@Muis wat een mooie hus zeg! Ik heb ook nergens gezegd dat ze dat niet kunnen
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stelling; Slipkettingen moeten verboden worden
Moderator: moderatorteam
-
SiberischeHuskyinfo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Siberische Husky
- Contacteer:
Re: Stelling; Slipkettingen moeten verboden worden
@Bennie het is trouwens wel erg makkelijk te zeggen om kenners niet serieus te nemen, wie neem jij dan wel serieus? Lees je nooit dingen ofzo? Elk ras word wetenschappelijk onderzocht etc anders zouden wij dit allemaal nu niet weten dus hoezo is het lariekoek? Ik heb nog geen enkel bewijs gezien alleen maar blabla.
Alleen het overgrote deel kan dat niet.
Informatieve website over de Siberische Husky http://www.siberischehusky.info Volg ons ook op Twitter http://www.twitter.com/SiberischeHusky
-
SiberischeHuskyinfo
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe dik is die plaat beton voor je hoofd. Dat je het niet begrepen hebt blijkt wel uit het feit dat ik het niet heb over het afleren van trekken maar over het niet aanleren van trekken aan een halsband. En mij niet wijs noemen? Blijf jij maar lekker vastroesten en de mazzel.[/quote]bennie schreef:Ow dus een ras wat honderden jaren bestaat gaan we even afleren om te trekken? Je bent niet helemaal wijs denk ik. Een husky is sinds jaar en dag een hond die trekt en dit is geen probleem hoor misschien voor jou, voor mij niet hiervoor gebruik ik een musketon zodat ik niets voel. De husky trekt omdat hij die drang heeft dat zit in zijn karakter of heeft een hond volgens jou geen karakter? Zo kom je althans over, ook een hond kan nadenken etc tenslotte en heeft ook karakter. Een husky is heel iets anders als een standaard hondje en dat zal altijd zo blijven. Shkn houd het ras juist prima op orde en zorgen er zoveel mogelijk voor dat broodfokkers teruggedrongen worden en marktplaatsverkopers verdreven worden, ze zijn dus alleen maar + voor het ras, zouden andere klubs een voorbeeld aan kunnen nemen die niets voor hun ras doen. Het is trouwens nogal logisch dat hun zich in het ras verdiepen vind je niet?SiberischeHuskyinfo schreef:Ik neem 'kenners' niet serieus als ze denken dat een ras dat dicht bij de natuur staat geboren wordt met de wetenschap dat hij aan een niet natuurlijk iets zoals een halsband met een riem trekt. Een hond trekt niet uit zichzelf, dat wordt hem aangeleerd door de wijze waarop mensen honden uitlaten. Als je een ras kiest waarvan bekend is dat ze dat snel als probleem ontwikkelen leer je ze dus allereerst niet trekken aan de halsband en wel trekken aan een tuig. Gelukkig geniet deze filosofie steeds meer bekendheid bij dit soort rassen en zie je steeds minder nieuwe problemen ontstaan, behalve bij de hardnekkige 'kenners', die ik best durf te vergelijken met mensen die volhardend met een sliplijn blijven trainen en nieuwe trainingsfilosofien niet uitzoeken omdat dat bij het ras hoort.bennie schreef:
Allemaal met elkaar eens maar niet de moeite nemen het aan de echte kenners te vragen zoals shkn.nl jammer
Als ik jouw reacties lees vind ik je alles behalve kundig en met mijn laatste vergelijking durf ik zelfs te stellen dat ik het hypocriet vindt dat gezien je eigen manier van denken dit topic hebt weten te openen. Wat me overigens geen voorstander van de slipketting maakt, maar de wijze waarop jij en de door jouw gerefereerde kenners (hoewel ik betwijfel dat ze het met je eens zijn) maakt wel dat dit soort middelen uiteindelijk nodig zijn om honden ingesleten en veelbeloond gedrag af te leren, voor hun eigen gezondheid.
Ik had dat wel begrepen
Informatieve website over de Siberische Husky http://www.siberischehusky.info Volg ons ook op Twitter http://www.twitter.com/SiberischeHusky
-
Ayurveda
- Zeer actief
Verboden vind ik overdreven, als ze goed gebruikt worden kunnen ze juist heel prettig zijn voor de hond!
