Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

politie schiet agressieve hond dood

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: politie schiet agressieve hond dood

Ongelezen bericht door renee-uk »

Lunatic schreef: Maar de intensie van andere rassen is anders, als bij een staff/pitt de knop omgaat, om welke onverklaarbare reden dan ook, dan moet elke andere hond dood! Zelfs honden die niks doen en niet op ze reageren omdat ze ze helemaal nieteens gezien heeft :gvd:
ja en datzelfde wordt nu gepropageerd voor de klapkaken die niks doen en/of een baas hebben die de touwen wel goed in handen heeft.
en dat is dan wel eerlijk?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

S@ndr@ schreef: Ja Sam ook, omdat je tegenstribbelt mag hij een kogel :mann: goed he, en alle anderen ook,.... zo goed geregeld..
ik vind dat de maatschappij niet gediend is met mensen die dit soort dingen er ongenuanceerd en ondemocratisch erdoor willen rammen :wink:

ah ok, dat dat dan even helder is :ok:

wat je zegt. de maatschappij wint naar mijn idee niks met zulke rigide panieksprongen. en iedereen die mij een béétje kent weet dat ook ik vind dat het zo niet verder kan.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

malinois schreef:
renee-uk schreef:
Lunatic schreef:Ik verbaas me er altijd over dat in dit soort topics er altijd andere rassen bijgehaald moeten worden.
Natuurlijk heb je in andere rassen ook exemplaren die agressief zijn en elke hond kan een andere hond, zeker een kleiner exemplaar killen, dat ontkent volgens mij helemaal niemand!

Maar zoals malinois ook al aangeeft, gevechten tussen de meeste andere rassen gaan door de bank genomen niet voor de kill en je kan die honden nog uit elkaar halen!

Het feit dat een staff/pitt of welke kruising daarvan dan ook ineens besluit dat andere honden dood moeten en daar ook daadwerkelijk voor gaan en je ze niet los krijgt, dat maakt het zo erg! En het feit dat er steeds meer bijkomen maakt het er niet beter op :ugh:
nou dat is niet zo vreemd als er gesteld wordt dat andere rassen niet hetzelfde (kunnen) doen.
soms zijn mensen hier echt roomser dan de paus hoor
Nee dat zullen ze van nature idd niet snel doen. Daar hoef ik niet roomser voor te zijn. Als je alle uitzonderingen gaat verzinnen hoef je geen enkele discussie meer te voeren natuurlijk. De herder is nooit gefokt om een andere hond te killen evenals de border. Dan wordt er voor t gemak verondersteld dat bij een verbod mensen herders gaan nemen... leuk maar die zijn dus nooit gefokt op knokken laat staan op doden. Dus dat zijn appels en peren. Elke hond kan moorden een jr kan ook een chi vermoorden.. alleen is de kans en risico daarop een stuk kleiner dan een klapkaak.
nou het feit dat mijn gina er niet op gefokt was heeft er echt niet voor gezorgd dat haar neiging daartoe minder was hoor.
en je kunt me veel vertellen, maar echt niet dat zij de enige dh met dat gedragsprobleem was.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

malinois schreef:
renee-uk schreef:
Lunatic schreef:Ik verbaas me er altijd over dat in dit soort topics er altijd andere rassen bijgehaald moeten worden.
Natuurlijk heb je in andere rassen ook exemplaren die agressief zijn en elke hond kan een andere hond, zeker een kleiner exemplaar killen, dat ontkent volgens mij helemaal niemand!

Maar zoals malinois ook al aangeeft, gevechten tussen de meeste andere rassen gaan door de bank genomen niet voor de kill en je kan die honden nog uit elkaar halen!

Het feit dat een staff/pitt of welke kruising daarvan dan ook ineens besluit dat andere honden dood moeten en daar ook daadwerkelijk voor gaan en je ze niet los krijgt, dat maakt het zo erg! En het feit dat er steeds meer bijkomen maakt het er niet beter op :ugh:
nou dat is niet zo vreemd als er gesteld wordt dat andere rassen niet hetzelfde (kunnen) doen.
Nee dat zullen ze van nature idd niet snel doen. Daar hoef ik niet roomser voor te zijn. Als je alle uitzonderingen gaat verzinnen hoef je geen enkele discussie meer te voeren natuurlijk. De herder is nooit gefokt om een andere hond te killen evenals de border. Dan wordt er voor t gemak verondersteld dat bij een verbod mensen herders gaan nemen... leuk maar die zijn dus nooit gefokt op knokken laat staan op doden. Dus dat zijn appels en peren. Elke hond kan moorden een jr kan ook een chi vermoorden.. alleen is de kans en risico daarop een stuk kleiner dan een klapkaak.
Nou dan had jij die uitzondering zeker zelf in huis :denken:
malinois schreef:Nee hoor... xantos en dober hingen in elkaar..met 2 man sterk ik de dober ex xantos niks noppea nada. Zelfs ballen omdraaien hielp niks. Maar dat was echt voor de kill geen simpel knokpartijtje.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

