Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teletac

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Gabber
Actief
Mijn ras(sen): mechelaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Gabber »

(nnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 21 dec 2006 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Golden Stanley schreef:
Skye schreef:Windhonden (zichtjagers) mogen in Nederland helemaal niet loslopen. Nergens niet.
Advies van de RV's van Huskies en andere poolachtigen is dit ras ook niet los te laten, maar het wordt wel gedaan. Het is maar net hoe je op zijn gedrag kunt anticiperen. De TT mag ook niet worden gebruikt volgens de africhtingsverenigingen, maar het wordt nog volop gedaan. Er mag zoveel niet, maar men doet het wel.
maar windhonden zijn letterlijk verboden, husky is aanbevolen :wink:

een TT is niet verboden bij verenigingen in het algemeen, dat ligt aan de vereniging.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik vind dat ze alles moeten verbieden, dan kunnen we weer nieuwe uitvluchten bedenen, dit word zo uitgekauwd :smile:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Gabber
Actief

nnnnnnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 21 dec 2006 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Rami schreef:(Ik wil niet vervelend doen maar ik vind zo'n tt dus echt alleen in uiterste nood een hulpmiddel, maar dat had je vast al begrepen :wink: ).
Kijk, ik zou ook het liefst overal en nergens en op alle tijden en plaatsen met twee 'losse' honden lopen maar dat is nu eenmaal niet haalbaar.
Ik weet dat Silka niet mag en kan jagen (voor het wild, voor haar veiligheid en de veiligheid van anderen) dus voorkom ik dat - op mijn manier.
Als ik per se een niet jagende hond had willen hebben, had ik niet aan een herplaatser ( kruising poolhond) moeten beginnen.
Gabber schreef: Maar je weegt toch af wat er leuker is voor de hond. Een hond die altijd aan de lijn loopt vanwege zijn jachtdrift of een hond die los kan lopen met een TT om.
Ik heb een hond met een verschrikkelijke jachtdrift naar vogels. Het barst hier van sloten en vlieten met eenden, meerkoeten, etc. Tegenwoordig loopt hij met een TT om. Hij heeft 2x een correctie gehad toen hij achter vogels het water inging. Het leek wel of hij direct feilloos in de gaten had waar zijn grens lag wat nog mocht en wat niet. Hij loopt nog steeds opgewonden de rietkanten af te speuren maar tegenwoordig is de trilfunctie genoeg als je ziet dat hij snode plannen heeft. Het is nu een genot om met hem uit te gaan en dat was het vroeger nooit. Als ik de TT omdoe loopt hij te trillen van opwinding. Hij combineert het met iets leuks. Ondanks veel negatieve reacteis hier over de TT kan ik in de manier waarop ik hem gebruik echt geen dierenbeulerij zien.
Zo kan ik wel heel veel mogelijkheden bedenken waarin ik vind dat de TT het leven van een hond ook veel leuker kan maken. Honden die graag vechten, honden die achter katten / hazen / konijnen / paarden / vee / joggers / fietsers aan willen. Vaak dingen die met training moeilijk af te leren zijn en grote problemen kunnen veroorzaken. Met de TT ben je gewoon ïn control".
Vwb het stukje over de husky die gillend van pijn toch doorging met jagen heb ik mijn twijfels over de gebruikte TT. Kwaliteit en mogelijkheden van het apparaat zijn wel van groot belang

Ja, ik weeg zeker af wat leuker is (of wat mij leuker lijkt) voor mijn hond. Een TT om lijkt mij voor mijn hond nu eenmaal niet leuk, fijn of prettig. :wink:

Wat ik fijn vind (voor haar en voor mij) is dat ik haar op een positieve manier iets bij heb kunnen bijbrengen, namelijk dat jagen niets oplevert en niet-jagen wel.
Nogmaals, ze heeft vier jaar van haar leven in Turkije doorgebracht, jagen was voor haar misschien wel een manier van overleven. Het zit dus in haar wezen, in haar zijn.
Als ik per se een niet-jagende hond had willen hebben, dan had ik niet voor haar moeten kiezen.