Uit de schappen van de dierenwinkels halen vind ik ook overdreven want gelukkig zijn er ook dierenwinkels die er wel goede adviezen bij geven!
Als een eigenaar echt kwaad wil met een hond doet die dat toch wel!
Prikbanden daarintegen mogen van mij wel verboden worden want ik vind dat geen ''normaal'' product!
Uit de schappen van de dierenwinkels halen vind ik ook overdreven want gelukkig zijn er ook dierenwinkels die er wel goede adviezen bij geven!
Als een eigenaar echt kwaad wil met een hond doet die dat toch wel!
Prikbanden daarintegen mogen van mij wel verboden worden want ik vind dat geen ''normaal'' product!

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
kan natuurlijk ook, voor mij maakt het echt niet uit hoorInge schreef: Niets om de nek is natuurlijk ook een optie, zoals in de KNPV
alleen moeten ze bij het aanhoren van de punten wel aangelijnd worden en komt er zodoende toch een halsband/lijn aan te pas, dus daar zouden ze dan weer een slip verplicht kunnen maken.
plus bij het afstandstellen mag je de hond aan de ketting vasthouden.
Maar ik maak de regels niet, voor mij persoonlijk maakt het niet uit, slipketting gebruik ik niet, aanlijnen gebeurt gewoon aan de eerste de beste schakel die ik zie.
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Nee je had dat niet begrepen en zo te zien begrijp je het nog steeds niet. Ik geef overigens in klare taal aan wanneer ik zogeheten 'kenners' niet serieus neem, maar ook dat begrijp je niet.SiberischeHuskyinfo schreef:[..]
Ik had dat wel begrepenMaar wil je dan een husky loslaten? Weet je wat er dan gebeurd? Dan heb ik ruzie met de boer hier omdat onze Django al zijn kippen opjaagt en vermoord en loop ik de kans dat hij een paar uur later pas weer terugkomt. Het enige wat kan is het trekken afleren aan de halsband en juist dat gaat in 99% van de gevallen niet lukken.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Aanlijnen moet bij de KNPV ook, daar worden doorgaans de voorbrenglijntjes bij gebruikt. Kunnen makkelijk in je zak gestopt worden.maart schreef:kan natuurlijk ook, voor mij maakt het echt niet uit hoorInge schreef: Niets om de nek is natuurlijk ook een optie, zoals in de KNPV![]()
alleen moeten ze bij het aanhoren van de punten wel aangelijnd worden en komt er zodoende toch een halsband/lijn aan te pas, dus daar zouden ze dan weer een slip verplicht kunnen maken.
Maar ik maak de regels niet, voor mij persoonlijk maakt het niet uit, slipketting gebruik ik niet, aanlijnen gebeurt gewoon aan de eerste de beste schakel die ik zie.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik heb een andere ervaring in de zin dat Izzie net zo in drift komt bij agility als bij de schapen. Compleet met volledig kunnen flippen, keihard bijten en staren naar de toestellen zonder verder iets te horen of merken (vraag maar aan Marye zou ik zeggencorason del perro schreef:Maar op het moment dat je een sport/werk doet met je hond waar ook echte sterke driften bij komen kijken dan kan het simpelweg niet meer zonder correctie zeker niet met honden die echt gefokt zijn op die drift. Bij schapendrijven heeft het bijten en jagen van schapen gewoon te zelfbelonend gedrag. Dan kun je wel met een koekje gaan staan zwaaien of wat dan ook dan doorbreek je het gedrag niet. Schreeuw je echter kan het genoeg zijn, anders gooi je een stuk richting je hond en heel af en toe zit er een hond of moment tussen waarop ze wel fisiek gecorrigeert moeten worden.

Linda, Izzie en Bram
-
SiberischeHuskyinfo
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik neem 'kenners' niet serieus als ze denken dat een ras dat dicht bij de natuur staat geboren wordt met de wetenschap dat hij aan een niet natuurlijk iets zoals een halsband met een riem trekt.bennie schreef:Nee je had dat niet begrepen en zo te zien begrijp je het nog steeds niet. Ik geef overigens in klare taal aan wanneer ik zogeheten 'kenners' niet serieus neem, maar ook dat begrijp je niet.SiberischeHuskyinfo schreef:[..]