S@ndr@ schreef:
M@scha schreef:
Wolfsblut schreef:Via een noodwetje per direct klapkaken en kruisingen ervan verbieden. Een handels/ en importverbod instellen. Kan binnen 24 uur geregeld worden. Natuurlijk wel met een overgangsregeling. En die mag niet soepel zijn. Verplichte castratie, verplicht gemuilkorfd en aangelijnd, maximaal 1,5 meter lijn. Een verplichte verzekering afsluiten voor gevaarlijke honden. Een extreem hoge hondenbelasting. En uiteraard een bewijs van goed gedrag. Verder zoals Laeken al aangaf, een goedgekeurde omheining.
Binnen zes maanden dien je aan alle verplichtingen te voldoen. Zo niet, dan volgt onmiddellijke inbeslagname om ze naar de eeuwige jachtvelden te helpen. Bij tegen stribbelende eigenaren een forse geldboete en ter plekke de hond neer schieten. Indien nodig mogen er meer agressieve rassen onder deze regeling vallen. De maatschappij is nou eenmaal niet gebaat en niet gediend van dit soort honden.
klinkt interessant.

dit geldt dan ook voor mijn hoogbejaarde Sam die nog nooit een vlieg kwaad heeft gedaan en lekker op het bankje van zijn oude dag geniet? dan laat ik hem namelijk voortaan in de achtertuin uit want ik weiger hem zijn hele leven al mee te nemen naar duitsland gezien die regels daar dus ga daar hier ook niet in mee.
Ja Sam ook, omdat je tegenstribbelt mag hij een kogel :mann: goed he, en alle anderen ook,.... zo goed geregeld..
ik vind dat de maatschappij niet gediend is met mensen die dit soort dingen er ongenuanceerd en ondemocratisch erdoor willen rammen :wink:
Zou mijn herder-boxer-vanallessie uit Spanje dan ook onder de wet vallen? Ze heeft immers ook het uiterlijk van een klapkaak. :) Alles over één kam scheren lijkt me een heel slechte zaak. Dan heb je niet alleen de de honden en baasjes te pakken die niks verkeerd hebben gedaan van aanverwante rassen en mixen, maar daarbij ook nog een heleboel look-alikes.
Ik vraag me ook af hoeveel mensen echt het verschil kunnen zien tussen bepaalde hondenrassen en kruisingen. Ik kan het alvast niet. :19:

Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

renee-uk schreef:
Lunatic schreef:
renee-uk schreef:

nou dat is niet zo vreemd als er gesteld wordt dat andere rasen niet hetzelfde (kunnen) doen.
Niet kunnen is natuurlijk onzin, Doran zou ook een hond dood kunnen bijten, dat hij daar geen kans voor krijgt is een tweede!

Maar de intensie van andere rassen is anders, als bij een staff/pitt de knop omgaat, om welke onverklaarbare reden dan ook, dan moet elke andere hond dood! Zelfs honden die niks doen en niet op ze reageren omdat ze ze helemaal nieteens gezien heeft :gvd:
dat werd zo gesteld en daar zijn die andere rassen voor uit de mottenballen gehaald.
als je wijst moet je dat wel de goede kant heendoen ;)
lieke schreef:Dat zie ik een valse herder, valse duitse dog of wat voor valse andere hond niet doen. Die lopen niet op straat, al scannend om zich heen om alle soortgenoten naar de eeuwige jachtvelden te jagen.
Oh dat stukje had ik even gemist, ja in elk ras bestaan wel van dat soort exemplaren, zoals ik al zei, Doran zou sommige reuen ook graag opvreten, maar pech voor hem dat hij een bitch van een mama heeft waarvan hij zich moet gedragen, ruzie maken mag niet, nooit niet :neenee:

Maar voor mij maakt het dan in zoverre verschil dat je de meeste rassen "gewoon" uitelkaar kan halen en dat kan je bij de klapkaken vergeten :ugh:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Tineke schreef:
lieke schreef:
Tineke schreef:
lieke schreef: Nou ja, laat maar. Er worden allerhande voorbeelden aangedragen van andere honden van andere rassen die ook niet zo vriendelijk zijn. Of hondagressief, if you will.
Zo direct wordt nog die ene rabiate boomer aangedragen. Die doet het óók. :19:

Ik heb geen last van de herders, labradors, retrievers, goldens, chihuahua's of boomers in mijn buurt. Ik heb wél last van alle klapkaaksoorten die er rondstruinen.
Ja jij niet maar andere wellicht dus wel ,hier zie je geen klapkaak in de buurt dus daar heb ik geen last van tenzij ik op zondagmiddag met mooi weer naar het hondenbos ga wat ik niet doe.

Maar kijk deze mensen willen wel graag dat deze hond gestopt gaat worden en als die ook in een klapkaakvrije omgeving wonen zal dat ze verder dus worst wezen omdat ze daar geen last van hebben.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... ilit=flits

Ik snap werkelijk niet wat het probleem is als er gezegd wordt dat alle agressieve honden moeten worden aangepakt , niet enkel een ras of soort maar alle soorten.
Dat lijkt me toch het meest effectieve , want mensen die in een klapkaakvrije omgeving wonen maar last hebben van de bijtgrage border willen ook graag veilig buiten lopen :denken:

Ik heb ook geen probleem met de aanpak van alle eigenaren van overlast veroorzakende honden. Ik heb wel een probleem met het wachten op ongelukken voor er wordt ingegrepen. Want mijn suffe Lyndie kan daar nl. het slachtoffer van zijn omdat ze niet snel genoeg kan wegkomen, in tegenstelling tot Abby en Maggie.
En de doorsnee pitbull en aanverwante rassen zijn er op uit om soortgenoten naar de barrebiesjes te bijten en zijn veelal in handen van onnozelaars en/of mafketels. Van andere rassen zoals een border of herder kan je niet zeggen dat die erop gefokt zijn om andere honden aan veters te scheuren.
Daarom zie ik liever aan de voorkant maatregelen in plaats van het straffen van 'incidenten' waarbij andere huisdieren het loodje hebben gelegd.

