Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Is er een alternatief voor een Border Collie?
Moderator: moderatorteam
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
ik denk dat een Border Collie zeer goed kan passen, mist je inderdaad goed kijkt uit welke lijnen en naar de karakters van de ouderdieren.
Het is een groot misverstand dat een BC super veel beweging nodig heeft, het gaat om geestelijke energie kwijtraken en dat kan op heeeeeel veel manieren!
Enne, voor mij is er geen enkel alternatief voor de Border Collie hihi......
Het is een groot misverstand dat een BC super veel beweging nodig heeft, het gaat om geestelijke energie kwijtraken en dat kan op heeeeeel veel manieren!
Enne, voor mij is er geen enkel alternatief voor de Border Collie hihi......
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
marcelreimer schreef:Mijn beste vriend heeft een Schotse Collie gehad, Yassou. Dat wat zo'n lieve hond, maar vraagt wel erg veel vachtverzorging. Is ook zeker niet de eerste keus van Bram.Boutje schreef:Schotse herder, lang of korthaar.
yamie schreef:een jack russell terrier natuurlijk
Bram heeft het inderdaad vaak over een Terrier. Een Foxterrier, Parson Jack Russel of Jack Russel. Zijn die niet veel te druk, te bazig, te blafferig, te vrijgevochten ..?
het was niet helemaal serieus bedoeld hoor, omdat het natuurlijk een heel ander type hondje is dan een BC, maar druk? nee dat hoeft niet, ze zijn energiek en willen graag wat doen, ze zijn daarom ook behoorlijk veelzijdig, bazig? het is natuurlijk een terrier, een hond die gefokt is om zelfstandig te werken, dus een eigen wil zit er wel in, maar het hangt zo af van de baas en de opvoeding en ook van waar je een jack haalt![]()
blafferig? niet meer dan een ander rasopvoeden, consequent en duidelijk zijn ( ik moet ook zeggen, dat ik meer blaffende borders ken, dan echt blaffende jacks)
vrijgevochten: tja, nogmaals een zelfstandig hondje, die zeker zijn leiding nodig heeft, maar dat kan allemaal prima, ze zijn leergierig zat, over het algemeen vertrouwd met kinderen, je moet alleen rekening houden met een stuk jacht instinct![]()
De Australian Shepard lijkt als twee druppels water op de Border Collie, naar wat ik begrepen heb ook in karakter en werklust. Klopt dat?LongFields schreef:Een Australian Shepherd zou misschien een optie kunnen zijn. Deze zijn over het algemeen wat zwaarder van bouw dan de Border, en wat relaxter.
- Milou85
- Zeer actief
de Australian Shepard past volgens mij wel bij jullie. En ik vond die kelpie die er genoemd werd ook geen verkeerde keus eigenlijk.
En als je aan een herder denkt dan zou ik inderdaad zeker ook gaan voor een laekense. Nou weet ik niet of suzanne haar honden uitzonderingen zijn. Maar toen ik (nozem was het toch :N: )haar hond op de forum meeting zag dacht ik: zo dat is een relaxte hond.
Terwijl (niet om je honden af te kraken hoor inge!!
ik vind ze namelijk geweldig) de honden van inge (een mechelse en een holandse herder) even een stukje drukker waren
En ik kan ook een uitzondering hebben maar mijn pason russel terrier is absoluut niet druk, niet bazig, niet blafferig en zeker niet vrijgevochten.
Hij luisterd (meestal
) prima. Hij heeft werkelijk nog nooit ruzie gemaakt of een aanvaring met een andere hond gehad en blaffen doet hij alleen af en toe in spel/uitdagen tot spel. Ik ben dus ontzettend blij met ons mormeltje en hij doet het prima op de cursussen die ik loop 
En als je aan een herder denkt dan zou ik inderdaad zeker ook gaan voor een laekense. Nou weet ik niet of suzanne haar honden uitzonderingen zijn. Maar toen ik (nozem was het toch :N: )haar hond op de forum meeting zag dacht ik: zo dat is een relaxte hond.
Terwijl (niet om je honden af te kraken hoor inge!!
En ik kan ook een uitzondering hebben maar mijn pason russel terrier is absoluut niet druk, niet bazig, niet blafferig en zeker niet vrijgevochten.
Hij luisterd (meestal
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
jemig milouMilou85 schreef:de Australian Shepard past volgens mij wel bij jullie. En ik vond die kelpie die er genoemd werd ook geen verkeerde keus eigenlijk.
Terwijl (niet om je honden af te kraken hoor inge!!ik vind ze namelijk geweldig) de honden van inge (een mechelse en een holandse herder) even een stukje drukker waren
![]()
Hij luisterd (meestal) prima. Hij heeft werkelijk nog nooit ruzie gemaakt of een aanvaring met een andere hond gehad en blaffen doet hij alleen af en toe in spel/uitdagen tot spel. Ik ben dus ontzettend blij met ons mormeltje en hij doet het prima op de cursussen die ik loop
