Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ons hondje is geboren!!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Inge schreef:
Overigens vind ik een stamboom niet nutteloos hoor, maar je kunt bij bepaalde rassen echt niet beweren dat je zonder enige twijfel de stamboom van 10 generaties kunt uitzoeken. Je mag soms al blij zijn als de eerste 3 generaties kloppen.
Dat is ook genoeg. Het zal wel schelen per ras. Ik denk niet dat er bij het Kooikertje hevig geknoeid wordt, bij een enkele fokker heb ik zeer, zeer grote twijfels of die niet gewoon maar wat invult bij de dekreu, maar daar koop ik geen hondje van en heb ik ook niet in de lijnen van Buffy zitten.

Anne
jaspervdbeek
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door jaspervdbeek »

Nu de discussie is gaan liggen wil ik nog wel graag even laten weten wat we nu gaan doen...

We hebben na lang wikken en wegen besloten om toch te gaan kijken. Volgende week maandag hebben we een afspraak bij de fokker... We hebben de fokker inmiddels gevraagd hoe het zit met de heupen van de teef, die heeft inderdaad HD-C, dat gaven ze ook meteen eerlijk toe. De reu heeft overigens HD-A.

We hebben inmiddels heel veel informatie gezocht over HD en de gevolgen daarvan, hebben met mensen met ervaring op dat gebied gesproken en ik wil binnenkort ook nog even bij de DA langs gaan voor wat meer informatie... We weten dat het risico dat onze pup HD krijgt groter is dan normaal, maar we willen zo graag een hondje uit deze combinatie dat we dit risico dus gaan nemen. We zullen alles doen wat in onze mogelijkheden ligt om te voorkomen dat onze hond HD krijgt... dus we zullen extra voorzichtig moeten zijn qua belasting van de pup, absoluut niet laten traplopen, teveel onverwachte bewegingen zoveel mogelijk voorkomen en wanneer de pup daar oud genoeg voor is de heupen trainen door naast de fiets te lopen en veel zwemmen. Dat laatste zal het probleem niet zijn want we wonen op 50 meter van de Maas :ok:

Maar goed, we weten dus wat het risico is, maar we weten ook dat wij daar alles aan willen doen om dat risico zo klein mogelijk te houden!! Beter dat zo'n hondje bij mensen terecht komt die er bewust mee bezig zijn en er alles aan doen dan dat hij bij mensen terecht komt die er niks van weten en er dus ook geen rekening mee kunnen houden!!

Verder wil ik nog wel even kwijt dat ik de discussie over het bewust kruisen van rassen zwaar overdreven vindt... ik snap dat mensen vinden dat er teveel gefokt wordt etc. maar ik snap niet waarom een kruising fokken minder goed is dan het fokken van rashonden. Het gaat er voor ons om wat er voor hond uitkomt, waarom zou je twee rassen niet mogen kruisen als daar hartstikke leuke hondjes uitkomen?? Ik snap dat niet helemaal... Zeker niet als je kijkt hoe bepaalde rassen helemaal doorgefokt worden, kan toch ook niet goed zijn?? Maar dan gebeurt dat om een ras beter te maken ofzo... naja t zal wel aan mij liggen maar ik vind dit dus kul...

Ik wil wel iedereen bedanken voor de informatie en ik hoop dat jullie onze keus wel een beetje kunnen snappen... Wij gaan ons in ieder geval goed voorbereiden op de komst van ons hondje!! Maandag gaan we dus kijken, we houden jullie op de hoogte!!!

Jasper
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Succes met jullie pupje.. en niet na een jaar of twee jaar janken als je pupje HD blijkt te hebben hè!!! :piew: :ok:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik kan begrijpen waarom je deze keuze gemaakt hebt en denk dat je er ook heel bewust mee bezig bent en zult blijven, als ik afga op wat je hier vertelt. Ik wil je dus ook heel veel plezier en geluk met je pup wensen!!!

