Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Podenco andaluz?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Het is ook onzin want we hebben van Podencjiiiiiiiii gehoord dat er een wachtlijst voor haar pups is :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: dus who cares dat PIN een aantal echte plaatst :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Martijn schreef:Schuine schouders geven een lang, vlak gangwerk. Renpaarden, greyhounds endergelijke hebben schuine schouder zodatb het dier ver kan reiken met de voorbenen. Hou zelf maar eens met je linkerhand je rechterschouder omlaag en probeer dan je rechterhand zover mogelijk omhoog te doen. En dan zonder dat je de schouder tegenhoudt. In het laatste geval kun je verder.
Een hond met rechte schouder kan dus minder ver reiken.

Maar een hond met een schuine schouder loopt vlakker omdat hij als het voorbeen naar achteren gaat minder ruimte kan maken. Het voordeel van een schuine schouder werkt tegen je op het moment dat het voor been naar achteren gaat. Hij kan minder ver naar achteren.
Dat is heel vervelend als je op hoge snelheid over een obstakel moet want dan ge je dus op je bek. Nu gaat een hond niet zo snel onderuit maar hij zal er wel rekening mee houden in zijn snelheid.

De schouder van een podenco is trouwens niet zo recht hoor. Wel vergeleken met andere windhonden (is een podenco ook niet echt helemaal) maar vergeleken met andere rassen zijn ze behoorlijjk schuin.
De schouders van een podenco zijn niet zo spectaculair.
De echte snelheid zit hem in de lengte van de benen en de buiging van de rug.
De achterpoten kunnen heel ver naar voren omdat het bekken half gekanteld is en door de rug recht te maken heeft een hond met een bouw als een podenco extra vermogen om hele grote sprongen te maken.

Door de grote, losse voeten heeft hij ook meer grip op de ruwe bodem en door de extra zijwaartse ruimte in de schouder is hij daardoor erg wendbaar. Maar weer niet zo wendbaar als de whippet die kleiner is. Een whippet heeft trouwens katvoeten.

Maar goed, een schuine schouder geeft extra ruimte voorwaarts en extra ruimte bij het ergens over springen maar minder stuwkracht.
Rechte schouders geven meer kracht maar minder snelheid.
Qua voorhand is een podenco redelijk gemiddeld behalve dan de lengte van de benen en de hazevoeten.
Dankjewel Martijn. Duidelijk zo! :ok:
Ik zal van het weekend op de show eens echt gaan vergelijken. "Mijn" ras is ook erg steil dacht ik. Kun je misschien voorbeelden geven van rassen die hele rechte schouders hebben en hele schuine (voor de vergelijking) ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hanneke2 schreef:
MARC_S schreef:
Hanneke2 schreef:Ik ben blij dat Lilo geen konijntjes vangt...

Afbeelding

Veel foto's hier trouwens:

http://www.donanimal.com/podenco.htm
De meest rechtse hond heeft de kleuren en tekening van Kiki :mrgreen:
Ja leuk he? Ik dacht, ik zeg niks, kijken of ze het zien. :mrgreen:
Ja, gespot hoor! :mrgreen: Op de site van Kimba is ergens bij de geadopteerde honden een look a like kiki te zien, die alleen meer podenco lijkt en volgens mij is dat haar broertje. Die heeft ook zo'n maskertje!

Ik vind het hondje Quapa bijzonder mooi en haar broertje ook!
Ik vind de andaluzjes of kleine mixjes van de podenco toch meer mijn smaak dan de ibi. Ik hou niet van al te veel opsmuk en de ibi heeft dat vind ik wel. Het compactere beter in proportie'szijnde lijf van de andaluz vind ik mooier, strakker.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Addy