Ik had dat wel begrepenMaar wil je dan een husky loslaten? Weet je wat er dan gebeurd? Dan heb ik ruzie met de boer hier omdat onze Django al zijn kippen opjaagt en vermoord en loop ik de kans dat hij een paar uur later pas weer terugkomt. Het enige wat kan is het trekken afleren aan de halsband en juist dat gaat in 99% van de gevallen niet lukken.
Daar gaan kenners niet vanuit, een husky doet dat uit zichzelf en dat is een grote fout van de mensen die denken een husky wel eventjes makkelijk aan een lijntje te kunnen laten lopen. Natuurlijk word er al jaren allerlei research gedaan en word er gekeken of er een bepaald product kan komen wat dit probleempje oplost.
-
maart
- Zeer actief
dat zijn van die jachtlijntjes ofzo?Inge schreef:Aanlijnen moet bij de KNPV ook, daar worden doorgaans de voorbrenglijntjes bij gebruikt. Kunnen makkelijk in je zak gestopt worden.maart schreef:kan natuurlijk ook, voor mij maakt het echt niet uit hoorInge schreef: Niets om de nek is natuurlijk ook een optie, zoals in de KNPV![]()
die kun je niet rond je schouder hangen, vele doen het bij het IPO zo denk ik.
Ik zie echter het probleem niet van het gewoon dragen van een slipketting, ken maar weinig IPO'ers die die slipketting ook effectief gebruiken, om niet te zeggen geen.
- bennie
- Zeer actief
Een product los JOUW probleempje niet op, want je bent zelf het probleem. Nogmaals ook een husky wordt niet met een halsband en riempje om geboren.SiberischeHuskyinfo schreef:Ik neem 'kenners' niet serieus als ze denken dat een ras dat dicht bij de natuur staat geboren wordt met de wetenschap dat hij aan een niet natuurlijk iets zoals een halsband met een riem trekt.bennie schreef:Nee je had dat niet begrepen en zo te zien begrijp je het nog steeds niet. Ik geef overigens in klare taal aan wanneer ik zogeheten 'kenners' niet serieus neem, maar ook dat begrijp je niet.SiberischeHuskyinfo schreef:[..]
Daar gaan kenners niet vanuit, een husky doet dat uit zichzelf en dat is een grote fout van de mensen die denken een husky wel eventjes makkelijk aan een lijntje te kunnen laten lopen. Natuurlijk word er al jaren allerlei research gedaan en word er gekeken of er een bepaald product kan komen wat dit probleempje oplost.
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Verassend, ik ben wel benieuwd waar al die onderzoeken per ras staan dan?SiberischeHuskyinfo schreef:@Bennie het is trouwens wel erg makkelijk te zeggen om kenners niet serieus te nemen, wie neem jij dan wel serieus? Lees je nooit dingen ofzo? Elk ras word wetenschappelijk onderzocht etc anders zouden wij dit allemaal nu niet weten dus hoezo is het lariekoek? Ik heb nog geen enkel bewijs gezien alleen maar blabla.
@Muis wat een mooie hus zeg! Ik heb ook nergens gezegd dat ze dat niet kunnenAlleen het overgrote deel kan dat niet.
Lijkt me erg interessant om te lezen.
Een husky is een gefokte hond, gefokt om te leven in een koud klimaat, en daar af en toe zijn baas van A naar B te brengen.
In principe kan iedere hond dat (behalve dat in de kou leven, maar ook dat kunnen er veel). Ik zie ook steeds meer de verschuiving van husky-achtige honden naar jachthonden omdat deze een stuk sneller zijn en zo weer een streepje voor hebben in de sledehondensport.
Ik zie niet in waarom een husky dan anders zou zijn dan alle andere honden, want leerprincipe's blijven hetzelfde.
Of een husky moet een minder iq hebben dan andere honden, al geloof ik daar niet zo in.
