Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dementerend oudje verstoten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

@idoo schreef:[

Wat ik bedoelde te zeggen is dat als honden roedels vormen omdat dat hun aangeboren wijze van samenleven is, ze er niet ineens voor kunnen kiezen om maar eens geen roedel te vormen. Dus ik voer het gedrag van mijn honden op als bewijs dat de roedeltheorie niet kloppen kan. Hij is door het gedrag van mijn honden immers gefalsificeerd![/color]
Maar jouw honden zijn ook niet zomaar honden idoo. Het zijn Schapendoezen met een heel oorspronkelijk karakter,m dat kan je niet vergelijken met een hond, het is een heel speciale tak in de evolutie d'Oude Schapendoes. Er bestaan nog vele mythes en legendes over in de oude Saksiche gebieden. Cerberus is er een Maltezertje bij.

Anne
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

@idoo schreef:
Juist omdat het fanatische werkhonden zijn hebben ze veel rust nodig.[/color]

:smile: :smile:

Jij mag concureren voor de opmerking van 2005.

Anne
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

starfleet schreef:
@idoo schreef:
Juist omdat het fanatische werkhonden zijn hebben ze veel rust nodig.[/color]

:smile: :smile:

Jij mag concureren voor de opmerking van 2005.

Anne
dat wint hij, hij steekt met kop en schouders boven de andere uit :mrgreen:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
@idoo
Zeer actief

Strandloper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Strandloper »

@idoo schreef:
kitty schreef:Er is nog iets wat ik niet helemaal snap.

Aidoo, je wilt werkhonden blijven fokken. Je fokt dus door met honden die volgens jou een pittig karakter hebben.
Wat is het nut van werkhonden fokken en deze vervolgens 18 uur per dag laten slapen?

Nu wil ik niet arrogant overkomen hoor, maar je snapt inderdaad iets niet.

Mijn zwager is politieagent/hondenbegeleider, die doet het precies andersom.
Als ie aan het werk gaat haalt ie zijn hond uit zijn hok in de tuin, en als ie thuiskomt gaat die hond er weer in.
En als ie een dag niet werkt, bijv. op zondag, dan blijft die hond de hele dag en nacht in zijn hok in de tuin, op de momenten dat ie uitgelaten wordt na dan.
Als ik dat even uitreken dan zit die hond vaak veel langer alleen dan die van mij.
En dan ook echt alleen in een hok in de tuin!
Maar ik ben altijd jaloers geweest op de band die die hond met hem heeft en op zijn enorme werkdrift.
Veel slapen of weinig slapen doet niets af of toe aan het werkkarakter.

Juist omdat het fanatische werkhonden zijn hebben ze veel rust nodig.
Ik vind dat je die dingen niet kan vergelijken. De hond van je zwager is ongetwijfeld geen Schapendoes. Zoals je zou moeten weten is de Schapendoes graag bij zijn mensen en houdt hij van uitdaging en actie in zijn leven. Naast rust natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.
Groeten Cees
@idoo
Zeer actief

kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

@idoo schreef:
Strandloper schreef:Ik vind dat je die dingen niet kan vergelijken. De hond van je zwager is ongetwijfeld geen Schapendoes. Zoals je zou moeten weten is de Schapendoes graag bij zijn mensen en houdt hij van uitdaging en actie in zijn leven. Naast rust natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.
Gelukkig niet zeg :smile:
Het is een kruisingmechelaar.
Maar ook Belgische Herders zijn graag bij hun mensen en deze ook echt wel hoor.
Alleen mocht ie nooit binnen van m'n zus.
Gaf teveel vuil in huis.

Wat ik bedoel is dat veel of weinig rust en veel of weinig werken niets af of toedoet aan de fokwaarde. Heeft een hond het echte werkkarakter (wat dat ook zijn mag) en is karakter erfelijk, dan maakt het geen moer uit of die hond altijd of nooit werkt. Hij vererft gewoon wat ie meegekregen heeft. Net zoals je honden wel generaties lang de staarten kunt afhakken, zonder dat je daardoor ooit jongen zonder staart zult krijgen!
Dus omdat jouw zus haar hond niet leuk behandeld denk jij dat een werkhond niet gelukkiger is met werk :denken:

Natuurlijk doet het niets af aan de fokwaarde maar ik vind het niet helemaal eerlijk naar een hond toe. Je fokt er iets in omdat jij daar belang aan hecht maar geeft de hond niet de kans er genoeg mee te doen.
Strandloper
Vaste gebruiker

@idoo schreef:
Strandloper schreef:Ik vind dat je die dingen niet kan vergelijken. De hond van je zwager is ongetwijfeld geen Schapendoes. Zoals je zou moeten weten is de Schapendoes graag bij zijn mensen en houdt hij van uitdaging en actie in zijn leven. Naast rust natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.
Gelukkig niet zeg :smile:
Het is een kruisingmechelaar.
Maar ook Belgische Herders zijn graag bij hun mensen en deze ook echt wel hoor.
Alleen mocht ie nooit binnen van m'n zus.
Gaf teveel vuil in huis.

Wat ik bedoel is dat veel of weinig rust en veel of weinig werken niets af of toedoet aan de fokwaarde. Heeft een hond het echte werkkarakter (wat dat ook zijn mag) en is karakter erfelijk, dan maakt het geen moer uit of die hond altijd of nooit werkt. Hij vererft gewoon wat ie meegekregen heeft. Net zoals je honden wel generaties lang de staarten kunt afhakken, zonder dat je daardoor ooit jongen zonder staart zult krijgen!
Tuurlijk maakt dat uit! Het heeft er niets mee te maken of het genetisch bepaald is of niet. Daar gaat het niet om. Een werkhond die niks te doen krijgt wordt nerveus en/of gaat zelf dingen bedenken. Dat zou jij toch moeten weten, je beweert tenminste dat je zoveel van honden weet.
Het is van groot belang in je raskeuze. Wil je gaan werken met een hond, dan kies je een werkhond. Wil je een paar wandelingen per dag maken en verder niet, dan kies je voor een ras wat daarmee genoegen neemt, geen Schapendoes dus!
Groeten Cees
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

@idoo schreef:Mijn honden zijn volgens mij juist blij dat ze overdag even rust hebben.[/color]
Inmiddels kan ik me daar wel wat bij voorstellen.

Anne
@idoo
Zeer actief

kitty
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
kitty schreef:Dus omdat jouw zus haar hond niet leuk behandeld denk jij dat een werkhond niet gelukkiger is met werk :denken:

Nee, natuurlijk bedoel ik alleen dat veel of weinig alleen laten op zich geen invloed heeft op het werken, het gaat om de wijze waarop je met je hond omgaat. En dat mijn honden echt niet de enige zijn die structureel langer alleen gelaten worden.

Natuurlijk doet het niets af aan de fokwaarde maar ik vind het niet helemaal eerlijk naar een hond toe. Je fokt er iets in omdat jij daar belang aan hecht maar geeft de hond niet de kans er genoeg mee te doen.

Tjsa, ik denk dat je toch een te hoge dunk hebt van wat je als fokker voor invloed uit kunt oefenen op je fokprodukt, als je denkt dat je eventjes een werkkarakter erin kunt fokken.

Ik hoop dat je met de kans er iets mee te doen niet bedoelt dat je er schapen mee moet gaan hoeden :denken:
Maar je moet wel gaan oefenen in het onthouden van wat je leest, want ik heb toch al een paar maal gezegd dat ik al de tijd dat mijn honden niet slapen met ze bezig ben. Mijn honden zijn volgens mij juist blij dat ze overdag even rust hebben.
Dat jouw honden niet de enige zijn die structureel langer alleen zijn maakt het niet opeens beter voor de honden.

Waarom geen schapenhoeden? Wat is er mis met het werk waar ze van oorsprong voor bedoelt zijn?
Strandloper
Vaste gebruiker

@idoo schreef:
Strandloper schreef: Wil je een paar wandelingen per dag maken en verder niet, dan kies je voor een ras wat daarmee genoegen neemt, geen Schapendoes dus!

Waar zijn deze vreemde insinuaties toch op gebaseerd?
Waar haal je het vandaan dat ik niets met die honden doe behalve wandelen?