Ja dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak, ik ken schitterende ibies maar qua karakter vind ik ze weer moeilijker dan de andaluz :wink:
Deze mogen ze zo bij me brengen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding
Addy

maar deze ook :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Eline* schreef: Ja, gespot hoor! :mrgreen: Op de site van Kimba is ergens bij de geadopteerde honden een look a like kiki te zien, die alleen meer podenco lijkt en volgens mij is dat haar broertje. Die heeft ook zo'n maskertje!
Afbeelding

Deze neem ik aan? Dat moet wel haar broertje zijn he? Leuk!
Ik vind de andaluzjes of kleine mixjes van de podenco toch meer mijn smaak dan de ibi. Ik hou niet van al te veel opsmuk en de ibi heeft dat vind ik wel. Het compactere beter in proportie'szijnde lijf van de andaluz vind ik mooier, strakker.
Quapa is inderdaad een beauty. Ze heeft toch wel eens een prijs gewonnen voor mooiste boomloze hondje?

Wat de ibi's betreft, ik vind ze niet mooi als ze zo heel erg 'uitgerekt' zijn, zoals die rennende hond op die grote foto. Sommige zijn in mijn ogen echt galgo's met grote oren geworden, en het hele 'oer'- gebeuren is er dan uitgefokt. Maar die ibi's zoals Ashley en mijn eigen Jack vind ik prachtig, echt honden zoals ze bedoeld zijn.

Ik vond nog een antieke foto van een ruwhaarpodenco (1928):

Afbeelding

Hier is het ook duidelijk dat het familie is van de windhond, maar zelf geen echte windhond is.

Maar wat ik het mooist vind aan de ibi is die sprekende kop. De andere podenco's hebben dat trouwens ook vaak, die amberkleurige ogen zodat je meer uitdrukking ziet dan bij de donkerbruine ogen die veel andere honden hebben, die fronsjes in dat voorhoofd en die oren die alle kanten uitzwieberen, schitterend. En dan die grote roze varkensneus in dat 'adellijke' gezicht... het zijn hondjes waar je wel van moet houden. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Addy schreef:Ja dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak, ik ken schitterende ibies maar qua karakter vind ik ze weer moeilijker dan de andaluz :wink:
Ja echt? Ik heb natuurlijk alleen echt ervaring met mijn goedsul van een ibi en loederige andaluzje, maar ik had het idee dat het terrier-achtige van de andaluz ze in het algemeen wat pittiger maakte?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Addy schreef:maar deze ook :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding
:I: :I: :I: nou, die mogen ze ook hier wel brengen :wink: :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ieder zijn smaak natuurlijk. Ik vind de Ibi mooier, vooral de grote. Die mooie lange benen en die superoren! :I:

En mijn eigen kale stuk vind ik ook wel Podenco-ig eigenlijk :cheer:

Afbeelding
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Na al die foto´s van mooie honden even een paar mindere foto´s uit de keiharde werkelijkheid van de Podenco. (Als iemand vindt dat ik ze beter weg kan halen dan hoor ik dat wel hè?)

Dit teefje is net zoiets als mijn Pri. Zij is door de mensen van Kimba uit hetzelfde asiel weggehaald als waar ik destijds Chico vandaan had. Weten jullie nog, Chico, die met zijn nek dagenlang in een strik had gezeten?

Welnu, dit teefje heeft dagenlang met haar pootje in een wildklem gezeten. En ze heeft uiteidelijk geboft, na een operatie waarbij haar kapotte pootje is geamputeerd en een revalidatie bij een vrijwilliger thuis is zij onlangs naar Belgïe vertrokken om daar van een nieuw en veiliger leven te gaan genieten.

Afbeelding

Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Wil de hond schreef:Na al die foto´s van mooie honden even een paar mindere foto´s uit de keiharde werkelijkheid van de Podenco. (Als iemand vindt dat ik ze beter weg kan halen dan hoor ik dat wel hè?)

Dit teefje is net zoiets als mijn Pri. Zij is door de mensen van Kimba uit hetzelfde asiel weggehaald als waar ik destijds Chico vandaan had. Weten jullie nog, Chico, die met zijn nek dagenlang in een strik had gezeten?

