Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Paco gegrepen en naar de politie geweest

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

malinois schreef:
chrico schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef:hij is een bedreiging, valt aan dus moet even op zn plek gezet worden... of hij nu groot of klein is daar wordt echt geen verschil in gemaakt hoor. Maar dat op zn plek zetten kan voor dat formaat einde verhaal zijn.
Jouw honden zijn dus niet in staat om in te schatten dat een hond van een turf hoog geen echte bedreiging is en dat hem "op z'n plaats zetten" minder kracht vraagt dan bij een labrador bijvoorbeeld? Die gaan gewoon overal blind met 100% vermogen in?
Deze tekst laat zien dat je nog weinig begrijpt van honden :wink:
Een kleine hond is geen pup in de ogen van een grote hond dus qua correctie maakt het voor de hond geen verschil. De hond word gecorrigeerd zoals volwassen honden elkaar corrigeren.
juustem... ze gaan echt niet eerst bestuderen met welk percentage ze een hond moeten corrigeren...
En hier doen ze dat weer wel :19: Elke hond is anders. Een klein hondje met een enorm ego wordt hier door de heren toch echt niet serieus genomen. Daar wordt niet eens naar gekéken. Komt er echter eentje aan met hetzelfde formaat, met een even grote bek is het een ander verhaal. Dat nemen ze wel serieus en wordt er met hoge staart en stijve poten wat geheen-en weert.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Nanna schreef:
malinois schreef: Mijn honden mogen idd. als ze groter worden niet met kleine honden spelen omdat ze ze rustig omver donderen en er net zo lomp mee omgaan als met hun eigen formaat.
Ik vind dat toch getuigen van...ehem....weinig inzicht, laten we het daar maar op houden ;-)
Daar ben ik het mee eens.
En ik ben dus niet de enige, Chrico :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

malinois schreef:
ben ik het helemaal mee eens en ik zou ook niet weten hoe vaak ik mn honden letterlijk opgehangen heb om dit te voorkomen... en dat gaat tot nu toe nog prima. Die kleine wordt wel weggeschopt door mij alleen als ie zn zinnen erop heeft gezet is hij er maar met heel veel moeite vanaf te brengen...
Maar dat zeg ik dus ook, ik zal het altijd proberen te voorkomen, maar zouden ze een kans krijgen door een riem die knapt of wat dan ook dan nemen ze die...
Ja, dat snap ik :wink:

Maar dat zijn dus jouw honden. Waar het mij even om ging is dat, ook gezien de reacties nu, iemand niet direct "weinig verstand van hondengedrag heeft" als er gesproken wordt over verschil in correcties afhankelijk van het formaat van de hond.
Zal ongetwijfeld voor (veel) honden wel hun manier zijn, maar voor net zoveel dus niet.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Moos schreef: Ja, dat snap ik :wink:

Maar dat zijn dus jouw honden. Waar het mij even om ging is dat, ook gezien de reacties nu, iemand niet direct "weinig verstand van hondengedrag heeft" als er gesproken wordt over verschil in correcties afhankelijk van het formaat van de hond.
Zal ongetwijfeld voor (veel) honden wel hun manier zijn, maar voor net zoveel dus niet.
Mijn honden delen helemaal geen correcties uit aan vreemde honden. Ja, Chris misschien een keer een korte 'ik ben het er niet mee eens blaf' maar dan moeten ze ook op hem gaan rijden en dan nog. :mrgreen:
Moos
Zeer actief

christo schreef:
Moos schreef: Ja, dat snap ik :wink:

Mijn honden delen helemaal geen correcties uit aan vreemde honden. Ja, Chris misschien een keer een korte 'ik ben het er niet mee eens blaf' maar dan moeten ze ook op hem gaan rijden en dan nog. :mrgreen:
Ja, die heb je ook nog ja :mrgreen:
Ik heb Vera nog nooit zien corrigeren, ook niet snauwen, naar een hond. Maar ze is ook nog jong natuurlijk. Saar corrigeert ook geen vreemde honden in de zin van echt serieus corrigeren. Het enige wat ze doet een zo'n halfslachtige "nou hoorrrr" snauwtje als een reu op haar wil rijden :mrgreen: Vera pikt dat zelfs (nog), staat erbij te kijken van "ben je al klaar :roll: ".