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Mijn honden druk? Nee tochMilou85 schreef: Terwijl (niet om je honden af te kraken hoor inge!!ik vind ze namelijk geweldig) de honden van inge (een mechelse en een holandse herder) even een stukje drukker waren
![]()
Marouck is geen doorsnee Hollandse Herder
Wanneer er nu toch over de Herders wordt gesproken, vergeet de Hollandse Herder dan niet. De korthaar (nee, niet Marouck) en de ruwhaar zouden zeker passen binnen de wensen van de TS.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Presta
- Vaste gebruiker
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
'Milou85 schreef:En als je aan een herder denkt dan zou ik inderdaad zeker ook gaan voor een laekense. Nou weet ik niet of suzanne haar honden uitzonderingen zijn. Maar toen ik (nozem was het toch :N: )haar hond op de forum meeting zag dacht ik: zo dat is een relaxte hond.
Terwijl (niet om je honden af te kraken hoor inge!!ik vind ze namelijk geweldig) de honden van inge (een mechelse en een holandse herder) even een stukje drukker waren
![]()
Mijn honden zijn geen uitzonderingen hoor.
Natuurlijk heb je er drukkere en minder drukke exemplaren bij, maar een heleboel heb je zelf in de hand door een goede opvoeding. Mijn honden zijn druk als het mag, en rustig als het moet.
Het was overigens inderdaad Nozem die ik mee had naar het forumweekend. Nu was ze daar ook wel wat onder de indruk van alle vreeemde honden hoor, maar ze weet zich altijd prima te gedragen als dat van haar verwacht wordt.
Trouwens, ik vond de honden van Inge helemaal niet extreem druk of zo, dat kan nog veel en veel drukker!
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: O, o, o, wat fijn
Daarbij leren slimme honden héél snel dingen, maar óók de verkeerde dingen! En zie dat dan maar weer eens af te leren. Daar kan soms zelfs nog meer tijd in gaan zitten dan in het aanleren van iets!MARC_S schreef:Niet om je te ontmoedigen maar juist een slimme hond is vaak moeilijk. Hij is nl zo slim dat hij je stemming kan lezen en ieder gaatje in je consequent zijn kan aanvoelen. Juist de slimme honden zullen je tarten tijdens het aanlerenmarcelreimer schreef:Daarom moet onze hond ook intelligent en makkelijk te trainen zijn, zodat we de grootste schade enigszins kunnen beperken. Leren dat hij in de keuken moet wachten tot hij is afgedroogd, leren dat er buiten gespeeld wordt en binnen niet. Dat soort basale zaken ....
Even over het schone interieur: ook een hond die je handdoekdroog maakt in de keuken, neemt nog heel veel vuil mee (vooral zand). Helemaal een langharige hond. Wij maken ook altijd de honden droog in de keuken en ze zijn zelfs kortharig, maar als je ziet hoeveel zand ik iedere dag kan opzuigen hier... Een huis hou je gewoon niet spik en span als je honden hebt. Wil je dat wel, dan weet ik niet of je voor een hond moet kiezen?
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Milou85
- Zeer actief
- Milou85
- Zeer actief
Dat dacht ik dus eigenlijk ook. Maar ik ken zelf dus verder helemaal geen holandse herders. Ik vind het hele mooie honden om te zien en dacht indd dat ze wat rustiger waren dan een mechelse. Maar marrouck is de eerste en enige hollander die een keer van wat dichterbij heb gezien/gevoeldInge schreef: Wanneer er nu toch over de Herders wordt gesproken, vergeet de Hollandse Herder dan niet. De korthaar (nee, niet Marouck) en de ruwhaar zouden zeker passen binnen de wensen van de TS.
en ja ik heb ook wel eens een extreem drukke hond gezien en het kan inderdaad nog véél drukker.
Wat ik zeg, marrouck was gewoon enthosiast (denk ik?) en echt niet hysterisch druk ofzo
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Nou....Marouck kan anders ook echt hysterisch druk zijn hoorMilou85 schreef:Dat dacht ik dus eigenlijk ook. Maar ik ken zelf dus verder helemaal geen holandse herders. Ik vind het hele mooie honden om te zien en dacht indd dat ze wat rustiger waren dan een mechelse. Maar marrouck is de eerste en enige hollander die een keer van wat dichterbij heb gezien/gevoeldInge schreef: Wanneer er nu toch over de Herders wordt gesproken, vergeet de Hollandse Herder dan niet. De korthaar (nee, niet Marouck) en de ruwhaar zouden zeker passen binnen de wensen van de TS.Tja dat was dus niet echt heel erg relaxt
Gewoon een beetje enthosiast
![]()
en ja ik heb ook wel eens een extreem drukke hond gezien en het kan inderdaad nog véél drukker.
Wat ik zeg, marrouck was gewoon enthosiast (denk ik?) en echt niet hysterisch druk ofzo
Groetjes Inge

