Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hele magere pup, hoe krijg ik hem op gewicht

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Re: hele magere pup, hoe krijg ik hem op gewicht

Ongelezen bericht door bennie »

Zinndy schreef:okeej...en euhm ( durf het bijna niet te vragen ) maar hoe doe ik dat dan?
want die mevrouw zei als ik hem nog 1 keer los zie bel ik de politie....
( hij heeft niet gebeten hoor, maar wel hoop machtsvertoon en zou ook niet willen dat hij bijt natuurlijk..vond dit al erg genoeg)

en zou dat gedrag uiteindelijk verdwijnen of blijft dat in algemeen altijd zo ook als pup groter is?

sorry maar heb dit nog nooit bij de hand gehad...
Als ik dit zo lees sowieso zelf assertiever optreden, dan straal je ook zekerheid uit naar je honden. Als haar hond naar jouw honden toeloopt, haar hond zelf wegjagen, dat ze hem maar bij zich houdt en anders zelf aanlijnt ;).
Wij hebben onze honden geleerd om direct terug te komen als we ze roepen, en vervolgens krijgen ze het commando liggen, op die manier voorkomen we ongewenste ontmoetingen en hebben we alle ruimte om losgeslagen honden terug naar hun eigenaar te jagen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

hou je er wel rekening mee dat Tyson een volwassen dh reu is?
Die vertonen dit gedrag nogal eens, hoort toch echt wel een beetje bij het ras.
Er zijn niet zo heel veel volwassen dh reuen die gezellig met andere hondjes kunnen spelen, ze zijn er wel maar dat is toch meer uitzondering dan regel.
Ik zou vooral ook met Tyson aan de slag gaan en hem niet meer op het speelveldje loslaten totdat hij 100% betrouwbaar terugkomt.

Ik liet overigens mijn pup altijd apart uit.
Hij mocht ook wel mee op groepswandelingen met de andere honden, maar dat was in het bos niet op de reguliere rondjes.
Beter voor de pup maar ook beter voor de andere hond; nu moet je je aandacht verdelen terwijl je je aandacht bij één hond kunt houden als je ze apart uitlaat.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Inderdaad regelmatig apart uitlaten, is goed voor beide honden. Daarnaast zou je zelf het heft in handen moeten nemen om de andere hond weg te jagen. Daardoor wordt het Tyson duidelijk dat niet hij maar jij de roedelleider bent. Je voorkomt dan dit soort situaties en conflicten met honden en bazen onder elkaar.
Zinndy

Ongelezen bericht door Zinndy »

lieve mensen...

ik heb vanmorgen telefoon gehad van de DA...
het was niet het antwoord waar ik op gehoopt had..eigenlijk ben ik nog niets wijzer...
Mike zijn TSH was inderdaad te laag ( wat op dwerggroei zou kunnen wijzen) dat is bij dwergroei lager dan 0,5
en bij Mike was het 0,04 zijn T4 zou dan ook te laag moeten zijn ( werking van schildklier) maar die was juist weer veel te hoog...die was >176.
Ik snap er nu niks meer van...ergens is er dus iets mis...
de DA zijn advies was : even aankijken hoe hij zich ontwikkelt, want als het toch dwerggroei is moet dat de komende 2 maand toch overduidelijk zichtbaar worden.
Het zou ook nog zo kunnen zijn dat hij een lever shunt??? had....waardoor hij zo klein blijft...
nou schiet mij maar lek...ben even de weg kwijt
Maar we kunnen dan nog op amoniak testen om te kijken of dit het is.
( heb ondertussen even wat opgezocht en het enige wat ik evt herken is dus zijn groeiachterstand, dat hij mager was,en erg veel drinkt en plast )

Ik heb het volgende gedaan...
ik heb weer contact opgenomen met Tanja van stichting saartje, en die vond de waarden erg vreemd!!
het had allebij te laag moeten zijn of allebij te hoog..ook vond ze dat hij ee kilo was aangekomen in een week vreemd want dat was ineens erg veel??
Afijn, ze gaat contact opnemen met Kooistra en hem dit verhaal en de waarden doorgeven.
Dus zekerheid heb ik nog lang niet....