Maar goed, dat vreemde honden gecorrigeerd worden kent eigenlijk vrijwel iedereen wel denk ik. Moos corrigeerde ook doldwaze puberreuen die even aan kwamen stuiteren bijvoorbeeld.
Alleen ook Moos corrigeerde een puber mini York heel anders dan een puber Lab-reu. Die eerste kreeg een flinke snauw, de tweede kon ook nog een optater (zonder happen of bijten hoor) krijgen (en dan greep ik dus als het even kon daarvoor al in).
Da's net andersom dus; want alleen een snauw van Moos formaat grote kat kwam never nooit door bij een losgeslagen puberende Lab-reu :19: :wink:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Mijn honden kunnen echt wel gedoseerd corrigeren en dat is maar goed ook, anders had Quiero (mijn chihuahua) wel een erg kort leventje gehad. Toen Molli nog leefde wist ze precies hoe hard ze Quiero kan corrigeren zonder hem ooit te 'beschadigen'. Omstanders dachten soms wel eens dat die grote enge herder dat kleine schattige chihuahua-tje aan het vermoorden was, maar meer dan een poot erboven op was het niet. Voor Abel en Xana geldt precies hetzelfde, als ze mot met Quiero hebben dan doen ze voorzichtig genoeg. Anders kan je toch nooit in dezelfde roedel honden van 30 en van 3 kilo hebben?
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Maar spelen met een andere kleine hond en corrigeren van een kleine hond is wel iets anders dan echt grijpen. Ik denk dat er bij de eerste twee situaties wel genoeg rust in de hond is om daar verschil in te kunnen maken, maar bij de laatste situatie zal de hond misschien te veel door het dolle zijn om daar verschil in de maken.
Dus als een hond uitvalt kan het best zijn dat hij inderdaad geen verschil maakt in grootte van een hond denk ik. Ik vind spelen en corrigeren meer een weloverwogen iets.

Hier wordt door de grotere hond wel gedoseerd gespeeld en gecorrigeerd tegenover de kleinere honden in de roedel, maar als ik met hem het mopshondje tegenkom hier in de buurt waar hij een ontzettende hekel aan heeft is er weinig doseren bij ben ik bang. Als hij de kans zou krijgen natuurlijk, die hij niet krijgt uiteraard.
Moos
Zeer actief

Ri@ schreef:Maar spelen met een andere kleine hond en corrigeren van een kleine hond is wel iets anders dan echt grijpen. Ik denk dat er bij de eerste twee situaties wel genoeg rust in de hond is om daar verschil in te kunnen maken, maar bij de laatste situatie zal de hond misschien te veel door het dolle zijn om daar verschil in de maken.
Dus als een hond uitvalt kan het best zijn dat hij inderdaad geen verschil maakt in grootte van een hond denk ik. Ik vind spelen en corrigeren meer een weloverwogen iets.

Hier wordt door de grotere hond wel gedoseerd gespeeld en gecorrigeerd tegenover de kleinere honden in de roedel, maar als ik met hem het mopshondje tegenkom hier in de buurt waar hij een ontzettende hekel aan heeft is er weinig doseren bij ben ik bang. Als hij de kans zou krijgen natuurlijk, die hij niet krijgt uiteraard.
Dat denk ik ook wel inderdaad dat het zo zou kunnen werken.
Dat is het misschien meer een kwestie van woordkeuze; wat noem je corrigeren en wat noem je grijpen? :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Frenk schreef:
Nanna schreef:
malinois schreef: Mijn honden mogen idd. als ze groter worden niet met kleine honden spelen omdat ze ze rustig omver donderen en er net zo lomp mee omgaan als met hun eigen formaat.
Ik vind dat toch getuigen van...ehem....weinig inzicht, laten we het daar maar op houden ;-)
Nee je bent nu met zijn tweetjes. Knap hoor :cheer: :cheer:
Ik ga je laten met de illusie dat alle honden alles maar dienen te accepteren :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Frenk schreef:
christo schreef:
Frenk schreef:
yamie schreef: ah mijn forum gedrag is "op de man"....
Jij trekt het steeds in het persoonlijke, niet ik :wink:
Frenk, jij kunt soms echt een leuke discussie naar de filistijnen helpen. Geef een ander nu ook even de ruimte.
Zeg, spreek Yamie even fijn aan. Ik maakte het niet persoonlijk :wink:
Yamie heeft niet van meerdere mensen te horen gekregen dat ze geen zin in een discussie met haar hebben. :wink:

Mijn advies: doe daar iets mee. :ok:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ri@ schreef:Maar spelen met een andere kleine hond en corrigeren van een kleine hond is wel iets anders dan echt grijpen. Ik denk dat er bij de eerste twee situaties wel genoeg rust in de hond is om daar verschil in te kunnen maken, maar bij de laatste situatie zal de hond misschien te veel door het dolle zijn om daar verschil in de maken.

Ja mee eens.
Tenminste als ik naar Kaya kijk dan.

Die neemt kleine honden eigenlijk niet eens serieus, maar als het dan moet en ze geeft een correctie, dan is die aangepast.

Maar heb je het over een doldwaze pup, dan wordt ze echt nijdig als die bovenop haar kop zo ongeveer zit en is de dosering volkomen verdwenen.
Heb ik overigens nooit uitgeprobeerd hoor, maar te zien aan haar ogen valt dit ook niet uit te proberen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Jackira
Zeer actief

Ik denk dat een hond die wel kan doseren ook in een situatie kan komen dat hij dat niet kan omdat hij zich teveel "getergd" voelt. Dus het is volgens mij niet zo dat als een hond het in de ene situatie niet kan, dat hij het verder helemaal niet kan. Dus niet de ene hond kan wel doseren en de andere niet, maar meer afhankelijk van de situatie en "stemming". En de ene hond zal zich wat sneller door het dolle heen gedragen als de andere t.g.v. misschien raseigenschappen en/of karakter en gedrag van de andere hond en voorgeschiedenis. En nog een heleboel andere oorzaken die ik niet allemaal op ga noemen :mrgreen: :wink:
Jackira
Zeer actief

Moos schreef:

Dat denk ik ook wel inderdaad dat het zo zou kunnen werken.
Dat is het misschien meer een kwestie van woordkeuze; wat noem je corrigeren en wat noem je grijpen? :wink:
Dat vind ik moeilijk om concreet te zeggen, Ik neig naar een "aanvaring" met niet al te veel schade is corrigeren en als er zware verwondingen vallen is het geen corrigeren meer. Maar ik ben het niet helemaal met mezelf eens eigenlijk, ik ga er nog even over nadenken. :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ri@ schreef:
Dat vind ik moeilijk om concreet te zeggen, Ik neig naar een "aanvaring" met niet al te veel schade is corrigeren en als er zware verwondingen vallen is het geen corrigeren meer. Maar ik ben het niet helemaal met mezelf eens eigenlijk, ik ga er nog even over nadenken. :mrgreen:
Ja, haha, het is best een lastige als je er zo echt een definitie bij probeert te bedenken :mrgreen: :wink:
Kijk, dat "voor de kill alles grijpen" geen corrigeren meer is, is wel duidelijk denk ik. En dat een korte snauw dat wel is ook. Maar alles daartussenin :denken:

Ik ben het overigens ook met je eens dat het niet alleen per hond maar per situatie ook kan verschillen in hoeverre die controle er nog is.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Ri@ schreef:
Ja, haha, het is best een lastige als je er zo echt een definitie bij probeert te bedenken :mrgreen: :wink:
Kijk, dat "voor de kill alles grijpen" geen corrigeren meer is, is wel duidelijk denk ik. En dat een korte snauw dat wel is ook. Maar alles daartussenin :denken:

Ik ben het overigens ook met je eens dat het niet alleen per hond maar per situatie ook kan verschillen in hoeverre die controle er nog is.
Nou, zware verwondingen..... ik vind verwondingen ook wel erg genoeg en noem ik ook geen 'normaal' corrigeren meer (of in ieder geval wat wenselijk is in druk hondengebied).

