Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominante honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Pak-de-bal

Re: Dominante honden

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

marian* schreef:
Pak-de-bal schreef:Is er een verband tussen dominantie en agressie?
als een hond dominant is, tegenover andere honden en mensen, zal agressie snel volgen. ( grommen, willen beginnen met vechten)
Juist niet,want dat is beneden zijn waardigheid.
vechten , dus agressie , gebeurd na het niet accepteren van hun "dominante" gedrag
tov van de houding van die andere hond.

En dáarom gaat dat wèl samen, omdat een dominate hond altijd gelijk wil hebben !!

Iedreen moet voor hem/haar buigen , anders zorgt hij / zij daar wel voor,
door agressie te vertonen .

Voor een koning moet je toch ook buigen? En als je het niet doet, dan wordt het je wel duidelijk gemaakt.
Maar honden doen dat anders dan mensen :wink:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Pak-de-bal schreef:
marian* schreef:
als een hond dominant is, tegenover andere honden en mensen, zal agressie snel volgen. ( grommen, willen beginnen met vechten)
vechten , dus agressie , gebeurd na het niet accepteren van hun "dominante" gedrag

En dáarom gaat dat wèl samen, omdat een dominate hond altijd gelijk wil hebben !!

Voor een koning moet je toch ook buigen? En als je het niet doet, dan wordt het je wel duidelijk gemaakt.
nee een dominante hond, zie ik als een zelfverzekerde hond, die helemaal niet perse zijn of haar gram moet halen, er kunnen zat momenten zijn, dat een dominante hond, een gevecht doelbewust uit de weg gaat, als het hem of haar niks oplevert bv.

het zijn vaak de honden, die een positie nog niet hebben, of hun eigen kunnen nog niet kennen, die het eerste in een gevecht belanden ( of angstige honden enz enz)

dominant staat niet per definitie gelijk aan agressie en vechten.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

marian* schreef:
Een echt dominante hond zal ten allen tijde een gevecht uit de weg proberen te gaan d.m.v. een blik of wat dan ook.
Als dat niet helpt gaat er een lip een tikkie omhoog of komt er een heel klein grommetje,maar gezien de rest van de lichaamstaal van de dominante hond maken de meeste honden tegen die tijd al dat ze weg komen.
Een hond die de hondentaal slecht of helemaal niet snapt gaat door óf hij moet leiderschapsaspiraties hebben en daarom het gevecht aan willen gaan.
Nee dus.Tenzij je een hoge staarthouding enz per definitie als agressiviteit wilt zien.

Als jij bij Trix komt en je toont niet voldoende ontzag voor haar wordt je op je vingers getikt d.m.v. een bepaalde blik of wat dan ook maar niet in elkaar geslagen dacht ik.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

yamie schreef:
Pak-de-bal schreef:
marian* schreef:

nee een dominante hond, zie ik als een zelfverzekerde hond, die helemaal niet perse zijn of haar gram moet halen, er kunnen zat momenten zijn, dat een dominante hond, een gevecht doelbewust uit de weg gaat, als het hem of haar niks oplevert bv.

het zijn vaak de honden, die een positie nog niet hebben, of hun eigen kunnen nog niet kennen, die het eerste in een gevecht belanden ( of angstige honden enz enz)

Deze honden halen hun gram niet.. je leest t denk verkeerd.. de mijne zal niet als eerste benaderen.. loopt ook niet met een hoge staart.. zijn staart hangt horizontaal.. bij benadering van een andere reu.. gaat de staart wel de lucht in..afhankelijk van wat daarna gebeurd.. is er actie reactie.. accepteerd de hond de houding dan is er niets aan de hand.. heb toevallig een stukje film ervan..

http://s55.photobucket.com/albums/g133/ ... 0_7097.flv

Hond heeft normale staart dracht.. loert niet op andere honden is toch onderdanig naar de baas op het moment van bv het commando zit een klein likje tegen de lip.. hij speelt wat en rent verder naar zee waar een golden hem passeert, het staartje van mijn hond gaat omhoog.. ze lopen met een boog om elkaar heen en benaderen elkaar niet...

een dominante hond die zelfverzekerd is hoeft niet continue zijn dominantie te laten blijken...en hoeft ook niet altijd gespitst te lopen.. dat gebeurd pas bij benadering van vreemde reuen.. hoe reageert de ander..

Ben wel van mening dat je als baas wel heel duidelijk de leiding moet blijven nemen dat vind ik bij iedere hond.. maar vooral bij zelfverzekerden.. gewoon leiding blijven geven. en eerlijk blijven en duidelijk... geen reden geven om een andere te domineren, we lopen samen in een openbaar park..of op strand geen reden voor territorium zaken..
yamie
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
yamie schreef:
Pak-de-bal schreef:
marian* schreef: Juist niet,want dat is beneden zijn waardigheid.

Deze honden halen hun gram niet.. je leest t denk verkeerd.. de mijne zal niet als eerste benaderen.. loopt ook niet met een hoge staart.. zijn staart hangt horizontaal.. bij benadering van een andere reu.. gaat de staart wel de lucht in..afhankelijk van wat daarna gebeurd.. is er actie reactie.. accepteerd de hond de houding dan is er niets aan de hand.. heb toevallig een stukje film ervan..