Ik heb haar idd een lange tijd aan de lange lijn gehouden en nu doe ik dat nog wel eens (zoals gezegd in de buurt van wegen en in de ochtend- en avondschemering) en ik vind niet dat zij hierdoor een rot-leven heeft.

Er zullen misschien wel situaties zijn, waarbij je alleen nog maar eeen TT kunt inzetten. In uiterste nood, als niets anders helpt, als je anders misschien wel zou moeten kiezen om je hond te laten gaan.
Ik heb zoiets nog niet meegemaakt, maar ik kan me wel voorstellen dat je dan een TT probeert. Omdat het dan alles of niets is.
Maar voor jagen op wild? Nee. Wat mij betreft zijn er andere manieren.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef: Maar voor jagen op wild? Nee. Wat mij betreft zijn er andere manieren.
nou vind ik niet, als ik naar Oostenrijk ga kan ik mijn honden geen 3 weken aangelijnd houden wat daar eigenlijk wel verplicht is... als een jager een jagende hond ziet in het bos, weide of waar dan ook ziet mag hij hem afschieten en ik heb dat helaas ook gehoord dat dit regelmatig ook gebeurd is. Dus hier krijgen ze voor de zekerheid ook een TT om, nog nooit gebruikt maar beter een TT dan een dode hond :roll:

De mechelaar is geen jachthond, maar die van mij jaagt dus wel als ze de kans krijgt, ik heb helaas geen ogen voor en achter dus dit kan weleens gebeuren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rami
Zeer actief

malinois schreef:
nou vind ik niet, als ik naar Oostenrijk ga kan ik mijn honden geen 3 weken aangelijnd houden wat daar eigenlijk wel verplicht is... als een jager een jagende hond ziet in het bos, weide of waar dan ook ziet mag hij hem afschieten en ik heb dat helaas ook gehoord dat dit regelmatig ook gebeurd is. Dus hier krijgen ze voor de zekerheid ook een TT om, nog nooit gebruikt maar beter een TT dan een dode hond :roll: .
Dat is jouw keuze. :wink:
Ik kies er in zo'n geval voor om een gebied waar ik de kans loop dat jagers op mijn loslopende hond schieten niet in te gaan.

Overigens ken ik de verhalen ook. Nou ja, niet wat Oostenrijk betreft maar ik heb een tijdje in de Provence gewoond en daar werd met grote regelmaat op loslopende honden geschoten, of ze nu wel of niet aan het jagen waren... :(:
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Rami schreef: Ik vind het belangrijk om aan te geven dat je meer keuzes hebt dan kiezen voor een tt. Als het niet lukt om je hond te beletten op wild te jagen d.m.v. training, kun je ze ook aan de riem (lange lijn whatever) houden, je kunt immers ook een kat tegenkomen...
Nou als de keuze zou zijn levenslang aan de lange lijn (nadat 'gewone' training niet gelukt is, dat staat voorop!) óf trainen met tt zodat de hond weer los kan lopen, zou ik op zijn minst de tt proberen, voor het levensgeluk van mijn hond!
Laatst gewijzigd door Moon op 21 okt 2006 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Marijke
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Gabber schreef:
Eline* schreef:Kortom, verbieden! Dan kunnen de klootzakken die hun honden ermee mishandelen zo nu en dan eens een flinke boete krijgen en zijn ze ieder geval strafbaar. Nu kan niemand iets en roept iedereen deskundig te zijn. Ik vraag me oprecht af of de voordelen groter zijn dan de nadelen voor de hond. Veel mensen vinden alles wel makkelijk als we er maar niet te hard voor hoeven werken. :19:

Ik lees net in een ander topic dat jij je honden een klap op hun kop geeft als ze blaffen in de auto. Vast wel een flinke boete waard. Misschien niet hard genoeg aan het probleem gewerkt.
Joh idioot! Ik schrijf dat ik Kiki een dreun geeft..Kiki is een hondje van klein formaat en die dreun bestaat uit het wegduwen of terugduwen van haar naar de achterbank. Wat denk je nou!! :boos: Lees mijn berichten en plaats wat ik schrijf binnen wie ik ben, dan zeg je niet van die lijpe dingen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Eline* schreef:
Gabber schreef:
Eline* schreef:Kortom, verbieden! Dan kunnen de klootzakken die hun honden ermee mishandelen zo nu en dan eens een flinke boete krijgen en zijn ze ieder geval strafbaar. Nu kan niemand iets en roept iedereen deskundig te zijn. Ik vraag me oprecht af of de voordelen groter zijn dan de nadelen voor de hond. Veel mensen vinden alles wel makkelijk als we er maar niet te hard voor hoeven werken. :19:

Ik lees net in een ander topic dat jij je honden een klap op hun kop geeft als ze blaffen in de auto. Vast wel een flinke boete waard. Misschien niet hard genoeg aan het probleem gewerkt.
Joh idioot! Ik schrijf dat ik Kiki een dreun geeft..Kiki is een hondje van klein formaat en die dreun bestaat uit het wegduwen of terugduwen van haar naar de achterbank. Wat denk je nou!! :boos: Lees mijn berichten en plaats wat ik schrijf binnen wie ik ben, dan zeg je niet van die lijpe dingen.
ah bah Eline, wat doe jij met arme kiki :jank:
Ik vind jou best wel bruut en gemeen hoor
Als het aan mij lang zou je dat 100 euries kosten :pffff:

:mrgreen: :smile2:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Moon schreef:
Rami schreef: Ik vind het belangrijk om aan te geven dat je meer keuzes hebt dan kiezen voor een tt. Als het niet lukt om je hond te beletten op wild te jagen d.m.v. training, kun je ze ook aan de riem (lange lijn whatever) houden, je kunt immers ook een kat tegenkomen...
Nou als de keuze zou zijn levenslang aan de lange lijn (nadat 'gewone' training niet gelukt is, dat staat voorop!) óf trainen met tt zodat de hond weer los kan lopen, zou ik op zijn minst de tt proberen, voor het levensgeluk van mijn hond!
Als je al mijn posts had gelezen dan had je geweten dat ik Silka tegenwoordig juist heel vaak los laat lopen. En dat ik vooral getraind heb met de lange lijn... :roll:
Dat ik vooral gebieden op zoek waar ze ook veilig los kan lopen, dat is toch niet zo raar...

Ik word er eerlijk gezegd een beetje moe van dat ik afgeschilderd als iemand die geen rekening houdt met het levensgeluk van mijn hond.
Afbeelding
Fietje
Actief

Ongelezen bericht door Fietje »

Eline* schreef:
Gabber schreef:

:eek: goh Eline dat had ik van jouw nooit gedacht :wink:
Geintje ......ik zou er niet eens op in gaan op zo'n dom gelul
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
malinois schreef:
nou vind ik niet, als ik naar Oostenrijk ga kan ik mijn honden geen 3 weken aangelijnd houden wat daar eigenlijk wel verplicht is... als een jager een jagende hond ziet in het bos, weide of waar dan ook ziet mag hij hem afschieten en ik heb dat helaas ook gehoord dat dit regelmatig ook gebeurd is. Dus hier krijgen ze voor de zekerheid ook een TT om, nog nooit gebruikt maar beter een TT dan een dode hond :roll: .
Dat is jouw keuze. :wink:
Ik kies er in zo'n geval voor om een gebied waar ik de kans loop dat jagers op mijn loslopende hond schieten niet in te gaan.

Overigens ken ik de verhalen ook. Nou ja, niet wat Oostenrijk betreft maar ik heb een tijdje in de Provence gewoond en daar werd met grote regelmaat op loslopende honden geschoten, of ze nu wel of niet aan het jagen waren... :(:
nou het is geen gebied, het is gewoon alles, de weilanden, bossen en alles waar je zit daar op vakantie... natuurlijk zou ik een bos niet ingaan als ik zoiets weet maar als alles om je heen gewoon die regeling heeft :19:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Rami schreef:
Moon schreef:
Als je al mijn posts had gelezen dan had je geweten dat ik Silka tegenwoordig juist heel vaak los laat lopen. En dat ik vooral getraind heb met de lange lijn... :roll:
Dat ik vooral gebieden op zoek waar ze ook veilig los kan lopen, dat is toch niet zo raar...