Waar ik geen begrip voor heb is de keuze van degene die gefokt heeft met deze combinatie, niet zozeer vanwege het kruisen van rassen (daar is al genoeg over gezegd en dat moeten ze maar zelf weten), maar wat betreft de beoordeling van de heupen van de teef.
starfleet
Erelid

Gos schreef:
Waar ik geen begrip voor heb is de keuze van degene die gefokt heeft met deze combinatie, niet zozeer vanwege het kruisen van rassen (daar is al genoeg over gezegd en dat moeten ze maar zelf weten), maar wat betreft de beoordeling van de heupen van de teef.
Hoef ik niks meer te typen :wink: Totaal onverantwoord om met een teef die afgekeurd is door de vereniging vanwege slechte heupen toch zonodig geld te moeten maken. Als je dan een kruising tussen deze twee rassen zo geweldig vindt, kan ik me nog wel wat bij voorstellen ook, doe dat dan met een prima teef, niet met een afgekeurde. Maar ja, met een prima teef kan je Tollers fokken en voor 1000 euro verkopen, dat is aantrekkelijker. Kan je deze gebruiken om mensen een leuk kruisinkje te bezorgen.

Voor TS: ik zie wel dat je erover nagedacht hebt, maar hoop dat je weet wat het is om uiterst voorzichtig te zijn met een jonge pup en altijd in je achterhoofd te hebben dat pup wat gaat mankeren. Begrijpen doe ik het niet, maar er zijn wel meer dingen die ik niet begrijp. Ik hoop dat het goed uitpakt.

Zwemmen in de Maas is overigens niet echt een goed plan, je kan beter niet stromend water opzoeken, niet een druk bevaren rivier met zuiging van de vele, vele schepen die langskomen, levensgevaarlijk voor een hond. In jouw omgeving zijn genoeg vennen.

Anne
jaspervdbeek
Vaste gebruiker

starfleet schreef:
Zwemmen in de Maas is overigens niet echt een goed plan, je kan beter niet stromend water opzoeken, niet een druk bevaren rivier met zuiging van de vele, vele schepen die langskomen, levensgevaarlijk voor een hond. In jouw omgeving zijn genoeg vennen.

Anne
ik weet niet of je de Maas in Venlo een beetje kent, ik wel en als mijn broekzak en ik kan je verzekeren dat dat echt géén probleem is hoor!! In de zomer wanneer de Maas in z'n zomerbed ligt staat er nauwelijks stroming en die zuiging van vrachtschepen valt ook reuze mee en die varen altijd minimaal meter of 50 van de kant... verder zwem ik vanaf m'n 4e, en waterpolo ik vanaf m'n 8ste, hebben altijd een boot gehad dus mocht er ooit wat gebeuren heb ik die hond er zo uit!! :pffff:
Laatst gewijzigd door jaspervdbeek op 08 mei 2007 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
jaspervdbeek
Vaste gebruiker

Martijn schreef: Ik wil je wel ten zeerste aanraden om de hond te laten rontgenen als hij uitgegroeid is. Mocht het toch fout zitten dan kun je nog een heleboel redden als je op tijd op de hoogte bent.
Daarnaast raad ik je aan om je eens te verdiepen in het geven van Vitamine C met het oog op de heupgewrichten en glucosamine in combinatie met chondroïtine. Over beide preventieve therapiën wordt erg hoog opgegeven door mensen die daar mee bezig zijn. Er zijn volgens geen bijwerkingen.

En nu je gekozen hebt moet je je weer richten op de positieve kanten van het nemen van een pup!
ik heb inderdaad al het een en ander gelezen over het toedienen van vitamine C en andere stoffen ter preventie van HD en wil daar ook zeker wat mee gaan doen... ook röntgen wanneer hij volgroeid is staat al in de planning. Voor het hoe en wat van zowel voeding als foto's wil ik nog contact opnemen met de DA!!

ik heb me heel erg veel zorgen gemaakt de afgelopen tijd (jullie worden bedankt :wink: haha) en had bijna de zin in mijn hondje verloren!! nu we de knoop hebben doorgehakt kijk ik er weer veel positiever tegenaan en gaan we er het beste van maken en gewoon genieten zoals dat hoort bij de aanschaf van een pup!!
jaspervdbeek
Vaste gebruiker

