Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fok discussie Chihuahua's afgeleid van ander topic

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Re: Fok discussie Chihuahua's afgeleid van ander topic

Ongelezen bericht door sTefaniA »

kipo schreef:
Nanna schreef:
sTefaniA schreef: Iedereen valt hier gewoon heel erg over het uiterlijk van de gebruikte hondjes. Zogezegd ter verbetering van het ras. Volgens mij zijn de grootste problemen van het ras juist dat ze steeds kleiner worden, met grotere plopogen, ingedeukte snuitjes en bolle schedels.
Het nadeel is dat er gefokt wordt wat de markt vraagt. En ja, al die Paris Hilton grietjes en kettingrokende vette wawamamma's willen zo ieniemienie klein mogelijk.
Het liefst natuurlijk met aparte kleurtjes.
Dus zo'n hoge pet heb ik niet op van een dergelijke lookalike fok. Van die hele stamboomfok overigens ook niet hoor want op shows zie je ook bepaald gnoompjes langskomen. Uiteindelijk moeten die dezelfde markt bedienen, alleen dan dat deel met een wat dikkere portemonnee.
Die dikkere portemonnee valt ook wel mee, als ik zie wat er hier gevraagd wordt :O:

Dat haal je daarna wel in bij de DA. Mijn schoonbroer heeft een vlinderhondje van daar :ugh:
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

sTefaniA schreef: Dat haal je daarna wel in bij de DA. Mijn schoonbroer heeft een vlinderhondje van daar :ugh:
Als je al 1900,- betaald hebt voor je pup hoef je niks meer in te halen...dat zijn dus pas echt pups voor de dikke portemonnee :blauwoog:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

frank-bobby schreef: smoek ik zeg nergens dat ik het allemaal zo perfect hebt gedaan hoor
maar ik heb nooit met te kleine hondjes gefokt
of met hondjes waarbij die ogen erbijna uitvallen
Snap ik, maar jij hebt daarentegen weer andere aan fok gerelateerde dingen die op zijn zachtst gezegd nogal "discutabel" zijn :wink: Dus ja in dat opzicht is het naar mijn mening een klein beetje hypocriet dat jij iemand op zijn/haar fokbeleid veroordeeld/bekritiseerd :F:

Zelfde geldt uiteraard voor chiwi hieronder. Die kan zich ook beter niet te vaak in dergelijke discussies mengen aangezien haar fokbeleid (naar mijn persoonlijke mening) nu ook niet bepaald een kwalitatief hoogstandje is :ok:

Chihuahua schreef:
smoekie schreef:
Chihuahua schreef:
renee-uk schreef: oh het waren er meer dan 2 hoor, smoek en ik hebben dat toen nog leuk voor je uitgerekend.
open gehemelte weet ik inderdaad niet zeker en ik heb geen zin om het op te zoeken, maar het hield niet op met 2 dode pups en dàt weet ik wel heel zeker.
misschien toch een idee je hier niet als de heilige johanna te gedragen, want dat staat je van geen kanten, echt niet.
Bewijzen.
7 pups, er zijn 2 reutjes overleden, ik hield er nog 5 over, die hebben alemaal een leuke baas gevonden, Loulou, Maroussia, Nino, Snoetje en Gigi.
Ik zal het toch zeker zelf wel beter weten??? :piew:
Voor de geïnteresseerden :cool2:

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... &start=360

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... i#p5882978

Lijkt mij verstandig dat jij gewoon eens een keer je grote muil houd tegen andere "fokkers" :ok: Jij bent zelf ook 1 van die flutfokkers waarvan ik nooit en te nimmer iemand zou aanraden "daar" (bij jou dus) een pup te kopen :schrik:

Enne frank-bobby....ik heb nagenoeg nooit kritiek op jou gegeven omdat er meer dan genoeg anderen waren die al kritiek op jou hadden waar het jouw fokbeleid aangaat, maarre wat betreft ben jij naar mijn bescheiden mening nu ook niet bepaald dé aangewezen persoon om überhaupt kritiek te geven :neenee: :wink:
Goed bezig Smoek! Ik snap dat wel hoor, dat de hele dag thuis zitten en voor 3 van die blagen zorgen dag in, dag uit, behoorlijk frustrerend kan zijn en dat het dan heerlijk is om jezelf op zo'n forum even helemaal los te laten gaan, ga je gang maar hoor Smoek! :ok:
Agut kind toch. Waren die 3 "blagen" nu het enigste wat je kon verzinnen :J: Zielig hoor.

