Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halti/easy walker bij puppycursus

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

ik vind het ondingen, voor volwassen honden al en dus voor pups helemaal.
vind het supersneu om (vooral bij de halti het geval) de honden daar maar suf naast hun baasje te zien sjokken - en dat heet dan een leuk uitje .
Dat vind ik ook sneu..
Maar het is dan ook een trainingsmiddel, dus moet alleen gebruikt worden om te trainen en dan ook op de juiste manier.

En ik vind het idd heel vervelend dat ze zo te koop zijn met een onvolledige beschrijving.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het is een tijdelijk hulpmiddel, alleen het dragen van het ding zal geen gedragsverandering tot stand brengen.
Ik vindt het handig voor mensen die serieus het wandelen willen trainen maar een hevig trekkende sterke hond hebben, de stress die dat gehang in de lijn oplevert bij hond en baas veroorzaakt een situatie waarin het niet lekker trainen is voor beide (frustratie :mrgreen: ).
De rust en zelfvertrouwen wat de halti kan brengen bij de baas scheelt dan best veel.
Ik vindt het beslist geen standaard te gebruiken iets en in principe een onding, maar overbodig vindt ik een halti niet persé.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Als de hond een keer niet trekt maar treuzelt, dan moet de baas hem aan de neus meetrekken. Tenminste, als hij maar 1 lijn gebruikt.
Jaap*
Zeer actief

EstherK schreef:Als de hond een keer niet trekt maar treuzelt, dan moet de baas hem aan de neus meetrekken. Tenminste, als hij maar 1 lijn gebruikt.
Huh?
Jaap*
Zeer actief

Jaap* schreef:
EstherK schreef:Als de hond een keer niet trekt maar treuzelt, dan moet de baas hem aan de neus meetrekken. Tenminste, als hij maar 1 lijn gebruikt.
Huh?
Ooooh, ik snap je al hahaha.
Ja idd, maar de trekkende hond waar ik wel eens een halti voor heb gebruikt treuzelde echt niet hoor :wink: :mrgreen:
Niet 1x, voorwaarts moesten we :smile:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Lang geleden toen de Halti geïntroduceerd werd (en alleen via KC of dierenarts aangeschaft kon worden) kregen de medewerkers van onze KC een kennismakingssessie. Een vertegenwoordiger van de fabrikant kwam de Halti demonstreren. Opvallend was dat er toen nog wel over correctie middel gesproken werd. Je moest de hond (met gedragsproblemen) corrigeren door zijn hoofd opzij en naar beneden te trekken. Een hond die in de aanval ging kon op deze wijze eenvoudig afstoppen doordat zijn hoofd weg getrokken werd. Als dat krachtig gebeurde dan ging de hond zelfs plat.
De constante inwerking van het neusbandje gaf overigens op zichzelf al voldoende effect. Het gaf immers constant aan de hond de mededeling af dat zijn begeleider een krachtige Alpha was.

-Bedenk wel dat was in de periode dat je zelfs van de TV kon leren hoe je “een goede krachtige correctie” met de slipketting gaf. Slipkettingen waren dan ook overal (en altijd) verplicht-

In de eerste jaren na deze “introductie” heeft de KC twee maal naar de Halti gegrepen. Eenmaal om de macht te leggen in de handen van de oudere baas die ondanks jaren van training nog altijd geen indruk kon maken op zijn jolige Riezenschnautser reu. Eenmaal om het vrouwtje met ernstige reuma die na het overlijden van haar partner voor de keuze stond: Rottweiler herplaatsen of de hond leren om naar haar te luisteren. Verder heeft niemand ooit de toegevoegde waarde ervan ingezien.

Of ze daar heden ten dagen wel gebruikt wordt weet ik niet. Maar de instructeurs ploeg uit de vroege jaren tachtig was er niet kapot van.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hij trekt hem dan niet aan de neus mee maar aan de kop/nek, er zit nl. ook een band om de nek waar kracht op komt te staan.

En sja, de hond moet in principe wel leren dat hij gewoon mee moet lopen met de baas. Waarmee ik niet zeg dat ik een halti oid een jofel ding vind.
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Re: Halti/easy walker bij puppycursus

Ongelezen bericht door Ianthe »

EstherK schreef:Bij sommige hondenscholen (zoals die van Martin Gaus) worden bij de puppycursus halti's/easy walkers aanbevolen en tijdens de cursus gebruikt.

Wat is jullie mening daarover?
Bij onze martin gaus training toen werd het aanbevolen aan iedereen wiens hond trekt, echter niet bij puppycurus. Alhoewel je de basiscurus ook een puppycurus kan noemen, daarin zitten honden vanaf 4 maanden en proberen ze dus wel iedereen over te halen om een gentle leader of follow me te gaan gebruiken ookal trekt je hond niet. Dan heeft die namelijk wel 'te weinig' aandacht of is het om uitvallen naar andere honden te voorkomen (!) Het resulteerde zelfs zo in onze trainingsgroep dat uiteindelijk alle honden (ja ook Xena :oohja: toen zat ik nog in de "goeroe zegt het dus het zel wel waar zijn" fase ) met een gentle leader liepen :roll:
Afbeelding
Biko
Zeer actief

Re: Halti/easy walker bij puppycursus

Ongelezen bericht door Biko »

XenaScence schreef:
EstherK schreef:Bij sommige hondenscholen (zoals die van Martin Gaus) worden bij de puppycursus halti's/easy walkers aanbevolen en tijdens de cursus gebruikt.