-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
De vacht verzorging van een collie vergt wel veel aandacht vind ikBoutje schreef:Die vachtverzorging van een schotse herder valt best wel mee hoor!
Veel buiten laten rennen, door lang gras es helpt al een pak.
Nu en dan eens, als ze heel vuil is, onder de douche en verder een keertje per week borstelen, duur ongeveer een kwartiertje.
Tijdens het verharen twee keer per week en dan ben je er wel wat langer mee bezig.
Ik heb er maar 1 keer echt veel werk mee gehad, dat was toen ze ergens door onkruid met van die klittenbollen had gerend, toen ben ik een uur bezig geweest met conditiopner ed om alles er uit te krijgen.
Verder zijn het inderdaad heeeeeel lieve honden (maar ja, welke kunnen dat wee neit zijn he)
Moeilijk he, een ras kiezen! En eens je zo ver bent is het juiste hondje kiezen minstens even moeilijk, tenzij je verliefd wordt op een herplaatser.
Met daisy ben ik een uur bezig met borstelen en trimmen.
Bowie van 10 maand borstel ik elke dag achter zijn oren en in zijn flanken dat kost maar een kwartiertje maar een volledige borstel- en trimbeurt vraagt toch wel even tijd.

Luna 25-11-2011 27-12-2017
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Borstel jij je honden iedere dag?Jacan schreef:De vacht verzorging van een collie vergt wel veel aandacht vind ik![]()
Bowie van 10 maand borstel ik elke dag achter zijn oren en in zijn flanken dat kost maar een kwartiertje maar een volledige borstel- en trimbeurt vraagt toch wel even tijd.
Groetjes, Karen
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
ook die komen met blubber poten binnen , en zijn gek op graven in stoelen en bankenmassam schreef:een nakert met muilkorf?LongFields schreef:
Maar als je altijd een schoon huis wil en smetteloze meubels, dan ben ik bang dat geen enkele hond in aanmerking komt.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Een kortharige collie zou een alternatief kunnen zijn, maar dat is wel een ras wat je aan moet spreken, ze hebben best een apart uiterlijk vind ik.Jacan schreef:
De vacht verzorging van een collie vergt wel veel aandacht vind ik![]()
Maar vergis je niet in korte haren bij een hond, het lijkt vaak ideaal, maar die korte stugge haartjes blijven overal tussen zitten (vooral als je vloerbedekking, een kleed of stoffen meubels hebt).
Wij hebben een Mechelaar en een Laekense gehad, en van de Mechelaar-haren hadden we meer "last" dan die van de Laekense.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
jip007 schreef:ook die komen met blubber poten binnen , en zijn gek op graven in stoelen en bankenmassam schreef:een nakert met muilkorf?LongFields schreef:
Maar als je altijd een schoon huis wil en smetteloze meubels, dan ben ik bang dat geen enkele hond in aanmerking komt.
hmm dat gaat het niet worden dan! :N: :N:

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik wilde ook heel graag een Border Collie, maar durfde het niet aan. Mijn rijtje 'vervangers' (he wat klinkt dat naar) waren: Friese Stabij, Sheltie, Drentse Patrijs en Kooikerhondje. Het is die laatste geworden. Ik wilde een intelligente hond met sportmogelijkheden (vooral behendigheid) die je overal mee naar toe kunt nemen. Maar de Border Collie vond ik dus iets te veel van het goede qua geestelijke uitdaging die je moet bieden
In het rijtje zou ik nu ook de Kelpie en de Toller zetten, maar die kende ik toen nog niet. De Australian Shepherd, Australian Cattle Dog en Schotse Collie (kort- en langhaar) horen er eigenlijk ook bij (o.a.). Maar die zijn wat minder favoriet bij mij.
Zoals je het beschrijft, kun je volgens mij prima een Border Collie nemen. Ik zou nog wel zorgen dat je een keer megaat met een Border Collie wandeling ofzo. Want achteraf ben ik blij dat ik geen Border Collie heb genomen, omdat ik ze toch wat te slaafs en nerveus vind. Maar dat is puur mijn persoonlijke mening
In het rijtje zou ik nu ook de Kelpie en de Toller zetten, maar die kende ik toen nog niet. De Australian Shepherd, Australian Cattle Dog en Schotse Collie (kort- en langhaar) horen er eigenlijk ook bij (o.a.). Maar die zijn wat minder favoriet bij mij.
Zoals je het beschrijft, kun je volgens mij prima een Border Collie nemen. Ik zou nog wel zorgen dat je een keer megaat met een Border Collie wandeling ofzo. Want achteraf ben ik blij dat ik geen Border Collie heb genomen, omdat ik ze toch wat te slaafs en nerveus vind. Maar dat is puur mijn persoonlijke mening