Mocht je het nog niet in de gaten hebben. Ik bekritiseer jou als fokker/fukker zijnde. Ik bekritiseer jouw "fokbeleid" die je er na houd :ok:
ik bekritiseer jou als persóón niet :neenee: Maar goed, je moet toch iets verzinnen he, kun jij ook niks aan doen hoor kind :J:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Fok discussie Chihuahua's afgeleid van ander topic

Ongelezen bericht door crutz »

smoekie schreef:
frank-bobby schreef: smoek ik zeg nergens dat ik het allemaal zo perfect hebt gedaan hoor
maar ik heb nooit met te kleine hondjes gefokt
of met hondjes waarbij die ogen erbijna uitvallen
Snap ik, maar jij hebt daarentegen weer andere aan fok gerelateerde dingen die op zijn zachtst gezegd nogal "discutabel" zijn :wink: Dus ja in dat opzicht is het naar mijn mening een klein beetje hypocriet dat jij iemand op zijn/haar fokbeleid veroordeeld/bekritiseerd :F:

Zelfde geldt uiteraard voor chiwi hieronder. Die kan zich ook beter niet te vaak in dergelijke discussies mengen aangezien haar fokbeleid (naar mijn persoonlijke mening) nu ook niet bepaald een kwalitatief hoogstandje is :ok:

Chihuahua schreef:
smoekie schreef:
Chihuahua schreef: Bewijzen.
7 pups, er zijn 2 reutjes overleden, ik hield er nog 5 over, die hebben alemaal een leuke baas gevonden, Loulou, Maroussia, Nino, Snoetje en Gigi.
Ik zal het toch zeker zelf wel beter weten??? :piew:
Voor de geïnteresseerden :cool2:

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... &start=360

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... i#p5882978

Lijkt mij verstandig dat jij gewoon eens een keer je grote muil houd tegen andere "fokkers" :ok: Jij bent zelf ook 1 van die flutfokkers waarvan ik nooit en te nimmer iemand zou aanraden "daar" (bij jou dus) een pup te kopen :schrik:

Enne frank-bobby....ik heb nagenoeg nooit kritiek op jou gegeven omdat er meer dan genoeg anderen waren die al kritiek op jou hadden waar het jouw fokbeleid aangaat, maarre wat betreft ben jij naar mijn bescheiden mening nu ook niet bepaald dé aangewezen persoon om überhaupt kritiek te geven :neenee: :wink:
Goed bezig Smoek! Ik snap dat wel hoor, dat de hele dag thuis zitten en voor 3 van die blagen zorgen dag in, dag uit, behoorlijk frustrerend kan zijn en dat het dan heerlijk is om jezelf op zo'n forum even helemaal los te laten gaan, ga je gang maar hoor Smoek! :ok:
Agut kind toch. Waren die 3 "blagen" nu het enigste wat je kon verzinnen :J: Zielig hoor.

Mocht je het nog niet in de gaten hebben. Ik bekritiseer jou als fokker/fukker zijnde. Ik bekritiseer jouw "fokbeleid" die je er na houd :ok:
ik bekritiseer jou als persóón niet :neenee: Maar goed, je moet toch iets verzinnen he, kun jij ook niks aan doen hoor kind :J:
Ehm Smoek, als ik t goed onthouden heb heb jij ooit EB gefokt, ook niet een ras & doorgaans fokbeleid wat zonder zonde is.....
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

crutz schreef:Ehm Smoek, als ik t goed onthouden heb heb jij ooit EB gefokt, ook niet een ras & doorgaans fokbeleid wat zonder zonde is.....
Helaas moet ik je teleurstellen Crutz.... :flower: je geheugen heeft je in de steek gelaten :cool2:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: ronja 61 dagen drachtig eb heeft weeen.