-
SiberischeHuskyinfo
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt dat een husky niet met halsband word geboren maar zonder gaat zo moeilijk hebennie schreef:SiberischeHuskyinfo schreef:Een product los JOUW probleempje niet op, want je bent zelf het probleem. Nogmaals ook een husky wordt niet met een halsband en riempje om geboren.bennie schreef:
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Zijn inderdaad een soort jachtlijnenmaart schreef:
dat zijn van die jachtlijntjes ofzo?
Ik zie echter het probleem niet van het gewoon dragen van een slipketting, ken maar weinig IPO'ers die die slipketting ook effectief gebruiken, om niet te zeggen geen.
http://www.hondensportartikelen.nl/lijnen.html" onclick="window.open(this.href);return false; (onderaan)
Ik zie het probleem ook niet hoor
Veel IPO-mensen vinden dat binnen de KNPV de honden veel minder goed onder appèl staan, maar daar wordt niets gebruikt tijdens wedstrijden en examens
Groetjes Inge

-
SiberischeHuskyinfo
- Zeer actief
- Contacteer:
Onderzoeken staan denk ik nergens maar de info die wij nu hebben over alle rassen komt ergens vandaan heMay Linn schreef:Verassend, ik ben wel benieuwd waar al die onderzoeken per ras staan dan?SiberischeHuskyinfo schreef:@Bennie het is trouwens wel erg makkelijk te zeggen om kenners niet serieus te nemen, wie neem jij dan wel serieus? Lees je nooit dingen ofzo? Elk ras word wetenschappelijk onderzocht etc anders zouden wij dit allemaal nu niet weten dus hoezo is het lariekoek? Ik heb nog geen enkel bewijs gezien alleen maar blabla.
@Muis wat een mooie hus zeg! Ik heb ook nergens gezegd dat ze dat niet kunnenAlleen het overgrote deel kan dat niet.
Lijkt me erg interessant om te lezen.
Een husky is een gefokte hond, gefokt om te leven in een koud klimaat, en daar af en toe zijn baas van A naar B te brengen.
In principe kan iedere hond dat (behalve dat in de kou leven, maar ook dat kunnen er veel). Ik zie ook steeds meer de verschuiving van husky-achtige honden naar jachthonden omdat deze een stuk sneller zijn en zo weer een streepje voor hebben in de sledehondensport.
Ik zie niet in waarom een husky dan anders zou zijn dan alle andere honden, want leerprincipe's blijven hetzelfde.
Of een husky moet een minder iq hebben dan andere honden, al geloof ik daar niet zo in.
- *Petra*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
- Aantal honden: 6
De meeste honden trekken aan de lijn uit zichzelf, en misschien dat je het nog niet wist maar een husky is ook een gewone hond, en honden kan je leren om niet te gaan trekken aan de lijn.Ik blijf er bij dat het een fabeltje is dat een husky niet normaal aan een lijn kan lopen zonder te trekken(het is maar net hoeveel tijd je er in wil stoppen)SiberischeHuskyinfo schreef:Ik neem 'kenners' niet serieus als ze denken dat een ras dat dicht bij de natuur staat geboren wordt met de wetenschap dat hij aan een niet natuurlijk iets zoals een halsband met een riem trekt.bennie schreef:Nee je had dat niet begrepen en zo te zien begrijp je het nog steeds niet. Ik geef overigens in klare taal aan wanneer ik zogeheten 'kenners' niet serieus neem, maar ook dat begrijp je niet.SiberischeHuskyinfo schreef:[..]
(Oja en ik had nog geen antwoord gegeven, op de topic vraag, een slipketting hoeft voor mij niet, maar verbieden hoeft voor mij ook niet)

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
En waarom zou je een Hus niet kunnen afleren aan de riem te trekken.??
Wat een bull zeg.
Als je hem kunt leren voor de slee om te stoppen en weer op te trekken op comando ,dan kun je hem ook leren om niet te trekken aan de riem.
Zoals jij het brengt zou een herder ook iedereen bijten.
En een jachthond al het wild om zeep helpen .
En een wind hond zou niet gewoon kunnen lopen omdat hij alleen kan rennen.
Wat een bull zeg.