Welnu, dit teefje heeft dagenlang met haar pootje in een wildklem gezeten. En ze heeft uiteidelijk geboft, na een operatie waarbij haar kapotte pootje is geamputeerd en een revalidatie bij een vrijwilliger thuis is zij onlangs naar Belgïe vertrokken om daar van een nieuw en veiliger leven te gaan genieten.

Afbeelding

Afbeelding

off topic.
ik schrik me dood van dat plaatje van dat pootje van die arme schat :jank:
gelukkig dat het goed afgelopen is
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

jojenny schreef:
Wil de hond schreef:Na al die foto´s van mooie honden even een paar mindere foto´s uit de keiharde werkelijkheid van de Podenco. (Als iemand vindt dat ik ze beter weg kan halen dan hoor ik dat wel hè?)

Afbeelding

Afbeelding

off topic.
Dat is toch niet off topic ?

Lijkt me vrij normaal dat je hiervan schrikt.
Ik had deze foto's al gezien en ook wel ergere maar iedere keer krimpt mijn maag weer in één. Onvoorstelbaar dat dit gebeurt!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hanneke2
Zeer actief

sirene schreef:Ieder zijn smaak natuurlijk. Ik vind de Ibi mooier, vooral de grote. Die mooie lange benen en die superoren! :I:

Afbeelding
Het is ergens hetzelfde type hond he?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

jojenny schreef:off topic.
Sorry hoor. :wink:

Aangezien dit soort ellende er ook bijhoort dacht ik dat het geen slecht idee was om dit meissie ook eens te laten zien. Elke keer weer als ik haar gezichtje zie en daarna dat pootje krijg ik tranen in mijn ogen. Gelukkig heeft ze uiteindelijk nog enorm geboft. Als ze niet weg zou zijn gehaald door Kimba dan hadden ze haar afgemaakt in dat andere asiel.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
sirene schreef:Ieder zijn smaak natuurlijk. Ik vind de Ibi mooier, vooral de grote. Die mooie lange benen en die superoren! :I:

Afbeelding
Hij heeft in elk geval met de Podenco gemeen dat het een prachtige hond is, en prettig in de omgang. (Ja toch Son?)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Even om de nare beelden te verdrijven, hier is ze in belgie. :wink:
Ik vind haar trouwens echt een bijzonder mooi koppie hebben.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Eline* schreef: Ja, gespot hoor! :mrgreen: Op de site van Kimba is ergens bij de geadopteerde honden een look a like kiki te zien, die alleen meer podenco lijkt en volgens mij is dat haar broertje. Die heeft ook zo'n maskertje!
Afbeelding

Deze neem ik aan? Dat moet wel haar broertje zijn he? Leuk!
Quapa is inderdaad een beauty. Ze heeft toch wel eens een prijs gewonnen voor mooiste boomloze hondje?

Wat de ibi's betreft, ik vind ze niet mooi als ze zo heel erg 'uitgerekt' zijn, zoals die rennende hond op die grote foto. Sommige zijn in mijn ogen echt galgo's met grote oren geworden, en het hele 'oer'- gebeuren is er dan uitgefokt. Maar die ibi's zoals Ashley en mijn eigen Jack vind ik prachtig, echt honden zoals ze bedoeld zijn.

Ik vond nog een antieke foto van een ruwhaarpodenco (1928):

Afbeelding

Hier is het ook duidelijk dat het familie is van de windhond, maar zelf geen echte windhond is.