Dat er sowieso ná incidenten zwaar wordt ingezet op straffen/boetes is natuurlijk geen punt van discussie.
Nou als mensen weten dat er echt actie op wordt ondernomen als hun hond wat doet dan is dat toch net zo bekend bij die klapkaakeigenaar als bij de eigenaars van welke hond dan ook die bijt.
Mij lijkt dat enkel maar voordelen opleverend voor iedereen.
Nu komen mensen nog te makkelijk weg na een incident laat ze weten dat zoiets niet meer kan ,ongeacht wat voor hond ,en je bent klaar.
Dat zou heel mooi zijn, maar wat gebeurt er met al die eigenaren die er snel vandoor gaan? Die ontlopen dus mooi straf/boete en kunnen morgen weer hetzelfde flikken!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
M@scha
Zeer actief

renee-uk schreef:
Lunatic schreef: Maar de intensie van andere rassen is anders, als bij een staff/pitt de knop omgaat, om welke onverklaarbare reden dan ook, dan moet elke andere hond dood! Zelfs honden die niks doen en niet op ze reageren omdat ze ze helemaal nieteens gezien heeft :gvd:
ja en datzelfde wordt nu gepropageerd voor de klapkaken die niks doen en/of een baas hebben die de touwen wel goed in handen heeft.

inderdaad.

niemand wil incidenten. maar je moet de problemen aanpakken. niet de hele wereld aan banden leggen in de hoop de probleemgevallen daar ook mee te pakken.

wat tineke zegt is helemaal waar: het is "geen probleem" als je hond een andere hond bijt of dood maakt. en dát is het echte probleem. als er echt enorme gevolgen zitten aan het verwonden of doden door jouw dier dan is het zo een stuk minder met de ellende.

voordeel is dat dát te handhaven is en een compleet ras aan banden leggen niet (laat staan alle kruisingen en aanverwanten. )

Sam is/was een etterzak, enorm hond-agressief en echt een rothond buiten. dat zeg ik ook eerlijk en zal ik nooit ontkennen. maar hij heeft nog nooit in zijn 12 jaar ook maar een kras bij een andere hond toegebracht.

en dat laatste jaar (?) van zijn leven weiger ik hem ineens als een losgeslagen projectiel te gaan behandelen omdat er rasidioten zijn die niet snappen wat ze wel of niet aan het touwtje hebben hangen.

ga de echte boeven/rotbazen vangen en laat mijn terrorist met rust :pffff:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

denk je niet dat als iemand dat vaak flikt dat hij vroeg of laat tegen de lamp loopt, sociale media kan wonderen verrichten hoor, vroeg of laat staan ze er op :wink: niemand komt ongezien overal mee weg bestaat niet volgens mij
M@scha
Zeer actief

S@ndr@ schreef:denk je niet dat als iemand dat vaak flikt dat hij vroeg of laat tegen de lamp loopt, sociale media kan wonderen verrichten hoor, vroeg of laat staan ze er op :wink: niemand komt ongezien overal mee weg bestaat niet volgens mij

en tegenwoordig zeker niet
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tineke schreef:
malinois schreef:
renee-uk schreef:

Nou dan had jij die uitzondering zeker zelf in huis :denken:
malinois schreef:Nee hoor... xantos en dober hingen in elkaar..met 2 man sterk ik de dober ex xantos niks noppea nada. Zelfs ballen omdraaien hielp niks. Maar dat was echt voor de kill geen simpel knokpartijtje.
Die waren dus uit elkaar te krijgen omdanks voor de kill te gaan. Dat bedoel ik dus. Een pit had je gewoon nooit eraf gekregen dan had je kunnen wachten tot er 1 dood was. En als ik geen andere honden had gehad had hij hier zeker nog gelopen... geen enkel probleem. En natuurlijk met moeite gut t bloed zat aan t plafond. Een vreemde hond heeft hij nooit gebeten... nooit.
Maar goed als dat verschil niet duidelijk is ben ik hier klaar...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

renee-uk schreef:
Dat vind ik een hele lastige, in eerste instantie zou ik zeggen nee zeker niet eerlijk!
Maar feit blijft dat bij dat soort rassen de knop ineens om kan gaan en kunnen ze de hond dan nog houden? De man van de honden die Luna aanvielen was er ook van overtuigd dat ze niks zouden doen, misschien spoorde die man niet, maar misschien waren het voor die tijd ook altijd engeltjes geweest, ik weet het niet en het interesseert me ook weinig, feit blijft dat het zomaar ineens kan gebeuren en ik daar nooit meer het slachtoffer van wens te worden.

Ik heb al vaker gezegd dat ik dé oplossing niet weet, wist ik hem maar, alle idioten hun klapkaken afnemen zou kunnen helpen, maar jammer genoeg lopen die niet met een stemple idioot op hun voorhoofd :Q:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lunatic schreef: Dat zou heel mooi zijn, maar wat gebeurt er met al die eigenaren die er snel vandoor gaan? Die ontlopen dus mooi straf/boete en kunnen morgen weer hetzelfde flikken!