Kaya gaat echt niet voor de kill, godzijdank niet :N: Maar een correctie van haar bij een doldwaze pup, kan een lelijke kras opleveren of met een beetje pech een gemeen tandje ergens.
Dat vind ik niet nodig, ze is wat dat beteft echt te grof. Abnormaal gedrag vind ik het op zich niet, alleen moet je er natuurlijk wel rekening mee houden als baas zijnde :wink:
En dan krijg je natuurlijk vaak te horen dat het gestoord is als een volwassen teef geen druk gedrag pikt van een pup, want dat moet 'natuurlijk' moedergevoelens oproepen :roll:

Terwijl ze overigens van pup Puch de eerste weken praktisch alles pikte.
Maar Puch had zelf wel haarfijn door dat hij niet bovenop d'r moest springen, gewoon spelen ging prima.
Afbeelding
A good dog never dies...

Frenk
Zeer actief

christo schreef:Yamie heeft niet van meerdere mensen te horen gekregen dat ze geen zin in een discussie met haar hebben. :wink:

Mijn advies: doe daar iets mee. :ok:
Zeer origineel :roll:
Maar, nee dank je :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

chrico schreef:
Frenk schreef:
Nanna schreef:
Goed lezen! Er zijn er veel meer.
Ik ga je laten met de illusie dat alle honden alles maar dienen te accepteren :ok:
Ook hier geldt: goed lezen. Dat is helemaal niet wat er gezegd wordt namelijk. (maar past natuurlijk wel beter in je straatje :wink:)
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

malinois schreef:
Hanneke2 schreef:Ten eerste heeft Lilo nooit akelig gedaan naar kleinere hondjes.
zijn die heilig ofzo kleine hondjes? Die zijn bij mij gelijk aan grote honden hoor... hond = hond.
Ik heb alleen maar ervaring met Jack en Lilo, waarbij Lilo ook nog eens Jack in heel veel dingen kopieert, maar Jack maakt dus heel duidelijk onderscheid tussen honden van verschillend formaat. Als hier een volle reu van 20 cm binnenstapt trekt Jack een wenkbrauw op. Is het een volle reu van 60 cm wordt het een heel ander verhaal. En ik ben er blij mee niet omdat kleine hondjes heilig zijn, maar omdat het hele akelige conflicten uitsluit waarbij een kleine correctie grote gevolgen heeft.
Ja, ze beet vanochtend nog in de kont van een Vizla-teef die zomaar tussen een haar bekend roedel liep te stuiteren. Ik heb haar geroepen en aangelijnd. Ik was niet blij, maar ik vond het geen abnormaal gedrag, en die teef had er verder niks van.
vind je niet? Ik vind dat nu geen normaal gedrag eigenlijk, hier zullen geen een van mijn honden dat accepteren, zelfs mn hele sociale dober zou haar even uitleggen dat ze dat nooooooooooit weer hoefde te proberen. :roll:
Jij laat jouw dober niet als nieuwkomer in een groot gelegenheidsroedel rondstuiteren, neem ik aan, dus het zou jou ook niet overkomen. :wink:
En je kan lullen wat je wil over dat ik dingen laat gebeuren, maar ik heb vanaf dag 1 een hoop energie gestoken in Lilo's houding naar andere honden. Op mijn manier, en dan zal het niet jouw manier zijn, maar ik ben blij met het resultaat.
en dat doen wij niet? Ik ook, vast op een andere manier idd.
Ik zeg nergens dat jij of Estelle niet ook heel intensief met jullie honden bezig zijn, maar Estelle suggereerde dat ik Lilo maar gewoon altijd haar goddelijke gang liet gaan, en dat schoot in het verkeerde keelgat.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Ri@ schreef:Dat vind ik moeilijk om concreet te zeggen, Ik neig naar een "aanvaring" met niet al te veel schade is corrigeren en als er zware verwondingen vallen is het geen corrigeren meer. Maar ik ben het niet helemaal met mezelf eens eigenlijk, ik ga er nog even over nadenken. :mrgreen:

Voor mij hangt de term "correctie" er ook wel vanaf of er een "vergrijp" is :wink: Een hond die simpel staat te snuffen onderuit beuken kan nooit een correctie zijn :19: :mrgreen:

Verder vind ik een snauw (zelfs als je haren er bij wijze van spreken steil van achterover staan) een correctie en echt bijten/grijpen niet meer.