dit vond ik trouwens op de site tollertales.nl

Ons fokreglement toegelicht - deel 2

Bij mij in de straat woont een Berner Sennen. Het is een hond van inmiddels een jaar die zich niet anders dan strompelend kan voortbewegen. Hij heet Max, is twee keer zo groot en zeker twee zo zwaar als de gemiddelde toller en heeft als pup van 5 maanden grote wandelingen gemaakt met zijn baas. Ik kwam ze weleens tegen: een opgetogen baas en een vermoeid pupje dat met zijn achterbenen aan het slepen was. Ik heb zijn baas proberen uit te leggen dat de wandeling echt veel te zwaar was voor Max, en meende toen al te zien dat hij HD had, maar het heeft niet mogen baten. Max heeft HD in de zwaarste vorm. De fokker meldde nog nooit HD-honden gefokt te hebben en dat ze wel een nieuwe pup mochten en heeft uiteindelijk het aankoopbedrag van deze hond terugbetaald. Maar daar is Max niet mee geholpen en ook de eigenaar maar ten dele. De eigenaar probeert nu met kleine wandelingetjes en operaties het leven voor Max dragelijk te houden. Ik hoop voor zijn baas dat hij de moed heeft in te grijpen als zijn hond echt pijn gaat lijden, want of dit hondenleven leuk is, betwijfel ik.

Een hond met HD is dus geen pretje en alle fokkers in onze ras zijn het er over eens dat je moet proberen om HD-loze honden te fokken. Dat lukt overigens aardig, want HD is geen groot probleem in ons ras. Toch komt het wel voor en dat is reden genoeg om alert te blijven.
Daarom moet elke hond, waarmee gefokt gaat worden, officieel geröntgend worden. Gelukkig is iedereen het er over eens dat dat moet gebeuren. Waar verschil van mening over bestaat is met welke uitslagen er nu wel of niet gefokt mag worden.
Honden met de uitslag HD A of HD B zijn vrij van heupdyplasie. Honden met de uitslag HD C,D of E niet. HD C-honden hebben een lichte vorm van heupdysplasie, HD D honden gemiddeld en een hond met een HD E-uitslag hebben zware heupdyplasie.
Over vier categorieën is iedereen het eens: met HD A en HD B honden mag je fokken, met HD D en HD E honden niet. De grote discussie gaat over de HD C-honden. Dat zijn namelijk honden waarvan je nauwelijks of zelfs niet merkt dat ze HD hebben.
Vanuit de genetica weten we dat heupdysplasie polygeen vererft. Dat wil zeggen dat er niet één factor is aan te wijzen waardoor honden HD hebben, maar dat het een samenspel is van meerdere factoren. Bovendien is ook het milieu van grote invloed op het tevoorschijn komen van HD. Een HD C- hond die niet te eiwitrijk gevoerd is in zijn jonge jaren en niet overbelast, zal mogelijk zijn hele hondenleven geen HD ontwikkelen.
In de genetica spreken ze over de erfelijkheidsgraad. Een ziekte met de factor 1 vererft voor 100% en een ziekte of afwijking met de factor 0 is voor 100% het gevolg van niet-erfelijke factoren.
Een hond die door een ongeluk zijn staart is kwijtgeraakt zal bijvoorbeeld geen staartloze pups vererven. Voor HD heeft men het over een erfelijkheidsgraad van 35%. En daar begint naar onze mening de misvatting.
Want veel mensen zeggen dan: HD is maar voor 35% erfelijk. En dat is niet waar: HD is voor 100% erfelijk, alleen het tot uiting komen van deze afwijking is voor 65% het gevolg van de wijze waarop de hond in zijn eerste jaar is behandeld.
Vanwege de polygene vererving is het niet zo dat als je een HD A-hond met een HD A-hond kruist dat je dan alleen maar HD A-honden krijgt. En ook is het niet zo dat als je een hond met HD kruist met een HD-vrije hond dat je dan 50% honden met HD in het nest hebt. Je nest kan zelfs helemaal HD-vrij zijn. Voor sommige rassen is dit gegeven aanleiding geweest om fokken met HD C-honden wel toe te staan. En ook binnen de Tollerwereld wordt er gefokt met honden met HD C-heupen.
Als club vinden we dat je alleen maar A en B honden mag fokken. En zelfs dat het verstandig is om niet alleen naar de ouderdieren te kijken, maar te onderzoeken wat er in de lijnen van de ouderdieren verder nog bekend is. Zo gaan we ervan uit dat een reu met HD B-heupen uit een lijn met verder alleen maar HD A-uitslagen een grotere kans heeft op het vererven van goede heupen dan een reu met HD A-heupen die uit een lijn komt waar ook honden met HD C-heupen of zelfs HD D en HD E-heupen in terug te vinden zijn. Onze mening komt voort uit de behoefte om het kleine HD-probleem in ons ras ook klein te houden. Het komt voort uit de wetenschap dat HD of het nu tot uiting komt of niet wel degelijk erfelijk is. En tenslotte komt het voort uit de behoefte aan verbetering. Onderdeel van een gezonde manier van fokken is ook de moed hebben om te durven selecteren en in onze ogen draag je met het toelaten van HD C-honden wel toe aan rasvermeerdering, maar niet aan rasverbetering en daar is het ons om te doen.

