het is echt om te jankenbullenmama schreef:Ik ben 1 keer op een show geweest en ik schrok me rot bij de engelse bulldoggen. Hijgende bullen, tong bijna op de grond, poten die náást het lichaam staan met naar binnen gedraaide voeten, of juist als harkjes naar buiten.
En dan een U krijgen.
Hoe is het toch mogelijk dat er met dit mooie ras zo gekloot wordt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
raskeuze en gezondheid
Moderator: moderatorteam
-
S@ndr@
- Zeer actief
-
gillianne
- Actief
- Contacteer:
t is vaak ook jammer dat er zoveel mensen zijn die alleen maar zware logge veel te veel vel en rimpel hebbende dogsoorten willen. en waar vraag naar is word gefokt en verkocht. ja ook ik ben erorm geschrokken welke engelse bullen de meeste punten behaalde op show. dikke amper kunnen lopende bullen, met rimpels en neusrollen waar je bang van werd.
ja ik ben ook bullenverknocht. en er zal hier altijd een dog rond blijven lopen. maar wel 1 die voldoet aan mijn eisen. en nee, dat zijn showkwaliteit bullen.
mijn bullenmeiden zijn maar ieniemie, maar hebben gelukkig een energie voor 10. nooit geen ademhalingsprobs. niet met lange wandelingen en ook niet op extreem warme dagen. ben soms wel eens jaloers op hun bergen energie
ja ik ben ook bullenverknocht. en er zal hier altijd een dog rond blijven lopen. maar wel 1 die voldoet aan mijn eisen. en nee, dat zijn showkwaliteit bullen.
mijn bullenmeiden zijn maar ieniemie, maar hebben gelukkig een energie voor 10. nooit geen ademhalingsprobs. niet met lange wandelingen en ook niet op extreem warme dagen. ben soms wel eens jaloers op hun bergen energie
gr. gillianne en de doggies

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ik kies voor rassen die mij qua uiterlijk en karakter aanstaan, deze rassen zijn zonder extremen waardoor ziektes/afwijkingen sneller mogelijk zijn, ik zorg er ook voor dat ik deze honden bij fokkers haal die gezondheid hoog in het vaandel hebben en dus testen op erfelijke afwijkingen. Maar het ras speciaal uitzoeken omdat ze gezond zijn nee, daarbij kunnen bij elke hond ras of niet ras bepaalde erfelijke aandoeningen voorkomen ( HD, PRA bv .)
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ja ik heb bij de flatcoateds ook een aantal fokkers hoog op mijn lijstje staan maar toch komt het in veel lijnen voor,en in hoe verre kan je een hond laten testen op kanker voordat je hem/haar inzet voor de fok?ik vindt het gewoon super jammer dat het veel voorkomt bij "mijn"ras want verder zijn het geweldige honden om te hebben.nou is niet de gezondheid de enigste reden dat ik geen flat meer wil na deze 2damen's,ik ben helemaal gek van de poedel en wil dus heel graag een poedel in de toekomst.
ja en die bullen:heb is stage gelopen bij een bullen fokster erg leuk die bullen bij elkaar,maar toen ik ging wandelen werdt mij al snel duidelijk dat die bullen de afstand niet konden lopen die ik van mijn flats gewend ben,ik schrok daar wel van moet ik eerlijk zeggen.de dekkingen verliepen ook niet altijd even natuurlijk en de geboorte's ook niet,vindt het eigenlijk gewoon zielig voor die honden.
ja en die bullen:heb is stage gelopen bij een bullen fokster erg leuk die bullen bij elkaar,maar toen ik ging wandelen werdt mij al snel duidelijk dat die bullen de afstand niet konden lopen die ik van mijn flats gewend ben,ik schrok daar wel van moet ik eerlijk zeggen.de dekkingen verliepen ook niet altijd even natuurlijk en de geboorte's ook niet,vindt het eigenlijk gewoon zielig voor die honden.

