Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Canadese witte herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

caelybliss
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door caelybliss »

Elmar schreef:
caelybliss schreef:
gea schreef:Als je op deze link klikt kom je op een pagina van mensen die de stamboom van hun zwitserse witte herder helemaal uitgepluist hebben met foto's.
http://home.planet.nl/~muld4771/Voorvaderen.htm
En hier een stukje geschiedenis http://home.planet.nl/~muld4771/ras.htm Gewoon even lezen, dan is helemaal duidelijk waar de naam Zwitsers vandaan komt.
Ik heb je links bekeken. Mooi stukje speurwerk!
Ik vind de vader van de hond ook erg mooi.

De grootvader van Horand was wit, maar om nu te zeggen dat dit een "Zwitserse" herder was gaat mij te ver. De naam Zwitsers is zoals ik alle websites begrepen heb later ontstaan. Dit wil dus niet zeggen dat de Duitse herder van de Zwitserse herder afstamt, maar oa van een witte herder en dat is volgens mij dus iets anders.

Ik heb zelf een jaar of 30 geleden ook de stambomen van mijn toenmalige Duitse herders helemaal uitgeplozen en kwam natuurlijk ook na diverse generaties bij Horand uit.
Natuurlijk was dat geen Zwitserse, van die naam is pas sinds de erkenning (januari 2003) sprake. Het geeft alleen aan dat het niet raar is dat er witte pups geboren werden uit gekleurde ouders. In Amerika en Canada kent men de Zwitser ook niet, als wij uit die landen willen importeren, dan moeten we die honden hier als Zwitser aan laten keuren. De Witte Duitse herder bestaat namelijk ook nog steeds, ook in Nederland. Het zit allemaal behoorlijk vreemd in elkaar. In de niet-FCI landen worden wit en gekleurd ook gewoon door elkaar gefokt, iets dat hier bij de Zwitser dus écht niet mag.
Zwitserse Witte Herder is de naam van na de erkenning, de geschiedenis gaat natuurlijk veel verder terug. De kleur wit is van heel lang geleden, de naam zoals we die nu kennen (Zwitserse Witte Herder) natuurlijk niet en ik doelde dus op de kleur wit.

Stambomen uitpluizen is erg belangrijk vind ik, heb er ontzettend veel werk mee gehad, ook met het verzamelen van foto's en het maken van het verslag, dat natuurlijk slechts een kleine greep is uit de hele afstamming. Puur om een beeld ervan te geven.
Groetjes en pootjes van Wendy, Caely, Bliss, Erlo, Danka, Zeta en Jessie
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Wendy, ik had net mijn bericht gewijzigd voor ik je reactie las.
Ik ben zelf in het bezit van de Engelse vertaling van het boek van Von Stephanitz over het ontstaan van de Duitse herder.
Hierin staan meerdere afbeeldingen van de honden, zoals ze in de 19e eeuw bij de kuddes liepen. Het uiterlijk was heel divers, niet alleen in grootte, maar ook vachtsoort en kleur. Er waren honden met het haar van een (oud typ) Bobtail of Briard, maar ook ruwharigen. Deze zijn in het begin zelfs in een stamboek opgenomen geweest. Ook kwamen er blue merles voor.
Dat de voorkeur aan wolfsgrauw, zwartgeel en zwart werd gegeven heeft alleen te maken met de "smaak" van de oprichters van de rasvereniging zoals we hem nu kennen. Hierbij inderdaad met vooroordelen tov van de witte kleur.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”