Chris Eelman
Fokcommissie
piep

Ongelezen bericht door piep »

ik heb een hond met HD en dat gun je geen hond.
het is geconstateerd toen ze 7 maanden was. en heeft een bekkenkanteling gehad omdat ze niet meer kon lopen zonder pijnstilling.
overigens met stamboom gefokt volgens de regels etc met gezonde ouders. maar toch HD gekregen.
voer van de ervaren fokker, geen trap gelopen, met de stopwatch in de hand de tijd van de wandelingen bijgehouden, want we waren zo bang gemaakt dat we geen enkel risico wilden lopen. ook speciaal een fokker gezocht die al langer fokt, via de rasvereniging, actief is in het bestuur etc etc ouders geröntgend etc.

of ik een pup zou kopen die grotere kans op HD had, nee absoluut niet.

ik koop nooit meer een ras waar die kans groter is.

ik zou overigens met een maand of 8 laten röntgenen, dan kunnen ze het ook al zien. en ben je er op tijd bij.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dat stuk van de rasvereniging van de Toller geeft eigenlijk al aan waar de schoen wringt denk ik. De eigenaar van de Toller (de moederhond als ik het goed heb) wilde waarschijnlijk gewoon Tollers gaan fokken en heeft de hond daarom gerontgend. Toen kwam het slechte nieuws dat de hond HD-C had en dat er dus niet via de club mee gefokt mocht worden.
Daar gaan je dollartekens, geen geld te verdienen aan Toller-pups.
Toen kwam er een "per ongeluk" nestje met een stabij-vader.
Dit beviel zo goed dat er nu nog een keer zo'n nestje gefokt gaat worden... :denken:

Ik snap dit niet hoor, maar goed. Ik zou geen enkele combinatie willen maken met een HD-C hond. Als er ook maar 1 pup uit zo'n nest komt met HD, dan sla je jezelf toch voor je hoofd... :19:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

LongFields schreef: Ik snap dit niet hoor, maar goed. Ik zou geen enkele combinatie willen maken met een HD-C hond.
ik ben het met je eens maar toch zijn er hele volksstammen die dat wel accepteren. Ook 'gerespecteerde rashondenfokkers'. HD-C * HD-A moet dan wel weer mogen. Dat het nu bij een kruising gebeurt maakt het niet erger dan dat het met een stamboeknestje gebeurt en daar was niet zoveel ophef over ontstaan. Bij een aantal rassen heb je amper keus meer omdat er haast geen hond emt echt goede heupen te vinden is- toch vindt niemand dat zo'n ras dan maar gedescontinueerd moet worden... ;)

Kees
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Casey schreef:
LongFields schreef: Ik snap dit niet hoor, maar goed. Ik zou geen enkele combinatie willen maken met een HD-C hond.
ik ben het met je eens maar toch zijn er hele volksstammen die dat wel accepteren. Ook 'gerespecteerde rashondenfokkers'. HD-C * HD-A moet dan wel weer mogen. Dat het nu bij een kruising gebeurt maakt het niet erger dan dat het met een stamboeknestje gebeurt en daar was niet zoveel ophef over ontstaan. Bij een aantal rassen heb je amper keus meer omdat er haast geen hond emt echt goede heupen te vinden is- toch vindt niemand dat zo'n ras dan maar gedescontinueerd moet worden... ;)
Wat ik schreef doelt ook gewoon op honden in zijn algemeenheid hoor, dus in mijn ogen geldt dat net zo goed voor rashonden. Ik kan me in het standpunt van de RV van de tollers ook heel goed vinden.
Ik weet niet of er hele volksstammen zijn die het accepteren, ik zou het zelf gewoon nooit willen doen en ken ook geen fokkers die zo'n combinatie hebben gemaakt.
Als er binnen een ras geen enkele combinatie meer te maken is zonder een HD-C hond te moeten gebruiken, dan is er in mijn ogen toch wel iets heel erg fout gegaan en zou je je als liefhebber van dat ras ernstig moeten gaan beraden of het dan nog wel zin heeft om verder te gaan.
Maar ik vraag me af of er 1 ras op te noemen is waar dit daadwerkelijk aan de orde is.
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