Wel heel erg fijn dat zij dit voor mij gaat navragen!!
Laatst gewijzigd door Zinndy op 29 dec 2010 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zinndy schreef:lieve mensen...

het was niet het antwoord waar ik op gehoopt had..eigenlijk ben ik nog niets wijzer...
Mike zijn TSH was inderdaad te laag ( wat op dwerggroei zou kunnen wijzen) dat is bij dwergroei lager dan 0,5
en bij Mike was het 0,04 zijn T4 zou dan ook te laag moeten zijn ( werking van schildklier) maar die was juist weer veel te hoog...die was >176.
de DA zijn advies was : even aankijken hoe hij zich ontwikkelt, want als het toch dwerggroei is moet dat de komende 2 maand toch overduidelijk zichtbaar worden.
Het zou ook nog zo kunnen zijn dat hij een lever shunt??? had....waardoor hij zo klein blijft...

ik heb weer contact opgenomen met Tanja van stichting saartje, en die vond de waarden erg vreemd!!
het had allebij te laag moeten zijn of allebij te hoog..ook vond ze dat hij ee kilo was aangekomen in een week vreemd want dat was ineens erg veel??
Afijn, ze gaat contact opnemen met Kooistra en hem dit verhaal en de waarden doorgeven.

Ik zou het even aankijken omdat hij wel lekker aankomt en dagelijks wegen en registreren.
Daarna kun je altijd nog naar een andere dierenarts toe...
:roos: Sterkte, we duimen voor jou en Mike!
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

ik zou het ook even aankijken. Als hij tenminste goed goeit nu en nog lekker speels etc is.

of een second opinion laten doen.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Ik duim voor je. Hoop dat Kooistra een antwoord voor je heeft.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Levershunt is iets waar inderdaad makkelijk op te testen is, gewoon in Utrecht laten doen. Wij (en gelukkig de meeste Cairn fokkers) testen onze pups op levershunt (er zijn wel meerdere soorten) voor ze naar nieuwe eigenaren gaan. Volgens mij heeft levershunt ook flinke neurologische symptomen, maar er is bij ons iemand bij de rasvereniging die je vast wel mag bellen voor informatie. Als je interesse hebt, meldt dat dan even, dan stuur ik je haar telefoonnummer per pb.

Je kunt alvast meer lezen over "onze" versie op http://www.nctc.nl/index.php?pid=6&item=69

In ieder geval heel veel sterkte voor jou (en je gezin) en kleine Mike!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Teuntje56 schreef:Inderdaad regelmatig apart uitlaten, is goed voor beide honden. Daarnaast zou je zelf het heft in handen moeten nemen om de andere hond weg te jagen. Daardoor wordt het Tyson duidelijk dat niet hij maar jij de roedelleider bent. Je voorkomt dan dit soort situaties en conflicten met honden en bazen onder elkaar.
Ik vind zelf dat je als baas altijd degene moet zijn die "wegjaagt". Ik bedoel, mijn hond mag best een hoop zelf uitzoeken, dat vind ik ook gezond. Maar hij mag van mij geen andere honden wegjagen, als er iets of iemand weggejaagt moet worden, dan doe ik dat. En doe ik het niet, dan heeft hij dat maar te accepteren (dus dat een hond normaal bij ons komt staan of in onze buurt loopt, natuurlijk niet als die hond bovenop hem klimt ofzo).
Dus, ter verduidelijking, hij mag gerust laten weten dat hij bijvoorbeeld niet besnuffeld wil worden of geen contact wil verder, maar op een normale manier. En als een hond hem lastigvalt grijp IK in. Als een hond hem niet lastig valt, dan heeft hij zich nergens mee te bemoeien. Dan heeft hij gewoon door te lopen. :19:

@TS
Heel veel sterkte met alle onzekerheid. Het lijkt mij heel vervelend om steeds maar niet te weten waar je nou aan toe bent. :(
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Wat ellendig die onzekerheid over je hondje :( sterkte ermee, ik hoop dat het uiteindelijk allemaal meevalt of zelfs loos alarm is :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat zijn wel vreemde waardes :scratch:
MirandaH schreef:Levershunt is iets waar inderdaad makkelijk op te testen is, gewoon in Utrecht laten doen.
Exact, even vragen en bloed laten trekken.
Volgens mij heeft levershunt ook flinke neurologische symptomen,
Nee, dat is niet altijd zo.
Ik heb meerdere Iertjes gekend die het hadden en die nergens last van hadden, behalve dan dat ze achter bleven in de groei, maar ook dat niet eens heel erg.
Uiteindelijk wel een te grote shunt bi een aantal (dus helaas niet operabel) maar e hoeft dus weinig te merken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zinndy schreef:lieve mensen...