Dat ook honden die wel kunnen doseren het kookpunt kunnen bereiken, daar kan ik me veel bij voorstellen. :wink:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

estelle schreef:
Hanneke2 schreef:
estelle schreef:
Hanneke2 schreef:En ja, ik heb lekker makkelijk lullen, want mijn honden 'corrigeren' geen hysterische kleine hondjes. Daar lopen ze kalm met een boogje omheen, en als zo'n uk uitvalt en hapt, lopen ze iets harder. Als ze mot hebben met een andere hond, is het met een hond van hun eigen formaat of groter. :roll:
Ik wil niet lullig doen hoor maar Lilo bijt toch ook te pas en te onpas in andere honden hun reet? Dat laat jij toch ook keer op keer gebeuren?
Oh, ik denk dat jij een topic hebt gemist. :mrgreen:

Ten eerste heeft Lilo nooit akelig gedaan naar kleinere hondjes.

Ten tweede heb ik haar op een gegeven ogenblik impulsief een rotschop gegeven toen ze Jack gemeen beet omdat ze aan de lijn zat en niet bij de enge hond in kwestie kon komen, vervolgens een hele zinnige discussie gehad in de Vethoek, ik ben er anders op gaan reageren en ze is met sprongen vooruit gegaan.

Ja, ze beet vanochtend nog in de kont van een Vizla-teef die zomaar tussen een haar bekend roedel liep te stuiteren. Ik heb haar geroepen en aangelijnd. Ik was niet blij, maar ik vond het geen abnormaal gedrag, en die teef had er verder niks van.

Tegelijkertijd loopt ze tegenwoordig braaf los naast me als we een van haar vroegere vijandinnen tegenkomen (die dan wel grommend loopt uit te dagen), en ik kan tegenwoordig ook met een aangelijnde Lilo gewoon een stukje meelopen met een andere hond waar tegen ze altijd moest gillen. Al met al hoef ik haar op dit moment niet veel vaker dan Jack aan te lijnen.

En je kan lullen wat je wil over dat ik dingen laat gebeuren, maar ik heb vanaf dag 1 een hoop energie gestoken in Lilo's houding naar andere honden. Op mijn manier, en dan zal het niet jouw manier zijn, maar ik ben blij met het resultaat.
Nou ja, jij hebt altijd een hoop commentaar over hoe iedereen het wel niet moet doen. Nu ook weer.
Terwijl Lilo dus gewoon wel dat gedrag heel lang heeft laten zien (en schijnbaar dus nog steeds). Sorry maar ik lees net iets te vaak dat Lilo in een andere hond zijn reet hapt. Waar jij dan ook bijna altijd wel weer een excuus voor hebt waarom ze dat deed.
Dat topic in de vet.hoek weet ik ja maar daarvoor is jou ook al vaker gezegd dat Lilo dat gedrag toch wel vaak liet zien.

Waarom mag een hond wel een grotere hond bijten? Of een hodn van zijn formaat? Kimba mag dan wel een herder zijn maar als die gebeten wordt is ze daar net zo van geschokt als een klein hondje hoor.

En het maakt mij niet uit hoor wat jij doet en hoe je iets doet.
Alleen vind ik het in dit topic wat raar staan als jij Malinois gaat vertellen dat haar honden vooral niet uit mogen vallen en dat haar honden maar schijt moeten hebben aan een andere hond.
Is lezen nou zo moeilijk?