LongFields schreef:
Casey schreef:
Wat ik schreef doelt ook gewoon op honden in zijn algemeenheid hoor, dus in mijn ogen geldt dat net zo goed voor rashonden. Ik kan me in het standpunt van de RV van de tollers ook heel goed vinden.
Ik weet niet of er hele volksstammen zijn die het accepteren, ik zou het zelf gewoon nooit willen doen en ken ook geen fokkers die zo'n combinatie hebben gemaakt.
Als er binnen een ras geen enkele combinatie meer te maken is zonder een HD-C hond te moeten gebruiken, dan is er in mijn ogen toch wel iets heel erg fout gegaan en zou je je als liefhebber van dat ras ernstig moeten gaan beraden of het dan nog wel zin heeft om verder te gaan.
Maar ik vraag me af of er 1 ras op te noemen is waar dit daadwerkelijk aan de orde is.
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar weet wel van meerdere ( ook fci ) fokkers die fokken met HC C x HD A, binnen de rasver. en waar ook HD A en HD B honden beschikbaar zijn. Wat precies de gedachtengang erachter is, weet ik niet en zoals gezegd, heb daar ook geen verstand van
:wink:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Chione schreef:
LongFields schreef:
Casey schreef:
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar weet wel van meerdere ( ook fci ) fokkers die fokken met HC C x HD A, binnen de rasver. en waar ook HD A en HD B honden beschikbaar zijn. Wat precies de gedachtengang erachter is, weet ik niet en zoals gezegd, heb daar ook geen verstand van
:wink:
Het gaat er ook niet om dat ik denk dat het niet gedaan wordt, HD-C x HD-A, maar dat ik persoonlijk vind dat je dat gewoon niet moet riskeren als je nog fokmateriaal beschikbaar hebt wat op de heupen beter scoort, wat je kunt gebruiken.
Bij mijn RV is het niet (meer) toegestaan om met HD-C honden te fokken. Alleen HD-A en HD-B honden mogen gebruikt worden.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

een hond bestaat uit meer dan alleen heupen.
als ik bv mijn eigen ras neem dan wegen andere erfelijke afwijkingen nog zwaarder.
zo willen we ook dat er gefokt wordt met honden die vrij zijn van, HD, Cataract en Pra, dat ze vrij zijn van epilepsie en leverchirose. daar moet je dan een afweging gaan maken.( honden met Epi en lever halen doorgaans de 4 jaar niet eens)
van deze 5 aandoeningen weegt de HD het mist zwaar, ook omdat het een klein ras is en HD zelden tot uiting komt.
als ik dan een keus moet maken uit reuen uit een lijn waar oogaandoeningen, lever en epi in voorkomen, en dat zijn best wel veel lijnen op dit moment, of ik maak de keus uit reuen waar die oog, lever en epi problemen nihil zijn maar waar weer meer HD-B en wel eens C uit komt. dan maak ik de keus voor een lijn die de minste erfelijke aandoeningen door geeft. en dan kan de keuze wel eens vallen op een HD-c hond. altijd in combinatie met een A . en daarbij maak ik wel de overweging in de gradaties, de botafwijking moet dan wel 0 zijn en de norbergwaarde hoog minimaal boven 35.
er zijn binnen ons ras een aantal reuen met HD-C Botafw. 0 en norb.40 die wel vrij zijn van de andere 4 aandoeningen.

terwijl er ook lustig word gefokt met honden die epi en lever vererven, waar de nakomelingen de 4 jaar niet van halen, dat vind ik een ernstige zaak, wordt er doodleuk gezegt, "maar hij was wel HD vrij.

