Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zo horen ze te zijn

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Aimee schreef:
ranetje schreef:
Aimee schreef:De labrador is in de loop der jaren zo omgetoverd tot een nutteloze knuffelbeer ( vind ik persoonlijk ) Erg jammer vind ik dat, want er zit in echte labradors ( zoals vroeger ) veel meer, dan in de meeste showlijnen tegenwoordig. Inderdaad de buiklijn die echt niet oploopt etc maar ook het karakter, er lijken geen instincten meer in te zitten.....
Ik denk dat er nog vrij veel Labradors zijn, waar de instincten nog prima in zitten.
Een vriendin van mij is op jachttraining begonnen met een Labrador uit een showlijn.
Die hond bleek prima te kunnen werken.
Terwijl ze met die hond oefende, waren haar oudere Labradors aanwezig.
En binnen de kortste keren deden die net zo hard mee :ok:
Ik vermoed dat veel van die knuffelberen, als ze de kans krijgen, ook nog heel best kunnen werken :wink:
Dat kan, maar dan zit je vaak weer met de grote gezondheidsproblemen ( HD en ED ) ( bij de showlijn )
Daar heb je gelijk in :ok:
Ik denk dat als fokkers (en vooral keurmeesters!) wat meer zouden keuren op gezondheid en niet de voorkeur geven aan een wat te dikke hond, er ook minder problemen met de HD en ED zouden zijn.
Zolang er nog fokkers zijn (gelukkig niet allemaal) die de pupkopers een richtlijn geven dat de pup per week een bepaald gewicht moet aankomen, heb je het probleem al geschapen voor de hond volwassen is.
Dan is het onderscheid tussen "jachtlijn" en "showhond" helemaal niet meer zo nodig.
Een Labrador is een jachthond.
Laatst gewijzigd door ranetje op 25 jun 2007 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

ranetje schreef: Een Labrador is een jachthond.

:cheer: :cheer:

en dat wordt vergeten door de fokkers die een zo fors mogelijke hond willen fokken!
ranetje
Zeer actief

Aimee schreef:

en dat wordt vergeten door de fokkers die een zo fors mogelijke hond willen fokken!
EN de keurmeesters :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

ranetje schreef:
Aimee schreef:

EN de keurmeesters :wink:
Inderdaad. Als de heren/dames keurmeesters de zware honden niet meer plaatsen of zelfs kampioen maken, is het snel gebeurd met de fok van zware bakbeesten. De meeste fokkers fokken wat de keurmeester vraagt.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

niet gehinderd door enige kennis van zaken heb ik zelf wel het idee dat de labjes die ik vroeger (ahum, in mijn jeugd, dus jaren 80) tegenkwam
a. minder vaak te dik waren ( ik heb het gevoel dat 8 op de 10 labs die ik tegen kom te dik zijn, volgens mijn standaard dan hé)
en
b. een spitser snoetje hadden. Nu ziek je vaak een vrij vierkante, in ieder geval hoekige kop en een kortere neus.

Kan wellicht allemaal ras technisch helemaal in orde zijn ..maar... ik vind die wat 'fijnere' versie mooier.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Sas schreef:Kan wellicht allemaal ras technisch helemaal in orde zijn ..maar... ik vind die wat 'fijnere' versie mooier.
Beeje smaak-afhankelijk natuurlijk. Hetzelfde zien we bij de Golden. Ik hou meer van het grove werk. Wèl in combinatie met het betere sjouw- en modderwerk.
Jacht liever niet. Behendigheid en doggydance is het baasje ook niet echt het type voor. Haardkleedjes ook niet :wink:
ranetje
Zeer actief

Marion. schreef:
Sas schreef:Kan wellicht allemaal ras technisch helemaal in orde zijn ..maar... ik vind die wat 'fijnere' versie mooier.
Beeje smaak-afhankelijk natuurlijk. Hetzelfde zien we bij de Golden. Ik hou meer van het grove werk. Wèl in combinatie met het betere sjouw- en modderwerk.
Jacht liever niet. Behendigheid en doggydance is het baasje ook niet echt het type voor. Haardkleedjes ook niet :wink:
Ook geen apporteersport Marion? :wink:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Kom je een amechtig hijgende labrador tegen met een rug als een sofa, zonder taille en met vetrollen op de ribben. Zo eentje die meer rolt dan loopt. Zeg je: "hoi woef, ook lekker aan het wandelen, beetje aan de slanke lijn doen" Zegt de baas beledigd: "hij is helemaal niet te dik, ze horen volgens de rasstandaard breed gebouwd te zijn" :smile:
Nee ik ben ook niet te dik, ik krijg gewoon een beetje weinig beweging :smile:
Maar in mijn "rasstandaard" (mens) staat ook niet dat ik breed gebouwd moet zijn :19:

Misschien moeten ze die rasstandaard een beetje aanpassen :boos:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ennath schreef:"hij is helemaal niet te dik, ze horen volgens de rasstandaard breed gebouwd te zijn" :smile:

....

