under the red sky schreef:Wat mij betreft mogen keurmeesters angstig en agressief gedrag afstraffen. Als een onzekere hond na wat oefenen zich wel vrolijk presenteert, vind ik dat geen angstige hond. Er is een verschil tussen angst en onwennigheid door gebrek aan ervaring. En ook een verschil tussen angst en zoutzakgedrag. Wij hebben meerdere honden (gehad) die showen geen zak aan vinden en dat lieten ze ook zien. Maar buiten de ring geen centje pijn. Maar zeker bij rassen waar het temperament een punt van aandacht is ( en bij ons ras is dat zo), mag er van mij veel strenger op worden gekeurd.
Ik sluit me hier bij aan. In de standaard wordt ook het karakter beschreven. Bij de golden retriever staat "vol zelf vetrouwen". Als je dan als keurmeester een hond die bang is plaatst, dan ben je naar mijn mening niet goed bezig.
Volgens de nieuwe uitgangspunten voor keurmeesters moeten ze er ook op letten : http://www.goldenretrieverclub.net/cms/ ... sters.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Karakter en gedrag
Alle honden moeten een goed karakter hebben in de ring, maar ook zodanig van karakter zijn dat zij geschikt zijn om in de maatschappij te functioneren. Uiteraard zijn rastypische karakters toegestaan, maar overdreven angstig of verlegen honden, evenals onwillige honden of honden met een scherp karakter zijn niet wenselijk. Agressief of overdreven angstig gedrag kan niet worden toegestaan tijdens de keuringen en moet resulteren in diskwalificatie van de hond.
Maar hier staat ook dat de hond aan een losse lijn voor gebracht moet worden en helaas zie je nog steeds honden winnen, die zowat opgehangen worden