jemble 5 maanden
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Toen ik aan m'n eerste border collie begon was het nog een relatief gezond ras vergeleken met veel andere rassen. Maar de laatste jaren wordt er ontzettend veel aangeklooit qua fokken. Ik hoop (en verwacht ook eigenlijk wel) dat de borders die ik nu heb toch nog wel een jaartje of 6-7 mee kunnen gaan, wellicht langer. Het kan best zo zijn dat tegen die tijd het ras zo naar de klote is wat gezondheid betreft dat ik liever uitwijk naar iets anders. Ik heb pas van heel dichtbij meegemaakt hoe het is om een hond (bordeaux dog) op veel te jonge leeftijd te verliezen en zowel z'n baas als ikzelf realiseerden ons dat die hond met net 6 jaar en als enige gezondheidsklachten zeer gevoelige maag/darmen en op het laatst epilepsie het er stukken beter vanaf heeft gebracht dan het gros van z'n rasgenoten. Dat vind ik persoonlijk behoorlijk schokkend en daar pas ik dus ook voor.
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: raskeuze en gezondheid
Absoluut, sommige rassen zijn onwijs mooi, maar zou ik niet willen hebben ivm de gezondheid.fabienne s schreef: is gezondheid bij jullie ook een reden om wel of niet te kiezen voor een ras?
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik ben blij niet de enige te zijn die zich mateloos kan ergeren aan het "show-circuit".
Een vleeskeuring op enkel uiterlijkheden, ik snap wel dat mensen het leuk vinden hier eens naartoe te gaan met hun hond en daar een leuke dag van maken, maar het houdt helaas het fenomeen in stand.
Een waardeoordeel dat op niets anders is gebasseerd dan "de buitenkant",...alleen de mens kan zoiets bedenken, er spreekt zoveel arrogantie uit
Een vleeskeuring op enkel uiterlijkheden, ik snap wel dat mensen het leuk vinden hier eens naartoe te gaan met hun hond en daar een leuke dag van maken, maar het houdt helaas het fenomeen in stand.
Een waardeoordeel dat op niets anders is gebasseerd dan "de buitenkant",...alleen de mens kan zoiets bedenken, er spreekt zoveel arrogantie uit
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
HeidiWeer
wij hebben het "ras" gekozen omdat ze ons aanspraken.
Stamboom zegt ons totaal niks omdat we geen honden hebben voor de verkoop of willen gaan doen.
Persoonlijk vindt ik de stamboomloze stukken gezonder!
Hebben we de hond en mocht hij ziek worden is het onze verantwoordelijkheid ,wij hebben voor de hond gekozen.
Mocht ik ooit een stamboomhond willen en er zoveel geld voor neer wil leggen moet
1.de ouders uit een goede werklijn komen
2.alle ouder/groot ouders enz de beste heupen hebben enz.
Zijn er weinig van denk ik.

doet niks Heidi rijd over paar jaar wel naar belgie daar is een fokker die wat doet met zijn honden en de honden spreken mij aan.
hebben geen stamboom en daar is prijs ook naar mijn zijn geweldige honden 
Stamboom zegt ons totaal niks omdat we geen honden hebben voor de verkoop of willen gaan doen.
Persoonlijk vindt ik de stamboomloze stukken gezonder!
Hebben we de hond en mocht hij ziek worden is het onze verantwoordelijkheid ,wij hebben voor de hond gekozen.
Mocht ik ooit een stamboomhond willen en er zoveel geld voor neer wil leggen moet
1.de ouders uit een goede werklijn komen
2.alle ouder/groot ouders enz de beste heupen hebben enz.
Zijn er weinig van denk ik.
doet niks Heidi rijd over paar jaar wel naar belgie daar is een fokker die wat doet met zijn honden en de honden spreken mij aan.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Het nut van een stamboom is jou nog niet zo duidelijk, volgens mij?HeidiWeer schreef:wij hebben het "ras" gekozen omdat ze ons aanspraken.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ja en nee.
Ik zou niet voor een ras kiezen wat écht ongezond is (extreem platte snoeten bijvoorbeeld), maar ik geloof zo onderhand dat bijna geen één ras meer echt supergezond is.
Ook bij de Rottweiler komen problemen voor, uiteraard zijn de gewrichten vaak een probleem, maar ook kanker komt extreem vaak voor bij Rottweilers. Ik heb eens gehoord dat de gemiddelde leeftijd 6 jaar is
maar voorlopig hoor ik gelukkig ook vaak 9, 10 of zelfs 11 jaar.