helaas word er nog lang niet door iedereen getest op HD om de inventarisatie compleet te maken.
de Ami lijkt een groot ras maar kwa genen basis is dit redelijk beperkt.
een combi van AxC is binnen de Ami toegestaan. maar BxC niet.
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Tot vorig jaar mochten bij de BMCN nog gewoon D-C combi's gemaakt worden, en D-combi's met B of A mag nog steeds :19: .
Afbeelding
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Tot vorig jaar mochten bij de BMCN nog gewoon D-C combi's gemaakt worden, en D-combi's met B of A mag nog steeds :19: .
volgens mij is dat bij de bordeaux dog ook zo :roll:
Afbeelding
www.nudos.nl
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

amiwoods schreef:
Hutsje schreef:Tot vorig jaar mochten bij de BMCN nog gewoon D-C combi's gemaakt worden, en D-combi's met B of A mag nog steeds :19: .
volgens mij is dat bij de bordeaux dog ook zo :roll:
En nog we bij meer rassen :wink:
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

LongFields schreef:
Casey schreef:
Bij ons is dit in ieder geval niet aan de orde, maar toch is de combi C x A toegestaan. Waarom...tja, het fokbeleid wordt door de fokkers gemaakt en men is toch blijkbaar bang dat ze ooit eens een verder goede hond om die reden aan de kant moeten zetten. Een andere reden kan ik niet bedenken. Zelf zou ik het nooit doen, ik weet hoe C-heupen eruit kunnen zien. Ik zou mijn pupkopers niet recht in de ogen aan durven kijken als ik ze een pup verkocht uit een c-ouder.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Angelique25 schreef:
LongFields schreef:
Casey schreef:
Bij ons is dit in ieder geval niet aan de orde, maar toch is de combi C x A toegestaan. Waarom...tja, het fokbeleid wordt door de fokkers gemaakt en men is toch blijkbaar bang dat ze ooit eens een verder goede hond om die reden aan de kant moeten zetten. Een andere reden kan ik niet bedenken. Zelf zou ik het nooit doen, ik weet hoe C-heupen eruit kunnen zien. Ik zou mijn pupkopers niet recht in de ogen aan durven kijken als ik ze een pup verkocht uit een c-ouder.
Nee, dat heb ik dus ook, even buiten het feit dat het bij onze rasvereniging gewoon niet is toegestaan.

Ik ben het uiteraard met Amiwoods eens dat een hond niet alleen uit heupen bestaat, en dat er meer criteria belangrijk zijn bij de keuze voor een geschikte partner voor je teefje.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Angelique25 schreef:
LongFields schreef:
Casey schreef:
Nee, dat heb ik dus ook, even buiten het feit dat het bij onze rasvereniging gewoon niet is toegestaan.

Ik ben het uiteraard met Amiwoods eens dat een hond niet alleen uit heupen bestaat, en dat er meer criteria belangrijk zijn bij de keuze voor een geschikte partner voor je teefje. Maar ik ga in mijn eerdere reactie uit van verder gezonde ouderdieren van goede kwaliteit en met goede karakters. Dan zou ik dus zelf niet gaan voor een combi met een HD-C hond.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casey schreef:

Kees
ik zou al nooit een pup van een HD-C hond willen hebben... of het nu een rashond of geen rashond is... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

amiwoods schreef:een hond bestaat uit meer dan alleen heupen.
en daarbij maak ik wel de overweging in de gradaties, de botafwijking moet dan wel 0 zijn en de norbergwaarde hoog minimaal boven 35.
er zijn binnen ons ras een aantal reuen met HD-C Botafw. 0 en norb.40 die wel vrij zijn van de andere 4 aandoeningen.