Hond heeft normale staart dracht.. loert niet op andere honden is toch onderdanig naar de baas op het moment van bv het commando zit een klein likje tegen de lip.. hij speelt wat en rent verder naar zee waar een golden hem passeert, het staartje van mijn hond gaat omhoog.. ze lopen met een boog om elkaar heen en benaderen elkaar niet...

een dominante hond die zelfverzekerd is hoeft niet continue zijn dominantie te laten blijken...en hoeft ook niet altijd gespitst te lopen.. dat gebeurd pas bij benadering van vreemde reuen.. hoe reageert de ander..

Ben wel van mening dat je als baas wel heel duidelijk de leiding moet blijven nemen dat vind ik bij iedere hond.. maar vooral bij zelfverzekerden.. gewoon leiding blijven geven. en eerlijk blijven en duidelijk... geen reden geven om een andere te domineren, we lopen samen in een openbaar park..of op strand geen reden voor territorium zaken..
wat lees ik verkeerd? ik reageer op p-d-b :19: :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

EstherK schreef:Ik heb het idee dat de meningen over wat dominantie is, verdeeld zijn.
Ik ben hierdoor benieuwd wat jullie denken over dominantie.
Is er een verband tussen dominantie en agressie?
Is er een verschil tussen dominantie en zelfverzekerdheid?
Is een hond die dominant reageert naar andere honden per definitie ook dominant richting mensen?

Ik heb uiteraard mijn eigen ideeen over dominantie. Ik ben heel benieuwd hoe anderen over deze zaken denken.
In de eerste plaats is er volgens mij een verschil tussen dominant en dominant gedrag.

Een dominante hond is in mijn ogen een hond die zeker is van zichzelf.
Hij heeft geen probleem met een leider (zijn mens) als die duidelijk naar hem is, maar met respect. Hij zal zich tegenover die mens niet dominant gedragen.
Hij is geen vechter. Zijn uitstraling is ruim voldoende om andere honden duidelijk te maken dat er van vechten geen sprake kan zijn. Komt hij een "super"hond tegen, dan toont hij respect. Ook hier zal geen gevecht uit voortvloeien.

Deze omschrijving past bij mijn eerste twee Teckels en bij Rana :wink:

Een hond die dominant gedrag vertoont zal dat vaak doen (niet altijd!!) omdat hij onvoldoende leiding krijgt.
Aangezien hij door zijn natuurlijke instinct "van mening" is dat er iemand leiding moet geven zal hij die taak op zich nemen tegen wil en dank.
Hij voelt zich daar niet zeker in.
Dat zijn de honden die tot agressie over kunnen gaan.
Dus er is in dat geval wel een verband tussen dominant gedrag en agressie.
Zowel tegenover zijn mens als tegenover andere honden.
Bij andere honden zal die agressie zich vooral uiten als de andere hond net zo (of nog meer) onzeker is.
Als hij voldoende contacten heeft gehad met andere honden en de hondentaal goed kent zal hij een zelfverzekerde (dominante) hond niet aanvallen.

Ik stel het nu even erg zwart/wit :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 08 jul 2007 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marian*
Erelid
Contacteer:

ranetje schreef:Ik stel het nu even erg zwart/wit :wink:
Maar wel heel duidelijk :ok:
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

mijn reutje vertoont veel dominant gedrag. dat komt omdat het een hanig ventje is dat zonder dat gedrag eigenlijk een verwend en bangig papkindje is.

mijn teefje daarentegen vertoont geen dominant gedrag. die ís de baas over elke andere hond. 'ik ben ursula en ik ben de baas', zo staat ze erbij. ik heb haar eenmaal zien knokken, dat was met een teefje van dezelfde leeftijd en van hetzelfde soort, terrier. en dat was geen stoer knokpartijtje, maar dat ging meteen van dik hout.

zij is de baas. de meest vreselijke rotteven sidderen voor haar. zij is kalm en zelfverzekerd in de omgang met andere honden. ze gaat gewoon op de hoogste plek zitten of staan en deelt wat snauwen uit als de andere honden zich niet gedragen. en ze pikken het allemaal. dat zie ik met die reu van me niet gebeuren.

het verschil tussen dominant, de baas, zijn en dominant gedrag.
blondie
Zeer actief

yamie schreef:
blondie schreef:
yamie schreef:
Pak-de-bal schreef: vechten , dus agressie , gebeurd na het niet accepteren van hun "dominante" gedrag

wat lees ik verkeerd? ik reageer op p-d-b :19: :wink:
xcuus :slaap: ik lees nu dat je schrijft dat ze NIET perse hun gram willen halen... ik had het woordje NIET Niet gezien... :roll:
Dus las ik in een hele andere context... sorry!!!
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

EstherK schreef:Ik heb het idee dat de meningen over wat dominantie is, verdeeld zijn.
Is een hond die dominant reageert naar andere honden per definitie ook dominant richting mensen?