Ik vertel Malinois niet dat haar honden niet uit mogen vallen, ik vind dat ze geen vervelende JR aan stukken mogen scheuren. Er zit nl een verschil tussen een hond die effe schrikt en een dooie hond.
Hanneke2
Zeer actief

marian* schreef:
Hanneke2 schreef:
marian* schreef:Totdat zo'n uk net iets te vaak heeft lopen uitvallen en happen :wink:
Hier niet.
Hier wel.Jarenlang heeft hier een Yorkie los gelopen bij het uitlaten door baas of bazin en mocht dan alles wat 4 poten had uitkafferen en in de poten en/of keel hangen.
Aangezien ik niet wil dat mijn hond (in dit geval Max want Bente was nog niet in the picture) andere honden verwondt of wat dan ook heb ik hem vaak zat zowat op moeten hangen terwijl dat **** om hem heen liep te dansen,happen of uitdagen terwijl baas of bazin niets deed.
Toen Max dus een keer zijn kans schoon zag heeft hij dat hondje duidelijk verteld wat ie van de hele zaak dacht en dat gebeurde niet zachtzinnig.Hondje mankeerde niks,maar voor het zelfde geld was dat wel het geval geweest.
Kortom:Max was het gewoon spuugzat,kon zich losrukken en hoppa!
Maar het hondje mankeerde niks. Dus Max heeft weliswaar zijn punt duidelijk gemaakt, maar hield tegelijkertijd wel rekening met het fragiele van dat hondje. Bij een York is 1 keer goed doorbijten of 1 keer hard schudden volgens mij op z'n minst voldoende voor een flinke DA-rekening. En dat deed Max dus niet.
Hanneke2
Zeer actief

chrico schreef:
Frenk schreef:
malinois schreef:hij is een bedreiging, valt aan dus moet even op zn plek gezet worden... of hij nu groot of klein is daar wordt echt geen verschil in gemaakt hoor. Maar dat op zn plek zetten kan voor dat formaat einde verhaal zijn.
Jouw honden zijn dus niet in staat om in te schatten dat een hond van een turf hoog geen echte bedreiging is en dat hem "op z'n plaats zetten" minder kracht vraagt dan bij een labrador bijvoorbeeld? Die gaan gewoon overal blind met 100% vermogen in?
Deze tekst laat zien dat je nog weinig begrijpt van honden :wink:
Een kleine hond is geen pup in de ogen van een grote hond dus qua correctie maakt het voor de hond geen verschil. De hond word gecorrigeerd zoals volwassen honden elkaar corrigeren.
Ik begrijp ook niks van honden hoor :roll: , maar toch ken ik meerdere honden die prima het verschil weten tussen een pup en een klein hondje, en zich toch niet bedreigd voelen door een aanval van een volwassen hond die amper tot hun knieën reikt. Maar dat zijn misschien ook allemaal honden die geen kaas hebben gegeten van hondengedrag. :roll:
Hanneke2
Zeer actief

Nanna schreef:Als Charles wordt bedreigd door een grote Dog reageert ie toch écht anders dan wanneer er een Chihuahua naar hem staat te keffen :19:
Ik vind dat ook niet meer dan normaal.
Een béétje intelligente hond kan die inschatting gewoon maken.

Ik zie hier ook wel honden wat verlegen naar Charles lachen als ze eerst met veel poeha kwamen aanlopen. Bij nader inzien is ie van dichtbij toch wel érrug groot en zoeken ze liever geen ruzie :mrgreen:
Dan kan dat omgekeerd toch ook? Ik ken veel grote honden die de kleine keffers niet eens bekijken en zo :pffff: doorlopen.

Als Charles een Vlinderhondje zou grijpen zou ik hem een asociale debiel vinden. :19:
Ik ben blij dat je het woord 'intelligentie' laat vallen. Volgens mij heeft dat er nl best mee te maken.

Als Jack of Lilo happen zou nemen uit opdringerige of hysterische Yorkies... moet er niet aan denken.
Hanneke2
Zeer actief