Ongelezen bericht door -Saskia- »

sTefaniA schreef:
-Saskia- schreef:
sTefaniA schreef:Als je echt iets voor een ras wil doen dan doe je dat officieel, op die manier kan je nog iets bijdragen en veranderen. Op alle andere manieren ben je gewoon bezig met fokken maar niet met het verbeteren van een ras.
Ik ben het met je stuk tekst eens, behalve dit. Soms is verbetering van het ras nog erg moeilijk bínnen het officiële circuit.
Het is moeilijk, maar zonder stamboom is het al bijna onmogelijk. De honden die je fokt komen namelijk nooit in het officiële circuit terecht. Niemand met stamboomhonden zal je boomloze reu willen gebruiken want niemand weet waar hij vandaan komt en wat hij mankeert.
Bij sommige rassen is het niet zo uitzonderlijk. Dan denk ik aan honden waarbij prestatie belangrijker is dan looks.
Het wordt moeilijker en moeilijker om werklijn border collies aan te keuren in België bijvoorbeeld. Hoe wil je dan het ras verbeteren binnen de FCI? Dat gaat niet.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

smoekie schreef:
crutz schreef:Ehm Smoek, als ik t goed onthouden heb heb jij ooit EB gefokt, ook niet een ras & doorgaans fokbeleid wat zonder zonde is.....
Helaas moet ik je teleurstellen Crutz.... :flower: je geheugen heeft je in de steek gelaten :cool2:

mijn excuses dan :flower: ....geen zin& tijd om het na te zoeken ;-)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

kipo schreef: Die dikkere portemonnee valt ook wel mee, als ik zie wat er hier gevraagd wordt :O:
:eek:
Jeetje, en dan nog zo veel pups te koop hebben... Het broodfokgehalte ligt er wel héél dik bovenop zeg!
Prijzen van 1.899 euro, 1.499 euro en ook speciale aanbiedingen van slechts 699 euro...
En ik vrees dat ze nog als warme broodjes over de toonbank gaan daar ook. Bizar.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:O: kolore zeg wat een bedrag, - echt mode hondjes, zo gauw mogelijk heel Nederland overspoelen ermee, des te sneller is het over met de hipe, jammer van het ras, dat dan weer wel :ugh:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Tara schreef:
bouvierpoedel schreef:
Hoeveel stamboom honden komen in de fok terecht dan.?
Dat vind ik helemaal niet interessant, ik vind het veel interessanter hoeveel van die honden er in de fokkerij KUNNEN komen.
Regeren is immers vooruitzien, en door zonder stamboom te fokken, diskwalificeer je die honden al op voorhand van de stamboekfokkerij.
Dat vind ik zonde, en dat is wat ik bedoel te zeggen.
Veel mensen realiseren zich totaal niet hoe waardevol hun eigen hond voor de fokkerij zou kunnen zijn.
Voor een gezonde genenpoel is het immers het beste om met zoveel mogelijk individuen, zo min mogelijk nesten te fokken.
Dus: liever met 50 honden fokken, en die allemaal 1 nest laten krijgen, dan met 25 honden fokken, die allemaal 2 keer een nest krijgen.
Gesloten stamboeken zijn ook een doodlopend spoor voor hondenrassen, en het zou alleen maar prachtig zijn als daar wat aan gedaan kon worden.
En denk vooral niet dat ik een stamboom zo vreselijk overwaardeer hoor, het is niet meer dan een afstammingsbewijs.
Maar voor gerichte fokkerij zul je toch moeten registreren wie wat doet, en daar heb je die stamboeken voor nodig.