Wacht maar af dan, zal je volgend jaar wel zien wat mijn Schapendoezen presteren, als ze in het agilitycircus gaan optreden
:pffff:
Ik kan niet wachten! :mrgreen:

Ik heb je honden nooit gezien, maar wat je hier en daar over hun gedrag geschreven hebt doet mij vermoeden dat er iets niet klopt. Ik vind het in ieder geval geen normaal Schapendoezengedrag en dat afwijkende gedrag moet ergens vandaan komen. Nu zal je wel zeggen dat het het oorspronkelijke gedrag is en dat het juist de bedoeling is, maar dat ben ik niet met je eens. Ik heb geen zin om hier weer in herhaling te treden; deze discussie hebben we al gevoerd.
Groeten Cees
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

@idoo schreef:
kitty schreef:Er is nog iets wat ik niet helemaal snap.

Aidoo, je wilt werkhonden blijven fokken. Je fokt dus door met honden die volgens jou een pittig karakter hebben.
Wat is het nut van werkhonden fokken en deze vervolgens 18 uur per dag laten slapen?

Nu wil ik niet arrogant overkomen hoor, maar je snapt inderdaad iets niet.

Mijn zwager is politieagent/hondenbegeleider, die doet het precies andersom.
Als ie aan het werk gaat haalt ie zijn hond uit zijn hok in de tuin, en als ie thuiskomt gaat die hond er weer in.
En als ie een dag niet werkt, bijv. op zondag, dan blijft die hond de hele dag en nacht in zijn hok in de tuin, op de momenten dat ie uitgelaten wordt na dan.
Als ik dat even uitreken dan zit die hond vaak veel langer alleen dan die van mij.
En dan ook echt alleen in een hok in de tuin!
Maar ik ben altijd jaloers geweest op de band die die hond met hem heeft en op zijn enorme werkdrift.
Veel slapen of weinig slapen doet niets af of toe aan het werkkarakter.

Juist omdat het fanatische werkhonden zijn hebben ze veel rust nodig.
Gunst, het kan dus nog erger............. :denken:
Pasqualino
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pasqualino »

Daisy@ schreef:
Precies mijn gedachte....
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

hmm, ik heb een duitse herder teef van 9 jaar uit het asiel, die uit werklijnen komt... moet ik haar nu ook de hele dag opsluiten in een kennel zodat onze band beter wordt? Ik vond onze band al best wel goed, maar als het beter kan hoor ik dat graag. :denken:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Pasqualino schreef:
Daisy@ schreef:
Precies mijn gedachte....
Vind dit echt triest allemaal. Ja ok, volgens zijn ideeën zal het wel gaan. :denken: Maar als ik toch zie hoe dolgelukkig ze zijn als we thuiskomen, al ben je maar een half uur weg. Daaruit concudeer ik toch dat ze blij zijn als alles compleet is thuis. Dat ze het toch fijner vinden als we bij hun zijn.
Gunst, m'n hart zou omdraaien als ik m'n honden een hele dag in een hok moest doen. Zou er liever zelf in ga zitten dan.... En ik heb niets tegen een kennel, kan handig zijn. Maar niet om die op die manier te gebruiken...
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

@idoo schreef:Denken dat je hond jou als Alfahond ziet omdat jij hem eten geeft, werkt juist weer op mijn lachspieren, omdat mijn waarneming juist is dat de leider eerder het eten van zijn volgelingen afpakt als dat ie zijn eten aan hen afstaat. Afgezien dan van een moeder die haar jongen te eten komt geven. Wat ik bij honden overigens ook nooit heb waargenomen. Ik heb eerder moeten opletten dat moeder het eten van haar kinderen niet opvrat als andersom. En dat ze braken om hun jongen voorverteerd eten te geven vind ik ook maar voor zijn mallemoerskont wegfantaseren, want mijn honden braken ook zonder dat ze jongen hebben, en toens ze wel jongen hadden aten ze hun braaksel zelf weer net zo hard op, of juist nog harder omdat ze het die jongen helemaal niet gunden, leek mij althans
Je trekt dingen wat uit de contekst. Wolven vervoeren hun eten in de maag, want het is wat lastig een groot dier mee te slepen naar hun hol.
Daarvanuit komt dus het braakreflex en dat is iets wat onze honden dus niet meer nodig hebben om hun pups te laten overleven dus er wordt bij gedomestiseerde dieren niet meer op geselecteerd.

