het aantrekken opgaat?
Heb wel veldwedstrijden bezocht maar de Bracco nog niet aan het werk gezien.

Zo te zien op het filmpje een heel aparte loop.

Niek
Dank voor de felicitaties. Voor een U moet het wel helemaal vlekkeloos gaan. Vita
kan rotsvast voorstaan maar omdat het hier om 4 fazanten ging was er toch enige verwarring bij haar.
Er stond niet de strakke spanning op die ik van haar gewend ben :mrgreen: maar ze was wel weer steady
bij het opgaan van de fazanten. Het vrouwtje ik dus was niet al te vlot met aanlijnen. Ik moest namelijk het
vrij steile taluud induiken waar ze zat. :mrgreen:

Wat vindt je apart aan de loop?
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Moon schreef:Nog gefeliciteerd Brigitte; geweldig gedaan van Vita en jou :cheer: :balon:
Prachtige foto's en filmpje :ok: Ik zag aardig wat bekende gezichten en honden :wink:
Ja leuk he ik ben ook apetrots op mijn meisje. Je moet maar snel een keer meegaan naar een
wedstrijd. Is echt erg gezellig iedereen gunt elkaar een punt :mrgreen:
En niet te vergeten heel leerzaam.
Die foto hoeft niet zo voor mij hoor.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

bydevries schreef:De wedstrijden zijn volgens officieel orweja reglement. Wij zijn nu
veldwerkorganiserende vereniging :pffff: :mrgreen:

Alle continentaal II staande honden kunnen zich inschrijven. Helaas geen Griffon Korthals :mrgreen:

En de foto's zijn van manlief dat is zijn hobby :mrgreen: dat is weer mooi meegenomen.
Nee weet ik.
Wij horen bij Continentaal I
Vraag me nog steeds af waarom.
Griffons horen veel minder ruim te jagen dan de anderen van Continentaal I volgens mij?
Afbeelding
Moon
Zeer actief

bydevries schreef:
Moon schreef:Nog gefeliciteerd Brigitte; geweldig gedaan van Vita en jou :cheer: :balon:
Ja leuk he ik ben ook apetrots op mijn meisje. Je moet maar snel een keer meegaan naar een
wedstrijd. Is echt erg gezellig iedereen gunt elkaar een punt :mrgreen:
En niet te vergeten heel leerzaam.
Die foto hoeft niet zo voor mij hoor.
Ik zou het echt heel leuk vinden om een keer mee te gaan! En dan heel veel uitleg krijgen, want ik snap er nog niet veel van :19:
Ik heb ook erg veel bewondering voor het feit dat Vita steady bleef bij die ree :eek: . Heeel knap dat je dat bij haar bereikt hebt hoor!
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”