Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nadeel van je ras

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Nadeel van je ras

Ongelezen bericht door lieke »

renee-uk schreef:
lieke schreef:
Inge O schreef:

ben ik niet met je eens :pffff: ....... :F: :F: http://www.vandehuppelhoeve.be/de_hovawart.html

Jij bent de bekende uitzondering die de regel bevestigd. :cheer:

(Zijn we nou weer vriendjes, pleazzzz?)
nee hoor, marjoleine geeft ook heel duidelijk de pro's en contra's van haar rassen op haar site.

ik denk dat de 'fout' nog niet eens zo bij de fokkers ligt, het is meer de algemene info die hoognodig uitgebreid moet worden met de mindere kanten van een ras.

Natuurlijk generaliseer ik, Renée. Maar het gros van de fokkers (en dan heb ik het zeker niet over één specifiek ras) heeft op de website een soortement propaganda staan over hun ras. Hoe geweldig, leuk, prachtig, etc. het ras wel niet is. Alle superlatieven worden zo ongeveer uit de kast gehaald.
Hetzelfde laken een pak bij rasverenigingen. Ook daar natuurlijk uitzonderingen.

Overigens vind ik de doorsnee fokker hier op het HF óók een gunstige uitzondering op de regel. De meeste fokkers die ik irl tegenkom vind ik over het algemeen niet overlopen van kennis en/of deskundigheid. De meesten zijn het stadium van 'o leuk, ik heb wat tijd over en ik heb een leuk rashondje. Laten we eens een kennel beginnen.' :cheer:
Om vervolgens doodsbenauwd achter de gevestigde oude orde aan te (blijven) lopen en vooral niet zélf nadenken.

(Sorry als ik nu een beetje te cynisch ben. :oeps: )
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

lieke schreef:
renee-uk schreef:
lieke schreef:
Inge O schreef:

ben ik niet met je eens :pffff: ....... :F: :F: http://www.vandehuppelhoeve.be/de_hovawart.html

Jij bent de bekende uitzondering die de regel bevestigd. :cheer:

(Zijn we nou weer vriendjes, pleazzzz?)
nee hoor, marjoleine geeft ook heel duidelijk de pro's en contra's van haar rassen op haar site.

ik denk dat de 'fout' nog niet eens zo bij de fokkers ligt, het is meer de algemene info die hoognodig uitgebreid moet worden met de mindere kanten van een ras.

Natuurlijk generaliseer ik, Renée. Maar het gros van de fokkers (en dan heb ik het zeker niet over één specifiek ras) heeft op de website een soortement propaganda staan over hun ras. Hoe geweldig, leuk, prachtig, etc. het ras wel niet is. Alle superlatieven worden zo ongeveer uit de kast gehaald.
Hetzelfde laken een pak bij rasverenigingen. Ook daar natuurlijk uitzonderingen.

Overigens vind ik de doorsnee fokker hier op het HF óók een gunstige uitzondering op de regel. De meeste fokkers die ik irl tegenkom vind ik over het algemeen niet overlopen van kennis en/of deskundigheid. De meesten zijn het stadium van 'o leuk, ik heb wat tijd over en ik heb een leuk rashondje. Laten we eens een kennel beginnen.' :cheer:
Om vervolgens doodsbenauwd achter de gevestigde oude orde aan te (blijven) lopen en vooral niet zélf nadenken.

(Sorry als ik nu een beetje te cynisch ben. :oeps: )
rasverenigingen ben ik zeker met je eens, daar zou het moeten beginnen, want daar is waarschijnlijk ook waar mensen het eerste kijken.
en vaak staan op de site van de rv ook fokkers vermeld en worden de pupkopers in spé daarheen geleid.
en dan is het cirkeltje weer rond.
het zou natuurlijk het fijnst zijn als gewoon iedereen die naar buiten treedt met een ras de plus- en de minpunten vermeldt, pas dan kan een pupkoper een weloverwogen keus maken; voor de pup in kwestie beter maar voor die pupkopers ook.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

renee-uk schreef: het zou natuurlijk het fijnst zijn als gewoon iedereen die naar buiten treedt met een ras de plus- en de minpunten vermeldt, pas dan kan een pupkoper een weloverwogen keus maken; voor de pup in kwestie beter maar voor die pupkopers ook.
Ik heb dat ook gewoon gedaan in de tijd dat ik fokte, en doe dat eigenlijk nog steeds. In de eerste contacten met potentiële eigenaren kwamen eerst de negatieve aspecten van het ras aan bod. Als ze daardoor niet afgeschrikt waren en nog net zo enthousiast als er voor dan had ik ook nog wel de positieve aspecten voor ze. Voor mij was het op die manier handig een schifting te maken tussen de personen die jet ras vooral waardeerden om het uiterlijk en de personen die daar doorheen keken.
Laatst gewijzigd door LongFields op 03 mar 2014 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