Als je hem kunt leren voor de slee om te stoppen en weer op te trekken op comando ,dan kun je hem ook leren om niet te trekken aan de riem.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- bennie
- Zeer actief
De honden maken geen fouten. Als ze gillen in het parcours is dat meestal omdat hun baas niet duidelijk aangeeft wat er van de hond verwacht wordt. Als ze gillen buiten het parcours is dat veelal een uiting van positieve stress.Martijn schreef:Iedereen die wel eens een kwartiertje naar agility heeft staan kijken roept geen mailligheden over dat daar minder drift bij komt kijken.Zoek stok! schreef: Ik heb een andere ervaring in de zin dat Izzie net zo in drift komt bij agility als bij de schapen.
Meer dan de helft van de honden schreeuwt het uit en maken meer fouten vanwege te veel dan te weinig drift.
Dat de bazen wat minder zwaar op de hand zijn maakt de hond niet minder driftig, hoor.
Het verschil is dat er bij behendigheid vaak getrained wordt op rust en concentratie en bij de andere sporten vaak op dwang.
-
SiberischeHuskyinfo
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou zeggen kom eens langs en probeer het hem maar af te leren 100 euro als het je luktbouvierpoedel schreef:En waarom zou je een Hus niet kunnen afleren aan de riem te trekken.??![]()
Wat een bull zeg.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
SiberischeHuskyinfo schreef: Ik had dat wel begrepenMaar wil je dan een husky loslaten? Weet je wat er dan gebeurd? Dan heb ik ruzie met de boer hier omdat onze Django al zijn kippen opjaagt en vermoord en loop ik de kans dat hij een paar uur later pas weer terugkomt. Het enige wat kan is het trekken afleren aan de halsband en juist dat gaat in 99% van de gevallen niet lukken.
zoals ik al zei. je hebt zelf een trainingsprobleem met je hond en projecteerd dat op raseigenschappen

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
en hoe precies ervaart de hond dit als prettig dan?Ayurveda schreef:Verboden vind ik overdreven, als ze goed gebruikt worden kunnen ze juist heel prettig zijn voor de hond!

-
SiberischeHuskyinfo
- Zeer actief
- Contacteer:
Zoals ik zei heb ik geen probleem want mij interesseert het niet dat hij trekt aangezien ik een musketon heb, nogmaals leer lezen voor de 180ste keer.massam schreef:SiberischeHuskyinfo schreef: Ik had dat wel begrepenMaar wil je dan een husky loslaten? Weet je wat er dan gebeurd? Dan heb ik ruzie met de boer hier omdat onze Django al zijn kippen opjaagt en vermoord en loop ik de kans dat hij een paar uur later pas weer terugkomt. Het enige wat kan is het trekken afleren aan de halsband en juist dat gaat in 99% van de gevallen niet lukken.
zoals ik al zei. je hebt zelf een trainingsprobleem met je hond en projecteerd dat op raseigenschappen
-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Goh wat zijn mijn honden in de stres zeg, wat een dwangmatigheid, zoveel negatieve spanning die zich ontlaad in een zwaar kwispelende staart en ondeugendheid. pfffffffffff. Dit was trouwens haar aller eerste wedstijd.
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Dianavdberkt op 30 aug 2010 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- bennie
- Zeer actief
Dat is dus niet waar. Trekken aan de lijn is aangeleerd gedrag ook al zijn de meeste hondenbezitters zich daar totaal niet van bewust hoe goed ze er in zijn om dat aan te leren.Pongek schreef:De meeste honden trekken aan de lijn uit zichzelf, en misschien dat je het nog niet wist maar een husky is ook een gewone hond, en honden kan je leren om niet te gaan trekken aan de lijn.Ik blijf er bij dat het een fabeltje is dat een husky niet normaal aan een lijn kan lopen zonder te trekken(het is maar net hoeveel tijd je er in wil stoppen)SiberischeHuskyinfo schreef:Daar gaan kenners niet vanuit, een husky doet dat uit zichzelf en dat is een grote fout van de mensen die denken een husky wel eventjes makkelijk aan een lijntje te kunnen laten lopen. Natuurlijk word er al jaren allerlei research gedaan en word er gekeken of er een bepaald product kan komen wat dit probleempje oplost.bennie schreef:[..]