Iedere hond woont ergens. Wie weet hoe veel klachten er al liggen over de honden die luna hebben gebeten.
Wie er al weggestuurd is bij het willen doen van aangifte, wie het maar gewoon voor zich houdt omdat het toch niets uithaalt.
Mooie taak voor de wijkagent.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

M@scha schreef:
Wolfsblut schreef:Via een noodwetje per direct klapkaken en kruisingen ervan verbieden. Een handels/ en importverbod instellen. Kan binnen 24 uur geregeld worden. Natuurlijk wel met een overgangsregeling. En die mag niet soepel zijn. Verplichte castratie, verplicht gemuilkorfd en aangelijnd, maximaal 1,5 meter lijn. Een verplichte verzekering afsluiten voor gevaarlijke honden. Een extreem hoge hondenbelasting. En uiteraard een bewijs van goed gedrag. Verder zoals Laeken al aangaf, een goedgekeurde omheining.
Binnen zes maanden dien je aan alle verplichtingen te voldoen. Zo niet, dan volgt onmiddellijke inbeslagname om ze naar de eeuwige jachtvelden te helpen. Bij tegen stribbelende eigenaren een forse geldboete en ter plekke de hond neer schieten. Indien nodig mogen er meer agressieve rassen onder deze regeling vallen. De maatschappij is nou eenmaal niet gebaat en niet gediend van dit soort honden.
klinkt interessant.

dit geldt dan ook voor mijn hoogbejaarde Sam die nog nooit een vlieg kwaad heeft gedaan en lekker op het bankje van zijn oude dag geniet? dan laat ik hem namelijk voortaan in de achtertuin uit want ik weiger hem zijn hele leven al mee te nemen naar duitsland gezien die regels daar dus ga daar hier ook niet in mee.
Ik weet het Masha, een klein aantal eigenaren van dit soort honden zullen er gedupeerd door raken. Dei overgangsregeling is wel te doen lijkt me.
Ergens moeten we gewoon een begin maken. En nog liefst voordat de overheid alle honden over een kam gaat scheren. Dat zou wel eens desastreuze gevolgen kunnen krijgen. Zoals een losloopverbod in heel Nederland voor alle honden, inclusief een muilkorfplicht als je met je hond een stad in loopt.
Dan krijg je dit soort toestanden. En daar staan we zeker niet op te wachten.

Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Tineke
Zeer actief

Lunatic schreef:
Tineke schreef: Nou als mensen weten dat er echt actie op wordt ondernomen als hun hond wat doet dan is dat toch net zo bekend bij die klapkaakeigenaar als bij de eigenaars van welke hond dan ook die bijt.
Mij lijkt dat enkel maar voordelen opleverend voor iedereen.
Nu komen mensen nog te makkelijk weg na een incident laat ze weten dat zoiets niet meer kan ,ongeacht wat voor hond ,en je bent klaar.
Dat zou heel mooi zijn, maar wat gebeurt er met al die eigenaren die er snel vandoor gaan? Die ontlopen dus mooi straf/boete en kunnen morgen weer hetzelfde flikken!
Nou het geval van de border welke jij ook aanhaalde is nu een mooi voorbeeld hiervan ,hond is wel gevonden na oproepen maar er volgt geen actie.
Dat moet anders imo en dan bij voorkeur voor iedereen.
Je kunt niet alles uitsluiten , tokken en tokkenacties zullen er altijd blijven bestaan ,ik denk dat het onmogelijk gaat worden om alles af te dekken, al zie je dat na oproepen baasjes en honden wel gevonden worden.
Maar het lijkt mij dat je met strenge maatregelen wel een hele boel bereikt en daar was het tenslotte om te doen immers.
Afbeelding

M@scha
Zeer actief

Lunatic schreef:
renee-uk schreef:
Dat vind ik een hele lastige, in eerste instantie zou ik zeggen nee zeker niet eerlijk!
Maar feit blijft dat bij dat soort rassen de knop ineens om kan gaan en kunnen ze de hond dan nog houden? De man van de honden die Luna aanvielen was er ook van overtuigd dat ze niks zouden doen, misschien spoorde die man niet, maar misschien waren het voor die tijd ook altijd engeltjes geweest, ik weet het niet en het interesseert me ook weinig, feit blijft dat het zomaar ineens kan gebeuren en ik daar nooit meer het slachtoffer van wens te worden.

Ik heb al vaker gezegd dat ik dé oplossing niet weet, wist ik hem maar, alle idioten hun klapkaken afnemen zou kunnen helpen, maar jammer genoeg lopen die niet met een stemple idioot op hun voorhoofd :Q:

lieverd. klapkaken wegen niet altijd 60 kilo he.. mijn dodo weegt 16 kilo schoon aan de haak... (zie onderschrift)
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

malinois schreef: Die waren dus uit elkaar te krijgen omdanks voor de kill te gaan. Dat bedoel ik dus. Een pit had je gewoon nooit eraf gekregen dan had je kunnen wachten tot er 1 dood was. En als ik geen andere honden had gehad had hij hier zeker nog gelopen... geen enkel probleem. En natuurlijk met moeite gut t bloed zat aan t plafond. Een vreemde hond heeft hij nooit gebeten... nooit.
Maar goed als dat verschil niet duidelijk is ben ik hier klaar...
Ja maar het waren gelijkwaardige honden , zou het mijn Micron zijn geweest was de kans toch echt wel aanwezig dat die het loodje had gelegd.
En jij hebt geen incidenten gehad met andere honden omdat je die hebt weten te voorkomen en dat moet je zien te bereiken bij mensen met honden, en wat mij betreft niet goedschiks dan maar kwaadschiks.
Afbeelding

M@scha
Zeer actief

Wolfsblut schreef:
M@scha schreef:
klinkt interessant.

