Nu de discussie is gaan liggen wil ik nog wel graag even laten weten wat we nu gaan doen...
We hebben na lang wikken en wegen besloten om toch te gaan kijken. Volgende week maandag hebben we een afspraak bij de fokker... We hebben de fokker inmiddels gevraagd hoe het zit met de heupen van de teef, die heeft inderdaad HD-C, dat gaven ze ook meteen eerlijk toe. De reu heeft overigens HD-A.
We hebben inmiddels heel veel informatie gezocht over HD en de gevolgen daarvan, hebben met mensen met ervaring op dat gebied gesproken en ik wil binnenkort ook nog even bij de DA langs gaan voor wat meer informatie... We weten dat het risico dat onze pup HD krijgt groter is dan normaal, maar we willen zo graag een hondje uit deze combinatie dat we dit risico dus gaan nemen. We zullen alles doen wat in onze mogelijkheden ligt om te voorkomen dat onze hond HD krijgt... dus we zullen extra voorzichtig moeten zijn qua belasting van de pup, absoluut niet laten traplopen, teveel onverwachte bewegingen zoveel mogelijk voorkomen en wanneer de pup daar oud genoeg voor is de heupen trainen door naast de fiets te lopen en veel zwemmen. Dat laatste zal het probleem niet zijn want we wonen op 50 meter van de Maas
Maar goed, we weten dus wat het risico is, maar we weten ook dat wij daar alles aan willen doen om dat risico zo klein mogelijk te houden!! Beter dat zo'n hondje bij mensen terecht komt die er bewust mee bezig zijn en er alles aan doen dan dat hij bij mensen terecht komt die er niks van weten en er dus ook geen rekening mee kunnen houden!!
Verder wil ik nog wel even kwijt dat ik de discussie over het bewust kruisen van rassen zwaar overdreven vindt... ik snap dat mensen vinden dat er teveel gefokt wordt etc. maar ik snap niet waarom een kruising fokken minder goed is dan het fokken van rashonden. Het gaat er voor ons om wat er voor hond uitkomt, waarom zou je twee rassen niet mogen kruisen als daar hartstikke leuke hondjes uitkomen?? Ik snap dat niet helemaal... Zeker niet als je kijkt hoe bepaalde rassen helemaal doorgefokt worden, kan toch ook niet goed zijn?? Maar dan gebeurt dat om een ras beter te maken ofzo... naja t zal wel aan mij liggen maar ik vind dit dus kul...
Ik wil wel iedereen bedanken voor de informatie en ik hoop dat jullie onze keus wel een beetje kunnen snappen... Wij gaan ons in ieder geval goed voorbereiden op de komst van ons hondje!! Maandag gaan we dus kijken, we houden jullie op de hoogte!!!
Jasper