Maar wat ik het mooist vind aan de ibi is die sprekende kop. De andere podenco's hebben dat trouwens ook vaak, die amberkleurige ogen zodat je meer uitdrukking ziet dan bij de donkerbruine ogen die veel andere honden hebben, die fronsjes in dat voorhoofd en die oren die alle kanten uitzwieberen, schitterend. En dan die grote roze varkensneus in dat 'adellijke' gezicht... het zijn hondjes waar je wel van moet houden. :mrgreen:
Ja, ik zie de foto niet maar aan de naam zie ik dat ik die bedoelde inderdaad. ja, broertje Kiki lijkt mij ook zeer waarschijnlijk. :wink:

Over de ibi's..ja, ik kan me wel vinden in wat je zegt. Het hele langgerekte en te slanke vind ik niet zo mooi. Ik hou van een hele droge hond, die dan toch nog stevigheid toont door de spieren, zonder gelijk als gratenbaal te ogen. Snap je? :mrgreen:
De ruwhaar vind ik idd ook mooi!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Hanneke2 schreef:

Afbeelding
Hij heeft in elk geval met de Podenco gemeen dat het een prachtige hond is, en prettig in de omgang. (Ja toch Son?)
Ik denk dat ze qua karakter èn bouw best veel overeenkomsten hebben.
Wat ik lees in rasbeschrijvingen van Podenco's komt aardig overeen met dat van mijn ras. Hij is inderdaad prettig in de omgang en makkelijk (vind ik dan). Een allemansvriend is ie bepaald niet, dat is Jack bijvoorbeeld wel toch ? Hij kan heel afstandelijk zijn naar vreemden. Introvert is hij ook maar dat is misschien zijn aard. In een ras heb je natuurlijk ook nog veel verschillen.
Ben erg benieuwd naar de karakters en de verschillen tussen jullie honden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hanneke2
Zeer actief

Ik vind wel dat dat dat soort dingen ook in dit topic thuishoort. Samen met een klein aantal andere rassen (bijvoorbeeld galgo's, beagles en de Thaise hond) hebben podenco's het verhoudingsgewijs veel vaker erbarmelijk slecht. Niet dat het niet net zo erg is als een boxer of een herder of een onherleidbare mix met gebroken poten ligt te kreperen, maar procentueel gezien zijn podenco's wel ontzettend vaak de lul. En dat is zo omdat het podenco's zijn, net zoals veel beagles hun leven slijten in de vivisectie omdat het beagles zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Heerlijk dat ze zo goed terecht is gekomen!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

De podenco's raken ze daar ook gewoon aan de straatstenen niet kwijt. Ik heb contact gehad met een mevrouw uit een dodingsstation, zo'n 90 km bij kimba vandaan. Zij hebben inmiddels een behoorlijk netwerk van hondenafnemers in Europa en in Spanje zelf. Rashonden worden soms door de rasverenigingen weggehaald en de Galgo's naar Kimba, ect. Het enige wat ze aan de straatstenen niet kwijtraken zijn de andaluzjes en ibi's. Niemand moet ze. Voor de gezinnen in Europa veelal te moeilijk en in Spanje fokken ze wel weer een nieuwe en halen ze niks uit het asiel.
Die Simone hier met haar 3 poten dankt haar leven in Belgie gewoon aan haar drie poten, anders had niemand haar gehoeven en was ze nu wel dood geweest. Nu kon ze onder de aandacht worden gebracht en naar Kimba worden gehaald om geholpen te worden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef: Over de ibi's..ja, ik kan me wel vinden in wat je zegt. Het hele langgerekte en te slanke vind ik niet zo mooi. Ik hou van een hele droge hond, die dan toch nog stevigheid toont door de spieren, zonder gelijk als gratenbaal te ogen. Snap je? :mrgreen:
Dat gratenbalerige dat je soms bij ibi's ziet is bij de Spaanse gewoon een kwestie van te weinig eten, en bij de raspodenco's vind ik het een misdadige poging om de hond 'mooier' te laten lijken. Een showhond waarvan je alle ribben ziet... hallo, dat is toch dierenmishandeling? Okee, mijn Jack is misschien nog steeds een pondje te zwaar, maar Lilo is nou prachtig op gewicht. Je ziet hier en daar een ribbetje, maar er zit wel een comfortabel laagje overheen, en je ziet nog steeds hoe ze gebouwd is. Om die mooie bouw van podenco's te tonen hoeven ze geen vel over been te zijn.
Hanneke2
Zeer actief

