Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Je hond "straffen" / slaan/lel over neus, schop on
Moderator: moderatorteam
Ik gebruik zeker wel af en toe een lichamelijke correctie in de zin van een tik of een schop onder hun hol. Even in een oortje knijpen wil ook nog wel eens helpen. Dan ben ik maar een bruut, ik heb wel graag honden die naar me luisteren en dat lukt me niet alleen met mijn stem. Nu klinkt het misschien alsof ik mijn honden heel de dag in elkaar loop te rammen, maar dat is dus niet zo. Het ligt ook aan de hond, Femke heb ik bijvoorbeeld nooit op deze manier hoeven corrigeren. Tommie en Miah zijn wat eigenwijzer en die grijp ik wel eens bij hun lurven.
-
- Zeer actief
Dan klopt je tekst toch niet. Eerst zeg je nooit en dan dat je dat ook zal doen. Op de keeper beschouwd is het dus een tik, hoe je het draaid of keerdMaxiem schreef:Maar dat is ook geen straffen, toch? Kijk, ik zal Max nooit als straf een tik geven, maar als ze een kat wil pakken en niet te bereiken is? Ja, dan zit er misschien niks anders op, en dan zal ik het doen ook.Stang schreef:
Moritz was absoluut geen hond om wat steviger aan te pakken, die schrok al van een heel rustig 'nee'. Toch heeft hij ook één keer een lel gehad en dat was toen hij boven de kat hing en die wilde grijpen en totaal niet reageerde op mijn stem. Om de kat te redden, heb ik toen een lel gegeven en ook hier zat ik achteraf het meest in de stress.
.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
kijk vandaar.. hadden ze beter wel kunnen doenPak-de-bal schreef:mijn idee, het is tè makkelijk, om een weerloos kind of dier te gaan slaan.Baily schreef:Mensen die dieren of kinderen slaan of een " opvoedkundige tik"geven, dalen echt een heel eind in mijn achting, en ik zal het zelf ook nooit doen.
Mijn ouders hebben mij ook nooit geslagen en tòch ben ik volwassen geworden

Ja, ik doe het dus ook, een opvoedkundige tik dus geen mishandeling o.i.d. of een schopje onder z'n kont... dus niet dat hij meters de lucht in vliegt....
En ze zijn niet weerloos hoor... ze mogen best laten weten dat ze er niet mee eens zijn....
En ja ik heb ook best van m'n ouders een schopje onder m'n kont gehad als het nodig was, ben er niet slechter van geworden hoor....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Toen Rocky een jaar of 2 was kon hij een draak naar andere reuen zijn. Door zijn (mechelse) felheid soms onbereikbaar. Ik heb hem toen geregeld laten weten dat ik daar niet van gediend was door een stevige goed getimede riemcorrectie en dito brul. De laatste jaren is dat niet meer nodig, vindt hij mij en het balletje veel leuker
Slaan en schoppen doen we hier niet en Reina is zowiezo een hondje wat met zachte hand aangepakt dient te worden.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
:sst:malinois schreef:kijk vandaar.. hadden ze beter wel kunnen doenPak-de-bal schreef:mijn idee, het is tè makkelijk, om een weerloos kind of dier te gaan slaan.Baily schreef:Mensen die dieren of kinderen slaan of een " opvoedkundige tik"geven, dalen echt een heel eind in mijn achting, en ik zal het zelf ook nooit doen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Teckelgek schreef::sst:malinois schreef:kijk vandaar.. hadden ze beter wel kunnen doenPak-de-bal schreef:mijn idee, het is tè makkelijk, om een weerloos kind of dier te gaan slaan.Baily schreef:Mensen die dieren of kinderen slaan of een " opvoedkundige tik"geven, dalen echt een heel eind in mijn achting, en ik zal het zelf ook nooit doen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ik heb ook nooit een schop onder mn kont gehad, wel kreeg afentoe eens een klap op mn kont. WAs heeeeel zelden en dan had ik het ook wel heel bont gemaakt. Maar meestal werden we gewoon naar onze kamer gestuurd, ik hoor mn moeder nog zeggen 'ga jij maar even afkoelen boven, als je weer normaal kunt doen mag je weer beneden komen'.Zoek stok! schreef:Ik heb nooit een schop onder m'n kont gehad van m'n ouders en ben er ook niet slechter van gewordenmalinois schreef: En ja ik heb ook best van m'n ouders een schopje onder m'n kont gehad als het nodig was, ben er niet slechter van geworden hoor....![]()
- Maxiem
- Zeer actief
chrico schreef:Dan klopt je tekst toch niet. Eerst zeg je nooit en dan dat je dat ook zal doen. Op de keeper beschouwd is het dus een tik, hoe je het draaid of keerdMaxiem schreef:Maar dat is ook geen straffen, toch? Kijk, ik zal Max nooit als straf een tik geven, maar als ze een kat wil pakken en niet te bereiken is? Ja, dan zit er misschien niks anders op, en dan zal ik het doen ook.Stang schreef:
Moritz was absoluut geen hond om wat steviger aan te pakken, die schrok al van een heel rustig 'nee'. Toch heeft hij ook één keer een lel gehad en dat was toen hij boven de kat hing en die wilde grijpen en totaal niet reageerde op mijn stem. Om de kat te redden, heb ik toen een lel gegeven en ook hier zat ik achteraf het meest in de stress.
.

Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
- Rossi
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Dan straf je hem tochMaxiem schreef:chrico schreef:Dan klopt je tekst toch niet. Eerst zeg je nooit en dan dat je dat ook zal doen. Op de keeper beschouwd is het dus een tik, hoe je het draaid of keerdMaxiem schreef:Maar dat is ook geen straffen, toch? Kijk, ik zal Max nooit als straf een tik geven, maar als ze een kat wil pakken en niet te bereiken is? Ja, dan zit er misschien niks anders op, en dan zal ik het doen ook.Stang schreef:
.Dit topic ging over straffen. Als straf zal ik het nooit doen, dat zeg ik nog steeds. Als het de enige manier is om bijv. een kattenleven te redden? Ja, dan natuurlijk wel, maar dat lijkt me logisch.

Dan is nooit ook niet nooit net zoals bij de meeste hier een tik of een schop met het voetje alleen gegeven word wanneer het echt nodig is en niet zomaar voor elk wissewasje
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Maxiem
- Zeer actief
Nee. Als ik een tik zou geven bij onze voorbeeld kat, dan zou het zijn omdat ze helemaal nergens meer op reageert. Ze zou dan zo gefixeert zijn op die kat, dat ze me niet eens meer hoort. Die tik is voor de aandacht dan, om de fixatie te doorbreken. Daarna zou ik haar straffen voor het aanvallen van de kat, dat gebeurt met mijn stem.chrico schreef:Dan straf je hem tochMaxiem schreef:chrico schreef:Dan klopt je tekst toch niet. Eerst zeg je nooit en dan dat je dat ook zal doen. Op de keeper beschouwd is het dus een tik, hoe je het draaid of keerdMaxiem schreef: Maar dat is ook geen straffen, toch? Kijk, ik zal Max nooit als straf een tik geven, maar als ze een kat wil pakken en niet te bereiken is? Ja, dan zit er misschien niks anders op, en dan zal ik het doen ook.Dit topic ging over straffen. Als straf zal ik het nooit doen, dat zeg ik nog steeds. Als het de enige manier is om bijv. een kattenleven te redden? Ja, dan natuurlijk wel, maar dat lijkt me logisch.
![]()
![]()
Dan is nooit ook niet nooit net zoals bij de meeste hier een tik of een schop met het voetje alleen gegeven word wanneer het echt nodig is en niet zomaar voor elk wissewasje
Dat vind ik niet straffen met een tik, dus ik blijf bij mijn antwoord: Nooit. Ook niet als ze bijt ofzo.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Als ze me zouden bijten (en dan heb ik het niet over bijten uit pijn of angst) dan hebben ze een zwaar probleem hierMaxiem schreef:Nee. Als ik een tik zou geven bij onze voorbeeld kat, dan zou het zijn omdat ze helemaal nergens meer op reageert. Ze zou dan zo gefixeert zijn op die kat, dat ze me niet eens meer hoort. Die tik is voor de aandacht dan, om de fixatie te doorbreken. Daarna zou ik haar straffen voor het aanvallen van de kat, dat gebeurt met mijn stem.chrico schreef:Dan straf je hem tochMaxiem schreef:chrico schreef: Dan klopt je tekst toch niet. Eerst zeg je nooit en dan dat je dat ook zal doen. Op de keeper beschouwd is het dus een tik, hoe je het draaid of keerdDit topic ging over straffen. Als straf zal ik het nooit doen, dat zeg ik nog steeds. Als het de enige manier is om bijv. een kattenleven te redden? Ja, dan natuurlijk wel, maar dat lijkt me logisch.
![]()
![]()
Dat vind ik niet straffen met een tik, dus ik blijf bij mijn antwoord: Nooit. Ook niet als ze bijt ofzo.