Ik word er eerlijk gezegd een beetje moe van dat ik afgeschilderd als iemand die geen rekening houdt met het levensgeluk van mijn hond.
En ik begrijp je reactie niet helemaal :19: Ik reageer niet op jouw persoonlijke situatie. Ik reageer exact op wat je zegt, niets meer en niets minder. We verschillen dus van mening; jij vindt dat de tt. never nooit done is in gevallen van jachtpassie, ík ben van mening (wat míjn hond betreft) dat als alles geprobeerd is op een positieve manier ík er voor zou kiezen om de tt als trainingsmiddel te gebruiken en me er niet bij neerleggen hem dan maar aan de lange lijn te houden...
En voor de goede orde; het is me uiteindelijk gelukt om hem redelijk in de hand te krijgen, zonder tt. :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Moon schreef:
Rami schreef:
Moon schreef:

En ik begrijp je reactie niet helemaal :19: Ik reageer niet op jouw persoonlijke situatie. Ik reageer exact op wat je zegt, niets meer en niets minder. We verschillen dus van mening; jij vindt dat de tt. never nooit done is in gevallen van jachtpassie, ík ben van mening (wat míjn hond betreft) dat als alles geprobeerd is op een positieve manier ík er voor zou kiezen om de tt als trainingsmiddel te gebruiken en me er niet bij neerleggen hem dan maar aan de lange lijn te houden...
En voor de goede orde; het is me uiteindelijk gelukt om hem redelijk in de hand te krijgen, zonder tt. :wink:
Uitgaande van mijn eigen situatie, met de hond(en) die ik nu heb, zou ik voor het beletten van jagen op wild idd geen TT gebruiken.
Mocht het me met training echt niet lukken en zou ik nooit een 'veilig' gebied kunnen vinden waar ze los zou kunnen (lijkt me een beetje vergezocht, maar goed) zou ik idd kiezen voor een lange lijn.

Als ik per se een niet-jagende hond had willen hebben, had ik niet voor Silka (volwassen buitenlandse herplaatser, onduidelijke kruising) moeten kiezen.
Ik heb wel voor haar gekozen en heb alles uit de kast getrokken om haar los te kunnen laten lopen. Alhoewel we hier ook over een vrij groot eigen terrein beschikken, waar ze ook altijd los loopt, vind en vond ik het fijn voor haar (en fijn voor mij) om toch dat loslopen te trainen.

O ja, en waar ik dus een beetje flauw van werd/wordt zijn de reacties als: je staat het 'levensgeluk' van je hond in de weg als je hond niet overal los mag en kan lopen.
Ik ken mensen met Podenco's, Husky's, Italiaanse windhonden etc. die hun hond de meeste tijd niet los laten lopen. Ik geloof niet dat het allemaal doodongelukkige honden zijn...
Afbeelding
Gabber
Actief

[nnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 21 dec 2006 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Moon
Zeer actief

Rami schreef:
Moon schreef:
Rami schreef:
Moon schreef: Nou als de keuze zou zijn levenslang aan de lange lijn (nadat 'gewone' training niet gelukt is, dat staat voorop!) óf trainen met tt zodat de hond weer los kan lopen, zou ik op zijn minst de tt proberen, voor het levensgeluk van mijn hond!

Uitgaande van mijn eigen situatie, met de hond(en) die ik nu heb, zou ik voor het beletten van jagen op wild idd geen TT gebruiken.
Mocht het me met training echt niet lukken en zou ik nooit een 'veilig' gebied kunnen vinden waar ze los zou kunnen (lijkt me een beetje vergezocht, maar goed) zou ik idd kiezen voor een lange lijn.

Als ik per se een niet-jagende hond had willen hebben, had ik niet voor Silka (volwassen buitenlandse herplaatser, onduidelijke kruising) moeten kiezen.
Ik heb wel voor haar gekozen en heb alles uit de kast getrokken om haar los te kunnen laten lopen. Alhoewel we hier ook over een vrij groot eigen terrein beschikken, waar ze ook altijd los loopt, vind en vond ik het fijn voor haar (en fijn voor mij) om toch dat loslopen te trainen.