Voila, ik presenteer; de nieuwe rasstandaard :engel:.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

wat een gespierde hond, hij is mooi op zich, maar een labrador zou, in mijn ogen dan toch, iets voller moeten zijn, niet dik, maar toch wat breder.

sonja
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Lemuria schreef:
Ennath schreef:"hij is helemaal niet te dik, ze horen volgens de rasstandaard breed gebouwd te zijn" :smile:

....

Afbeelding
en dat vind ik dus een grotere vorm van dierenmishandeling dan een hond die iets te mager is. Een te zware hond heeft zoveel meer kans op vervelende/pijnlijke kwalen.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

Lemuria schreef:

....

Afbeelding
Precies, dat model bedoel ik!
En dat wordt dan verdedigt met "ze horen zwaar gebouwd te zijn" :N:
Me neus, dat is een vette hond. En op de gezondheids probelemen kan je wachten. Ik wou dat in de standaard stond dat de hond nooit zo `stevig`mag zijn dat hij niet meer kan functioneren.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ennath schreef:Precies, dat model bedoel ik!
En dat wordt dan verdedigt met "ze horen zwaar gebouwd te zijn" :N:
Me neus, dat is een vette hond. En op de gezondheids probelemen kan je wachten. Ik wou dat in de standaard stond dat de hond nooit zo `stevig`mag zijn dat hij niet meer kan functioneren.
Het jammere eraan is dat dat niet voor elke baas vanzelfsprekend is :?.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Op het forum liet iemand foto's zien van haar labradors. Ze heeft zelf een kennel http://www.covermyeyes.nl/overcme.htm Deze labradors vind ik echt prachtig om te zien. Maar of het de échte labrador is zoals hij hoort te zijn? Geen idee :19:

Nou wil ik niet alle labrador-eigenaren gaan verdedigen want de meeste Labradors die ik zie zijn ook echt te dik hoor :wink: Maar mijn ouders hebben ook een Labrador en op het oog lijkt ze ook te dik maar ze is het dus echt niet :19: Met hele lichte druk kun je haar ribben goed voelen. Dus soms lijkt het wel zo maar zijn ze toch echt niet te dik.
Auraatje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Auraatje »

Prachtige honden die van cover my eyes......Tottie :I: Maar vind ze allemaal mooi hoor......:D
*De Natuur Doet Niets Zonder Doel*
[img][img]http://i146.photobucket.com/albums/r273/auraatje/auflobaby.jpg[/img][/img]
Seven6
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie x border collie

Ongelezen bericht door Seven6 »

lab is niet mijn ras maar ben vind ik dan heel persoonlijk wel een mooie hond mooie kleur mooie kop niet te dik niet te droog
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

De Lab op de foto's uit de eerste post van de TS vind ik echt prachtig!
Of een Lab zo hoort of niet, geen idee, maar dat is wel mijn smaak.
Slank maar gespierd en die kop...prachtig!!!! :ok:
:zweep:
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Ten eerste: een te dikke hond (lab of geen lab) is nooit mooi.
Ten tweede: een lab wordt vaak voor te dik uitgemaakt waar ze dat niet zijn. Een goede lab hoort nu eenmaal die tonvormige borstkas te hebben. Dat is vanuit zijn taak als uit het water apporterende jachthond nu eenmaal een groot voordeel (drijfvermogen en isolatie voor de vitale delen als hart en longen). Dat betekent ook dat ze vanaf de zijkant gezien een weinig oplopende buiklijn moeten hebben. De combinatie van tonvormige ribben (zonder extra vet!!!) met korte lenden geeft dat rechte beeld in de buiklijn.
En bij de labrador hoor je nu eenmaal de ribben niet te kunnen zien. je moet ze wel gemakkelijk kunnen voelen als je met een vlakke hand langs de ribbenkast gaat, maar je mag ze niet zien. Dan zou hij echt te mager zijn. En dat is inderdaad een groot verschil in uiterlijk met heel veel andere rassen.

Maar, ik ben het wel eens met de vele opmerkingen hier dat men zijn labrador vaak te dik laat worden onder het mom van 'zo hoort een labrador te zijn'.

Het valt niet mee om een echt mooie labrador te fokken, die ook nog eens in het jachtveld zijn werk kan doen. Daarom zien we helaas een splitsing in zgn show- en werklijnen. Heel erg jammer!!!

Dit is overigens mijn labje (met wel een iets oplopende buiklijn). Ik vind 'm uiteraard prachtig.. :wink:
Afbeelding[/img]
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”