Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigerende tik, ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Corrigerende tik, ja of nee?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

S@ndr@ schreef:
bouvierpoedel schreef:
S@ndr@ schreef:Ja en overdrijven kan ook, ik hou niet van corrigerende tikken nog bij honden nog bij kinderen.
tja dat mensen grenzeloos kunnen zijn in hun liefde is hun probleem, de resultaten zullen dan ook voor zich spreken .
Ik heb geen zweep of corrigerende tik nodig en hij zit ook niet op het pluche, hij is gewoon hond en ik ben zijn baas _ het is zo verschrikkelijk simpel :wink:
En al sik dan toch iemadn volg is het Jan fennel :wink:
snijdt wel hout, zonder de scherpe randjes
Kom je overdrijjft zelf,.
Als er staat een tik of mep is het bij jou gelijk de zweep.
Niets mis mee hoe jij het doet want het schijnt te helpen en je hond luisterd.
Dus ook prima toch .
Hier word ook wel eens een tik of hollewipper uitgedeeld ,maar dat wil niet zeggen dat ze hem allemaal krijgen.
Het gaat mij erom dat als jij moet tikken dat er ergens iets niet duidelijk is.
als je dat moet doen om je punt te maken.....................
beetje kneuterig wat mij betreft.
Je sterkste wapens, zouden je hersenen moeten zijn, niet je handen :wink:
Tja als dat niet lukt............ :F:
Gebruik mijn hersens ook om te beslissen dat ik hem even aantik of een hollewipper geef als het zo uitkomt.
:E:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef: Je sterkste wapens, zouden je hersenen moeten zijn, niet je handen :wink:
Ja Kees, je bent gewoon een stom varken ;-) Ik heb het altijd al gedacht :LOL:

:LOL:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

inkoppertje zeker :LOL:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik vind alles prima hoor. Maar helaas is de zogenaamde "hollewipper" vaak een gevolg van eigen onduidelijkheid.
Als je vind dat je hond "gewoon moet luisteren", vind ik dat je minstens wat moeite moet doen om hem die kans dan ook te geven. En ook geen zaken kunt vragen waarvan de hond realistischerwijze niet kan weten wat het is.
Kortom, als je bereid bent om jezelf ook een trap te geven, en in staat bent om uit te vogelen wanneer dat terecht zou zijn, mep je voor mijn part maar een eind weg als je dat mooi vind.
Anders liever niet.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef: Je sterkste wapens, zouden je hersenen moeten zijn, niet je handen :wink:
Ssttt niet aan de grote klok hangen.
Zelfs een varken zonder stamboom. :oeps:
S@ndr@
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Nanna schreef:
Ssttt niet aan de grote klok hangen.
Zelfs een varken zonder stamboom. :oeps:
geen geheimen aan Nanna vertellen, die zijn niet veilig :neenee:
bouvierpoedel
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik vind alles prima hoor. Maar helaas is de zogenaamde "hollewipper" vaak een gevolg van eigen onduidelijkheid.
Als je vind dat je hond "gewoon moet luisteren", vind ik dat je minstens wat moeite moet doen om hem die kans dan ook te geven. En ook geen zaken kunt vragen waarvan de hond realistischerwijze niet kan weten wat het is.
Kortom, als je bereid bent om jezelf ook een trap te geven, en in staat bent om uit te vogelen wanneer dat terecht zou zijn, mep je voor mijn part maar een eind weg als je dat mooi vind.
Anders liever niet.
Vraag het werl altijd netjes.
Moet je een trap of....................en als je zwijgt stem je toe. :19: :pffff:
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

bouvierpoedel schreef:
Jaap* schreef:Ik vind alles prima hoor. Maar helaas is de zogenaamde "hollewipper" vaak een gevolg van eigen onduidelijkheid.
Anders liever niet.
Vraag het werl altijd netjes.
Moet je een trap of....................en als je zwijgt stem je toe. :19: :pffff:
:goeie:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