Ooit heeft Kaya iets geprobeerd met mij: ze was toen zo'n 1,5 jaar. Ik kwam thuis, Kaya enthousiast, ik ging door m'n knieën om even lekker te knuffelen en ineens ging ze met d'r voorpoten op m'n schouders staan en boven me staan grommen

Dan heb je dus écht een foute aan me en toen heeft ze de zwaarste straf ooit gekregen: ik heb haar vol en zeer strak om d'r snuit gepakt en haar recht aangekeken en met een snoeischerpe stem uitgedaagd 'had je wat kreng, kom op dan!'. Ze kroop op het laatst, en terecht vind ik.
Ze heeft het ook nooit meer geprobeerd.
Toen was ik dus ook serieus kwaad en dit soort 'gein' moet je ook alleen uithalen als je 100% overtuigd bent van je overwinning, anders heb je een giga probleem.
Maar goed..... bij bijten of dit soort ongein, hebben ze een hele slechte aan mij

Dan hebben ze hier ook echt een probleem.Stang schreef:Als ze me zouden bijten (en dan heb ik het niet over bijten uit pijn of angst) dan hebben ze een zwaar probleem hierMaxiem schreef:Nee. Als ik een tik zou geven bij onze voorbeeld kat, dan zou het zijn omdat ze helemaal nergens meer op reageert. Ze zou dan zo gefixeert zijn op die kat, dat ze me niet eens meer hoort. Die tik is voor de aandacht dan, om de fixatie te doorbreken. Daarna zou ik haar straffen voor het aanvallen van de kat, dat gebeurt met mijn stem.chrico schreef:Dan straf je hem tochMaxiem schreef:Dit topic ging over straffen. Als straf zal ik het nooit doen, dat zeg ik nog steeds. Als het de enige manier is om bijv. een kattenleven te redden? Ja, dan natuurlijk wel, maar dat lijkt me logisch.
![]()
![]()
Dat vind ik niet straffen met een tik, dus ik blijf bij mijn antwoord: Nooit. Ook niet als ze bijt ofzo.![]()
Hera heeft het ook 1x geprobeerd toen ik aan het eten was. Ze beet naar mn gezicht omdat ze vond dat ik daar schijnbaar geen recht op had. Dat heeft ze nooit weer gedaan.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan me zo voorstellen wat zich afgespeeld heeftestelle schreef:Dan hebben ze hier ook echt een probleem.Stang schreef:Als ze me zouden bijten (en dan heb ik het niet over bijten uit pijn of angst) dan hebben ze een zwaar probleem hierMaxiem schreef:Nee. Als ik een tik zou geven bij onze voorbeeld kat, dan zou het zijn omdat ze helemaal nergens meer op reageert. Ze zou dan zo gefixeert zijn op die kat, dat ze me niet eens meer hoort. Die tik is voor de aandacht dan, om de fixatie te doorbreken. Daarna zou ik haar straffen voor het aanvallen van de kat, dat gebeurt met mijn stem.chrico schreef: Dan straf je hem toch![]()
![]()
Dat vind ik niet straffen met een tik, dus ik blijf bij mijn antwoord: Nooit. Ook niet als ze bijt ofzo.![]()
Hera heeft het ook 1x geprobeerd toen ik aan het eten was. Ze beet naar mn gezicht omdat ze vond dat ik daar schijnbaar geen recht op had. Dat heeft ze nooit weer gedaan.