Maar we kunnen dan nog op amoniak testen om te kijken of dit het is.
( heb ondertussen even wat opgezocht en het enige wat ik evt herken is dus zijn groeiachterstand, dat hij mager was,en erg veel drinkt en plast )

:ugh: daar ben je dus nog niets wijzer meer... ipv dat er dingen af vallen heb je er juist weer meer bij...
Op levershunt is idd. te testen dat zou ik dan wel doen, al is het alleen maar dat dit kan afvallen van het lijstje als dat niet zo is...
Een kg aankomen is voor een 'normale' DH heel normaal dus dat is in dat opzicht wel positief. Ik zou hem dus wel laten testen op levershunt en als daar niets uitkomt het dan even aankijken, een maandje of anderhalf...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Wat vervelend dat je nu nog niets wijzer bent. Ik hoop echt dat het allemaal meevalt met je pup! Heb je nog nestbroertjes en zusjes kunenn vinden?
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Zinndy

Ongelezen bericht door Zinndy »

nee die heb ik niet gevonden...
het is niet goed met Mike, ik heb bericht gekregen van kooistra uit utrecht.
ik heb de zogenaamde fokker gemaild, en ze zei ik ben nu in duitsland, als je wilt praten kom je maar hierheen.
Ik haar gebeld en gezegd geef je adres maar...maar dat wil ze niet geven.
ook wil ze de naam van de zogenaamde dieranarts niet geven....geen wonder daar zijn ze nooit geweest!!

ze zegt dat ik gek ben een psych nodig heb....dat ze medelijden heeft met mijn man en kinderen en vooral met de pup!!!!
nou vraag ik je...
ze zegt: ik heb er spijt van dat ik hem aan jou heb verkocht, jij hebt hem ziek gemaakt
hij was gezond toen je hem kreeg en had zelfs geen navelbreuk...maar omdat ik hem verwaarloosd had in de paar dagen was ie zo ziek geworden....
toen ik zei dat het een aangeboren iets was en zei toch echt ook zelf de groeiachterstand etc had moeten zien, moeten melden dat hij navelbreuk had en zelfs niet geent was ...dat dat vals was...zei ze niks behalve dat het mijn schuld was en zij niks te verwijten viel.

ik heb haar gezegd dat ze met mij meemag naar mijn dierenarts of dat ik met de uitslag samen met haar naar haar zogenaamde dierenarts wil gaan als ze mij niet geloofd....

maar ze gooit steeds de telefoon op...en nu heeft ze hem uitgezet.
ze zegt je kan me toch niet vinden hier in duitsland...

kortonm ze knijpt hem..weet wel degelijk dat ze niet deugd...maar goed daar heb ik natuurlijk niks aan...geld zal ik niet zien
ze vroeg niet eens hoe het n u met hem was

Mike zal iig nooit groot worden, wel een dwergje alleen niet de klassieke dwerggroei die ze kennen
als hij uberhaupt nog tijd heeft om groot te worden
Deirenarts wil toch ook nog testen op levershunt aangezien hij ook liters water kan drinken en het ook met dezelfde vaart laat lopen
ik was natuurlijk helemaal overstuur , de DA zei geeft het 2 weken dan moet je toch wee terugkoemn voor enting...dan nemen we nogmaals bloed af
zijn die waarden van schildklier dan nog zo extreem hoog dan zullen er beslissingen moeten worden genomen.
ze hebben dit bij een hond nog nooit gezien wel bij katten.ik had hem ook net verzekerd maar je hebt 30 wachtdagen...gee idee hoe dat nu gaat...als ik zeg dat ik intussen zelf bij dierenarts ben geweest omdat hij ziek was...dan zou wel niks vergoed worden als ie een afwijking heeft...