Wat is jullie mening daarover?
Bij onze martin gaus training toen werd het aanbevolen aan iedereen wiens hond trekt, echter niet bij puppycurus. Alhoewel je de basiscurus ook een puppycurus kan noemen, daarin zitten honden vanaf 4 maanden en proberen ze dus wel iedereen over te halen om een gentle leader of follow me te gaan gebruiken ookal trekt je hond niet. Dan heeft die namelijk wel 'te weinig' aandacht of is het om uitvallen naar andere honden te voorkomen (!) Het resulteerde zelfs zo in onze trainingsgroep dat uiteindelijk alle honden (ja ook Xena :oohja: toen zat ik nog in de "goeroe zegt het dus het zel wel waar zijn" fase ) met een gentle leader liepen :roll:
Nou ja!! Dat had ik echt niet verwacht van MG zeg.. Ik vond ze altijd wel erg commercieel.. maar dit gaat me echt te ver..
Zeker ook allemaal Follow Me's in 'gaus-groen' ??
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Djazz
Actief

Ongelezen bericht door Djazz »

Ik heb dat ding al sinds de komst van Djazz en hangt dus al 4 maanden aan de kapstok nieuw te zijn..
Ik heb hem gekocht op aanraden, maar thuisgekomen en de gebruiksaanwijzing doorlezend, zat het me niet lekker (niet dat ik hem zelf omhad :N: ..)..
Ik heb te veel de angst dat ik nekletsel toebreng, daarbij heb ik hem inmiddels niet meer nodig aangezien ik het volgens de methode van Ranet heb gedaan...
Trekken? dan gaan we naar huis..Djazz trekt nu alleen nog incidenteel, dus een hele verbetering?
wees niet bang om langzaam vooruit te gaan...
Afbeelding
grtz Nicolet
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik vind een halti bij een pup onzin ! Die kun je nog makkelijk leren dat ze niet moeten trekken, dat gaat spelenderwijs.
Ik heb niet zo veel met een halti, ondanks dat ik hem zelf ook wel gebruik bij Max. Toen wij hem kregen ( half jaar geleden) trok hij zo hard dat hij aan eem brede leren halsband zijn nek kapot trok ! En mijn handen dus ook. Het enige wat hij buiten wil is meters maken !! Heb toen als tussenoplossing een halti gekocht. Hij vind het ding na al die tijd nog steeds niet echt fijn, het bandje op zijn neus gaat irriteren en dat jeukt typisch. Sinds ik dat neusbandje heb overtrokken met fleece gaat het een stuk beter. Wel is hij met halti gewoon opgewekt en blij hoor ! Maar als ik de halti elke dag gebruik dan gaat hij daar dus ook gewoon aan hangen hoor...wel wat minder dan aan een tuig of halsband maar toch. Ik probeer het daarom maar af te wisselen, dat lijkt het best te werken. Soms de halti, soms de slip, dan weer de half check of het tuig. Trekken doet hij nog steeds, als ik stop of omdraai als hij trekt dan kom ik twee weken de straat niet eens uit en heb ik een hond die vervelend wordt omdat hij zijn energie niet kwijt kan !
Gebruik de halti ook als ik ga fietsen, maar dan wel met het ene uiteinde van de politie lijn aan de halti en de andere kant aan de halsband zodat ik kan "doseren". Werkt goed...
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

aals ze met anderhalf nog een probleem hebben met volgen, is het een prima hulpmiddel(ik kan het weten, maar ik zou het een puppy nooit aandoen.
Bij Baco zijn we begonnen op cursus, omdat hij daar een hond graag uit elkaar wou halen, en nergens geen aandacht meer voor had, ik liep echt aandacht te vragen die ik absoluut niet kreeg(en vooral fysiek was dat best zwaar :eek: )
met de GL zijn mijn schouder gespaard gebleven :mrgreen: , en Baco heeft het begrepen, ik gebruik hem voor Baco eigenlijk nooit meer.

Ducain bleef eigenlijk ook trekken, ondanks trainen(zag alle vogels vliegen :wink: )heb hem een keer of5 gebruikt voor een half uurtje trainen, en hij loopt nu aan het tuig naast me :ok: .

als ik een probleem constateer, dan probeer ik het eerst gewoon eruit te trainen, maar als het teveel een gevecht wordt, dan gebruik ik de GL
gewoon omdat ik dan energie overhou, om optijd te klickeren, en belonen :mrgreen:

met een pup hoeft je niet te vechten, die kun je zo wel aan als het zou moeten :19:
Myr

Ongelezen bericht door Myr »

[quote="Lemuria"]
Pas geleden hadden we een theorie-avond bij onze hondenschool en daar kregen we ook een korte uitleg over de halti, en waarom die daar niet wordt toegestaan (net zo min als slipkettingen). Een halti ligt over de neus van de hond dus hij wordt dan constant gedomineerd...wat hij ook doet. Dat is voor geen enkele hond prettig en het lijkt me voor een puppedup heel verwarrend.
quote]

Wat jij schrijft heb ik ook zo begrepen. Tijdens de cursus Algemene Vorming van O en O/Dogvision wordt ditzelfde over de GL/Halti uitgelegd. Een correctie is hiermee een dominerende handeling. Bij volwassen honden werd dit ontraden, bij pups helemaal uit den boze.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”