O ja, en waar ik dus een beetje flauw van werd/wordt zijn de reacties als: je staat het 'levensgeluk' van je hond in de weg als je hond niet overal los mag en kan lopen.
Ik ken mensen met Podenco's, Husky's, Italiaanse windhonden etc. die hun hond de meeste tijd niet los laten lopen. Ik geloof niet dat het allemaal doodongelukkige honden zijn...
Misschien ten overvloede, maar nog een keer; ik heb het steeds over mijn situatie gehad en mijn hond. Je dicht mij een soort verborgen agenda of met de vinger wijzen naar anderen toe die ik niet bezig. En waar ik trouwens nogal een hekel aan heb ook...
Als ik dat bedoelde had ik dat gezegd :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef:Misschien ten overvloede, maar nog een keer; ik heb het steeds over mijn situatie gehad en mijn hond. Je dicht mij een soort verborgen agenda of met de vinger wijzen naar anderen toe die ik niet bezig. En waar ik trouwens nogal een hekel aan heb ook...
precies, en ik doe mijn honden ook tekort als ze niet los mogen! Waarom? Omdat ze dat altijd gewend zijn en niet zonder kunnen, dan worden ze doodongelukkig :roll:
Afbeelding
rens
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door rens »

BC
Laatst gewijzigd door rens op 30 jun 2010 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Gabber schreef:
Eline* schreef:
Gabber schreef:

Ik vond het bovenstaande antwoord van jou ook lijp.
Je leest zelf ook andermans berichten niet maar moet alleen je eigen domme, ongenuanceerde mening uitkramen. Daarom leek dat over die hond die je een klap geeft wel een aardige.
Mijn mening is niet dom. Ongenuanceerd? Ja, maar dat is in een discussie niet altijd verkeerd. Als je gelezen had had je begrepen dat ik de TT vaak , erg vaak verkeerd ingezet vindt, zoals bv voor appel. Als ik lees dat men het blijkbaar in de wereld waar de tt gebruikt wordt normaal vindt een hond een tt bij de penis te zetten reageer ik daarop. Als je zo'n ding verbied kun je mensen ook bestraffen die hem ge(mis)bruiken. Als je werkt met een vergunningsstysteem heb je ieder geval enige vorm van controle. Dat voorkomt ook wildgroei van die aparaten in winkels.
Blijft overigens staan dat mensen met veel hond en weinig geduld snel naar geweld grijpen en ook denken dat dat echt nodig is, terwijl we allang weten dat bv appel prima zonder grof geweld getraind kan worden. Het kost alleen meer tijd, maar ook minder honden die daardoor verknipt afvallen. Het is maar waar je prioriteiten liggen bij je "sport".
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:
Moon schreef:Misschien ten overvloede, maar nog een keer; ik heb het steeds over mijn situatie gehad en mijn hond. Je dicht mij een soort verborgen agenda of met de vinger wijzen naar anderen toe die ik niet bezig. En waar ik trouwens nogal een hekel aan heb ook...
precies, en ik doe mijn honden ook tekort als ze niet los mogen! Waarom? Omdat ze dat altijd gewend zijn en niet zonder kunnen, dan worden ze doodongelukkig :roll:
Mee eens.
Mijn hond moet de beentjes kunnen strekken op een manier die ik niet kan nabootsen met de fiets of een lange lijn.
Ik zou de wijze waarop ze gefokt is niet kunnen "waarmaken" als ze aan een lange lijn zou moeten.
En voor de goede orde, ik heb haar getraind zònder TT :wink:
Al weet ik dat bij haar wijze van werken door anderen misschien wel eens een TT zou worden toegepast.
Ik heb wel eens de neiging gehad......maar kunnen onderdrukken :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief

Moon schreef:
Misschien ten overvloede, maar nog een keer; ik heb het steeds over mijn situatie gehad en mijn hond.
Precies! Zoals ik het ook over mijn situatie en mijn hond heb. Net als malinois en ranetje en scarlet het over hun situatie en over hun hond(en) hebben.
De enige 'algemene' opmerking die ik maakte is dat honden niet per se doodongelukkig hoeven te zijn als ze weinig of nooit los kunnen lopen.
Er zijn een aantal bazen van honden die niet of weinig loslopen hier op het forum actief. Hondenliefhebbers die toch echt het beste met hun hond voor hebben.
Moon schreef: Je dicht mij een soort verborgen agenda of met de vinger wijzen naar anderen toe die ik niet bezig. En waar ik trouwens nogal een hekel aan heb ook...
En dit snap ik niet...
"Verborgen agenda's en vinger wijzen", daar houd ik me in real life al niet mee bezig, laat staan op een hondenforum op basis van vier getypte zinnen door iemand die ik niet ken.