En ook, ondanks dat ik een afschuwelijke ziekte heb meegemaakt bij mijn Griekje, zou ik eventueel weer daarvoor kiezen mocht de juiste hond voor ons daar zijn. Niet met voorbedachte rade kiezen voor een zieke hond, helaas ben ik ook weer niet zo 'nobel', want uiteraard heb ik graag een gezonde hond waar ik heel lang van kan genieten, en de hond van zijn leven kan genieten, maar na wikken en wegen zou ik er toch ook weer voor gaan. Ik wéét het nu wat er kan gebeuren en dat maakt een enorm verschil met het niet weten, vals voorgelicht zijn, enz. enz.
Af en toe ben ik ook zo ver dat ik kan zeggen 'we hebben wél 4 prachtige jaren samen gehad en hij is in zeer geliefde armen gestorven'.
Vier jaar was veel te kort, maar toch ben ik zo ontzettend blij dat ik hem heb gekend en hij heeft me zoveel liefde en vertrouwen gegeven, daar kan niks tegenop.
Ik zou niet voor een ras kiezen wat écht ongezond is (extreem platte snoeten bijvoorbeeld), maar ik geloof zo onderhand dat bijna geen één ras meer echt supergezond is.
Ook bij de Rottweiler komen problemen voor, uiteraard zijn de gewrichten vaak een probleem, maar ook kanker komt extreem vaak voor bij Rottweilers. Ik heb eens gehoord dat de gemiddelde leeftijd 6 jaar is
En ook, ondanks dat ik een afschuwelijke ziekte heb meegemaakt bij mijn Griekje, zou ik eventueel weer daarvoor kiezen mocht de juiste hond voor ons daar zijn. Niet met voorbedachte rade kiezen voor een zieke hond, helaas ben ik ook weer niet zo 'nobel', want uiteraard heb ik graag een gezonde hond waar ik heel lang van kan genieten, en de hond van zijn leven kan genieten, maar na wikken en wegen zou ik er toch ook weer voor gaan. Ik wéét het nu wat er kan gebeuren en dat maakt een enorm verschil met het niet weten, vals voorgelicht zijn, enz. enz.
Af en toe ben ik ook zo ver dat ik kan zeggen 'we hebben wél 4 prachtige jaren samen gehad en hij is in zeer geliefde armen gestorven'.
Vier jaar was veel te kort, maar toch ben ik zo ontzettend blij dat ik hem heb gekend en hij heeft me zoveel liefde en vertrouwen gegeven, daar kan niks tegenop.
- Jaap*
- Zeer actief
Het feit dat ik het een 'typisch menselijke' arrogante houding vindt om bij een ander levend wezen te bepalen wat mooi of niet mooi (genoeg) is heeft niets met hooligans te maken.Martijn schreef:Het enige waardeoordeel in deze is het jouwe.Jaap* schreef:Ik ben blij niet de enige te zijn die zich mateloos kan ergeren aan het "show-circuit".
Natuurlijk gaat een show alleen om de buitenkant maar je gaat misschien 3 keer per jaar naar een show. De rest van het jaar gaat het allemaal om het karakter van de hond en zijn gezondheid.
Over arrogantie gesproken. Wie ben jij in vredesnaam om even te roepen dat showgangers alleen maar geïnteresseerd in de buitenkant.
Dat is minstens zo dom als alle voetbaltoeschouwers hooligans noemen.
Mijn punt is dat we, zolang uiterlijk het voornaamste fok-criterium is, we niet moeten zeuren over ingefokte aandoeningen.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Het moet niet het voornaamste zijn, maar het hoort er wel degelijk bij.Jaap* schreef:Het feit dat ik het een 'typisch menselijke' arrogante houding vindt om bij een ander levend wezen te bepalen wat mooi of niet mooi (genoeg) is heeft niets met hooligans te maken.Martijn schreef:Het enige waardeoordeel in deze is het jouwe.Jaap* schreef:Ik ben blij niet de enige te zijn die zich mateloos kan ergeren aan het "show-circuit".
Natuurlijk gaat een show alleen om de buitenkant maar je gaat misschien 3 keer per jaar naar een show. De rest van het jaar gaat het allemaal om het karakter van de hond en zijn gezondheid.
Over arrogantie gesproken. Wie ben jij in vredesnaam om even te roepen dat showgangers alleen maar geïnteresseerd in de buitenkant.