Ik word een beetje flauw van die eeuwige discussie over wel of niet met boom.
Rücksichtlos met stamboom fokken is niet goed, en zonder boom maar wat aanfukken is ook niet goed.
Er zit nog zoveel tussen die twee uitersten.
Helemaal eens! :ok:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tara schreef:
bouvierpoedel schreef:
Dat vind ik helemaal niet interessant, ik vind het veel interessanter hoeveel van die honden er in de fokkerij KUNNEN komen.
Regeren is immers vooruitzien, en door zonder stamboom te fokken, diskwalificeer je die honden al op voorhand van de stamboekfokkerij.
Veel mensen realiseren zich totaal niet hoe waardevol hun eigen hond voor de fokkerij zou kunnen zijn.
Voor een gezonde genenpoel is het immers het beste om met zoveel mogelijk individuen, zo min mogelijk nesten te fokken.
Dus: liever met 50 honden fokken, en die allemaal 1 nest laten krijgen, dan met 25 honden fokken, die allemaal 2 keer een nest krijgen.
Gesloten stamboeken zijn ook een doodlopend spoor voor hondenrassen, en het zou alleen maar prachtig zijn als daar wat aan gedaan kon worden.
En denk vooral niet dat ik een stamboom zo vreselijk overwaardeer hoor, het is niet meer dan een afstammingsbewijs.
Maar voor gerichte fokkerij zul je toch moeten registreren wie wat doet, en daar heb je die stamboeken voor nodig.

Rücksichtlos met stamboom fokken is niet goed, en zonder boom maar wat aanfukken is ook niet goed.

Ik zou dan ook beginnen met aankeuren van boomloze honden die in ieder geval rastypisch zijn en vooral testen op gezondheid en gedrag. Vervolgens die opnemen met een bijlage in het stamboek en de eerste generatie pups aankeuren en bij goedkeuring met een 'halve' stamboom opnemen en de tweede generatie weer keuren en dan een volledige stamboom geven.
Daarnaast zou ik bij rassen die in de gevarenzone zitten, gewoon een ander (gezond) ras inkruisen en opnieuw beginnen.
Bij de collies hebben ze dat in de jaren '60 ook gedaan. De zgn. 'Hollandse' collie werd afgekeurd, werd ook niet meer geaccepteerd op shows en er werden ook geen stambomen meer afgegeven. Vervolgens is men opnieuw begonnen met het invoeren van collies uit Engeland.
Het kán dus wel: uithuilen en opnieuw beginnen. :wink:

Edit: en vooral ophouden met dat eeuwige gezeur over een verkeerd vlekje, überhaupt een vlekje, 2cm te groot of te klein, een verkeerde kleur of te grote dekplaten, etc.
Fokuitsluitend mogen m.i. alleen zaken op gezondheid- en/of gedragsgebied zijn.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

lieke schreef: Ik zou dan ook beginnen met aankeuren van boomloze honden die in ieder geval rastypisch zijn en vooral testen op gezondheid en gedrag. Vervolgens die opnemen met een bijlage in het stamboek en de eerste generatie pups aankeuren en bij goedkeuring met een 'halve' stamboom opnemen en de tweede generatie weer keuren en dan een volledige stamboom geven.
Daarnaast zou ik bij rassen die in de gevarenzone zitten, gewoon een ander (gezond) ras inkruisen en opnieuw beginnen.
Bij de collies hebben ze dat in de jaren '60 ook gedaan. De zgn. 'Hollandse' collie werd afgekeurd, werd ook niet meer geaccepteerd op shows en er werden ook geen stambomen meer afgegeven. Vervolgens is men opnieuw begonnen met het invoeren van collies uit Engeland.

Edit: en vooral ophouden met dat eeuwige gezeur over een verkeerd vlekje, überhaupt een vlekje, 2cm te groot of te klein, een verkeerde kleur of te grote dekplaten, etc.
Ook eens. :ok:
Met het eerste deel, maar vooral met je edit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou me niet druk maken over wat er tegenwoordig gefokt wordt. Wil je traanogen? Neem dan een Ambull. Wil je miskramen, neem dan een Engels bull. Wel je bolle ogen, neem dan een mops of een Italiaanse Greyhound. Wil je gammele honden, neem dan een Duitse herder uit 100% showfok van een doorgeslagen kennel.
Natuurlijk zitten er ook misstanden in de fokkerij van de chihuahua. Maar daarin is niks erger dan wat je vindt in andere rassen hoor. Echt niet.