Laten we het er maar op houden dat we elkaar niet helemaal begrijpen in dit topic. :wink:
Afbeelding
Gabber
Actief

[nnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 21 dec 2006 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Gabber schreef:Je kan elk trainingswerktuig wat in den aard zeer nuttig kan zijn misbruiken en de uitwassen er uit lichten. Ik ken dan nog wel een heel rijtje dingen om te verbieden. Typisch nederlands om alles door de overheid te laten regelen. Weer een regel erbij waar niemand zich aan houdt en die niemand controleert. Ik gebruik mijn TT niet voor appel en niet voor sport en ik denk dat mijn honden een minder plezierig leven kunnen leiden zonder het apparaat. Als je er zelf geen gebruik van maakt denk ik bemoei je lekker met je eigen zaken.
Waarom voel je je dan zo aangesproken?
Verder zijn honden mijn zaken dus ik bemoei me er mee, of jij je er nou groen en geel aan ergert of niet. Dat zal me worst wezen namelijk.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Moon schreef:
Ik denk idd aan een behoorlijke spraakverwarring en doe een laatste poging :wink:

Ik vatte jouw bovenstaande opmerking op als algemene opmerking. Daar reageerde ik op met bovenstaande. Jij reageert vervolgens dat je 'flauw wordt van opmerkingen over levensgeluk van de hond (mijn hond!) en betrekt daar husky's en pondenco's bij die altijd aan de lijn lopen. Ik lees dat hoogst verbaasd omdat ik het werkelijk alleen over mijn hond heb (dat ik de tt. in mijn situatie overwogen heb). Je suggereert in mijn ogen dat ik een onuitgesproken aanval doe naar mensen die hun hond aan de lange lijn houden en dat is niet bij mij opgekomen :19:.

Maar als jouw bovenstaande opmerking bedoeld was als zuiver betrekking hebbend op jouw situatie dan heb ik dat verkeerd begrepen..

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Eline* schreef: Mijn mening is niet dom. Ongenuanceerd? Ja, maar dat is in een discussie niet altijd verkeerd.
Persoonlijk vind ik ongenuanceerd reageren vaak geblaat :19:
Eline* schreef:Als je gelezen had had je begrepen dat ik de TT vaak , erg vaak verkeerd ingezet vindt, zoals bv voor appel. Als ik lees dat men het blijkbaar in de wereld waar de tt gebruikt wordt normaal vindt een hond een tt bij de penis te zetten reageer ik daarop.
Men vindt het "in het wereldje waarin de tt gebruikt wordt" helemaal niet normaal dat een tt op die manier gebruikt wordt.
Het is ook niet zo dat dat heel veel voorkomt, ik zie het tenminste niet, op de verenigingen waar ik zelf lid ben wordt het al helemaal niet zo gebruikt. :eek: :eek:
Hier worden de excessen genoemd, het is volgens mij geen beeld van de manier waarop de tt gemiddeld genomen gebruikt wordt. Maar ieder hulpmiddel kun je op de verkeerde manier gebruiken, ook de tt.
Eline* schreef:Als je zo'n ding verbied kun je mensen ook bestraffen die hem ge(mis)bruiken. Als je werkt met een vergunningsstysteem heb je ieder geval enige vorm van controle. Dat voorkomt ook wildgroei van die aparaten in winkels.
Ik zou het ook een goede zaak vinden wanneer er een vergunningsysteem oid aan het gebruik van een dergelijk hulpmiddel zat.
Een tt is een hulpmiddel wat (in mijn ogen) niet zomaar gebruikt zou moeten worden en moet dus niet te gemakkelijk verkrijgbaar zijn.
Alhoewel ik me ook afvraag welke mensen zo'n ding zomaar kopen gezien de aanschafprijs. :19: Maar ze zullen er zijn. :wink:

Eline* schreef:Blijft overigens staan dat mensen met veel hond en weinig geduld snel naar geweld grijpen en ook denken dat dat echt nodig is, terwijl we allang weten dat bv appel prima zonder grof geweld getraind kan worden. Het kost alleen meer tijd, maar ook minder honden die daardoor verknipt afvallen. Het is maar waar je prioriteiten liggen bij je "sport".
Ik zie zelf het gebruik binnen het appèl niet vaak. :denken: Maar ik weet dat het gebruikt wordt.
Volgens mij wordt een tt met name gebruikt bij oefeningen op afstand en bij oefeningen waarbij honden heel hoog in hun driften zitten en daardoor moeilijker bereikbaar zijn.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Als je kijkt naar ontwikkeling in de training dan ging het vroeger zo: je had een hond daar werden de driften zo hoog mogelijk gemaakt. Als deze driften dan goed ontwikkelt waren dan moest er nog het een en ander worden bijgeschaafd, dit ging met harde hand. De honden die dit proces doorstonden waren de 'echte'. Door ontwikkelingen in de maatschappij en bij keuringen en examens zie je dit type honden steeds minder. Tegenwoordig hebben we allerlei nieuwe methodes, die qua achtergrond gedachte ook al heel oud (Skinner jaren 30) zijn, voornamelijk de zogenaamdep positieve methodes. Een van de bekende methodes is die met het gebruik van een clicker. Het africhten van honden in de pure clcikervorm duurt jaren. Dit is het afwachten tot de hond een bepaald gedrag vertoond en dan clicken. Er zijn mensen in de Vs die het na zo'n 5 jaar hebben opgegeven. De meeste mensen hebben niet zoveel geduld en proberen dmv lokken de hond een bepaald gedrag te laten uit voeren en clicken dit gaat al wat sneller. Zo zijn er dus verschillende methodes die allemaal een clicker gebruiken bij de trainingsopbouw.
Een van de nieuwere methodes gebruikt clicker en teletact samen dit wordt NEPOPO genoemd. NEPOPO staat voor Negatief Postitief Positief. De opbouw van deze methode is als volgt: hierbij wordt eerst het gedrag met de clicker aangeleerd. vervolgens als het gedrag bekend is word door middel van drukpunten ( dit is allen aanraken van de hond op bepaalde plaatsen) de hond bekend gemaakt met een zekere vorm van dwang. Daarna komt de inwerking door middel van de prikker erbij. De hond kan door de oefening goed en snel uit te voeren van de druk van de prikker afkomen en dit is dan de beloning. dit kun je verder shapen met bal of voer. als de hond zo'n 6 maanden is komt daar de TT ook bij. Deze word dan in een lage stand ingeschakeld en gaat uit als de hond het gedrag goed vertoont. Correctie volgt als de hond het niet goed uitvoert. Dit is in het kort de methode.
Voor mij is training gevoels kwestie en ook een stemmings kwestie je kunt een hoop met je stem vooral in de aanleerfase. Als iets gekend is kun je corrigeren, dit kan al een eenvoudig nee zijn. Als een hond in lage driften al verschillende gedragingen heeft aangeleerd dan hoeft het meestal niet zo'n probleem te zijn. En de hond moet leren om te gaan met een zekere mate van plicht. Dit heb je nodig om mee te kunnen draaien op wedstrijden examens, keuringen of in de praktijk.

Jan
Jan
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

@Jan.....
Wat is een prikker? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

ranetje schreef:@Jan.....
Wat is een prikker? :denken:
Afbeelding
Jan
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

maar waarom met die TT beginnen als de hond nog maar 6 maanden is :19: vind ik echt niet nodig, een hond van 6 maanden kun je toch op andere manieren corrigeren dan met een TT

probleem bij veel africhters is ook dat de TT als standaard-uitrusting beschouwt wordt. elke hond in hun handen krijgt een TT om, kleine problemen worden met TT opgelost...

dat is helemaal fout :19:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”