Daar heb je gelijk inAimee schreef:Dat kan, maar dan zit je vaak weer met de grote gezondheidsproblemen ( HD en ED ) ( bij de showlijn )ranetje schreef:Ik denk dat er nog vrij veel Labradors zijn, waar de instincten nog prima in zitten.Aimee schreef:De labrador is in de loop der jaren zo omgetoverd tot een nutteloze knuffelbeer ( vind ik persoonlijk ) Erg jammer vind ik dat, want er zit in echte labradors ( zoals vroeger ) veel meer, dan in de meeste showlijnen tegenwoordig. Inderdaad de buiklijn die echt niet oploopt etc maar ook het karakter, er lijken geen instincten meer in te zitten.....
Een vriendin van mij is op jachttraining begonnen met een Labrador uit een showlijn.
Die hond bleek prima te kunnen werken.
Terwijl ze met die hond oefende, waren haar oudere Labradors aanwezig.
En binnen de kortste keren deden die net zo hard mee![]()
Ik vermoed dat veel van die knuffelberen, als ze de kans krijgen, ook nog heel best kunnen werken
Ik denk dat als fokkers (en vooral keurmeesters!) wat meer zouden keuren op gezondheid en niet de voorkeur geven aan een wat te dikke hond, er ook minder problemen met de HD en ED zouden zijn.
Zolang er nog fokkers zijn (gelukkig niet allemaal) die de pupkopers een richtlijn geven dat de pup per week een bepaald gewicht moet aankomen, heb je het probleem al geschapen voor de hond volwassen is.
Dan is het onderscheid tussen "jachtlijn" en "showhond" helemaal niet meer zo nodig.
Een Labrador is een jachthond.

[/img]