Ik weet het Masha, een klein aantal eigenaren van dit soort honden zullen er gedupeerd door raken. Dei overgangsregeling is wel te doen lijkt me.
Ergens moeten we gewoon een begin maken. En nog liefst voordat de overheid alle honden over een kam gaat scheren. Dat zou wel eens desastreuze gevolgen kunnen krijgen. Zoals een losloopverbod in heel Nederland voor alle honden, inclusief een muilkorfplicht als je met je hond een stad in loopt.
Dan krijg je dit soort toestanden. En daar staan we zeker niet op te wachten.
frankrijk houdt het ook bij de sterkere zware rassen. de engelse stafford komt op geen enkel lijstje voor daar.

hier weet 80% niet eens dat er zoiets is als een stafford die niet maatje kalf is

dit is een rasstandaard staffordshire bullterriër

38,5cm en 15 kilo.

Afbeelding
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

dagmar88 schreef:
Lunatic schreef: Dat zou heel mooi zijn, maar wat gebeurt er met al die eigenaren die er snel vandoor gaan? Die ontlopen dus mooi straf/boete en kunnen morgen weer hetzelfde flikken!

Iedere hond woont ergens. Wie weet hoe veel klachten er al liggen over de honden die luna hebben gebeten.
Wie er al weggestuurd is bij het willen doen van aangifte, wie het maar gewoon voor zich houdt omdat het toch niets uithaalt.
Die er uiteindelijk niks mee doen, kijk maar naar de bordercollie.....
Maar niemand en ik heb heel veel hondenmensen hier gesproken, kent deze man en/of deze honden, dan word het dus al een stuk lastiger.
dagmar88
Zeer actief

Lunatic schreef:
renee-uk schreef:

:U: Waarom niet? En die knop heeft normaal ook gewoon een aanloop, net als bij iedere hond die naar de volwassen leeftijd toe minder sociaal wordt.
Bij Charlie was als pup al duidelijk wat er in zit, zonder dat het er ooit uit is gekomen.
Maar goed, kleine moeite toch, mijn poppie en nog zo'n 1 op de 12 honden afspuiten. Da's pech, hondje weg :ok:

Lunatic schreef:
dagmar88 schreef:

Maar niemand en ik heb heel veel hondenmensen hier gesproken, kent deze man en/of deze honden, dan word het dus al een stuk lastiger.
Nu niet nee, dat was nu net het punt.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

M@scha schreef:
Lunatic schreef:
renee-uk schreef:

lieverd. klapkaken wegen niet altijd 60 kilo he.. mijn dodo weegt 16 kilo schoon aan de haak... (zie onderschrift)
Ik weet het en ik geloof ook gerust dat jij hem houd en dat Dagmar haar hond houd.
Maar dit was toch een flinke vent met een amerikaanse en een engelse staff en hij hield ze gewoon echt niet, dat maakt het nog enger vind ik dan.
Tineke
Zeer actief

Lunatic schreef:
dagmar88 schreef:

Maar dat zijn volgens mij wel uitzonderingen hoor al heb je daar niets aan natuurlijk.
Zou die man jou een briefje met telefoonnummer in de handen hebben geduwd en daarna de kosten hebben voldaan en hebben aangegeven hier echt door overvallen te zijn maar alle maatregelen gaan treffen om dit nooit meer te laten gebeuren zou je er toch anders in staan denk ik.
Maakt het incident niet minder erg of beangstigend maar laat toch een beter gevoel achter, zeker als iemand aangeeft dit te zullen gaan voorkomen en dat dit dan ook echt gaat doen.
Tash is ooit haar hele zijkant open gereten door een hond, geen klapkaak overigens :mrgreen: die zo op haar kwam afstormen en die ze nog geeneens zag aankomen tot ze haar voelde.
Vrouw holde gillend weg , hond ook ,wij waren bezig met Orson en Rio bij ons te houden en Tash te bekijken en toen kwam haar man eraan, maakte duizend excuses en gaf aan dit te zullen voorkomen in de toekomst.
Belde laterrook nog een keer op om te informeren naar Tash en betaalde de rekening van de da.
Over zo iemand denk je toch milder dan zo'n weghol/doorloop tok.
En wat mij betreft mag weglopen na een incident dus dubbel beboet worden als de persoon gevonden is.
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

dat ik kan mijn hond niet houden vind ik zo`n zwakte bod, mensen die me kennen weten dat ik geen 10 tonner ben, maar ik liep wel met twee bullen op straat van 50 kilo de stuk, en ja ik heb de wegbedekking wel eens van dicht bij gezien :hmmm: en schaafwonden gehad, ook als het glad was en dergelijke, maar ik heb never nooit mijn hond losgelaten en hem zijn gang laten gaan - dat is een motivatie verhaal denk ik :hmmm:
Tineke
Zeer actief

Lunatic schreef:Maar dit was toch een flinke vent met een amerikaanse en een engelse staff en hij hield ze gewoon echt niet, dat maakt het nog enger vind ik dan.
Nou dat vind ik ook eng hoor , totaal niets te zeggen hebben over een hond of honden en ze niet kunnen stoppen of bereiken :ugh:
Orson en Rio hebben ooit eens een aanvaring gehad met twee boxers , zij waren al aangelijnd want ik was op weg naar de auto en hun kwamen het park in zagen ons en kwamen er in volle galop aan terwijl er echt honderden meters nog tussen ons in was. Baasjes gillen en schreeuwen maar ze liepen mooi door , nou ik was echt doodsbenauwd toen ik ze zag aankomen.
Ik heb tenslotte maar de riemen losgegooid omdat ik er niet tussen wilde komen maar ik heb behoorlijk in mijn piepzak gezeten.
En toen ze er dan eindelijk bij waren en we de knokkers uit elkaar konden halen waren ze ook niet echt overtuigend in hun controle, ze lieten er doodleuk weer een schieten die weer terug kwam. Toen ze die eindelijk weer hadden vlogen de honden gezellig redirect op elkaar ,iets wat ik persoonlijk een beter idee vond dan het op mijn mannen uit te willen kuren :mrgreen:
Afbeelding

runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

bron: https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... erliezers/
Vechthonden: enkel verliezers