Ik denk dat chihuahua's een soort van reactie oproepen omdat ze zo klein zijn en geassocieerd worden met truttige imago's. Maar de misstanden waar men over spreekt vindt je in elk ras. Een hele kleine chi is in niks erger dan een hele grote dog hoor. :U:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

lieke schreef:
Tara schreef:
bouvierpoedel schreef:

Ik zou dan ook beginnen met aankeuren van boomloze honden die in ieder geval rastypisch zijn en vooral testen op gezondheid en gedrag. Vervolgens die opnemen met een bijlage in het stamboek en de eerste generatie pups aankeuren en bij goedkeuring met een 'halve' stamboom opnemen en de tweede generatie weer keuren en dan een volledige stamboom geven.

Juist mensen moeten eens ophouden tot in de puntjes te gaan regeren.
Mooi hoor al dat stamboom gedoe ,maar de praktijk leert dat mensen gewoon een leuke huishond willen en dat het overgrote deel van de fokkers gewoon het hele nest verkopen als huishond.
Dus wat nu fokken om het ras te behouden als al die nesten gewoon als huishond weggaan en nooit mee gefokt gaat worden.
Wat nu stamboom voor als er ooit mee gefokt gaat worden.
Meeste mensen donderen die stamboom in de kast of la en weet het kreng geen eens meer te vionden laat staan dat ze weten wie de ouders zijn of kennelnaam .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

laeken schreef:Ik zou me niet druk maken over wat er tegenwoordig gefokt wordt. Wil je traanogen? Neem dan een Ambull. Wil je miskramen, neem dan een Engels bull. Wel je bolle ogen, neem dan een mops of een Italiaanse Greyhound. Wil je gammele honden, neem dan een Duitse herder uit 100% showfok van een doorgeslagen kennel.
Natuurlijk zitten er ook misstanden in de fokkerij van de chihuahua. Maar daarin is niks erger dan wat je vindt in andere rassen hoor. Echt niet.

Ik denk dat chihuahua's een soort van reactie oproepen omdat ze zo klein zijn en geassocieerd worden met truttige imago's. Maar de misstanden waar men over spreekt vindt je in elk ras. Een hele kleine chi is in niks erger dan een hele grote dog hoor. :U:
Dat ook. :ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
BellaDonna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mixje Bella en Chihuahua Donna

Ongelezen bericht door BellaDonna »

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen, maar toch even een reaktie.

Ook ik hoop een nestje wawa's te fokken, mijn Donna (2,7kg) is dit weekend gedekt door Lucky (3,3kg)
Beide met stamboom, beide getest en helemaal goed bevonden, beide van goed karakter.

Veel fokkers hoor je zeggen dat ze het ras willen verbeteren, maar ik denk dat we met wawa's ons beter kunnen richten op het herstellen van het ras. Eerst maar eens zorgen dat er weer voldoende gezonde hondjes komen!

Ik ben dan ook tegen op de korte neusjes, de modekleurtjes, de T-cupjes en al die dingen die de gezondheid ondermijnen. Chihuahua's zijn erg leuke hondjes, maar ze moeten ook wel echt hond kunnen zijn, lekker rennen, door de modder rollen, leuk sociaal spelen met andere hondjes zonder daarbij rochelend ter aarde te storten (bij wijze van spreken)
Al jaren is bij de fokkers naar mijn mening te veel gekeken naar het uiterlijk en te weinig naar karakter en gezondheid. Zie dat maar weer eens recht te breien... :ugh:

Dat was voor mij de enige reden om een nestje te fokken met mijn zeer gezonde en sociale Donna. Goed om die genen in de genenpool te behouden. En voor de diversiteit binnen de genenpool ben ik dan ook echt op zoek gegaan naar een niet veel gebruikte dekreu (dus geen modekeurtje) zonder concessies te doen tav. gezondheid en karakter.

Dus volgens mij is het nog steeds wel mogelijk om op een verantwoorde manier Chihuahua's te fokken, je moet er alleen wel je best voor willen doen. èn ook geld willen investeren wat je ws niet terug gaat verdienen. èn een dikke huid hebben, want kritiek komt er toch wel...