ik ben echt ..echt helemaal op...weet het allemaal niet meer..
ik ga maar zoveel mogelijk van hem genieten, gee idee hoe de toekomst eruit gaat zien
die onzekerheid word ik echt gek van en de reactie van dat mens doet me ook best pijn
ik heb hem zaterdags gekregen en ben direct maandag naar DA gegaan omdat ik wilde weten of hij helemaal ok was en omdat hij zo mager was...ik trek alles uit de kast voor hem...had zij ook es moeten doen
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Bah, wat naar om dit allemaal te lezen.
Wat verdrietig voor jullie en wat een fokster. :devil:
Ik hoop dat je binnenkort duidelijkheid hebt en dat het te behandelen is.
Geniet van je ventje en sterkte.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Wat zal deze toestand aan je vreten zeg! Nu weet je nog niet wat je te wachten staat met al die onzekerheid.
Die fokster moet eigenlijk bekend worden gemaakt. Zal ik eens voor je navraag doen bij de hondenbescherming, of die iets weten?
In principe kun je altijd terugvallen op hetgeen de dierenarts zegt. Hij zal kunnen onderbouwen dat de pup niet gezond kan zijn geweest. Eigenlijk moet die fokster jou dat geld gewoon teruggeven. Heb je nog een bewijs van aankoop of zo, bepaalde papieren met naam fokster erop?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jeetje... toch dwergje, ik had gehoopt dat het niet zo zou zijn... :ugh:
Maar je kunt toch aangifte doen?
Op het adres waar je hem gekocht en opgehaald hebt.
Daar vanaf heeft ze hem verkocht en daar woont iemand dus dan maar op zijn naam.
Wat staat er in het entingsboekje? Is hij helemaal niet bij een dierenarts geweest dan toen hij daar zat?
ps. en ik zou dan maar heel slecht zijn, maar ik zette dit open en bloot op internet, fokker DH in plaats huppeldepup, zieke hond verkocht, waarschuwing daar nooit een pup kopen.
En ik bleef haar net zolang lastig vallen met bezoeken, mails, aangetekende brieven met kopien van dierenartsbezoeken en rekeningen met het verzoek deze te betalen omdat je er anders werk van gaat maken...
Niet meewerken? Ook goed, dan zou ik die Stegeman inschakelen... laat hem er maar naar toe gaan...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dat geld terug gaat volgens mij in het niet vallen bij de medische kosten...
Wanneer je hond in de wachtperiode voor het eerst voor iets onderzocht of behandeld moet worden krijg je helaas niets vergoed.
Als ik jou was zou ik goed nadenken of het haalbaar is om de rest van zijn leven schildklierhormonen toe te blijven dienen en hoe zijn leven er uit gaat zien met dwerggroei...
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zou wel met een aantal dierenartsen overleggen of jij je pup moet laten enten in deze conditie.
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Kan me je gevoel wel voorstellen, de onduidlijkheid/onzekerheid van de pup en dan ook nog eens een fokker waar je niets aan hebt. Misschien moet je haar maar helemaal afschrijven, kost je zoveel ergenis en energie die je hard nodig hebt voor jezelf, je gezin en de honden. Als je er toch iets mee wilt zou je de rechtsbijstand of rechtswinkel kunnen vragen je hierbij te helpen. geeft in ieder eval al je liefde aan je pup en blijf hoop houden..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:Ik zou wel met een aantal dierenartsen overleggen of jij je pup moet laten enten in deze conditie.
dat zou ik zeker navragen en ook met die stichting die meer over dwerggroei weet....
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Valerie schreef:Ik zou wel met een aantal dierenartsen overleggen of jij je pup moet laten enten in deze conditie.
Was het eerste wat in mij opkwam nadat ik dacht .. "wat een #$!&^%!#*@#- bericht!!!" ...

Sterkte met de situatie!

Suzanne
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Suzanne123 schreef:
Was het eerste wat in mij opkwam nadat ik dacht .. "wat een #$!&^%!#*@#- bericht!!!" ...
Ja, hier ook.
Dit is echt zwaar k*t, zeg....
Sterkte :roos:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
bennie
Zeer actief
Border Collie

Jeetje wat een onmens! Ik durf bijna te zweren dat ze precies wist hoe de vork in de steel zat :M: .
bennie
Zeer actief
Border Collie

malinois schreef:jeetje... toch dwergje, ik had gehoopt dat het niet zo zou zijn... :ugh:
Daar vanaf heeft ze hem verkocht en daar woont iemand dus dan maar op zijn naam.
Wat staat er in het entingsboekje? Is hij helemaal niet bij een dierenarts geweest dan toen hij daar zat?
ps. en ik zou dan maar heel slecht zijn, maar ik zette dit open en bloot op internet, fokker DH in plaats huppeldepup, zieke hond verkocht, waarschuwing daar nooit een pup kopen.
En ik bleef haar net zolang lastig vallen met bezoeken, mails, aangetekende brieven met kopien van dierenartsbezoeken en rekeningen met het verzoek deze te betalen omdat je er anders werk van gaat maken...
Niet meewerken? Ook goed, dan zou ik die Stegeman inschakelen... laat hem er maar naar toe gaan...
Op grond waarvan kan aangifte gedaan worden? (ik trek je niet in twijfel, maar wil dat graag weten)