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ze hebben hier allemaal weleens een tik gehad. Het is geen dagelijkse kost, meeste "correcties" gaan met mijn stem.
Maar ik ben maar een mens en heb weleens gehad dat ik écht heel kwaad werd en instinctief reageerde en ze dus een lel verkocht heb.
Bij een gevecht tussen Nika en Marouck vorig jaar heb ik ook echt met handen en voeten gewerkt om ze uit elkaar te krijgen.
Maar ik ben maar een mens en heb weleens gehad dat ik écht heel kwaad werd en instinctief reageerde en ze dus een lel verkocht heb.
Bij een gevecht tussen Nika en Marouck vorig jaar heb ik ook echt met handen en voeten gewerkt om ze uit elkaar te krijgen.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Maxiem
- Zeer actief
Ja, dan wel. Maar... ik denk dat Max uit angst beet. Je kunt natuurlijk nooit 100% zeker zijn over de motivatie, maar ik was redelijk zeker van haar angst. En angstige honden straffen, dat doe ik niet en dat werkt ook averechts denk ik.Stang schreef:Als ze me zouden bijten (en dan heb ik het niet over bijten uit pijn of angst) dan hebben ze een zwaar probleem hierMaxiem schreef:Nee. Als ik een tik zou geven bij onze voorbeeld kat, dan zou het zijn omdat ze helemaal nergens meer op reageert. Ze zou dan zo gefixeert zijn op die kat, dat ze me niet eens meer hoort. Die tik is voor de aandacht dan, om de fixatie te doorbreken. Daarna zou ik haar straffen voor het aanvallen van de kat, dat gebeurt met mijn stem.chrico schreef:Dan straf je hem tochMaxiem schreef:Dit topic ging over straffen. Als straf zal ik het nooit doen, dat zeg ik nog steeds. Als het de enige manier is om bijv. een kattenleven te redden? Ja, dan natuurlijk wel, maar dat lijkt me logisch.
![]()
![]()
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij een angstbeet ligt het heel anders natuurlijkMaxiem schreef:Ja, dan wel. Maar... ik denk dat Max uit angst beet. Je kunt natuurlijk nooit 100% zeker zijn over de motivatie, maar ik was redelijk zeker van haar angst. En angstige honden straffen, dat doe ik niet en dat werkt ook averechts denk ik.Stang schreef:Als ze me zouden bijten (en dan heb ik het niet over bijten uit pijn of angst) dan hebben ze een zwaar probleem hierMaxiem schreef:Nee. Als ik een tik zou geven bij onze voorbeeld kat, dan zou het zijn omdat ze helemaal nergens meer op reageert. Ze zou dan zo gefixeert zijn op die kat, dat ze me niet eens meer hoort. Die tik is voor de aandacht dan, om de fixatie te doorbreken. Daarna zou ik haar straffen voor het aanvallen van de kat, dat gebeurt met mijn stem.chrico schreef: Dan straf je hem toch![]()
![]()

