Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:prima reactie met die ree zeg :ok: .

haha, wel grappig, de bracco-trot is duidelijk niet ontwikkeld voor bietenvelden :mrgreen: :mrgreen: .
Haha dat zat ik ook al te bedenken!
Als een Bracco daar gaat trotten komt hij waarschijnlijk flink in de problemen met de begroeiing? :wink:
Als je filmpjes ziet van trottende Bracco's is dat toch in lagere en "fijnere" begroeiing.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

drent.lover schreef:Vanmiddag ben ik nog even met Kyra in de stoppels gelopen, hopende op een fazant of in iedergeval geurtjes.
Ik verbaasde me erover dat ik haar gewoon bij kon houden of beter gezegd dat ze dus niet in 1 sprint aan het eind van het veld was. Aan haar staart te zien rook ze van alles en stond ze nog even voor, maar had snel door dat het alleen een geur was van iets dat er al niet meer zat en liep alweer verder voor ik bij haar was.
En toen kwam het in ene vloog vlak achter haar een heel klein vogeltje op, die had ze niet gezien. :oohja:
Wel met de neus aan de grond en toen rook ze dus precies op dat plekje waar dat vogeltje gezeten had,en bleef ze een poosje op die plek, ik ben verder gaan lopen en heb haar meegeroepen. Nog een laatste paar slagen door het veld en toen riep ik haar bij me , koekje erin en weer aangelijnd en naar huis.
Ik weet helemaal niet of ik het wel goed doe zo met Kyra in het veld, maar dit is wat ze echt geweldig vind, honderd maal leuker dan apporteren en ze word er ook echt moe van daar kan geen kilometers fietsen tegenop.
Afgelopen vrijdag ben ik met een vriendin en haar langhaar en drent 3 uur in het bos geweest, wandelen, apporteren, sleepje en als we aan het koffie drinken waren dan lagen haar 2 honden lekker bij ons maar Kyra niet die is dan alleen maar bezig vogeltjes op te zoeken , voor te staan en op te stoten, zoals je op deze foto's kunt zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en foto's van de sleep

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij mij gaat het ook niet allemaal volgens het boekje maar het gaat me erom dat ik bezig ben met mijn hond en dat zij plezier heeft, dan heb ik dat ook.

Marijke, ik begrijp dus dat er binnen kort een nestje geboren wordt waar wel een pupje voor je bij gaat zitten, harstikke leuk zeg.
Leuke en mooie foto's Sonja; dat ziet er uit als heerlijk en met plezier, samen aan het 'werk' :ok:

En ja, er komen nieuwe kansen voor mij! Maar ik vertel nog maar niet teveel, want ik moet eerst nog maar eens zien hoe het loopt.. Er kan nog van alles misgaan met zo'n nestje natuurlijk. Als alles goed gaat, komen de verhalen :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Inge O schreef:prima reactie met die ree zeg :ok: .

haha, wel grappig, de bracco-trot is duidelijk niet ontwikkeld voor bietenvelden :mrgreen: :mrgreen: .
Haha dat zat ik ook al te bedenken!
Als een Bracco daar gaat trotten komt hij waarschijnlijk flink in de problemen met de begroeiing? :wink:
Als je filmpjes ziet van trottende Bracco's is dat toch in lagere en "fijnere" begroeiing.
De "Bracco-springkonijn-loop" :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

Nee trotten gaat echt niet lukken in de bieten bij het vrouwtje
trouwens ook niet :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

bydevries schreef:Nee trotten gaat echt niet lukken in de bieten bij het vrouwtje
:mrgreen:
Blijf jij goed op de been in de bieten? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

ranetje schreef:
bydevries schreef:Nee trotten gaat echt niet lukken in de bieten bij het vrouwtje
:mrgreen:
Blijf jij goed op de been in de bieten? :wink:
Nou ik vind het behoorlijk lastig lopen :roll: :mrgreen:
Als je half op zo'n biet stapt lig je zo onderuit.Is ook wel gebeurd
hoor.
In Eexterveen was een stuk bieten die zo dicht op elkaar stonden met daar
tussen groeiend onkruid met lange slierten, daar was bijna niet door te komen. :80:
Omstanders zagen dat het officieel geweer zelf een paar keer in de bieten verdween :N:

Maar in Zoutkamp was dan weer prima te lopen dus er is wel verschil in.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wil het jullie niet onthouden. Taro heeft zaterdag voor het eerst een duifje geapporteerd. :cheer: :cheer:

Ik stuurde hem vooruit, aangezien ik niet verwachte dat hij het zou gaan pakken. Hij snuffelt even en na wat aanmoediging pakt hij het duifje, zat wel in een sok, en brengt het terug. Ik stond echt zo :O:

Nog een keertje gestuurd en ja hoor, weer netjes terug gebracht. Was zo trots op mijn ventje :I:

Sita is zaterdag ook begonnen met jachttraining samen met Jeroen. Het leukst vond ze het apport uit water. Zoek apport, moest ze even doorhebben wat er nu bedoeld werd. De tweede keer ging ze als een speer. Het duifje wilde ze nog niet pakken, maar dat gaat zeker goed komen :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:Wil het jullie niet onthouden. Taro heeft zaterdag voor het eerst een duifje geapporteerd. :cheer: :cheer:

Ik stuurde hem vooruit, aangezien ik niet verwachte dat hij het zou gaan pakken. Hij snuffelt even en na wat aanmoediging pakt hij het duifje, zat wel in een sok, en brengt het terug. Ik stond echt zo :O:

Nog een keertje gestuurd en ja hoor, weer netjes terug gebracht. Was zo trots op mijn ventje :I:

Sita is zaterdag ook begonnen met jachttraining samen met Jeroen. Het leukst vond ze het apport uit water. Zoek apport, moest ze even doorhebben wat er nu bedoeld werd. De tweede keer ging ze als een speer. Het duifje wilde ze nog niet pakken, maar dat gaat zeker goed komen :ok:
Goed zo Taro :cheer:
En Sita gaat het ook doen! Vast en zeker :ok:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Even een update op het voerdummy/bal-verhaal.

Suus eet nu een maand uit de voerbal en het gaat hartstikke goed.

Ze is niet meer weggelopen met tennisbal of apport.
Als ze even afgeleid is door een geur of iets wat ze ziet en ze wil aanstalten maken om te gaan, hoef ik maar te roepen of fluiten en daar is ze weer.
Eén x kwam ze niet, had ze een egeltje geroken en ging even kijken met het apport in de bek.
Maar ze liep daarna niet weg met het apport (wat ze vroeger wel deed), nadat ze de egel bekeken had, kwam ze alsnog bij me.

Ik merk ook op andere onderdelen van de training vooruitgang, veel meer concentratie bij het volgwerk en dirigeren en ze stopt sneller op de zit-fluit.
Het gaat echt super dus, wij gaan zo verder. :cheer:

Zijn er nu nog meer mensen die zo trainen met de voerdummy en welke ervaringen hebben jullie?
Had het al eerder gevraagd, maar heb nog geen reactie gezien (of ik moet 'm gemist hebben).
ranetje
Zeer actief

Renee wat geweldig :ok:

Ik geloof dat ik op je vraag wel had gereageerd :wink:
Ik heb het apporteren getraind met een voerdummy, maar de maaltijden krijgen de honden hier nog gewoon uit de bak.
Ik weet namelijk niet hoe ik dat "onderweg eten" moet organiseren met twee honden. :?