Ik heb uiteraard mijn eigen ideeen over dominantie. Ik ben heel benieuwd hoe anderen over deze zaken denken.
De ene hond is wat zelfverzekerder dan de andere. Dominantie bestaat in een verhouding. Misschien zou Buffy best wel een dominant hondje zijn bij een andere baas (denk het niet). Maar wij kunnen Buffy best mannen, ze heeft een hoge pet van ons op. Ik kan me voorstellen dat we bij een andere hond wat meer ons best moesten doen, we kunnen bij Buffy alles laten slieren. Maar ze zou bij een andere baas best kunnen grommen als ze van de bank gestuurd werd, ik noem maar wat omdat ze niet vindt dat ze de laagste in rang is. Buffy is een middenmoter.

Dominantie en zelfverzekerdheid, ja daar zit wel een verband tussen. Bij een zelfverzekerde hond zul je meer in huis moeten hebben dan met een hond die van nature een volger is. Buffy volgt een zelfverzekerde hond, is de hond niet zelfverzekerd, dan neemt zij de touwtjes in handen. Het is een midden-middenmoter van nature en ik zie beide kanten van haar. Heeft beslist ook te maken met wie er in de verhouding dominant is. Dat is altijd de meer zelfverzekerde hond.

Je kan niet zeggen dat een hond dominnat is naar mensen. Dat ligt aan de eigenaar, hoe die is. Bij de ene hond moet je wat meer in huis hebben dan bij de andere. Er is wel verband maar niet 100%. Dat heeft toch ook weer met zelfverzekerdheid te maken. Een onzekere hond kan wel heel dominant gedrag vertonen, maar is in wezen niet dominant, hij speelt het maar kan de taak absoluut niet aan en wil die ook niet. Zo'n hond kan ook behoorlijk agressief zijn omdat hij het nodig heeft zijn tanden te gebruiken. Een echt zelfverzekerde hond straalt dat uit door houding en is van nature wel snel de dominante partij. Agressie komt daar niet aan te pas.

Nou hopen dat ik geen rare dingen zeg ;-) Ga nu de rest lezen, anders werd ik beïnvloed, dus misschien staan er dubbele dingen.

Anne
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

ranetje schreef:Een dominante hond is in mijn ogen een hond die zeker is van zichzelf.
Hij heeft geen probleem met een leider (zijn mens) als die duidelijk naar hem is, maar met respect. Hij zal zich tegenover die mens niet dominant gedragen.
Hij is geen vechter. Zijn uitstraling is ruim voldoende om andere honden duidelijk te maken dat er van vechten geen sprake kan zijn. Komt hij een "super"hond tegen, dan toont hij respect. Ook hier zal geen gevecht uit voortvloeien.

Deze omschrijving past bij mijn eerste twee Teckels en bij Rana :wink:
Deze omschrijving pas ook bij mijn vorige tekkeltje. Al zou ik haar gedrag niet 'dominant' noemen, maar 'neutraal'. Ze had nooit problemen met andere honden, hoe dominant of zelfs agressief die ook waren. Ze deed niet onderdanig, en ook niet dominant, maar echt neutraal, kwa oa staart en oren. Zelfverzekerd was ze wel.
Een hond die dominant gedrag vertoont zal dat vaak doen (niet altijd!!) omdat hij onvoldoende leiding krijgt.
Aangezien hij door zijn natuurlijke instinct "van mening" is dat er iemand leiding moet geven zal hij die taak op zich nemen tegen wil en dank.
Hij voelt zich daar niet zeker in.
Dat zijn de honden die tot agressie over kunnen gaan.
Dus er is in dat geval wel een verband tussen dominant gedrag en agressie.
Zowel tegenover zijn mens als tegenover andere honden.
Bij andere honden zal die agressie zich vooral uiten als de andere hond net zo (of nog meer) onzeker is.
Als hij voldoende contacten heeft gehad met andere honden en de hondentaal goed kent zal hij een zelfverzekerde (dominante) hond niet aanvallen.
Mijn huidige tekkeltje (herplaatstertje van 5, altijd beschut bij een fokker gewoond) was in het begin behoorlijk agressief tegen vreemde honden. Niet omdat ik geen leiding gaf, maar uit onzekerheid. Nu, na twee maanden, en inderdaad zoals jij schrijft 'voldoende contacten met andere honden en ze kent de hondentaal goed', is die agressie praktisch helemaal over.

Kortom: ik denk dat zelfverzekerde, eventueel dominante, honden niet agressief zijn (zie ook het fototopic van Nanna met Charles' 'hondengevecht') en in het algemeen geen agressie oproepen. De meeste agressieve honden zijn onzeker, of slecht gesocialiseerd. Denk ik.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
starfleet
Erelid

EstherK schreef: Dit is ook een interessante. Soms hoor je mensen die in een nest puppy's al kunnen zien welke de dominanste is terwijl anderen zeggen dat een pup nog niet weet wat dominantie is.
Onderling in het nest testen ze elkaar uit en weten precies hoe de verhoudingen liggen. Ze zijn alleen echt niet gek, ze gaan op acht weken niet een mens of volwassen hond staan uit te dagen om rangorde.