Dat is minstens zo dom als alle voetbaltoeschouwers hooligans noemen.
Mijn punt is dat we, zolang uiterlijk het voornaamste fok-criterium is, we niet moeten zeuren over ingefokte aandoeningen.
Een rashond moet een rashond zijn qua uiterlijk
Naast de shows, uiterlijk dus, zijn er gelukkig ook gezondheidstesten en wordt er, als het goed is, wel degelijk ook op het karakter gelet.
Maar een rashond kies je dus zeker óók om het uiterlijk, wat dus aan bepaalde voorwaarden van dat ras moet voldoen.
Lijkt mij heel logisch
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Daarnaast wordt er op shows (als het goed is!) ook op het karakter van de hond gelet en niet te vergeten het gangwerk. Hoe een hond kan bewegen, vind ik óók een zeer belangrijke factor met betrekking tot de overweging of een hond ingezet kan worden voor de fok.Stang schreef: Naast de shows, uiterlijk dus, zijn er gelukkig ook gezondheidstesten en wordt er, als het goed is, wel degelijk ook op het karakter gelet.
Maar een rashond kies je dus zeker óók om het uiterlijk, wat dus aan bepaalde voorwaarden van dat ras moet voldoen.
Lijkt mij heel logisch
Groetjes, Karen
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
waar haal jij die wijsheid vandaan? hoe durf jij te spreken voor alle fokkers??? niet zo generaliseren svpJaap* schreef:Het feit dat ik het een 'typisch menselijke' arrogante houding vindt om bij een ander levend wezen te bepalen wat mooi of niet mooi (genoeg) is heeft niets met hooligans te maken.
zoals stang ook zei, rashond = rashond, veel raseigenschappen zijn niet voor niets en om die te behouden zijn rasstandaarden opgestelt en die dienen dan nageleefd te worden.
Natuurlijk zijn er helaas binnen bepaalde rassen wel veel extremen ontstaan met ongewenste neveneffecten, maar iemand die verantwoord bezig is met zijn ras, fokt niet alleen op uiterlijk maar beslist ook op gezondheid ( en karakter uiteraard ) en bij sommige rassen staat dat erg nauw in verband met elkaar ( bv platneuzen, langruggen , rimpeligen )
jammer dat jij geen onderschied ziet tussen de vele exposanten/ fokkers en de manier waarop ze met hun ras bezig zijn
t zou geen kwaad kunnen als je wat verder keek dan je neus lang is, voordat je zo durft te gaan oordelen
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Jaap*
- Zeer actief
Helemaal mee eens, maar om als fokker goed uit de bus te komen op de shows wordt de "fout"marge steeds kleiner en daardoor gaan de uiterlijke finesses wel heel zwaar wegen, m.i. gaat dat in de praktijk ten koste van de overige eigenschappen van de hond.Stang schreef:Maar een rashond kies je dus zeker óók om het uiterlijk, wat dus aan bepaalde voorwaarden van dat ras moet voldoen.
Lijkt mij heel logisch
Ik wil maar zeggen, de rassen die ooit met een bepaald doel zijn gecreerd waren een mix van voor het werk geschikte karakter eigenschappen en een uiterlijk wat daarop aansloot. De nadruk ligt momenteel wel heel erg eenzijdig op uiterlijk, maar ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel.
Het is "de rashond als mode-accessoire" waar ik mij aan stoor, niet aan rashonden op zich, integendeel.
En inderdaad, ik moet er natuurlijk bijzeggen, de goeden niet te na gesproken, ik had mij wat zorgvuldiger uit moeten drukken, maar ontkennen dat er problemen zijn is ook niet realistisch.
Ik ben mij heel goed bewust van het hellend vlak waarop dit alles zich afspeelt en het zou een heel interessante discussie opleveren. Emplooi voor echte werkhonden is er niet veel meer immers.
Maar hoort niet thuis in dit topic?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Er bestaat niet voor niets een Gebruikshondenklasse op shows voor de gebruikshonden.Jaap* schreef:Emplooi voor echte werkhonden is er niet veel meer immers.
Ik weet dat er ook zat rassen zijn waarbij de honden eerst bepaalde werkproeven met goed gevolg moeten afleggen, voordat ermee gefokt mag worden. Dus jouw denkwijze blijft wat kort door de bocht.