malinois schreef: en toch is het zo, je ziet die zogenaamde trend overal terug, ook hier in topics, moet je eens kijken wat een paniek als er iemand op straat zn hond een tik heeft gegeven, de wereld vergaat bijna... wat moet je doen, waar kun je diegene aangeven etc. etc. etc.
Kom op zeg doe normaal... het is een hond en die kan wel wat hebben hoor. En als ik dat nodig vind bij mijn honden dan doe ik dat ongeacht of pietje, klaasje of keesje dat vreselijk vind.
Kijk alleen maar naar MG daar heb je het complete vb van hoe draai ik om voor de centjes voor je liggen.
Ik ben vreselijk blij dat die ander wiens naam je schijnbaar niet mag zeggen want dan aanbid je iemand... iets anders op tv laat zien... weer een beetje de hond laten waar die hoort...
Je hond is je vriendje, kul, je hond is je vriendje niet... je hondenmaatje maar dat is iets heel anders dan je vriendje...
Maar goed, dat is mijn mening en ik zal daar wel veel te nuchter naar kijken.
(wat niet wil zeggen dat ik niet voor ze door het vuur ga, kom niet aan mn honden want dan kom je aan mij!)
Nou, dit dus. :mrgreen:
Scheelt mij weer tikken. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

reactie op de openingsvraag.
Wat jij met je hond doet om te corrigeren, moet jezelf weten, maar op de zijkant van zijn bek kletsen als hij gefixeerd is op een andere hond, is geen strak plan.
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Ik tik Fritz wel eens aan met hand of voet als hij uitvalt naar andere honden, dan gaat hij zitten voor een koekje :oohja

Heb hem 1 keer uit bozigheid een echte schop gegeven :oeps: Toen fietste we langs het huis van de achterburen waar hun rottie in de tuin zat. Die blafte dus Fritz ook. Fritz sleurde me van mijn fiets en een halve meter over straat. Fiets kapot, broek kapot, handen kapot :cry: Dus ik hem heel boos laten zitten, wil ik mijn fiets oppakken begint ie gewoon weer :80:
Toen was ik toch wel zo woest dat ik hem al tetterend een schop voor zijn kop heb gegeven..
Hij schrok echt en dook direct in elkaar als ik dat bange koppie voor me zie moet ik zowat janken... Daarnaast vind ik het nogal genant om je zo te laten gaan

Het kutte is dat we nu keurig langs alle blaffende hondjes in tuintjes kunnen fietsen zonder dat hij überhaupt reageert. Hij ziet de andere honden gewoon niet meer...
Hij valt nu ik er over nadenk nooit meer uit tijdens het fietsen..

Mijn conclusie is dat ik normaalgesproken dus niet doortastend genoeg bent maarja... Als je je zo laat gaan moet je het wel menen :U:

Verder heb ik 1x in Fritz in zijn nekvel gepakt dan krijst hij alsof ik alle 4 zijn poten breek :oeps: Dat doen we dus maar niet meer. Dat hielp verder ook niet want hij snuffelde gewoon vrolijk verder.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Mekkie schreef:Ik tik Fritz wel eens aan met hand of voet als hij uitvalt naar andere honden, dan gaat hij zitten voor een koekje :oohja

Heb hem 1 keer uit bozigheid een echte schop gegeven :oeps: Toen fietste we langs het huis van de achterburen waar hun rottie in de tuin zat. Die blafte dus Fritz ook. Fritz sleurde me van mijn fiets en een halve meter over straat. Fiets kapot, broek kapot, handen kapot :cry: Dus ik hem heel boos laten zitten, wil ik mijn fiets oppakken begint ie gewoon weer :80:
Toen was ik toch wel zo woest dat ik hem al tetterend een schop voor zijn kop heb gegeven..
Hij schrok echt en dook direct in elkaar als ik dat bange koppie voor me zie moet ik zowat janken... Daarnaast vind ik het nogal genant om je zo te laten gaan

Het kutte is dat we nu keurig langs alle blaffende hondjes in tuintjes kunnen fietsen zonder dat hij überhaupt reageert. Hij ziet de andere honden gewoon niet meer...
Hij valt nu ik er over nadenk nooit meer uit tijdens het fietsen..

