Het allergrootste nadeel van mijn ras vind ik dat ze hem heel vaak vergelijken met Hatchi.
Ik hoor altijd heel veel mensen roepen dat ze hem zo prachtig vinden, en dat ie zo goed luistert. Zo'n hond willen zij ook, waar heb ik die gekocht??? Ze hebben laatst die film nog gezien, en nou zien ze hem in het echt! Zie je wel dat Akita's zulke schatjes zijn? Hatchi was dat ook. (Los van het feit dat Aiko een Amerikaan is, en geen Inu, maar dat terzijde)
Zucht...
-Iedere dag netjes mij mee naar het werk brengen?
-En daarna weer netjes terugkeren naar huis?
-Zich laten aanhalen door vreemden?
-Tijdens het zitten een andere hond voorbij zien komen die contact met hem maakt, en gewoon op het gatje blijven zitten en de hond geen blik waardig gunnen? Niet eens eventjes verhaal halen waarom die hond zich op ZIJN territorium bevindt (Lees: de hele wereld)?
-Dag in dag uit, gedurende 13 jaar lang op dezelfde plek terugkeren , treurend om het feit dat ik er niet meer ben?
Toen ik die film opzette, en Aiko verwijtend aankeek, lachtte hij zich nog net niet de ballen uit zijn vacht... De enige reden dat Aiko zo lang naar steeds dezelfde plek zou terugkeren, is wanneer hij daar steenvast iets te vreten zou krijgen, anders niet.
Een Akita is voor mij een prachtras, ik hou van zijn eigenzinnige, zelfreddende karakter en zijn typische 'val dood, doe het zelf'-blik als een commando hem niet uitkomt. Des meer reden om fanatiek met hem te trainen. Mensen zien, als ik geluk heb, een hond die lief luistert en netjes gaat zitten bij een stoeprand. En pas weer meeloopt als ik hem het commando geef. Hoe braaf! Wat ze NIET zien is:
-Dat ik elke dag van de week, uren achter elkaar, vanaf het eerste moment dat ik hem heb zo bezig met hem ben om NIET de eigenschappen de overhand te laten nemen. Als het aan meneer ligt, gaat ie jagen, patsen bij iedere reu die hij tegen komt, opdringen bij teven als ie ze moet, en als ie die niet moet afsnauwen. Het is geen ras die je doodgemoedereerd maar in een groep honden kunt gooien.
-Ik ken zijn zeer minieme tekenen. Aiko is geen hond die altijd maar loopt te grauwen en te snauwen naar andere honden. Als ie stil is...DAN moet ik opletten.
Ik zou een Akita zeer zeker niet aanraden bij mensen die hem zouden willen hebben, alleen al vanwege zijn mooie uiterlijk. Je moet verrekte sterk in je schoenen staan wil je een Akita hebben waarmee je normaal mee over straat kan gaan. Daar heb je echt wel een dosis raskennis bij nodig. Al met al wist ik wat ik aan de lijn en in huis zou krijgen.