Wat ik heb begrepen is er dus sowieso dan nog een andere pup ergens met dezelfde problemen? Ik zou iig op Marktplaats een oproep plaatsen om de andere pup kopers te waarschuwen. Tevens zou ik Marktplaats contacten om dit aan hun kenbaar te maken, met het verzoek iedereen die contact heeft gehad op basis van de advertentie in te lichten, technisch gezien hebben ze die mogelijkheid.
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

jeetje meid het zit jullie niet mee....ik had zo gehoopt dat we het mis zouden hebben en dat hij gewoon te jong was.... :ugh:

ik zou idd navragen of het wel aan te raden is om hem te enten...goede opmerking vind ik..

daarnaast...ik zou alles wat mogelijk is doen om die fokker bekend te maken/zwart te maken om andere mensen te waarschuwen maakt me niet uit hoe...

maar geniet van Mike!! vergeet niet van hem te genieten ondanks de zorgen die je van hem hebt..hij kan er niks aan doen arm jochie...
groetjes Tamara
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Sjit man.....
wat een nare uitslag :ugh:
Geniet inderdaad maar van het ventje nu het nog kan :roos:

Heel veel sterkte!
Amandelgaard
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retrievers en Wetterhoun
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amandelgaard »

Wat een waardeloos bericht!
En dan nog een fokker die je niet eens steunt....ik wens je heel veel sterkte toe!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef:
malinois schreef:jeetje... toch dwergje, ik had gehoopt dat het niet zo zou zijn... :ugh:
Op grond waarvan kan aangifte gedaan worden? (ik trek je niet in twijfel, maar wil dat graag weten)

Wat ik heb begrepen is er dus sowieso dan nog een andere pup ergens met dezelfde problemen? Ik zou iig op Marktplaats een oproep plaatsen om de andere pup kopers te waarschuwen. Tevens zou ik Marktplaats contacten om dit aan hun kenbaar te maken, met het verzoek iedereen die contact heeft gehad op basis van de advertentie in te lichten, technisch gezien hebben ze die mogelijkheid.

Dat zou ik zeker ook doen, wel netjes blijven zodat ze het niet op smaad en laster kan gooien hoe graag je dat ook zou willen.

De aangifte zou ik doen op grond van bedrog, het niet leveren van een 'goed produkt' zoals de 'fokster' waar je vanuit mag gaan als je een pup koopt van een dekreu die op MP staat met de volgende tekst:

staat ter dekking, mooie dekreu met zeer goede stamboom, gerro van den ossenstal, zorgt voor grote nesten, het is een mooie temperamentvolle reu, maar lief voor teven, hij is half langharig, met een mooi donker masker. zie ook mijn andere advertentie, voor meer info. bellen of mailen. groetjes fam. de j.

Klink heel kil maar als ik in de winkel een broodrooster haal, moet ie broodroosteren... moet ie niet bij de eerste keer aanzetten uit elkaar vallen...
Voor de wet is een hond een 'ding' een produkt. Als je zoveel geld neertelt voor een pup mag je er vanuit gaan dat deze gezond is.

Er zijn hier vast ook wel meer rechtzaken over geweest (over zieke pups leveren), misschien dat ze hier ook iets over kan vinden.
Sowieso is dit het recht wat je hebt, de fokker heeft dus nagelaten te testen op dwerggroei (en HD bij de teef ga ik vanuit):

Aankoop - De hond die ik heb gekocht is ziek. Wat zijn mijn rechten als koper?
De Nederlandse wetgever ziet een hond (net als elk ander dier) als een zaak. Bij de koop en verkoop van een hond is meestal het consumentenrecht van toepassing. Dit omdat bij de aankoop van een hond de fokker geacht wordt deskundiger te zijn dan de koper. Bij een koopovereenkomst dient de geleverde zaak (de hond) de eigenschappen te hebben, die de koper voor een normaal gebruik mag verwachten. Juridisch spreek je dan over de conformiteiteis. Vertaald naar de koop van een hond wil dit zeggen dat de gekochte hond moet voldoen aan de eisen die normaal gesproken aan een hond kunnen worden gesteld. Een normale verwachting is bijvoorbeeld dat de hond gezond is, zodat hij een hondenleven lang mee kan.