Linda, Izzie en Bram
- Jacan
- Zeer actief
Bowie word inderdaad dagelijks geborstelt achter zijn oren en in zijn flanken Daisy doe ik de oren en de flanken om de dag en zij word nu 2 x in de week gekamt omdat ze in de rui zit en dan ben ik meer dan een uur bezigScooby schreef:Borstel jij je honden iedere dag?Jacan schreef:De vacht verzorging van een collie vergt wel veel aandacht vind ik![]()

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom doe je dat zo vaak? Volgens mij is dat helemaal niet goed voor de vacht en zo duurt het ook véél langer voordat ze door de rui heen zijn.Jacan schreef:Bowie word inderdaad dagelijks geborstelt achter zijn oren en in zijn flanken Daisy doe ik de oren en de flanken om de dag en zij word nu 2 x in de week gekamt omdat ze in de rui zit en dan ben ik meer dan een uur bezigScooby schreef:Borstel jij je honden iedere dag?Jacan schreef:De vacht verzorging van een collie vergt wel veel aandacht vind ik![]()
Groetjes, Karen
- Jacan
- Zeer actief
dat achter de oren en de flanken doe ik dagelijks bij Bowie omdat je anders heel veel klitten daar krijgt .Komt mede omdat zijn vacht begint tegroeien en met het spelen klit het snelScooby schreef:Waarom doe je dat zo vaak? Volgens mij is dat helemaal niet goed voor de vacht en zo duurt het ook véél langer voordat ze door de rui heen zijn.Jacan schreef:Bowie word inderdaad dagelijks geborstelt achter zijn oren en in zijn flanken Daisy doe ik de oren en de flanken om de dag en zij word nu 2 x in de week gekamt omdat ze in de rui zit en dan ben ik meer dan een uur bezigScooby schreef:Borstel jij je honden iedere dag?Jacan schreef:De vacht verzorging van een collie vergt wel veel aandacht vind ik![]()
Daisy is naar de sterlisatie pluizig geworden waardoor je moeilijk door het vacht heen komt dus doe ik dit in etappes en dan laagje voor laagje en dat kost tijd .

- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
Inderdaad denk ik dat er ook wat jachthondenrassen zijn die wel bij jullie zouden passen: De stabij, de kooiker, de Drentse Patrijs, de grote Munsterlander en misschien sommige heidewachtels( Met niet al te veel jachtpassie). Maar ook een springer spaniel.
Het zijn eigenlijk allemaal middenslag honden, die hoewel wel langharig, weinig vachtverzorging nodig hebben en bij een consequente opvoeding en genoeg beweging in huis absoluut rustig zijn.
Al deze hondjes kan je ook dingen mee doen zoals gehoorzaamheid, Uithoudingsproef, Jacht, Fly-ball en behendigheid.
Het zijn eigenlijk allemaal middenslag honden, die hoewel wel langharig, weinig vachtverzorging nodig hebben en bij een consequente opvoeding en genoeg beweging in huis absoluut rustig zijn.
Al deze hondjes kan je ook dingen mee doen zoals gehoorzaamheid, Uithoudingsproef, Jacht, Fly-ball en behendigheid.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Takkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Ik heb een tijd een duitse staande langhaar uitgelaten en die zag je 80% van de wandeling niet weer.
Ze kwam wel elke keer voorbij stuiven en ze kwam ook wel als je haar riep, maar mijn ervaring ermee is dat ze tijdens het wandelen de geuren, sporen etc. belangrijker vinden dan de baas.
In huis was ze heel lief en ze was ook leergierig tijdens gehoorzaamheidscursussen .
Ze kwam wel elke keer voorbij stuiven en ze kwam ook wel als je haar riep, maar mijn ervaring ermee is dat ze tijdens het wandelen de geuren, sporen etc. belangrijker vinden dan de baas.
In huis was ze heel lief en ze was ook leergierig tijdens gehoorzaamheidscursussen .