Je kan in een nest wel zien wie de meeste kans heeft om dominant te worden vaak. Zo'n haantje de voorste hond, die ook altijd wint in de puppyspeelgevechten zou ik bijvoorbeeld niet bij onzekere mensen gaan zetten, die laten op den duur over zich lopen. Zeker bij bepaalde rassen erg opletten.

Zo'n hondje kan later superonderdanig tegen zijn bazen zijn, maar dat ligt dus aan de verhouding en aan de eigenaar. De kans is niet erg groot dat zo'n hondje erg onderdanig is naar andere honden.

Anne
starfleet
Erelid

tekkel schreef:'hondengevecht') en in het algemeen geen agressie oproepen. De meeste agressieve honden zijn onzeker, of slecht gesocialiseerd. Denk ik.
Bij agressief tegen de eigenaar kunnen ze wel zelfverzekerd zijn en het gewoon niet pikken dat een in hun ogen ranglagere de lakens wil uitdelen. Bij zo'n eigenaar.hond verhouding komt de eigenaar er alleen goed uit door de voerpot e.d. te beheren en zeker geen strijd aan te gaan. De hond zal hem niet volgen van nature, wel omdat hij er beter van wordt.

Anne
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

starfleet schreef:
tekkel schreef:'hondengevecht') en in het algemeen geen agressie oproepen. De meeste agressieve honden zijn onzeker, of slecht gesocialiseerd. Denk ik.
Bij agressief tegen de eigenaar kunnen ze wel zelfverzekerd zijn en het gewoon niet pikken dat een in hun ogen ranglagere de lakens wil uitdelen. Bij zo'n eigenaar.hond verhouding komt de eigenaar er alleen goed uit door de voerpot e.d. te beheren en zeker geen strijd aan te gaan. De hond zal hem niet volgen van nature, wel omdat hij er beter van wordt.

Anne
Ja, dat denk ik ook. Ik had het eigenlijk alleen over agressie tegenover andere honden.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
yamie
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
EstherK schreef: Dit is ook een interessante. Soms hoor je mensen die in een nest puppy's al kunnen zien welke de dominanste is terwijl anderen zeggen dat een pup nog niet weet wat dominantie is.
Onderling in het nest testen ze elkaar uit en weten precies hoe de verhoudingen liggen. Ze zijn alleen echt niet gek, ze gaan op acht weken niet een mens of volwassen hond staan uit te dagen om rangorde.

Je kan in een nest wel zien wie de meeste kans heeft om dominant te worden vaak. Zo'n haantje de voorste hond, die ook altijd wint in de puppyspeelgevechten zou ik bijvoorbeeld niet bij onzekere mensen gaan zetten, die laten op den duur over zich lopen. Zeker bij bepaalde rassen erg opletten.

Zo'n hondje kan later superonderdanig tegen zijn bazen zijn, maar dat ligt dus aan de verhouding en aan de eigenaar. De kans is niet erg groot dat zo'n hondje erg onderdanig is naar andere honden.

Anne
ik bekijk in een nest ook geen hondje met de term dominant of niet, ik spreek soms dingen uit als : die is ondernemend, die is wat "kat uit de boom kijkend", die is heel lachoniek enz, maar altijd met een knipoog en afhankelijk van hoe ze hier leven, bv een miah..... die heeft hier, in de tijd dat ze met haar broers leefde, echt geen statement durfen maken tegen ze, dat was of spelen of miah vond het wel oke......, nu? ze eet haar broers op als ze ze ziet, enorm fel en totaal geen behoefte aan gezelligheid met ze, ik had dit op die manier niet voorspelt, het is ook geen drama, en niet vreemd, maar ik zag dat toen niet in Miah..kan ik dan slecht kijken naar een pup? nee, dat denk ik niet..soms is het ook gewoon niet te voorspellen.

maar erop letten en luisteren naar de fokker? wel zeker erg belangrijk
starfleet
Erelid

yamie schreef: ze eet haar broers op als ze ze ziet, enorm fel en totaal geen behoefte aan gezelligheid met ze, ik had dit op die manier niet voorspelt, het is ook geen drama, en niet vreemd, maar ik zag dat toen niet in Miah..kan ik dan slecht kijken naar een pup? nee, dat denk ik niet..soms is het ook gewoon niet te voorspellen.
Doet ze dat ook op voor haar onbekend terrein of als ze bij jou op bezoek is? Buffy en haar zus zijn ontzettend leuk samen. We hebben een keer gehad dat zus ons op kwam halen. Buffy werd helemaal gek, ze waren echt dolgelukkig met elkaar weer buiten in de voortuin. Tot zus bij ons de hal in wilde lopen, dat mocht niet van Buffy, toen werd ze behoorlijk fel even tegen zus.
Speelt dat bij Miah misschien ook mee?