malinois schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:
nee ze gaan niet voor de kill het is een correctie... maar ja die is idd. niet voor een kleine hond anders dan voor een grote hond...
En voor een kleine kan dat dus verkeerd aflopen...
Maar was het ook niet zo dat je jouw honden niet met kleine hondjes laat spelen omdat ze daar te wild mee (kunnen) zijn?
In dat geval klopt het dan opzich weer wel dat ze dus dat onderscheid niet maken; maar het is dus echt niet zo dat dat voor elke hond geldt :19:
dat zeg ik niet, maar ik zie het verschil niet zeker niet hoe Hanneke het pleit... dat je als grote hond het maar te accepteren hebt... nou echt niet... voor mij zijn alle honden wat dat betreft gelijk.
Mijn honden mogen idd. als ze groter worden niet met kleine honden spelen omdat ze ze rustig omver donderen en er net zo lomp mee omgaan als met hun eigen formaat.
Ondanks alle meningsverschillen is dit wel een heel interessante discussie, want het is een onderscheid dat allerlei verschillende honden dus wel of niet maken. Ik zou wel willen weten of het ook rasgerelateerd is. Ik heb een beetje de indruk dat jachthonden het verschil beter zien dan waak- en verdedigingshonden, maar tegelijkertijd zijn de meeste rotties die ik ken heel tolerant naar kleine honden, dus dat gaat niet helemaal op. :19:
Hanneke2
Zeer actief

chrico schreef:
Frenk schreef:
Nanna schreef:
Het gaat niet over alles accepteren, het gaat over gedoseerd corrigeren of per ongeluk :roll: aan gort bijten.

En het is ook geen meeste stemmen gelden. :wink:
Moos
Zeer actief

Caro. schreef:
Nou, zware verwondingen..... ik vind verwondingen ook wel erg genoeg en noem ik ook geen 'normaal' corrigeren meer (of in ieder geval wat wenselijk is in druk hondengebied).
Nee precies, ben ik het helemaal mee eens. Alleen dan kan het opzich van de hond uit bekeken nog wel een correctie zijn natuurlijk :wink:
Van die types die van afstand aan komen stieren en er bovenop duiken, daar zie ik ook het corrigerende aspect niet in.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hanneke2 schreef:
estelle schreef:
Hanneke2 schreef:
estelle schreef: Ik wil niet lullig doen hoor maar Lilo bijt toch ook te pas en te onpas in andere honden hun reet? Dat laat jij toch ook keer op keer gebeuren?
Oh, ik denk dat jij een topic hebt gemist. :mrgreen:

Ten eerste heeft Lilo nooit akelig gedaan naar kleinere hondjes.

Ten tweede heb ik haar op een gegeven ogenblik impulsief een rotschop gegeven toen ze Jack gemeen beet omdat ze aan de lijn zat en niet bij de enge hond in kwestie kon komen, vervolgens een hele zinnige discussie gehad in de Vethoek, ik ben er anders op gaan reageren en ze is met sprongen vooruit gegaan.

Tegelijkertijd loopt ze tegenwoordig braaf los naast me als we een van haar vroegere vijandinnen tegenkomen (die dan wel grommend loopt uit te dagen), en ik kan tegenwoordig ook met een aangelijnde Lilo gewoon een stukje meelopen met een andere hond waar tegen ze altijd moest gillen. Al met al hoef ik haar op dit moment niet veel vaker dan Jack aan te lijnen.

Nou ja, jij hebt altijd een hoop commentaar over hoe iedereen het wel niet moet doen. Nu ook weer.
Terwijl Lilo dus gewoon wel dat gedrag heel lang heeft laten zien (en schijnbaar dus nog steeds). Sorry maar ik lees net iets te vaak dat Lilo in een andere hond zijn reet hapt. Waar jij dan ook bijna altijd wel weer een excuus voor hebt waarom ze dat deed.
Dat topic in de vet.hoek weet ik ja maar daarvoor is jou ook al vaker gezegd dat Lilo dat gedrag toch wel vaak liet zien.

Waarom mag een hond wel een grotere hond bijten? Of een hodn van zijn formaat? Kimba mag dan wel een herder zijn maar als die gebeten wordt is ze daar net zo van geschokt als een klein hondje hoor.

En het maakt mij niet uit hoor wat jij doet en hoe je iets doet.
Alleen vind ik het in dit topic wat raar staan als jij Malinois gaat vertellen dat haar honden vooral niet uit mogen vallen en dat haar honden maar schijt moeten hebben aan een andere hond.
Is lezen nou zo moeilijk?

