Ik schreef ook al dat ik niet zeker weet of een van mijn honden is zoals 'ie is omdat nog voor zijn eerste levensjaar zo veel keer heeft moeten verkassen.Frenk schreef: Hoe zit dat dan met honden die regelmatig naar een opvang gaan? Of die uit logeren gaan omdat de baasjes naar het buitenland moeten?
Ik geloof prima dat de honden voor wie maar 1 baas bestaat (en daar dus heel erg aan hangen) het niet werkt om ze te verhuizen van de ene plek naar de andere, maar even zo goed zijn er een heleboel honden die het prima vinden.
Ik kan Frenk morgen een week naar een vriendin brengen en over een maand een week naar mijn ouders en over weer een maand naar een van jullie en het zou ongetwijfeld prima gaan, mits hij daar verder goed behandeld wordt, uiteraard
In welke categorie JarJar thuishoort, dat weet ik natuurlijk niet, maar afgaande op de verhalen klinkt het niet alsof hij er erg onder te lijden had.
Maar het is natuurlijk wel anders dan je hond tijdelijk naar een opvang of wat dan ook brengen. Zo'n hond komt steeds terug bij zijn baasje. Onze Bill ging steeds naar een ander huis, met andere mensen, een andere omgeving, andere regels, andere manieren van met hem omgaan. En dat op zo'n gevoelige leeftijd.
Ik kan me iig best voorstellen dat dat invloed heeft gehad op zijn gedrag. Dat zijn wantrouwigheid wat vreemde mensen betreft, zijn verlatingsangst, zijn hangen aan mij en als ik 'm zijn gang laat gaan ook nog eens (over)beschermend gedrag, daar iets mee te maken heeft. Overigens is het met de jaren wel minder geworden hoor maar het eerste jaar dat hij bij ons was hebben we wel regelmatig met onze handen in het haar gezeten.
Maar goed, Jarjar is natuurlijk gewoon terug gegaan naar zijn baasje dus in die zin is het idd geen vergelijk.
Ik haalde mijn ervaring er alleen maar bij omdat er ergens in dit topic geschreven werd dat honden zoveel keer herplaatst werden en er niets van hadden. En ja, dat kan natuurlijk ook. Iedere hond is anders.