Groetjes, Karen
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
maar dat is toch iets anders??? veel mensen die een hond als modeassecoire willen zie je echt niet op shows en veel zullen hun hond ook niet bij een goede fokker kopen, maar snel en goedkoop van een fokker die ze op "voorraad"heeft liggen, niet gefokt op gezondheid, karakter en net zo min op uiterlijk in de zin van dat die hondjes perfect zouden voldoen aan de rasstandaard, want showen kost nl ook een hoop geld en dat willen deze fokkers er niet aan uitgeven.Jaap* schreef:Het is "de rashond als mode-accessoire" waar ik mij aan stoor, niet aan rashonden op zich, integendeel.
hoe denk je anders dat hondjes zoals bv de zogenaamde Black & Tan jack russells en Boomers zijn ontstaan?? niet raszuiver want het zijn geen rassen , maar lukraak gefokt omdat er veel vraag naar is, goedkoop en snel
Laatst gewijzigd door Podenji op 20 dec 2006 12:24, 2 keer totaal gewijzigd.
- Jaap*
- Zeer actief
Daar zit de kneep denk ikPodenji schreef:maar iemand die verantwoord bezig is met zijn ras
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
wat bedoel je hier nou eigenlijk mee te zeggen dan in verband met wat ik zei?Jaap* schreef:Daar zit de kneep denk ikPodenji schreef:maar iemand die verantwoord bezig is met zijn ras, belangen, vraag en aanbod, geld, dat zijn de typisch menselijke aspecten die ik bedoel.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt, maar gelukkig wegen deze aspecten niet voor alle fokkers even zwaar! (Kwestie van de juiste fokker uitkiezen als je niet wil dat de fokker van jouw hond deze aspecten mee laat wegen.)Jaap* schreef:Daar zit de kneep denk ikPodenji schreef:maar iemand die verantwoord bezig is met zijn ras, belangen, vraag en aanbod, geld, dat zijn de typisch menselijke aspecten die ik bedoel.
Groetjes, Karen
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Misschien ligt het aan het ras? Ik kan me best voorstellen dat bij bepaalde rassen de nadruk meer ligt op het uiterlijk (in het extreme) dan bij andere rassen.Jaap* schreef:Helemaal mee eens, maar om als fokker goed uit de bus te komen op de shows wordt de "fout"marge steeds kleiner en daardoor gaan de uiterlijke finesses wel heel zwaar wegen, m.i. gaat dat in de praktijk ten koste van de overige eigenschappen van de hond.Stang schreef:Maar een rashond kies je dus zeker óók om het uiterlijk, wat dus aan bepaalde voorwaarden van dat ras moet voldoen.
Lijkt mij heel logisch
Ik wil maar zeggen, de rassen die ooit met een bepaald doel zijn gecreerd waren een mix van voor het werk geschikte karakter eigenschappen en een uiterlijk wat daarop aansloot. De nadruk ligt momenteel wel heel erg eenzijdig op uiterlijk, maar ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel.
Het is "de rashond als mode-accessoire" waar ik mij aan stoor, niet aan rashonden op zich, integendeel.
En inderdaad, ik moet er natuurlijk bijzeggen, de goeden niet te na gesproken, ik had mij wat zorgvuldiger uit moeten drukken, maar ontkennen dat er problemen zijn is ook niet realistisch.
Ik ben mij heel goed bewust van het hellend vlak waarop dit alles zich afspeelt en het zou een heel interessante discussie opleveren. Emplooi voor echte werkhonden is er niet veel meer immers.
Als ik kijk naar 'mijn' ras, dan is de shows lopen over het algemeen meer een verplicht gebeuren omdat je nu eenmaal die paar 'zg'tjes' of liever nog 'u'tjes' moet hebben om te mogen fokken (via de officiële weg).
Geen strikjes, geen haren die eindeloos geborsteld of geföhned moeten worden, want ja eerlijk is eerlijk: daar word ik ook altijd wat 'onwel' van als ik dat zie.
Gewoon de hond puur zoals ie is, wordt daar geshowd. Hooguit een extra wasbeurtje van te voren
Daarnaast zijn er de gezondheidstesten, de karaktertest en vaak bij dit ras ook nog het hele werkhondengebeuren (waar trouwens bij bepaalde shows ook weer een apart onderdeel voor is voor deze groep).