.
Hoe doen ze dat?
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Angelique25 schreef:
LongFields schreef:
Casey schreef: ik ben het met je eens maar toch zijn er hele volksstammen die dat wel accepteren. Ook 'gerespecteerde rashondenfokkers'. HD-C * HD-A moet dan wel weer mogen. Dat het nu bij een kruising gebeurt maakt het niet erger dan dat het met een stamboeknestje gebeurt en daar was niet zoveel ophef over ontstaan. Bij een aantal rassen heb je amper keus meer omdat er haast geen hond emt echt goede heupen te vinden is- toch vindt niemand dat zo'n ras dan maar gedescontinueerd moet worden... ;)

Ik ben het uiteraard met Amiwoods eens dat een hond niet alleen uit heupen bestaat, en dat er meer criteria belangrijk zijn bij de keuze voor een geschikte partner voor je teefje. Maar ik ga in mijn eerdere reactie uit van verder gezonde ouderdieren van goede kwaliteit en met goede karakters. Dan zou ik dus zelf niet gaan voor een combi met een HD-C hond.
Uiteraard is er meer dan alleen heupen, maar ik vind dat de C over het algemeen ver overgewaardeerd wordt want het zijn gewoon baggerheupen om het maar even bot te zeggen.(net als soms de A) Maar zoals Ami schrijft heeft zij een klein ras waarbij het wat betreft de HD zelden tot problemen komt en DAT kunnen jij en ik niet zeggen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jaspervdbeek schreef:Nu de discussie is gaan liggen wil ik nog wel graag even laten weten wat we nu gaan doen...

We hebben na lang wikken en wegen besloten om toch te gaan kijken. Volgende week maandag hebben we een afspraak bij de fokker... We hebben de fokker inmiddels gevraagd hoe het zit met de heupen van de teef, die heeft inderdaad HD-C, dat gaven ze ook meteen eerlijk toe. De reu heeft overigens HD-A.

We hebben inmiddels heel veel informatie gezocht over HD en de gevolgen daarvan, hebben met mensen met ervaring op dat gebied gesproken en ik wil binnenkort ook nog even bij de DA langs gaan voor wat meer informatie... We weten dat het risico dat onze pup HD krijgt groter is dan normaal, maar we willen zo graag een hondje uit deze combinatie dat we dit risico dus gaan nemen. We zullen alles doen wat in onze mogelijkheden ligt om te voorkomen dat onze hond HD krijgt... dus we zullen extra voorzichtig moeten zijn qua belasting van de pup, absoluut niet laten traplopen, teveel onverwachte bewegingen zoveel mogelijk voorkomen en wanneer de pup daar oud genoeg voor is de heupen trainen door naast de fiets te lopen en veel zwemmen. Dat laatste zal het probleem niet zijn want we wonen op 50 meter van de Maas :ok:

Maar goed, we weten dus wat het risico is, maar we weten ook dat wij daar alles aan willen doen om dat risico zo klein mogelijk te houden!! Beter dat zo'n hondje bij mensen terecht komt die er bewust mee bezig zijn en er alles aan doen dan dat hij bij mensen terecht komt die er niks van weten en er dus ook geen rekening mee kunnen houden!!

Verder wil ik nog wel even kwijt dat ik de discussie over het bewust kruisen van rassen zwaar overdreven vindt... ik snap dat mensen vinden dat er teveel gefokt wordt etc. maar ik snap niet waarom een kruising fokken minder goed is dan het fokken van rashonden. Het gaat er voor ons om wat er voor hond uitkomt, waarom zou je twee rassen niet mogen kruisen als daar hartstikke leuke hondjes uitkomen?? Ik snap dat niet helemaal... Zeker niet als je kijkt hoe bepaalde rassen helemaal doorgefokt worden, kan toch ook niet goed zijn?? Maar dan gebeurt dat om een ras beter te maken ofzo... naja t zal wel aan mij liggen maar ik vind dit dus kul...

Ik wil wel iedereen bedanken voor de informatie en ik hoop dat jullie onze keus wel een beetje kunnen snappen... Wij gaan ons in ieder geval goed voorbereiden op de komst van ons hondje!! Maandag gaan we dus kijken, we houden jullie op de hoogte!!!