sirene schreef: Ik denk dat ze qua karakter èn bouw best veel overeenkomsten hebben.
Wat ik lees in rasbeschrijvingen van Podenco's komt aardig overeen met dat van mijn ras. Hij is inderdaad prettig in de omgang en makkelijk (vind ik dan). Een allemansvriend is ie bepaald niet, dat is Jack bijvoorbeeld wel toch ? Hij kan heel afstandelijk zijn naar vreemden. Introvert is hij ook maar dat is misschien zijn aard. In een ras heb je natuurlijk ook nog veel verschillen.
Jack is inderdaad een allemansvriend, maar een tikje extreem. :mrgreen: Zijn ibi-vriendin Britta is ook vriendelijk naar vreemden (als er koekies te halen zijn), maar lang niet zo "OH IK KEN JOU NIET JIJ BENT VAST LIEF IK WIL JOU ZOENEN!" zoals Jack soms kan doen. Lilo is buiten afstandelijk naar vreemden, maar als ze iemand een beetje kent laat ze zich (buiten) wel moeiteloos aanhalen en een van de bazen waar we vaak mee oplopen vertrouwt ze inmiddels voldoende om tegen op te springen. :mrgreen:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Eline* schreef: Over de ibi's..ja, ik kan me wel vinden in wat je zegt. Het hele langgerekte en te slanke vind ik niet zo mooi. Ik hou van een hele droge hond, die dan toch nog stevigheid toont door de spieren, zonder gelijk als gratenbaal te ogen. Snap je? :mrgreen:
Dat gratenbalerige dat je soms bij ibi's ziet is bij de Spaanse gewoon een kwestie van te weinig eten, en bij de raspodenco's vind ik het een misdadige poging om de hond 'mooier' te laten lijken. Een showhond waarvan je alle ribben ziet... hallo, dat is toch dierenmishandeling? Okee, mijn Jack is misschien nog steeds een pondje te zwaar, maar Lilo is nou prachtig op gewicht. Je ziet hier en daar een ribbetje, maar er zit wel een comfortabel laagje overheen, en je ziet nog steeds hoe ze gebouwd is. Om die mooie bouw van podenco's te tonen hoeven ze geen vel over been te zijn.
Bij sommige honden zit dat er gewoon in hoor Hanneke. Solar van Podenji blijft ook heel moeilijk op gewicht als ik het goed heb.
Sommige honden zijn gewoon zo.
Tot voor kort zag je bij mijn hond ook zijn heupbotten en zijn ribben en dat met 1 kg KVV per dag! :eek: Nu krijgt hij 800 gr per dag en blijft hij op gewicht maar dat is dus meer dan wat sommige doggen eten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

sirene schreef:
Hanneke2 schreef:
Bij sommige honden zit dat er gewoon in hoor Hanneke. Solar van Podenji blijft ook heel moeilijk op gewicht als ik het goed heb.
Tot voor kort zag je bij mijn hond ook zijn heupbotten en zijn ribben en dat met 1 kg KVV per dag! :eek: Nu krijgt hij 800 gr per dag en blijft hij op gewicht maar dat is dus meer dan wat sommige doggen eten.