Ik vertel Malinois niet dat haar honden niet uit mogen vallen, ik vind dat ze geen vervelende JR aan stukken mogen scheuren. Er zit nl een verschil tussen een hond die effe schrikt en een dooie hond.
Nee hoor ik kan prima lezen.
Ik irriteer mij aan jouw reacties.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Nanna schreef:Wat mij bevreemdt is dat het door een aantal volkomen normaal wordt gevonden dat een grote hond een kleine net zo hard "corrigeert" als een grote hond met zware verwondingen of de dood tot gevolg.
Omdat de corrigerende partij het verschil zonder bril klaarblijkelijk niet kan zien.
:denken:
Wat mij betreft vallen honden die rücksichtlos "corrigeren" onder de afdeling primitieve krokodillen. Bij iedere provocatie, hoe klein ook (of zelfs zonder) meteen dom om je heen bijten. :19:

Ik snap gerust dat een hond kan bijten, de mijnen kunnen dat ook als het moet :mrgreen:
Maar een hond die eerst een heel arsenaal aan kalmerende signalen inzet of zelfs niet op een provocatie van een muisachtige uit de kynologie ingaat vind ik vele malen meer "überlegen" dan eentje die meteen met klapperende kaken klaarstaat.
Waarbij ik het soms idd heel vervelende gedrag van kleine hondjes zéker niet goedpraat.

In de mensenwereld vind ik dat trouwens precies zo :mrgreen:
Ik vind dat niet normaal hoor maar je doet er zo lekker weinig tegen als je zo'n hond hebt.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
Nanna schreef:Wat mij bevreemdt is dat het door een aantal volkomen normaal wordt gevonden dat een grote hond een kleine net zo hard "corrigeert" als een grote hond met zware verwondingen of de dood tot gevolg.
Omdat de corrigerende partij het verschil zonder bril klaarblijkelijk niet kan zien.
:denken:
Wat mij betreft vallen honden die rücksichtlos "corrigeren" onder de afdeling primitieve krokodillen. Bij iedere provocatie, hoe klein ook (of zelfs zonder) meteen dom om je heen bijten. :19:

Ik snap gerust dat een hond kan bijten, de mijnen kunnen dat ook als het moet :mrgreen:
Maar een hond die eerst een heel arsenaal aan kalmerende signalen inzet of zelfs niet op een provocatie van een muisachtige uit de kynologie ingaat vind ik vele malen meer "überlegen" dan eentje die meteen met klapperende kaken klaarstaat.
Waarbij ik het soms idd heel vervelende gedrag van kleine hondjes zéker niet goedpraat.

In de mensenwereld vind ik dat trouwens precies zo :mrgreen:
Ik vind dat niet normaal hoor maar je doet er zo lekker weinig tegen als je zo'n hond hebt.
Ja, mijn idee :wink:

Wat wilde je eraan doen dan Nanna? Je hebt zo'n hond, en dan? Gewoon maar in laten slapen ofzo? Of het eruit slaan (wat je trouwens ook kan vergeten)?
Overigens, voor alle duidelijkheid, ik heb zo'n hond dus niet. Maar als je een hond treft met dat karakter, wat wil je er in godsnaam aan doen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Caro. schreef: Maar als je een hond treft met dat karakter, wat wil je er in godsnaam aan doen?
Als je zo'n hond treft, zéker als herplaatser, zal je misschien weinig uit kunnen richten.
Inslapen hoeft voor mij zeker niet, wat een onzin. Gewoon goed vasthouden is het devies en eventueel muilkorven.
Maar ik denk toch dat je een pup wel wat makkelijker daarin kunt sturen. Het ene ras is daar veul makkelijker in dan het andere, dat geef ik grif toe.

Ik zal zelf dus ook nooit voor een als licht ontvlambaar bekend staand ras kiezen. :wink: Omdat ik er gewoon te lui voor ben :mrgreen:
Maar dat ontkent hier toch ook niemand dat je dit soort honden zeer goed onder controle moet houden :19:

Ik vind het helemaal geen wenselijk gedrag, maar die honden zijn er nu eenmaal. Ik snap dus eigenlijk niet goed wat je met je opmerkingen bedoelt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”