Jasper
je hebt je keus toch al gemaakt, ik hoop dat je weet wat je in huis hebt ALS je hond eventueel HD krijgt.
Hoeveel pijn dit KAN opleveren, kan omdat ik zelf een HD C hond ken die er volgens mij geen pijn aan heeft, maar goed, deze hond is nog vrij jong.
Ik vind de 'fokker' gewoon slecht, slecht omdat je met zo'n hond fokt.
Succes met je pup.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

als ik bv mijn eigen ras neem dan wegen andere erfelijke afwijkingen nog zwaarder.
zo willen we ook dat er gefokt wordt met honden die vrij zijn van, HD, Cataract en Pra, dat ze vrij zijn van epilepsie en leverchirose. daar moet je dan een afweging gaan maken.( honden met Epi en lever halen doorgaans de 4 jaar niet eens)
van deze 5 aandoeningen weegt de HD het mist zwaar, ook omdat het een klein ras is en HD zelden tot uiting komt.
als ik dan een keus moet maken uit reuen uit een lijn waar oogaandoeningen, lever en epi in voorkomen, en dat zijn best wel veel lijnen op dit moment, of ik maak de keus uit reuen waar die oog, lever en epi problemen nihil zijn maar waar weer meer HD-B en wel eens C uit komt. dan maak ik de keus voor een lijn die de minste erfelijke aandoeningen door geeft. en dan kan de keuze wel eens vallen op een HD-c hond. altijd in combinatie met een A . en daarbij maak ik wel de overweging in de gradaties, de botafwijking moet dan wel 0 zijn en de norbergwaarde hoog minimaal boven 35.

terwijl er ook lustig word gefokt met honden die epi en lever vererven, waar de nakomelingen de 4 jaar niet van halen, dat vind ik een ernstige zaak, wordt er doodleuk gezegt, "maar hij was wel HD vrij.

helaas word er nog lang niet door iedereen getest op HD om de inventarisatie compleet te maken.
de Ami lijkt een groot ras maar kwa genen basis is dit redelijk beperkt.
een combi van AxC is binnen de Ami toegestaan. maar BxC niet.
jij hebt te maken met een klein ras met nog veel meer problemen dan HD blijkbaar... ik snap dan dat je daar rekening mee moet houden. Bij de dober heb je ook veel meer erfelijke afwijkingen maar toch vind ik de HD uitslag hier enorm belangrijk, gezien de grootte van het ras en hetgeen waar hij voor gekocht is, om te sporten, net als mijn mechelaars.
En daar heb je toch een hond met goede heupen voor nodig ook al ga je er nooit mee fokken :wink: (ok, nodig is het niet maar gezien de belasting zul je met een C hond altijd rekening moeten houden met bepaalde oefeningen). Maar ook al heb ik een huishond van het ras/kruising van een werkhond zal ik de HD foto's of uitslagen willen zien. Ik vind dat toch heel belangrijk.
Afbeelding
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Angelique25 schreef:
en daarbij maak ik wel de overweging in de gradaties, de botafwijking moet dan wel 0 zijn en de norbergwaarde hoog minimaal boven 35.

.
Hoe doen ze dat?
dat heb ik me ook afgevraagd waarom deze honden C kregen, maar er is geen discussie mogelijk over de uitslag. dan laat je toch opnieuw testen zeggen ze dan. stelletje geldwolven zijn het :roll:
net als Hd-A met norberg 22 vind ik ook ter discussie.
Afbeelding
www.nudos.nl
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Beste Jasper en de rest,

Ook ik kwam gisteren even in de verleiding voor een pup uit dit nest, mede vanwege het feit dat wij een kruising tollerxgolden hebben en ik zowel tollers als stabij's geweldige honden vind.
Gelukkig werd ik op dit topic gewezen!! En ik had ondertussen van de 'fokker' te horen gekregen dat er op dit moment TWEE nestjes toller x stabij liggen die op een dag na even oud zijn! Als je dan nog geen broodfokker bent!! In totaal hebben ze nu 15 pups en ze denken die ook nog goed te kunnen socialiseren.... Ik ga daar dus zeker GEEN pup halen! Ik neem een herplaatser en ik hoop Jasper dat jij je ook nog een extra keertje achter je oren krabt. Ik vind het geen zuivere koffie!

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
starfleet
Erelid

Sennaruby schreef: En ik had ondertussen van de 'fokker' te horen gekregen dat er op dit moment TWEE nestjes toller x stabij liggen die op een dag na even oud zijn!
:N:

Nog erger.

Anne
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

amiwoods schreef:zo willen we ook dat er gefokt wordt met honden die vrij zijn van, HD, Cataract en Pra, dat ze vrij zijn van epilepsie en leverchirose. daar moet je dan een afweging gaan maken.( honden met Epi en lever halen doorgaans de 4 jaar niet eens)
Hoe controleren ze dit, Karen?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”