Omdat een hond een levend wezen is kan de verkoper nooit 100% garanderen dat de hond gezond is en blijft. De verkoper moet echter wel kunnen aantonen dat hij er alles aan heeft gedaan om te zorgen dat de hond gezond is. De fokker moet bijvoorbeeld goed uitzoeken welke gebreken binnen het desbetreffende hondenras voorkomen en er voor zorgen dat de ouderdieren daar geen last van hebben. Afhankelijk van het erfelijke gebrek kunnen daarvoor verschillende onderzoeken worden uitgevoerd, bijvoorbeeld onderzoek naar heupdysplasie (HD) of andere gewrichtsafwijkingen, oogonderzoek en soms zelfs bloedonderzoek. En natuurlijk moet de fokker ervoor zorgen dat het de pups aan niets ontbreekt, dus dat de pups alle benodigde inentingen en ontwormingskuren krijgen en naar behoren worden verzorgd. De fokker heeft dus een vrij uitgebreide zorgplicht.

In het consumentenrecht is de rechtspositie van de koper vrij sterk en geldt een minimale garantietermijn van een half jaar die eveneens van toepassing is op dieren en planten. Het gevolg van deze garantietermijn is, dat er op de verkoper van de pups een zogenaamde omgekeerde bewijslast geldt gedurende de eerste zes maanden na verkoop. Dit houdt in dat als er iets is met de gekochte pup, de fokker moet bewijzen dat dit het gevolg is van het verwijtbaar handelen van de pupkoper. In plaats van dat de koper het bestaan van het gebrek ten tijde van de koop moet bewijzen. Dit is voor de verkoper of fokker een moeilijke bewijslast, die de positie van de koper aanzienlijk versterkt.

Als een hond niet aan de overeenkomst beantwoordt, dan is het verhaal eigenlijk: geld terug, hond terug. Juridisch spreek je dan van ontbinding van de koopovereenkomst. Maar normaalgesproken zijn mensen erg gehecht geraakt aan hun hond en willen deze niet terug geven. Er kan dan worden afgesproken dat de koper de hond houdt en een deel van de aankoopkosten terugkrijgt. De koper van een zieke hond maakt op grond van het consumentenrecht dus een redelijke kans op vergoeding van de aanschafkosten of althans een deel daarvan.

Om de kans van slagen groter te maken dat de verkoper de dierenartskosten (juridisch beschouwd 'vervolgschade') moet betalen, is het vereist dat naast de vaststelling dat bij de gekochte hond essentiële eigenschappen ontbreken, vast komt te staan dat de tekortkoming de verkoper kan worden toegerekend. Het gaat dan om het beoordelen van de mate waarin het geconstateerde gebrek door de verkoper voorzienbaar had moeten zijn. Belangrijk hierbij is door de verkoper in acht genomen zorgvuldigheid. Een verkoper die kan aantonen van tevoren alles te hebben gedaan om ervoor te zorgen dat de hond zo gezond mogelijk is (onder andere door het testen van de ouderdieren), zal niet zonder meer aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Naast de uitgebreide zorgplicht van de fokker speelt ook de zorgvuldigheid van de koper een belangrijke rol. Op de koper rust een zogeheten onderzoeksplicht. Als iemand bijvoorbeeld een rashond wil kopen, dan rust op de koper de verplichting om zich van te voren te verdiepen in dit ras en de bij dit ras voorkomende erfelijke gebreken. Een koper weet dan naar welke gezondheidsproblemen hij moet vragen. De koper moet ook vragen om zoveel mogelijk schriftelijke bevestigingen van de antwoorden van de fokker. De op de koper rustende onderzoeksplicht brengt ook een zekere zorgvuldigheid met zich mee. Dit betekent dat de koper actief op zoek moet gaan naar een betrouwbare fokker, en niet een hond koopt bij de eerste de beste fokker.

Om een tijdrovende en geldverslindende procedure tussen koper en fokker te voorkomen, is het raadzaam om bij de koop van een hond een deugdelijk koopcontract te gebruiken. Met een goed opgesteld koopcontract, dat de rechten en plichten van fokker en koper eerlijk verdeeld, zijn veel problemen vaak zonder tussenkomst van de rechter te voorkomen.

http://www.hondenbescherming.nl/hond/co ... lde-vragen" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

balen zeg, ik had zo gehoopt ongelijk te hebben toen ik suggeeerde dat het misschien wel een dwerg zou zijn. Ik hoop dat hij uiteindelijk toch een zo normaal mogelijk leven kan leiden. Aan jouw goede zorgen zal het in ieder geval niet liggen!
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”