Jaap* heeft een voerdummy mee op de wandeling dacht ik :ok:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Ja dat weet ik, jij zei toen geloof ik ook dat je wel nieuwsgierig was naar ervaringen van anderen.
Ik hoopte eigenlijk op nog meer reacties/ervaringen.
ranetje
Zeer actief

Renee1966 schreef:Ja dat weet ik, jij zei toen geloof ik ook dat je wel nieuwsgierig was naar ervaringen van anderen.
Ik hoopte eigenlijk op nog meer reacties/ervaringen.
Ik zou ook graag nog wat meer horen :ok:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Ze heeft trouwens wel vorige week een labrador weggehapt, die kwam steeds bij mijn zak snuffelen.
Ik had al een paar x gezegd dat-ie moest weggaan, toen stak de sul ineens z'n neus in mijn zak (zit de voerbal in), dat vond Suus niet oke :neenee:
Ze gaf een grol en hapte over z'n snuit en weg was-ie :80: , het ging zo snel (Suus zat voor me, hapte, en zat weer voor me), dat ik niet eens de kans had om het te voorkomen.
Zal wel beter opletten in het vervolg, ze hoeft die bal natuurlijk niet te gaan bewaken tegen andere hondjes.
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Dus; hoe hou je in hemelsnaam een lópende hond in de hand ?
Uhmzz ... Er achteraan lopen .. Ofzo!? :denken:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Renee1966 schreef:Ze heeft trouwens wel vorige week een labrador weggehapt, die kwam steeds bij mijn zak snuffelen.
Ik had al een paar x gezegd dat-ie moest weggaan, toen stak de sul ineens z'n neus in mijn zak (zit de voerbal in), dat vond Suus niet oke :neenee:
Ze gaf een grol en hapte over z'n snuit en weg was-ie :80: , het ging zo snel (Suus zat voor me, hapte, en zat weer voor me), dat ik niet eens de kans had om het te voorkomen.
Zal wel beter opletten in het vervolg, ze hoeft die bal natuurlijk niet te gaan bewaken tegen andere hondjes.
Hihihi :mrgreen:
Ja, dat heb je wel eens zo :mann:
In het begin ben ik er wel eens kwaad om geworden, maar ik heb besloten dat Felix vind dat het van óns is. Dan kan ik beter verkroppen dan wanneer ik denk dat hij denkt dat het van hém is :Q:
Ik hou er zelf een beetje rekening mee dat ik geen voer meeneem naar plaatsen waar ik veel vreemde loslopende honden verwacht. Dat is een beetje de kat op spek binden vind ik.
Verder helpt het goed om duidelijk te maken dat je die andere hond in de gaten hebt. Ik heb de voerdummy altijd in mijn jaszak, en als er een andere hond komt buurten leg ik meteen mijn hand op de jaszak en wissel ik een blik van verstandhouding met felix. En dan is het goed :wink:
Het valt mij op dat sommige honden álles mogen, die mogen zelfs met hun neus in mijn jaszak komen, terwijl anderen al op een paar meter worden geblokkeerd. En dat dit alles te maken heeft met hoeveel aandacht ik die andere honden geef.
Honden waar ik veel mee knuffel mogen alles, en honden waar ik geen aandacht aan geef mogen niks :F:
Maar je merkt, hoe dan ook, dat het niet om zomaar wat extraatjes gaat :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Echt leuk dat het zo goed gaat met iedereen trouwens :ok:
Renee1966
Zeer actief

Jaap* schreef: Hihihi :mrgreen:
Ja, dat heb je wel eens zo :mann:
In het begin ben ik er wel eens kwaad om geworden, maar ik heb besloten dat Felix vind dat het van óns is. Dan kan ik beter verkroppen dan wanneer ik denk dat hij denkt dat het van hém is :Q:
Ik hou er zelf een beetje rekening mee dat ik geen voer meeneem naar plaatsen waar ik veel vreemde loslopende honden verwacht. Dat is een beetje de kat op spek binden vind ik.
Verder helpt het goed om duidelijk te maken dat je die andere hond in de gaten hebt. Ik heb de voerdummy altijd in mijn jaszak, en als er een andere hond komt buurten leg ik meteen mijn hand op de jaszak en wissel ik een blik van verstandhouding met felix. En dan is het goed :wink:

Oh die zal ik ook wel toepassen, Suus let nu sowieso meer op me, dus dat zal wel werken.

