EstherK schreef:Ik heb het idee dat de meningen over wat dominantie is, verdeeld zijn.
Ik ben hierdoor benieuwd wat jullie denken over dominantie.
Is er een verband tussen dominantie en agressie?
Is er een verschil tussen dominantie en zelfverzekerdheid?
Is een hond die dominant reageert naar andere honden per definitie ook dominant richting mensen?
Ik heb uiteraard mijn eigen ideeen over dominantie. Ik ben heel benieuwd hoe anderen over deze zaken denken.
Ik denk dat er wel een verband kán bestaan tussen dominantie en agressie. Namelijk de zogenaamde dominantieagressie, je hebt ook nog angstagressie en abivalente agressie.
Zelfverzekerdheid hoeft geen dominantie te zijn, maar voor zover ik weet is dominantie wel altijd zelfverzekerdheid.

Honden kunnen zelfverzekerd zijn dat ze zie vossenholen in kunnen of dat moeilijke behendigheidstoestel beheersen, dat betekend niet dat ze meteen dominant zijn. Dominante honden zijn wel zelfverzekerd tegenover hetgene waarover ze dominant zijn.
Een hond kan intraspecifiek dominant/agressief zijn, naar 1 soort gericht, vaak naar de eigen soort dus reu/reu teef/teef. Maar het is soms nóg specifieker, sommige honden zijn dominant/agressief naar 1 of meerdere honden die bij de eerste blik erop willekeurig zijn gekozen. Vaak zit er wel meer achter, zoals de kleur/grootte/leeftijd, waar de hond blijkbaar een slechte ervaring of afkeer van heeft.
Een hond die zich vaak aanpast aan situaties kan dominant zijn bij één bepaalde hond en/of één bepaalde situatie. Xena is meestal passief onderdanig tegenover honden, maar bij één hond is ze dominant. We weten waarschijnlijk niet waaraan het ligt. Maar ons vermoeden gaat uit naar onduidelijk vertonen van signalen van de andere hond. Die heeft namelijk wel zó veel haar, een enorm kort staartje en hele kleine oortjes die je nouwelijks ziet in het haar. Ook reageerd die hond altijd erg angstig tegenover andere honden, en word dus door hun eigenaren altijd opgetild (

)
Dominantie tegenover alle mensen en alle honden is natuurlijk nóg een stapje verder, ik denk dat dat misschien bij sommige honden zo is. Maar zeker niet bij alle honden die vaak dominant/agressief zijn.
Ook denk ik dat dominantie/agressie er gewoon bij hoort, als een hond gewoon hond is heeft die meestal een hele gezonde dosis dominantie en agressie. Als je twee honden elkaar tegen ziet komen zie je eigenlijk altijd wel dat ze of dominant of onderdanig zijn, natuurlijk heb je wel eens honden waarvan er één of beide ambivalent gedrg vertoond. Soms is er dat verschil tussen dominant/onderdanig niet, dat lijkt me juist de situatie waarin gevechten uitbreken. Ook hebben veel honden wel eens agressie tegenover andere honden, als je tenminste snauwen en grommen ook onder agressie verstaat. De meeste honden snauwen wel als er een hond op hun probeert te gaan rijden terwijl ze niet loops zijn, en soms staan ze ook de ene hond wel toe en de andere niet. De meeste honden grommen ook wel als er een andere hond hun kluif af probeert te pakken. En ook soms wel naar pups als ze het echt zat worden.
Mijn mening, een kleine mate van agressie en dominantie hoort gewoon bij het 'hond' zijn. Maar niet in dergelijke mate dat de honden elkaar in de haren vliegen, zelf kan ik niet duidelijk zeggen waar de balans daartussen zit.
De agressie die boven die balans zit en dus 'abnormaal' is kan heel specifiek zijn, soms maar op 1 individu gericht, maar bij weinig honden is het op zowel mensen als honden.
Over pups die in het nest al "dominant of onderdanig" zijn:
Dat is in naar mijn mening totaal in strijd met de 'rangorde fase' die pas met 12 weken zou komen. Soms klopt het een beetje, maar soms klopt er ook helemaal nies van zoals Yamie al gezegd heeft.