Wat betreft de prijzen; ik vind een bedrag rond de €1000 heel redelijk voor een verantwoord gefokte stamboom Chihuahua. De meeste wawa's krijgen maar iets van 4 pupjes, dus vergelijk dat eens met de totale nestprijs van grote honden die zo'n 8 tot 10 pupjes krijgen!
Bedragen boven de €1500 vind ik echt overdreven voor een Chi.
Afbeelding
Chihuahuakennel http://belladonnandi.nl/
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

klinkt goed belladonna. alleen heb je wel een foute onderschriftfoto :-) kuitenbijtertje! hihi

1000 euro vind ik trouwens schandalig voor een wawa pup. eigenlijk al snel voor een pup van welk ras dan ook.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

bouvierpoedel schreef: Mooi hoor al dat stamboom gedoe ,maar de praktijk leert dat mensen gewoon een leuke huishond willen en dat het overgrote deel van de fokkers gewoon het hele nest verkopen als huishond.
Dus wat nu fokken om het ras te behouden als al die nesten gewoon als huishond weggaan en nooit mee gefokt gaat worden.
Wat nu stamboom voor als er ooit mee gefokt gaat worden.
Meeste mensen donderen die stamboom in de kast of la en weet het kreng geen eens meer te vionden laat staan dat ze weten wie de ouders zijn of kennelnaam .
Mijn ervaring is dat (in ieder geval bij de Laekense) mensen die in eerste instantie een leuke huishond hebben uitgekozen in een later stadium hun leuke huishond toch willen en gaan inzetten om een nest mee te fokken. :wink:
Zo ben ik zelf ook begonnen, en zo zijn er meerdere van de door mij gefokte honden die als huishond zijn weggegaan (want dat gaan ze allemaal) toch gebruikt voor de fok.
Het 1 hoeft het ander niet in de weg te staan. :wink:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tara schreef:
LongFields schreef:
lieke schreef: Ik zou dan ook beginnen met aankeuren van boomloze honden die in ieder geval rastypisch zijn en vooral testen op gezondheid en gedrag. Vervolgens die opnemen met een bijlage in het stamboek en de eerste generatie pups aankeuren en bij goedkeuring met een 'halve' stamboom opnemen en de tweede generatie weer keuren en dan een volledige stamboom geven.

Ook eens. :ok:
Met het eerste deel, maar vooral met je edit.
Ik ben helemaal voor, alleen moet je heel erg veel neuzen dezelfde richting op zien te krijgen om dat voor elkaar te krijgen.
En dat is echt nog een heel, heel, héél erg lange en moeizame weg. :ugh:

Als ik ooit de hoofdprijs in de loterij win, ga ik gewoon zelf aan de slag. :lol1: Ik koop bij een paar favoriete kennels in Amerika, Duitsland en Engeland wat honden.

Shows interesseren me niet, rv's ook niet en ik laat gewoon een gewéldige website bouwen waarop ik ga adverteren, koop vervolgens wat zendtijd bij de tv en radio in om mijn filosofie te ventileren. :pffff:

:mrgreen:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Boutje schreef: Strikt volgens de regels hier in België zou ook jouw nest niet mogen, een reu van boven de 3 kilo krijgt helaas geen fokcertificaat meer. En ja, ze wegen effectief op sommige shows heb ik ondertussen ontdekt. (laatste show in Genk bijvoorbeeld)
Ik vind het jammer dat België zo streng is geworden met het afgeven van stambomen. Nu dat alleen nog maar gebeurt als de ouders een fokcertificaat hebben, sluit je een flink deel van de rashondenpopulatie uit, zoals honden die bij wijze van spreken maar 1 gram boven het verlangde maximumgewicht zitten.

Aan de andere kant kan in België, in tegenstelling tot nu in Nederland, wel een hond aangekeurd worden voor een ras. Dat is weer een voordeel, maar ik denk niet dat dit voordeel opweegt tegen het nadeel van het moeten behalen van een fokcertificaat.
Loek
Zeer actief

Re: ronja 61 dagen drachtig eb heeft weeen.