Het valt mij op dat sommige honden álles mogen, die mogen zelfs met hun neus in mijn jaszak komen, terwijl anderen al op een paar meter worden geblokkeerd. En dat dit alles te maken heeft met hoeveel aandacht ik die andere honden geef.
Honden waar ik veel mee knuffel mogen alles, en honden waar ik geen aandacht aan geef mogen niks :F:

Misschien hapte ze daarom wel, ik zei natuurlijk al een paar x tegen het beest dat-ie weg moest gaan.

Maar je merkt, hoe dan ook, dat het niet om zomaar wat extraatjes gaat :ok:

Idd, ze weet dondersgoed dat dit het is en verder nietssssss
Wat ik me overigens afvraag is, loop je geen risico op maagkanteling door tijdens het trainen/wandelen te voeren?
Normaal voer je tenslotte je hond en geef je daarna een uur geen beweging om maagkanteling te voorkomen.
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:In het begin ben ik er wel eens kwaad om geworden, maar ik heb besloten dat Felix vind dat het van óns is. Dan kan ik beter verkroppen dan wanneer ik denk dat hij denkt dat het van hém is :Q:
ik vind het overigens niet meer dan normaal dat een hond die voerbal gaat verdedigen - nou niet dat ik het zomaar zou laten gebeuren maar boos zou ik er zeker niet om kunnen worden : is er nu iets natuurlijker voor een hond dan het verdedigen van zijn voer? het klopt niet helemaal : we willen wel graag dat hij dat voerverhaal zeer serieus neemt en dat het hem sterk motiveert tot samenwerking, maar het soort motivatie waar we (een beetje) last door krijgen begrijpen we plots niet meer :oeps: ?
Als hij die voerdummy zelf beet heeft vind ik dat wat anders dan wanneer ik de voerdummy in mijn zak heb :wink:
Ik begrijp hem wel hoor, maar hij hoeft mij niet te 'helpen' :mrgreen: :wink:
Ik red mijzelf wel, en die blik van verstandhouding maakt het verschil voor hem. Hij wéét dat ik het dreigende 'gevaar' heb gezien en vertrouwd er dan op dat niemand er mee vandoor gaat :cool2:
Vergeet niet dat ik er zelf óók van 'eet' he :pffff: :F:
Renee1966
Zeer actief

Inge O schreef:
Renee1966 schreef:Normaal voer je tenslotte je hond en geef je daarna een uur geen beweging om maagkanteling te voorkomen.
er is tot nu toe geen enkel onderzoek die dit echt staaft, eerder zelfs het tegendeel : dat er géén verband is tussen beweging en maagtorsie :wink: .
Ohw, ben ik dan blond of zo :oeps: , ik weet al jaren niet beter dat je na het voeren rustig aan moet doen.
Des te makkelijker, hoef ik daar geen rekening meer mee te houden.
Jaap*
Zeer actief

Renee1966 schreef:Wat ik me overigens afvraag is, loop je geen risico op maagkanteling door tijdens het trainen/wandelen te voeren?
Normaal voer je tenslotte je hond en geef je daarna een uur geen beweging om maagkanteling te voorkomen.
Ik maak me daar niet heel erg druk om, maar ik geef ook geen megahoeveelheden als er nog actie op het programma staat :wink:
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:en ik zou haar die gedachte waarschijnlijk totaal niet kwalijk kunnen nemen :mrgreen: .
Dát is weer heel wat anders natuurlijk :F:

Ik kan het hem ook niet kwalijk nemen, maar ik wil het gewoon niet hebben :pffff: :wink:
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:maar ik zou er inwendig alleen maar kunnen om lachen :mrgreen: .
Ik moet er ook om lachen :mrgreen:
Ik ben van daarnaast ook van mening dat het erg veel doet voor de relatie, zulke momentenn die in de ogen van de hond écht ergens over gaan :wink:
ranetje
Zeer actief