Anne
yamie
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
yamie schreef: ze eet haar broers op als ze ze ziet, enorm fel en totaal geen behoefte aan gezelligheid met ze, ik had dit op die manier niet voorspelt, het is ook geen drama, en niet vreemd, maar ik zag dat toen niet in Miah..kan ik dan slecht kijken naar een pup? nee, dat denk ik niet..soms is het ook gewoon niet te voorspellen.
Doet ze dat ook op voor haar onbekend terrein of als ze bij jou op bezoek is? Buffy en haar zus zijn ontzettend leuk samen. We hebben een keer gehad dat zus ons op kwam halen. Buffy werd helemaal gek, ze waren echt dolgelukkig met elkaar weer buiten in de voortuin. Tot zus bij ons de hal in wilde lopen, dat mocht niet van Buffy, toen werd ze behoorlijk fel even tegen zus.
Speelt dat bij Miah misschien ook mee?

Anne
:mrgreen: ik wil niet teveel praten, over honden die niet meer van mij zijn, maar miah vrat mowan haast op toen hij bij haar thuis kwam, miah was op een wandeling niet zo gezellig tegen mowan, en ik heb dus miah gezien met beide broertjes, op neutraal terrein voor allemaal, en nee miss miah blieft ze niet..
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

yamie schreef:dominant staat niet per definitie gelijk aan agressie en vechten.
als je het allemaal uit elkaar trekt niet, dan zijn het losse woorden die ook zo staan in het woordenboek,
, maar
ik heb nog nooit een hele lieve gewone hond zien beginnen met vechten, het zijn altijd wel die jongens ( met teefjes heb ik geen ervaring) ,
die rechtop staan en die wat willen van mijn hond, dat is toch ook dominatie?

In het begin accepteerde mijn hond dit gedrag niet van een meerdere, dus dominante, en daar begon het gevecht dus mee.
Nu weet hij beter en blaast de aftocht
( als het niet een Duiste Herder is, die hem toen tòch nog ging aanvallen, dus in zijn rug stak :evil: )

Ze gaan en willen graag het gevecht beginnen, en soms doen ze dat ook., als het dus niet "gelezen" wordt dat zij de hogere , meerdere zijn :jank:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
yamie schreef:dominant staat niet per definitie gelijk aan agressie en vechten.
als je het allemaal uit elkaar trekt niet, dan zijn het losse woorden die ook zo staan in het woordenboek,
, maar
ik heb nog nooit een hele lieve gewone hond zien beginnen met vechten, het zijn altijd wel die jongens ( met teefjes heb ik geen ervaring) ,
die rechtop staan en die wat willen van mijn hond, dat is toch ook dominatie?

In het begin accepteerde mijn hond dit gedrag niet van een meerdere, dus dominante, en daar begon het gevecht dus mee.
Nu weet hij beter en blaast de aftocht
( als het niet een Duiste Herder is, die hem toen tòch nog ging aanvallen, dus in zijn rug stak :evil: )

Ze gaan en willen graag het gevecht beginnen, en soms doen ze dat ook., als het dus niet "gelezen" wordt dat zij de hogere , meerdere zijn :jank:
:ok:
Laatst gewijzigd door yamie op 09 jul 2007 05:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Pak-de-bal schreef:Iedreen moet voor hem/haar buigen , anders zorgt hij / zij daar wel voor,
Als ik naar onze eigen Golden kijk is dat niet het geval. Dat was een zeer zelfverzekerde hond. Sterker nog, dat is hij ondanks zijn leeftijd nog steeds. Kleinere honden, pups, teven en onzekere honden konden zich alles permiteren. Die zou hij beslist niets doen.
Druktemakers die bij ons in huis komen lopen bij hem tegen een soort muur op. Hij hoeft niets te doen, hij staat dan gewoon en ze zijn onder de indruk.
Slechts bij gelijkgestemden reuen wilde hij in zijn jongere jaren nog wel eens laten merken hoe zelfverzekerd hij was. Dit werd overigens minder toen hij een volwassen Jari aan zijn zijde had. Kan eigenlijk wel zeggen dat het nadien op eigenlijk geen confrontatie meer is uitgekopen.
Een zelfverzekerde hond hoeft geen agressie te gebruiken. Maar het botst inderdaad wel als hij een andere zelfverzekerde hond van gelijk formaat tegen komt. Maar is dat bij mensen ook niet het geval?

Overigens ging Tagor zijn zelfverzekerdheid verder dan naar honden toe. Ook bij mensen wist hij feilloos wat voor vlees hij in de kuip had. Die kon hij ook redelijk laten doen wat hij wilde: Kop op schoot -> aai mij! Speeltje brengen -> spelen!
En ook tijdens het wandelen wisten we precies of wij met een zelfverzekerde persoon naar honden toe te maken hadden of niet. Als iemand Tagor voor ons uit wilde laten en Tagor kwam na 5 minuten alleen terug dan was het duidelijk iemand die geen of weinig overwicht had op honden.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

starfleet schreef:
De ene hond is wat zelfverzekerder dan de andere. Dominantie bestaat in een verhouding. Misschien zou Buffy best wel een dominant hondje zijn bij een andere baas (denk het niet). Maar wij kunnen Buffy best mannen, ze heeft een hoge pet van ons op. Ik kan me voorstellen dat we bij een andere hond wat meer ons best moesten doen, we kunnen bij Buffy alles laten slieren. Maar ze zou bij een andere baas best kunnen grommen als ze van de bank gestuurd werd, ik noem maar wat omdat ze niet vindt dat ze de laagste in rang is. Buffy is een middenmoter.

