smoekie schreef:
Dus als jouw kind de weg over steekt terwijl jij haar dat verboden cq geleerd hebt en geschept wordt door een auto maar dusdanig veel engeltjes op haar schouder heeft gehad dat het allemaal met een sisser afloopt krijgt ze nog een spetter eroverheen

Da's namelijk een vergelijkbare situatie
Nou en of .....
Dat is inderdaad een vergelijkbare situatie
En dat kind ziet niet dat het bijna dood was, die doet het volgende week gewoon weer.
Behalve als het een goede reden heeft om het niet te doen, en dat is blijkbaar niet duidelijk als je er geen consequentie aan verbind.
Ja dan hoor je een moeder op straat zeggen: "nee, pietje niet doen dat vind mama niet leuk"
-Toevallig gisteren nog gehoord in de AH en dat kind dan tot vier keer doen wat mama "niet zo leuk vind".
Totdat hij met een snoepje in de speelhoek gezet werd
Zo'n kind leer je toch gewoon dat hij je verboden mag negeren?-
Als ik mijn kind verboden heb om naar een hond toe te lopen en hij gaat toch (en dat deed de moeder volgens eigen zeggen) dan volgt er straf.
En dan ga ik hem niet zielig lopen vinden en vertellen dat het niet erg was omdat er een paar krassen op zijn hoofd zitten (volgens moeders was de huid niet kapot), want dan loopt hij volgende week naar de volgende hond.
En zeggen dat ik "dat niet zo leuk vind" is geen straf: een tik op de kont wel.
We hebben het verdorie over een kind van drie jaar, niet over een peuter: die kan luisteren hoor zelfs als hij nog niet beseft wáárom iets verboden is.
Vreemd genoeg (of eigenlijk helemaal niet vreemd) hoef je dit maar één of twee keer te doen.
Er is geen enkele reden om maar meppend in de rondte te lopen.
Gewoon consequent: verboden--> toch doen --> corrigerende tik --> niet meer doen.
Het wordt wat anders als je tegen je kind zegt: "ga maar het lieve hondje aaien", en het wordt dan gebeten.
Dan kan je alleen maar troosten en je excuses aanbieden (en jezelf voor de kop slaan).
Maar ik begrijp wel waarom er zoveel over het paard getilde keizerjes rondlopen.
Je doet iets wat niet mag: en als het dan mis gaat dan vind de wereld je zielig en wordt je getroost.
Snoepje erop? Kusje erop?
Die hondenbaas was fout: dat kind was ook fout.
En allebei mogen de consequenties dragen.