Renée over die maagtorsies is dit een recent en interessant topic http://www.hondenforum.nl/plaza/medisch ... 66278.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bovendien is de maaltijd voor Suus natuurlijk wat meer verspreid dan wanneer ze dat even achter elkaar binnen 5 minuten weghapt :wink:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Bedankt voor de link.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

@Ranetje
Ik was net een beetje aan het bladeren in het tijdschrift "de jachthond" en toen kwam ik het verhaal van jou en Ita tegen.
Ik ga het vanavond eens even helemaal doorlezen, maar wat leuk zeg :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Hier beginnen de zenuwen me door mijn keel te gieren; zaterdag de eerste wedstrijd met Ean, op voor de C.
Zondag nog een laatste groepstraining gedaan die eigenlijk op alle onderdelen (met uitzondering van 1-tje , jullie mogen raden welke :sst: ) best wel goed ging. Maak me wat dat betreft nog meer zorgen over hoe ik het zelf ga doen dan over Ean want het volgen, blijf, kort apport en vooruitsturen doet hij eigenlijk prima, maar twijfel dus aan mezelf :ugh: Het feit dat we startnummer 1 hebben helpt niet echt, kan dus niet meer echt 'afkijken' heb ik het gevoel alhoewel ik ook geloof dat dat nog wel meevalt omdat je alles in groepjes door elkaar gaat doen (toch? of heb ik het nu verkeerd begrepen?)

Maar goed; we gaan er gewoon voor een maar duimen dat Ean een goede dag heeft qua water. Heb de neiging om nog 'elke dag even te oefenen' maar mijn gevoel zegt me dat ik dat ook niet moet doen. Hij heeft het de afgelopen zomer niet echt goed gedaan, dan krijg ik hem nu in deze laatste paar dagen ook niet over de streep denk ik. Dus ga morgen nog een keertje oefenen bij water in de buurt en dan is dat het. Moet maar goed zijn, toch. En zo niet is er ook geen man over boord.

Goss, wat zo'n wedstrijdje met een mens kan doen :piew:
Duimen jullie?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Jaap*
Zeer actief

Ik zou helemaal niks meer doen Monique :klaar:
Ik denk dat onverstoorbare rust bij jezelf veel belangrijker is dan nog één keer oefenen :wink:
Een paar keer diep ademhalen, bedenken dat er niks kan gebeuren, en een 'dood of de gladiolen' instelling heeft meer effect denk ik.
Als je het op kunt brengen om écht kalm te blijven en de tijd te nemen om goed en rustig na te denken bij wat je doet als je daar staat, gaat het gewoon zoals het gaat. En dat is dan wat er in zit op zo'n moment.
Ean is het meest gebaat bij rust en een 'Just Do It' instelling moet je maar denken :ok:
Heel veel succes zaterdag. En vooral heel veel plezier! :ok:
De rest is net zo nerveus hoor :mrgreen:
Moon
Zeer actief

Veel succes zaterdag Monique :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Veel succes en ik zal aan je denken Monique :ok:
En niets meer doen. Gewoon gezellig met hem lopen en spelen.
Verder niets. :wink:

En voor iedereen die zo enthousiast bijdraagt aan dit groooooooooooote topic :wink:
Nu we zo'n mooi hoekje hebben gekregen voor Jacht en speuren kunnen we allemaal ons eigen topic met vragen/ervaringen enz. neer zetten.
Dan is het strakjes ook allemaal veel beter terug te vinden :D
Goed idee?

@Samantha dank je wel voor je reactie op het verhaal in de jachthond :ok:
Het is eigenlijk een iets andere formulering van het verslag in een topic bij evenementen :wink:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Hè nee....
Ik -als niet jachthonden baas- geniet juist zo van dit grote meanderende topic.
Ik lees heel graag mee :engel:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”