Bij rashonden gaat het om 3 criteria: uiterlijk, gezondheid, karakter.
Dus daar horen shows gewoon bij, naast al het andere.
Ik wil geen Rottweiler die lijkt op een halve Labrador of Poedel hoor
- Jaap*
- Zeer actief
Dat er ook een categorie fokkers is die niet verantwoord bezig is....en dat die ook klandizie hebben, mensen die gesteld zijn op een volle prijzenkast.Podenji schreef:wat bedoel je hier nou eigenlijk mee te zeggen dan in verband met wat ik zei?Jaap* schreef:Daar zit de kneep denk ikPodenji schreef:maar iemand die verantwoord bezig is met zijn ras, belangen, vraag en aanbod, geld, dat zijn de typisch menselijke aspecten die ik bedoel.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat geldt ook voor gezondheid of karakterJaap* schreef:Dat er ook een categorie fokkers is die niet verantwoord bezig is....en dat die ook klandizie hebben, mensen die gesteld zijn op een volle prijzenkast.Podenji schreef:wat bedoel je hier nou eigenlijk mee te zeggen dan in verband met wat ik zei?Jaap* schreef:Daar zit de kneep denk ikPodenji schreef:maar iemand die verantwoord bezig is met zijn ras, belangen, vraag en aanbod, geld, dat zijn de typisch menselijke aspecten die ik bedoel.
Je hebt er nu eenmaal waardeloze fokkers bij. Niemand zegt dat een stamboomfokker bij voorbaat een goede fokker is.
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
uiterlijk - gezondheid en karakter...
hmmm...dan zouden heel wat Peitjes geen U-tjes meer krijgen als het zo zou werken.
Het zou fijn zijn als het ook echt zo was.
Helaas veel ziektes in het ras die je zo op het eerste oog niet ziet, en karakter? Tja...het karakter van de peitjes is ook niet wat het geweest is...
hmmm...dan zouden heel wat Peitjes geen U-tjes meer krijgen als het zo zou werken.
Het zou fijn zijn als het ook echt zo was.
Helaas veel ziektes in het ras die je zo op het eerste oog niet ziet, en karakter? Tja...het karakter van de peitjes is ook niet wat het geweest is...
- Therese
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Ja en nee.
Volgens mij zijn de rassen zonder gezondheidproblemen tegenwoordig met een zaklantaarn nog niet te vinden.
Ik heb gekozen voor de combinatie karakter/eigenschappen en een zo goed mogelijke gezondheid.
Dat is aardig gelukt vind ik zelf.
Waar ik zelf nooit voor zal kiezen zijn honden die door mensen (fokken) zijn gefokt op extreme misvormingen waardoor het leven van die honden er niet echt op vooruit is gegaan. (uiteindelijk is elk ras natuurlijk gecreeerd door mensenhanden).
Ik probeer die rassen te ontwijken waarvan ik vermoed dat er problemen zijn maar worden ontkend/genegeert of verborgen door de rasvereniging en/of fokkers.
Volgens mij zijn de rassen zonder gezondheidproblemen tegenwoordig met een zaklantaarn nog niet te vinden.
Ik heb gekozen voor de combinatie karakter/eigenschappen en een zo goed mogelijke gezondheid.
Dat is aardig gelukt vind ik zelf.
Waar ik zelf nooit voor zal kiezen zijn honden die door mensen (fokken) zijn gefokt op extreme misvormingen waardoor het leven van die honden er niet echt op vooruit is gegaan. (uiteindelijk is elk ras natuurlijk gecreeerd door mensenhanden).
Ik probeer die rassen te ontwijken waarvan ik vermoed dat er problemen zijn maar worden ontkend/genegeert of verborgen door de rasvereniging en/of fokkers.
Gr. Therese

Cody van de Victory: 31-03-2000 / 03-11-2011

Cody van de Victory: 31-03-2000 / 03-11-2011
- Chione
- Zeer actief
Maar als ik hier lees dat het vooral de extreme engelse bullen ( met gezondheids problemen ) zijn die winnen op shows, dan staat gezondheid toch niet echt op de eerste plaats ( bij die fokkers/keurmeesters ).