Solar eet ook heel weinig, dat diertje is gewoon een moeilijke eter terwijl ze echt goed te eten krijgt, ligt dus gewoon aan de hond en heeft niks met dierenmishandeling te maken om ze beter te laten uitzien op shows :ok:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
sirene schreef: Ik denk dat ze qua karakter èn bouw best veel overeenkomsten hebben.
Jack is inderdaad een allemansvriend, maar een tikje extreem. :mrgreen: Zijn ibi-vriendin Britta is ook vriendelijk naar vreemden (als er koekies te halen zijn), maar lang niet zo "OH IK KEN JOU NIET JIJ BENT VAST LIEF IK WIL JOU ZOENEN!" zoals Jack soms kan doen. Lilo is buiten afstandelijk naar vreemden, maar als ze iemand een beetje kent laat ze zich (buiten) wel moeiteloos aanhalen en een van de bazen waar we vaak mee oplopen vertrouwt ze inmiddels voldoende om tegen op te springen. :mrgreen:
Wat zal ik nou eens voor fatsoenlijks over Kiki schrijven? :denken:
Heel lief als ze jou ook lief vindt en dan ben je ook gelijk van haar. :mrgreen: Als ze je niet moet, moet ze je ook niet.
Het is geen echt allermansvriendje hoewel ze wel bijna altijd vriendelijk is en het is ook geen knuffelhond. Ze toont absoluut veel affectie als ze je echt graag mag. Wel hangt ze erg aan mij en als ik er ben doen anderen niet altijd mee. Verder neigt ze naar obsessief gedrag en is ze met alles wat ze doet vreselijk gedreven. Ze is altijd bezig en druk, maar zonder vervelend te zijn, want ze vermaakt zichzelf uitstekend.
Ze schat zichzelf in als enorm en ook enorm belangrijk. Grote waffel soms tegen andere honden als het haar niet zint en als ze haar zin niet krijgt is het soms net een prinses op de erwt en kan ze totaal verbouwereerd naar je kijken. Zie onderschrift! :mrgreen:
Verrekte leuk hondje is het!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Ik heb het niet over gratenbalen letterlijk, maar ogend als gratenbalen, ondanks dat je niet kan tokkelen op ribben. Kiki is mager en je ziet/voelt ribben, toch heeft ze wel wat body. Sommige honden hebben dat gewoon niet en dat vind ik niet mooi.
Als ik bv Lilo zie, dat vind ik mooi. Slank, droog, atletisch en toch staat er wel een echt stevig hondje!

Afbeelding
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Ik heb het niet over gratenbalen letterlijk, maar ogend als gratenbalen, ondanks dat je niet kan tokkelen op ribben. Kiki is mager en je ziet/voelt ribben, toch heeft ze wel wat body. Sommige honden hebben dat gewoon niet en dat vind ik niet mooi.
Als ik bv Lilo zie, dat vind ik mooi. Slank, droog, atletisch en toch staat er wel een echt stevig hondje!

Afbeelding
Afbeelding

Snuitjes zijn heel anders maar het lijffie...
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:De podenco's raken ze daar ook gewoon aan de straatstenen niet kwijt. Ik heb contact gehad met een mevrouw uit een dodingsstation, zo'n 90 km bij kimba vandaan. Zij hebben inmiddels een behoorlijk netwerk van hondenafnemers in Europa en in Spanje zelf. Rashonden worden soms door de rasverenigingen weggehaald en de Galgo's naar Kimba, ect. Het enige wat ze aan de straatstenen niet kwijtraken zijn de andaluzjes en ibi's. Niemand moet ze. Voor de gezinnen in Europa veelal te moeilijk en in Spanje fokken ze wel weer een nieuwe en halen ze niks uit het asiel.
Die Simone hier met haar 3 poten dankt haar leven in Belgie gewoon aan haar drie poten, anders had niemand haar gehoeven en was ze nu wel dood geweest. Nu kon ze onder de aandacht worden gebracht en naar Kimba worden gehaald om geholpen te worden.
Ik vind dat je iets *te* negatief bent. Een podenco is inderdaad lastiger plaatsbaar dan de kleine gezelschapshondjes, en er zijn ontzettend veel organisaties voor de galgo's, dus de podenco's blijven met veel meer zitten, maar er zijn in binnen- en buitenland wel een paar goeie organisaties die zich vooral op de podenco richten. En als mensen eenmaal bewust voor een podenco hebben gekozen, wordt de volgende hond gegarandeerd weer een podenco. Kijk naar Eukalipta, die heeft er al drie. :mrgreen:

Tegelijkertijd breekt mijn hart als ik zie dat er hele nesten van twee maanden oud in een dodencel worden gepleurd tussen de zieke en/of agressieve volwassen honden. En dan heb ik het nog niet over de echte 'afgedankte' podenco's die enorme mazzel hebben als ze zonder botbreuken en kogelgaten in een goed asiel terechtkomen.