Dominantie en zelfverzekerdheid, ja daar zit wel een verband tussen. Bij een zelfverzekerde hond zul je meer in huis moeten hebben dan met een hond die van nature een volger is. Buffy volgt een zelfverzekerde hond, is de hond niet zelfverzekerd, dan neemt zij de touwtjes in handen. Het is een midden-middenmoter van nature en ik zie beide kanten van haar. Heeft beslist ook te maken met wie er in de verhouding dominant is. Dat is altijd de meer zelfverzekerde hond.

Je kan niet zeggen dat een hond dominnat is naar mensen. Dat ligt aan de eigenaar, hoe die is. Bij de ene hond moet je wat meer in huis hebben dan bij de andere. Er is wel verband maar niet 100%. Dat heeft toch ook weer met zelfverzekerdheid te maken. Een onzekere hond kan wel heel dominant gedrag vertonen, maar is in wezen niet dominant, hij speelt het maar kan de taak absoluut niet aan en wil die ook niet. Zo'n hond kan ook behoorlijk agressief zijn omdat hij het nodig heeft zijn tanden te gebruiken. Een echt zelfverzekerde hond straalt dat uit door houding en is van nature wel snel de dominante partij. Agressie komt daar niet aan te pas.

Nou hopen dat ik geen rare dingen zeg ;-) Ga nu de rest lezen, anders werd ik beïnvloed, dus misschien staan er dubbele dingen.

Anne
Dat denk ik ook wel inderdaad. Het gaat ook om de combi baas hond in hoeverre de hond dan dominant gedrag vertoont. Moos zou bij een super overheersende baas een heel onderdanig hondje kunnen zijn, en bij een baas die te laks is de vloer met hem/haar aanvegen. Bij mij hangt hij er zo ongeveer tussenin :mrgreen: Hij trekt mij niet in twijfel, maar echt onderdanig naar mij toe is hij ook niet.

Ik denk wel dat bijvoorbeeld aan hondje als Saar een uitzondering is. Net zoals je honden hebt die van nature dat dominante in zich hebben, heeft Saar van nature dat onderdanige in zich. Je kan Saar bij de meest lakse baas neerzetten en ze zou daar denk ik alleen maar nog onderdaniger van worden. In de zin van kruiperig en onzeker van "wat wil je nou van me baas??".
Saar is wat dat betreft ook heel erg rechtlijnig. Ze is onderdanig naar mij toe, ze is onderdanig in haar roedeltje met Moos, en ze is ook onderdanig naar vreemde honden (en vreemde mensen).
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb nog niet de hele topic gelezen, maar hier mijn mening:

- Is er een verband tussen dominantie en agressie?
Ja en nee. Er is overal een verband tussen te verzinnen, net zoals angstige honden agressief kunnen zijn, kán een dominante hond ook agressief zijn.
Stel je hebt een hond die dominant is in de huiselijke situatie en die wil je even opzij jatsen. Een dominante hond zal dit minder snel pikken dan een onderdanige hond en is er dus meer kans op strijd.
Echter, als alles zo loopt als de op dat moment dominante hond wilt, dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Geen enkele hond is volgens mij 'dominant' in iedere situatie, het is situatie afhankelijk of een hond dominant zal zijn of niet.

- Is er een verschil tussen dominantie en zelfverzekerdheid?
Dominante ís volgens mij zelfverzekerdheid, wij hebben er alleen een negatief klinkende naam aan gegeven. Dus wat mij betreft zie ik geen verschil.

- Is een hond die dominant reageert naar andere honden per definitie ook dominant richting mensen?
Nee. Dominantie is een staat waarin een hond zich op dat moment bevind in die situatie.
Voorbeeld: Als Kaya hier in haar eigen buurtje loopt, dan waant ze zich de koninging t.o.v. andere honden. Zet ik haar echter in een andere situatie, bijvoorbeeld een forumwandeling met daarbij wat flink grote honden, dan zit haar staart tussen d'r poten.

Ik las nog een dat iemand zei dat een dominante hond in principe niet vecht. Hier ben ik het niet helemaal mee eens: een uiterst stabiele hond zal niet snel vechten.
Dominantie hoeft niets met stabiel te maken te hebben.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ik denk dat er wel een verband kán bestaan tussen dominantie en agressie. Namelijk de zogenaamde dominantieagressie, je hebt ook nog angstagressie en abivalente agressie.

Zelfverzekerdheid hoeft geen dominantie te zijn, maar voor zover ik weet is dominantie wel altijd zelfverzekerdheid. :denken: Honden kunnen zelfverzekerd zijn dat ze zie vossenholen in kunnen of dat moeilijke behendigheidstoestel beheersen, dat betekend niet dat ze meteen dominant zijn. Dominante honden zijn wel zelfverzekerd tegenover hetgene waarover ze dominant zijn.