Ik neem 'kenners' niet serieus als ze denken dat een ras dat dicht bij de natuur staat geboren wordt met de wetenschap dat hij aan een niet natuurlijk iets zoals een halsband met een riem trekt.
(Oja en ik had nog geen antwoord gegeven, op de topic vraag, een slipketting hoeft voor mij niet, maar verbieden hoeft voor mij ook niet)
Laatst gewijzigd door bennie op 30 aug 2010 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
maart
- Zeer actief
maar tijdens IPO wordt ook niets gebruikt, je moet los het veld opkomen en mag pas na het afmelden je hond aanlijnen (de keurmeester zegt zelf wanneer je de hond mag aanlijnen). Enkel tijdens IPO 1 zijn er denk ik momenten waarbij je mag aanlijnen tijdens het pakwerk (maar dan mag het niet op slipstand staan en is het in feite een gewone halsband). Heel zeker weet ik het niet, ik lijn nooit aan.Inge schreef:Zijn inderdaad een soort jachtlijnenmaart schreef:
dat zijn van die jachtlijntjes ofzo?
http://www.hondensportartikelen.nl/lijnen.html" onclick="window.open(this.href);return false; (onderaan)
Ik zie het probleem ook niet hoor, maar ergens vind ik het vreemd dat in een sport waar appèl nu juist zo belangrijk is het argument gebruikt wordt dat een slipketting om moet tijdens de wedstrijden en examens
![]()
Veel IPO-mensen vinden dat binnen de KNPV de honden veel minder goed onder appèl staan, maar daar wordt niets gebruikt tijdens wedstrijden en examens![]()
alleen is het denk ik dus net door die toegestane aanlijnmomenten dat ze er een verplichte slipketting van gemaakt hebben, zodat er niet geklooid kan worden met nageltjes.
Laatst gewijzigd door maart op 30 aug 2010 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
SiberischeHuskyinfo
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik geef Martijn gelijk, een hond heeft karakter en emoties en soms denk ik dat Bennie niet ziet dat een hond dat kan hebben net zoals een mens! Een hond is geen robot!
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik snap hoe een musketon er voor zorgt dat je geen last hebt van het trekken?SiberischeHuskyinfo schreef:Zoals ik zei heb ik geen probleem want mij interesseert het niet dat hij trekt aangezien ik een musketon heb, nogmaals leer lezen voor de 180ste keer.massam schreef:SiberischeHuskyinfo schreef: Ik had dat wel begrepenMaar wil je dan een husky loslaten? Weet je wat er dan gebeurd? Dan heb ik ruzie met de boer hier omdat onze Django al zijn kippen opjaagt en vermoord en loop ik de kans dat hij een paar uur later pas weer terugkomt. Het enige wat kan is het trekken afleren aan de halsband en juist dat gaat in 99% van de gevallen niet lukken.

Laatst gewijzigd door Inge op 30 aug 2010 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik begrijp even niet waarom een herder op de schutting bij IPO ineens meer in drift zou zijn dan een herder bij een schutting in behendigheid? En waarom zou een herder in IPO meer drift hebben bij het nemen van een sprong dan een hond in behendigheid? Want in feite wordt er nu gesteld dat de enige reden dat er in africhting gecorrigeerd wordt zou zijn dat honden hoger in de driften komen. Dan vraag ik mij af waarom er ook gecorrigeerd wordt in appel? (=GG) En in hindernissen? (=behendigheid) En bij volgen? (=GG) En bij apport? (=jachttraining & GG). Want ik zou niet weten waarom mijn hond minder in drift zou raken van een schutting dan de gemiddelde herder die IPO doet? Zelfde schutting, zelfde principe, alleen ik schreeuw niet als een idioot en ik doe mijn hond geen slipketting om. Dus hoe zit dat? Laat ik het zo zeggen, als je het mij vraagt domweg klinkklare onzin om dat te beweren.
Gillen in parcours is overigens een uitlaatklep van driften en enthousiasme. Als een hond het gillen uitgecorrigeerd krijgt dan ben je hem stuk aan het maken.