20 juli 2015

Afgelopen vrijdag was het publiek in het centrum van Den Haag getuige van de problematiek rondom vechthonden in Nederland. Een gezelschapshondje werd ernstig gebeten door een andere hond. De gezelschapshond overleed aan zijn verwondingen. Er was geestelijk en lichamelijk letsel bij de betrokken mensen en de politie zag zich genoodzaakt de bijtende hond af te maken.

Met vechthonden in Nederland zijn er enkel verliezers

Dit artikel beschrijft allereerst het leed en verlies aan de kant van de samenleving. Daarna gaat het in op het leed aan de kant van de vechthonden. Om te besluiten met mogelijke oplossingen voor al dit leed.

Vechthonden maken meer schade dan je lief is

Waarom zijn juist vechthonden een groot risico voor de samenleving? Het oorspronkelijk doel van vechthonden, maakt dat ze qua fysiek jarenlang geselecteerd zijn op een bespierd en atletisch lichaam en een sterke kaak(kracht). Mentaal hebben ze een fenomenale gedrevenheid, een sterke focus in en op een gevecht dat gericht is op het snel toebrengen van grote schade aan de opponenten. De aanvallen worden voorafgegaan door weinig tot geen waarschuwende signalen.

De invloed van deze erfelijke basis wordt door verantwoorde eigenaars opgevangen door een goede socialisatie en gewenning, gecombineerd met een goede opvoeding en verstandig houderschap. Daarnaast zijn er rasverenigingen die al langere tijd werken aan het bijstellen van die erfelijke basis. Toch is die erfelijke basis bij veel vechthonden vaak nog sterk aanwezig. Zeker als bij de fok niet gewerkt is aan het terugdringen van de erfelijke vechteigenschappen of als de eigenaar niet weet hoe hij zijn hond verantwoord moet houden, maakt dit dat - als een vechthond bij een gevecht betrokken is - de schade groter is dan bij een gemiddeld ander type hond.

Het is niet de schuld van de honden!
Wij mensen hebben immers gekozen dit type hond te creëren. Wij hebben het natuurlijke gedrag omgebogen en uitvergroot naar gedrag dat wij graag wilden zien. Het is in wezen niet anders dan de selectie op korte snuiten, vele rimpels en bolle ogen waar tegenwoordig zoveel aandacht voor is. De uiterlijke extremiteiten waar honden onder lijden hebben wij gecreëerd, maar ook de mentaal gemankeerde honden zoals de vechthonden hebben wij gemaakt. Het is niet alleen de samenleving, maar ook de hond die daaronder lijdt, zoals verderop in dit artikel te lezen is.

Dat de schade fors is, blijkt uit de vele voorbeelden van situaties waarbij vechthonden betrokken zijn en zeer ernstige schade is toegebracht aan andere honden. Er zijn veel trauma’s in Nederland, bij zowel gebeten honden die het overleefd hebben, als bij hondenbezitters, als bij getuigen van deze nare incidenten.

Zijn er dan geen lieve vechthonden? Natuurlijk kunnen vechthonden ook lief zijn. Zeker voor eigenaars die bewust voor deze hond kiezen, is het vaak helemaal hún hond. De hond is sportief, aanhankelijk en speels voor de eigenaar en diens gezin. Naar andere honden toe, is echter altijd voorzichtigheid geboden. Een verantwoorde eigenaar weet dit. De problemen voor de samenleving en de hond ontstaan pas echt bij onverantwoord hondenbezit.

Relatief meer onverantwoord hondenbezit van vechthonden

Hoewel er te weinig onderzoek naar is gedaan, meldt vrijwel iedereen die professioneel met honden werkt, dat vechthonden kwetsbaar lijken te zijn voor een aanschaf door onverantwoorde hondenbezitters. Dit zijn mensen die in een impuls een hond aanschaffen, op de verkeerde gronden of met te weinig kennis en vaardigheden om een hond, en zeker een vechthond, een goed leven te bieden.

Dat is bijzonder vervelend. Voor de betrokken honden, voor de samenleving en ook voor verantwoorde bezitters van vechthonden, die lijden onder het imago dat ontstaan is bij vechthonden, terwijl zij hun hond een fantastisch leven bieden en zorgen dat de samenleving geen hinder, maar juist profijt heeft van hun keuze om een hond te houden.

Waaraan is te merken dat vechthonden vaker bij onverantwoorde hondenbezitters terecht komen, dan andere honden?

Allereerst komen deze honden vaker terecht in situaties van verwaarlozing en mishandeling. Daarnaast hebben deze honden de dubieuze titel ‘meest voorkomend in het asiel’ overgenomen van Jack Hussels, kruisingen van Jack Russells en gelijkende honden. Waar die ‘Hussels’ op retour zijn, komen vechthonden steeds vaker in het asiel terecht. Dat is extra vervelend voor deze honden, omdat hun energieke en sportieve inborst, tezamen met hun reactieve karakter maakt dat – hoe goed het asiel zijn best ook doet – de honden slecht kunnen aarden in de vaak drukke asielomgeving.