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Dat klinkt niet als mijn TomasTakkie schreef:Ik heb een tijd een duitse staande langhaar uitgelaten en die zag je 80% van de wandeling niet weer.
Je moet ze natuurlijk wel opvoeden
Langharen zijn heel zacht en baasgericht dus daar kun je gebruik van maken tijdens de opvoeding.Een heidewachtel zoals Bruno vind ik zelf heel wat eigenwijzer en ondernemender.
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Als je iemand een staande jachthond aanbeveelt lijkt me dat het toch wel handig is om op de jachtpassie te wijzen! Natuurlijk is dat van individu tot individu verschillend, maar de kans is toch groot dat je er een treft met heftige neiging tot jagen... De toekomstige eigenaar moet zich denk ik wel realiseren dat dat een extra complicatie is bij de opvoeding/training.
Gr. Marijke
Gr. Marijke
Gr. Marijke

-
zwijntje
- Actief
Misschien is een Sheltie een mogelijkheid?
Ze hebben dan wel een lange vacht, maar erg veel vachtverzorging hebben ze niet nodig.
Er wordt aanbevolen één keer in de week te borstelen, maar Blitz wordt misschien één keer in de drie? weken geborsteld.
En dat duurt misschien een half uurtje.
Hij heeft echt een gemakkelijke vacht.
Ze zijn slim, gehoorzaam, 'eyen' (naar mijn weten toch) niet, zijn geschikt voor agility, flyball, ... en doen graag spelletjes met hun baasje, leergierig, ... enzovoort.
Ze zijn echter wel afwachtend naar vreemden toe, maar als ze op de goede manier benaderd worden valt dit zeker mee!
Kooikerhondje en Australian Shepherd lijken me ook wel rassen die bij je passen.
Of een leuk hondje uit het asiel?
Veel succes nog!
Ze hebben dan wel een lange vacht, maar erg veel vachtverzorging hebben ze niet nodig.
Er wordt aanbevolen één keer in de week te borstelen, maar Blitz wordt misschien één keer in de drie? weken geborsteld.
En dat duurt misschien een half uurtje.
Hij heeft echt een gemakkelijke vacht.
Ze zijn slim, gehoorzaam, 'eyen' (naar mijn weten toch) niet, zijn geschikt voor agility, flyball, ... en doen graag spelletjes met hun baasje, leergierig, ... enzovoort.
Ze zijn echter wel afwachtend naar vreemden toe, maar als ze op de goede manier benaderd worden valt dit zeker mee!
Kooikerhondje en Australian Shepherd lijken me ook wel rassen die bij je passen.
Of een leuk hondje uit het asiel?
Veel succes nog!

- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wat terriers betreft is de Airedale terrier denk ik erg geschikt voor julliemarcelreimer schreef:Bram heeft het inderdaad vaak over een Terrier. Een Foxterrier, Parson Jack Russel of Jack Russel. Zijn die niet veel te druk, te bazig, te blafferig, te vrijgevochten ..?yamie schreef:een jack russell terrier natuurlijk
Bijkomend voordeel: Airedale terriers verharen niet. Ze hoeven slechts twee keer per jaar geplukt te worden.De Airedale heeft een groot aantal gunstige eigenschappen, een prettig karakter en past zich gemakkelijk aan omstandigheden en omgeving aan. Hoewel hij terriër is, kwiek en vurig en een tegenstander zelden uit de weg gaat, is hij toch de meest beheerste van alle terriërs.
De Airedale is van nature vrolijk, altijd in voor een spelletje, gezellig en aanhankelijk. Een Airedale is veel aan te leren. De goede Airedale is scherp van uitdrukking, snel van beweging en in gespannen verwachting bij elke beweging. Hij heeft een rustig gedrag in huiselijke kring en hij kan het goed vinden met kinderen.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
De Duitse Staanders die ik ken (maar ik ken die van jou natuurlijk nietMarie-Josée schreef:Dat klinkt niet als mijn TomasTakkie schreef:Ik heb een tijd een duitse staande langhaar uitgelaten en die zag je 80% van de wandeling niet weer.
![]()
Je moet ze natuurlijk wel opvoeden![]()
Langharen zijn heel zacht en baasgericht dus daar kun je gebruik van maken tijdens de opvoeding.Een heidewachtel zoals Bruno vind ik zelf heel wat eigenwijzer en ondernemender.

Linda, Izzie en Bram