Moritz heeft in het begin ook gebeten, een keer naar/in Pieter en flink uitgehaald naar mijn vriendin. Haar arm was compleet blauw.
Ik heb toen natuurlijk ook niet gemept of gestraft, wel bij het tweede geval een brul uit reactie gegeven.
Maar dat lag allemaal heel anders.
Bij Kaya was het echt mij uitproberen en dan word ik serieus kwaad.
-
- Zeer actief
Ik heb de quote even ingekort.Maxiem schreef:
Nee. Als ik een tik zou geven bij onze voorbeeld kat, dan zou het zijn omdat ze helemaal nergens meer op reageert. Ze zou dan zo gefixeert zijn op die kat, dat ze me niet eens meer hoort. Die tik is voor de aandacht dan, om de fixatie te doorbreken. Daarna zou ik haar straffen voor het aanvallen van de kat, dat gebeurt met mijn stem.
Als zij nergens meer op reageerd dan reageerd ze ook niet op een tik, dan zal je een flinke mep uit moeten delen.
De fixatie doorbreken werkt bij honden nu eenmaal niet zo.
Voor de hond is het ten alle tijden straf want die doet iets wat niet mag en er staat een sanctie tegenover.
Gewoon simpel gezegd, straf. In het geval van de kat grijpen in huis kan een bak water de oplossing zijn dus die tik is als je het echt nooit nooit wil doen ook de oplossing niet.
Als ze me hier zouden bijten grijp ik toch echt wel in en niet met foei liefje dat mag je niet meer doen om ze daarna een koekje te geven omdat ze zo lief kijken.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Maxiem
- Zeer actief
Als een bak water zou helpen, zou ik dat ook doen, maar die heb je nou eenmaal niet altijd bij de hand. Het was ook een voorbeeld, ik heb gelukkig nog nooit in zo'n situatie gezeten.chrico schreef:Ik heb de quote even ingekort.Maxiem schreef:
Nee. Als ik een tik zou geven bij onze voorbeeld kat, dan zou het zijn omdat ze helemaal nergens meer op reageert. Ze zou dan zo gefixeert zijn op die kat, dat ze me niet eens meer hoort. Die tik is voor de aandacht dan, om de fixatie te doorbreken. Daarna zou ik haar straffen voor het aanvallen van de kat, dat gebeurt met mijn stem.
Als zij nergens meer op reageerd dan reageerd ze ook niet op een tik, dan zal je een flinke mep uit moeten delen.
De fixatie doorbreken werkt bij honden nu eenmaal niet zo.
Voor de hond is het ten alle tijden straf want die doet iets wat niet mag en er staat een sanctie tegenover.
Gewoon simpel gezegd, straf. In het geval van de kat grijpen in huis kan een bak water de oplossing zijn dus die tik is als je het echt nooit nooit wil doen ook de oplossing niet.
Als ze me hier zouden bijten grijp ik toch echt wel in en niet met foei liefje dat mag je niet meer doen om ze daarna een koekje te geven omdat ze zo lief kijken.
En die laatste zin slaat natuurlijk helemaal nergens op. Als Max beet, schrok ik natuurlijk en was het iets van Au! of HE!. Niet bewust, maar gewoon als reactie. Max was tegen de tijd dat ik klaar was met AU! roepen al lang weg en verstopte zich in haar mand. En daar bleef ze een hele tijd liggen, dat kan ik je vertellen.
Luister, of jij het er nu mee eens bent of niet, ik vind dat ik het goed heb gedaan met Max. En wat jij daar van vind kan me eerlijk gezegd geen ene bal schelen. Zou ik nu weer een 'Max'krijgen, dan zou ik het precies hetzelfde doen.
-
- Zeer actief
Luisteren heeft weinig nut, lezen kan ik wel. Verder reageer ik op wat je schrijft en nooit is nooit en niet soms als het me uitkomt toch.
Het lijkt mij dat als iets thuis gebeurd een bak water voorhanden is, je heb toch een hond. Ik heb ook wel eens de tuinslang op de honden gezet in het verleden omdat je weet dat ingrijpen weinig nut heeft. helaas voor de bende maar dat ruim je wel weer op.
Het lijkt mij dat als iets thuis gebeurd een bak water voorhanden is, je heb toch een hond. Ik heb ook wel eens de tuinslang op de honden gezet in het verleden omdat je weet dat ingrijpen weinig nut heeft. helaas voor de bende maar dat ruim je wel weer op.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Maxiem
- Zeer actief
Ja, maar hier in huis komen geen katten, dus komt die situatie sowieso niet voor. Nooit is ook nooit, als straf! Wij verschillen hierover blijkbaar van mening. Ik beschouw dat niet als straffen.chrico schreef:Luisteren heeft weinig nut, lezen kan ik wel. Verder reageer ik op wat je schrijft en nooit is nooit en niet soms als het me uitkomt toch.
En met Luister, enzovoort... had ik het over je laatste zin, niet over het hele verhaal daarvoor.
-
- Zeer actief
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Hanneke2
- Zeer actief
Jack heb ik wel eens een pets voor zijn kont verkocht toen hij op zijn gemakje een bak chips op tafel leeg stond te vreten. Maar verder corrigeer ik eigenlijk niet of nauwelijks fysiek. Hoogstens een hand over Jacks snuit als hij erg opdringerig aan het blaffen en uitdagen is. Bij Lilo werkt een bars NEE altijd wel, en als Jack het echt te bont maakt, is hij toch wel zeer onder de indruk als ik me groot maak en een partij ga staan schelden. 

Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Maxiem
- Zeer actief
Niet omdat het verdiend wordt. Snap je het nou echt niet? Omdat het de enige manier is om een leven te redden - in het voorbeeld van Stang. Anders nooit! Bij geen enkele situatie, zou ik haar bij die kat vandaan kunnen krijgen zonder die tik dan zou ik dat doen. Dat is aandacht trekken, omdat het niet anders kan! Niet als ze mij bijt, niet als ze diezelfde kat bijt maar toch loslaat...nooit.chrico schreef:Dus een tik omdat het verdient word in jouw ogen is geen straf?
Okee, wat je wil![]()
Dan straf ik mijn honden niet bij ernstige dingendus ik mag weer omhoog op de ladder
Duidelijk?
-
- Zeer actief
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
neeMaxiem schreef:Niet omdat het verdiend wordt. Snap je het nou echt niet? Omdat het de enige manier is om een leven te redden - in het voorbeeld van Stang. Anders nooit! Bij geen enkele situatie, zou ik haar bij die kat vandaan kunnen krijgen zonder die tik dan zou ik dat doen. Dat is aandacht trekken, omdat het niet anders kan! Niet als ze mij bijt, niet als ze diezelfde kat bijt maar toch loslaat...nooit.chrico schreef:Dus een tik omdat het verdient word in jouw ogen is geen straf?
Okee, wat je wil![]()
Dan straf ik mijn honden niet bij ernstige dingendus ik mag weer omhoog op de ladder
Duidelijk?

Fenneke en Baloe