Ik zeg dat omdat mijn hond ten eerste dan veel te hoog in haar driften zit om te gaan corrigeren en omdat mijn hond al gillend prachtig haar oefeningetjes doet. Dus wat heb je te corrigeren? Dat het een dier is en dat er geluid uit komt? Jeetje, snij dan meteen de stembanden door. Oh nee, dan kan hij geen luid meer..... 
Gillen in parcours is overigens een uitlaatklep van driften en enthousiasme. Als een hond het gillen uitgecorrigeerd krijgt dan ben je hem stuk aan het maken.
-
SiberischeHuskyinfo
- Zeer actief
- Contacteer:
HAHAHAHHHHHAHHAHAHHAHAHHAHAbennie schreef:Dat is dus niet waar. Trekken aan de lijn is aangeleerd gedrag ook al zijn de meeste hondenbezitters zich daar totaal niet van bewust hoe goed ze er in zijn om dat aan te leren.Pongek schreef:SiberischeHuskyinfo schreef: De meeste honden trekken aan de lijn uit zichzelf, en misschien dat je het nog niet wist maar een husky is ook een gewone hond, en honden kan je leren om niet te gaan trekken aan de lijn.Ik blijf er bij dat het een fabeltje is dat een husky niet normaal aan een lijn kan lopen zonder te trekken(het is maar net hoeveel tijd je er in wil stoppen)
-
SiberischeHuskyinfo
- Zeer actief
- Contacteer:
@Inge ik zei een musketonLIJN he
Hieronder bijvoorbeeld;

- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Andere discussie, maar ook een interessante!Zoek stok! schreef:Ik heb een andere ervaring in de zin dat Izzie net zo in drift komt bij agility als bij de schapen. Compleet met volledig kunnen flippen, keihard bijten en staren naar de toestellen zonder verder iets te horen of merken (vraag maar aan Marye zou ik zeggencorason del perro schreef:Maar op het moment dat je een sport/werk doet met je hond waar ook echte sterke driften bij komen kijken dan kan het simpelweg niet meer zonder correctie zeker niet met honden die echt gefokt zijn op die drift. Bij schapendrijven heeft het bijten en jagen van schapen gewoon te zelfbelonend gedrag. Dan kun je wel met een koekje gaan staan zwaaien of wat dan ook dan doorbreek je het gedrag niet. Schreeuw je echter kan het genoeg zijn, anders gooi je een stuk richting je hond en heel af en toe zit er een hond of moment tussen waarop ze wel fisiek gecorrigeert moeten worden.). Het verschil is dat ik er bij agility mee om kan gaan en bij de schapen niet. Omdat ik agility lopen redelijk snap en schapen drijven hocus pocus voor mij is. Mensen die fors corrigeren bij de ene sport, doen dat over het algemeen ook bij andere sporten. Die schapendrijver die fysiek corrigeert, zie je dat dus bij agility ook doen. Compleet met kruipende honden op de raakvlakken dus. Maak je daar echt geen illusies over. Het is een manier van omgaan met de hond. Ik weiger om daar aan mee te doen en heb dus een andere manier gevonden waarop ik niet meer stukgebeten wordt tijdens training
Het voordeel van agility is dat je, als je wil, de drive lager kan maken en langzaam kan opvoeren.
Bv door maar met 1 sprong of raakvlak te beginnen en langzaam opbouwen.
Bij schapendrijven wordt dit vaak niet gedaan. Maar ook dit kan wel.
Door heel langzaam richting schapen te werken of door in een kleine pen te beginnen (voorwerk heb je dan al gedaan).
Je kunt zelfs schapendrijven aanleren met de clickermethode.
Maar wat je al zegt, dan is het wel handig dat je zelf je hond kan vertellen hoe je het graag wil zien.
En dat vraagt kennis. Toen ik net begon met schapendrijven, snapte ik er ook niets van.
Het is een lastig fenomeen om om te gaan met de drive van je hond en hem te vertellen wat je wil.
Ik ben niet tegen correctie's, wel vindt ik het belangrijk dat de hond weet waarom hij gecoorigeerd wordt en wat hij de volgende keer dan anders kan doen. Het is dus een zaak van goed aanleren.
Ik maak wel heel duidelijk verschil tussen opvoeden en sport, want ik vindt het belangrijker dat mijn hond niet onder een auto rent, dan dat hij bv niet lost.