Verder draait baasje spelen in mijn ogen ook niet om wie er het eerste eet en wie niet. Dat zijn manieren om je hond duidelijk te maken dat hij afhankelijk is van jouw goodwill of hij iets gaat krijgen of niet. Daarmee kun je gezag afdwingen als je dat niet van nature bij je draagt.
Een sociaal dier heeft behoefte aan een groep. Een groep funtioneert niet zonder afspraken en afspraken kunnen haast niet gemaakt worden zonder taakverdeling en daaraan zit dus haast weer logisch een rangorde verbonden. Iemand moet immers het grootste stukje vlees krijgen en afspraken zijn daarvoor nodig, wil je niet elke dag opnieuw het gevecht aanwillen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

@idoo schreef:
kitty schreef:Dat jouw honden niet de enige zijn die structureel langer alleen zijn maakt het niet opeens beter voor de honden.

Nee, gelijk heb je.
Maar het kan dus nog veel erger, zonder dat het blijkbaar ten koste van de werkdrift gaat.

Waarom geen schapenhoeden? Wat is er mis met het werk waar ze van oorsprong voor bedoelt zijn?

Meen je dat serieus?
Dat iedereen met een Schapendoes zijn hond tekort doet als ie er geen schapen mee gaat hoeden?
Arme schapen!

Bovendien is het volstrekte flauwekul dat schapendoezen oorspronkelijk bedoelt zijn voor het schapenhoeden.
Zelfs de naam Schapendoes is een verzinsel.
Zo heetten ze vroeger helemaal niet.
Het is een door Toepoel verzonnen naam!
Maar volgens mij weet je zelf niet eens wat je eigenlijk bedoelt met "werken" als je stelt dat je moet "werken" met je Schapendoes (afgezien dan van dat schapenhoedengeleuter)
Ik zeg nergens dat iemand zijn hond te kort doet als hij niet gaat schapenhoeden, ik vraag alleen wat er mis mee is.
Wat mij betreft is schapenhoeden voor een werkhond net zo leuk als behendigheid of wat dan ook. Het gaat erom dat je je hond iets te doen geeft waar hij zich prettig bij voelt.

En ik weet wel wat ik bedoel met werken en ik vind inderdaad dat je moet werken met je hond.
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

@idoo schreef:Maar dat geeft me wel de geruststelling dat hij het ook zonder mij redden zal, mocht ik onverhoopt eerder sterven dan hij, en daar lag ik bij zijn ouders en grootouders echt wel wakker van!
Het is een illusie te denken dat jou honden zichzelf niet kunnen redden als jij er niet meer bent.
Mijn honden zij helemaal gek van mij (en ik van hun) Sandro is een echte zwaan kleef aan en aanbid me bijna :mrgreen: Al zijn zelfvertrouwen die hij heeft haalt hij uit mijn aanwezigheid. (oke, is ook niet goed, ik weet het....maar dat is een andere discussie :mrgreen: )

Toch weet ik zeker dat San het prima red als ik er niet meer ben. Hij zal best een paar dagen van slag zijn maar zal snel zijn nieuwe baasje volledig vertrouwen.
Natuurlijk zou ik het geweldig vinden als ik de enige persoon in zijn leven ben bij wie hij zich thuis voelt, alleen weet ik ook dat het niet zo werkt.

Oke, nu weer on-topic :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Strandloper
Vaste gebruiker

@idoo schreef:Ik train wel GG en Agility met hem, maar heb dat altijd beperkt tot het trainingsuurtje op het trainingsveld zelf.
Daarbuiten heb ik opzettelijk steeds precies het tegenovergestelde gedaan wat aangeraden wordt.
@idoo schreef:zolang je maar konsekwent en duidelijk blijft!
Hoezo consequent en duidelijk? :denken:
Groeten Cees
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Strandloper schreef:
@idoo schreef:Ik train wel GG en Agility met hem, maar heb dat altijd beperkt tot het trainingsuurtje op het trainingsveld zelf.
Daarbuiten heb ik opzettelijk steeds precies het tegenovergestelde gedaan wat aangeraden wordt.
@idoo schreef:zolang je maar konsekwent en duidelijk blijft!
Hoezo consequent en duidelijk? :denken:
Je kan ook consequent niet consequent zijn :denken: :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

@idoo schreef:
kitty schreef: En ik weet wel wat ik bedoel met werken en ik vind inderdaad dat je moet werken met je hond.

Je weet het wel maar je zegt het lekker niet, blijkbaar?
heb jij ook een site? met jou honden?
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”