LongFields schreef:
renee-uk schreef: het zou natuurlijk het fijnst zijn als gewoon iedereen die naar buiten treedt met een ras de plus- en de minpunten vermeldt, pas dan kan een pupkoper een weloverwogen keus maken; voor de pup in kwestie beter maar voor die pupkopers ook.
Ik heb dat ook gewoon gedaan in de tijd dat ik fokte, en doe dat eigenlijk nog steeds. In de eerste contacten met potentiële eigenaren kwamen eerst de negatieve aspecten van het ras aan bod. Als ze daardoor niet afgeschrikt waren en nog net zo enthousiast als er voor. Dan had ik ook nog wel de positieve aspecten voor ze. Voor mij was het op die manier handig een schifting te maken tussen de personen die jet ras vooral waardeerden om het uiterlijk en de personen die daar doorheen keken.
zo hoort het gewoon ook :ok:
raar toch dat je een uitzondering op de regel bent als je dat doet :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ook helemaal eens met Lieke.
Het is toch niet zo moeilijk te bedenken wat voor een ander een mogelijk nadeel aan jouw ras zou kunnen zijn, ook al ervaar je dat zelf niet zo of til je er niet zo zwaar aan. :denken:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Staffordshire bull terrier oude type; Hondagressie, veel jachtinstinct, de neiging hebben tot door te draven, geen grenzen accepteren, moeten beschermen tegen zichzelf, hyper, eigenwijs als in "ik wil links dus ik ga links ook al ben ik aangelijnd en jij loopt naar rechts".

Akita: Stoïcijns, lichtelijk autistisch, moeilijke eters, nauwelijks will to please, vaak lastig kunnen loslopen, niet sociaal naar vreemde honden/mensen.

Bij mijn honden heb ik de meeste last van Jigzy haar jaaggedrag. In de praktijk houdt dat in dat zij veel vaker aangelijnd is dan zou hoeven. Kiyoshi is een brave beer en kan eigenlijk overal loslopen. Het is een roedelhond dus dat gedoe wat mensen doen om hun hond te laten zitten bij de stoep hoeft allemaal niet. Als ik loop, loop hij. Sta ik stil, staat hij stil. Hij heeft helemaal geen commando's nodig en blijft altijd in de buurt.
Een combinatie van mijn 2 zou echt de perfecte hond zijn :mrgreen:
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Nou ja, veel mensen basseren de kennis van 'hun' ras op hun eigen honden. Naast dat het te eenzijdige informatie is, blijft het feit dat liefde blind maakt.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

DeDiana schreef: Het is toch niet zo moeilijk te bedenken wat voor een ander een mogelijk nadeel aan jouw ras zou kunnen zijn, ook al ervaar je dat zelf niet zo of til je er niet zo zwaar aan. :denken:
Ik geloof ook niet dat dat een probleem is voor het gros van de mensen die op 1 van de 11 pagina's van dit topic hun reactie glaatst hebben hoor. :wink:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Sanchis schreef:Nou ja, veel mensen basseren de kennis van 'hun' ras op hun eigen honden. Naast dat het te eenzijdige informatie is, blijft het feit dat liefde blind maakt.
Dat zou wel heel erg dom zijn als je van een bepaald ras houdt. Eerlijkheid duurt het langst.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
petertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): american staffordshire terrier

Ongelezen bericht door petertje »

Valerie schreef:Staffordshire bull terrier oude type; Hondagressie, veel jachtinstinct, de neiging hebben tot door te draven, geen grenzen accepteren, moeten beschermen tegen zichzelf, hyper, eigenwijs als in "ik wil links dus ik ga links ook al ben ik aangelijnd en jij loopt naar rechts".

