annepanne schreef:malinois schreef:

dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord... zou best kunnen hoor maar die versie ken ik niet :N:

Zal weer es navragen...maar heb t wrs verkeerd begrepen...
(dacht altijd al...trainden ze toen al honden??

)
Het links lopen heeft wel degelijk te maken met het dragen van een geweer. De meeste mensen en dus ook de meeste jagers zijn rechtshandig. Het is behoorlijk gevaarlijk om je hond aan dezelfde kant te hebben als het geweer.
Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat je een speciaal verzoek moet indienen voor het rechts lopen van de hond i.v.m. een lichamelijke handicap van de baas. Zelfs iemand die ook jaagde met de hond en linkshandig was mocht de hond rechts laten lopen.
Gewoon voor het examen even zeggen tegen de keurmeester was voldoende.
Al die truukjes hoeven van mij ook niet. Af en toe iets lekkers blijven geven hoef je van mij niet af te bouwen (al kan je dat op een GG examen niet doen

).
Maar die truukjes helpen je wel, als mens, om meer contact te maken met je hond, de aandacht van je hond vast te houden en het appèl te verbeteren. Ook op afstand (juist op afstand). Dat is het nut dat ik zie en daar train ik o.a. voor met mijn honden.
Gebaren bouw ik wel af, maar ik blijf een klein gebaar gebruiken. Dat kost me punten op een examen. En dat kan mij geen barst schelen

Op jachtproeven is iets lekkers normaal gesproken trouwens niet verboden, en kost je ook geen punten. Hoewel...... laatst hoorde ik dat een jachtkeurmeester had gezegd geen snoepjes te willen zien
Nou had ik al een vermoeden dat jachtproeven steeds meer op een GG examen gingen lijken, maar hier dus nog eens een bevestiging.
Ook dat kan mij niets schelen. Als mijn hond een eend goed binnenbrengt krijgt ze van mij iets lekkers. Ze is er nog steeds dol op en vindt het een grote tractatie.