En ik heb vrees dat dit voor meerdere rassen geld.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~
~

~
~

~
- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Tegenwoordig hoef je maar 1 x een ZG show te lopen met een Rottweiler en de andere telt mee van de MAGtest de fysieke keuringStang schreef:Misschien ligt het aan het ras? Ik kan me best voorstellen dat bij bepaalde rassen de nadruk meer ligt op het uiterlijk (in het extreme) dan bij andere rassen.Jaap* schreef:Helemaal mee eens, maar om als fokker goed uit de bus te komen op de shows wordt de "fout"marge steeds kleiner en daardoor gaan de uiterlijke finesses wel heel zwaar wegen, m.i. gaat dat in de praktijk ten koste van de overige eigenschappen van de hond.Stang schreef:Maar een rashond kies je dus zeker óók om het uiterlijk, wat dus aan bepaalde voorwaarden van dat ras moet voldoen.
Lijkt mij heel logisch
Als ik kijk naar 'mijn' ras, dan is de shows lopen over het algemeen meer een verplicht gebeuren omdat je nu eenmaal die paar 'zg'tjes' of liever nog 'u'tjes' moet hebben om te mogen fokken (via de officiële weg).
Geen strikjes, geen haren die eindeloos geborsteld of geföhned moeten worden, want ja eerlijk is eerlijk: daar word ik ook altijd wat 'onwel' van als ik dat zie.
Gewoon de hond puur zoals ie is, wordt daar geshowd. Hooguit een extra wasbeurtje van te vorenDat vind ik dus heel normaal, want het is een rashond en behoort o.a. qua uiterlijk aan de rasstandaard te voldoen.
Daarnaast zijn er de gezondheidstesten, de karaktertest en vaak bij dit ras ook nog het hele werkhondengebeuren (waar trouwens bij bepaalde shows ook weer een apart onderdeel voor is voor deze groep).
Bij rashonden gaat het om 3 criteria: uiterlijk, gezondheid, karakter.
Dus daar horen shows gewoon bij, naast al het andere.
Ik wil geen Rottweiler die lijkt op een halve Labrador of Poedel hoorof ik moet bewust een kruising aanschaffen
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ik ben ...tig jaar geleden gevallen voor de iersewolfshond en geef volmondig toe besmet te zijn. Is ook niet te genezen
Dit is echt een ras naar mijn hart.
Maar.......en dan komt 't.
Als je net zoals ik nu heb meegemaakt, je hond op toch wel erg jonge leeftijd moet verliezen tewijl ik toch echt een selectie heb gemaakt. En overal aan mee heb gedaan wat betrefd onderzoeken en gezondheid.
Maar ik nu toch wel ff een pas op de plaats.
Misschien als 't allemaal minder rauw is dat 't weer bijdraait dat kan ik nu nog niet zeggen.
Voorlopig hou ik 't bij een ier en kijken we van de zomer naar een engelse cockers spaniel. Alhoewel ik daar ook bij weet dat er veel haken en ogen aan zitten.
Maar ja.
Dit is echt een ras naar mijn hart.
Maar.......en dan komt 't.
Als je net zoals ik nu heb meegemaakt, je hond op toch wel erg jonge leeftijd moet verliezen tewijl ik toch echt een selectie heb gemaakt. En overal aan mee heb gedaan wat betrefd onderzoeken en gezondheid.
Maar ik nu toch wel ff een pas op de plaats.
Misschien als 't allemaal minder rauw is dat 't weer bijdraait dat kan ik nu nog niet zeggen.
Voorlopig hou ik 't bij een ier en kijken we van de zomer naar een engelse cockers spaniel. Alhoewel ik daar ook bij weet dat er veel haken en ogen aan zitten.
Maar ja.