Voor de hond is het dus wellicht helemaal zo leuk niet om als vechthond geboren te worden. Er is meer risico om ‘in verkeerde handen te vallen’, met als gevolg meer welzijnsriscio en meer kans op een ongelukkig hondenleven.

Wat wil een hond?

Wat wil een hond, elke hond, dus ook een vechthond? Een hond wil een leven in wel-zijn: een gezond en fit lijf, genoeg passende activiteit én rust, een veilige omgeving, gezelschap, goede voeding en zorg. Voor veel vechthonden zou zo’n leven wel eens minder bereikbaar kunnen zijn dan voor andere honden.

Hoe kunnen we voor verbetering zorgen, voor de honden, hondenbezitters en de samenleving?

De Koninklijke Hondenbescherming denkt dat het tijd is voor houderschap onder voorwaarden. (https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... tieflijst/) Voor elke hondenbezitter zou het verplicht moeten zijn om op cursus te gaan over en met zijn hond. Op de schouders van houders van vechthonden rust echter een extra verantwoordelijkheid. Houderschap onder voorwaarden zal voor elke hond een welzijnsverbetering betekenen, zeker als de kwaliteit van cursussen op hondenscholen/verenigingen gegarandeerd kan worden.

Dan is er het erfelijk startpakket van de vechthond. Wij mensen hebben de vechthond gemaakt en daar lijdt hij onder in de samenleving van vandaag de dag. Het is daarom ook onze verantwoordelijkheid om het dier bijvoorbeeld een beter passende gedragsaanleg te geven. Veel rasverenigingen van een vechthondenras zijn daar al geruime tijd – en met succes – mee bezig. Door ouderdieren zorgvuldig te kiezen en door hoogkwalitatieve gedragstesten in te zetten bij die selectie kan veel vooruitgang geboekt worden. Mits de hondenbezitter juist deze honden kiest en niet langer honden koopt bij fokkers die onvoldoende oog hebben voor gedrag, gezondheid en de start van de pups.

Houderschap onder voorwaarden kan een grote sprong voorwaarts betekenen. Net als goede, op de doelgroep toegespitste en bereikbare voorlichting die een realistisch beeld van vechthonden en hun behoeften geeft. Pups van vechthonden verkopen onder het mom van ‘geweldige gezinshonden’ zonder daarbij te vermelden dat het managen van een dergelijke hond in een druk land als Nederland niet eenvoudig is, is mensen een rad voor ogen draaien en hondenwelzijn benadelen.

De overheid kan haar rol pakken door een landelijke database voor bijtincidenten te realiseren omdat meten nu eenmaal weten is en op basis van cijfers een beter plan van aanpak gerealiseerd kan worden.
Daarnaast roept de Koninklijke Hondenbescherming de overheid op om nog eens goed naar de wetgeving te kijken die er is ter voorkoming van een bijtincident en bij het zich voordoen daarvan. Tot slot lijkt winst te halen door handhaving van opgelegde maatregelen te intensiveren en een koppeling te realiseren van informatie tussen gemeenten onderling wat opgelegde maatregelen betreft.

Oplossingen. Soms wil je nog meer dan anders dat een oplossing zo uit de mouw te schudden is. Zeker als de leedlast voor zo veel mensen en dieren zo groot is. Houderschap onder voorwaarden – verplichte cursus – kan een goede eerste stap zijn in de richting van verbetering.

De oplossingen voor de vechthondenproblematiek zullen echter niet eenvoudig zijn. Het valt of staat voornamelijk op de wil van het individu om het voor mens en dier beter te maken, op het vermogen om emotie opzij te zetten in het belang van discussie en oplossingen. Op het vermogen om te kijken naar wat de ander wil en nodig heeft. Mens én dier.

Meer lezen?

http://www.doggo.nl/artikelen/hondenras ... rsteld.php

https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... hondenhok/

https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... ede-kamer/

https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... wenselijk/

Wat doet de Koninklijke Hondenbescherming?

Uiteraard neemt de Koninklijke Hondenbescherming niet alleen deel aan discussies over het onderwerp, maar probeert ze ook overleg met belangrijke partijen te initiëren. Verder steunt de organisatie Dutch Cell Dogs, die jaarlijks voor vele stoere honden een fantastisch nieuw thuis realiseert, door (onder andere) deze honden te (her)opvoeden tijdens hun asieltijd. Tot slot onderzoekt ze momenteel welke projecten zij in de toekomst kan vormgeven ten behoeve van oplossingen voor de vechthonden problematiek.