Ik denk dat bij de 'promotie' van Spaanse herplaatspodenco's misschien meer de nadruk zou moeten liggen op hun enorm flexibele en sociale karakter. Mensen zijn vaak bang om een 'verknipte' hond in huis te nemen, maar zelfs een podenco die compleet verrot is getrapt of nauwelijks contact met mensen heeft gehad kan met een beetje begeleiding van een fatsoenlijke baas uitgroeien tot een blije hond. Tel daarbij dat er niet of nauwelijks agressie in het ras zit, en je kan van een podenco die alleen maar ellende achter de rug heeft een supergezellige gezinshond maken.

Het grootste 'nadeel' - en ook vooroordeel - van de podenco is volgens mij de jachtdrift. Maar van alle podenco's die in mijn omgeving wonen, en dat zijn er (effe tellen...) 7, kan er maar eentje nooit los. En die heeft een baas die geen woord wisselt met haar hond als ze loopt te wandelen. :roll:

Verder kunnen ze slecht alleen zijn, klopt. 1 podenco zonder enig gezelschap een paar uur alleen thuislaten gaat niet zomaar. En ze hebben een hoop beweging en vooral 'actie' nodig. Ik geloof niet zo in een uur rennen naast de fiets met een podenco, die maak je veel blijer (en vermoeider) met een uur snuffelen & rennen met andere hondjes & andere spannende dingen.

En tenslotte ben ik van mening dat organisaties een strikt(er) beleid zouden moeten voeren als het gaat om plaatsing van podencopups. Ik ken maar heel weinig verhalen van volwassen podenco's die na plaatsing terug kwamen bij de stichting, maar mensen lijken zich nogal eens gigantisch te verkijken op zo'n leuke pup met grote oren. Ik ken ook gevallen waarin het prima is gegaan, maar mensen die geen notie hebben van podenco's zouden geen pup mogen krijgen. Die pup gaat puberen, luistert voor geen meter meer, loopt buiten weg en sloopt thuis de boel, en je ziet ze dan regelmatig tussen een half en anderhalf jaar weer terug bij de stichting of in het asiel (als mensen ze zelf uit Spanje mee hebben genomen).

Podenco's zijn verrukkelijke honden, voor mij is er echt niks lievers en leukers en mooiers dan een podenco, maar ze moeten wel bij je passen.
Hanneke2
Zeer actief

sirene schreef:
Hanneke2 schreef:
Lilo is ook heel lang akelig mager gebleven ondanks forse porties voer (anderhalf tot twee keer zo veel als wat Jack krijgt), maar sinds ze losloopt is ze opeens geleidelijk aan gaan komen. Bij haar was het dus - denk ik - een kwestie van stress. Ze krijgt nog steeds een flinke hand meer voer dan Jack, maar nu is het logisch, want ze beweegt gewoon aanzienlijk meer dan Jack.
Hanneke2
Zeer actief

Angel-eyes schreef: Solar eet ook heel weinig, dat diertje is gewoon een moeilijke eter terwijl ze echt goed te eten krijgt, ligt dus gewoon aan de hond en heeft niks met dierenmishandeling te maken om ze beter te laten uitzien op shows :ok:
Solar is niet alle podenco's, bij elk ras kom je wel eens een moeilijke eter tegen. Maar je maakt mij niet wijs dat al die broodmagere podenco's die shows lopen allemaal moeilijke eters zijn.
Gesloten

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”