Ongelezen bericht door Loek »

mexcicaantje 1970 schreef:ja stuitligging kan zeker gewoon geboren worden komt ook wel vaker voor bij de chihuahua maar de chihuahua is dan ook wel een veel kleiner ras maar als ik zie dat mijn teef naar de nodige persweeen nog geen resultaat heeft ga ik geen onnodig risico lopen en voel dat de potjes nog niet over de rand zijn na vele mallen te hebben geperst! zo doende heb ik laten ingrijpen maar komt zeker voor ook bij de chihuahua allen kost het dan wel heel veel moeite om ze er uit te krijgen.
Het zou werkelijk waar verboden moeten worden om nog met dit ras te fokken !
Het is puur dierenleed, niet meer en niet minder :roll:
Een hond moet normaal kunnen bevallen, zonder toestanden en als dat niet kan is er iets heel essentieels fout met het ras!
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

En dit vind ik er ook niet heel erg in balans uitzien:

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
Inge O schreef:
maar deze heb je jammer genoeg net zo goed

Afbeelding
Dat vind ik nog steeds geen plopogen. Een wat typisch gevormd hoofd, dat wel.
Plopogen is voor mij dit, met van die ondiepe oogkassen.
Afbeelding
Die van die Mops is wel héél extreem. Ik vind het ook al verre van normaal als de ogen inclusief oogkassen zo mega uitsteken als bij het voorbeeld van Inge, en die van mij. Het koppie op de foto wat jij geplaatst hebt is veel gematigder. Maar je zal net zo goed een foto kunnen opduiken van een Mops die niet van die extreme plopogen heeft natuurlijk:

Afbeelding

Het is maar net welk plaatje je kiest. :wink:
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

LongFields schreef:
Nanna schreef:
Inge O schreef:
maar deze heb je jammer genoeg net zo goed

Afbeelding
Dat vind ik nog steeds geen plopogen. Een wat typisch gevormd hoofd, dat wel.
Plopogen is voor mij dit, met van die ondiepe oogkassen.
Afbeelding
Die van die Mops is wel héél extreem. Ik vind het ook al verre van normaal als de ogen inclusief oogkassen zo mega uitsteken als bij het voorbeeld van Inge, en die van mij. Het koppie op de foto wat jij geplaatst hebt is veel gematigder. Maar je zal net zo goed een foto kunnen opduiken van een Mops die niet van die extreme plopogen heeft natuurlijk:

Afbeelding

Het is maar net welk plaatje je kiest. :wink:
wel grappig
die ene mops heeft betere ogen en die anderen weer meer een neus
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

frank-bobby schreef: wel grappig
Dat zag ik ook maar daar ging het hier niet om. Die neusrimpel en extreem nauwe neusgaten had ik gezien. Het hondje waar Nanna de foto van geplaatst heeft, heeft ook erg smalle neusgaten trouwens, kijk maar eens goed.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