Akita: Stoïcijns, lichtelijk autistisch, moeilijke eters, nauwelijks will to please, vaak lastig kunnen loslopen, niet sociaal naar vreemde honden/mensen.

Bij mijn honden heb ik de meeste last van Jigzy haar jaaggedrag. In de praktijk houdt dat in dat zij veel vaker aangelijnd is dan zou hoeven. Kiyoshi is een brave beer en kan eigenlijk overal loslopen. Het is een roedelhond dus dat gedoe wat mensen doen om hun hond te laten zitten bij de stoep hoeft allemaal niet. Als ik loop, loop hij. Sta ik stil, staat hij stil. Hij heeft helemaal geen commando's nodig en blijft altijd in de buurt.
wow, een staff en akita? wat moet jij een geduldig mens zijn :D

om nog ff op fokkers terug te komen, ik weet toevallig een staoord fokker die een nest heeft, en die schift weel degelijk , mailtjes met dingens als hoe breed word die hond reageert hij niet ens op, en hij heeft al een paar potentiele kopers die langskwamen geweigerd.
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Sanchis schreef:Nou ja, veel mensen basseren de kennis van 'hun' ras op hun eigen honden. Naast dat het te eenzijdige informatie is, blijft het feit dat liefde blind maakt.
Vind ik niet. Het gaat, neem ik aan, om rastypische eigenschappen? Ik besef me terdege dat karaktereigenschappen die ik toevallig aan chows en peis erg leuk vindt, voor de meeste hondeneigenaars een crime zouden zijn. Ik zal bepaalde rassen om hun eigenschappen niet kiezen, ofschoon ik sommige rassen heel mooi vind.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

petertje schreef:
Valerie schreef:Staffordshire bull terrier oude type; Hondagressie, veel jachtinstinct, de neiging hebben tot door te draven, geen grenzen accepteren, moeten beschermen tegen zichzelf, hyper, eigenwijs als in "ik wil links dus ik ga links ook al ben ik aangelijnd en jij loopt naar rechts".

om nog ff op fokkers terug te komen, ik weet toevallig een staoord fokker die een nest heeft, en die schift weel degelijk , mailtjes met dingens als hoe breed word die hond reageert hij niet ens op, en hij heeft al een paar potentiele kopers die langskwamen geweigerd.
Ik ben vooral een rustig persoon :mrgreen: dat helpt. En het is echt op 2 manieren met honden omgaan ik kan ze niet hetzelfde behandelen. Maar het werkt prima zo :ok:
Selecteren kan ook lastig zijn hoor als fokker. Sommige mensen zeggen wat je wilt horen en dan zie je 3 maanden later de hond op marktplaats staan.
petertje
Zeer actief

Valerie schreef:
petertje schreef:

Ik ben vooral een rustig persoon :mrgreen: dat helpt. En het is echt op 2 manieren met honden omgaan ik kan ze niet hetzelfde behandelen. Maar het werkt prima zo :ok:
Selecteren kan ook lastig zijn hoor als fokker. Sommige mensen zeggen wat je wilt horen en dan zie je 3 maanden later de hond op marktplaats staan.
haha, ik ben net zo druk als een stafford, maar goed, we houden elkaar wel lekker in evenwicht :) En idd, dat soort kopers zijn er ook, ik snap die mensen niet, je wil toch een hond die bij je past, met een karakter waar je wat mee kan volgens mij?
Afbeelding
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Chihuahua's zijn eenkennige hondjes en erg op de baas gesteld. Soms worden ze dan ook wat opdringerig. Ik vind het niet erg maar sommige mensen wel. Verder kunnen ze lekker eigenwijs zijn. Wat ik zelf wel minder prettig vind is de aandacht die ze krijgen buitenshuis, mensen willen altijd even aaien want 'ohh zo schattig'. Niet handig als je even gauw een rondje wilt lopen.
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Het nadeel van husky's vind ik de energie die ze bezitten....over het algemeen helemaal dikke prima, daar hebben we ze voor en daarom zijn ze zo goed in wat we met ze doen, maar soms komt het wel is even niet zo lekker uit een paar dagen en dan heb je de poppen aan het dansen bij sommige, onuitstaanbaar :S:

En ze zijn ERRUG vocaal, soms ook wel is irri :ugh:

Verder is het het leukste ras wat er bestaat (na de aa dan) :I:
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Onze cane corso en bordeauxdog het bekende constante vooroordeel wat mensen hebben, en dit ook ongevraagd aan ons verkondigen, of al roepen als ze bij me komen krijgen ze een schop.
Onze cane corso heeft geen interesse in mensen en zal op afstand alleen kijken of het goed volk is. Onze bordeauxdog is voormalige fokteef geweest en bang voor alles , al gaat het steeds beter, zij zal nooit zomaar naar vreemden gaan.Ik weet dat het voor vreemden indrukwekkende honden zullen zijn, maar wordt wel eens moe van constant het negatieve vooroordeel te moeten weerleggen, doe je dit niet en loop je stoïcijns door zonder te reageren hoor je ja zo baas zo hond niet sociaal.
Onze mix Franse bulldog?? Teckel??? Jack Russel?? Herplaatsers van + 10 het blaffen als je ergens stilstaat met groep honden die allemaal lekker aan het ravotten zijn heeft zei het hoogste woord en blijft ze blaffen en aandacht vragen.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik ben trots op mijn mede-hovawarteigenaren :mrgreen:

Laatst had ik iemand aan de telefoon die geïnteresseerd is in een hovawart en toen ik ALLE :mrgreen: aandachtspunten/nadelen begon op te noemen begon ze heel hard te lachen want tijdens een hovawartwandeling en een bezoekje bij een andere hovawartbaas, viel het haar op dat iedereen heel erg benadrukt wat er allemaal niet leuk is aan een hovawart en waar je rekening mee moet houden wat voor gedrag je zou kunnen verwachten.
Als je dat allemaal hoort, zei ze, vraag je je af waarom mensen eigenlijk zo'n hond willen :LOL: Maar het heeft ze niet afgeschrikt want ze zijn nog steeds geïnteresseerd :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:Mijn honden moeten goed gekaderd worden, en tijdens de wandelingen moet je echt contact blijven houden en voorzien in bezigheid, anders gaan ze bij voorkeur jagen. Ze nemen graag veel ruimte als het even kan.
Goed mee te leven, en ik vind het ook helemaal niet erg. Maar je moet echt zorgen dat je appel over ze krijgt en houdt, en je mag nooit je aandacht laten verslappen.
Verder zijn ze echt de hel met katten, katten moeten niet gewoon dood, die moeten vernietigd worden.
Dank je :ok:
Voor mijn ras geldt ongeveer het zelfde.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Tamara. schreef: vraag je je af waarom mensen eigenlijk zo'n hond willen :LOL:
ik fok ze omdat ik er goed geld mee verdien en dan raak ik ze niet allemaal kwijt dus blijf ik er altijd met eentje zitten dus zo raak ik er gewoon niet vanaf, anders had ik ze nóóit :U: .
:LOL: :LOL:
Haha :tongue:
Ik heb geen medelijden met je :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Kortharige jack russels: ze verharen erg veel.
Kruising met friese stabij: is bange hond, bang voor geluiden.

Verder heb ik niet echt een eigen ras. Er zijn zoveel honden die ik leuk vind. Ik zou nog wel eens een ruwharige jack russel willen, of een poedel, of een kruising met poedel.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef:
ik fok ze omdat ik er goed geld mee verdien en dan raak ik ze niet allemaal kwijt dus blkijf ik er altijd met eentje zitten dus zo raak ik er gewoon niet vanaf, anders had ik ze nóóit :U: .

Oohhh, is dat het waar ik het allemaal voor doe :LOL: Ik was vandaag even zoekende waarom ik het ook alweer wilde maar nou weet ik het weer :cheer:
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Het grootste nadeel van 'mijn' ras vind ik toch wel dat veel mensen dit ras associëren met gevaarlijk en agressief. Ergens snap ik het ook wel, maar ik vind het tegelijkertijd soms ook wel jammer dat mensen niet zien dat mijn hond niet gevaarlijk en al helemaal niet agressief is.