Mijn conclusie is dat ik normaalgesproken dus niet doortastend genoeg bent maarja... Als je je zo laat gaan moet je het wel menen :U:

Verder heb ik 1x in Fritz in zijn nekvel gepakt dan krijst hij alsof ik alle 4 zijn poten breek :oeps: Dat doen we dus maar niet meer. Dat hielp verder ook niet want hij snuffelde gewoon vrolijk verder.
Zo zie je maar dat CM het ook niet altijd goed heeft.
En dat opgefokt/gefrustreert en scheldend je hond een loeier voor zijn harses geven ook heel goed helpt .
Als je het maar serieus bedoeld is. :pffff:

:LOL: .
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

bouvierpoedel schreef: Zo zie je maar dat CM het ook niet altijd goed heeft.
En dat opgefokt/gefrustreert en scheldend je hond een loeier voor zijn harses geven ook heel goed helpt .
Als je het maar serieus bedoeld is. :pffff:

:LOL: .

wij willen Mekkie op tv :pffff:
Arthur.
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Arthur. »

slaan is iets van de mens en komt voort uit onmacht, het is een uiting.

een hond kan er niks mee, bijt hem dan maar kort en vinnig.

mijn hond corrigeer ik zo nodig niet met woorden, daarom heeft hij feitelijk ook nooit problemen met andere honden die zich als hond gedragen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Arthur. schreef:slaan is iets van de mens en komt voort uit onmacht, het is een uiting.

een hond kan er niks mee, bijt hem dan maar kort en vinnig.

mijn hond corrigeer ik zo nodig niet met woorden, daarom heeft hij feitelijk ook nooit problemen met andere honden die zich als hond gedragen.
mijn hond kan er prima wat mee, weet prima wat het betekend...
onmacht nee hoor, wel een middel wat je kan gebruiken net als alle andere dingen zoals stem, schup, domineren, negeren etc.
Mijn honden gedragen zich overigens prima als hond... en hebben geen problemen zolang er niet gepatst wordt, wat in mijn ogen ook heel normaal en logisch is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Arthur.
Vaste gebruiker

malinois schreef:Mijn honden gedragen zich overigens prima als hond... en hebben geen problemen zolang er niet gepatst wordt, wat in mijn ogen ook heel normaal en logisch is.
Agree!
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik vind dat zo'n dooddoener he, dat slaan uiting is van onmacht. Dan kun je alles wel uiting van onmacht noemen. Als het resultaat er maar naar is, dan is het goed.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

iones schreef:Ik vind dat zo'n dooddoener he, dat slaan uiting is van onmacht. Dan kun je alles wel uiting van onmacht noemen. Als het resultaat er maar naar is, dan is het goed.

inderdaad. Zelfs een lijntje is onmacht.
een échte roedelleider in het wild loopt immers niet met zijn onderdanen aan een riempje rond omdat ze het anders op een lopen zetten :S:
Arthur.
Vaste gebruiker

ieder zijn ding..moet kunnen toch . :ok:
Henriette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Yorkshire, Dwergteckel en Lhasa Apso

Ongelezen bericht door Henriette »

In de eerste plaats heeft de hond geen billen,dus een zogenaamd tikje op de billen komt regelrecht tegen zijn heupgewricht aan...niet goed!

In de tweede plaats snapt de hond geen flikker van een tik aan de zijkant van zijn bek,wel tegen een kneepje in zijn nekvel,dat deed zijn mama namelijk ook om hem te corrigeren toen hij een pup was!

In de derde plaats staat de dreumes niet boven de hond op deze leeftijd,maar gelijk aan de hond,de dreumes mag dus never nooit met de hond alleen gelaten worden,nog geen 10 seconde,want de hond reageert geheel normaal...probeer dus de dreumes te corrigeren,want de hond kan nou èènmaal meer schade aanrichten dan de dreumes.
En in dit proces zit ik zelf met mijn kleinzoon van 2 jaar.
Die gaat mooi met zijn stoeltje de gang op als hij "jaagt"op de hond...en nog niet eens voor zijn eigen bescherming,maar meer voor het hondjes bescherming.