Een hond kan intraspecifiek dominant/agressief zijn, naar 1 soort gericht, vaak naar de eigen soort dus reu/reu teef/teef. Maar het is soms nóg specifieker, sommige honden zijn dominant/agressief naar 1 of meerdere honden die bij de eerste blik erop willekeurig zijn gekozen. Vaak zit er wel meer achter, zoals de kleur/grootte/leeftijd, waar de hond blijkbaar een slechte ervaring of afkeer van heeft.
Een hond die zich vaak aanpast aan situaties kan dominant zijn bij één bepaalde hond en/of één bepaalde situatie. Xena is meestal passief onderdanig tegenover honden, maar bij één hond is ze dominant. We weten waarschijnlijk niet waaraan het ligt. Maar ons vermoeden gaat uit naar onduidelijk vertonen van signalen van de andere hond. Die heeft namelijk wel zó veel haar, een enorm kort staartje en hele kleine oortjes die je nouwelijks ziet in het haar. Ook reageerd die hond altijd erg angstig tegenover andere honden, en word dus door hun eigenaren altijd opgetild ( :roll: )
Dominantie tegenover alle mensen en alle honden is natuurlijk nóg een stapje verder, ik denk dat dat misschien bij sommige honden zo is. Maar zeker niet bij alle honden die vaak dominant/agressief zijn.

Ook denk ik dat dominantie/agressie er gewoon bij hoort, als een hond gewoon hond is heeft die meestal een hele gezonde dosis dominantie en agressie. Als je twee honden elkaar tegen ziet komen zie je eigenlijk altijd wel dat ze of dominant of onderdanig zijn, natuurlijk heb je wel eens honden waarvan er één of beide ambivalent gedrg vertoond. Soms is er dat verschil tussen dominant/onderdanig niet, dat lijkt me juist de situatie waarin gevechten uitbreken. Ook hebben veel honden wel eens agressie tegenover andere honden, als je tenminste snauwen en grommen ook onder agressie verstaat. De meeste honden snauwen wel als er een hond op hun probeert te gaan rijden terwijl ze niet loops zijn, en soms staan ze ook de ene hond wel toe en de andere niet. De meeste honden grommen ook wel als er een andere hond hun kluif af probeert te pakken. En ook soms wel naar pups als ze het echt zat worden.

Mijn mening, een kleine mate van agressie en dominantie hoort gewoon bij het 'hond' zijn. Maar niet in dergelijke mate dat de honden elkaar in de haren vliegen, zelf kan ik niet duidelijk zeggen waar de balans daartussen zit.
De agressie die boven die balans zit en dus 'abnormaal' is kan heel specifiek zijn, soms maar op 1 individu gericht, maar bij weinig honden is het op zowel mensen als honden.

Over pups die in het nest al "dominant of onderdanig" zijn:
Dat is in naar mijn mening totaal in strijd met de 'rangorde fase' die pas met 12 weken zou komen. Soms klopt het een beetje, maar soms klopt er ook helemaal nies van zoals Yamie al gezegd heeft.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
marian* schreef:
Een echt dominante hond zal ten allen tijde een gevecht uit de weg proberen te gaan d.m.v. een blik of wat dan ook.
Als dat niet helpt gaat er een lip een tikkie omhoog of komt er een heel klein grommetje,maar gezien de rest van de lichaamstaal van de dominante hond maken de meeste honden tegen die tijd al dat ze weg komen.
Een hond die de hondentaal slecht of helemaal niet snapt gaat door óf hij moet leiderschapsaspiraties hebben en daarom het gevecht aan willen gaan.
Nee dus.Tenzij je een hoge staarthouding enz per definitie als agressiviteit wilt zien.

Als jij bij Trix komt en je toont niet voldoende ontzag voor haar wordt je op je vingers getikt d.m.v. een bepaalde blik of wat dan ook maar niet in elkaar geslagen dacht ik.
Ik weet het niet hoor....

Eerlijk gezegd vind ik dit een moeilijke.
Ik ken honden die hier zelfverzekerd op hun dooie akkertje in het park losloopgebied lopen en maar zeer zelden zullen vechten.
En ik ken Kaya, die weliswaar ook op haar dooie akkertje loopt, niets met andere honden te maken wil hebben en absoluut dominant is in haar eigen gebiedje, maar zodra een hond haar zonder respect benaderd, deze er toch flink van langs krijgt.