Gelukkig woon ik in een ons-kent-ons dorp en kan ik amper normaal mijn hond uitlaten omdat er altijd wel iemand is die 'Heeeeeeeeyyy Luna' roept :E:
Afbeelding
petertje
Zeer actief

Tamara. schreef:Ik ben trots op mijn mede-hovawarteigenaren :mrgreen:

Laatst had ik iemand aan de telefoon die geïnteresseerd is in een hovawart en toen ik ALLE :mrgreen: aandachtspunten/nadelen begon op te noemen begon ze heel hard te lachen want tijdens een hovawartwandeling en een bezoekje bij een andere hovawartbaas, viel het haar op dat iedereen heel erg benadrukt wat er allemaal niet leuk is aan een hovawart en waar je rekening mee moet houden wat voor gedrag je zou kunnen verwachten.
Als je dat allemaal hoort, zei ze, vraag je je af waarom mensen eigenlijk zo'n hond willen :LOL: Maar het heeft ze niet afgeschrikt want ze zijn nog steeds geïnteresseerd :ok:
dus eigenlijk een ras voor masochisten? :P
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Inge O schreef:
ik fok ze omdat ik er goed geld mee verdien en dan raak ik ze niet allemaal kwijt dus blkijf ik er altijd met eentje zitten dus zo raak ik er gewoon niet vanaf, anders had ik ze nóóit :U: .
Natuurlijk, ik geloof je :blah: :blah:
petertje
Zeer actief

haha, ik moest weer eens opzoeken wat een hovawart nou eigenlijk is, die lichte lijken wel wat op een golden retriever als ik die foto`s zie. Ik las wat karaktertrekjes die ik bij mijn hond ook zie. Er loopt bij ons een pup die meestal ff heel hard en druk met onze hond speelt als we hem tegenkomen, ik dacht dat het een golden retriever was, maar nu ik die foto`s bekijk zou het ook best een havowart kunnen zijn, toch maar een keer vragen wat het nou is :)
Afbeelding
PaulineP
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Podenco Andaluz

Ongelezen bericht door PaulineP »

Pfoe, dit wordt een lang verhaal! Haha, nee hoor, grapje..

De Podenco Andaluz;
- Jachtinstinct
- Zelfstandigheid (niet altijd een nadeel, vind ik)
- Gevoeligheid (ook niet altijd een nadeel)
- Echt groepsdier (niet gelukkig als enige hond in huis)
- Combo jachtinstinct/zelfstandigheid resulteert vaak in niet los kunnen lopen
- (Nagenoeg) geen will-to-please
- Eigenzinnig (volgt commando's op wanneer het nut ervan ingezien wordt)
- Enorm trots (wanneer een Andaluz zich gekrenkt of oneerlijk behandelt voelt verliest ie het vertrouwen in zijn baas)

Voor mij zijn Podenco's HET hondenras, voor mij nooit meer anders. Maar ik raad ze zelden aan bij anderen, want ja.. zo leuk zijn ze stiekem helemaal niet, haha. Het blijkt alleen om de één of andere reden goed bij me te passen.. En gelukkig ook bij veel andere mensen :)
Afbeelding
petertje
Zeer actief

Inge O schreef:goldens in disguise dan, ja Afbeelding .
jaa, uiteraard, eigenlijk hadden ze liever een hovawart willen zijn
Afbeelding
Mike30
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door Mike30 »

(konings) poedel : hond voor 1 persoon. M'n ouders hadden er 1 en die liep constant achter m'n moeder aan. Hij speelde wel met ons en wat nog meer maar er telde eigenlijk maar 1 persoon en dat was m'n moder

Franse bulldog : Erg druk en je moet ze goed laten weten wie de baas is. Bij Bram was ik de baas en m'n ouders niet. M'n moeder is helaas vorig jaar oktober overleden en ze hadden in april een nieuw bulletje gehaald genaamd Beau die ik nog moet voorstellen. Bram had een eigen wil maar Beau wint het. M'n vader staat er met Beau helaas alleen voor want m'n moeder is vorig jaar oktober na een kort ziekbed helaas overleden.
Beau heeft strakke leiding nodig die m'n vader hem niet kan geven. Dus ben ik wederom weer de baas ook al woon ik allang niet meer thuis. M'n moeder was op de goede weg maar ze heeft het helaas niet kunnen afmaken.
Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita

Ongelezen bericht door Kat1 »