Tikjes hebben geen enkele zin,corrigeer de hond eventueel met het kneepje in zijn nekvel en de dreumes door hem af te leiden van de hond.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Henriette schreef:In de eerste plaats heeft de hond geen billen,dus een zogenaamd tikje op de billen komt regelrecht tegen zijn heupgewricht aan...niet goed!

In de tweede plaats snapt de hond geen flikker van een tik aan de zijkant van zijn bek,wel tegen een kneepje in zijn nekvel,dat deed zijn mama namelijk ook om hem te corrigeren toen hij een pup was!

In de derde plaats staat de dreumes niet boven de hond op deze leeftijd,maar gelijk aan de hond,de dreumes mag dus never nooit met de hond alleen gelaten worden,nog geen 10 seconde,want de hond reageert geheel normaal...probeer dus de dreumes te corrigeren,want de hond kan nou èènmaal meer schade aanrichten dan de dreumes.
En in dit proces zit ik zelf met mijn kleinzoon van 2 jaar.
Die gaat mooi met zijn stoeltje de gang op als hij "jaagt"op de hond...en nog niet eens voor zijn eigen bescherming,maar meer voor het hondjes bescherming.

Tikjes hebben geen enkele zin,corrigeer de hond eventueel met het kneepje in zijn nekvel en de dreumes door hem af te leiden van de hond.
Mijn hond heeft billen en men mag me filmen ik kan he zelf niet omdat ik achter hem aanren om hem in "zijn dikke billen te knijpen" verklaar me voor gek, maar ik loop regelmatig in spel achter hem aan op het veld roepend "ik knijp je in je dikke billen, of ik pak je dikke billen" het gegrijns van hem of uitdagen voor dat spel weegt niet op tegen mensen die denken wat doet zij nou, anderen die passeren liggen in een deuk het gaat ook nergens over, maar het is ons spelletje.
En doet zij of hij iets wat even tot ingrijpen neigt en verbaal is even niet voldoende dan krijgen ze een tik onder dat broekje met de hand of met het been, ligt aan de afstand. Maar geen rotschop, houd ze graag heel :pffff:
poetin666
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse naakthonden & Mechelse herders, Centraal Aziatische Ovcharka
Contacteer:

Ongelezen bericht door poetin666 »

Dat kind zou ik evenonder 4 ogen nemen en heeel duidelijk maken dat hij de volgende keer een echte tets op zn billen krijgt, want dit kannatuurlijk niet he,.. hond opjagen,...
En meppen heeft in mij ogenniet zoveel zin , idd honden meppen elkaar ook niet, een stevige kneep in wang of hals zal beter helpen, bij mij in ieder geval wel. Maar voor mn stem betraffing is meer respect, daar heb ik een paar niet nader te omschrijven geluiden voor, lijkt net junglebook hier af en toe, want ook voor de positieve dingen zijn geluiden wat wij mensen geen woorden kunnen noemen.
Bij echt heel fout gedrag dan bijt ik de schavuit zelf in kop of nek, werkt prima, vooral opstandige jonge honden begrijpen die hint vrij snel en het optrekken van de lip is dat al genoeg om af te druipen,.. erg honds mischien,maar het werkt.
Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik ook wel eens flink terug gebeten ben door een hond,.. vooral mn mechels met een wat korter lontje moet ik als pup al wennen aan mn stemgeluid en opgetrokken lip,...... als ze een jaar zijn en ik moet nog in ze bijten, denk ik dat ik te laat ben en is de kans groot dat ik een onvrijwillige facelift oploop. Gelukkig heeft mijn roedel nog genoeg respect voor me dat ik t met geluiden af kan,....
People always come into your life for a reason, just don't be fooled into thinking they have to stay!!

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Anders liever niet.
Lijkt me iets om nog eens over na te denken voor de volgende schop gegeven wordt :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Red het tot nu toe prima met een welgemeend:

In welke hoek wil jij :gvd: liggen?