NB. In dit artikel wordt gesproken over vechthonden. Daarmee wordt gedoeld op honden die van oorsprong gefokt zijn op vechtdoeleinden. Vandaag de dag worden deze honden soms voor dat doel, maar vaker als gezelschaps- en/of sporthond gehouden. De jarenlange selectie op vechten is bij deze honden echter niet zo maar verdwenen, vandaar dat deze titel in dit artikel voor deze honden wordt aangehouden.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Tineke schreef:
Lunatic schreef:Maar dit was toch een flinke vent met een amerikaanse en een engelse staff en hij hield ze gewoon echt niet, dat maakt het nog enger vind ik dan.
Nou dat vind ik ook eng hoor , totaal niets te zeggen hebben over een hond of honden en ze niet kunnen stoppen of bereiken :ugh:
Orson en Rio hebben ooit eens een aanvaring gehad met twee boxers , zij waren al aangelijnd want ik was op weg naar de auto en hun kwamen het park in zagen ons en kwamen er in volle galop aan terwijl er echt honderden meters nog tussen ons in was. Baasjes gillen en schreeuwen maar ze liepen mooi door , nou ik was echt doodsbenauwd toen ik ze zag aankomen.
Ik heb tenslotte maar de riemen losgegooid omdat ik er niet tussen wilde komen maar ik heb behoorlijk in mijn piepzak gezeten.
En toen ze er dan eindelijk bij waren en we de knokkers uit elkaar konden halen waren ze ook niet echt overtuigend in hun controle, ze lieten er doodleuk weer een schieten die weer terug kwam. Toen ze die eindelijk weer hadden vlogen de honden gezellig redirect op elkaar ,iets wat ik persoonlijk een beter idee vond dan het op mijn mannen uit te willen kuren :mrgreen:
Nou idd, van de kracht moet ik het ook niet hebben, dus staat er op de juiste momenten zwaar appèl op mijn honden, dat vind ik toch echt wel een must als je wat grotere/sterkere honden heb, bij elke hond trouwens hoor, maar zeker met honden die je onderuit zouden kunnen trekken qua gewicht/kracht!

Gisteren kwam ik een vrouw tegen met een nog jonge husky, ik schat net een jaar, hond dol en niet op een"ik wil spelen manier" vrouw hangt met haar volle gewicht aan de riem en blijft stil staan, ik laat de mijne volgen en loop door, ja hij moet het maar leren hoor zei ze, ik uhu maar niet met min honden graag! Als daar niet heel hard aan gewerkt word zie je dat gewoon binnen nu en een jaar goed fout gaan :(

Je andere verhaal over nummer geven, dat is idd heel erg netjes :ok:
Ik ben er ook meteen vandoor gegaan moet ik eerlijk zeggen, ikwas zó blij dat Luna eindelijk los was en nog leefde, ik was als de dood dat als ik die man om z'n gegevens zouvragen, die honden nogmaals de kans zouden krijgen op Luna te klappen, dus ik dacht alleen maar, wegwezen!
dagmar88
Zeer actief

Lunatic schreef: Je andere verhaal over nummer geven, dat is idd heel erg netjes :ok:
Ik ben er ook meteen vandoor gegaan moet ik eerlijk zeggen, ikwas zó blij dat Luna eindelijk los was en nog leefde, ik was als de dood dat als ik die man om z'n gegevens zouvragen, die honden nogmaals de kans zouden krijgen op Luna te klappen, dus ik dacht alleen maar, wegwezen!

Niet lullig bedoelt hoor, maar je kwam er pas de volgende dag achter dat er echt schade was.
Hoe zou die man dat dan moeten weten, of jou kunnen achterhalen?
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

S@ndr@ schreef:
Lunatic schreef: En nog veel langer want er blijven pups bijkomen! Hoe vreselijk ik het ook vind voor jou en alle andere baasjes die wel hun verantwoording nemen, de enige manier om dit te stoppen is dan toch al die rassen en kruisingen in beslag nemen en er een verbod op gooien, anders veranderd er echt helemaal niks :(
en dan braaf of niet, gewoon afspuiten, nou heerlijk dan.
alle mensen die het gewoon wel goed doen, heel jammer dan
Helemaal niet erg die Radwet... de honden die er zijn.. prima... aan gelijnd houden eventueel muilkorven.. geen nieuwe pups en honden erbij.. tja natuurlijk zullen er slachtoffers vallen.. maar zo als het nu is... en steeds erger wordt... beter voorkomen, en stoppen die met die honden hier. Ik was nooit zo.. maar zie zelf hoe het volkomen uit de klauwen raakt.
Gewoon een leuke hond nemen... waarom velen toch zo'n malloot willen hebben is mij volstrekt onduidelijk.. 30 jaar geleden.. was ik weg van staffies, vond het heerlijke leuke honden... tot ze volwassen werden... toen ook al overmatige hond agressie bij dit soort rassen, als je dat weet dan pas je daar toch voor, snap er niks van.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

S@ndr@ schreef:dat ik kan mijn hond niet houden vind ik zo`n zwakte bod, mensen die me kennen weten dat ik geen 10 tonner ben, maar ik liep wel met twee bullen op straat van 50 kilo de stuk, en ja ik heb de wegbedekking wel eens van dicht bij gezien :hmmm: en schaafwonden gehad, ook als het glad was en dergelijke, maar ik heb never nooit mijn hond losgelaten en hem zijn gang laten gaan - dat is een motivatie verhaal denk ik :hmmm:
Ik weeg tachtig kilo. Samen met mijn hond die rustig naast me zat, wachtten we op Fleurtje die wat achter bleef. Opeens giert het lint van de flex naar acht meter, nadat Lut een haas zag en begon te sprinten. Ik had hem wel stevig vast maar kreeg zo´n enorme klap in mijn schoudergewricht dat de spieren naar mijn hand korte tijd volledig uitgeschakeld werden· Het was fysiek niet meer mogelijk om het handvat vast te houden. Het kan dus altijd.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

dagmar88 schreef:
Lunatic schreef: Je andere verhaal over nummer geven, dat is idd heel erg netjes :ok:

Niet lullig bedoelt hoor, maar je kwam er pas de volgende dag achter dat er echt schade was.
Hoe zou die man dat dan moeten weten, of jou kunnen achterhalen?
Wat dat ermee te maken heeft is me een raadsel maar oke...
Ik dacht dat de schade meeviel omdat ze niet heftig bloede, dit blijkt vrij normaal te zijn volgens mijn DA met dit soort scheurwonden.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”