Het allergrootste nadeel van mijn ras vind ik dat ze hem heel vaak vergelijken met Hatchi. :ugh:
Ik hoor altijd heel veel mensen roepen dat ze hem zo prachtig vinden, en dat ie zo goed luistert. Zo'n hond willen zij ook, waar heb ik die gekocht??? Ze hebben laatst die film nog gezien, en nou zien ze hem in het echt! Zie je wel dat Akita's zulke schatjes zijn? Hatchi was dat ook. (Los van het feit dat Aiko een Amerikaan is, en geen Inu, maar dat terzijde) :wink:

Zucht...
-Iedere dag netjes mij mee naar het werk brengen?
-En daarna weer netjes terugkeren naar huis?
-Zich laten aanhalen door vreemden?
-Tijdens het zitten een andere hond voorbij zien komen die contact met hem maakt, en gewoon op het gatje blijven zitten en de hond geen blik waardig gunnen? Niet eens eventjes verhaal halen waarom die hond zich op ZIJN territorium bevindt (Lees: de hele wereld)?
-Dag in dag uit, gedurende 13 jaar lang op dezelfde plek terugkeren , treurend om het feit dat ik er niet meer ben?

Toen ik die film opzette, en Aiko verwijtend aankeek, lachtte hij zich nog net niet de ballen uit zijn vacht... De enige reden dat Aiko zo lang naar steeds dezelfde plek zou terugkeren, is wanneer hij daar steenvast iets te vreten zou krijgen, anders niet.

Een Akita is voor mij een prachtras, ik hou van zijn eigenzinnige, zelfreddende karakter en zijn typische 'val dood, doe het zelf'-blik als een commando hem niet uitkomt. Des meer reden om fanatiek met hem te trainen. Mensen zien, als ik geluk heb, een hond die lief luistert en netjes gaat zitten bij een stoeprand. En pas weer meeloopt als ik hem het commando geef. Hoe braaf! Wat ze NIET zien is:
-Dat ik elke dag van de week, uren achter elkaar, vanaf het eerste moment dat ik hem heb zo bezig met hem ben om NIET de eigenschappen de overhand te laten nemen. Als het aan meneer ligt, gaat ie jagen, patsen bij iedere reu die hij tegen komt, opdringen bij teven als ie ze moet, en als ie die niet moet afsnauwen. Het is geen ras die je doodgemoedereerd maar in een groep honden kunt gooien.
-Ik ken zijn zeer minieme tekenen. Aiko is geen hond die altijd maar loopt te grauwen en te snauwen naar andere honden. Als ie stil is...DAN moet ik opletten. :schrik:

Ik zou een Akita zeer zeker niet aanraden bij mensen die hem zouden willen hebben, alleen al vanwege zijn mooie uiterlijk. Je moet verrekte sterk in je schoenen staan wil je een Akita hebben waarmee je normaal mee over straat kan gaan. Daar heb je echt wel een dosis raskennis bij nodig. Al met al wist ik wat ik aan de lijn en in huis zou krijgen.
Klauw1980
Actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Klauw1980 »

Nadelen hmm...

Denk niet dat het een hond voor beginners is, consequentheid moet op 1 staan :P ook ik laat wel eens steekjes vallen en daar maakt ze dankbaar gebruik van
Onwijs sterk, krijg het er nog niet uit dat ze niet meer trekt aan de lijn, maar we blijven oefenen en doorgaan! Als ik niet oplet en ze ziet wat vliegen dan kan het maar zo zijn dat ik even een metertje meeschiet ;) heb een tuigje + halsband wat het trekken tegengaat en dan is er niks aan de hand.
Ze is bijzonder enthousiast, alleen met mij en mijn partner gaat alles goed, zodra er een hond, kind of volwassene in het zicht komt, dan is ze bijna niet te houden en is ze alles vergeten wat ze geleerd heeft tot dusver

Oh ja, ze eet alles op wat ze tegenkomt... wat geresulteerd heeft in een operatie en ze eet soms poep :cry: :jank:

Denk alleen meer dat dit hondafhankelijk is :P
maar ik moet echt trainen, trainen, trainen met haar

Qua ras niet echt nadelen te noemen... alhoewel: STRONTEIGENWIJS!
Misschien gezondheid, wel grotere kans op bepaalde aandoeningen denk ik
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”