Waarna de buren zich wel afvragen hoe hard ik ons duo aanpak....... :LOL:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Henriette schreef:In de eerste plaats heeft de hond geen billen,dus een zogenaamd tikje op de billen komt regelrecht tegen zijn heupgewricht aan...niet goed!
rare hond heb jij dan, de mijne hebben wel degelijk billen... en prima heupen overigens dus wat was je probleem?
In de tweede plaats snapt de hond geen flikker van een tik aan de zijkant van zijn bek,
dat zullen ze best snappen, ik doe liever het 'Cesar-schupke' hoef je niet eerst compleet te bukken en dus veel en veel te laat te zijn.
dus tikje heeft wel degelijk zin. Nekvel heeft hier totaal geen zin bijvoorbeeld. Dan schudden ze zich een keer uit van... hmm baas dr zat iets raars in mn nek, heb je het ook gezien?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik denk dat niemand hier echt de hond af staat te schuppen. Dat heeft ook totaal geen zin.
Maar ik raak ze wel degelijk aan met de voet of met de hand (al naar gelang) als ze de fout in gaan en ik denk dat het verbaal straffen niet voldoet.
Ze maken er verder weinig van, corrigeren wèl hun foutieve bezigheden en lopen dan weer in aanbidding achter me aan. Want ik doe ook heel veel léuke dingen :cheer:
Manlief corrigeert nooit maar die wordt dan ook niet voor vol aangezien door de bende :LOL: Waar ze met mij over de hei dartelen lopen ze als doodgravers achter hem aan :mrgreen:
dat dus :ok:
Afbeelding
macman
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door macman »

NEE
honden slaan elkaar ook niet
een baas die zijn hond slaat/een tik geeft is niet de baas van de hond hoogstens de eigenaar dat is iets anders
slaan is een teken van onmacht en gebrek aan kennis op het gebied van honden opvoeden
koop een goed boek over dat onderwerp of nog beter ga op cursus en leer de hond elementaire gehoorzaamheid
stop met tikken uit delen en kijk waar jij te kort schiet als leider
De hond is altijd dat wat de baas er van maakt
malinois
Zeer actief
Contacteer:

macman schreef:NEE
een baas die zijn hond slaat/een tik geeft is niet de baas van de hond hoogstens de eigenaar dat is iets anders
slaan is een teken van onmacht en gebrek aan kennis op het gebied van honden opvoeden
koop een goed boek over dat onderwerp of nog beter ga op cursus en leer de hond elementaire gehoorzaamheid
:smile2: nee hondjes hebben geen handjes, maar ik loop niet op 4 poten en bijt niet...
Ik leer elke dag nog bij maar ik weet inmiddels na zoveel jaar goed wat ik doe hoor.
Heb een prima boek overigens, 'be the packleader' en Cesar's Way.
En kijk dagelijks een uurtje naar CM en ik train al ruim 10 jaar IPO.
nog meer wensen?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

macman schreef:NEE
Heb er hier toevallig 2 lopen die slaan je zo voor je kop met hun voorpoten.
Pien mijn Laekense slaat altiijd de anderen met de volle poot op hun kop en niet 1 maar meerdere keren met klinks en rechtts.
En mijn poedel doet het ook maar wat minder hard. :ok:
En mijn oudste pooedel teef roedelleidster mept de bouviers sopms ook even met 1 poot als ze niet willen stoppen of luisteren. :19:
S@ndr@
Zeer actief

tijdens het spelen waarschijnlijk.
niet om ze iets duidelijk te maken :engel:
Ik snap gewoon iet waarom mensen moeten gaan tikken als ze er mee weg komen.
Je zou het niet in je harses halen een volwassenen een tik te geven, om iets duidelijk te maken( want dat krijg je gewoon een tik terug :S: in het gunstigste geval )Afbeelding
maar als je er mee weg komt, bij kinderen en beesten dan moeten we in een keer gaan tikken om een punt er door te krijgen :denken:
bij gebrek aan duidelijkheid van onze kant, het is allemaal heel logisch ja :vaag:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”