Waar dan het verschil in zit (karakter gewoon?) dat weet ik ook niet precies.
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

starfleet schreef:

Anne
Dat ben ik deels met je eens :wink:
Een dominante zelfverzekerde hond zal niet snel een "leider tegen wil en dank" zijn.
Toch vermoed ik dat zo'n hond tussen andere honden totaal geen vechter hoeft te zijn.
De agressie tegenover de baas komt in dat geval vooral voort uit het feit dat de baas zijn plaats niet begrijpt (in hondenogen gezien) :mrgreen:

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat dominante agressie vrijwel niet bestaat tussen honden onderling.
In mijn ogen is een werkelijk dominante hond ook een hond die zeker is van zijn zaak.(stabiel dus)
Hij hoeft andere honden niet aan te vallen (als die tenminste de hondentaal goed kennen)
De meeste honden zullen van nature niet de leiderschapskwaliteiten hebben die wij ze toedichten. :wink:
Als dat wel zo was, zou elk nieuw nest in een hondenroedel voor flinke onrust in de roedel zorgen als de puppy's volwassen genoeg zijn geworden om hun plaats in de roedel in te nemen.
En dat is niet het geval toch?

De omschrijving die Branka geeft van haar Golden, zou je zo op Rana kunnen plakken :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marian*
Erelid
Contacteer:

Caro. schreef:En ik ken Kaya, die weliswaar ook op haar dooie akkertje loopt, niets met andere honden te maken wil hebben en absoluut dominant is in haar eigen gebiedje, maar zodra een hond haar zonder respect benaderd, deze er toch flink van langs krijgt.

Daar zeg je zowat:haar eigen gebiedje.Maar stel dat ze op een voor haar totaal onbekende plek loopt,is ze dan nog zo?
En wat noem je er van flink van langs krijgen?Een corrigerende grauw en snauw of van dik hout?
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
Caro. schreef:En ik ken Kaya, die weliswaar ook op haar dooie akkertje loopt, niets met andere honden te maken wil hebben en absoluut dominant is in haar eigen gebiedje, maar zodra een hond haar zonder respect benaderd, deze er toch flink van langs krijgt.

Daar zeg je zowat:haar eigen gebiedje.Maar stel dat ze op een voor haar totaal onbekende plek loopt,is ze dan nog zo?
En wat noem je er van flink van langs krijgen?Een corrigerende grauw en snauw of van dik hout?
Daarom zeg ik ook dat dominantie vaak maar een momentopname is. Weinig honden zijn altijd en overal dominant.
Zet Kaya bij een groep onbekende grote honden en haar staart gaat gegarandeerd tussen haar poten :wink:
(zie dus de rest van mijn uitleg).

Kaya geeft flinke correcties; ze duikt er bovenop met een hoop kabaal, té grof voor de gemiddelde hond, maar zonder verwondingen.
Afbeelding
A good dog never dies...

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Caro. schreef: Daarom zeg ik ook dat dominantie vaak maar een momentopname is. Weinig honden zijn altijd en overal dominant.
Helemaal mee eens. Mijn reu alleen geeft absoluut geen last. Gaat soms even snuffen maar gaat meestal zijn eigen gangetje. Zodra mijn teefje erbij is wordt het een patser met gelijkwaardige dominante honden. 9 van de 10 keer blijft het bij gepats, heel soms komt hij de 'verkeerde' tegen. Daarom ontloop ik het liever. Thuis weet hij uitstekend zijn plaats, nooit heb ik iets gemerkt van dominantie naar een van ons toe.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Caro. schreef:
marian* schreef:
marian* schreef:

Ik weet het niet hoor....

Eerlijk gezegd vind ik dit een moeilijke.
Ik ken honden die hier zelfverzekerd op hun dooie akkertje in het park losloopgebied lopen en maar zeer zelden zullen vechten.
En ik ken Kaya, die weliswaar ook op haar dooie akkertje loopt, niets met andere honden te maken wil hebben en absoluut dominant is in haar eigen gebiedje, maar zodra een hond haar zonder respect benaderd, deze er toch flink van langs krijgt.

mijne is ook zo laat je hem met rust is er niets aan de hand hij gaat zijn gang zoekt het niet op.. wordt ie benaderd dan laat ie zien dat dat niet gewenst is negeren ze dat dan is het eh minder.. en dat minder wil ik voorkomen.. ten eerste door hem bij me te roepen in zon geval... wat ie dus ook accepteerd.. tenzij de ander door blijft zetten omdat die geenbaas in de buurt heeft die hem terug roept en ja wat moet je dan :19:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Dominantie geeft enkel aan de plek in het roedel. Er bestaat niet zo even een dominante hond. Dat is altijd gerelateerd aan het roedel waarin de hond leeft. Zelfverzekerdheid heeft te maken met zelfvertrouwen en is ook niet zo even te linken aan dominantie. Er zijn hele zelfverzekerde en bekwame honden die zich in het roedel volkomen onderdanig opstellen.
In contact met soortgenoten of mensen buiten het roedel zie je hoe zelfverzekerd of onzeker de hond is. In dat contact is immers nog geen sprake van een dominantieverhouding of rangorde. Dat is iets wat gelinkt is aan het leven in een redelijk vaste groep.
Agressie heeft allerlei oorzaken en het behoud van status, wat dus gelinkt is aan dominantie, kan daar reden van zijn. Maar er zijn dus nog legio andere redenen te noemen, zoals bv angst. Ik zie dus geen verband. Karakter en socialisatie zijn doorslaggevender bij het wel of niet tonen van agressie dan de rol/plek in het roedel.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”