LongFields schreef:
kipo schreef: Die dikkere portemonnee valt ook wel mee, als ik zie wat er hier gevraagd wordt :O:
:eek:
Jeetje, en dan nog zo veel pups te koop hebben... Het broodfokgehalte ligt er wel héél dik bovenop zeg!
Prijzen van 1.899 euro, 1.499 euro en ook speciale aanbiedingen van slechts 699 euro...
En ik vrees dat ze nog als warme broodjes over de toonbank gaan daar ook. Bizar.
Ik kom bijna in de verleiding om ook chihuahua´s te gaan fokken.... :8):
Nee, zonder gekheid, verantwoord fokken hangt, wat mij betreft, niet van een stamboom af. Bij de rashondenfokkers zit net zo goed een hoop kaf tussen het koren en als leek een verantwoord gefokte hond zoeken, is echt niet heel eenvoudig. De meeste mensen zoeken gewoon een leuke hond en willen daar niet eerst een hele studie naar ras, bloedlijnen en, al dan niet verborgen, agenda´s van fokkers voor hoeven doen.
Anderzijds zou ik het wel oprecht jammer vinden als de rashond zou verdwijnen. Voor een boel rassen zou het, naast het opengooien van de stamboeken, wellicht ook al schelen als er meer individuen in de fok terecht zouden komen. Is het toch niet zo gek om het publiek wijs te maken dat het beter is voor een teefje om een nestje te krijgen voordat ze gesteriliseerd wordt :wink:
Tara schreef: Dat moeten die meeste mensen dan maar weten, ik probeer te fokken om het ras te behouden zoals het hoort te zijn.
En je kunt de markt maar ergens mee verzadigen, laten we er dan wel allemaal als fokker naar streven om die markt zo divers mogelijk te houden.
Dit vind ik heel mooi. Ik heb een hekel aan `het ras verbeteren´ Op de eerste plaats zijn de meeste rassen met een duidelijk gebruiksdoel ontstaan en wordt met dat doel in deze tijd nog maar zelden iets gedaan en op de tweede plaats zijn de meeste rassen er niet bepaald op vooruit gegaan, dus waar die verbetering nou inzit, is mij een raadsel.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

kipo schreef:Is het toch niet zo gek om het publiek wijs te maken dat het beter is voor een teefje om een nestje te krijgen voordat ze gesteriliseerd wordt :wink:
Het probleem zit hem zelden in het aantal teefjes dat wordt ingezet. Probeer heden ten dage maar eens een geschikte dekreu te vinden. Dat is vele malen moeilijker, zo heb ik zelf ervaren. Bij een ras wat sowieso al klein is in aantallen natuurlijk, maar ook bij in aantallen grotere rassen wordt de genetische diversiteit ernstig beknot door het massaal achter dezelfde reu aanrennen, omdat die zo gemakkelijk beschikbaar is.
Veel goede reuen zijn slecht zichtbaar, omdat ze niet op shows of andere evenementen te zien zijn. Je moet ernstig goed zoeken om die honden boven water te krijgen, soms lukt het via collega-fokkers maar die hebben ook niet allemaal nog zicht op wat ze gefokt hebben helaas. En heb je zo'n hond gelocaliseerd, dan is het ook niet eenvoudig om de eigenaar ervan te overtuigen van het belang om die hond te mogen gebruiken. Veel eigenaren vinden het wel gescheten dat hun hond nodig zou zijn om het ras voor de toekomst te kunnen behouden. Zij hebben toch gewoon hún hond van dat ras, dat is het enige wat telt (en nog logisch ook).
Chihuahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 8

Ongelezen bericht door Chihuahua »

Ik vind rond de 750 euro voor een chihuahua met stamboom die gewoon lekker ergens als huishondje terecht komt meer dan zat...
Er zijn echt nog maar zeer weinig mensen te vinden die zoveel nog uitgeven voor een huishondje, en geef ze eens ongelijk, als je een nest van 4 pups hebt en je vraagt 1000 euro per pup verdien je er flink op hoor... :19:
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

LongFields schreef:
frank-bobby schreef: wel grappig
Dat zag ik ook maar daar ging het hier niet om. Die neusrimpel en extreem nauwe neusgaten had ik gezien. Het hondje waar Nanna de foto van geplaatst heeft, heeft ook erg smalle neusgaten trouwens, kijk maar eens goed.
ja dat wel ja maar viel mij gewoon op
Afbeelding
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Tara schreef:
JYBD schreef:Tjeetje, ik dacht, even kijken of er pupsels zijn.

Nou er zijn er dus 3,..gefeliciteerd met het kleine spul. :D

Maar wat een discussie weer en dat in iets dat als geboorte topic begon.

Ik heb het vluchtig doorgelezen en wat ik het meest tegen gekomen ben is,..2 kilo.

Goed, ik trek me weer terug hier, heb geen verstand van fokken en wil me er daarom ook niet mee bemoeien.
Als je nou even het oorspronkelijke topic opzoekt, dan word je op je wenken bediend. :wink:
Bedankt voor de tip, ga dat eens even doen,.. :wink:
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”