-
gillianne
- Actief
- Contacteer:
ja hoor dat geld echt niet alleen voor de engelse. ik heb zelf ook bordeauxdoggen. en zelfs karakter word op show niet gekeken. heb al vaker op show gezien dat een weliswaar prachtige bdd 1e werd. maar dat was wel een teef die uithaalde naar elke hond die te dicht in haar buurt kwam en zelfs even uithaalde naar de keurmeester.Chione schreef:Maar als ik hier lees dat het vooral de extreme engelse bullen ( met gezondheids problemen ) zijn die winnen op shows, dan staat gezondheid toch niet echt op de eerste plaats ( bij die fokkers/keurmeesters ).![]()
mijn bdd zijn de eerste honden die ik heb met stamboom. heb nooit geen stamboomhonden gehad, ook mn engelse zijn zonder stamboom (ja geen rasbullen dus). ik dacht dat ik me goed verdiept had in t ras bdd, dat ik me terdege in had laten lichten over wat een goede en geen goede fokker was. helaas hebben beide bdd zware hd, waar ze aan geopereerd zijn. 1 geopeerd aan patella. en 1 ook nog hele zware huidproblemen.
nee hoor ik hoef niet op show, ik hoef geen nestjes, dus voor mij zegt stamboom helemaal niks meer. en ja je kunt nagelang de stamboom zien wat je gekocht hebt. t gaat vaak om de combis die gemaakt worden waaruit blijkt dat de verkeerde keuzes gemaakt worden. en tja ook dat zal eerst moeten gebeuren voordat een fokker weet of een combi gezonde nesten geeft. helaas heb ik dus 2x een bdd uit de verkeerde combi. en daar kunnen van beide kanten nog zo min mogenlijk gezondheidsproblemen in voorkomen.
voor mij blijft het puur geluk hebben. je kunt tenslotte niet in een pup kijken.
gr. gillianne en de doggies

- Yv*nn
- Zeer actief
- Contacteer:
Hi Gillian leuk je hier tegen te komen.gillianne schreef:ja hoor dat geld echt niet alleen voor de engelse. ik heb zelf ook bordeauxdoggen. en zelfs karakter word op show niet gekeken. heb al vaker op show gezien dat een weliswaar prachtige bdd 1e werd. maar dat was wel een teef die uithaalde naar elke hond die te dicht in haar buurt kwam en zelfs even uithaalde naar de keurmeester.Chione schreef:Maar als ik hier lees dat het vooral de extreme engelse bullen ( met gezondheids problemen ) zijn die winnen op shows, dan staat gezondheid toch niet echt op de eerste plaats ( bij die fokkers/keurmeesters ).![]()
mijn bdd zijn de eerste honden die ik heb met stamboom. heb nooit geen stamboomhonden gehad, ook mn engelse zijn zonder stamboom (ja geen rasbullen dus). ik dacht dat ik me goed verdiept had in t ras bdd, dat ik me terdege in had laten lichten over wat een goede en geen goede fokker was. helaas hebben beide bdd zware hd, waar ze aan geopereerd zijn. 1 geopeerd aan patella. en 1 ook nog hele zware huidproblemen.
nee hoor ik hoef niet op show, ik hoef geen nestjes, dus voor mij zegt stamboom helemaal niks meer. en ja je kunt nagelang de stamboom zien wat je gekocht hebt. t gaat vaak om de combis die gemaakt worden waaruit blijkt dat de verkeerde keuzes gemaakt worden. en tja ook dat zal eerst moeten gebeuren voordat een fokker weet of een combi gezonde nesten geeft. helaas heb ik dus 2x een bdd uit de verkeerde combi. en daar kunnen van beide kanten nog zo min mogenlijk gezondheidsproblemen in voorkomen. voor mij blijft het puur geluk hebben. je kunt tenslotte niet in een pup kijken.
Wat je schrijft is voor mij dus het enige punt waarom ik wel waarde aan een stamboom hecht.
Juist door dat de bloedlijnen achterhaalbaar zijn, is het op de duur mogelijk bepaalde lijnen en combi’s uit te sluiten voor de fok.
Bedoel, als je er van uit mag gaan dat de fokker{s} van jouw Bdd “onbewuste” een verkeerde keuze in de combi hebben gemaakt, dan mag je toch hopen dat ze hiervan hebben geleerd, en niet in herhaling treden.
Want het zal dan wel mijn utopie zijn, maar ik denk dat het met veel kennis en zorgvuldig combineren en tevens uitsluiten van bepaalde bloedlijnen de enige manier is om uiteindelijk tot een zo gezond mogelijke rashond te komen.
Wat dan helaas weer niet gehaal weg neemt, dat je gewoonweg pech kan hebben.
Hoop dat het inmiddels weer goed gaat met prachtige Rhano!!!